Hoe moeilijk is het om een goede stal te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:30

een kilometer lopen kost ongeveer 15 tot 20 minuten. Mestscheppend iets langer omdat je dan geregeld even stil staat.
Zoeken in een grote wei nog langer want dan moet je al slangenvolte-lopend er door. Dat kost meer tijd dan een pad aflopen. Hangt er ook vanaf hoeveel paarden er lopen en hoe vaak er gemest wordt. Wij halen voor 5 paarden 3 kruiwagens pure mest per dag uit paddock, paden, wei en inloopstal. (met natte plekken in het strooisel meer) Er wordt in de zomer 2x en in de winter 3x per dag gemest.
Ik ben blij dat ik er voor gekozen heb een doe het samen stalconcept te hebben want alleen kost het mij te veel tijd om de paarden zo te verzorgen als ik goed vind (4x per dag ruwvoer in fijnmazige netten, 3x per dag mesten, paarden naar behoefte wisselen tussen weiland, pad, paddock met inloopstal of alles tegelijk open. Naast de gewone dagelijkse verzorging blijven er genoeg tijdrovende (periodieke/regelmatige) klussen over...

Mijn tijd is mij meer waard dan wat een ander over heeft voor volpension... Dus dan liever iemand anders die vergoeding geven die mensen er wel voor over hebben en dan extra hulp er bij.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 08-08-13 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:31

Ik weet niet of er een standaard is ruitje. Maar ik denk dat TS al heel blij zou zijn als haar paard niet de hele winter tot z'n kogels of verder in de modder staat, hij fatsoenlijk voer krijgt en hij af en toe naar buiten kan.

Ik ben er zelf erg voor om naar het individuele dier te kijken. Dat is denk ik wel acceptabel als norm voor welzijn? Dat ieder paard op die stalling in een zo optimale situatie leeft en dat die eventueel gecreëerd wordt? En dat een stalhouder zich daarvoor inzet? (en dus niet bij voorbeeld zomaar lukraak wildvreemde paarden bij elkaar op een postzegel zet, ik noem maar een praktijkvoorbeeld van ongein)
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-08-13 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:33

jij hebt wel pech gehad met je vorige stal Koper... Dat was wel erg postzegelformaat voor dat aantal paarden...

Die nieuwe stal in Uddel klinkt heel goed! hoop dat ze snel wat meer foto's plaatsen van hun buitenterrein...
Wel weer jammer (voor de gewone ruiter, daar zou ik ook onder vallen, rijd dressuur en buitenritten en vond een klein sprongetje op zijn tijd wel leuk voor de afwisseling)) dat ze dan zo selectief zijn in de praktijk. Ze hebben een prima accomodatie voor sportpaarden en ook nog springmateriaal... Je kunt ook paardvriendelijk traditioneel (dressuur) rijden...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:38

Joyce ik doe er in totaal 15 tot 20 minuten over. Inclusief mesten dus. Vaak mest ik samen met stalgenoot en dan duurt het net zolang omdat we veel kletsen. Dat is voor mijn ruin, een D en een shet.

Qua slangenvoltes scheelt het inderdaad een boel! Ze hebben wel gras maar op de stukken wei die ze hebben, en waar ze dus mesten, is het gras zo kort dat je de mest makkelijk ziet liggen. Ze mesten wel meer als ze gras hebben.

Hooi krijgen ze nu om de dag (ene dag stuk gras erbij en andere dag hooi) In de winter krijgen ze 's avonds hooi, 's ochtends gaan ze op de wei dus dan hebben ze gras, takken, restjes hooi enzo. We hebben 8 netten voor 3 paardjes.

In totaal ben je per persoon ongeveer een half uur kwijt aan de dagelijkse verzorging in de winter (uitmesten, water bijvullen, elke dag 1 hooinet verplaatsen, hooi en krachtvoer geven)

In de zomer maximaal 20 minuten per persoon.

