Shetlander alleen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xanthos111

Re: Shetlander alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:20

TS , wat zijn nu je plannen ?

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 19:29

Weet ik niet hoe bedoel je

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:40

Nou, of je nog een shet neemt of een grotere pony waar je ook op kan rijden, en hoe en waar je hem gaat stallen.
Of je, na al onze argumenten (lees: iedereen die alleen houden ten strengste afraadt) toch nog het dier alleen zet.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 19:47

Nee ik wil echt een shetlander ik hou helemaal niet van rijden en vind rijden eerlijk gezegd toch een beetje eng en nee hij word samen met een tinker kruizing gezet dan hihi heb al een weilandje geregeld hihi

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:51

+:)+

Bedenk wel dat je er nooit op kan rijden, dus ook geen enkel keertje wat je eerder in het topic aangaf.
Een fjord, haflinger of tinker kun je ook als maatje gebruiken en toch die ene keer opstappen.

Een shet kan ook erg leuk zijn en veelzijdig (mennen, lange lijnen etc) maar ga echt even na wat je graag wil ermee :)

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 20:00

Ja maar een fjord ofzo is toch duurder en die moet je wel meer beweging geven en heb ook nog niet genoeg ervaring om te rijden enzo

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:37

Die zijn niet duurder een shet/pony/paard kosten gewoon veel geld...
Dus dat is onzin.. In aanschaf misschien maar daar is alles mee gezegd.. En toch zijn er ook genoeg leuke pony's te krijgen die ook niet heel duur in aanschaf zijn

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:49

Belangrijke vraag... Staan je ouders financieel achter je?

Een pony, welke maat ook, kost best wat geld.
De aanschaf is slechts een klein deeltje, het is het onderhoud en het leventje waarin de eurootjes zitten.
En dan niet alleen het weiland, stalling en voer... maar ook hoefsmid, ontwormen, en vooral dierenarts.
Dierenarts kun je mazzel mee hebben als je diertje weinig mankeert en er geen ongelukken plaatsvinden, maar wat kun jij als dat eens anders loopt?
Je pony door de omheining sjeest en gewond raakt?

Als ik jou was, zou ik het doen zoals ik het zelf jaren heb gedaan; verzorgponies verzorgen.
Later als je groot bent heb je tijd (en geld) genoeg :) Echt :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:00

Myraxhorsey schreef:
Ja maar een fjord ofzo is toch duurder en die moet je wel meer beweging geven en heb ook nog niet genoeg ervaring om te rijden enzo

Juist een shet moet je beweging geven. Juist een shet is snel hoefbevangen bij te dik zijn en te weinig beweging. Het hebben van een paard of pony moet je niet onderschatten. Zoals aangegeven in het topic komen er altijd kosten bij het houden van een dier, wat voor type het ook is.
Waarbij in dit geval ook geldt: het zijn kuddedieren, dus gezelschap is heel belangrijk voor het dier.

Eigenlijk kun je wel zeggen dat het aanschaffen nog het minste aan kosten is. Zeker bij een shet. Het is wel zo eerlijk tegenover het dier om ervoor te zorgen dat het een goed plekje krijgt met de juiste verzorging.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:06

:( ik heb 3 grotere paarden en 1 drachtig mini paard . Mijn mini was niet happy als enige kleine tussen de grotere .
Hoopte dus op een gezond veulentje voor haar . Veulentje is gestorven voor of tijdens de geboorte en heb een paardje amha bij mijn mini gezet .
Zodat ze een maatje van formaat heeft .
Dus ninimaal 2 paardjes bij elkaar die wat aan elkaar hebben .
Anders geen paardje nemen

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:07

Oke maar moet een fjord echt elke week en dag bereden worden dan?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:08

Niet elke dag.. Maar heeft zeker ook z'n beweging nodig.. Maar dat hoeft net alleen door middel van rijden

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:11

Oké maar ik kan er ook gewoon wel eens op gaan

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:18

Myraxhorsey schreef:
Oké maar ik kan er ook gewoon wel eens op gaan

Op de fjord of de shet.
Ik snap niet zo goed waarom je je zin door wil drammen als je financieel niet 100% er voor kan zorgen

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:24

We hebben het nu over de fjord hihi

SmokingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:26

Tuurlijk kan je er op rijden.. Maar niet alleen beweging geven door middel van rijden bedoelde ze wss. Grondwerk enzo.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:26

Dus je wil een fjord kopen?
Bespreek eerst alles met je ouders.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:28

Heb ik ook al gedaan hoor

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:29

Wat zeiden ze?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:29

SmokingGirl schreef:
Tuurlijk kan je er op rijden.. Maar niet alleen beweging geven door middel van rijden bedoelde ze wss. Grondwerk enzo.

