Waarom zo'n issue over "hengst"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:21

Mijn merrie is ook een lastpak :) , maar daar kan ik zelf energie in steken om 'r op te voeden te te corrigeren. Als er iemand anders met een hengst bij me op stal staat moet ik er maar het beste van hopen dat zij haar hengst ook goed opgevoed heeft. Als dat zo is... mooi. Maar als dat niet zo is, dan heb ik er met mijn merrie last van.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:28

Diaz schreef:
Ik zou met mijn merrie geen hengst op stal willen hebben hoor.. springt de hengst niet door het draad doet mijn merrie het wel als ze hengstig is ;)
Ik kan me het goed voorstellen dat hengsten geweigerd worden om ongelukken (en ongelukjes 11 maanden later) te voorkomen

Tja, zo'n merrie zou ik dus niet bij mijn hengst op stal willen. Mijn hengstnis braaf, goed opgevoed en blijft keurig in zijn eigen weitje, achter het draadje. Geen enkel probleem. Dus waarom zou de ovesexte merrie meer rechten hebben dan de brave hengst? Da's pure discriminatie.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:32

Alvaron schreef:
Diaz schreef:
Ik zou met mijn merrie geen hengst op stal willen hebben hoor.. springt de hengst niet door het draad doet mijn merrie het wel als ze hengstig is ;)
Ik kan me het goed voorstellen dat hengsten geweigerd worden om ongelukken (en ongelukjes 11 maanden later) te voorkomen

Tja, zo'n merrie zou ik dus niet bij mijn hengst op stal willen. Mijn hengstnis braaf, goed opgevoed en blijft keurig in zijn eigen weitje, achter het draadje. Geen enkel probleem. Dus waarom zou de ovesexte merrie meer rechten hebben dan de brave hengst? Da's pure discriminatie.

Daar sluit ik me idd bij aan :j

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:38

AlexZura schreef:
Ik vind het vervelend als er een hengst op stal staat, je moet er toch anders mee om gaan en dit kan het beste bij een stal met ervaring en goede faciliteiten. Mijn ruin reageert ook vrij heftig op hengsten, dus liever niet bij mij in de buurt.. Ligt natuurlijk ook aan hengst, maar dit is mijn ervaring.

bullshit, want het ligt wel degelijk aan de eigenaar, opvoeding noemt men dat

Urbanus

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:40

Het nature VS nurture verhaal is dat Bello.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:47

Ik heb er als eigenaar van een hengst anders wel flink last van dat de merrie in de stal ernaast het heerlijk vindt om tegen haar boxwand te gaan plassen. Loopt via een kleine spleet zijn stal in. Hijzelf reageert er niet overdreven op, maar zo wordt mijn stal wel weer elke keer kletsnat door haar fonteintje...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:55

bello2005 schreef:
AlexZura schreef:
Ik vind het vervelend als er een hengst op stal staat, je moet er toch anders mee om gaan en dit kan het beste bij een stal met ervaring en goede faciliteiten. Mijn ruin reageert ook vrij heftig op hengsten, dus liever niet bij mij in de buurt.. Ligt natuurlijk ook aan hengst, maar dit is mijn ervaring.

bullshit, want het ligt wel degelijk aan de eigenaar, opvoeding noemt men dat

Inderdaad, je zult maar zo'n eigenaar op stal hebben, erg leuk als je even lekker wil rijden en die eigenaar rijdt bij jou in de bak...

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:03

Ik heb niet het hele topic door gelezen. Maar bij 'ons' op stal hebben wel vaker hengsten gestaan en elk jaar komt er ook een Duitse friezen hengst op 'vakantie'. Dus bij ons geen probleem.

Voor TS, wij hebben alleen geen weidegang, wat je waarschijnlijk wilt met je mini hengst. Anders waren wij te zo heel erg ver bij jou uit de buurt.

Strikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:07

Ik hou het maar bij de opmerkingen van mensen die elke dag meerdere hengsten in de hand hebben: je moet er mee om willen gaan. Ik kan me nog het verhaal herinneren van een hengst die met een voerzak aan het wapperen was toen zoonlief op de boerderij aan kwam rijden. Oh nee wacht, die voerzak bleek zijn vader te zijn, wiens keel was doorgebeten door desbetreffende hengst. Ja, het was waarschijnlijk een doorgedraaide knol, maar dan nog: als het knopje om gaat, gaat het 180 graden om, en ik vertrouw maar weinig mensen met zo'n dier aan de hand.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:11

Wij hebben 3 hengsten op de pension stal. 1 staat in een apart gedeelte en de andere twee staan in de lange gang waar alle andere staan ook maar dan beide bij de deur ingang. De andalusier die laat zijn tanden zien en de bruine die hinnikt altijd naar mijn merrie. Ze zijn ook bijna nooit vervelend. De witte komt nooit op de wei en de bruine heeft een eigen aparte wei. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:11

Is toch hartstikke logisch?

Hier zijn hengsten ook absoluut niet welkom.

We hebben open stallen waarbij de paarden onderling heel erg veel contact hebben. Lekker frustrerend voor de hengst.
Onze weilanden zijn met een enkele draad afgezet, sommigen dubbele draad, maar zonder ruimte ertussen en al helemaal niet hoog genoeg om hengsten binnen hun landje te houden. Onze kuddes zijn bijna allemaal gemengd, dus in de groep buiten gaat dan ook nog niet.

Bovendien heeft mijn vader helemaal geen zin om met onopgevoede hengsten (en dat zullen ze niet allemaal zijn, maar over het algemeen moet je toch flink meer opletten en de focus bij jou houden dan bij een ruin) constant te moeten opletten en steeds te moeten corrigeren.

