afspuiten van je paard na training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:05

Ik laat het zweet ook opdrogen en spoel haar daarna af, ga ik meestal even spillen opruimen en zij eet haar brokken.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:40

RiderLiza schreef:
Voor de geïnteresseerde! :

The proper way to cool a hot horse - erg interessant om te lezen vind ik.
http://veterinarynews.dvm360.com/dvm/Ve ... ail/363978

Als ik afspuit gebruik ik vaak nog even een borstel, ook om het zweet er goed af te krijgen, maar zo dus op zich goed bezig als je dit leest.. Dan doorbreek je die 'regenjas'-laag misschien beter.

Heb ook al eens op het werk een oververhit paard meegemaakt, da gebeld en hij moest direct onder de koude waterspuit, zo koud mogelijk.

Mijn ene paard kan je van voor tot achter afspuiten, direct als jong paard geleerd, die andere gekocht toen die 8 was (en nogal ik-schop-gericht destijds) die spuit ik de hals romp en benen af.

Elpharo

Re: afspuiten van je paard na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:46

Interessant RiderLiza- ik ga dit es onthouden. Zoveel mensen, zoveel meningen (ook bij onderzoek natuurlijk), maar het klinkt wel okee.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:56

Ik probeer wanneer ze veel gezweet hebben af te spoelen met spons en emmer met lauw water. Wij hebben geen warm water op stal, maar we hebben een waterkoker, dus daar warm ik 1 l heel heet water in op en dan meng ik dat met koud water uit de kraan in een emmer, zodat het lauw wordt. Daar spons ik al het zweet mee af. In de winter is dat neit altijd mogelijk omdat ze niet op kunnen drogen op een stal.
In de zomer als het echt heel warm is, spuit ik benen af met koud water en spons ik ze af met iets kouder water dan lauw....Nooit helemaal met alleen koud.

Ik heb ook ooit ergens gelezen dat als je warm lichaam met warme spieren met koud water gaat koelen dat spieren verkampen en dat lichaam inderdaad gaat werken om het warmer te krijgen. Als je koud water op je huid krijgt, zullen de bloedvaten krimpen en dieper in de huid gaan liggen. Als het paard erg warm is, is dat niet handig, want van binnenuit koelen ze af door de bloedvaten dichter aan het huidopp te leggen en te verwijden......beetje tegenovergestelde reactie dan dus. Geleidelijk koelen is dan beter. Eerst zelf af laten koelen door goed uitstappen en zorgen dat zweet opdroogt, paard niet meer hijgt, hartslag lager, spieren ook wat afgekoeld. dan met lauw water zweet eraf spoelen en doordat paard nat wordt (buitenkant van de huid) krijgt het daar al afkoeling van aan de buitenlucht die om het paard heen circuleert. daar wordt de warmte dan aan afgegeven. Lauw water is meer voor de spieren, dat die niet stram worden na inspanning en dan ineens koude douche krijgen. VOor pezen is koud afspoelen juist wel goed! Warmte is niet goed voor pezen, worden ze zwakker van en kwetsbaarder en dus eerder blessures.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:03

RiderLiza schreef:
Voor de geïnteresseerde! :

The proper way to cool a hot horse - erg interessant om te lezen vind ik.
http://veterinarynews.dvm360.com/dvm/Ve ... ail/363978

Leuk stuk, heb me er eigenlijk nooit bewust in verdiept, maar doe het zoals hier beschreven staat. Vooral omdat die van mij niet tegen die druppels onder zijn buik kan :D. De rest veeg ik dus ook met mijn handen na.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:23

Lielle schreef:
dat had ik een stuk eerder ook al gemeld. Maar let wel, dat is na echt intensieve inspanning en de gemiddelde HTK dressuur- of springtraining valt daar niet onder.

