Groot dilemma, pony op werk of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:43

Goh, ik zou het paard gewoon meenemen hoor! Waarom laten staan?
Als je paard daar lekker buiten kan, voldoende ruwvoer etc krijgt, waarom zou je jouw paard dan niet meenemen?
Heerlijk en erg handig om je paard bij de hand te hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:47

Ik zou nu even afwachten, dat geeft je een maand of 2 om de stal te leren kennen. Als je dan positief bent zou ik afspreken hem gedurende de winter naar de manege te zetten. Mocht het tegenvallen ben je geen verklaring verschuldigd waarom je hem weghaalt. Mocht het naar je zin zijn laat je hem lekker nog wat langer staan :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:47

Ik heb nu eens zo goed als alles doorgelezen en zit zelf met een dilemma wat betreft hetgeen ik je moet aanraden :=

Laten staan en meenemen heeft beide inderdaad zijn voor en nadelen en deze zijn hier al meerdere malen genoemd.

Maar laat ik nu even een voorbeeld geven van mijn vriend, die stage heeft gelopen in een New Holland garage bij hem in de buurt (compleet andere branche, maar wel gelijkaardige situatie ;) )
Mijn vriend zijn ouders zijn boeren en hebben dus traktoren die regelmatig eens nieuwe onderdelen nodig hebben :+ De vaste garage waar er naartoe werd gegaan kende mijn vriend al erg goed, dus mijn vriend vond het dan ook een super idee om daar stage te lopen voor school. In het begin leek dit ook allemaal optimaal: hij kon werken aan eigen traktoren, kon onderdelen maken voor zichzelf, kon ervaring opdoen met het werken aan andere traktoren,...
Helaas was na de eerste stagedag al gene rozengeur en manenschijn meer...
Mijn vriend moest langer werken (lees: stage eindigd om 5u, vriend bleef vaak tot 7u), wanneer hij thuiskwam vroeg zijn vader meteen of hij al hun eigen traktor had kunnen repareren ed, wanneer mijn vriend in het weekend naar die garage ging om onderdelen werd er meteen gevraagd of hij kon helpen (en ja, neen zeggen kan je niet echt want het is nog steeds je stageplaats...), wanneer er thuis aan een traktor moest worden gewerkt moest mijn vriend het altijd doen want hij werkt nu eenmaal in de garage,... Kortom, niet zo heel erg ideaal dus :n Mijn vriend zijn maand stage bestond uit traktors, traktors, traktors,...
Toen het schooljaar erop zat, kreeg hij meteen van hun vaste garage (zijn stageplaats) een werkaanbieding, want hij was zo ijverig geweest. Maar mijn vriend heeft het voorstel vriendelijk afgewezen! :=

Maar natuurlijk begrijp ik dat het in jou situatie erg handig is om je paard op je stageplaats te hebben. Een paard heft namelijk verzorging nodig en jij moet sowieso (bijna) elke dag naar je paard toe. Ik snap dus echt wel dat je geen zin meer hebt om 2 à 3u nog bezig te zijn op je eigen stal, want het wordt erg snel heel laat dan. Het is dus erg verleidelijk om stageplaats + paard te gaan combineren :j

Toch denk ik dat ik het jou zou afraden...
Qua gemak is het verplaatsen van je paard een goede uitkomst, maar echt, stage en privé ga je dan nog erg moeilijk gescheiden kunnen houden... En als je dan langer blijft om nog even met je paardje te knuffelen en ze vragen je nog iets in die 'extra' tijd, dan ga je erg moeilijk kunnen weigeren. Het is en blijft immers je stageplaats. Dit geld ook voor op je stage-vrije-dagen. Als je dan daarheen gaat, gaan ze jou sowieso vragen om klusjes te doen. Technisch gezien mag je weigeren, maar zoiets zal je niet snel doen denk ik. En hoewel een stageplaats jou eigenlijk louter moet beoordelen tijdens je stageuren, gaan ze sowieso je gedrag ed dat je vertoont in je vrije tijd ook doorrekenen. Je gaat je dus 3 jaar lang, elke dag op je opperbest moeten laten zien ! Want als je normaal even een slechte dag hebt, dan zet je gewoon een glimlach op tijdens je stage-uren en loop je thuis wat rond te vloeken. Maar jij gaat dit amper kunnen, want je gaat daag dag in dag uit vertoeven...

