Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:48

Nou ik durf er voor uit te komen en mezelf in de spiegel aan te kijken,
vind dat nogal een uitspraak!

Ik woon in de "randstad", moet ik dan maar geen paard nemen?
Mijn paarden zien er niet ongelukkig uit, hebben geen stal ondeugden etc..... ja ze zijn vreselijk zielig!
Ze komen een paar uurtjes buiten per dag, en ik probeer ook vaak 2x per dag te gaan (al is dat soms wel moeilijk, ivm eigen zaak)
wat heb ik zielige paarden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:48

Ik kan alleen maar mijn eigen bevindingen melden en iedere "pro" of "tegen" kan hier wellicht zijn eigen ding uithalen:

Toen ik 6 jaar geleden mijn paard Lona (bloedkikker van een KWPN Tuigpaard) kocht na ruim 1,5 jaar 5 dagen in de week verzorgd te hebben, verhuisde ik naar een andere stal met haar, waar ze iig meer buiten zou komen. Waar ik vandaan kom is weidegang niet standaard en ze kwam dan ook alleen zomers dagelijks een uurtje of 2 buiten, paard liep volop in de sport (mennen - wedstrijden en dressuurmatige getraind + buitenritten) en in het 1ste jaar dat ik haar had ging dit perfect zo door, Ze stond te blaken van gezondheid, 1 bonk spier en klaar om te starten met dressuur. Ze kwam toen wel dagelijks dus ook winter een uur of 4 buiten.
Na een jaar stopte de pensionstal ermee en moest ik noodgedwongen op zoek naar iets anders en dacht het walhalla voor haar gevonden te hebben door in kleine kudde bij boer zomers 24/7 buiten te kunnen en in winter alleen overdag. Alleen kon het paard niet met al die vrijheid omgaan, ondanks al mijn extra maatregelen; niet in 1x 24 uur naar buiten etc. Paard was met een paar maanden hartstikke spierbevangen en kreeg op wei ook nog eens een ongeluk (vermoed dat ze gevallen is, heeft lichte karperrug, paard had half verlamde achterbenen). Maar daar sta je dan; DA's zeiden niets meer aan te doen , laat maar inslapen op 1 na die zei; geef haar een jaar lang de kans om te revalideren op vlak stuk land, met ruime box).
Ik heb dit dus gedaan; heb zelf boxen gebouwd (ze is 2.55 mtr. van kop tot staart dus container werd hem niet) en gezelschap geregeld in de vorm van shetlander MiniMe (is nooit meer weggegaan) Maar wat een hel is dat geweest zeg; Lona bleef moeite houden met zoveel vrijheid; Ze liep zichzelf letterlijk stuk, als ze weer eens ergens van schrok en met vette knieaktie en staart erop wegschoot, of ze vrat zichzelf steeds weer spierbevangen.
Paard loopt weer na dat jaar, maar sport is uitgesloten, maar omdat ze haar levenslust weer terug had, was dit voor mij reden genoeg om haar nog niet te laten gaan, maar een paard wat je net aan alleen recreatief een paar x per week een buitenrit mee kan maken, ga je niet alle dagen op stal zetten, vind ik dan he...

Dus tob je nog een aantal jaren door met een stukje wei en boxen erop en ik merk eigenlijk het laatste jaar pas een beetje dat ze nu toch wel zo volwassen aan het worden is, dat ze niet meer in al die 7 sloten tegelijk loopt

Heel eerlijk; Ik kan me er dus iets bij voorstellen, dat je een wat hoger in het bloed staand paard niet zomaar zoveel vrijheid geeft van 24/7 buiten, door het gemak waar mee ze zichzelf een ongeluk aandoen. Moet hier nog wel als voetnoot bij vermelden , dat als ze op box moet staan het een luchtzuiger is en word.

