Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RiderLiza schreef:Voor de geïnteresseerde! :
The proper way to cool a hot horse - erg interessant om te lezen vind ik.
http://veterinarynews.dvm360.com/dvm/Ve ... ail/363978
RiderLiza schreef:Voor de geïnteresseerde! :
The proper way to cool a hot horse - erg interessant om te lezen vind ik.
http://veterinarynews.dvm360.com/dvm/Ve ... ail/363978
Lielle schreef:dat had ik een stuk eerder ook al gemeld. Maar let wel, dat is na echt intensieve inspanning en de gemiddelde HTK dressuur- of springtraining valt daar niet onder.
lovebrechjex schreef:Ik laat het zweet ook opdrogen en spoel haar daarna af, ga ik meestal even spillen opruimen en zij eet haar brokken.
hutch84 schreef:bedankt voor jullie reactie ik zie wel dat de meningen dus verschillen .
zo hoef ik dus bij mijn paard nooit aan emmers ijs water te denken. en kan me ondanks dat stuk niet in denken als het goed is. maar dat is mijn mening.
ik ben het erg eens met mensen zoals cassarell even afspoelen snel snel zo doe ik het dus ook.
want bij mensen kan het plotseling van warm naar koud ook lijden tot een hard stil stand en ik ben dus voorzichtig met dit soort dingen..
de spieren merken wel degelijk iets van het koude water dat zie ik dus zeer duidelijk als ik mijn paard een ples koud water over zijn rug gooi. hij verkrampt dan totaal terwijl als ik warm water heb hij wassen erg aangenaam vind
zou ook gek zijn als de spieren er geen weet van zouden hebben want dan zouden masseurs bv ook niet bij de spieren kunnen.
in mijn ogen blijf ik dus bij mijn mening ook na het lezen van dat artikel te bezweet afspoelen met koud water ( komt bij ons gelijk uit een put naar boven ) daar kunnen paarden last van hebben. mijn eigen paard heeft dit dus
orion456 schreef:als je spieren warm zijn van training en goed doorbloed dus en afvalstoffen kwijt moeten van het sporten (wat goed gaat zolang de doorbloeding goed is), is het niet goed om heel koud water erop te gooien. Zorgt ervoor dat de bloedvaten gaan vernauwen en de doorbloeding dus minder wordt, waardoor afvalstoffen (melkzuur) achter blijven in de spier, waardoor die hard wordt en stijf.
orion456 schreef:als je in de sauna bent geweest heb je niet net een uur hard staan sporten....dus dan is het niet zo funest voor de spieren. Denk dat lekker koud afspoelen op een hele warme dag wel lekker voor de paarden is als het dus niet net na het rijden is.
als je spieren warm zijn van training en goed doorbloed dus en afvalstoffen kwijt moeten van het sporten (wat goed gaat zolang de doorbloeding goed is), is het niet goed om heel koud water erop te gooien. Zorgt ervoor dat de bloedvaten gaan vernauwen en de doorbloeding dus minder wordt, waardoor afvalstoffen (melkzuur) achter blijven in de spier, waardoor die hard wordt en stijf.