[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:24

Hier staan ze ook niet 24/7 buiten, gewoonweg omdat geen stal hier in de buurt dat aanbied. Ze komt wel elke dag meer dan een uur haar stal uit, vooral in de periode van de weidegang (april tot oktober/november, ligt aan het weer). In de winter komt ze als de paddocks niet bevroren zijn, in de paddock en ze word bereden/ gelongeerd.
Als ik op stal ben, zorg ik er altijd voor dat ze even lekker paard kan zijn buiten de stal.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:01

GC denk inderdaad dat jij voor maatje groter gekeken hebt,die zijn inderdaad duurder,maar het stelt echt niets voor,denk dat een blokhuis,of tuinhuis beter voldoet als dit soort huisjes..

en hier staan ze geen 5 maanden binnen,maar...ik heb járen in rotterdam gewoond en daar paarden gehad en daar stonden ze echt alleen zomers dag en nacht buiten,in de winter gewoon op stal...

heb daar nooit zo'n moeite mee gehad,maar ik heb dan ook zelf geen moeite met paarden in stallen ,ook nu niet overigens...

hier heb ik geen regels van tijden dat ze buiten staan,kan de ene dag een half uur zijn de andere dag 4 uur,en de dag erna 2 uur,ligt geheel aan het weer,én aan hoe de paarden het vinden,als die beesten alleen maar bij een uitgang staan ,of lopen te heen en weren omdat ze naar binnen willen ( of ze lopen gewoon door de draden heen naar stal :+ ) ,tja...dan mogen ze van mij naar binnen hoor..

en dan zal wel de discussie komen over dat er voer binnen ligt,vanuit de bak hier waar ze in staan in de winter kunnen ze gewoon bij de rollen hooi en zoveel eten als ze willen..

en toch,willen de paarden hier graag naar binnen,dan mogen ze van mij hoor :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:04

Van een blokhut wil ik niets meer weten, die is 2 keer uit elkaar gewaaid in een storm en de tweede keer niet meer te redden. Ben blij dat mijn beesten niks is overkomen. Heb nu een metalen stal (een échte stal :D ) in elkaar laten zetten die ook nog eens flink verankerd is in de grond. Kan niks meer mee gebeuren!

TessaGoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:10

Bij ons op stal word voor de winter de helft van de weides afgezet, zodat ze op het edrste gedeelte in een paddock kunnen en het achtsrste deel van de weides mogen ze niet op want daar laten ze gras op groeien voor de zomer. Maar ze komen altijd wel gewoon buiten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:10

GamblersCup schreef:
En iedereen die door zit te zagen over "24/7 buiten" moet inderdaad de topic titel nog eens lezen. Hier is niemand die beweert dat 24/7 moet.

Dat is eigenlijk wat ik al "vreesde" nog voor het topic begon te lopen. In de topictitel wordt een extreme situatie beschreven, wit. Om daar tegengewicht aan te geven moeten anderen praktisch het tegenovergestelde beweren, zwart. Een goede discussie start zelden met een zwarte noch witte mening. Een grijze openingspost waarin zo neutraal mogelijk gebleven zou zijn, was beter geweest. Dan had TS later nog een eigen mening kunnen geven. Diegenen die zich aangesproken voelen, kunnen nu bijna niets anders dan meteen in de verdediging schieten.

barbar

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:27

ik woon in een omgeving waar het (deels) buiten zetten van paarden nog steeds niet normaal is, er zijn hier heel veel stallen (in sommige straten tel je zo 5/6 pensionstallen) waarvan er maar een paar zijn die aanbieden om je paard een gedeelte van de dag buiten te hebben (ik weet er 2).
ik word dan ook vaak scheef aangekeken als ik vertel dat die van mijn zo veel mogenlijk buiten staat (in de wintermaanden 12/7 en zodra de grond droog genoeg is om op te liggen 24/7 buiten).
er heeft hier zelfs iemand gestaan (trouwens maar 2 maanden) die vond dat haar paard er maar niet aan kon wennen en die is dus snel weer vertrokken.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:35

Tsja ik vind het best wel lastig om te lezen dat mensen mijn paard in de winter
dus 'sielug' vinden. Ik vind de situatie zelf acceptabel maar ik vind het wel
interessant om te lezen waarom mensen het dan niet oke vinden en hoe
zij erover denken en hoe zij het doen.