Nah, na een gemiddelde HTK dressuur- of springtraining (springen tot 1 meter, dressuurmatig alleen wat grote en kleine voltes, wijken en schouder voor, geen galop en geen tempowisselingen) heb ik vaak een stomend paard (klets nat, zweet stroomt langs de benen er van af, drupt onder de buik en hals naar onder). Toch rijd ik vaak niet eens 45 minuten, laat staan een vol uur, dus vind het koelen na een 'HTK' training wel nodig, lijkt mij dat zo een nat paard enorm warm is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:26

lovebrechjex schreef:
Ik laat het zweet ook opdrogen en spoel haar daarna af, ga ik meestal even spillen opruimen en zij eet haar brokken.

Als je het zweet gelijk afwast gaat het veel sneller en kost het het paard minder energie om op te drogen, nu moet die dubbel (drie dubbel zelfs, tel zweet alvast als dubbel) energie 'verspillen' aan opdrogen én afkoelen (wat beide andere dingen vergt, opdrogen door warmte, afkoelen niet) terwijl je gewoon wilt dat het dier afkoelt... :')

Wachten tot ze zelf droog is vind ik redelijk, nahja waardeloos en zou ik zelf dus ook niet doen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:27

hutch84 schreef:
bedankt voor jullie reactie ik zie wel dat de meningen dus verschillen .
zo hoef ik dus bij mijn paard nooit aan emmers ijs water te denken. en kan me ondanks dat stuk niet in denken als het goed is. maar dat is mijn mening.

ik ben het erg eens met mensen zoals cassarell even afspoelen snel snel zo doe ik het dus ook.
want bij mensen kan het plotseling van warm naar koud ook lijden tot een hard stil stand en ik ben dus voorzichtig met dit soort dingen..

de spieren merken wel degelijk iets van het koude water dat zie ik dus zeer duidelijk als ik mijn paard een ples koud water over zijn rug gooi. hij verkrampt dan totaal terwijl als ik warm water heb hij wassen erg aangenaam vind

zou ook gek zijn als de spieren er geen weet van zouden hebben want dan zouden masseurs bv ook niet bij de spieren kunnen.

in mijn ogen blijf ik dus bij mijn mening ook na het lezen van dat artikel te bezweet afspoelen met koud water ( komt bij ons gelijk uit een put naar boven ) daar kunnen paarden last van hebben. mijn eigen paard heeft dit dus

Denk dan eens aan een ijskoud dompelbad na een sauna?

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:24

Afspuiten met koud water schijnt inderdaad goed te zijn voor de spieren.. Neem zelf ook (bijna) altijd een koude douche na t sporten/rijden, heerlijk! :)

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:12

als je in de sauna bent geweest heb je niet net een uur hard staan sporten....dus dan is het niet zo funest voor de spieren. Denk dat lekker koud afspoelen op een hele warme dag wel lekker voor de paarden is als het dus niet net na het rijden is.
als je spieren warm zijn van training en goed doorbloed dus en afvalstoffen kwijt moeten van het sporten (wat goed gaat zolang de doorbloeding goed is), is het niet goed om heel koud water erop te gooien. Zorgt ervoor dat de bloedvaten gaan vernauwen en de doorbloeding dus minder wordt, waardoor afvalstoffen (melkzuur) achter blijven in de spier, waardoor die hard wordt en stijf.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:06

Net het paard twee emmers ijskoud water over de hals gegooid na een training, eens kijken of het morgen stijf is.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:27

Wij hebben op stal alleen koud water ter beschikking. Ik spuit mijn pony dus altijd koud af, en in de winter niet.
Ik laat haar wel altijd eerst op adem komen, maar niet eerst helemaal opdrogen (dat zou meer dan een uur duren). Ik begin altijd bij de benen zodat ze aan de temperatuur kan wennen.
Nooit ergens last van gehad.

Zelf houd ik trouwens ook van een koude douche, dus ik vind het ook niet zielig o.i.d.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:39

orion456 schreef:
als je spieren warm zijn van training en goed doorbloed dus en afvalstoffen kwijt moeten van het sporten (wat goed gaat zolang de doorbloeding goed is), is het niet goed om heel koud water erop te gooien. Zorgt ervoor dat de bloedvaten gaan vernauwen en de doorbloeding dus minder wordt, waardoor afvalstoffen (melkzuur) achter blijven in de spier, waardoor die hard wordt en stijf.

