Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:27

desi92 schreef:
Winged schreef:
TS, eens zien... Jullie erf en weiland staat dus vol hekjes/draadjes/andere onzin omdat die shet niet binnen het draad wil blijven? Jouw eigen dieren hebben verwondingen door het prikdraad? Investeren is geen optie? Dan zou ik dat beest toch echt in een rottempo aan de ketting leggen. Eigenaresse er niet mee eens? Zoekt ze maar een andere stal (ook al is het een vriendin).

+1

+1 , de jonge paarden op de zorgboerderij staan op het land met een stroom apparaat op zonneenergie een investering maar die klap (je raakt hem aan en 10 minuten later tintelt het nog) := Dwing de eigenarese een stroomapparaat of te verhuizen naar ergens anders. Straks zie ik een topic van jou op IM omdat JOU paarden in het prikkeldraad vastzat omdat HAAR paard anders eruit breekt....

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:30

Ik heb zelf al jaren shets, waarvan 1 uitbreker van beroep.
Ze staan altijd achter strak schapengaas en sloot.

Aan de ketting leggen vind ik geen veilige optie in kudde verband en een paard alleen houden ben ik ook tegen.

Wat je wel nog kan proberen: zorgen dat je weer goed stroom hebt op je draad. Deken bij de pony af, knotje in de topman en de borst (letterlijk) nat maken. Misschien krijgtie dan een jetser waar die wel van leert!

friendlyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:34

Ik heb nu het hele topic doorgelezen en man....je laat je echt te veel leiden door je vriendin. Als ik er een op mijn terrein had staan die zo veel schade als bij jou aanbracht zou ie toch echt mogen vertrekken. Ik zou er namelijk horensdol van worden als t MIJ klauwen met geld moet kosten een omheining neer te zetten die toch niet blijkt te werken, weer alles naar de klote, en een vriendin die blijkbaar eisen mag stellen want "verhuizen is geen optie". Nee dit wel?! Haal even dat bord voor je hoofd vandaan en zeg gewoon: zoek mar wat anders, dit is nu te ver gegaan. Een goede omheining is dan misschien wel de taak van de stalhouder maar het kan ook te ver gaan. De oplossingen die jij aandraagt "mogen niet", hoezo heeft zij hierin nog wat te zeggen? Jij heb geprobeerd HAAR paard een goede stalling te bieden, paard sloopt alles maar jouw oplossingen mogen niet. Mijn geduld zou toch echt op zijn dan. Overal aan meedenken, herbouwen en t word weer gesloopt en je mag weer opnieuw beginnen.. Nee dat houdt een keer op hoor... Vriendin of niet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:34

Ok, maar TS, wat is volgens jou dan wel een oplossing?

Is er nog iets van budget om dingen te repareren?

Is het een idee om samen met de eigenaresse van de shetlander een paar klossen draad te kopen en de boel samen weer redelijk te maken? Misschien kan zij zelf een schrikdraad-apparaat kopen waar een goede jetser op staat, hoewel ze niet bij jullie kan blijven op lange termijn, kan het schrikdraad-apparaat gewoon haar eigendom zijn, want ook op een nieuwe plek zal ze last hebben van haar slopende, uitbrekende shetlander en dan is het fijn als ze zelf een goed apparaat heeft. Wellicht kan ze er een op MP vinden.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:37

Ik ga mee met de meeste bovenstaande tips, wij hebben zelf wat 'pension'paarden (van de buren). Onze wei is in orde qua omheining, maar als hun paarden het zouden slopen dan zijn die kosten voor hun of hun aansprakelijkheidsverzekering.

Als ik zelf in pension zou staan met zo'n uitbreker dan zou ik mij kapot schamen en er alles aan doen om de chaos te voorkomen die nu bij jou gaande is.
Ik vind het eerlijk gezegd niet normaal dat de eigenaar geen verantwoording lijkt te nemen voor de daden van haar pony. Het is nu de keus, of aan de ketting, of betalen voor een uitbraakproof omheining, het is háár dier die door een voorheen goede omheining uitbreekt, dus haar probleem. En anders inderdaad verhuizen met de shet.

