Paard uit handen geven, wie vind het ook niet fijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Henkje

Re: Paard uit handen geven, wie vind het ook niet fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:43

Meestal verzorgen mijn schoonouders de paarden als we een paar dagen weg zijn. Zij hebben geen behoefte om te rijden en zijn lief voor de paarden.
Anders heb ik mijn nichtjes nog die ik kan vragen. Die hebben meer ervaring dan ik, dus die hebben ook 100% mijn vertrouwen. Die mogen ook alles doen.

Met revalideren na mijn operatie heeft mijn vriend mijn paard gereden en zijn broertje op mijn vriends paard. Dat was ideaal. Of een vriendin op mijn paard. Als mijn vriend erbij is, vind ik het ook prima.

Ik zou niet op vakantie kunnen, als ik ook maar een beetje het gevoel heb dat de dieren niet in goede handen zijn.

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:48

Ik herken me heel erg in je verhaal hoor TS, klinkt stom maar ik ben op dat gebied gewoon stink jaloers, de enige die op mijn paard stapt zijn ik en mijn trainer (en dat dan ook alelen als het echt moet)... ook als mensen gaan knuffelen en zeggen 'oooohhh... was je maar van mij' en 'ooohhhh wat een schatje'... aha, mijn schatje... :=

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:25

Ik ga vrijdag een weekje weg en mijn paarden worden dan prima voor mij verzorgd.
Ik heb een 8 jarige E pony die Z2 dressuur loopt en een 4 jarige kwpn'er die nu 6 maanden zadelmak is.
Heb een heel handig lesklantje van 14 die ermee gaat rijden.
Alle vertrouwen in,aangezien ik haar zelf heb opgeleid.
Natuurlijk verwacht ik niet dat mijn paarden wat bijleren,maar het meisje kan wel een hoop leren.
Haar moeder is er bij en ze zijn super zuinig op hun eigen pony's en spullen dus ik kan met een gerust hart weg!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:33

Morrie schreef:
Ik geef ze nooit uit handen, zowel niet om te rijden (er kan er maar 1 bereden worden en dan nog met beleid) als w.b. verzorging.

Soms voert er wel iemand als ik er niet op tijd kan zijn vanwege werk (ik voer altijd precies op tijd), maar dan kom ik, ongeacht hoe laat ik ben, nog even checken of alles goed is afgesloten en of ze tevreden zijn.
Ik ga nooit met vakantie, dat mag duidelijk zijn, dat kan financieel gezien ook niet, want ik heb m'n paarden op eigen terrein en dat kost geld (onderhoud)!
Ik ben een enorme controlefreak, daarom heb ik m'n paarden ook op eigen terrein en niet (meer) in pension.

Mijn terrein en mijn paarden zijn altijd mijn vakantiebestemming :) (en dan lekker thuis slapen, wat wil je nog meer)

Eh..beschrijf je mij nu?

Haha, wel fijn, een mede-lotgenoot!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:05

ik vind het eigenlijk niet zo moeilijk om bepaalde mensen op hem te laten rijden als ik op vakantie ben of iets,
vaak doet mijn zus dat dan of anders willen mijn beste vriendinnen dat wel doen.

Ik weet dat ze niks vervelends doen met Sandor, haha tenminste daar ga ik vanuit dat ze dat niet doen :')

____
voeren is zobiezo geen probleem aangezien ik op een pensionstal sta en hij word daar dus altijd door een ander gevoerd.
borstelen vind ik ook helemaal niet erg, dat mag best iemand van stal voor mij doen !

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:28

Jibbel schreef:
Morrie schreef:
Ik geef ze nooit uit handen, zowel niet om te rijden (er kan er maar 1 bereden worden en dan nog met beleid) als w.b. verzorging.

Soms voert er wel iemand als ik er niet op tijd kan zijn vanwege werk (ik voer altijd precies op tijd), maar dan kom ik, ongeacht hoe laat ik ben, nog even checken of alles goed is afgesloten en of ze tevreden zijn.
Ik ga nooit met vakantie, dat mag duidelijk zijn, dat kan financieel gezien ook niet, want ik heb m'n paarden op eigen terrein en dat kost geld (onderhoud)!
Ik ben een enorme controlefreak, daarom heb ik m'n paarden ook op eigen terrein en niet (meer) in pension.

Mijn terrein en mijn paarden zijn altijd mijn vakantiebestemming :) (en dan lekker thuis slapen, wat wil je nog meer)

Eh..beschrijf je mij nu?

