Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:59

xSvlna, die betere weerstand hebben paarden ook al als ze alleen 's nachts binnen staan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:02

Maartje1990 schreef:
Dan moet jij denk ik wat leren. Wat een complete onzin zeg hett maakt niks uit of een pony of paard veel wedstrijden loopt of niet qua de hoeveelheid dat hij/zij buitenloopt. Voor ieder paard is het zowel psychisch als lichamelijk beter om buiten te staan. Een paard loopt van nature heel veel, in een stal staat een paard bijna alleen maar stil. Paarden hebben in een staal vaak geen beschikking tot 24/7 voer, maar in fastfoosbrokjes waarin veel suiker en zetmeel zit. Een paard besteed normaal gesproken 80% van z'n tijd aan eten en doet dit al lopend, beide gebeurt (keestal) kiet als een paard wordt opgesloten in een stal.

Alsjeblieft zeg, vertel me niet dat ik wat moet leren. Verdiep je er eerst zelf in. Je maakt je er wel makkelijk vanaf met een 'leermomentje' volgens mij kun je gewoon geen (onderbouwd) antwoord geven op mijn vraag.

wordt hier zo moe van...
start een topic over paarden die naar buiten gaan en je krijgt dit gezever...
jullie 24/7 voorstanders schrijven nog net niet in dik gedrukte koeienletters dat wij verplicht zijn de paarden zoveel uur naar buiten te doen...
jullie betichten ons nog net niet van dierenmishandeling...
waarom moet zo'n topic altijd zo gaan?
waarom moeten mensen die niet 24/7 de paarden naar buiten doen zich altijd direct verdedigen??

maar goed dan hier je onderbouwde antwoord...
jij hebt het er over dat het voor een paard psychisch en lichamelijk beter is om buiten te lopen...
lichamelijk, daar kan ik me wel in vinden...
psychisch niet...
want een paard is misschien een kuddedier, maar het is bovenal een individu...
en zoals het een echte individu betaamt, verschillen ze van elkaar.
je moet dus kijken naar wat het beste bij jou paard past... en dat is dus niet altijd 24/7 buiten...

even een voorbeeld,
mijn paard heeft 3 jaar lang in de kudde in Ierland gestaan en is daarna naar Nederland getransporteerd...
hij weet dus hoe het is om 24/7 buiten te staan in een groep...
in Nederland kwam hij op een stal waar de dieren buiten gevoerd werden, maar 's nachts naar binnen gingen...
nou, na 1 nachtje wennen stond meneer al voor aan het hek om naar binnen te gaan...
hij vind buiten staan zalig, maar hij wil ook zeker op een gegeven moment naar binnen...
nu wordt hij in december 12... en er is niks veranderd (behalve de stal) meneer wilt nog steeds s' avonds naar binnen...
en eist dat ook... net als dat hij eist naar buiten gezet te worden 's morgens vroeg...
ben jij 's morgens niet op tijd, schreeuwt en beukt hij net zo lang tegen de staldeur aan tot hij gevoerd is en naar buiten gezet is...
ben jij 's avonds niet op tijd, zet meneer zich zelf wel binnen...
ook op interne stages waar paarden 24/7 buiten stonden bleef meneer dit gedrag vertonen...

en eerlijk? hij drinkt buiten niet, hij is veels te veel met zijn omgeving bezig en op stal komt hij tot rust...
als hij in stal zijn rust kan vinden, laat hem dan lekker...
dan ga ik hem toch niet dwingen om buiten te blijven omdat er een paar bokkers zijn die zich niet kunnen verdiepen in het paard of in de praktijk maar die zich maar bezig blijven houden met wat in het boekje, dus in de theorie wordt aanbevolen...