En MiniMe daar en tegen, zich altijd prima heeft gered, of het nu op box of buiten staan is, dat was altijd zon bikkeltje, die redde zich altijd wel, op het overvreten na natuurlijk, maar dat weet je van een schraal ras als de shetlander, Lona deed dit dus vreemd genoeg ook, zelfs de DA was hier verbaasd over...

Mijn mening? De gulden middenweg en vooral; Kijk naar het paard zelf...

Apple

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:51

Kijk naar het paard zelf inderdaad :j

En het 'in 7 sloten tegelijk lopen' herken ik ook :') . Sommige paarden lijken wel moedwillig zoveel mogelijk manieren te bedenken om zelfmoord te plegen :))

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:52

Mijn paard staat in de winter ook veel op stal, zomers hele dagen op het land. Nu ga ik binnenkort verhuizen naar een stal waar hij in de winter overdag ook een aantal uur buiten komt, gezien hij in de winter qua humeur niet echt de vrolijkste is hoop ik dat dit psychisch voor hem beter is. Ik verhuis puur voor hem, ook voor het financiele plaatje... op mijn huidige stal heb ik alle luxe die ik me maar kan bedenken, waar ik heen ga is er een buitenbaan, 2 paddocks en weiland. Dus dat wordt voor mij even omschakelen, vooral de buitenbaan in de winter, ben dat niet gewend :brr: 8-) maar ik hoop dat hij er beter van wordt en dat het in de winter ook leuk voor hem is, als ik me paard vrolijk zie dan weet ik weer waarvoor ik het gedaan heb :D

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:53

chelle_dora schreef:
Paddock Paradise lijkt mij ook een goede oplossing ja :)
Maar het enige wat hier in de buurt van zoiets komt, is de Hit-Actief stal iets verderop. En hoe het er daar uitziet ben ik geen fan van. Als ik m'n box 3 weken niet uitmest heb ik hetzelfde effect en heeft ze ook net zo weinig beweegruimte. Staan in mijn ogen ook teveel paarden op een te klein stukje.. Maar heuy.. Ze staan de heeeele dag buiten.. Of je paard er beter van wordt betwijfel ik dan.. :Y)
Ik maak voor m'n pony d'r eigen paradise. D'r eten-drooghok-enbuitenspeel paradise inclusief mens.. :Y)

Snap het wel hoor, zeker als je gewend bent dat je paard eigenlijk altijd buiten staat klinkt 'in de winter op de box' als een gruweldaad.. maar in praktijk valt het mee... Het is maar net hoeveel tijd je zelf kan en wilt besteden aan de buitenspeelactiviteiten van je paard :)
Zo zijn er bij ons op stal ook ongetwijfeld paarden die er alleen uitkomen om te rijden en om doelloos in de stapmolen te staan 2 uur.. Is hun keuze.. Vind ik voor de paarden heel erg, maar voor mezelf een stuk minder; meer tijd voor mijn pony om in de paddock te staan :)

En ze kan lekker met geisha socializen in de paddock haha!
Maar ik vind de stal waar mijn paard in staat persoonlijk ook te donker enz.. zeker voor de winter! Maar goed, het is hier in de buurt gewoon lastig om een stal te vinden waar ze 24/7 buiten staan..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:57

ivy_power89 schreef:

Mijn paarden zien er niet ongelukkig uit, hebben geen stal ondeugden etc..... ja ze zijn vreselijk zielig!
Ze komen een paar uurtjes buiten per dag, en ik probeer ook vaak 2x per dag te gaan (al is dat soms wel moeilijk, ivm eigen zaak)

Gelukkig geef je zelf toe dat dit niet ideaal is voor een paard....

Nee, dit soort comments kan men natuurlijk weinig mee. Fijn dat je paarden veel op stal staan en daar niet onder lijken te leiden, maar iedereen snapt dat een paard op de wei eigenlijk de bedoeling is van moeder natuur. Alleen is dat niet altijd haalbaar.

