beenbescherming en springschoenen in de wei??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 12:13

Han_lageland schreef:
KGasfart schreef:
Ik vind zelf dat ze zich wel redden. Ze hebben die dingen in de natuur ook niet!

En in de natuur staan niet om de zoveel meter hekken waardoor ze moeten stoppen en draaien.

haha ja dat is ook weer waar

Muppett

Re: beenbescherming en springschoenen in de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:58

Mijn paard draagt om haar achterhoeven springschoenen. Het zijn wijde en korte springschoenen zodat die niet tegen haar kootholte schuren.
Zij draagt die omdat ze met haar ene achterijzer bij het draaien vaak gaat staan op de binnenkant van haar andere achterhoef. Zo trekt ze de nagels los en maakt ze een stuk hoef kapot aan de binnenkant van haar beide achterhoeven. Sinds ik die dingen omdoe, doet ze het niet meer.

NMMx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:05

Ik heb geen ervaring met transportbeschermers, maar het lijkt me wel veiliger.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:07

Transportbeschermers op de wei? Laat dat maar :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:20

dan liever drie in 1 trainingsbeschermers :P Die blijven tenminste zitten ;)

springschoenen hebben meestal geen negatieve werking. Met langdurig omlaten van peesbeschermers kun je wel problemen krijgen met te hoge temperatuur van de pezen, schuren of afknellen.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:17

dan zie ik niet het verschil tussen 3 in een beschermers en peesbeschermers wat betreft de temperatuur en afknellen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:34

klopt, 3 in 1 is zelfs warmer. ging om gevaar van met transportbeschermers de wei op... Die zijn gemaakt om mee op de trailer te staan, niet om mee te bewegen.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 10:54

natuurlijk zet ik mijn pony niet met transportbeschermers op de wei.
dat was ik ook niet van plan. lijkt me idd heel gevaarlijk als ze daarmee door de wei gaan rousen
ik wilde hem misschien met peesbeschermers op de wei zetten
maar hij staat gewoon bloot en dat hou ik ook zo :D
ik ga misschien wel 3 in 1 beschermers aanschaffen om mee te rijden, dat is gewoon mooi :P

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:37

Sorry, niet je hele topic gelezen, dus excuses als ik iets dubbel zeg :+
Maar onder die peesbeschermers kan de temperatuur idd al vrij snel oplopen en klef/zweterig worden. Bovendien raken de benen zo aan de extra bescherming/ondersteuning gewend, waardoor de benen/pezen zelf een beetje lui kunnen worden en zo na verloop van tijd juist eerder zwakker kunnen worden. Ook het warm worden vd pezen werkt hierin mee.

Mijn tip, zoals je zelf zo te lezen ook al van plan was. Laat je paard lekker paard en in z'n blootje op de wei :) . Wondjes kun je nooit 100% voorkomen, maar als je al zorgt voor een veilige omheining en een VASTE groep vriendjes die elkaar mogen kan er eigenlijk weinig misgaan. Ongelukjes gebeuren, jij bent toch ook wel ooit van je fiets gevallen en fietst nu neem ik aan ook niet altijd met kniebeschermers om :D

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 21:32

haha nee dat klopt

Rietjee100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:53

Wat mij betreft kun je best een springschoentje gebruiken op de wei, in de begin periode, als ze de rangorde nog aan het bepalen zijn. Dan zijn ze vaak een stuk actiever dan wanneer ze er hele dagen of dag en nacht op staan. Mijn pony heeft nu met dit zonnige weer een springschoentje om haar witte voet + een dikke laag zonnebril en sudocreme, omdat ze zonder bescherming mega mok en andere wonden erop krijgt. Maar hoe dan ook raad ik peeskappen echt af. Dat het kan voor een langere tijd gaan broeien op de pees. Er zijn mensen die denken zo hun paardjes als porselein te behandelen en te beschermen tegen blessures. Maar ja....dat is gewoon de grootst mogelijke onzin ever. En een peesblessure kunnen ze altijd oplopen. Transportbeschermers zijn heel goed ter bescherming! En je pa moet misschien ietsje bewuster rijden met de trailer. Waarschijnlijk kan je pony ook niet heel goed zn evenwicht vinden op de trailer, daar heeft mijn pony ook een beetje last van. Succes!!

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:12

tja de rangorde is bij ons inmiddels al wel even bepaald dus daar hoef ik het niet voor te doen.
de pony staat inmiddels al op de grote wei met blote benen en daar ga ik nu niet meer veranderen.
en dat ik dit onderwerp open is al wel weer even geleden, mij vader rijdt al een stuk kalmer, dus dat komt ook wel goed haha