over het voeren van brokken...
er is nu al een paar keer de natuur van het paard naar voren gehaald...
maar het paard van nu is niet meer het paard dat in het wild voorkwam...
het paard van nu is te ver doorgefokt en volledig gedomesticeerd...
en daar moeten we ook aan denken...
het paard van vroeger, het wilde paard... daar reden wij niet op...
het paard van nu rijden we wel op...
het wilde paard stap voornamelijk en galoppeert alleen in noodsituaties... draf?? wat is dat...?? dat komt misschien heel sporadisch een keer met het spelen voor...
het paard van nu... draaft voornamelijk, stap een tijdje en galoppeert een tijdje...
het wilde paard springt alleen in noodsituaties als het weg moet vluchten...
het paard van nu springt misschien wel elke zaterdag...
het wilde paard kon zijn vriendjes zelf uitkiezen... als hij niet aarden in een groep zocht hij een andere groep op...
het paard van nu... wordt gedwongen in een groep te staan... ook als het daar niet kan aarden...

zoals je leest, vele verschillen tussen het wilde paard en het paard van nu...
en zo kan ik nog wel even door gaan...
die verschillen vragen ook aanpassingen...
een paard van nu heeft misschien wel dat fast food nodig, om al dat werk te kunnen doen wat wij nu van hem vragen...
de draf die hij van nature niet zo vaak en lang beoefend... of op hoger niveau in de sport lopen...
dat vraagt om een ander voerschema...
en de hele dag op de wei?
Nederland heeft voornamelijk heel erg vet gras...
in de natuur eet een paard niet 80% van de dag...
een paard fourageert 80% van de dag...
wat is het verschil? dat hij niet aan de lopende band eet, maar op zoek gaat naar zijn eten, zijn eten bij elkaar scharrelt...
en dus zal hij van die 80% meer lopen als eten...
dat is wel een verschil tussen 24/7 in een vette wei zetten waar ze aan een stuk door eten omdat ze punt 1, niet de keuze krijgen tussen een gevarieerd dieet en punt 2 ook niet meer de moeite hoeven te doen om hun eten te vinden...

en die fastfood brokjes van jou zijn ook suiker vrij en zetmeel vrij te vinden ;)
maar dat is maar een klein detail...

nu gaan we even verder op dat vette gras...
wist je dat 90% van alle paarden in Nederland te dik zijn??
hoe komt dat denk je?
nu zal je vast wel weer aan komen dat dat komt doordat al die paarden op stal staan en blablabla...
ja je hebt gelijk... veel van die paarden die 24/7 op stal staan zijn te dik...
dat klopt absoluut...
maar wist je dat van de 24/7 buiten paarden ook 80% te dik is??
hoe zou dat komen denk je??
omdat je hem opsluit in een vette wei waar hij geen moeite hoeft te doen om zijn voer te vinden...
waar het voer, net als die fast food brokjes net zo dik makend is...
en omdat hij niet meer zo veel tijd besteed aan het lopen wat hij normaal wel zou doen als hij zijn voer bij elkaar moet scharrelen...

of wel... is 24/7 nou echt het perfecte antwoord op een psychisch en lichamelijk blij paard??
ik denk het niet... :)

want nogmaals... een paard is een individu...
leer eerst eens naar het paard te kijken in de praktijk... voor je overal gaat rondbazuinen dat de theorie het antwoordt is op alle vragen en problemen... ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:03

Waratje schreef:
xSvlna, die betere weerstand hebben paarden ook al als ze alleen 's nachts binnen staan.

Maar hoeveel paarden staan alleen SNACHTS binnen?
Van 16:00 tot 08:00 (wat op veel stallen, waaronder mijne) binnen staan vind ik niet 'alleen 's nachts binnen', het is 2/3 van de dag dat vele binnen staan, 16 uur!
Een nacht is bij mijn weten maar 1/4, 6 uur, hoogstens 8.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:05

in de winter zeker een uur of 3, al weet ik dat het lastig is op de grotere stallen en in de zomer, lekker de hele dag, persoonlijk ben ik er wel voor om ze snachts op stal te hebben, zodat ze rustig kunnen eten en slapen en je goed zicht op ze houd

