Pony aan een paal in de wei, ideen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:44

annebe schreef:
Zal eens vragen of ze deze ook voor wat zwaardere pony;s hebben, een exmoor is een stukje groter dan een shet.
Dat zijn erg mooie pinnen die goed mee draaien en stevig in de grond staan.

Maar dan komt het volgende probleem, halsters en clips van longeer lijnen zijn tegenwoordig redelijk waardeloos van kwaliteit.
We zullen onze klimkarabiners moeten gebruiken als verbinding tussen paard en pin.
Misschien is zo'n nylon koeien halsband een optie?

Mijn tinker stond ook gewoon aan zo een pin met een nylon koeienband dus een exmoor moet zeker te houden zijn dan :j

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:44

ik volg even ben benieuwt hoe dit afloopt :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:49

annebe schreef:
ps, dit paard komt daadwerkelijk uit de vrij natuur waarbij ze vrijwel nooit in aanraking komen met mensen, dus wat anders dan een veulentje wat in gevangenschap is geboren en als opfok de natuur in gaat.
Hier zit echt oerinstinct in.
Voordeel... staaltje puurdere paardentaal bestaat niet :D

Wat een fijne toekomst zie ik voor dit dier....Opgevangen, te koop gezet, dan op proef naar iemand anders, komt zo mogelijk nog wilder terug, mag daar aan de stik staan en en gaat straks dus weer de verkoop in. Dat noem ik niet echt een "redding"....maar eerder van de wal in de sloot geraken.
Je bedoeling was vast helemaal goed, daar twijfel ik niet aan...het gaat alleen in de uitwerking een beetje mank -O-
Is hij nog hengst?

kohtje

Re: Pony aan een paal in de wei, ideen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:51

Ik zou wel bv tuinslang om je lijn doen om evt snijwonden te voorkomen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:55

Het mooie is, mensen zeggen dat het niet paardvriendelijk e.d. is, maar we houden wel met zijn allen ons paard in de stal (NIET iedereen, voor ik half Bokt weer over me heen krijg). Maar dat is een andere discussie en die gaat hier niet gevoerd worden.

Mijn huisbaas heeft 3 pony's en die staan allemaal aan een pin in de grond. De laatste die erbij gekomen is kon ik in de gaten houden vanuit het raam en ja, die heeft de eerste dagen wel een paar keer in de knoop gezeten. Dat gebeurde 3x en daarna was ze eraan gewend. Alle 3 de dames lopen nu aan een touw en ze zien er niet naar uit dat ze het erg vinden.

Daarbij, is het tijdelijk :) Verder heb ik het idee dat TS echt wel weet wat ze doet. Dus kom op allemaal, een beetje vertrouwen en wat minder oordelen zou voor TS denk ik wel fijn zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:59

Is hier de norm met paarden.

Afhankelijk van de grond een dikke stale pen met een moker de grond in of een overmaat kurkentrekker.
Aan het oog een tweede oog met groot draai´gewicht´ als aan een hastertouw.

Er moet wel voldoende lengte lijn aan zitten opdat de kracht erop horizontaal is!!!

Als je het helemaal goed wil doen zet je op 2 meter nog een extra draaiverbinding.

15 meter lijn er aan en het dier heeft 700 vierkante meter! Tíg keer beter dan menig paard op stal met mini-uit´loop´.

Paarden hebben een kwartiertje begeleiding om door te hebben hoe het werkt; daarna is het probleemloos.
Grootste probleem is nog de drinkbak. Het makkelijkste is een grote plastic bak van 50 liter half vol en die verversen/bijhouden.

Animal

Als ze echt los willen kunnen ze ook loskomen..
Ik had een geit die altijd wegliep.. Deze heb ik toen in de wei (waar de andere 3 ook liepen)
aan een lange pin in de grond waar een draaiend oogje aan zat (creatie van mijn pa).

Hij liep niet aan een touw maar aan een zeer sterke ketting (eentje waarmee we bij het bomenkappen de bomen mee omgetrokken hebben (ene kant de boom, andere de shovel) daar was nog een ongebruikt stuk van over.. Geit heeft 2x de ketting weten te breken, en de keer erna de pin (80 cm lang en een diameter van 3 cm) uit de grond weten te trekken..

