Paarden aan huis, hoeveel ben jij kwijt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Re: Paarden aan huis, hoeveel ben jij kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:07

Ik heb zelf erg weinig grasland.
Voor 2 paarden ben ik ca 250 euro aan hooi en slobber kwijt
water vang ik op in een grote watertank dus daar ben ik ook niet zoveel kwijt voor.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:29

gelukkig, in slootwater zit zoveel bacteriën dat je dat niet moet willen.

Ik heb zelf voor de winter 15 grote balen hooi, gewikkeld in folie. kosten 450 euro.
Voor de aankomende zomer 14 kleine in folie gewikkelde balen gekocht voor 300 euro.
Dit is voor 2 paarden.

Heb momenteel nog erg veel gras, dus ze kunnen met weinig hooi toe.

Verder heb ik de paarden op vlas. Nu is het verbruik minder dan in de winter.
wat me dat per maand gaat kosten weet ik zo nog niet.
en voer ik van voergezond, kosten 120 per 3 maanden.
Water heb ik niet inzichtelijk.

Al met al kost het een flinke duit :P maar dat heb ik er graag voor over.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:49

Ik denk dat je al met al goedkoper uit bent bij een stal waar je paard kan staan voor een maandelijks bedrag dan dat je zelf alles moet kopen.
Nu heb ik makkelijk praten, mijn paard staat op een boerderij dus veel spullen zoals hooi, stro en zaagsel word al voor de koeien ingekocht.

Weiland: Word zelf onderhouden, kosten van diesel voor de trekker, de uren die je eraan kwijt bent (gier komt zelf van de koeien)
Hooi: Word gedaan door een loonwerkersbedrijf dus moet ook betaald worden (hooi komt wel van eigen land)
Zaagsel: Wij gebruiken zo'n 10 balen in de maand maal 4 euro.
Mest: Word eens per 3 maanden weggebracht totaal prijs weet ik niet maar komt iig een vrachtwagen voor .
Elektriciteit en water komen vanuit de koeienstal.
Voer: 1zak á 11 euro wij hebben er 3 pm nodig + 1 zak slobber en lucerne

en dan krijg je nog elke maand de kosten die het paard van zichzelf al meebrengt (nog niet eens naar de stal gekeken) dat nogal kan variëren van 50 - 100 euro per maand.

Verder hebben we nog wel eens dat de paarden wat vernaggelen zoals draad of houtwerk. Het onderhoud van wel eens schotten vervangen oid. Zelf hebben we geen rijbak maar de kosten daarvan zouden ongeveer op 4 á 5000 euro komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:25

finnens schreef:
- afvoer mest: - Gebruikt mijn vader voor de tuin :+

De mest van 4 paarden? Hoe groot is jullie tuin???

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:37

Koper schreef:
finnens schreef:

en wat voor tuin hebben jullie dan? Er komt veel onkruidplantjes uit paardenmest is mijn ervaring. Voor groentetuinen is het wel goed geloof ik

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:43

Ik las net hypotheek voor een wei die niet aan huis grenst die krijg ik niet hiet, hoe hebben jullie dat geregeld?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:24

Wij hebben toen het huis incl grondstuk gekocht
Verder heb ik pachtland

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:34

Koper schreef:
finnens schreef:

Hij maakt compost van de mest. weet niet precies hoe groot de tuin is, het was of 0,5 ha met het huis er bij of 0,5 ha zonder huis ..
en niet alle mest wordt opgeruimt, we hebben 2 ha weiland maar ik ruim alleen de mest op wat uit het zandgedeelte/afgezette stuk weiland komt. Daar staan ze de zomer op, in de winter hebben ze het hele land ;)
De mest dat op het 'grote' land ligd wordt eens in de ? maanden over het land versprijd (gratis, door een boer)

magriet schreef:
finnens schreef:

en wat voor tuin hebben jullie dan? Er komt veel onkruidplantjes uit paardenmest is mijn ervaring. Voor groentetuinen is het wel goed geloof ik

Voor de groente tuin, hij maakt er dus eerst compost van.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:06

Het hangt gewoon erg af van hoeveel paarden je hebt, of je eigen land hebt, of je voordelig hooi/stro kunt kopen en natuurlijk ook hoe je je paarden houdt. Wij hebben sobere rassen, 24u p/d buiten met schuilstal. Paddock/wei. Wij kopen grote ronde hooibalen 45 euro en voerstro 3 euro. Verder mineralenkorrel. Mestafvoer (2x perjaar = 200euro). Bij de start investering in omheining en schrikdraadapparaat, weideonderhoud. Gewone maandelijkse kosten zijn bij ons per pony absoluut lager dan in pension.