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:05

Een paard hoort 24/7 buiten te staan,mits ze er tegen kunnen en schuil mogelijkheden hebben.
Een paard wat niet beters weet dan dat die op stal staat,wil miss. niet eens 24/7 buiten staan.
Ook hebben veel eigenaars het niet voor het kiezen,om dan te zeggen:dan moet je geen paard nemen? das onzin.DEan zou ook niemand een hond of kat moeten nemen die op een flat wonen.Het is maar net wat ze gewent zijn.
Mijn paarden staan 24/7 buiten zonder schuilstal,maar wel omringd met bomen en struiken,dus altijd beschutting.Ze zijn dit gewent en worden gek als ze op stal moeten.
Ook denken wij mensen teveel aan ons eigen gevoel,wij vinden de winter koud,dus zal paard het ook wel koud hebben.Wij zijn niet gebouwd op het weer,dieren wel.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:07

Voor mijn paard vind ik het het fijnst als ze zomers 10-12 uur buiten staat.
Gelukkig is dat ook zo. Ze gaat om 8 uur naar buiten en tussen 8 en 9 naar binnen.

In de winter staat ze ongeveer 4 uur per dag in de paddock met andere paarden.
Dat vind ik best kort, maar wel acceptabel omdat ze er savonds nog uit komt
om te rijden/longeren enz.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:11

M_D_H schreef:
hoe komt dat denk je?
nu zal je vast wel weer aan komen dat dat komt doordat al die paarden op stal staan en blablabla...
dat klopt absoluut...
omdat je hem opsluit in een vette wei waar hij geen moeite hoeft te doen om zijn voer te vinden...
en omdat hij niet meer zo veel tijd besteed aan het lopen wat hij normaal wel zou doen als hij zijn voer bij elkaar moet scharrelen...

of wel... is 24/7 nou echt het perfecte antwoord op een psychisch en lichamelijk blij paard??

Dat is omdat gemiddelde mens te dom/lui is om te zorgen dat zijn paard, als individu, voldoende voeding én beweging krijgt.
Het is niet zo moeilijk, om een 'padock paradise' te maken (al maai je de paden waardoor het looppad binnen een week is leeggevreten, hoef je ook alvast geen zand te leggen), met takken die gezond (en lekker zijn), hooi verdeeld over de hele track en uiteraard niet te veel, zodat het paard na x aantal happen weer door moet voor eten. Ook veel werk voor ons, maar goed, had je je maar een andere hobby moeten zoeken.

Qua kudde moet je je ook aanpassen op de individu, mijne doe ik een groter plezier om haar alleen te zetten, of met een oud/rustig maatje te zetten, dan haar in een grote kudde te gooien.

Bij alles moet je naar de individu kijken, maar ik heb wel 24/7 buiten als 'ideaal beeld', dat ik dit lang niet altijd haal is wat anders.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:15

Maartje1990 schreef:
24/7 buiten, hoeft niet perse met een schuilstal, een boom volstaat ook.

Degene die roepen 'mijn paard wilt niet buiten' vergeet dat een paard een gewoonte dier is, dat het z'n brokjes etc. in de stal krijgt, als jij de staldeur open laat staan, dan zal je paard toch écht er uit lopen hoor :+

Wat knap van jou dat jij dat zo over het internet voor elk paard kan bepalen _/-\o_ Doe er wat mee.

Pff, sarcastisch natuurlijk.
Dit zegt meer iets over jou dan over de eigenaren van de paarden die binnen staan soms toch echt fijner vinden. De mijne staat met regen (of met slecht weer zoals heel veel wind) veel liever in zijn eentje binnen, al heeft hij buiten wél zijn speelmaatjes en ruwvoer. En je moest eens weten dat ik hem in het begin altijd in de regen en wat dan ook heb laten staan, om een eventuele gewoonte (naar stal met regen) te voorkomen.