*Einde verhaal* O:)
Ik wens je wel veel succes met je keuze ;)

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:48

Brainless schreef:
Als je je paard op de stage/werk hebt staan ben je nooit helemaal vrij.
Er wordt dan toch snel een beroep op je gedaan als jij op de vrije dag je eigen paardje komt verzorgen/rijden.

Indd...Ik heb mijn paarden ook op mijn werk gehad paar jaar terug maar zou er niet meer voor kiezen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 10:51

Kwanyin schreef:
TS, als je hem echt graag zou willen meeverhuizen, zou ik toch eerst een maand of twee aankijken alvorens je hem meeneemt.
Want wat doe je als na een maandje blijkt dat die stageplaats waarvan je dacht dat alles zo mooi was, het helemaal niet goed draait en je je aan enorm veel dingen ergert? Of stel dat het je toch helemaal niet ligt en ze allesbehalve tevreden van je werk zijn. Dan kan het best vervelend zijn als je daar ook privé gestald bent. En in volle stagetijd moeten zeggen tegen de eigenaar dat je je paard liever naar een andere stalling brengt omdat je het niet eens bent met hoe hij hier behandeld wordt (bv veel te weinig buiten, die beloofde voorrechten gaan inderdaad waarschijnlijk met den duur vervallen om geen jaloezie op te wekken, dat wil je zelf ook niet hebben denk ik) tegen degene die je moet beoordelen is ook niet gemakkelijk...zorg eerst dat je er gewend bent, dat je niet alleen hebt gehoord hoe alles zou werken maar het ook met je eigen ogen hebt gezien. En dan pas beslissen of het je beter uitkomt je pony daar te houden. Je moet als het ware denken "als ik daar nu géén stage deed, zou ik mijn paard dan ook hier willen zetten?".

Bedankt voor je bericht. Wat je zegt is inderdaad waar :j Ook ga ik zoiezo zeker eerst aankijken hoe en wat voor aleer ik hem eventueel verhuis.

Ashley5760 schreef:
Je krijgt niet betaald voor je stage?
Dan regelen dat paard voor niks mag staan! Heeft iedereen die ik ken ;)

Ik krijg wel betaald voor mijn stage, staat overigens een aantal berichten terug :j

secricible schreef:
Ik zou nu even afwachten, dat geeft je een maand of 2 om de stal te leren kennen. Als je dan positief bent zou ik afspreken hem gedurende de winter naar de manege te zetten. Mocht het tegenvallen ben je geen verklaring verschuldigd waarom je hem weghaalt. Mocht het naar je zin zijn laat je hem lekker nog wat langer staan :)

Dat vind ik wel nog een goede tip, als ik het zo van te voren aangeef heb ik niks te 'vrezen' :j

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:54

Kwanyin schreef:
TS, als je hem echt graag zou willen meeverhuizen, zou ik toch eerst een maand of twee aankijken alvorens je hem meeneemt.
Want wat doe je als na een maandje blijkt dat die stageplaats waarvan je dacht dat alles zo mooi was, het helemaal niet goed draait en je je aan enorm veel dingen ergert? Of stel dat het je toch helemaal niet ligt en ze allesbehalve tevreden van je werk zijn. Dan kan het best vervelend zijn als je daar ook privé gestald bent. En in volle stagetijd moeten zeggen tegen de eigenaar dat je je paard liever naar een andere stalling brengt omdat je het niet eens bent met hoe hij hier behandeld wordt (bv veel te weinig buiten, die beloofde voorrechten gaan inderdaad waarschijnlijk met den duur vervallen om geen jaloezie op te wekken, dat wil je zelf ook niet hebben denk ik) tegen degene die je moet beoordelen is ook niet gemakkelijk...zorg eerst dat je er gewend bent, dat je niet alleen hebt gehoord hoe alles zou werken maar het ook met je eigen ogen hebt gezien. En dan pas beslissen of het je beter uitkomt je pony daar te houden. Je moet als het ware denken "als ik daar nu géén stage deed, zou ik mijn paard dan ook hier willen zetten?".