Als ze toch wil blijven zou ik een netstroomapparaat aansluiten op je wei, die geven net wat meer en stabieler stroom of inderdaad de tip van Amy77.
Zorg voor goede aarding en meet eerst voordat je de pony loslaat. Zorg dat er genoeg afleiding is voor het diertje in de vorm van eten/speelgoed/training.

Persoonlijk zou ik de shet niet meer bij mijn eigen paarden in willen hebben, omdat hij/zij deze ook in gevaar brengt. Ik zou een klein deel van je land inrichten voor de shet.
En dan inderdaad 5 draden met evt strak gespannen gaas of hout op 2 hoogtes erbij en een goede klap stroom erop. Gebruik daarnaast palen die niet te dun zijn.
Omwikkel het halster van de shet met stroomdraad (dat dunne spul) achter de oren op de neus, en maak voelsprieten van de stroomdraad op het kopstuk van het halster en evt neus.
Vlecht manen en staart, al dan niet met meevlechten van stroomdraadjes en doe de dekens af en maak de pony over het lichaam nat, dat geleid beter.

Verder veel sterkte en succes, ga eens serieus met je vriendin om tafel zitten en laat haar anders eens met oplossingen komen...
Laatst bijgewerkt door Dreamflower op 08-04-13 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:39

Zo volgende maand is het huis verkocht, en dan?

Je wilt advies maar niks is goed, je moet iets doen wat tegen je zin is, of alles gewoon laten zoals het is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:46

tita schreef:
Zo volgende maand is het huis verkocht, en dan?

Je wilt advies maar niks is goed, je moet iets doen wat tegen je zin is, of alles gewoon laten zoals het is.

Dat is niet helemaal waar. Ik wil namelijk alles doen om dit te stoppen, maar ik wil geen geld betalen voor een pony die niet van mij is en al helemaal niet omdat de wei in orde was voordat de pony hier kwam.
Ik ben 17 en ik kan geen vermogen opbrengen voor andermans pony. Ik heb mijn handen vol aan mijn eigen paarden!

Pony vastzetten, nieuw draad, compleet nieuwe omheining, meer kosten betalen, pony verhuizen. Vind ik allemaal goede oplossingen!

Ons huis staat al meer dan een jaar te koop, ik ga er niet van uit dat het dit jaar nog verkocht word met deze economische crisis.
Mocht dat wel het geval zijn, verhuizen mijn paarden mee. Eigenaresse wilt in eerste instantie de kudde compleet houden en haar paarden mee verhuizen, maar kan dat niet dan zoekt ze een andere weide op. :)
Tip van een eigen stroomapparaat is inderdaad wel een idee, als ze straks een keer moet verhuizen, is dat gewoon haar eigendom!
Hebben het altijd heel gezellig met z'n 2e op stal. Maar dit kan niet zo...

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:51

Je eigen paarden achter prikkeldraad en er loopt ook nog een veulen bij. Zo snel mogelijk weghalen wat is dat gevaarlijk zeg. Het is wachten dat de shet er doorheen loopt prikkeldraad met zich meeneemt en de rest openritst :n
Gewoon stroomdraad voor de paarden (lint of dik draad /koord) dit zal je toch moeten vervangen?? + Schapendraad (veel dunner draad en goedkoper) en dit draad van boven naar beneden tussen de palen. Dat je zeg maar een dwars draad tussen het normale draad hebt. En dan hier veel stroom op. Zorg ook dat er geen gras of dergelijks tegen het draad aankomt anders lekt dit ook stroom. Gebruik dus wel beide want sommige paarden zien geen schapendraad!! Dus boven en onder dik draad daartussen schapendraad. http://www.schrikdraad.net/afrastering/

Peppertree

Re: Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:56

Dat de eigenaresse niet veel betaald betekend niet dat het niet jouw verantwoordelijkheid is om de omheining op orde te hebben. Ook al snap ik dat het zo voelt.

Vind het wel schandalig dat je vriendin jouw zoveel ellende en kosten bezorgt TS. Zouden weinig pensionhouders zo ver laten komen denk ik zomaar.