Je moet wel van elkaar op aan kunnen. Dus elkaars paard verzorgen als de ander niet kan maar ook het werk eerlijk verdelen en het even melden als een paard wat heeft. Anders werkt het niet. Dát is naar mijn idee de grootste uitdaging: iemand vinden waarmee je zodanig op één lijn zit dat het kán werken. En hoe groter de stalling, en dus hoe meer verschillende pensionklanten er rondlopen, hoe moeilijker me dat lijkt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:40

Welzijn schreef:
De site die ik eerder noemde heeft juist het gemak voor de ruiter en welzijn van het paard.

Dat vind jij :) ... Dat maakt het nou net zo moeilijk, iemand die een binnenbak wil vind er niet genoeg gemak voor een ruiter en iemand die zijn paard op kuil wil hebben vind er niet genoeg welzijn ( om maar twee kleine voorbeelden te noemen )

Er is geen ideale stal, de vraag is, op welke punten wil je inleveren en op welke punten niet :)

Verder ga ik mee met Koper, je moet het inderdaad per paard bekijken :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:42

Ehh... wat is er welzijnsverhogend aan kuil????

Oeh, ik zie net toevallig dit topic van iemand hier uit de regio (en dus die van TS) Let even op de op één na laatste zin :=
[VSW] gezocht stalling rond Woudenberg

ruitje

Re: Hoe moeilijk is het om een goede stal te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:49

Welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:02

Ruitje, het kan altijd beter en luxer daar ben ik mee eens. :D

Maar ik denk dat het al een enorme vooruitgang is dat het paard niet op stal staat. Een paard welke dan ook in een kleine ruimte opsluiten voor een x aantal uren kan nooit bevorderlijk zijn voor de welzijn. Voor paarden die niet met andere kunnen of individueel gevoerd moeten worden zouden veel meer ruimte moeten hebben dan een stal (al is hij 4x4). Een paard is een bewegingsdier en die zou te allen tijde wanneer hij dat zelf wil moeten kunnen lopen en minstens een stukje kunnen draven. Rondjes lopen in een stal valt hier niet onder.
Ik denk dat mensen zich meer moeten verdiepen in wat een paard nou eigenlijk is en welke behoeftes die eigenlijk fysiek heeft, ongeacht of het een sport paard is. Basis behoeftes zijn het zelfde.

Er zullen veel 'redenen' zijn waarom men dit doet, maar ik ben van mening dat het gewoon goed praten is (bv: niet genoeg ruimte) of menselijke gevoelens aan een paard verbinden. Want eerlijk is eerlijk, als jij oneindig veel ruimte had (overdekt), zou jij toch ook jouw stallen minstens 20x zo groot maken (in het oog van wat beste is voor het paard, niet wat jouw het minste werk kost :P )?

En idd Koper, welzijnverhogende aan kuil begrijp ik ook niet, het is immers oorsprokelijk niet voor paarden gemaakt en vele hebben er last van. kenniscentrum zegt zijn gebaat bij kuil doordat ze een luchtwegen probleem hebben, betekend nog niet dat het gezond voor ze is, wel helpt het met de luchtwegen. Ik denk goede kwaliteit nat hooi, veel beter is...

Waarom het niet perfect is voor iemand, dat is idd afhankelijk van de eigenaar. Betekend nog niet dat vele mensen zich niet willen verdiepen in wat een paard nodig heeft en daardoor weinig bewustwording is. Betekend ook niet omdat een stal vol staat dat deze goed is voor de welzijn van de paarden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:03

Koper schreef:
Ehh... wat is er welzijnsverhogend aan kuil????

Oeh, ik zie net toevallig dit topic van iemand hier uit de regio (en dus die van TS) Let even op de op één na laatste zin :=
[VSW] gezocht stalling rond Woudenberg

flink budget :P Dat kom je hier in het noorden niet tegen zo'n advertentie... Hier willen ze het liefst voor 50 euro per maand een wei met inloopstal inclusief ruwvoer en strooisel en dan zelf maar 3x per week komen vanwege tijdgebrek... (3 van zulke reacties gehad bij vorige keer dat ik stallingsruimte aan bood)
Gelukkig heb ik er nu 2 eigenaren met paarden bij die wel reeel zijn in kosten en helpen ze ook mee binnen hun mogelijkheden.