Ik zou ZELF nooit aan een paard beginnen als die constant op de stal stond. Maar mensen moeten dat zelf weten. Zo lang het bij wet niet verboden is, kan ik hoog en laag springen, maar alsof er ook maar 1 iemand is die zich wat gaat aantrekken van mijn digitale ik...

Ik ken wel paarden die altijd op de box staan en die leven inderdaad nog. Maar ik zie wel heel veel stresssignalen bij die dieren.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:58

ivy_power89 schreef:

Ik spreek namens mijzelf en geef aan dat ik respect heb voor de mensen die ervoor uit komen. Fijn dat jij jezelf wel in de spiegel kan aankijken, ik zou dat niet kunnen. ;) Ik lig er nu al wakker van en voel me schuldig als paard eens wat eerder naar binnen moet.

Ik zou niet zeggen dat je geen paard moet nemen, maar ik zou er wel voor zorgen dat mijn paarden ten allen tijden overdag een paar uur naar buiten kunnen. Ongeacht waar ik woon. Is dat niet mogelijk? Dan zou ik geen paarden nemen.

Niet dat je mij hoort zeggen dat paarden 24/7 buiten moeten staan, maar ik vind het belangrijk dat mijn paarden overdag wel hun eigen ding buiten kunnen doen.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:00

Mocht ik ooit stress signalen zien bij mijn paard door het veel op stal staan, zal ik ook absoluut op zoek gaan naar iets anders. 9 van de 10 denken er niet eens over na omdat op een pensionstal elk paard binnen staat en ja de meeste komen inderdaad maar 1 uur uit stal om in de krul getrokken te worden en mogen daarna nog een uur in de geestdodende stapmolen.. zou al helemaal niet mijn keus zijn..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:04

Ik had mijn paard altijd op stal staan.

Had mijn paard eerst op een manege staan waar hij 1 uur per dag (eigenlijk half uur, maar stond met andere pony dus 1 uur) in de paddock mocht en voor de rest kwam hij één keer in de stapmolen en reed ik een uur. Maar het was verder echt top, alle faciliteiten waren er en het was ook nog eens in het bos.

Hij leek altijd erg gelukkig en ik als kind wist ook niet beter. Wel was hij erg druk en in de winter gevaarlijk waardoor hij medicatie moest om rustig te blijven.

Toen ik meer kennis kreeg door bokt, heb ik hem naar huis gehaald omdat hij daar tenminste los in de paddock/bak kan staan. Ik heb thuis alleen een bak van 15 bij 30 meter helaas, maar dat maakt niet uit. Hij heeft echt de rust gevonden en als hij lekker buiten staat te eten van zijn hooi, kijkt hij zo gelukkig uit zijn ogen. <3

Hij staat echter in de herfst veel op stal omdat het dan veel regent en hij daar absoluut ongelukkig van wordt. In de winter staat hij al helemaal veel op stal, omdat de bak vaak niet goed genoeg is en in het verkeer lopen gevaarlijk kan zijn met hem in de winter.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-04-18 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast op verzoek van plaatser

sophianemo

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:13

Bij ons op stal staan ook twee paarden die nooit, nooit buiten komen. Toch vind ik dat ze er erg vrolijk bij staan.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:18

Mijn haflinger stond, toen ik haar nog verzorgde, op een luxe stal waar ze in de winter alleen twee uurtjes per dag op de paddock kwam. Ik probeerde wel veel met haar te doen elke dag, maar toch stond ze echt nog veel op stal. Toen ik haar kreeg heb ik haar verhuisd naar een stal waar ze overdag buiten kwamen, 's avonds en 's nachts op stal. Echt een wereld van verschil! Waar ze op de luxe stal constant met d'r hoofdje in de hoek stond te suffen, ging ze op de andere stal 's ochtends op een draf de wei in (en 's avonds op een draf de wei uit, het moet gezegd worden :D ). In de stal werd het ook een totaal andere pony, veel vrolijker, meer aandacht vragen etc. Inmiddels nogmaals verhuisd, naar Utrecht, 's nachts op stal, overdag (echt wel 12 u per dag) op een paddock. Hoewel ze veel hooi aangeboden kreeg, was dat op een gegeven moment ook op en stond ze zich dood te vervelen. Voelde toen echt niet fijn. Na 3 maandjes nogmaals verhuisd, nu voor de laatste keer :D Ze staat nu 24/7 buiten. En het wordt steeds beter :D Ze is heel vrolijk, gaat dagelijks in draf de wei door en doet alles samen met de kudde. Ze is al wat ouder, maar 24/7 buiten heeft ook wonderen gedaan voor haar benen.