Haha, wel fijn, een mede-lotgenoot!

mede controle-freak *\o/*

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:31

michelle___ schreef:
Ik vind het heel moeilijk.. Durf het eigenlijk ook niet.
Die van mij heeft een peesblessure gehad, dus ben al heel voorzichtig met wie ik erop zet.
Moch ik door ziekte oid niet kunnen, laat ik hem rijden door mijn instructrice, of een vriendin die ook bij haar lest. Dan weet ik zeker dat het goed zit. :)

Toevallig gister mijn paard 'uit handen gegeven'. Ik had ineens een allergiese reactie waardoor ik blij mocht zijn dat ik niet dood ging van de jeuk in een trainingspak. :=
En ik vond het toch best leuk/spannend om mijn paard zo vanaf de grond eens aan het werk te zien. Wel ben ik er de hele tijd bij gebleven, maar ging eigenlijk heel goed!

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:34

Wij hebben een verzorgster voor onze kleinste pony. Helaas kom ik er nu pas achter dat elke keer als ze gaat haar vriendin vaak het werk doet. De pony snapt helemaal niks van wat zij willen dat hij doet. Ook is hij voor een onderlinge wedstrijd half kaal geknip. Al zijn haar waar ik zo trots op was is weg! Onze anderen die ik ook onder het zadel heb ben ik veel te trots op. Dat wil ik echt niet. Ik zit er sterk over te denken om met verzorgsters te stoppen. Ik heb zelf alleen niet alle tijd om ook de kleine (die we als gezeldschap hebben) te trainen en al zijn aandacht te geven.
Mesten, voeren etc. vind ik niet zo erg maar ik vind het niet zo'n fijn gevoel als ik hoor wat de andere steeds zeggen over mijn verzorgster...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:36

Verzorgen door een stalgenote? Ja prima.
Rijden? Nou daar is paard lief zelf niet zo blij mij bij iemand die ze nog niet eerder op haar rug gehad heeft.
Er is er maar 1 die dat mag als ik er niet ben, maar goed die staat niet bij ons op stal en heeft zelf paarden genoeg haha

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:38

Ben vannacht terug van een 8 daagse vakantie, paard is in die tijd 3 dagen voor een redelijk slecht ruitertje gereden (enkel stap en draf, uitrijden) waar ik redelijk wat 'spijt' van heb (reed het paard niet goed qua hulpen waardoor ze ging tölten, niet erg bevorderend voor het lichaam, maar ach) waarna ze 2 dagen voor een andere meid is gereden (betere ruiter, stille hand, rijd paard lekker actief, voorwaarts neerwaarts met correcte hulpen) waarbij het dus vele malen beter is gegaan en vervolgens is ze 3 dagen door mijn nichtje gereden, ik ga zo eens naar stal om te horen hoe het ging en wat ze gedaan hebben.

Haal ik mijn merrie dan onzeker uit de weide of is ze heel onzeker/schrikkerig als ik ga rijden dan doe ik het niet meer, is ze gewoon fijn te rijden mogen mijn nichtje en het 2e meisje de volgende keer weer.

Vorige vakantie (begin mei) in handen van 3 meiden gegeven, paard liep lekker na terugkomst, jammer genoeg konden deze meiden afgelopen week niet.

Geen problemen mee dus, ik gun de kinderen het plezier wel van wat hobbelen.

Edit: Heb dan wel een enorm lief paard, twee dagen voor mijn vakantie is ze 3 dagen op ponykamp geweest met kleine kindertjes, kwam wederom ontspannen en fijn-te-rijden thuis.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:43

Ik meld me hier ook even.
Ik vind het verschrikkelijk mijn paard uit handen te geven.
Begin dit jaar een weekendje naar de ardennen geweest zonder paard en dus moest mijn paard thuis blijven. Ik sta op basis van half pension en moet dus zelf zorgen voor voeren, buitenzetten en de stal doen. Dus aan het nichtje van de staleigenaar gevraagd of zij voor mijn merrie wou zorgen de dagen dat ik weg was. Dit was gelukkig geen probleem.
Ik heb op weekend echt slecht geslapen ook al wist ik dat mijn paard echt in super goede handen was.
Ik ben dan ook zondagavond nadat we thuisgekomen zijn gelijk naar mijn paard gereden om te kijken of alles in orde was, wat natuurlijk ook zo was. Maar man wat was dat moeilijk. :o
Nu ga ik in september op vakantie en moet ze weer thuisblijven enkel dit keer zijn mijn ouders thuis en zorgt papa voor mijn merrie. Dat stelt me al iets meer gerust maar toch, liefste van al zou ik ze in mijn koffer willen steken. :D

De dagen die ik weg ben wordt ze niet gereden. Dat hoeft ook niet.
Ik heb er wel totaal geen probleem mee dat er iemand anders mee rijdt, zolang ik er maar bij ben mag echt iedereen haar rijden, maar zonder dat ik erbij ben komt er niemand op! Dus mocht ik ook fysiek iets voor hebben gehad en een tijdje niet kunnen rijden kan er altijd iemand anders op maar dan moet ik er wel kunnen bij zijn, anders heeft ze maar een tijdje vakantie.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:02