Voicy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:30

Ik heb 7 paarden aan huis... ( 4 grote en 3 pony's )

naar mijn berekening over alle jaren kom ik ongeveer uit aan 100 eur per paard per maand ( dus zomer minder - winter mee )

dit is EXclusief hoefsmid / dierenarts / ontworming etc

gewoon voor stroo / voordroog / korrels

Dan reken ik idd niet de investeringen mee die je moet doen in het begin:
piste aanleggen
Weides omheinen
Grasland onderhouden ( kunstmest is best wel duur en moet je 2 keer per jaar doen ! )

....

maar is toch allemaal goedkoper dan als ik ze moest op manege zetten hoor ( zeker op lange termijn )

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:19

maud318 schreef:
Eigenlijk niets verzorging helemaal gratis :+

paps en mams?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:31

is even zien of de kosten in nl en pt te vergelijken zijn :-)

Ik heb hier 2 pony's (fjord en Garrano)
en 2 paarden.

Per maand zijn wij voor de 4 gemiddeld 300,- aan hooi kwijt. (3,50 per baaltje, 3 per dag)
per maand aan brok: 35,- in de zomer periode veel kilo's per dag, andere periode niks ivm gras. (40kg voor 16,50)
mijn man doet de hoeven en ijzers zelf dus alleen materiaal: 10,- per maand (staan niet altijd op ijzers)
elk jaar wordt het land omgeploegd, gefreesd en ingezaaid. kosten hiervoor is moeilijk in te schatten...diesel trekker en graszaad...... 7,50 per maand?
onderhoudt stallen, omheining etc. 7,50,- per maand.
400kg baal stro voor stallen kost 50,- doen we 2 maand mee.

dierenarts kosten niet mee gerekend. gelukkig zien wij die zelden tot nooit.
mest gebruiken wij zelf op het land en in de groentetuin. ook verkopen wij veel in het voorjaar....(schaars hier) 70,- per 4 a 5 m3 in de buurt aan huis gebracht.
elektra is niet bij de stallen.
water het gehele jaar door uit natuurlijke bronnen.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:34

Wij hebben 2 paarden en meer dan genoeg land, waardoor we bijna niet bij hoeven te voeren op de winterperiode na. Tevens hebben wij ruwvoer van eigen land. Hier komen dan uiteraard wel de kosten voor de loonwerker bij. In de zomer staan ze dag en nacht buiten dus scheelt strooisel op stal.

Kosten aan hypotheek en eenmalige investering voor de bak/stallen/trekker e.d. tel ik niet mee. Ik schat dat we nu in totaal (hoefsmid, ruwvoer, brok) maximaal €100,- per paard kwijt zijn per maand.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:00

Ik heb niet alles gelezen maar zal hier mijn ervaring en situatie neerzetten:
3 paarden
2 a- pony's
in het najaar 's nachts op stal, overdag op de wei.
in het voorjaar en zomer 24 uur op de wei met schuilstal
Ik heb zo'n 15 ha waar ik de paarden op kan zetten. In het totaal hebben wij 27ha land.
In mijn berekeningen deel ik het hooi, stro en voer door 4 omdat in deze kosten de pony's ongeveer samen het zelfde verbruiken als 1 paard.

In het najaar geef ik 1 grote baal hooi per 2 weken. De kosten hiervan zijn € 10,- voor het persen, we hebben genoeg land om het zelf te persen. Echter als ik het zou verkopen zou ik er €25,-- voor krijgen dus ik heb wel dat verlies wat je mee moet rekenen. In de zomer doe ik met zo'n grote baal bijna een maand.
Het is dus ook afhankelijk van de weersomstandigheden hoeveel ik precies kwijt ben. Ik ben zo'n €20,-- per maand kwijt aan hooi per paard.

Ik koop zo'n €80,-- in de maand aan voer. Dit is voornamelijk voor mijn ouwetje, die valt snel terug in de winter. In de zomer is dat ongeveer de helft. Verder gebruik ik nog zo'n €200,-- van ons eigen graan. Dus zo'n €25,- per maand per paard.

Stro kost mij €10,- per baal om te persen. Dit verkoop ik nooit omdat ik dit altijd nodig heb. Ik verbruik ongeveer 1 grote baal per week, dus €40,-- per maand. Per paard €10,-

Hoefsmid komt bij mij eens in de twee maanden. Kosten per paard € 40,--. Dus 20,-- in de maand, per paard.

Dierenarts kosten zijn ongeveer €240,-- per jaar per paard. Daar neem ik inentingen en ontwormen in mee. Even afkloppen, ik heb bijna nooit wat met mijn paarden. Gemiddeld per paard per maand dus €20,--

Tandarts komt 1 keer per half jaar en kost €24,-- per paard dus dat is €4,- per maand.

Ostheopaat 1 keer per jaar kosten per paard € 70,--, dus per maand €6,--

Optelsom kom ik uit op: € 105,- per paard, per maand. Voor mij dus wel een veel goedkopere oplossing dan op een stal. Ik vind het niet realistisch om hypotheek en dergelijke mee te rekenen, omdat je vaak een huis koopt naar inkomsten. Tevens blijft het huis en de grond en de stallen ook hun waarde behouden, als het goed is......

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:01

Ik zie nu dat iedereen toch wel een beetje op het zelfde uit komt. Dat is mooi, dan doe ik het niet zo slecht. Volgens mij man verspil ik veel te veel geld aan die paarden.... :D