Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
chelle_dora schreef:Paddock Paradise lijkt mij ook een goede oplossing ja
Maar het enige wat hier in de buurt van zoiets komt, is de Hit-Actief stal iets verderop. En hoe het er daar uitziet ben ik geen fan van. Als ik m'n box 3 weken niet uitmest heb ik hetzelfde effect en heeft ze ook net zo weinig beweegruimte. Staan in mijn ogen ook teveel paarden op een te klein stukje.. Maar heuy.. Ze staan de heeeele dag buiten.. Of je paard er beter van wordt betwijfel ik dan..![]()
Ik maak voor m'n pony d'r eigen paradise. D'r eten-drooghok-enbuitenspeel paradise inclusief mens..![]()
Snap het wel hoor, zeker als je gewend bent dat je paard eigenlijk altijd buiten staat klinkt 'in de winter op de box' als een gruweldaad.. maar in praktijk valt het mee... Het is maar net hoeveel tijd je zelf kan en wilt besteden aan de buitenspeelactiviteiten van je paard
Zo zijn er bij ons op stal ook ongetwijfeld paarden die er alleen uitkomen om te rijden en om doelloos in de stapmolen te staan 2 uur.. Is hun keuze.. Vind ik voor de paarden heel erg, maar voor mezelf een stuk minder; meer tijd voor mijn pony om in de paddock te staan
ivy_power89 schreef:Nou ik durf er voor uit te komen en mezelf in de spiegel aan te kijken,
vind dat nogal een uitspraak!
Ik woon in de "randstad", moet ik dan maar geen paard nemen?
Mijn paarden zien er niet ongelukkig uit, hebben geen stal ondeugden etc..... ja ze zijn vreselijk zielig!
Ze komen een paar uurtjes buiten per dag, en ik probeer ook vaak 2x per dag te gaan (al is dat soms wel moeilijk, ivm eigen zaak)
wat heb ik zielige paarden......
ivy_power89 schreef:Nou ik durf er voor uit te komen en mezelf in de spiegel aan te kijken,
vind dat nogal een uitspraak!
Ik woon in de "randstad", moet ik dan maar geen paard nemen?
Mijn paarden zien er niet ongelukkig uit, hebben geen stal ondeugden etc..... ja ze zijn vreselijk zielig!
Ze komen een paar uurtjes buiten per dag, en ik probeer ook vaak 2x per dag te gaan (al is dat soms wel moeilijk, ivm eigen zaak)
wat heb ik zielige paarden......
Sonja schreef:Brendaaaa schreef:Ik was toevallig gisteren mijn 2 cavia's aan het verzorgen, toen ik mij bedacht; heee, eigenlijk ook maf. Paarden het jaar rond op stal, dat is eigenlijk not done, maar half nederland heeft een konijn, cavia, hond of kat die in de natuur net zo goed rondscharrelen de hele dag! De honden worden dan nog een paar keer per dag uitgelaten maar mogen ook niet vrij in en uit lopen, evenals veel katten. Konijnen en cavia;'s zitten ook opgesloten in een hok. Waarom wordt dat dan wel eigenlijk algemeen geaccepteerd?
Nope, de cavia's moeten er hier ook uit
's Zomers hebben ze overdag 2 buitenhokken met rennen die aan elkaar gekoppeld zijn, en in de winter lopen ze hier los door de woonkamer waarbij hun eten op verschillende plekken ligt. Soort paddock paradise maar dan in de helft van onze woonkamer
paulinebes schreef:Brendaaaa schreef:Ik hoor hier altijd iedereen lelijk praten over paarden die altijd op stal staan. Toch weet ik dat er, vooral bij mij in de omgeving, zat stallen zijn waar geen weiland bij zit dus ik denk dat veel klanten daar hun paarden het volle jaar op stal hebben. Ik vraag me af of er mensen zijn wiens paard altijd op stal staat (en dit hier hardop durven zeggen...). Ik wil NIET een rel hebben hier, maar ik ben oprecht geinteresseerd hoe je paard dit ervaart, en of je niet het gevoel hebt dat je paard iets mist of zo.
Ook hoor je altijd dat die paarden zogenaamde stalgebreken zouden krijgen, en ik vraag me dus af, ís dat nu echt zo?
Het blijft altijd een vergelijkbare discussie als bijvoorbeeld dieren in de bio-industrie of dieren in een klein hokje in de dierentuin: je weet allemaal heel goed dat het niet klopt. Wij zijn ontwikkelde wezens en wij zijn verantwoordelijk voor het welzijn van onze dieren, dus dan heb je maar te zorgen voor de best mogelijk omstandigheden die het meest in de buurt komen van de aard van het dier.