Geit hebben we toen maar naar de slacht gedaan, want we vonden het niet eerlijk tegenover hem om hem op stal te laten terwijl haar vriendinnetjes wel buiten liepen.. Als de andere geiten eens aan de ketting moesten (bijvoorbeeld om een stukje tuin waar we moeilijk met de gazonmaaier kunnen komen te laten kaalvreten) waren er nooit problemen..

Huertecilla

Kirsha schreef:
Het mooie is, mensen zeggen dat het niet paardvriendelijk e.d. is, maar we houden wel met zijn allen ons paard in de stal.

:)* :j +:)+

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:22

Huertecilla schreef:
Is hier de norm met paarden.

Verbaasd me niks, ze hebben daar wel meer bijzondere gewoontes die men daar "normaal" noemt. Dat wil nog niet zeggen dat het normaal ís.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:23

Ohja? Kirsha zou voor zichzelf moeten spreken en niet "voor allen". Die van mij staan 24/7 buiten en hebben zelf de keuze of ze binnen gaan, of niet. Zo. Heb ik bij deze mijn recht van spreken verworven?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:27

En Ayasha zou moeten lezen. Er staat namelijk achter: NIET IEDEREEN. Dus ik zie niet in waarom je je aangesproken voelt als je paard 24/7 buiten staat, dan was het namelijk niet aan jou bedoeld.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:37

een wild paard... aan een paal.... verhoog je omheining gewoon... en geen optie? koop palen van 3,5 meter dacht niet dat dat beestje eroverheen ging. ervoor nog palen van 2,5 meter zodat je oxer krijgt. eventueel nog 1,5 ervoor. geen paard wat eruit gaat. flink wat planken en stroom, en ijzerdraad in meneers manen/stukje stroomdraad aan halster.
en gewoon met hem aan het werk, dat komen komt vanzelf.
en waarom is verhogen, en stal geen optie, en een wild paard aan een paal wel? en miss. een wat kleinere weide met kippengaas eroverheen in het ergste geval....

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:43

Mijn pony 1,47m stokmaat staat in de zomer ook regelmatig aan de pin. Gewoonweg omdat wij geen weide hebben en de paddock soms in gebruik is voor de koeien. Kan ze mooi de grasrandjes op het erf opeten. Echt niet zielig hoor. Ik gebruik een pin van ongeveer 30 cm lengte met een oog met daaraan een wartel. Daar zit het touw weer aan. Ook heb ik een wartel onder het halster als extra. Soms draaien ze het touw namelijk om de pin (als ik hem niet diep genoeg in de grond gemept krijg) en dan kan ze zich alsnog opdraaien.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:44

ik heb zo,n paaltje, best zwaar & kan een stuk of 50 cm de grond in. en boven op een draaiend oog. deze pin was speciaal voor paarden. hij staat er prima aan, vanwege dat hij gecastreerd is moet hij aan een pin. volgende week mag hij weer los :)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:03

Ik heb mijn pony ook wel eens aan een pin gehad.
Ze stond niet heel lang, 2 halstertouwen aan elkaar geknoopt.
Zij was er super handig mee. Wist precies tot hoe ver ze kon en welke voet ze op moest tillen als ze op het touw stond.
De ring die ervoor zorgt dat het touw rond kon draaien is zo verroest dat ie dat amper meer deed :')

Wat een gezeur van iedereen dat het hek hoger moet, de wei kleiner en dat aan een pen zielig is.
Daar vraagt ts toch niet om? En waarom zou je problemen opzoeken als het zo makkelijk opgelost kan worden :+

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:07

Beweging aan een pin is toch hetzelfde als in een stal staan, dat of een scheef paard...
Kan je niet beter investeren in 1 a 2 weekjes bij A van der Toorn
Dan komt ie zelfs in de grootste wei nog aanlopen en ben je overal van af

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:11

Waarom kan hij niet op stal dan Annebe?

Ik ken ze ondertussen wel een beetje.. :D en vind het toch wel een eng idee, al snap ik jou best.
Wel fijn dat hij terug naar jou komt en niet via jan en allemaal alsnog bij de slager eindigt, daar is hij veel te mooi voor. :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:30

Joscaa schreef:
annebe schreef:
Eerst een kort stukje zodat hij kan wennen en niet gelijk met 4 pootjes omhoog in de knup ligt.

