krijgt jouw paard ook vakantie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: krijgt jouw paard ook vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:53

Met de hele warme dagen heeft Tommie altijd al vrij. Verder heeft hij niet echt vakantie, maar genoeg werkvrije dagen.
Hij staat nu wel al een hele tijd dag en nacht op het land, dus in beweging is hij altijd wel.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:42

Hier ook met warme dagen( vanaf 25 graden ongeveerd) lekker vrij. Beetje afspoelen en tutten maar niet aan het werk. Ze staan sowieso altijd buiten. Als ik een weekje weg ben heeft ze ook lekker vrij, misschien een keer voor de kar maar dan houdt het wel op. Daarna zijn we allebei weer lekker fris :)

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:54

Als het heel warm is of als ik zelf geen tijd heb krijgt mijn paard vrij. Hij loopt de hele dag in de wei met niet al te veel gras, dus dat kan ook prima

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:49

Zo te lezen hebben hier weinig mensen verstand of sorry kaas gegeten van trainen en wat rust doet met een paard.
Ten eerste moet je een paard ( maar ook een mens ) prikkelen om beter te worden. Niet dag in dag uit hetzelfde rondje/oefening etc, maar effectief trainen voor welke tak van sport dan ook, in de rustperiode hersteld het lichaam en wordt sterker.

De meeste mensen rijden maar doelloos rondjes/ trainen niet, prikkelen niet, maar vinden wel dat ze elke dag moeten rijden 'omdat het nou eenmaal zo hoort' .

Ja, mijn paard loopt in de opbouwende training 3 a 4 keer per week ( bloktraining) en heeft daarna 1 week rust. Daarna gaan we verder met waar we gebleven zijn en bouwen uit, na 3 weken weer een week rust. In de dagen rondom en in de week rust loopt mijn paard 24/7 buiten. In het wedstrijdseizoen is de wedstrijd de prikkel en tussendoor wordt hij op conditie gehouden - afwisseling - het moet leuk blijven - en krijgt een week rust na de wedstrijd.
Van het najaar-winter krijgt hij 1,5 tot 2 maanden vakantie - dat betekent 24/7 buiten, geen training onder het zadel. Wellicht wat aan de hand werken, of hm prikkelen dmv wat anders.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:03

Hier hebben ze vrij sinds 2 weken warm weer...en dat blijft kennelijk nog wel even zo. -O-

Niet elk paard staat vol in training voor wedstrijden. Blij dat ik die tijd achter me heb gelaten. Wil niet zeggen dat er niet serieus getraind wordt als er gereden wordt. Maar het is geen moeten meer. Dat maakt het makkelijk om een paard gewoon stil te zetten voor een bepaalde periode. De opbouw duurt dan wel weer langer.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 02-08-13 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:04

nu wel omdat ze kreupel is...

met extreme temperaturen zoals afgelopen week en vandaag, ga ik sowieso niet rijden maar dat lijkt me wel logisch ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:08

Mijn paarden 'werken' niet (meer). Vroeger toen ik nog elke dag dressuur oefende gaf ik een paar maanden in de winter vrij. Nu is alles zo afwisselend, speels en vrijblijvend, dat je bijna kunt zeggen dat ze hun leven lang al vakantie vieren. :)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:10

Neen, we hebben zelfs een 9 daagse trektocht binnenkort, niks vakantie :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:33

Attitude schreef:
Zo te lezen hebben hier weinig mensen verstand of sorry kaas gegeten van trainen en wat rust doet met een paard.
Ten eerste moet je een paard ( maar ook een mens ) prikkelen om beter te worden. Niet dag in dag uit hetzelfde rondje/oefening etc, maar effectief trainen voor welke tak van sport dan ook, in de rustperiode hersteld het lichaam en wordt sterker.

De meeste mensen rijden maar doelloos rondjes/ trainen niet, prikkelen niet, maar vinden wel dat ze elke dag moeten rijden 'omdat het nou eenmaal zo hoort' .

Wat is er mis met rondjes hobbelen? We zijn niet allemaal gespitst op wedstrijden en trainen. Er zijn er zat die de begeleiding niet hebben, de achtergrond niet hebben, de kwaliteiten misschien niet in huis of op stal hebben of er gewoonweg geen zak aan vinden om wedstrijden te rijden. Het is maar hoe hoog je de waarde van de basiswedstrijdsport inschat. Het zijn allemaal amateurs, B of Z. Niets bijzonders aan in mijn ogen. Gewoon dagje inschrijfgeld betalen, kijken of je wat puntjes kunt behalen en weer naar huis gaan. Niet meer en niet minder. De meesten rijden nog steeds niet internationaal.
Misschien maakt het iedere dag rondjes rijden wel gelukkig. We kunnen niet allemaal hetzelfde zijn qua instelling, kunde, vermogen en gezondheid.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:35

Ik schrijf nergens dat je wedstrijden moet rijden.
Wel, als je wilt verbeteren, jezelf en je paard moet prikkelen.
En dat hoeft niet zwaar te zijn, maar wel afwisselend.
En uiteraard heeft iedereen daarbij zijn eigen plafond.