Er worden allerlei argumenten bedacht waarom 24 uur op stal wel zou moeten kunnen, waarbij vooral het gemak en financien van de ruiter/eigenaar/stalbeheerder een rol speelt. Ik heb ze allemaal gehoord en er goed over nagedacht.
Mijn conclusie: iets wat krom is kan je niet recht praten.. Je mag er wat mij betreft kort of lang over discussieren, maar begrip of goedkeuring voor paarden 24/7 op stal, zal je van mij niet krijgen.
Sees schreef:Ik zeg niet dat alle paarden in de randstad meteen verkocht moeten worden, dat is geen doen. Ik zeg alleen dat als IK met de kennis van nu een paard zou willen aanschaffen in de randstad en ik alleen maar stallen kon vinden met 2u per dag buitengang, ik óf geen paard aan zou schaffen óf een stal verder weg zou zoeken waar de omstandigheden beter zijn.
.
Mir_horses schreef:Ik vind het wel knap dat de mensen die het 'hardst' schreeuwen waarschijnlijk in een prachtig buitengebied leven met een goede grond waarbij de paarden ook 's winters in de wei kunnen.
Doen alle mensen het in deze topic fout om hun paard op stal te laten staan? Geloof ik geen fluit van, ze krijgen allemaal hun zorg, hun eten en hun aandacht.
Natuurlijk is het natuurlijk gedrag om het paard zoveel mogelijk vrijheid te geven, maar volgens mij leven wij in Nederland, waar teveel mensen op elkaar wonen (zeker de Randstad waar ik ook woon), waar we geen hectares grond over hebben.
Niemand is hier slecht met paarden bezig, zeker niet de mensen die hier in dit topic reageren. We zijn slecht met paarden bezig wanneer we deze opsluiten in het donker, niet uit de box komen, geen eten en geen aandacht.
Ik heb een studie gedaan met dieren, en waarom wordt er zoveel aandacht aan de paarden besteed, en waarom niet aan de koeien/ schapen/ geiten etc die letterlijk opgehokt staan? Omdat wij zo nodig, melk, vlees en vacht willen van deze dieren??
Ik kan er niet tegen waarom paarden zo uitvergroot worden, en alle andere dieren gewoon vergeten worden.
Iemand schreef dat het egoistisch is om je paard voor de wedstrijd te gebruiken, is het niet egoistisch dat je vlees eet? Dat voor jou die stier 2 jaar in een ruimte staat waarin hij zich slechts een beetje kan voortbewegen?
Wat wij zien is zielig, wat wij niet zien is blijkbaar 'gewoon'.
Mijn opinie: Open je ogen.. Ik geloof niet dat iemand hier van Bokt slecht bezig is, maar ieder heeft zijn eigen manier van dieren houden. En of hij nou 2 uur buiten komt per dag of 10 uur, dat is iemand zijn goed recht omdat hij daar een reden voor heeft. (Soms redenen buiten de persoon zelf, zoals het stalbeleid).
Want ja, in de zomer komt hij in de wei maar in de winter komt mijn paard ook maar een paar uur in de paddock. Ik zou met heel mijn hart hem willen verhuizen naar een stal waar hij 24/7 kan buitenstaan, maar dan moet ik minstens een uur in de auto zitten om bij mijn paard te komen.
Apple schreef:Kijk naar het paard zelf inderdaad![]()
En het 'in 7 sloten tegelijk lopen' herken ik ook. Sommige paarden lijken wel moedwillig zoveel mogelijk manieren te bedenken om zelfmoord te plegen
tess_84 schreef:Ik kan het alleen maar eens zijn met mensen die het niet vinden kunnen een paard op stal te houden.
Het is enkel en alleen voor het gemak van de mens dat paarden op stal gehouden worden. Waar ben je dan in godsnaam mee bezig? Persoonlijk zou ik het nooit meer willen, een paard op stal. Als je weet dat paarden het grootste deel van de dag bewegen, lijkt het me zelfs pure psychische en fysische verwaarlozing.
De vergelijking die gemaakt wordt met andere dieren, vind ik ten eerste wel een beetje krom: een woonkamer voor een hond is echt niet hetzelfde als een stal voor een paard. Wel even de grootte van het dier en de ruimte waarin je het opsluit goed met elkaar vergelijken hoor. Neemt niet weg dat ik een hond in een hok of een kat in huis, konijnen en cavia's in een hok, ook niet vind kunnen.
In het algemeen kan je wel stellen dat ik vind dat als je je dier niet zo veel mogelijk wil tegemoet komen in hun natuurlijke behoeftes, laat het dan. Neem bij de aanschaf van eender welk dier serieus in overweging of je het wel kan geven wat het nodig heeft. Wat HET DIER nodig heeft dus, vanuit zijn natuurlijke behoefte. En niet wat wij als MENS vinden dat het nodig heeft. Toch wel een zeer belangrijke nuance...