Het is alleen jammer dat ze elkaar zo weinig tegenkomen omdat de beurten verdeeld zijn en ze alleen komen als ze verzorgbeurt hebben. Wat meer mensen zodat je geellig eens met elkaar kop koffie kunt drinken aan de picknicktafel en dingen samen kunt doen is ook wel eens leuk. Nadeel van kleischalig blijven.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 08-08-13 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:08

Ik dacht ook dat een goede stal zoeken heel moeilijk zou zijn... Ergens moet je concessies doen, op sommige stallen helaas op de verkeerde gebieden (paardenwelzijn).

Nu sta ik voor mijn eisen nagenoeg ideaal, beter is er in deze omgeving niet te vinden denk ik zo.

Paarden staan in de zomer dag en nacht buiten, seizoen tot oktober ongeveer en in de winter (ook weidegang) van 9.00 tot 17.00 ongeveer. In de winter zou eigenlijk nog langer mogen van mij maar dat is niet haalbaar nu. Ze staan ALTIJD in kuddeverband buiten :)
Ik mag zo vaak en zo veel voeren als ik zelf wil (halfpension) en ook vooral wat ik zelf wil. Ideaal!

We hebben een superfijne buitenbak en een binnenbak is in aanbouw!

De enige meer ideale oplossing zou voor mij zijn: aan huis. Gelukkig zijn we daar druk mee bezig en is dat over een paar jaar wel zo :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:11

Ik ga hier geen discussie aan over kuil, zolang DA's het adviseren in sommige gevallen ga ik daar toch nog maar even vanuit ;) . Nogmaals, ik gaf het alleen maar aan als reden waarom een stal dus voor iemand niet geschikt kan zijn, niet als goed/fout. Geen binnenbak hebben is ook niet goed/fout, het zijn beiden keuze's van de stalhouder, maar daarom kan het voor iemand anders nog wel een struikelblok zijn?

Verder ben ik geen PP fan, om meerdere redenen, maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Blijkbaar staat een stal dan soms toch vol omdat die eigenaren dat dan wel genoeg welzijn vinden voor hun paard, waarbij je dus weer bij het punt ben dat welzijn geen standaard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:13

Het is ook moeilijk om van te voren te bepalen of alles naar je zin gaat zijn.
Soms worden dingen mooier voorgedaan dan ze zijn. helaas!

Welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:15

Welzijn geen staandaard is, door het niet bewust zijn van de (stal)eigenaren, zou wel moeten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:29

De berekeningen hebben wij al een paar keer gemaakt en we weten wat realistisch is.

In het prijsverschil zit alleen niet altijd het kwaliteitsverschil. Ik onformeerde bij een duurdere stal en die heeft een slcht voerschema, kun je niet uitrijden, op paddock mag geen ruwvoer gegeven, dus kunnen ze maar beperkt aantal uren op. Stal is ook niet flexibel in weidegang.

Wij zelf willen onze pony's gewoon niet binnen een paar dagen opgebouwd hebben naar 24/7 weidegang. Waar dat verplicht is, haak ikbijv al af. Een ander zal de hele zomer dag en nacht weidegang super vinden.

Een stal 24/7 buiten met afwisseling van wei en paddock en schuilmogelijkheden vind ikdan een stuk beter.

Het gaat ook niet alleen om de prijs. In mijn ogen begin je een stal en weet je hoe de markt is in jouw gebied. Als mensen daar goedkoper kunnen staan zullen ze dat misschien doen. De mensen die meer willen betalen, is misschien een iets kleinere markt. Maar als je het goed doet, komen die wel.
Het kan alleen niet zo zijn, dat je 250 euro vraagt, omdat de buurman dat ook doet en vervolgens op het ruwvoer of stalbedekking gaat bezuinigen, omdat je anders zelf niet uitkomt.
En ja, ook een goede bak en dagelijks onderhoud is van groot belang.