Ikzelf zou geen paard kopen, als ik het paard geen weidegang of paddock kon bieden. Maar ik vind niet dat als je in de Randstad zit en het is echt echt geen optie om weidegang te vinden, dat het dan verboden moet zijn om een paard te hebben. Dat is een persoonlijke afweging. Maar mijn ervaring leert dat er niks boven weidegang gaat. Het sociale contact, het grazen in een kudde, het constant kunnen bewegen, dat is allemaal zo belangrijk! Mijn oude haflinger gaat haar tweede jeugd in, heb zelfs een cap aangeschaft want ze gaat de laatste tijd wel errug hard ineens :')

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 11:31

Sonja schreef:
Brendaaaa schreef:
Ik was toevallig gisteren mijn 2 cavia's aan het verzorgen, toen ik mij bedacht; heee, eigenlijk ook maf. Paarden het jaar rond op stal, dat is eigenlijk not done, maar half nederland heeft een konijn, cavia, hond of kat die in de natuur net zo goed rondscharrelen de hele dag! De honden worden dan nog een paar keer per dag uitgelaten maar mogen ook niet vrij in en uit lopen, evenals veel katten. Konijnen en cavia;'s zitten ook opgesloten in een hok. Waarom wordt dat dan wel eigenlijk algemeen geaccepteerd?

Nope, de cavia's moeten er hier ook uit :D
's Zomers hebben ze overdag 2 buitenhokken met rennen die aan elkaar gekoppeld zijn, en in de winter lopen ze hier los door de woonkamer waarbij hun eten op verschillende plekken ligt. Soort paddock paradise maar dan in de helft van onze woonkamer :=

Hhaha, dat is luxe! Ik ben er voor volgende zomer ook mee bezig, vind ht maar niks 2 cavia's in een kooi....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:34

Dennisje, ik heb vorige winter mijn bonte ook noodgedwongen twee weken op stal gehad. Die kwam dan 3x per dag een tijd buiten (wandeling, bak o.i.d.) vanwege een wond aan de hoefbal en een modderig stuk land. Dan kún je niet anders. Maar standaard je paard zo weinig buiten, ja ik kan er écht met de pet niet bij :o.

Paulinebes, tja, misschien ook wel logisch, als het om onze eigen paarden gaat zijn we nogal...vinnig als we kritiek krijgen. Er zijn genoeg mensen die het voor zichzelf vast 'goed' praten met argumenten als; mijn paard ziet er toch gelukkig uit. En sommige mensen weten misschien ook niet beter.

En nogmaals ik pleit helemaal niet voor 24/7h voor ieder paard.

Gelukkig kunnen wij op stal heel veel in overleg regelen; de ruif verplaatsen naar een droger stuk land, stuk afgraven, verweiden, paard in de paddock etc. En ja daar prijs ik me gelukkig mee.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:46