Mijn beeld over de paarden die het jaar rond 24/7 buiten staan is dus veel in de blub/regen
staan en niet intensief kunnen rijden icm wedstrijden. Hoe doen jullie (mensen die hun
paard 24/7 buiten houden) dat dan? Ik zie dat echt niet voor me met een geschoren paard..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:40

xApple schreef:
Tsja ik vind het best wel lastig om te lezen dat mensen mijn paard in de winter
dus 'sielug' vinden.

Als je het nou écht interessant vindt en normaal mee wil doen aan de discussie, doe dan niet zo denigrerend.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:46

Haha oh dus zo'n sfeertje hangt er hier.
Gezellig :')

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:48

Nee, zo'n sfeertje creeer jij nu door denigrerend te doen over iemand anders z'n mening. Beetje jammer.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:50

Hoezo? Dat zei iemand net woordelijk..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:50

Ik heb er vandaag 3 opgesloten voor minimaal dit weekend voor het welzijn van 1 van de drie. 1 buiten werkt niet, die springt de wei uit. 1 moet op stal blijven ivm wsl peesklap, opgelopen in de wei door een klap van wsl een van die andere twee. Tja, dan blijft over: 1 rijden, ander aan de hand stappen terwijl er altijd eentje bij stalgebonden pony moet blijven. Naja, kan gelijk het gras weer lekker bijgroeien.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:51

Ik bedoel het niet persoonlijk Apple, ik vind het erg goed van je dat jij er eerlijk vooruit komt waarom jouw paard in de winter 4 uur buiten staat en je niet met allerlei smoesjes de situatie voor jezelf of anderen goedpraat. Zelf beredeneer ik dat echt vanuit de oorsprong van het paard, het is een bewegingsdier dat in het wild vele kilometers per dag aflegt. Nu weet ik wel dat onze gedomesticeerde paarden dat niet doen als ze in de wei staan, maar ik vind het wel erg belangrijk dat ze de mogelijkheid hebben tot vrije beweging. Omdat het lichaam daarvoor gemaakt is, niet om vele uren achter elkaar stil te staan.

Ze kunnen hier in de winter dus kiezen voor blub, zand of stal en in de zomer voor redelijk droge wei of stal. In de winter staan ze er dan zo bij: http://farm9.staticflickr.com/8458/8068 ... ef3815.jpg (In de paddock ligt 5 cm zand op stelton platen) Over het algemeen gaan ze waar het eten is of het beste ligplekje. Mijn ruintje doet in de winter eigenlijk niets, behalve wandelen aan de fiets. Met mijn merrie rijd ik gewoon door, die ontwikkeld eigenlijk ook niet zo'n hele dikke wintervacht en is met een paar rondjes uitstappen extra (of minuten als ik buitenrijd) weer droog.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:55

Ik nam het niet persoonlijk op hoor :)
Misschien kom ik zo nog op goede ideeën om het anders aan te pakken..

Hoewel ik dus nog steeds echt benieuwd hoe wedstrijdruiters omgaan met winters 24/7 of
de hele dag buiten?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:07

superwoman schreef:
Tigra,de dingen die jij noemt als onnodig en extra,zoals longercirkels en stapmolens,overdekt en gewoon buiten,zijn echt wel berekend op het aantal paarden. Die zijn duz niet onnodig en kun je niet even wegwerken daarbij zijn dat niet de oppervlakten die je nodig hebt voor grote paddocks. paddocks formaat stal zitten de meeste niet op te wachten.
Weggaan van de pensionklanten is lastig,aangezien er wel iets beters moet zijn,zonder dat het duurder is.
Ook de investeringen van paddocks moet je niet onderschatten en zal terugverdient moeten worden,terwijl geen van de klanten nog meer stalgeld wil of kan betalen,zéker in deze tijd!
Dus ik vind je idd wel makkelijk denken.