_O-

Dat deed mijn pony idd. }:0 Pony ooit in het wilde in Rusland gevangen. Ik had hem al een half jaar en aardig mak gemaakt. Hij kon met poetsen en zadelen ok prima vast staan. Toen ging hij naar een kennis met stal en weide, zodat hij meer naar buiten kon. Haar vader zette onze vorige ponies wel eens aan een touw als het gras op de wei opraakte, konden ze lekker eten. Ondanks dat we duidelijk gezegd hadden dit met Freggle niet te doen, deed hij het toch. Voorbijgangers hebben de politie gebeld en die zijn hem los komen snijden, hij had het anders niet overleefd. (was trouwens de laatste dag dat hij daar gestaan heeft) Maar sindsdien ben ik dus ook zeker geen voorstander van vast zetten. Als het voor ts toch de enige optie is, zou ik zeker met zo een tuinslang aan de gang gaan en een halsband omdoen. Maar mijn keuze zou het zeker niet zijn.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:55

TS, heb je al eens gedacht aan kluisteren? Klinkt misschien heel onvriendelijk, maar is dat m.i. helemaal niet zo. Hapje-stapje kan hij dan nog prima, alleen wegdraven of galopperen gaat niet meer. Mocht hij in het begin gaan flippen, wat er dik in zit, is de kans op verwondingen vele malen minder dan aan een pin. Daarbij heeft het paard als hij gewoon rustig aan doet, veel meer bewegingsvrijheid. De vraag is alleen of je het voor elkaar zou krijgen om ze om te doen.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:04

Hier in de buurt staat er een grote brede ouderwetse haflinger ook aan zo'n pin langs de weg, gaat prima.
Hij heeft gewoon zo'n koeienhalsband om met een touw eraan, aan het eind van een touw zit een ring, en door die ring hebben ze een pin de grond in geslagen. Super stevig, beestje is ook nooit ontsnapt oid, en doordat de pin door die ring geslagen is kan het paard gewoon elke kant op draaien zonder daarbij de pin uit de grond te trekken.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:10

Julez schreef:
Hier in de buurt staat er een grote brede ouderwetse haflinger ook aan zo'n pin langs de weg, gaat prima.
Hij heeft gewoon zo'n koeienhalsband om met een touw eraan, aan het eind van een touw zit een ring, en door die ring hebben ze een pin de grond in geslagen. Super stevig, beestje is ook nooit ontsnapt oid, en doordat de pin door die ring geslagen is kan het paard gewoon elke kant op draaien zonder daarbij de pin uit de grond te trekken.

Dat beestje is ook geen wilde pony met een gigantisch vluchtinstinct ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:12

Vind het nogal risicovol om een pony die zo onverwachts schrikken kan aan een lijn te doen.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:55

Miracle_ schreef:
Julez schreef:

Dat beestje is ook geen wilde pony met een gigantisch vluchtinstinct ;)

Dat snap ik, maar als je een wilde pony rustig laat wennen aan het idee dat hij 'vast' staat door hem de eerste tijd niet te veel lijn te geven waardoor hij vaak de druk zal voelen (en dus snapt dat hij vast staat) zal hij zichzelf heus niet omver rennen. Juist die wilde paarden zijn slim genoeg om zulke dingen door te hebben en zichzelf niet in gevaar te brengen lijkt mij. Geef je hem gelijk meters lijn is de kans wel groot dat hij een keer schrikt en aan de hol gaat (met als gevolg dat de lijn op een gegeven moment op is en hij zichzelf onderuit trekt).

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:55

Julez schreef:

een huis tuin een keuken paard, of een wild paard... zit enorm veel verschil in .
mijn tip: niet doen! zet hem van mijn part in een loods ofzo, dat hij erniet uit kan springen,(wat hij echt niet kan als je een goede omheining hebt) en ga met hem aan de slag maar niet aan een pin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:58

Als ie zich daar zo makkelijk in zou laten leren, is het vast ook prima te doen om hem op diezelfde tijd te leren zich te laten vangen/aanhalen.
Nee, IMO als je dit soort acties moet gaan uithalen, heb je de middelen niet om zo'n dier te houden en ben je bezig met mishandeling/verwaarlozing. Hoe je het maar noemen wil.
Het is geen Shet die zijn hoofd nog op je schoot legt als je bij hem gaat zitten terwijl hij ligt. Het is een wilde pony...