Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xmyhorse

Re: Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:32

En nog iets.... (Ik lees onderwel wat berichten door) mijn pony heeft COPD/dampigheid geconstateerd gekregen en heeft ook een zware winter gehad met veel dierenarts etc. Maar toen stonden we al op vlas en de dierenarts zei dat vlas wel het beste is voor haar longen. (Niet als je net de baal erin gooit oke, maar dat is logisch dat stuift even dus doe ik ook niet met pony in de stal ;) )

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 12:53

Ik ben bij Voergoed wezen kijken en voelen maar weet het nog steeds niet....... -O-

Koolzaadstro vond ik vrij stug aan voelen. En ik ben bang dat mijn veelvraat het gaat eten.
Vlas is het goedkoopste en alleen ben ik bang voor hoefproblemen........

Ik neig toch naar vlas gezien de prijs. (nog steeds Toos Werkeloos)

Iemand een tip hoe ik haar het beste hooi kan geven? Gewoon op de grond? Hoekje leeg houden voor hooi?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:21

Plus bij vlas de kans op koliek/verstoppingen.
Het voelt inderdaad in eerste instantie iets stugger aan maar ik vind het reuze meevallen als het er een dag in ligt.
Is er bij jullie veel prijsverschil in de balen vlas of koolzaadstro dan?
Als ik een volle pallet bestel en het omreken naar een prijs per baal valt het mij enorm mee.
Je hebt trouwens wel erg veel kwaliteitsverschillen zitten in de vlas! Heb je zakken zonder print die stuiven enorm!
Wat ik wel opvallend vind is dat als ik de stal voorheen opstrooide met een nieuwe baal vlas ik veel minder strooivolume had, sneed de baal los en het zakte vanzelf uit elkaar.
Als ik nu een zak koolzaadstro open maak moet ik echt moeite doen om het uit de verpakking te krijgen en het met de greep los maken van elkaar, heb ook meer strooivolume naar mijn idee
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 12-11-13 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:23

Ik sta nu op gehakseld stro, is net zo duur als vlas en is gewoon lekker zacht. Uitmesten duurt iets langer dan met strokorrels, maar vind het er veel prettiger uitzien en mn haf ligt ook weer veel meer.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 13:55

Ze staat nu op zaagsel en eet dat ook niet. Dus daar ben ik niet zo bang voor met vlas.

Mijn gevoel zegt nl koolzaadstro, maar ik ben zo bang dat ze de deur niet meer doorkomt omdat ze alles gaat eten. Ze is nooit erg slank geweest (hangbuik van 2 veulens is er nog steeds) maar ben zo bang dat ze weer tonnetje wordt.

Aan de andere kant...........dan heb ik het ook zo weer leeg getrokken toch?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 13:57

Ik heb een prijslijst opgevraagd, ben benieuwd!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:58

Sinds 3 weken sta ik op een nieuwe stal en daar word Ecoflax vlas gebruikt. Ik ben daar erg tevreden over. Schone stal en mijn paard eet er niet van. Tevens heeft mijn paard geen last meer van rotstraal

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:00

oh_oh schreef:
Ik heb ervaring met stro, zaagzel, hennep. Niet tot mijn tevredenheid. Het werkt niet voor ons.

Ik gebruik nu vlas. Ik vind dit super fijn!

Ik start met 4 pakken. Dan wip ik alleen savonds drollen eruit. Na 2 week wordt de bodem vaster. Vanaf dat moment strooi ik een kwart bij 2 keer in de week. Na 3 weken haal ik wekelijks plas plekken eruit. Die vul ik weer op met vlas uit de stal. Vervolgens weer een kwart er over. Drollen haal ik er elke dag uit! Mijn stallen zijn erg schoon. Ruiken fris, zijn droog en makkelijk te onderhouden. De eerste twee weken is het even lastig. Mijn paarden zijn schoon, tenzij ze in hun verse drol zijn gaan liggen. Een keer per anderhalf a 2 maand haal ik de onderlaag helemaal weg. De toplaag komt dan op de bodem om een nieuwe onderlaag te vormen.

Ik vind het super! Makkelijk mesten, makkelijk over eigen land uit te strooien.

Precies, zo doe ik het ook altijd van toen ik nog op vlas stond. Dat is de juiste manier van een vlasstal doen. Op deze manier is het een super stalbedekking. En het ruikt gewoon fris.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:12

Hier gebruiken we ook al jaren vlas.
Wij doen wel elke dag een plakje stro in de box.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 14:19

Oké de prijzen (per baal en per pallet)

Vlas 4,50 en 4,20
Koolzaadstro 6,10 en 5.80
Zaagsel 7.10 en 6.80
Rapsodie 6.70 en 6.40

(wat is Rapsodie dan toch? Toch ook vlas variant??)