Je moet naar het paard zelf kijken en van daaruit beslissen wat het beste voor hem is. Je gaat een paard toch niet zo ongelukkig buiten laten staan met zijn koppie helemaal scheef door de regen en hinnekend als het ook maar iets ziet dat beweegt in de hoop dat hij naar stal kan, omdat de theorie is dat een paard 24/7 buiten moet staan?

Natuurlijk moet je bij alles eerst nagaan of de reden niet ergens anders ligt, zoals in dit geval bijvoorbeeld geen voldoende ruwvoer buiten of een gewoonte. Maar een paard gewoon maar 24/7 buiten zetten en alle problemen die het geeft, afschuiven op gewoontes en andere excuusjes, is niet het beste voor je paard willen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:16

Wat mij betreft mogen mijn paarden zoveel naar buiten als ze zelf willen.
De grote van mij is graag buiten, gooi haar hooi in de schuilstal en ze sleept het mee naar buiten, om het daar op te eten. In de winter tref je haar soms aan met ijspegels aan haar lijf.
Maar de kleine staat graag in haar stalletje, is een apart plekje waar de grote niet komen kan. Wanneer de zon fel schijnt zoekt ze de schaduw op, als het erg hard regent, wanneer het erg koud is... Maar ze staat er geen 8 of 16 uur aan een stuk, echt niet. Ze komt regelmatig even naar buiten. Ik zou haar dat niet willen ontnemen, net zoals ik haar de keus om haar stalletje op te zoeken niet wil ontnemen.
Wat mij betreft kiezen ze lekker zelf. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:17

xSlvna schreef:
M_D_H schreef:
hoe komt dat denk je?
dat klopt absoluut...

Dat is omdat gemiddelde mens te dom/lui is om te zorgen dat zijn paard, als individu, voldoende voeding én beweging krijgt.
Het is niet zo moeilijk, om een 'padock paradise' te maken (al maai je de paden waardoor het looppad binnen een week is leeggevreten, hoef je ook alvast geen zand te leggen), met takken die gezond (en lekker zijn), hooi verdeeld over de hele track en uiteraard niet te veel, zodat het paard na x aantal happen weer door moet voor eten. Ook veel werk voor ons, maar goed, had je je maar een andere hobby moeten zoeken.

Qua kudde moet je je ook aanpassen op de individu, mijne doe ik een groter plezier om haar alleen te zetten, of met een oud/rustig maatje te zetten, dan haar in een grote kudde te gooien.

Bij alles moet je naar de individu kijken, maar ik heb wel 24/7 buiten als 'ideaal beeld', dat ik dit lang niet altijd haal is wat anders.

tss wat respectloos...
zo zou ik het niet willen noemen...
onwetend ja dat wel...
gemaktzuchtig ook...
en een gebrek aan financiën en ruimte...
maar over het paddock paradise, daar ben ik absoluut een voorstander van...
super want daarmee nodig je de paarden uit om te fourageren, je nodigt ze uit te bewegen en voldoet zo veel als mogelijk is aan de overgebleven natuurlijke behoeften...
maar dan hebben we het over een paddock paradise...
en niet over 24/7 buiten...
want de meeste verstaan onder 24/7 buiten een wei met een schuilstal... en geen paddock paradise...

dan nog even over de paddockparadise... daar moet je wel de ruimte voor hebben...
wij zouden er genoeg grond voor hebben... maar dat betekend wel dat alle weides de schop op gaan...
en dat dus alle paarden samen komen in 1 groep...
hmm niet verstandig :n

maar ook met een paddock paradise moet je blijven kijken naar de individu en als die individu zich prettiger voelt s' nachts op stal...
moet je dat doen...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:18