Wat ga je nu doen, TS?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:02

door de shet en de "oplossingen" lopen jouw paarden nu gevaar.

Staaldraad, prikkeldraad en ook gaas zijn echt hele onveilige omheiningen voor paarden! Er staan hier genoeg topics met wonden waar je je vingers bij kunt aflikken.

Ik raad je vooral aan de onveilige oplossingen weg te laten en samen te zoeken naar een oplossing. Tot die tijd de pony aan de ketting vind ik een noodzaak. of kan de pony evt in de bak staan met wat hooi ofzo?

Succes

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 11:03

rakni schreef:
door de shet en de "oplossingen" lopen jouw paarden nu gevaar.

Staaldraad, prikkeldraad en ook gaas zijn echt hele onveilige omheiningen voor paarden! Er staan hier genoeg topics met wonden waar je je vingers bij kunt aflikken.

Ik raad je vooral aan de onveilige oplossingen weg te laten en samen te zoeken naar een oplossing. Tot die tijd de pony aan de ketting vind ik een noodzaak. of kan de pony evt in de bak staan met wat hooi ofzo?

Succes

Bak is niet mogelijk. Hebben we alleen bij de buren waar we gebruik van mogen maken. Staat een enorme lel stroom op... Ongelovelijk. Maar ook daar... Kunnen wij de pony een paar km later ophalen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 11:07

mebianca schreef:
Je eigen paarden achter prikkeldraad en er loopt ook nog een veulen bij. Zo snel mogelijk weghalen wat is dat gevaarlijk zeg. Het is wachten dat de shet er doorheen loopt prikkeldraad met zich meeneemt en de rest openritst :n
Gewoon stroomdraad voor de paarden (lint of dik draad /koord) dit zal je toch moeten vervangen?? + Schapendraad (veel dunner draad en goedkoper) en dit draad van boven naar beneden tussen de palen. Dat je zeg maar een dwars draad tussen het normale draad hebt. En dan hier veel stroom op. Zorg ook dat er geen gras of dergelijks tegen het draad aankomt anders lekt dit ook stroom. Gebruik dus wel beide want sommige paarden zien geen schapendraad!! Dus boven en onder dik draad daartussen schapendraad. http://www.schrikdraad.net/afrastering/

Ga ik doen. Vanmiddag haal ik Luna daar nog weg...
Bedankt voor je tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:15

Nou dan is het voor mij klaar hoor. Jij hebt ooit geïnvesteerd in een goede en nette omheining. Door de shet van je vriendin ligt die nu in puin. Haar pony, haar schade. Jij moet niet opdraaien voor iets wat volledig in orde en veilig was, maar waar haar dier de sloop in zet. Wie schade toebrengt aan andermans eigendom moet dat gewoon betalen ofwel verzekering laten tussenkomen. Dat laatste wordt wel erg moeilijk tenzij jij met foto's en betaalbewijsjes kan aantonen dat het vroeger veel netter was én dat je tot heden de nodige kosten hebt gedaan om het veilig te houden.

Zou mij echt geen zier kunnen schelen dat iemand nergens anders heen kan/wil met zijn pony als die dagelijks de boel op stelten zet. (Mee)betalen of verhuizen. Tel er even bij op dat zo'n slordige, onveilige omheining ook potentiële kopers voor het huis afschrikt! Want die zien alleen maar het werk dat eraan is en de bijhorende kosten. Met een nette, veilige weide geeft dat toch een heel ander beeld en wie weet rechtvaardigt dat in hun ogen ook de vraagprijs wat meer.