24 uur op stal vind ik echt niet kunnen, en dan alleen al om de beweging die het paard nodig heeft om zijn spijsvertering op gang te houden.
Wij hebben 4 merries, en er is wel verschil qua gedrag als ze langer op stal staan, doordat het heel slecht weer is bijv.
De 1 vind het wel prima, terwijl de ander ontploft van energie, en al staat te stuiteren om naar buiten te gaan.
Al zijn ze allemaal wel iets drukker, 2 zijn nog goed te hanteren, terwijl de andere 2 echt lopen te dribbelen.
Bij een vroegere overbuurvrouw van mij kwam toen ook een paard op stalling, die vanaf veulen alleen op stal had gestaan.
Bij haar ging ze dan ook voor het eerst de wei op.
Beest was compleet panisch, wist niet wat ze moest doen buiten, en liep de hele dag te ijsberen.
Echt triest gewoon.
Heeft maanden geduurd, voor ze een beetje rustig werd buiten.
Bij mij staan ze overigens overdag in de wei (ook 's winters) en 's avonds op stal. Ze hebben het hele jaar door voldoende gras, en ook 's winters is de wei meestal droog.
's winters dus wat korter buiten bij slecht weer, omdat wij op de vlakte wonen.
Overigens staan ze bij gewoon lekker zonnig weer als het vriest en het niet heel hard waait wel zo lang mogelijk buiten.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:47

paulinebes schreef:
Brendaaaa schreef:
Ik hoor hier altijd iedereen lelijk praten over paarden die altijd op stal staan. Toch weet ik dat er, vooral bij mij in de omgeving, zat stallen zijn waar geen weiland bij zit dus ik denk dat veel klanten daar hun paarden het volle jaar op stal hebben. Ik vraag me af of er mensen zijn wiens paard altijd op stal staat (en dit hier hardop durven zeggen...). Ik wil NIET een rel hebben hier, maar ik ben oprecht geinteresseerd hoe je paard dit ervaart, en of je niet het gevoel hebt dat je paard iets mist of zo.
Ook hoor je altijd dat die paarden zogenaamde stalgebreken zouden krijgen, en ik vraag me dus af, ís dat nu echt zo?

Het blijft altijd een vergelijkbare discussie als bijvoorbeeld dieren in de bio-industrie of dieren in een klein hokje in de dierentuin: je weet allemaal heel goed dat het niet klopt. Wij zijn ontwikkelde wezens en wij zijn verantwoordelijk voor het welzijn van onze dieren, dus dan heb je maar te zorgen voor de best mogelijk omstandigheden die het meest in de buurt komen van de aard van het dier.
Er worden allerlei argumenten bedacht waarom 24 uur op stal wel zou moeten kunnen, waarbij vooral het gemak en financien van de ruiter/eigenaar/stalbeheerder een rol speelt. Ik heb ze allemaal gehoord en er goed over nagedacht.
Mijn conclusie: iets wat krom is kan je niet recht praten.. Je mag er wat mij betreft kort of lang over discussieren, maar begrip of goedkeuring voor paarden 24/7 op stal, zal je van mij niet krijgen. :n

Amen to that...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:52

Sees schreef:
Ik zeg niet dat alle paarden in de randstad meteen verkocht moeten worden, dat is geen doen. Ik zeg alleen dat als IK met de kennis van nu een paard zou willen aanschaffen in de randstad en ik alleen maar stallen kon vinden met 2u per dag buitengang, ik óf geen paard aan zou schaffen óf een stal verder weg zou zoeken waar de omstandigheden beter zijn.

.

Helemaal mee eens. Ik zou de hele dag met schuldgevoelens rondlopen vrees ik. Ik kies voor een dier om goed voor te zorgen en 22uur per dag in een hok van 3,5/3,5 vind ik niet 'goed voor zorgen'

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:57

Ik vind het wel knap dat de mensen die het 'hardst' schreeuwen waarschijnlijk in een prachtig buitengebied leven met een goede grond waarbij de paarden ook 's winters in de wei kunnen.
Doen alle mensen het in deze topic fout om hun paard op stal te laten staan? Geloof ik geen fluit van, ze krijgen allemaal hun zorg, hun eten en hun aandacht.
Natuurlijk is het natuurlijk gedrag om het paard zoveel mogelijk vrijheid te geven, maar volgens mij leven wij in Nederland, waar teveel mensen op elkaar wonen (zeker de Randstad waar ik ook woon), waar we geen hectares grond over hebben.
Niemand is hier slecht met paarden bezig, zeker niet de mensen die hier in dit topic reageren. We zijn slecht met paarden bezig wanneer we deze opsluiten in het donker, niet uit de box komen, geen eten en geen aandacht.

