staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:39

Waarom reageren er opeens allemaal mensen met : mijn paard staat de hele dag of 24/7 buiten?
Dat is de vraag helemaal niet?!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:45

anne3000 schreef:
Dus ze passen zich aan, aan hun omgeving:)

Ik moest dit even quoten. Natuurlijk passen paarden zich aan, wat moeten ze anders? Ze kunnen moeilijk 30 kilometer per dag lopen in hun stal oid. Dat ze zich aanpassen betekent niet dat het ook goed voor je paard is.

Geen eigen paard hier, maar een verzorgpaard. Hij staat 's winters van ongeveer 9-16 uur op de paddock (langer naarmate het later donker wordt) en 's zomers overdag op de wei.
Ik vind dat je geen paard moet nemen als hij de hele dag op stal staat. 4 uur per dag naar buiten vind ik toch echt het minimum. Ook zie ik vaak dat stalpaarden veel te weinig ruwvoer krijgen. Ik denk dat de risico's hiervan vaak niet bekend zijn (maagzweren!).

Heb ook verzorgd op een stal waar de paarden 's winters zo'n 23 uur per dag op stal staan. Vreselijk vind ik dat. Je ziet daar ook veel paarden met stalondeugden en/of gedragsproblemen.
Edit: op deze stal staan dus een stuk of 60 paarden, met maar 5 paddocks waar ze maximaal 1 uur per dag in mogen...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:54

Vaak is het het gevoel wat je zelf heb en het paard zit er niet mee of anders gezegd het is niet anders gewend weet dus niet beter.
Gewoonte dieren.

Wil overigens niet zo zijn dat het mijn ding is. ;)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:37

Mijn paard staat van mei tot eind september 24/7 op het land, dan gaat hij de paddock op 24/7 tot ongeveer begin november. Vanaf november dan gaat ie om half 10 naar buiten en rond 5 uur naar binnen op stal ( 4 x 5m ) En vanaf eind maart staat hij bij goed weer tot uur of 7 buiten, dit word uitgebouwd tot weer 24/7 buiten vanaf mei, dus hoe langer licht, hoe langer buiten, tot de nacht tempratuur rond de 15 graden is en dan lekker 24/7 buiten.

_Nancy

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:39

Die van mij staat alleen snachts binnen.

Wanneer het weer echt te gek wordt, dan worden ze wel eerder binnen gezet.
Imo geen probleem, van de zomer mag mijn pony 24/7 het land op :D

Nikkepik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:57

Ik heb thuis een inloopstal en ik merk dat ze er in de winter niet heel veel gebruik van maken, tenzij het heel hard hagelt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:20

Joosie200 schreef:
Het is een beetje dezelfde discussie zoals je die met raskatten ook ziet. De groep 'ze moeten zoveel mogelijk buiten kunnen komen' vs de groep 'ze blijven binnen'. Het is in NL meer noodgedwongen dat menig paard veel op stal zal staan lijkt mij zo, gezien de dure grond/huur van grond. Onze IJslanders hebben een open stal en 3ha tot hun beschikking, dus kunnen kiezen of en zo ja hoe lang ze op stal willen staan. Noem het een inloopstal zo je wilt :P Beschutting indien nodig en ze worden daar ook gevoerd met water en hooi in de winter. Soms krijgen ze het in hun bol om na een pak dik sneeuw gewoon daar door heen te ploegen op het land, maakt ze niets uit. Er is dus niet een optie die beter is dan de ander. Het is maar net of je de financiële mogelijkheid hebt land te huren en/of in eigendom te hebben dat bepaalt in hoeverre ze op stal staan lijkt me. Tenzij je jouw paarden een plezier wil doen door ze op stal te vertroetelen. Ieder zo zijn ding :)

Dat denk ik ook ja. Iedereen kan wel bedenken hoe hij zijn paard ideaal gezien zou willen huisvesten, maar het is vaak roeien met de riemen die je hebt.
Ik heb op een stal gestaan waar ze alleen buiten kwamen als je er als eigenaar was. Ik overnachtte er zowat (hetgeen soms verbazing, soms afkeur opriep bij de staleigenaar) en nog voelde ik me elke dag schuldig dat ze te weinig uit haar stal kwam. Nu heb ik eindelijk gelukkig de in mijn ogen bijna perfecte stal gevonden, waar ze het hele jaar door elke dag buiten komt, zoveel mogelijk op het mega grote land en alleen als het niet anders kan in de ruime paddock-met-hooi. Ik weet echter hoe moeilijk het is hier een juiste stal te vinden en dan heb je ook nog overal wachtlijsten.
Ik behoor overigens tot geen van beide groepen; ik wil mijn paard graag overdag zoveel mogelijk op land (geen postzegeltjes graag), maar 's nachts op stal. En in de winter staan ze een uur of zes buiten, afhankelijk van het weer. Daarnaast rij ik in principe elke dag.
Wel ben ik van mening dat als je stal weinig buiten biedt, dat je dan als eigenaar dubbel zoveel tijd er in moet steken om dat tekort enigszins tegemoet te komen.