Dat is wellicht de slimste manier om het aan te pakken ja!

pmarena

Re: Groot dilemma, pony op werk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:59

Kun je het plekje dat je op je huidige stal hebt opzeggen voor de winter en van het voorjaar weer terugkeren?

Of verhuren ze het dan aan een ander?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:00

Ik zou hem ook laten staan waar je nu staat.

Je werktijden zijn van 8.30 - 17.00 (inclusief een uur lunchpauze die ik echt voor jezelf zou benutten en niet voor je pony._
De stal waar je stage gaat lopen is een half uur fietsen, je privéstal een kwartier.

Denk je niet dat je het fijn vindt om na je stage naar huis te gaan en op tijd te eten? Dan kun je 's avonds nog even lekker ontspannen bij je eigen pony op die andere stal (weg van je werk). Ik zou zelf gek worden om de hele dag ergens te werken en vervolgens in mijn privétijd daar ook nog rond te lopen. Ik kan dat niet los laten en als ik dan dingen zie die opgeruimd of anders moeten ging ik alsnog aan het werk. :+

Heb je niet de mogelijkheid om een scooter of brommer aan te schaffen? Scheelt je toch best wat tijd! Of wanneer wordt je 18? Rijbewijs en autootje, alhoewel dat veel duurder is.

En mocht het zo goed bevallen dan kun je later alsnog je pony verhuizen. :j

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 11:06

xLIESSSx schreef:
Ik heb nu eens zo goed als alles doorgelezen en zit zelf met een dilemma wat betreft hetgeen ik je moet aanraden :=

Laten staan en meenemen heeft beide inderdaad zijn voor en nadelen en deze zijn hier al meerdere malen genoemd.

Maar laat ik nu even een voorbeeld geven van mijn vriend, die stage heeft gelopen in een New Holland garage bij hem in de buurt (compleet andere branche, maar wel gelijkaardige situatie ;) )
Mijn vriend zijn ouders zijn boeren en hebben dus traktoren die regelmatig eens nieuwe onderdelen nodig hebben :+ De vaste garage waar er naartoe werd gegaan kende mijn vriend al erg goed, dus mijn vriend vond het dan ook een super idee om daar stage te lopen voor school. In het begin leek dit ook allemaal optimaal: hij kon werken aan eigen traktoren, kon onderdelen maken voor zichzelf, kon ervaring opdoen met het werken aan andere traktoren,...
Helaas was na de eerste stagedag al gene rozengeur en manenschijn meer...
Mijn vriend moest langer werken (lees: stage eindigd om 5u, vriend bleef vaak tot 7u), wanneer hij thuiskwam vroeg zijn vader meteen of hij al hun eigen traktor had kunnen repareren ed, wanneer mijn vriend in het weekend naar die garage ging om onderdelen werd er meteen gevraagd of hij kon helpen (en ja, neen zeggen kan je niet echt want het is nog steeds je stageplaats...), wanneer er thuis aan een traktor moest worden gewerkt moest mijn vriend het altijd doen want hij werkt nu eenmaal in de garage,... Kortom, niet zo heel erg ideaal dus :n Mijn vriend zijn maand stage bestond uit traktors, traktors, traktors,...
Toen het schooljaar erop zat, kreeg hij meteen van hun vaste garage (zijn stageplaats) een werkaanbieding, want hij was zo ijverig geweest. Maar mijn vriend heeft het voorstel vriendelijk afgewezen! :=

Maar natuurlijk begrijp ik dat het in jou situatie erg handig is om je paard op je stageplaats te hebben. Een paard heft namelijk verzorging nodig en jij moet sowieso (bijna) elke dag naar je paard toe. Ik snap dus echt wel dat je geen zin meer hebt om 2 à 3u nog bezig te zijn op je eigen stal, want het wordt erg snel heel laat dan. Het is dus erg verleidelijk om stageplaats + paard te gaan combineren :j