Ik heb een studie gedaan met dieren, en waarom wordt er zoveel aandacht aan de paarden besteed, en waarom niet aan de koeien/ schapen/ geiten etc die letterlijk opgehokt staan? Omdat wij zo nodig, melk, vlees en vacht willen van deze dieren??
Ik kan er niet tegen waarom paarden zo uitvergroot worden, en alle andere dieren gewoon vergeten worden.
Iemand schreef dat het egoistisch is om je paard voor de wedstrijd te gebruiken, is het niet egoistisch dat je vlees eet? Dat voor jou die stier 2 jaar in een ruimte staat waarin hij zich slechts een beetje kan voortbewegen?
Wat wij zien is zielig, wat wij niet zien is blijkbaar 'gewoon'.

Mijn opinie: Open je ogen.. Ik geloof niet dat iemand hier van Bokt slecht bezig is, maar ieder heeft zijn eigen manier van dieren houden. En of hij nou 2 uur buiten komt per dag of 10 uur, dat is iemand zijn goed recht omdat hij daar een reden voor heeft. (Soms redenen buiten de persoon zelf, zoals het stalbeleid).

Want ja, in de zomer komt hij in de wei maar in de winter komt mijn paard ook maar een paar uur in de paddock. Ik zou met heel mijn hart hem willen verhuizen naar een stal waar hij 24/7 kan buitenstaan, maar dan moet ik minstens een uur in de auto zitten om bij mijn paard te komen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:58

Ik kan het alleen maar eens zijn met mensen die het niet vinden kunnen een paard op stal te houden.
Het is enkel en alleen voor het gemak van de mens dat paarden op stal gehouden worden. Waar ben je dan in godsnaam mee bezig? Persoonlijk zou ik het nooit meer willen, een paard op stal. Als je weet dat paarden het grootste deel van de dag bewegen, lijkt het me zelfs pure psychische en fysische verwaarlozing.
De vergelijking die gemaakt wordt met andere dieren, vind ik ten eerste wel een beetje krom: een woonkamer voor een hond is echt niet hetzelfde als een stal voor een paard. Wel even de grootte van het dier en de ruimte waarin je het opsluit goed met elkaar vergelijken hoor. Neemt niet weg dat ik een hond in een hok of een kat in huis, konijnen en cavia's in een hok, ook niet vind kunnen.
In het algemeen kan je wel stellen dat ik vind dat als je je dier niet zo veel mogelijk wil tegemoet komen in hun natuurlijke behoeftes, laat het dan. Neem bij de aanschaf van eender welk dier serieus in overweging of je het wel kan geven wat het nodig heeft. Wat HET DIER nodig heeft dus, vanuit zijn natuurlijke behoefte. En niet wat wij als MENS vinden dat het nodig heeft. Toch wel een zeer belangrijke nuance...

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:59

Ik vraag me altijd af hoe degene die hun paard 24/7 op stal zetten het zelf zouden vinden om in een ruimte van 3 bij 3 24/7 te moeten leven ?

Het is hier in de randstad indd erg lastig qua buitenhouden.
Maar er zijn heus wel plekken waar dit kan.

24/7 buiten hoeft van mij ook niet , maar een aanstal uur vrij naar buiten vind ik toch wel een must.

Valt me ook op dat vaak de stallen hier in de buurt waar ze binnen staan ook nog is 1x per week maar mesten.. staan ze dus ook nog de geheele dag in hun eigen stront.
En zie ook vaak beknibbelt worden op het hooi.. Als ze dan toch binnen moeten staan zorg dan voor over de heele dag verdeelt goed ruwvoer.

