Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maartje1990 schreef:Dan moet jij denk ik wat leren. Wat een complete onzin zeg hett maakt niks uit of een pony of paard veel wedstrijden loopt of niet qua de hoeveelheid dat hij/zij buitenloopt. Voor ieder paard is het zowel psychisch als lichamelijk beter om buiten te staan. Een paard loopt van nature heel veel, in een stal staat een paard bijna alleen maar stil. Paarden hebben in een staal vaak geen beschikking tot 24/7 voer, maar in fastfoosbrokjes waarin veel suiker en zetmeel zit. Een paard besteed normaal gesproken 80% van z'n tijd aan eten en doet dit al lopend, beide gebeurt (keestal) kiet als een paard wordt opgesloten in een stal.
Alsjeblieft zeg, vertel me niet dat ik wat moet leren. Verdiep je er eerst zelf in. Je maakt je er wel makkelijk vanaf met een 'leermomentje' volgens mij kun je gewoon geen (onderbouwd) antwoord geven op mijn vraag.
Waratje schreef:xSvlna, die betere weerstand hebben paarden ook al als ze alleen 's nachts binnen staan.
M_D_H schreef:nu gaan we even verder op dat vette gras...
wist je dat 90% van alle paarden in Nederland te dik zijn??
hoe komt dat denk je?
nu zal je vast wel weer aan komen dat dat komt doordat al die paarden op stal staan en blablabla...
ja je hebt gelijk... veel van die paarden die 24/7 op stal staan zijn te dik...
dat klopt absoluut...
maar wist je dat van de 24/7 buiten paarden ook 80% te dik is??
hoe zou dat komen denk je??
omdat je hem opsluit in een vette wei waar hij geen moeite hoeft te doen om zijn voer te vinden...
waar het voer, net als die fast food brokjes net zo dik makend is...
en omdat hij niet meer zo veel tijd besteed aan het lopen wat hij normaal wel zou doen als hij zijn voer bij elkaar moet scharrelen...
of wel... is 24/7 nou echt het perfecte antwoord op een psychisch en lichamelijk blij paard??
ik denk het niet...
Maartje1990 schreef:24/7 buiten, hoeft niet perse met een schuilstal, een boom volstaat ook.
Degene die roepen 'mijn paard wilt niet buiten' vergeet dat een paard een gewoonte dier is, dat het z'n brokjes etc. in de stal krijgt, als jij de staldeur open laat staan, dan zal je paard toch écht er uit lopen hoor
xSlvna schreef:M_D_H schreef:nu gaan we even verder op dat vette gras...
wist je dat 90% van alle paarden in Nederland te dik zijn??
hoe komt dat denk je?
nu zal je vast wel weer aan komen dat dat komt doordat al die paarden op stal staan en blablabla...
ja je hebt gelijk... veel van die paarden die 24/7 op stal staan zijn te dik...
dat klopt absoluut...
maar wist je dat van de 24/7 buiten paarden ook 80% te dik is??
hoe zou dat komen denk je??
omdat je hem opsluit in een vette wei waar hij geen moeite hoeft te doen om zijn voer te vinden...
waar het voer, net als die fast food brokjes net zo dik makend is...
en omdat hij niet meer zo veel tijd besteed aan het lopen wat hij normaal wel zou doen als hij zijn voer bij elkaar moet scharrelen...
of wel... is 24/7 nou echt het perfecte antwoord op een psychisch en lichamelijk blij paard??
ik denk het niet...
Dat is omdat gemiddelde mens te dom/lui is om te zorgen dat zijn paard, als individu, voldoende voeding én beweging krijgt.
Het is niet zo moeilijk, om een 'padock paradise' te maken (al maai je de paden waardoor het looppad binnen een week is leeggevreten, hoef je ook alvast geen zand te leggen), met takken die gezond (en lekker zijn), hooi verdeeld over de hele track en uiteraard niet te veel, zodat het paard na x aantal happen weer door moet voor eten. Ook veel werk voor ons, maar goed, had je je maar een andere hobby moeten zoeken.
Qua kudde moet je je ook aanpassen op de individu, mijne doe ik een groter plezier om haar alleen te zetten, of met een oud/rustig maatje te zetten, dan haar in een grote kudde te gooien.
Bij alles moet je naar de individu kijken, maar ik heb wel 24/7 buiten als 'ideaal beeld', dat ik dit lang niet altijd haal is wat anders.