Je weet gewoon waar je aan begint en dat het geen vetpot is voor de meesten weet je ook. Het stoort mij dat mensen een 9 tot 5 baan willen als pensionhouder en bezuinigen op zaken die ten koste gaan van paarden.
Als ik heel eerlijk ben, vind ik buiten mest weghalen nog makkelijker, ondanks de afstanden. Meerdere stallen goed schoon houden is minstens zoveel werk. Maar dat wordt 9 van de 10 keer niet zo nauwkeurig gedaan. Ik weet een stal waar ik een paar jaar geleden kwam kijken. Die adverteren continu, maar daar kwam de urinedamp al op je af en zou ik nooit een paard willen stallen.
Die mensen doen het ''erbij', dus willen gewoon een extraatje verdienen, maar je ziet ze maar heel weinig.

De crisis heeft er ook voor gezorgd dat mensen hun paard niet meer konden onderhouden. Dus of die hebben een goedkopere stal gezocht of hun paard verkocht. Het is ook niet de beste tijd om dan je stalprijs te verhogen als je al niet vol staat.

Wij willen best dingen zelf don, voorheen altijd ook gedaan. Maar dan wel binnn een bepaalde afstand. Als ik verder sta, wil ik all in. En dan nog doen we veel zelf. Wij hebben bijv een aparte drinkbak en die maken we elke dag schoon en vullen die bij, net als een hooinet, ons eigen voer maken we klaar voor 2x. Ik maak alles schoon waar ik heb gestaan, dus heb geen personeel op stal ofzo :) ( zoals sommigen wel denken te hebben )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:46

Ik snap dat het een voorbeeld was ruitje :D

Welzijn schreef:
En idd Koper, welzijnverhogende aan kuil begrijp ik ook niet, het is immers oorsprokelijk niet voor paarden gemaakt en vele hebben er last van. kenniscentrum zegt zijn gebaat bij kuil doordat ze een luchtwegen probleem hebben, betekend nog niet dat het gezond voor ze is, wel helpt het met de luchtwegen. Ik denk goede kwaliteit nat hooi, veel beter is...

Hooi is niet stoffig.
Dat mensen niet in staat zijn om hun hooi stofvrij op te slaan zie ik eigenlijk niet als reden om een paard iets te voeren wat gewoon ronduit slecht voor hem is. Kuil is slecht voor elk paard.

Vind 't echt weer zo'n voorbeeld van het gemak dient de mens ten koste van het welzijn van het paard. Natuurlijk is kuil handiger (kan sneller van het land, makkelijker opslaan enz enz) Maar het is qua ruwvoer zo'n ontzettend rotspul.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:19

Er staat een stal op mp die het zelfs een pluspunt vindt dat zij kuil geven, omdat het minder stoffig is......Maar naast de kwaliteit van het kuil zelf en of je het wil voeren, kan er behoorlijk veel zand/aarde in zitten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:37

En, ook weer afhankelijk van de kwaliteit enzo, schimmelt kuil ook eerder.

Ik snap wel dat mensen het een voordeel vinden dat kuil, althans voor zover ik weet want ik koop het nooit :D , goedkoper is. En dat je er dan ook nog minder van hoeft te voeren. Dat een paard zich er daardoor in de winter minder goed mee warm kan houden is natuurlijk maar een futiliteit.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:53

en dan is er natuurlijk kuil, kuil en voordroog.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:01

ruitje schreef:
Geen binnenbak hebben is ook niet goed/fout, het zijn beiden keuze's van de stalhouder, maar daarom kan het voor iemand anders nog wel een struikelblok zijn?

Verder ben ik geen PP fan, om meerdere redenen, maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Blijkbaar staat een stal dan soms toch vol omdat die eigenaren dat dan wel genoeg welzijn vinden voor hun paard, waarbij je dus weer bij het punt ben dat welzijn geen standaard is.

Ik wilde dat binnenbak keuze van de stalhouder is... Dan ging ik acuut mijn man bewerken om hier een overkapping over een deel van de buitenbak te plaatsen! Altijd droge uitloop en altijd een droge bodem en zelf droog kunnen rijden of longeren... Helaas werken gemeentes hier niet zo aan mee. Misschien moet ik eens vragen naar bestemmingsverandering op termijn :P kijken of er dan meer mogelijk is!