Krijgen jullie nou nooit een schuldgevoel naar je paard toe ?
Ik vind het al sneu als ze een dag minder buiten komen door erg slecht weer :o

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:01

Mir_horses schreef:
Ik vind het wel knap dat de mensen die het 'hardst' schreeuwen waarschijnlijk in een prachtig buitengebied leven met een goede grond waarbij de paarden ook 's winters in de wei kunnen.
Doen alle mensen het in deze topic fout om hun paard op stal te laten staan? Geloof ik geen fluit van, ze krijgen allemaal hun zorg, hun eten en hun aandacht.
Natuurlijk is het natuurlijk gedrag om het paard zoveel mogelijk vrijheid te geven, maar volgens mij leven wij in Nederland, waar teveel mensen op elkaar wonen (zeker de Randstad waar ik ook woon), waar we geen hectares grond over hebben.
Niemand is hier slecht met paarden bezig, zeker niet de mensen die hier in dit topic reageren. We zijn slecht met paarden bezig wanneer we deze opsluiten in het donker, niet uit de box komen, geen eten en geen aandacht.

Ik heb een studie gedaan met dieren, en waarom wordt er zoveel aandacht aan de paarden besteed, en waarom niet aan de koeien/ schapen/ geiten etc die letterlijk opgehokt staan? Omdat wij zo nodig, melk, vlees en vacht willen van deze dieren??
Ik kan er niet tegen waarom paarden zo uitvergroot worden, en alle andere dieren gewoon vergeten worden.
Iemand schreef dat het egoistisch is om je paard voor de wedstrijd te gebruiken, is het niet egoistisch dat je vlees eet? Dat voor jou die stier 2 jaar in een ruimte staat waarin hij zich slechts een beetje kan voortbewegen?
Wat wij zien is zielig, wat wij niet zien is blijkbaar 'gewoon'.

Mijn opinie: Open je ogen.. Ik geloof niet dat iemand hier van Bokt slecht bezig is, maar ieder heeft zijn eigen manier van dieren houden. En of hij nou 2 uur buiten komt per dag of 10 uur, dat is iemand zijn goed recht omdat hij daar een reden voor heeft. (Soms redenen buiten de persoon zelf, zoals het stalbeleid).

Want ja, in de zomer komt hij in de wei maar in de winter komt mijn paard ook maar een paar uur in de paddock. Ik zou met heel mijn hart hem willen verhuizen naar een stal waar hij 24/7 kan buitenstaan, maar dan moet ik minstens een uur in de auto zitten om bij mijn paard te komen.

Dus omdat het een 'zielig' is maar er niks aan wordt gedaan, mogen we het ander niet 'zielig' vinden?
Beetje kromme vergelijking. :o

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:02

http://www.paardnatuurlijk.be/index_js. ... esting.htm

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

https://www.knhs.nl/kenniscentrum/paard ... behoeften/

http://horsefulness.be/de-natuurlijke-b ... het-paard/

Enzovoort, enzoverder. Erg dat er nog steeds zoveel mensen zijn die gewoon NIET willen inzien wat ze hun paard aandoen door het op stal te laten staan. Zelfs een paar uur per dag naar buiten vind ik allesbehalve ideaal, al is het nog altijd veel beter dan op stal staan en er alleen maar uit mogen om het verplichte uurtje te rijden.
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 25-09-13 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:03

Apple schreef:
Kijk naar het paard zelf inderdaad :j

En het 'in 7 sloten tegelijk lopen' herken ik ook :') . Sommige paarden lijken wel moedwillig zoveel mogelijk manieren te bedenken om zelfmoord te plegen :))

Wat ik bij jou las was vooral het mogelijke blessureleed dat kan ontstaan en wat je bij andere paarden had gezien. Volgens mij ging het niet om het feit dat jouw paarden brokkenpiloten zijn. Enne... Ik kan niet helpen dat ik m'n wenkbrauwen optrok toen ik je over 'wedstrijdpaarden' hoorde spreken. Twee paarden op L niveau was niet wat ik daarbij in gedachten had. Krom van mij natuurlijk, maar ik dacht meer aan Parzival-achtige paarden.