M_D_H schreef:tss wat respectloos...
zo zou ik het niet willen noemen...
onwetend ja dat wel...
gemaktzuchtig ook...
en een gebrek aan financiën en ruimte...
maar over het paddock paradise, daar ben ik absoluut een voorstander van...
super want daarmee nodig je de paarden uit om te fourageren, je nodigt ze uit te bewegen en voldoet zo veel als mogelijk is aan de overgebleven natuurlijke behoeften...
maar dan hebben we het over een paddock paradise...
en niet over 24/7 buiten...
want de meeste verstaan onder 24/7 buiten een wei met een schuilstal... en geen paddock paradise...
dan nog even over de paddockparadise... daar moet je wel de ruimte voor hebben...
wij zouden er genoeg grond voor hebben... maar dat betekend wel dat alle weides de schop op gaan...
en dat dus alle paarden samen komen in 1 groep...
hmm niet verstandig
maar ook met een paddock paradise moet je blijven kijken naar de individu en als die individu zich prettiger voelt s' nachts op stal...
moet je dat doen...
xSlvna schreef:M_D_H schreef:tss wat respectloos...
zo zou ik het niet willen noemen...
onwetend ja dat wel...
gemaktzuchtig ook...
en een gebrek aan financiën en ruimte...
maar over het paddock paradise, daar ben ik absoluut een voorstander van...
super want daarmee nodig je de paarden uit om te fourageren, je nodigt ze uit te bewegen en voldoet zo veel als mogelijk is aan de overgebleven natuurlijke behoeften...
maar dan hebben we het over een paddock paradise...
en niet over 24/7 buiten...
want de meeste verstaan onder 24/7 buiten een wei met een schuilstal... en geen paddock paradise...
dan nog even over de paddockparadise... daar moet je wel de ruimte voor hebben...
wij zouden er genoeg grond voor hebben... maar dat betekend wel dat alle weides de schop op gaan...
en dat dus alle paarden samen komen in 1 groep...
hmm niet verstandig
maar ook met een paddock paradise moet je blijven kijken naar de individu en als die individu zich prettiger voelt s' nachts op stal...
moet je dat doen...
Gemakzuchtig is wat ik bedoel met lui, gooi het paard in een box of wei en je bent klaar.
Dat sommige hier zeggen 24/7 BUITEN is ideaal, betekend niet gelijk dat zij hiermee weidegang bedoelen, zoals ze zeggen bedoelen ze BUITEN, en buiten kan heel veel zijn.
Zoals ik al zei is 24/7 buiten het ideaalbeeld, het streven, lukt dit niet lukt het niet, maar het moet (vind ik) wel geprobeerd worden. In plaats van denken 'Oh ik heb een sportpaard, die sluit ik maar 21 uur per dag op, 2 uur mag die alleen helemaal verpakt op de padock en een uur mag die rijden', zoals er genoeg doen.
donna123 schreef:_San87_ schreef:
Het hele jaar door 24 uur per dag buiten![]()
dat doen paarden in het wild ook.
En waarom zou je een paard 's nachts op stal zetten? Het zijn geen nestdieren maar ze slapen op de open vlakte niet in een hok van 3 bij 3!
Niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn of haar paard 24/7 naar buiten te zetten.
Geryon schreef:Dit zegt meer iets over jou dan over de eigenaren van de paarden die binnen staan soms toch echt fijner vinden. De mijne staat met regen (of met slecht weer zoals heel veel wind) veel liever in zijn eentje binnen, al heeft hij buiten wél zijn speelmaatjes en ruwvoer. En je moest eens weten dat ik hem in het begin altijd in de regen en wat dan ook heb laten staan, om een eventuele gewoonte (naar stal met regen) te voorkomen.
Je moet naar het paard zelf kijken en van daaruit beslissen wat het beste voor hem is. Je gaat een paard toch niet zo ongelukkig buiten laten staan met zijn koppie helemaal scheef door de regen en hinnekend als het ook maar iets ziet dat beweegt in de hoop dat hij naar stal kan, omdat de theorie is dat een paard 24/7 buiten moet staan?
.
vuurneon schreef:Geryon schreef:Dit zegt meer iets over jou dan over de eigenaren van de paarden die binnen staan soms toch echt fijner vinden. De mijne staat met regen (of met slecht weer zoals heel veel wind) veel liever in zijn eentje binnen, al heeft hij buiten wél zijn speelmaatjes en ruwvoer. En je moest eens weten dat ik hem in het begin altijd in de regen en wat dan ook heb laten staan, om een eventuele gewoonte (naar stal met regen) te voorkomen.
Je moet naar het paard zelf kijken en van daaruit beslissen wat het beste voor hem is. Je gaat een paard toch niet zo ongelukkig buiten laten staan met zijn koppie helemaal scheef door de regen en hinnekend als het ook maar iets ziet dat beweegt in de hoop dat hij naar stal kan, omdat de theorie is dat een paard 24/7 buiten moet staan?
.
Het mooiste is dat je het paard zelf zou laten kiezen dmv een inloopstal of ruime schuilstal. Dat niet de eigenaar bepaald waar het paard maar moet staan, maar het paard zelf die keuze vrijheid heeft.