Die zijn zeker onnodig als je niet aan de basisbehoefte kan voldoen. En dat lijkt me toch minstens een uurtje of 4 vrije beweging voor elk paard te realiseren. Als je dat moet inleveren voor die luxe of voor wat jij nodig vind dan ben mijn inziens niet bezig met je paard maar vooral voor jezelf. Want een paard heeft niet veel aan een longeercirkel of een stapmolen. Die heeft gewoon een aantal uurtje per dag nodig om gewoon lekker paard te zijn, te bewegen. Als je bijvoorbeeld wedstrijd ruiter bent hoe kun je in eigenlijk van een paard verwachten dat hij prestaties levert als jij niet aan het paard z'n behoefte voldoet. Ik vind het persoonlijk ook niet vreemd dat er blessures van komen. Een paard wat na genoegen de hele dag stilstaat en misschien half uurtje/uurtje stapmolen en dan nog 1 uurtje redelijk intensief aan het werk onder het zadel dat is toch eigenlijk wel vragen om te overbelasting? Dat is toch mijn mening dat je er ook blessures mee in de hand werkt op verschillende manieren.
De afmeting van een stapmolen weet ik zo gauw niet maar een buitenbak is vaak al 20x40 daar kun je toch mooi 2 paddocks van maken van 20x20. Is niet heel ruim maar lijkt me een betere keus dan een extra buitenbak waar je paard niet los in mag. Ik zeg ook niet dat deze moeten verdwijnen maar voordat er in geïnvesteerd word kan er wel over nagedacht worden waarom de ruimte niet anders te gebruiken. Als pensionklanten aan hun paard denken geven ze vast wel aan dat ze liever een (extra) paddock willen in plaats van die stapmolen of extra buitenbak.

Dat mag je uiteraard vinden dat ik makkelijk denk maar het is prioriteiten stellen als klant en dat ligt vaak toch meer bij de luxe dan bij het paard anders zouden dingen wel veranderen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:15

Overigens voor wie zich nou afvraagt wat de kosten van zulke dingen nou zijn.
Ik heb voor mijn paard een stuk betegeld (nouja betonplaten oid) en een stuk zand.
Oosterscheldezand is dat, en dat hebben we gewoon zo op de toen al kapotgelopen klei gegooid. Er ligt ergens nog een drainagebuis die uitkomt op de naastgelegen sloot. Dit heeft de hele winter perfect gehouden, slechts af en toe een paar plassen. Kosten? Een paar planken als schot om wegspoelen te voorkomen, en voor 150 euro genoeg zand om bijna 50 m2 te doen. Dit is dus nog geen eens een superdikke laag, zo simpel is het.

En nee mijn paddock is niet groot, maar het staat wel enige vrije beweging toe, ze kunnen kijken wat er allemaal gebeurt, en dat geeft blijkbaar al heel veel rust in de koppies.

En zo gaan we op deze manier rustig verder, ieder jaar een stukje erbij. :)

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:16

Mijn paarden staan 24/7 buiten zonder deken en altijd op de wei met aangrenzende paddock en grote inloopstal met verharde stukken . Ze staan echt niet in de blub omdat we daar in hebben geïnvesteerd. Wij zorgen ook goed voor onszelf dus ook voor de paarden kijkend naar hun behoeftes en wat hun prettig vinden.
Hier staat het paard kunnen zijn hoger op de lijst dan wedstrijden, want zodra de wedstrijden hier belangrijker zouden gaan worden gaat er echt iets helemaal fout. Want dan ga ik teveel aan mezelf denken en dat is niet de bedoeling in mijn geval. En ik heb er zelf geen problemen mee om wat langer mijn paard uit te stappen door die dikkere vacht maar dat een ieder zijn eigen ding.
En hoe ze eruit zien met die dikke vacht ,en wat een ander er van zegt dat boeit me al helemaal niet.
Vind ook heus niet dat iedereen zijn paarden maar 24/7 buiten moet gooien en staan te koekeloeren in de blub. Maar heb echt te doen met dieren die een hele dag in dr hok staan want dat is het gewoon, een hok.
Wat duurt een dag dan toch lang voor ze.
In de bajes hebben ze nog meer vrijheid, en vraag me dus af wat heeft het paard de eigenaar misdaan om hem dus gewoon op te sluiten ,en eruit mag om zijn kunstjes te tonen.
Dan is hij er toch een uurtje uit geweest zeggen ze dan ook nog vol trots.
Het is voor velen echt niet mogelijk om ze 24/7 buiten te zetten en dat geeft ook niet maar vind wel dat ze iedere dag naar buiten moeten en lekker met elkaar moeten kunnen keutelen. Wedstrijdpaard of niet..het is en blijft een paard, en vind dat je als mens dan toch wel de verplichting hebt om een dier zo goed mogelijk te voorzien van hun behoeftes. En niet dat het hier allemaal zo perfect is hoor want het kan altijd beter. Dat zal altijd zo blijven, maar je moet er zelf wel aan blijven en willen werken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:21