Vlas is verreweg de goedkoopste. Pallet kan ik niet laten komen dat is veel te veel.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:41

Wij gebruiken vlas. Prima spul maar je moet wel opletten dat ze het niet gaat eten.
Sommige gooien er dan eerst een paar gieters water over leeg met azijn om het onsmakelijk te maken.
Wij doen eerst 2 of 3 pakken vlas als basis in de stal. Dan halen we iedere dag de drollen er uit en laten de rest aankoeken zodat het een hardere bodem wordt. Evt steeds wat vlas over de vieze plekken. Erg zuinig gebruik zo want we kunnen dan iig 3 a 4 weken vooruit met steeds bijvullen. En... een heel schone stal!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:51

Maar welk merk vlas heb je dan?
Is dat diegene met merkloze zakken?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 15:32

Ja, dat weet ik dus niet. Hij heeft merkloze staan maar ook met merk. (weet alleen zo even niet meer de naam)
Rapsodie is toch ook vlas? Duurder vanwege merk?

Slechte ervaringen met vlas zonder merk??

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:40

Ik gebruik de transparante balen van het vlas en die bevallen prima.
1x per week de natte plek eruit en 1 nieuwe baal erbij. Overigens is 1 baal te veel dus heb altijd in de hoek een bergje liggen waar in steeds wat vanaf pak.
Dagelijks de mestballen.

Hooi geef ik in een Hartog box met rooster.

Rapsodie is toch gehakseld koolzaadstro?

Ik heb hiervoor wel gewoon koolzaadstro in d'r stal gehad (dus niet gehakseld). Persoonlijk vond ik het beter vocht opnemen dan gewoon stro.
Wat voor haar toen het beste werkte was. Iedere dag de mest eruit en de natte plek om de 2 á 3 dagen.

Nu heb ik wel een merrie die een vaste mest en plas plek heeft is haar stal, dus redelijk schoon.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 15:44

Ja, je hebt gelijk! Rapsodie is gehakseld koolzaadstro. Google is mijn vriend.

Goed dan wordt het keuze vlas of Rapsodie. Denk nog even verder........

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:08

Ik persoonlijk vind de merkloze zakken vlas vele malen meer stoffen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:21

ik heb merkloze zakken vlas bij een mannetje bij ons in de buurt vandaan.

Ik begon met 6 euro of zo per zak en is alleen maar goedkoper geworden.

wij hebben het vooral gedaan voor zijn dikke buik van het stro eten met ook weer als gevolg
een betonnen vloer om op te slapen.

en nee hij krijgt zat hooi te vreten. :j

het bevalt tot nu heel goed met als enige verschil dat ik de laatste 2 maanden wat verschil merk
in de hoeveelheid vlas die erin moet.

eerst had ik genoeg aan 1 zak in de week maar nu moet ik met 5 dagen of zo een zak erin gooien.

maar blijf het geweldig spul vinden. Hoeven zijn niets anders als toen hij op stro stond. :n

eten doet hij er ook niet van. Box is gewoon veel schoner en droger en mijn paard heeft niet
meer zo'n ronde stro buik.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:30

Ik heb ook mijn merrie (op eerste jaar na) altijd op vlas gehad.
Zowel duur als goedkoop, verschillende leveranciers etc.

Ik vind het een uitkomst!

Met stro had mijn merrie veel last van rotstraal, had ze altijd een hele smerige stal omdat ze alles eruit vrat en urine niet goed zakt naar de bodem, ze zat dus ook ONDER de mest vlekken, stinken, en ze had altijd ontstoken ogen.

Dus vrij snel overgegaan op vlas....
In het begin een paar pakken erin als 'basislaagje' en dan elke dag drollen eruit zodat de bovenste laag mooi droog en schoon is.
Ik gooide er per week ongeveer 1 pak bij (ze stond wel hele dagen buiten).

Eens per 2/3 weken (natte seizoen vaker dan zomer) keerde ik hem eens helemaal om en haalde ik ook de natte onderste plekken eruit.

Je moet het alleen inderdaad niet laten verzadigen met hooi, dan wordt het alsnog een zooitje. Ik gaf de hooi in een hooibak en haalde de geknoeide dingen uit de vlas terug in de bak.

Ze heeft sinds de vlas eigenlijk geen last meer gehad van rotstraal, stal stonk nooit, ze was altijd schoon (toch fijn met een witte) en de ontstoken ogen kwamen alleen nog terug als een buurman op stro stond.

Pony's nu staan op houtzaagsel oid, vindt ik toch net even iets minder dan vlas, het neemt minder op en stinkt sneller, maar goed ik hoef hier zelf niet uit te mesten dus is nu even niet mijn probleem :D

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 17:57

Die Hartog hooibak lijkt me ideaal! Ben alleen bang dat ik de staleigenaar niet mee krijg om hem voor me op te hangen........