Ik geef ze ook liever niet uit handen!! Zelfs mijn shetjes niet. Met hangen en wurgen ga ik weleens een paar daagjes weg en dan laat ik alleen de verzorging aan een ander over, het voeren en mesten. Bij mij hebben ze dan dus altijd vakantie. Op mijn shets wordt sowieso niet gereden, ze hebben 1 verzorgster en dat is een supermeid. Die vertrouw ik 100% met mijn poowns, maar verder wil ik er niemand aan hebben zitten.
Voor mijn paard al helemaal niet. Ik ben overbezorgd en een controle-freak wat dat betreft! En het boeit me niks :D

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:57

Hier ook controle-freak! Ik geef ze ook niet uit handen, inderdaad bij mij ook geen shetten! Ik ga niet op vakantie, we moeten namelijk ook nog voor een boel andere dieren zorgen. Stel dat we een dagje weg zijn zet ik alles klaar en vraag ik mijn moeder de verzorging te doen. Mijn moeder is echt de énige die ik bij m'n dieren wil naast mezelf.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:03

Verzorging maak ik mij niet zo druk om, weet dat dit in orde is. Mijn paard staat op stal waar ik zelf werk.
Alleen soms even een herinnering of ze haar halster in de wei af hebben, maar meer dan dat niet. Ze wordt dan van en naar de wei gebracht, krijgt een schone stal en voer. Poetsen ook niet, mag ze gewoon lekker even paard zijn!

Rijden laat ik niet toe, Perfect super snel in haar reacties en heeft energie voor 10. Heb er ooit 1 keer iemand op gezet, binnen een kwartier kon ik haar uit het zand vissen. Liever 2 weken stil staan, dan de kans dat er ongelukken gebeuren bij een ander.

Dus het is meer een kwestie dat ik mijn paard niet bij anderen vertrouw, dan anderen bij mijn paard. ;)

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:05

Er had hier een poll bij moeten zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 01:45

Ik vind het heel lstig. Wij gaan een weekje weg en het is toch moeilijk. Normaal maak ik eten klaar voor de avond wat ze dan krijgen en zet ik voor de ochtend klaar. Dat stel ik zelf samen. De middag krijgen ze uit een bak van een mix die ik zelf heb gemengd van stal, dat is makkelijk. Nu ik er niet ben, krijgen ze dus een week anders gevoerd namelijk 2x daags uit die bak en niet wat ik normaal voor de ochtend en avond klaar maak.

De shet longeren we zeker 3x pw en lukt me niet om iemand daarvoor te vinden. We zijn zelf vrij serieus met hem. Er staan bij ons geen kinderen, maar wel mensen met drukke banen, meerdere paarden etc, dus lastig. En zoals gezegd, we zijn zelf heel precies.

Mijn d-pony wordt door de trainer gereden. Die heeft hem al eerder gereden en ben er toen veel bij geweest, dus daar wel vertrouwen in. Hij verzorgd hem verder netjes, maar zelf ga ik altijd nog uitgebreid wandelen op steen en laat hem rollen etc.

Daarnaast hebben wij nog een drinkbak en hooinet wat extra werk is. We staan all in, maar dat doen we zelf normaal, dus vind je ook niet zomaar iemand voor.

Ze zullen zich wel redden verder,maar toch......Vorig jaar weekje weg geweest en veel geregeld met andere mensen die niet echt hebben gedaan wat er is afgesproken. Maar goed, is dan een weekje, dus maak het daarna wel goed.

Als de trainer niet zou rijden, zou er niet snel een ander opkomen. Heb zlfs al snel moeite hoe mensen met het paard aan de hand wandelen of hoe ze zijn met poetsen etc....Rukken en trekken aan het hoofd hou ik niet van is ook geen corrigeren. Iemand mag mijn paard best corrigeren waar nodig, maar wel op een juiste manier en niet onnodig.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 02:40

Hoe meer mensen er met ze bezig zijn hoe beter, maar ik heb dan ook geen paarden waarmee ik hard train om op wedstrijd te kunnen, dat scheelt. Zolang ze lief voor ze zijn, mag iedereen erop klimmen, vinden ze alleen maar leuk al die aandacht!

kwaanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:23

Ik heb geen eigen paard, maar het idee lijkt me inderdaad onprettig. Het ligt er trouwens wel aan wie het is! Een familielid of een verre kennis, dat verschilt natuurlijk wel. Ik zou het in eerste instantie moeilijk vinden, maar er wel mee "dealen" later. :)