Als jouw veulen of paarden door de shet uitbreken en een van je dieren wordt aangereden door een auto. Gaat je vriendin dan ook de eventuele kosten aan DA voor jouw paard én de materiële schade aan de auto van die persoon betalen omdat haar shet de uitbreker was? Zou ik nog wel eens willen zien.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:24

Misschien kan je haar zelf bijvoorbeeld een stukje geven waar ze zelf een paddock kan maken voor der shet en zelf haar eigen materialen voor moet aanschaffen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 11:25

Varekaj schreef:
Nou dan is het voor mij klaar hoor. Jij hebt ooit geïnvesteerd in een goede en nette omheining. Door de shet van je vriendin ligt die nu in puin. Haar pony, haar schade. Jij moet niet opdraaien voor iets wat volledig in orde en veilig was, maar waar haar dier de sloop in zet. Wie schade toebrengt aan andermans eigendom moet dat gewoon betalen ofwel verzekering laten tussenkomen. Dat laatste wordt wel erg moeilijk tenzij jij met foto's en betaalbewijsjes kan aantonen dat het vroeger veel netter was én dat je tot heden de nodige kosten hebt gedaan om het veilig te houden.

Zou mij echt geen zier kunnen schelen dat iemand nergens anders heen kan/wil met zijn pony als die dagelijks de boel op stelten zet. (Mee)betalen of verhuizen. Tel er even bij op dat zo'n slordige, onveilige omheining ook potentiële kopers voor het huis afschrikt! Want die zien alleen maar het werk dat eraan is en de bijhorende kosten. Met een nette, veilige weide geeft dat toch een heel ander beeld en wie weet rechtvaardigt dat in hun ogen ook de vraagprijs wat meer.

Als jouw veulen of paarden door de shet uitbreken en een van je dieren wordt aangereden door een auto. Gaat je vriendin dan ook de eventuele kosten aan DA voor jouw paard én de materiële schade aan de auto van die persoon betalen omdat haar shet de uitbreker was? Zou ik nog wel eens willen zien.

Ben ik het mee eens. Bedankt...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:26

Ga helemaal mee met Varekaj. Heeft ze wel enig besef van wat het allemaal kost? Tijd voor een heel goed gesprek. Als er ongelukken van komen, en vroeger of later gaat het mis, dan is ze ook aansprakelijk. Shet valt onder 'huisdier'. Wel of niet te verzekeren, dat is voor ziektekosten en niet voor aansprakelijkheid. Zou wat moois zijn als mensen hun huisdieren maar alles laten slopen, en dan met zulke 'excuses' komen.
Heb je foto's van de omheining voordat die gesloopt werd? Aankoopbonnen van al het materiaal? Dat zou ik maar eens bij elkaar optellen, en dan kom je (denk ik) echt niet uit met 95 euro stalling per maand. Laat maar eens duidelijk zijn dat dit ook geld kost. Veel geld. In feite financier jij haar hobby (het houden van een uitbreek pony). Lijkt me toch stof tot nadenken. Als het is wat je wil, prima. Maar mijn keuze zou het niet zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 11:28

paardjes123 schreef:
Misschien kan je haar zelf bijvoorbeeld een stukje geven waar ze zelf een paddock kan maken voor der shet en zelf haar eigen materialen voor moet aanschaffen

Kan inderdaad! Goed idee. Ga ik aankaarten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:40

Ik heb nu de volgende pagina's ook gelezen.
Ik begrijp dat als het huis te koop staat je geen dure investeringen meer wilt doen.
Maar ik zou de bal nu geheel bij de eigenaresse leggen.
1 ze betaald zelf een goede omheining. Dat hoeft niet om de 1,7 hectare, maar wel op het stuk waar de shet staat.
2. ze zoekt een andere plek.
Maar hier zou ik ik echt klaar mee zijn.

Ik heb hier ook een paard van een ander staan, stond ook bekend als uitbreker.
Ik heb alles perfect omheind, maar zou hij er dan toch door gaan wil ik dat best een paar keer maken, maar dan zouden daarna toch ook de bovenste 2 opties gaan gelden.
Gelukkig is hij in al die jaren dat hij hier staat nog niet ontsnapt.
Wat wel betekende dat toen op zondag het stroomapparaat kapot was ik als een gek aan het googelen ben geweest voor een mooie deal in de buurt die ik op maandag ook op kon gaan pikken.
En ik kapot lint, door de wind oid ook meteen goed vervang.
Dus ik weet dat ik er alles voor doe het perfect te hebben. Zou hij dan toch slopen zijn de kosten echt voor haar.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:52