Toch denk ik dat ik het jou zou afraden...
Qua gemak is het verplaatsen van je paard een goede uitkomst, maar echt, stage en privé ga je dan nog erg moeilijk gescheiden kunnen houden... En als je dan langer blijft om nog even met je paardje te knuffelen en ze vragen je nog iets in die 'extra' tijd, dan ga je erg moeilijk kunnen weigeren. Het is en blijft immers je stageplaats. Dit geld ook voor op je stage-vrije-dagen. Als je dan daarheen gaat, gaan ze jou sowieso vragen om klusjes te doen. Technisch gezien mag je weigeren, maar zoiets zal je niet snel doen denk ik. En hoewel een stageplaats jou eigenlijk louter moet beoordelen tijdens je stageuren, gaan ze sowieso je gedrag ed dat je vertoont in je vrije tijd ook doorrekenen. Je gaat je dus 3 jaar lang, elke dag op je opperbest moeten laten zien ! Want als je normaal even een slechte dag hebt, dan zet je gewoon een glimlach op tijdens je stage-uren en loop je thuis wat rond te vloeken. Maar jij gaat dit amper kunnen, want je gaat daag dag in dag uit vertoeven...

*Einde verhaal* O:)
Ik wens je wel veel succes met je keuze ;)

Bedankt voor het uitgebreidde verhaal!
Ik hoop dat ik niet tot 7u ga bezig zitten terwijl ik om 5u al gedaan heb. Want dan kan ik onmogelijk nog naar mijn pony én voor school werken én eten, douchen, ... :=

ook hoop ik dat ze ook mijn uren respecteren, ik begrijp best als er 5 voor 5 een paard ziek valt ik niet om 5u salut kan zeggen. Maar dat zijn allemaal dingen waar ik nog niet echt iets over kan zeggen. :)

Momenteel blijft mijn pony staan waar hij staat. Eventueel in de winter verhuizen en dan ook van vooraf aangeven dat het enkel voor de wintermaanden is. Dan hoef ik geen verklaring af te leggen waarom ik weg wil :j

---

@ pmarena ; ik kan vragen of ze een plek vrijhouden om in het voorjaar terug te keren. In kuddeverband is dit geen probleem :)

@ Kaitlyn ; een scooter of brommer vinden mijn ouders weggesmeten geld. Ik word in maart 18, en ga binnenkort kijken voor al mijn theoretisch examen af te leggen. Verder heb ik al veel ervaring om met de auto te rijden. mijn vader heeft 2 zelfstandige bedrijven in de autosector en ik rijd al van mijn 10 jaar met een auto op ons domein, op de vrachtwagen voor ze te vervoeren, depannages, op de parking van de supermarkten op zondag, ... dus ik vermoed ook wel dat ik zo door mijn praktijk examen vlieg *D de kosten van de auto kan ik via mijn vader wel doen verminderen, dus daar kijk ik ook niet zo tegenop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:19

In dat geval, er even vanuit gaande dat de plek waar je paardje op de huidige stalling zou staan, niet echt geschikt is voor de hele winter, dan zou ik als ik jou was eens in gesprek gaan met de staleigenaars :)

Je kan dan vragen of ze verwachten dat er nog een stal vrij komt voor de winter.
Denken ze van niet, vraag dan of het mogelijk is dat je bovenaan de wachtlijst voor een stal blijft staan.

Maar dat je dan wel voor nu je paardje meeneemt naar je stage toe omdat je daar wel een stal kunt gebruiken.

En op je stage spreek je dan af dat je daar in principe alleen voor de winter wilt staan.

Hou dan op beide stallen wel alle opties open, zodat je in het voorjaar kunt kiezen wat je wilt:
terug naar je huidige stal, of als alles goed bevalt op de manege dan daar je paard blijven houden.

Op zich doe je hier ook niemand tekort mee, beide stallen kunnen best begrijpen dat je hiervoor kiest :)

Je zou dan bvb. rond oktober je paardje kunnen verhuizen naar de nieuwe stal ALS je dit daadwerkelijk nog wilt nadat je er eerst een tijdje gewerkt hebt.

Want dat moet je natuurlijk wel even afwachten: eerst enkele weken er werken en goed beoordelen of het verhuizen wel goed voelt :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:23

Je bent nu 17, dus je mag al beginnen met autolessen. :j Dus als je nu voor je theorie gaat en voor je lessen (als je voldoende ervaring hebt en je jezelf geen "verkeerde" dingen hebt aangeleerd) dan mag je waarschijnlijk snel afrijden. Zodra je dan 18 bent kun je direct met je autootje dan op pad!
En zolang je 17 bent mag dat met een begeleider.