Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kwanyin schreef:TS, als je hem echt graag zou willen meeverhuizen, zou ik toch eerst een maand of twee aankijken alvorens je hem meeneemt.
Want wat doe je als na een maandje blijkt dat die stageplaats waarvan je dacht dat alles zo mooi was, het helemaal niet goed draait en je je aan enorm veel dingen ergert? Of stel dat het je toch helemaal niet ligt en ze allesbehalve tevreden van je werk zijn. Dan kan het best vervelend zijn als je daar ook privé gestald bent. En in volle stagetijd moeten zeggen tegen de eigenaar dat je je paard liever naar een andere stalling brengt omdat je het niet eens bent met hoe hij hier behandeld wordt (bv veel te weinig buiten, die beloofde voorrechten gaan inderdaad waarschijnlijk met den duur vervallen om geen jaloezie op te wekken, dat wil je zelf ook niet hebben denk ik) tegen degene die je moet beoordelen is ook niet gemakkelijk...zorg eerst dat je er gewend bent, dat je niet alleen hebt gehoord hoe alles zou werken maar het ook met je eigen ogen hebt gezien. En dan pas beslissen of het je beter uitkomt je pony daar te houden. Je moet als het ware denken "als ik daar nu géén stage deed, zou ik mijn paard dan ook hier willen zetten?".
Ashley5760 schreef:Je krijgt niet betaald voor je stage?
Dan regelen dat paard voor niks mag staan! Heeft iedereen die ik ken
secricible schreef:Ik zou nu even afwachten, dat geeft je een maand of 2 om de stal te leren kennen. Als je dan positief bent zou ik afspreken hem gedurende de winter naar de manege te zetten. Mocht het tegenvallen ben je geen verklaring verschuldigd waarom je hem weghaalt. Mocht het naar je zin zijn laat je hem lekker nog wat langer staan
Kwanyin schreef:TS, als je hem echt graag zou willen meeverhuizen, zou ik toch eerst een maand of twee aankijken alvorens je hem meeneemt.
Want wat doe je als na een maandje blijkt dat die stageplaats waarvan je dacht dat alles zo mooi was, het helemaal niet goed draait en je je aan enorm veel dingen ergert? Of stel dat het je toch helemaal niet ligt en ze allesbehalve tevreden van je werk zijn. Dan kan het best vervelend zijn als je daar ook privé gestald bent. En in volle stagetijd moeten zeggen tegen de eigenaar dat je je paard liever naar een andere stalling brengt omdat je het niet eens bent met hoe hij hier behandeld wordt (bv veel te weinig buiten, die beloofde voorrechten gaan inderdaad waarschijnlijk met den duur vervallen om geen jaloezie op te wekken, dat wil je zelf ook niet hebben denk ik) tegen degene die je moet beoordelen is ook niet gemakkelijk...zorg eerst dat je er gewend bent, dat je niet alleen hebt gehoord hoe alles zou werken maar het ook met je eigen ogen hebt gezien. En dan pas beslissen of het je beter uitkomt je pony daar te houden. Je moet als het ware denken "als ik daar nu géén stage deed, zou ik mijn paard dan ook hier willen zetten?".
xLIESSSx schreef:Ik heb nu eens zo goed als alles doorgelezen en zit zelf met een dilemma wat betreft hetgeen ik je moet aanraden
Laten staan en meenemen heeft beide inderdaad zijn voor en nadelen en deze zijn hier al meerdere malen genoemd.
Maar laat ik nu even een voorbeeld geven van mijn vriend, die stage heeft gelopen in een New Holland garage bij hem in de buurt (compleet andere branche, maar wel gelijkaardige situatie)
Mijn vriend zijn ouders zijn boeren en hebben dus traktoren die regelmatig eens nieuwe onderdelen nodig hebbenDe vaste garage waar er naartoe werd gegaan kende mijn vriend al erg goed, dus mijn vriend vond het dan ook een super idee om daar stage te lopen voor school. In het begin leek dit ook allemaal optimaal: hij kon werken aan eigen traktoren, kon onderdelen maken voor zichzelf, kon ervaring opdoen met het werken aan andere traktoren,...
Helaas was na de eerste stagedag al gene rozengeur en manenschijn meer...
Mijn vriend moest langer werken (lees: stage eindigd om 5u, vriend bleef vaak tot 7u), wanneer hij thuiskwam vroeg zijn vader meteen of hij al hun eigen traktor had kunnen repareren ed, wanneer mijn vriend in het weekend naar die garage ging om onderdelen werd er meteen gevraagd of hij kon helpen (en ja, neen zeggen kan je niet echt want het is nog steeds je stageplaats...), wanneer er thuis aan een traktor moest worden gewerkt moest mijn vriend het altijd doen want hij werkt nu eenmaal in de garage,... Kortom, niet zo heel erg ideaal dusMijn vriend zijn maand stage bestond uit traktors, traktors, traktors,...
Toen het schooljaar erop zat, kreeg hij meteen van hun vaste garage (zijn stageplaats) een werkaanbieding, want hij was zo ijverig geweest. Maar mijn vriend heeft het voorstel vriendelijk afgewezen!
Maar natuurlijk begrijp ik dat het in jou situatie erg handig is om je paard op je stageplaats te hebben. Een paard heft namelijk verzorging nodig en jij moet sowieso (bijna) elke dag naar je paard toe. Ik snap dus echt wel dat je geen zin meer hebt om 2 à 3u nog bezig te zijn op je eigen stal, want het wordt erg snel heel laat dan. Het is dus erg verleidelijk om stageplaats + paard te gaan combineren
Toch denk ik dat ik het jou zou afraden...
Qua gemak is het verplaatsen van je paard een goede uitkomst, maar echt, stage en privé ga je dan nog erg moeilijk gescheiden kunnen houden... En als je dan langer blijft om nog even met je paardje te knuffelen en ze vragen je nog iets in die 'extra' tijd, dan ga je erg moeilijk kunnen weigeren. Het is en blijft immers je stageplaats. Dit geld ook voor op je stage-vrije-dagen. Als je dan daarheen gaat, gaan ze jou sowieso vragen om klusjes te doen. Technisch gezien mag je weigeren, maar zoiets zal je niet snel doen denk ik. En hoewel een stageplaats jou eigenlijk louter moet beoordelen tijdens je stageuren, gaan ze sowieso je gedrag ed dat je vertoont in je vrije tijd ook doorrekenen. Je gaat je dus 3 jaar lang, elke dag op je opperbest moeten laten zien ! Want als je normaal even een slechte dag hebt, dan zet je gewoon een glimlach op tijdens je stage-uren en loop je thuis wat rond te vloeken. Maar jij gaat dit amper kunnen, want je gaat daag dag in dag uit vertoeven...
*Einde verhaal*
Ik wens je wel veel succes met je keuze