Idd grondwerk.. Longeren.. Wandelen..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:33

Ik heb een shet van iemand gekregen van 18 jaar die 14 jaar voor de kar gelopen heeft.
Die heeft die 18 jaar alleen met een koe op de wei gelopen.
Koe ging in de winter naar binnen en de shet bleef alleen buiten op de wei.
In het begin toen die hier kwam keek die zijn ogen uit na me andere paarden.
Toen ze bij elkaar werden gezet en nu ook lijkt die 4 i.p.v 18 jaar.
Hij is helemaal los gekomen, dat heeft die echt gemist.
Dus nooit een paard/pony alleen zetten.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:36

Volgens mij is alles duur in ts haar ogen, ik vind het gewoon zielig om een paard alleen te zetten! Mijn stiefvader wou dit eerst ook doen(die heeft er geen verstand van) en mijn moeder heeft hem meteen vertelt dat ze dit dierenmishandeling vindt! Nu hebben we hem gewoon op een stalling waar hij samen staat met zijn 'vriendinnetje'

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:19

TS , op een fjord hoef je ook niet percé te rijden hoor. Met geen enkel paard ben je verplicht om op te rijden. Je moet gewoon zorgen dat ze voldoende beweging krijgen , dit door middel van op de weide te plaatsen , in de bak , paddock , te longeren , stapmolen , etc... Met een Fjord kan je net dezelfde dingen doen die je met je shet zou kunnen doen. Mennen , lange lijnen , wandelen , fietsen , ...
Natuurlijk , als je een hele makke Fjord hebt , kan je er altijd even een rondje op stappen.
Heb gezien op je vorige topic dat je niet meer rijdt om wille van een val tijdens de galop. Rijd je nu niet meer omdat je een 'schrik' hebt opgedaan of gewoon omdat het rijden toch niet je ding was ?

Ik heb tot nu toe geluk gehad met mijn shetjes. Ontwormingen doen wij zelf , gewoon kopen bij de DA en zelf toedienen dat scheelt al iets minder omdat je het bezoek van de DA er niet moet bijrekenen. Dan nog smid die om de 8 weken komt. Mijn paardje zijn hoefjes slijten gelukkig niet rap. Maar dit hangt natuurlijk af van paard tot paard. Bij mijn vriendin moet de smid al om de 5 weken komen. Ook heb ik het geluk dat de smid een vriend is van ons en dan ook aan 15 euro kapt.
In de zomer reken ik bijna niks van voer omdat ze toch 24/7 op de weide staan. Soms krijgen ze eens wortels of appels maar absoluut niet veel. In de winter moet je wel beginnen rekenen op goed hooi etc ! Ik had over 2 maanden minder geluk met het hooi en er zaten blijkbaar luizen in! Mijn pony heeft daar nu nog steeds een beetje last van maar iedere week krijgt hij een product op de manen waardoor het nu bijna zo goed als weg is! Dus ook voor deze toestanden moet je een 'spaarpotje' aan kant hebben dat deze ongevalletjes makkelijk kan dekken. Ikzelf sta financieel zelf in voor de verzorging. Ik betaal de DA & de hoefsmid meestal zelf en mijn vader heeft in de winter wel het meeste voor hooi en biks gezorgd. Sinds kort heb ik ook een maatje voor mijn shet dus dan worden de kosten verdubbeld maar dat heb ik er graag voor over. Je kan het je niet voorstellen hoeveel verschil dat maakt op een paard , of deze met of zonder vriendje staat. Probeer maar eens 1 van je verzorgshetjes een week apart te zetten. Je zal meteen het verschil merken !

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn info. Tenslotte ben ik zo goed als een leeftijdsgenoot en ik weet hoe dat zit qua geldzaken etc ! :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:23

Ontwormen doen de meeste mensen toch zelf?

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:27

Vroeger op stal kwam de DA dat gelijk doen bij alle paarden? DA kwam 2x in de maand langs op de stal en als er iets moest gebeuren mocht je dat vragen dus vroeger gebeurde dit bij mij altijd door de DA :p. Dus we betaalden ook iets meer omdat deze aan stal kwam. Maar het was mooi meegenomen :)