Maar dag in/dag uit rondjes hobbelen is ook schadelijk en maakt het paard niet gelukkiger.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:38

Dat ben ik met je eens maar de 1 zal er serieus mee bezig zijn maar de ander neemt met weinig genoegen. Niks mis mee. Schadelijk wordt het pas als een paard verreden wordt. Niet iedereen die rond rijd voor de lol bezit die gave. Er zijn ook serieuze trainers die die gave zelfs bezitten.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:49

Attitude schreef:

Ja, mijn paard loopt in de opbouwende training 3 a 4 keer per week ( bloktraining) en heeft daarna 1 week rust. Daarna gaan we verder met waar we gebleven zijn en bouwen uit, na 3 weken weer een week rust. In de dagen rondom en in de week rust loopt mijn paard 24/7 buiten. In het wedstrijdseizoen is de wedstrijd de prikkel en tussendoor wordt hij op conditie gehouden - afwisseling - het moet leuk blijven - en krijgt een week rust na de wedstrijd.
Van het najaar-winter krijgt hij 1,5 tot 2 maanden vakantie - dat betekent 24/7 buiten, geen training onder het zadel. Wellicht wat aan de hand werken, of hm prikkelen dmv wat anders.

Waarom krijgt jou paard iedere keer 1 week rust als ik vragen mag?

Ik ben het helemaal met je eens dat je het paard moet blijven prikkelen en veel afwisseling moet bieden maar dat kan mijn inziens prima zonder die week rust. Ik bedoel niet te zeggen dat die week rust slecht is, maar vraag me af waarom jij juist die week rust inbouwt.
Ik train mijn paard overigens ook 4 keer in de week, ooit 1 x meer of 1 x minder.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:02

Mijn paard heeft 2 weekjes vakantie gehad en moet nu weer lekker aan het werk. Wel met mate met dit weer natuurlijk:)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:03

Mijn paard heeft nu noodgedwongen al 2 weken 'vakantie' (blessure) en ze staat telkens bij t hek te drammen en kijkt telkens als iemand met een zadel voorbij komt echt zo van ahhh ik wil ooooook.....

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:04

Het hangt natuurlijk ook van de leeftijd af ;) een jong paard heeft meer te verwerken --> meer rust nodig...

Die van mij loopt 3x per week normaal... met het warme weer natuurlijk minder... de rest staat ie op de wei (of in de stal... wat ie het fijnst vind) dus hij krijgt niet echt vakantie (als in weken vrij).... (of het moet een week extreem warm zijn..)

JCJorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:42

Ook mijn paardje heeft rust als het heel erg warm is. Ik zorg meestal voor 1 a 2 dagen per week dat ze rustig aan mag doen, de rest van de dagen probeer ik haar toch wel aan het werk te zetten. Echte vakantie krijgt ze niet, gewoon af en toe een dagje vrij :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:53

Attitude schreef:

En sommige mensen hebben niet zo veel mee gekregen van spier opbouw en herstel van het spierweefsel.
Zo onregelmatig trainen is verschrikkelijk slecht voor spieren en vergroot de kans op blessures.
Niet werken moet je op en af bouwen, de dag na een zware training is alleen op de weide staan niet genoeg om het zuur goed uit de spieren te krijgen.
Enkele dagen stilstaan na een periode van intensieve beweging zorgt voor zuurophoping ook wel knopen genoemd. Deze moeten eruit gewreven worden en kun je niet volledig wegtrainen.

Beter is om afwisselende beweging te geven (meerdere takken van de sport te beoefenen) en op en af te bouwen richting rust.
Na een dag vrij een lichte training, na een lichte training een dag vrij of een zware training en na een zware training een lichte training.
Een 'lichte' training kan ook prima een lekkere buitenrit zijn, of recreatief voor de kar, een loswerk half uurtje dressuur ect.

Prikkelen doe je door afwisseling en dingen goed op en afbouwen, niet door onregelmatigheid in trainingsschema's.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:42

Mijn schema is gemaakt door een inspanningsfysioloog die zelf endurance rijdt ( hoogste klasse = 160 km) :')
Je piekt nl in een bloktraining en dan krijgt hij een week rust om te herstellen. Micro trauma moet nl herstellen om beter te worden.
Jij spreekt over spieren, wij hebben het vooral over banden en weefsel. Die schrijf je rust voor,tevens ook voor het mentale stukje.

Zoals ik al schreef beweegt hij zich 24/7 in een hitactief - loopt zo'n 10 km per dag om zijn voedsel te halen en speelt veel.
Rust kan in dit geval - als een paard niet de mogelijkheid heeft om 24/7 buiten te lopen - stapmolen/longe of fietsen zijn.
Tevens wordt het voerschema drastisch aangepast wanneer je in je rustweek zit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:46

mijn rijpaard staat nu ook 2 maanden op het land. vind het best jammer want straks moet je de training weer helemaal opnieuw beginnen.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:47

paard krijgt hier ook regelmatig vakantie....soms een week soms wat langer.
merk gewoon dat hij het met tijden nodig heeft en ik ook....
hij wordt 6 dagen per week aan het werk gezet waarvan zoveel mogelijk afwisselend werk

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 11:18

Nou mijn hobbelpaard heeft genoten van een week volledige rust (met weidegang). Hij heeft het heerlijk gehad, en ik stapte er zo weer op. Nu is hij wel al 14 dus dan is het wat anders denk ik dan met de gemiddelde 5-jarige bijv. Ik heb de indruk dat het hem ook goed gedaan heeft even rust. Alleen nu met die warmte konden we eigenlijk alleen een staprondje doen, zo heet, niet te harden.
Wat betreft een uitspraak hierboven; ik denk dat het gemiddelde paard zou willen dat hij alleen gebruikt zou worden om rond te hobbelen ipv serieus aan de bak te moeten. Ik vind die uitspraak dat ze daar niet gelukkiger van worden echt onzin. Een paard is van nature niet gemaakt om getraind te worden of zo hoor!