Ik ken het probleem, heb er zelf ook 1 staan.
Die gaat dus niet bij de groten in, maar staat op een kleiner stuk, wat goed omheind is, met drie linten en stroom erop. En deels gaas.
'S avonds en 's nachts staat ze in een met hout omheinde paddock.
Ze laat zich er gewoon invallen en loopt door het lint en palen heen, momenteel schuurt ze door haar vacht, en doet ze het heel erg, in de winter was er eigenlijk niks aan de hand.
Kijk eens op marktplaats, daar staat wel eens 2e hands schapegaas te koop, stroomlint ervoor (met stroom erop) en dan een kleiner stuk afzetten, en je bent klaar.
Of geef wat ik nu doe, als er toch de hele dag iemand thuis is, vaker kleine porties hooi, dat houdt ze bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:22

Een baal hooi van 20kg was nog niet boeiend genoeg voor mijn shet om 'm binnen de omheining te houden vorig jaar :P Ook zijn maatjes konden hem niet veel schelen en al het verzwaarde gaasdraad met stroomdraad erbij was kinderspel haha. Mocht 'm op een bepaald moment dagelijks van het landje van de buur gaan plukken. Was ik zelf erg snel klaar mee, dan maar op stal.

Heb nu stroomtouw geplaatst en gezorgd dat de verbindingen goed strak zitten, goede aardingspen geplaatst en 2 draden op telkens 30cm en 50cm en daarboven 2 banen beoband. Werkt uitstekend, kereltje haalt het nu niet meer in zijn hoofd om wat te doen en nee, ik heb minder gras dan toen.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:25

Zelf zou ik de pony dan niet meer in de wei zetten zonder dat die vriendin zelf toezicht houdt.

Als je dat niet wil moet je misschien toch een houten omheining aanschaffen? Is wel duur, maar misschien kan je vriendin dan meebetalen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:31

Heb ik het nou goed begrepen dat er op dit moment eigenlijk helemaal geen stroom op de draad staat? Da's toch nogal wiedes dat hij er dan niet in blijft? :? Die pony heeft keer op keer geleerd dat door het draad wandelen geen pijn doet. Wat wil je dan?

Ik snap dat jij geen nieuwe draad en stroomapparaat wil gaan kopen.
Misschien kan je vriendin investeren in een paddockje met stroomdraad en een goed apparaat dat een flinke mep stroom geeft. Als je dan het dikste haar van de pony eraf scheert krijgt hij er écht wel respect voor.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 12:32

marijkiiii schreef:
Zelf zou ik de pony dan niet meer in de wei zetten zonder dat die vriendin zelf toezicht houdt.

Als je dat niet wil moet je misschien toch een houten omheining aanschaffen? Is wel duur, maar misschien kan je vriendin dan meebetalen.

Heb het er met haar over gehad en heb gezegd of aan de ketting, of je komt zelf met een oplossing. Zoniet, zijn er geen oplossingen meer. :)
Eigenaresse wilt graag investeren in een houten omheining, maar die zal ze eerst bij elkaar moeten sprokkelen. In de tussentijd hebben we nog geen (effectieve) oplossing...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:34

Giolli schreef:
marijkiiii schreef:

Heb het er met haar over gehad en heb gezegd of aan de ketting, of je komt zelf met een oplossing. Zoniet, zijn er geen oplossingen meer. :)
Eigenaresse wilt graag investeren in een houten omheining, maar die zal ze eerst bij elkaar moeten sprokkelen. In de tussentijd hebben we nog geen (effectieve) oplossing...

Heel goed van jou. kennis of niet, je moet je verantwoordelijkheid nemen. zij doet dat tot nu toe niet, dus heeft zij een probleem. en niet jij (kapotte spullen) of jouw paarden (schade door prikkeldraad of kans op een ongeluk door kapotte omheining)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:36

Jawel hoor, in de tussentijd zet je de shet gewoon vast aan een ketting. Zij is degene die daar een probleem mee heeft, niet jij. Dus als zij dat per sé niet wil zoekt zij maar een alternatieve oplossing.