voor geschoren paarden zijn er hele goede dekens (met of zonder hals) waarmee ze heel goed naar buiten kunnen.
en verder is uit de wei of paddock halen het zelfde als uit stal halen.
als je paard 24/7/365 buiten hebt staan is het wel een voorwaarde dat je paard droog kan staan en een goede schuilmogenlijkheid heeft, dus dat in de regen en blub valt dan allersinds mee en als ze dan al in de regen en blub staan is dat de keuze van het paard.
een paard veel buiten hebben hoeft ook niet gelijk te betekenen dat je geen goede bak hebt om in te rijden, dus ik zie het probleem niet om ook een sportpaard die veel wedstrijden loopt ook zo veel mogenlijk buiten te hebben.
ik heb vroeger ook wedstrijden gereden en heb toen idd bijna 2 jaar er voor gekozen om op een stal te staan waar mijn paard veel minder naar buiten kon, maar ik merkte juist dat dit ten koste ging van zijn prestaties en heb toen weer een stal gezocht waar hij veel naar buiten kon, en hij was binnen een maand weer mijn vrolijke paardje die echt zijn best voor me doet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:24

Zooo ik las het andere topic en ik werd even niet goed, wat een onzin word daar verkondigt zeg. :r

Juist een sportpaard heeft imo baat bij vrije beweging, je sluit usain bolt toch ook niet op in zijn eigen plee? 8)7

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:26

Ideaal zou in mijn ogen zijn : Padockparadise omringd met meerdere weilanden voor de droge periodes, en een box (als een schuur, goed dicht en genoeg plek uit de wind, regen... ).
Dan wel met de luxe van een rijhal, rijbak, longeercircel, stapmolen... *droomt verder*.

Is dat uberhaubt ergens in Nederland, zo een ideale stal voor ruiter én paard?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:29

hmm, zou ik ook wel willen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:29

xSlvna schreef:
Ideaal zou in mijn ogen zijn : Padockparadise omringd met meerdere weilanden voor de droge periodes, en een box (als een schuur, goed dicht en genoeg plek uit de wind, regen... ).
Dan wel met de luxe van een rijhal, rijbak, longeercircel, stapmolen... *droomt verder*.

Ik ben van mening dat de stal waar mijn verzorgpaard staat aardig in de buurt komt ja :P

Weidegang wanneer mogelijk, paddocks voor slecht weer (oke, meeste zijn privé paddocks maar er komen ook grotere paddocks). Een losgooibak, een round pen, een stapmolen, een buitenbak met goede bodem, een binnenbak met dressuurbodem, binnenbak met westernbodem, een bos in de achtertuin... Ik ben redelijk verwend :Y)

Maar hier in Leusden zit ook een stal die het ook goed voor elkaar heeft. Zie daar het hele jaar door wel paarden buiten in de wei. Hebben ook een binnenbak en meerdere buitenbakken, longeerbakken en een stapmolen. Ook een mooie stal met veel faciliteiten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:34

@Marjoow: Klinkt goed, hoe zit dat dan? Kunnen ze ook in de nacht buiten?

Zo'n stal als dingetje hier boven noemt zou ik ook wel willen. Gewoon iemand die helemaal blank begint en simpelweg in andere dingen dan normaal investeerd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:37

Gypsy schreef:
@Marjoow: Klinkt goed, hoe zit dat dan? Kunnen ze ook in de nacht buiten?

Zo'n stal als dingetje hier boven noemt zou ik ook wel willen. Gewoon iemand die helemaal blank begint en simpelweg in andere dingen dan normaal investeerd.

Nee 's nachts staan ze op stal :)
Ze staan in de wintermaanden op de paddock met hooi. Ze krijgen sws veel hooi, en in de zomermaanden op de weide. En dan op stal ook nog hooi voor de nacht. Winston (mijn verzorgpaard) krijgt niets anders dan hooi en gras :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:37

xSlvna schreef:

NL ken ik ze niet maar België heeft er wel een maar dan zonder stapmolen maar wel een vijvertje waar je paard zelf in kan in de zomer.

http://www.anders-paardrijden.be/stalling/