24/7 klinkt mooi, maar irl werkt dit meestal niet, in grote stukken van Nederland is veengrond, dan kan je paard er simpelweg niet meer op staan na een aantal flinke buien, verder leven we bovenop mekaar in Nederland dus zeker in de Randstad is er ook geen ruimte voor en ook als je wedstrijden rijd en dus dagelijks traint dan werkt een harig paard wat je elke dag vies uit de wei moet trekken niet en dan heb je ook nog de paarden die hoefbevangen raken van een plukje gras, t is gewoon niet zo simpel, ieder doet zn best en 24/7 op stal dat doet tegenwoordig haast niemand meer, op alle grote stallen hebben ze land en paddocks en worden de paarden gereden, gelongeerd en of in de molen gedaan. Tuurlijk als je paarden aan huis hebt kan je wellicht wat meer, maar het overgrote deel van de paardenbezitters heeft zn paarden in pension staan en dan ga je mee met de rest.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:20

Het enige wat ik vrij bizar vind, is dat hier de meeste mensen graag hun paarden buiten willen hebben staan, het liefst de hele dag met een schuilplaats. Waarom zijn er dan nog zoveel stallen waar ze in de winter buiten de training dagelijks maar een uurtje worden gelucht? En maar zo weinig stallen waar je zelf de keuze kan maken wat je zou willen met je paard. vind dat best een beetje gek eigenlijk, want zo op deze manier wordt er onmogelijk in de wensen van de klant voorzien en word je toch genoodzaakt te accepteren dat je paard minder buiten komt dan je eigenlijk zou willen.

Het concept waar mijn paarden op pension staan is voor mij echt ideaal. Ik heb de beschikking over 2 boxen, 1 eigen paddock (waar je een schuilplaats in mag maken) en een eigen weiland. Ik mag zelf bepalen hoelang mijn paarden waar staan. Er is alleen een restrictie op het weiland wanneer er gespoten is tegen onkruid en in de winter. Je mag zelf bepalen wat je voert en hoeveel. Vind het zo jammer dat er niet meer stallen zijn als de mijne.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:22

M_D_H schreef:
tss wat respectloos...
onwetend ja dat wel...
gemaktzuchtig ook...
super want daarmee nodig je de paarden uit om te fourageren, je nodigt ze uit te bewegen en voldoet zo veel als mogelijk is aan de overgebleven natuurlijke behoeften...
want de meeste verstaan onder 24/7 buiten een wei met een schuilstal... en geen paddock paradise...

dan nog even over de paddockparadise... daar moet je wel de ruimte voor hebben...
wij zouden er genoeg grond voor hebben... maar dat betekend wel dat alle weides de schop op gaan...

maar ook met een paddock paradise moet je blijven kijken naar de individu en als die individu zich prettiger voelt s' nachts op stal...
moet je dat doen...

Gemakzuchtig is wat ik bedoel met lui, gooi het paard in een box of wei en je bent klaar.
Dat sommige hier zeggen 24/7 BUITEN is ideaal, betekend niet gelijk dat zij hiermee weidegang bedoelen, zoals ze zeggen bedoelen ze BUITEN, en buiten kan heel veel zijn.

Zoals ik al zei is 24/7 buiten het ideaalbeeld, het streven, lukt dit niet lukt het niet, maar het moet (vind ik) wel geprobeerd worden. In plaats van denken 'Oh ik heb een sportpaard, die sluit ik maar 21 uur per dag op, 2 uur mag die alleen helemaal verpakt op de padock en een uur mag die rijden', zoals er genoeg doen.

Gypsy

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:33

Waarom word buiten toch altijd met vies, nat, modder en gras geassocieerd?

Ik krijg regelmatig te horen dat mijn paarden juist zo schoon zijn. Beetje modder soms ja, ach als het opgedroogd is veeg je dat er zo af.

Het mooie aan buiten zijn is dat je het juist op zoveel verschillende manieren in kunt vullen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:38

Ik vind een paradijs paddock niet beter dan een mooie ruime wei, en royale paddock voor de hele natte dagen. Het kan wel een verbetering zijn als er geen ruimte genoeg is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:38

Oké ik geef toe, 's winters kwam mijne vaak als een varken binnen, had een 3 tot 5 cm lange vacht (!!) en dan lekker in de modder gerold... Succes met poetsen :')
Was dan ook niet te doen om nog te rijden, of je moest al gaan wassen etc. maar om het paard nu voor die 10 keer 't jaar binnen te houden? Neh.
Wilde een paard hebben, kom ik mee ook af en toe aan HAAR aan te passen, ipv zij altijd aan mij.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:51

xSlvna schreef:
M_D_H schreef:
tss wat respectloos...
onwetend ja dat wel...
gemaktzuchtig ook...

moet je dat doen...