Heb je een idee wat een hoge kerntemperatuur doet voor de spiercellen? :) Op zich is het overigens geen probleem als de vaten even vernauwen daarna weer open gaan, is juist erg goed voor de afvoer van de afvalstoffen en en het weer vullen met vers bloed. Afvalstoffen in de spieren zorgen voor stijve spieren inderdaad.

Als je een paard afspuit met koud water is het niet meteen onderkoeldmaar het kan je paard wel helpen zijn lichaamstemperatuur en daaraan gekoppeld ademhaling en hartslag sneller naar beneden te krijgen. Bijkomend voordeel, je paard is meteen schoon :D

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:41

De spieren van een paard koelen veel minder snel af dan die van een mens omdat de meeste spieren maar aan een kant aan het huidoppervlak liggen. Zeker met dit warme weer moet je ervoor zorgen dat de temperatuur van je paard zo snel mogelijk omlaag gaat. Wanneer spieren te lang te warm blijven kan er spierschade optreden, het kost een paard ook veel energie om af te koelen.

Mijn paard stap ik uit totdat ze op adem is, dan gaat ze onder de koude straal en dan stap ik nog verder uit tot ze afgekoeld is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:46

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:09

Van koud water gaat het bloed in stroomversnelling en krijgen de paarden het na afloop inderdaad warmer, wat een nog grotere optater voor de spieren is en een belasting qua hitte voor het dier. Het beste is om met lauw/warm water het paard af te spoelen. Wij doen dit ook met de trekpaarden op het werk. De ene keer doe ik het met water en een spons, maar soms is het zweet wat hardnekkiger en doe ik het met water en een borstel. Daarna met een zweetmes het overtollige water eraf halen (anders warmt het water alsnog enorm op) en aan de lucht laten drogen. ;)

Sem86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:36

Ik heb ook gehoord dat het de warme spieren afkoeld, meteen na de training.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:30

In de winter doe ik het wel met lauw water, maar dat is ook omdat anders mijn handen er zelf afvriezen..

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:36

Ik spoel ze wel met koud water af als het echt heel warm is.... en zo niet :) dan gaan de paarden zelf wel onder de sproeiers staan in het land. (koud grondwater :))

Afbeelding

Geen hele duidelijke foto maar toch :D ze blijft dan echt achteruit kijken totdat de sproeier er weer aan komt :+ die draait rondjes

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:02

Sem86 schreef:
Ik heb ook gehoord dat het de warme spieren afkoeld, meteen na de training.

Dat is toch prima! :j

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:18

Ik heb mijn theorie van de mensen fysiologie.....weet dus neit hoe het bij paarden zit....
Ik weet ook dat een te hoge kerntemperatuur van de cellen zorgt voor celdood....dus dat is ook weer niet goed. Je kunt alleen zo moeilijk aan de buitenkant zien hoe de status is op het moment na training, zal miss per paard nog weer verschillen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:23

ik spoel ook koud af, enkel de billen spoel ik nooit af.
Ik rij endurance en dan koel je ook met koud water op een warm paard.
Nooit geen problemen mee gehad

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:26

Mag ik vragen waarom de billen niet?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:33

Ik heb altijd geleerd dat dat de moter van je paard is en dat je die warm moet houden. In de winter leg je ook altijd de zweet deken eerst over de kont. Om die warm te houden. Te minste dat doen denk ik ee meeste mensen

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:35

orion456 schreef:
als je in de sauna bent geweest heb je niet net een uur hard staan sporten....dus dan is het niet zo funest voor de spieren. Denk dat lekker koud afspoelen op een hele warme dag wel lekker voor de paarden is als het dus niet net na het rijden is.

Afvalstoffen voer je mi af door goed uit te stappen.