Zat zelf ook te denken aan een cementbak met hooi?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:10

Onze staleigenaar doet er totaal niet moeilijk over, gelukkig.
Nu is het wel zo dat als je een bak ophangt en er heeft er bv eerder al eentje gehangen dat je zoveel mogelijk dezelfde gaten gebruikt.
En er word gewoon veel minder vertrapt is mijn mening. Behalve als mijn paard hooi krijgt dat ze niet lekker vind, dan trekt ze het er gewoon letterlijk uit en gebruikt het als bodembedekking }:0

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 18:13

Ze knallen nu gewoon alles in de stal (ze staat nu nog op zaagsel) en dat vind ik dus niks.

Maar zij vinden het niks dat ik zo'n pietje precies ben O:)
Wil gewoon geen kans op koliek omdat ze toch wat fouts binnen krijgt.......

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:21

jess wij voeren gewoon hooi in de hoek op de grond. dus gewoon op het vlas.

buurvrouw geeft krachtvoer en hooi zelfs in het vlas. Beide paarden krijgen dat terwijl
de ene koliekgevoelig is. ze doet dit al 2,5 jaar en nooit geen problemen.

ik geef krachtvoer dus wel gewoon in een voerbak hoor. vindt het niet zo fijn idee.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 19:15

Ik zat te denken de stal voorin (bij de deur en waar het hoofd doorheen kan) zoveel mogelijk vrij te houden van vlas.
(als ik toch zelf ga mesten dan kan ik dat beter realiseren)

Krachtvoer ook op het vlas? Dat is toch niet lekker voor een paard??

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:21

Dimple schreef:
Ik zat te denken de stal voorin (bij de deur en waar het hoofd doorheen kan) zoveel mogelijk vrij te houden van vlas.
(als ik toch zelf ga mesten dan kan ik dat beter realiseren)

Krachtvoer ook op het vlas? Dat is toch niet lekker voor een paard??

nee lijkt mij ook niet maar zij doet dat tegenwoordig zo. schijnt geen kwaad te kunnen.

Ik probeer het maar niet maar goed. Zie simon al zijn schep granenmix moeten zoeken in
dat vlas. :=

en vrij houden van vlas geef ik weinig kans omdat joem het geheid met 10 minuten weer heeft
volgelopen als ze naar de staldeur is gelopen.

zou het gewoon aan kijken en als ze naar jouw mening teveel vlas naar binnen krijgt met hooi eten
dan misschien toch een bak in de hoek neerzetten of.

wij hebben speciekuipen voor water buiten maar misschien zou je zoiets in de hoek kunnen zetten.

volgens mij blijf je evengoed hooi in het vlas krijgen maar scheelt misschien toch iets.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:36

Ik heb ze hier nu een kleine twee weken op vlas staan om uit te proberen en tot nu toe zou ik zeggen: was ik maar veel eerder al op vlas over gegaan! Drie balen per stal ingegooid als basis en ik ben nu bijna veertien dagen verder en ik heb nog nooit zulke schone stallen gezien! Dagelijks even door de boxen rennen en recht trekken, ik vind het ideaal! Oudje wat snel last heeft van stof hoest niet en eet het ook niet (stro altijd wel gegeten), hoewel ze wel even wilde proeven wat er voor gek spul in haar stal lag. Maar na een hoop gesmak besloot ze toch maar dat het niet voor herhaling vatbaar was :+
De shetlanders doen het er ook goed op, maar deze hebben het eerder op stro ook niet slecht gedaan. Het uitproberen was puur voor mijn merrie van 21 jaar vanwege het stof en uiteindelijk ben ik wel twee keer zo goedkoop uit als toen ze op stro stonden.

Mijn persoonlijke voor- en nadelen op een rijtje:
Voordelen vlas: Gemakkelijk schoon te houden, licht (fijn als de hele stal leeg moet), neemt ontzettend veel vocht op (de eerste week vond ik gewoon nauwelijks natte plekken terwijl ik toen alles omgewoeld heb), minimaal stof, goedkoop.
Nadelen vlas: Ik moet even nadenken, maar de eerste paar dagen was het wel een beetje glad. Niet extreem, het is geen ijsbaan geworden.

Voordelen stro: Ziet er leuker uit, is het enige voordeel dat ik me nu nog kan bedenken :P
Nadelen stro: Veel stof, stal leeg eten, zwaar met uitmesten, slecht schoon te houden, veel stro per week nodig en dus ontzettend duur.

Ik moet nog wel even kijken hoe het op de langere termijn gaat, met slecht weer kiezen mijn pony's er toch vaker voor om op stal te vertoeven, maar afgelopen weken was het weer ook niet echt om over naar huis te schrijven en ik heb drie blinkende boxen :D