Gemakzuchtig is wat ik bedoel met lui, gooi het paard in een box of wei en je bent klaar.
Dat sommige hier zeggen 24/7 BUITEN is ideaal, betekend niet gelijk dat zij hiermee weidegang bedoelen, zoals ze zeggen bedoelen ze BUITEN, en buiten kan heel veel zijn.

Zoals ik al zei is 24/7 buiten het ideaalbeeld, het streven, lukt dit niet lukt het niet, maar het moet (vind ik) wel geprobeerd worden. In plaats van denken 'Oh ik heb een sportpaard, die sluit ik maar 21 uur per dag op, 2 uur mag die alleen helemaal verpakt op de padock en een uur mag die rijden', zoals er genoeg doen.

je kan voor merendeel van die mensen wel invullen dat dat een simpele weide is met soms een schuilstal...

ik vind dat je niks moet proberen...
ik vind dat je de ideale situatie voor jou paard moet uitvinden... :)
en over sportpaarden... tjah... dat blijft gewoon jammer...

ik vind niet dat buiten per definitie vies, nat, modder en gras is...
moet wel eerlijk zeggen dat als je het over 24/7 buiten, ik er van uit ga dat daar een wei, en dus gras bij hoort...

ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik de afgelopen natte maanden mijn paard uitermate vaak vervloekt heb omdat hij zo'n op en top miemeltje is en dus geen natte voetjes wilt hebben en dus mij eerst door de bagger laat ploeteren en pas als ik op het droge stond het fatsoen had om naar me toe te komen... (ik weet ook zeker dat hij mij heel vaak uitgelachen heeft als ik weer in de bagger lag te spartelen omdat ik weer eens mijn balans verloor :+ :') _O-)
maar hij vind het zalig buiten dus tjah, wie ben ik om hem dat af te nemen?

en over de vieze paarden, de pony wordt gewoon geschoren, dekentje op en klaar...
geen omkijken na behalve onder de buik :D

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:58

Mijn haflinger was altijd gewend om veel op stal te staan. Zelf vond ik dit niet relax want voelde me echt verplicht om dagelijks te komen en te werken. Nu staan we op een heerlijke plek met veel weidegang in de zomer en in de winter in een grote padock met 2 schuilstallen (waar ze vrijwel niet in staan).. Voor mij en mijn paardje is dit ideaal ik kom nu iets van 3 x in de week en niet meer 7 dagen, en mijn paard vermaakt zich de hele dag.

Een tijdje terug moest ik haar verplicht op stal zetten wegens een blessure. Ohhw wat was ze kwaad ze verwonde zich op haar hals en benen. Op stal staan wilt ze dus echt niet meer en begrijpelijk. We hebben de luxe dat er ook een kleine binnen padock is en toen was ze vele male rustiger. Op stal wordt het een bommetje.

Een paard op stal vind ik geen prettig gezicht meer. Tenminste niet voor mijn paard.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:00

Een modderbad zal vast wel goed zijn voor de huid van een paard,anders zullen ze dat niet doen.
En ach,ze worden vies,so what,laat ze lekker vies worden.
De mijne rollen ook heerlijk door de modder,door de sneeuw,ze vinden het gewoon fijn.Even laten drogen en het zand valt er vanzelf af.
Ik vind het altijd vervelend dat er mensen steeds zeggen:ach ik vind het zó zielig die paarden in de regen,wind en sneeuw,zonder stal.Probeer ze maar eens wijs te maken dat een paard dat helemaal niet erg vind,als die het gewent is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:11

donna123 schreef:
_San87_ schreef:

Het hele jaar door 24 uur per dag buiten :)
dat doen paarden in het wild ook.
En waarom zou je een paard 's nachts op stal zetten? Het zijn geen nestdieren maar ze slapen op de open vlakte niet in een hok van 3 bij 3!

Niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn of haar paard 24/7 naar buiten te zetten :).

Dat is waar, maar ook niet iedereen WILT zijn/haar paard 24/7 buiten hebben.
Ik heb het voornamelijk tegen deze mensen.[/quote]
Even hierop ingaan:
Mijn merrie heeft een jaar in een inloop stal gestaan, stond bij de eerste regendruppel in stal maar dat was haar keuze.
De staldeur stond altijd open!
Ik vond dit ideaal, het beste voor mijn pony ect.

Noodgedwongen moeten verhuizen, nu staat ze de nachten in stal en heeft onbeperkt ruwvoer.
Ik heb een veel rustiger paard, veel liever en evenwichtiger.

Mijn pony hecht schijnbaar waarde aan het even alleen staan zodat ze rustig kan eten. Ze eet vrij langzaam en is heel onderdanig.
In groepsverband wordt ze teveel bij het eten weggestuurd en valt ze in.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:14

Bij veel mensen is dat inderdaad wel zo hoor M_D_H, daar heb je wel gelijk in.

Hier staan ze s'nachts op de paddock, en overdag gaan ze met de rest van de pensionpaarden mee de wei in. Die andere pensionpaarden staan dus s'nachts wel op stal, maar ik wou mijn paarden daar niet toe verplichten. Zeker niet als ik zie wat mijn paard allemaal uitspookt in de tijd dat de rest op stal staat.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:33

Mijne gaat in de zomer van ong. 10 tot 8 maar ze mogen ook dag en nacht..
En in de winter van 1 tot 6 op de paddock.

En dat vind ik wel ideaal!

Mijn paard wilt ook echt naar binnen, ze staat dan alleen bij het hek en is het zat..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:50

Geryon schreef:
Dit zegt meer iets over jou dan over de eigenaren van de paarden die binnen staan soms toch echt fijner vinden. De mijne staat met regen (of met slecht weer zoals heel veel wind) veel liever in zijn eentje binnen, al heeft hij buiten wél zijn speelmaatjes en ruwvoer. En je moest eens weten dat ik hem in het begin altijd in de regen en wat dan ook heb laten staan, om een eventuele gewoonte (naar stal met regen) te voorkomen.

Je moet naar het paard zelf kijken en van daaruit beslissen wat het beste voor hem is. Je gaat een paard toch niet zo ongelukkig buiten laten staan met zijn koppie helemaal scheef door de regen en hinnekend als het ook maar iets ziet dat beweegt in de hoop dat hij naar stal kan, omdat de theorie is dat een paard 24/7 buiten moet staan?

.

Het mooiste is dat je het paard zelf zou laten kiezen dmv een inloopstal of ruime schuilstal. Dat niet de eigenaar bepaald waar het paard maar moet staan, maar het paard zelf die keuze vrijheid heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:54

vuurneon schreef:
Geryon schreef:

.

Het mooiste is dat je het paard zelf zou laten kiezen dmv een inloopstal of ruime schuilstal. Dat niet de eigenaar bepaald waar het paard maar moet staan, maar het paard zelf die keuze vrijheid heeft.

Mee eens :j
Maar heb je die mogelijkheid niet, is het natuurlijk het fijnst om gewoon naar je paard te kijken. Mijn paard staat thuis en kan altijd even checken of hij bij het hek staat om naar binnen te willen oid.

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:56

Zomers 24/7 lekker in de weide, en dan bij voeren zoals hooi of muesli etc.
in de winter alleen als het goed weer is en het niet te glad is. of ze lopen 2 uurtjes in de bak en kunnen ze in en uit hun stal lopen :D