Ik heb sowieso moeite ermee dat 'wedstrijdpaarden' geen paard mogen zijn, want zo zie ik het 24/7 op stal verhaal wel. Ik vind het egoïstisch.

Wij voeren met de boot achter Schiphol langs. Daar was een grootschalige pensionstal. Weide genoeg, afgezet in aparte stukken, maar: nauwelijks bezet met paarden. Die stonden allemaal lekker binnen (wedstrijdpaard te zijn waarschijnlijk). De Randstad en geen grond is niet altijd een excuus!

Mijn merrie is knettergek. Blesseert zich regelmatig in de wei, al van jongs af aan. Als ze hele dagen op stal moest -peesblessure- dan brak ze de boel af. Ik kies ervoor om haar dan toch in een klein landje naar buiten te doen en paard te laten zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:04

Paulinebes, helemaal mee eens én ik zou het zelfs nog iets verder willen opvoeren; begrip of goedkeuring voor paarden die niet MIMIAAL 6u per dag buiten zijn (dat betekent alsnog 18u (!!) opgestald) zul je van mij niet krijgen. Uitzonderingen als paarden met blessures o.i.d. daargelaten. Niet dat onze goedkeuring er iets toe doet maar toch :D.

Col, thanks! En nee ik vind dat ook niet goed zorgen voor je dier :o.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:05

Mijn paard komt ook uit de internationale sport en had ook geen zin in buiten staan..ja als het heel lekker weer is.
Hij heeft daardoor mok gehad en nog wat begin problemen, maar nu gaat het prima! Alles went, zelfs voor paarden die gewend zijn binnen te staan.
Ik heb wel de middeweg gekozen, in de nacht mag hij lekker op stal en dat vind ie prima.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:07

tess_84 schreef:
Ik kan het alleen maar eens zijn met mensen die het niet vinden kunnen een paard op stal te houden.
Het is enkel en alleen voor het gemak van de mens dat paarden op stal gehouden worden. Waar ben je dan in godsnaam mee bezig? Persoonlijk zou ik het nooit meer willen, een paard op stal. Als je weet dat paarden het grootste deel van de dag bewegen, lijkt het me zelfs pure psychische en fysische verwaarlozing.
De vergelijking die gemaakt wordt met andere dieren, vind ik ten eerste wel een beetje krom: een woonkamer voor een hond is echt niet hetzelfde als een stal voor een paard. Wel even de grootte van het dier en de ruimte waarin je het opsluit goed met elkaar vergelijken hoor. Neemt niet weg dat ik een hond in een hok of een kat in huis, konijnen en cavia's in een hok, ook niet vind kunnen.
In het algemeen kan je wel stellen dat ik vind dat als je je dier niet zo veel mogelijk wil tegemoet komen in hun natuurlijke behoeftes, laat het dan. Neem bij de aanschaf van eender welk dier serieus in overweging of je het wel kan geven wat het nodig heeft. Wat HET DIER nodig heeft dus, vanuit zijn natuurlijke behoefte. En niet wat wij als MENS vinden dat het nodig heeft. Toch wel een zeer belangrijke nuance...

Ik vind een hond in een doorsnee woonkamer exact hetzelfde als een paard in een stal! Een hond kan daar ook niet rennen, alleen wat rondscharrelen, net als een paard in zijn stal. Een hond hoort ook rond te kunnen rennen met de tong uit zijn bek de hele dag, dat is de natuur van zo'n beest. En zo geld dit voor eigenlijk alle dieren. Geen enkel dier is gemaakt voor de mens... dus ik vind ie vergelijking wel degelijk opgaan. Mijn vraag is alleen, doe je het dier écht leed aan of is het te verwaarlozen.