Hengsten houden is leuk. Maar om het voor de hengst diervriendelijk te laten zijn moeten je stallen, andere paarden, weides er allemaal op gemaakt zijn. De meeste pensionhouders hebben hengsten dus niet als doelgroep voor hun pension.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:12

ach op mn werk ook 3 hengstpaarden en een hengst shetje. Tot dusver geen problemen hier.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:13

mijn hengst kan in een groep.. niet iedere hengst is agressief, ik ken meer ruinen en merries die agressief zijn dan hengsten, alles heeft te maken met opvoeding

en hij weet wat hengst zijn is,, ik kan zo het bos in met een merrie ja hij is dat erg actief maar so what,,, maar niet agressief

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:16

Ja en gooi hem eens op de wei naast een hengstige merrie met enkel een dubbel draadje ertussen. Gaat het dan nog goed Bello? Die hengsten zijn er namelijk niet veel..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:19

Ik zou niet willen staan op een stal waar hengsten niet afgezonderd staan. (als in een appart stallen complex)
Niet omdat ze gevaarlijk zijn maar omdat merries nu eenmaal hengstiger worden als er een hengst op stal staat. Daar word je als merriehouder niet blij van.
Op een sportstal/hengstenhouderij is dat meestal geen probleem.
Bij een kleinere stal kom je als merriehouder dan al snel in de ergeniszone..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:20

Nies_ schreef:
Ik ga ook volgen! Ik ben misschien een grote penny, maar ik blijf ruinen toch een beetje triest vinden.. :') en ja, natuurlijk snap ik dat het soms echt nodig is.

Wij hebben 2 2-jarige hengsten op stal, dus wie weet kom ik straks zelf het probleem tegen :')

Hier haak ik even op in, je vind ruinen zielig..

Maar een hengst die zn natuurlijk behoefte niet kan en mag doen niet?.
Zn hormonen gieren door zn lijf.
Ook een hengstige merrie naarst de hengst staat uitdagen en pesten.

Wij hebben hier 10 merrie's en hadden 1 hengst opstal, hoe braaf en goed hij ook was hij liep zich zelf een ongeluk..werd er mager van, hij maakte zich zelf echt niet gelukkig..
1 maal ruin, perfect kon er zo bij in ideaal.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 22:20

Chaos schreef:
Ja en gooi hem eens op de wei naast een hengstige merrie met enkel een dubbel draadje ertussen. Gaat het dan nog goed Bello? Die hengsten zijn er namelijk niet veel..
We hadden een Quarter hengst en die kon dat, was ook dekhengst dus wist hoe het werkte. Die kon staan achter een enkel draadje zonder stroom op t paddock of gras (maakte dus niet uit of hij "afleiding";eten had), naast een merrie, zonder moeite. Kon met merrie's in een twee paard trailer etc.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:22

Toen ik jaren geleden voor mijn (toen nog) hengst een stal zocht was het ook lastig. Ik ben toen uiteindelijk op een stal gekomen waar ik eerder een bijrijdpaard had. Die man wilde eigenlijk ook geen hengsten (ondanks dat hij zelf wel enkele dravershengsten had lopen maar die waren van hem zelf). Maar nadat hij Jae leerde kennen, vond hij hengsten toch een stuk minder lastig. En daarna zijn er wel meer hengsten op stal gekomen.
Nu zijn Quarter hengsten over het algemeen een stuk makkelijker dan andere rassen, de staleigenaar toen vroeg zicht echt wel eens af of Jae nu wel een echte hengst was :D

Zelf heb ik geen moeite met hengsten op stal. Zet ze naast de ruinen en dat gaat meestal goed. Anders een extra draadje er tussen zodat ze geen contact hebben.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:23

Chaos schreef:

Die van mij zal er achter blijven staan maar waarom zou ik een godsnaam mijn paard pesten/martelen op deze manier ??

Om te bewijzen dat hij wel braaf is ??
Kom nou

amyz

Chaos schreef:

:j Staat zelfs over het draad heen aan de achterwerken van de dames te snuffelen...

Kan me echter volkomen vinden in jouw eerdere post... Met iedere hengst moet je gewoon ogen in je achterhoofd hebben, en daar moet je als pensionhouder maar net zin in hebben...

Alvaron

De (pis)merrie die tegenover mijn hengst staat (2 m) werd van mijn hengst niet hengstig. Wel van de ruin die nu naast haar is gezet. Wie is daar nu dan het "probleem"?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:25

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 20-06-13 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:25

Op mijn stal hebben ze ook hengsten, en de enige merrie die er staat, is mijn meisje.
Het gaat prima. Hengst is braaf en luistert goed, merrie is nogal nuchter, zelfs als ze hengstig is. En de stal is erop ingericht. Hengsten en merrie staan niet in hetzelfde gebouw, en ook buiten staat er een goed hekwerk, en ze staan goed uit elkaar. Merrie staat samen met een paar lieve ruinen. Het kan wel, maar je moet er idd wel de mogelijkheden voor hebben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:26

Josca/Amy ik ken er ook welgeteld 1. That's my point.

Rommulus nee maar daarom zijn de meeste pensionhouders dus niet voorbereid op hengsten. Je kunt je hengst dat niet aan doen en mijn merries liever ook niet. Dus zijn hengsten veelal niet welkom. Daarbij had ik het niet eens tegen jou?? :roll:
Laatst bijgewerkt door Chaos op 20-06-13 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:28

Chaos schreef:

Dat moet je helemaal niet riskeren..... Vragen om problemen, zoiets........