DB123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:28

M'n paardje staat op een pensionstal. In de winter of met slecht weer staan ze van 10 uur tot half 3/ 3 uur buiten. Als het lekker weer is en de zon is er enzo, gaan ze van 10 tot ong. 4 uur buiten. Natuurlijk rijd ik ook, soms kan dat niet buiten de tijden dat ze buiten staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:29

freeride schreef:
okee, effe kort door de bocht, onze paarden kunnen 24/7 buiten, het hele jaar door, ja, ze staan aan huis, beschikken over een paddock en een schuilstal. als het echt heel koud is in de winter gaat mijn merrie op stal, vindt ze heerlijk, maar de volgende morgen kan ze niet wachten tot ze weer de paddock in kan.
Ze staan onder waterdichte highnecks, en beschikken praktisch altijd over hooi.
banketstaaf voor degenen die hun paard maar 2 of 4 uurtjes of helemaal niet buiten kunnen zetten, maar waarom heb je dan een paard? ik vind echt dat het verboden zou moeten zijn bij wet dat paarden 24/7 binnenstaan in een stal, ga zelf lekker in je ikeakast wonen. Het is paard-onterend en ontzettend ongezond.
Als iedereen niet akkoord ging met zulke toestanden op pensionstallen, dan zouden er alleen maar pensionstallen zijn met paddockjes waarin je je paard minimaal de hele dag in kon zetten met lekker hooi en een afdakje.

Ik ben het op zich qua leefsituatie van de paarden wel met je eens, maar je kunt dit grote probleem niet bij ieder individu afzonderlijk neerleggen. Er moeten eerst meer mogelijkheden komen, ruimer opgezette pensionstallen, maar ook regelgeving. Waarom is de minimale maat van een stal in Nederland 3x3m, terwijl dat in de rest van Europa veel ruimer is? 3x3m, dan kan je paard zijn kont niet keren. Het is alleen te zwart/wit gedacht om te zeggen "dan moet je maar geen paard nemen." Ik zou nu geen paard aanschaffen als ik de juiste stal nog niet gevonden had, maar wat als je paard op je weg komt terwijl je helemaal niet van plan was om een paard te kopen?

Het probleem is dat nooit iedereen tegelijk niet akkoord gaat met zulke toestanden op pensionstallen, hoe wou je dat bereiken? En wat jij schetst is ook niet voor ieder paard toereikend; hele dag in een paddockje? Mijn paard doe je er absoluut geen plezier mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:32

xApple schreef:
Waarom reageren er opeens allemaal mensen met : mijn paard staat de hele dag of 24/7 buiten?
Dat is de vraag helemaal niet?!

Jaha die vraag heb ik ook al gesteld...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:34

mnkortleve schreef:
Vaak is het het gevoel wat je zelf heb en het paard zit er niet mee of anders gezegd het is niet anders gewend weet dus niet beter.
Gewoonte dieren.

Wil overigens niet zo zijn dat het mijn ding is. ;)

Wat een onzin, heb je ze dat gevraagd? Omdat ze niet de hele dag lopen te flippen zijn ze dus wel gelukkig?
Het instinct van een paard vraagt continue om eten en beweging, dat niet krijgen betekent continue stress.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:56

DB123 schreef:
M'n paardje staat op een pensionstal. In de winter of met slecht weer staan ze van 10 uur tot half 3/ 3 uur buiten. Als het lekker weer is en de zon is er enzo, gaan ze van 10 tot ong. 4 uur buiten. Natuurlijk rijd ik ook, soms kan dat niet buiten de tijden dat ze buiten staan.

Dit vind ik ook zo bijzonder als ik dit soort dingen lees....waarom maar zo kort? En waarom maar een uur langer als het mooi weer is?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:47

Ons paard staat alleen 's nachts op stal en eind van de avond. Er zijn wel dagen waarop ze 's ochtends om 11 uur naar buiten gaat omdat er op stal jonge paarden (ook hengsten) gereden worden en dan is het niet erg fijn als er een geflipte merrie langs de bak heen en weer rent :+

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:04

Kinke schreef:
DB123 schreef:

Dit vind ik ook zo bijzonder als ik dit soort dingen lees....waarom maar zo kort? En waarom maar een uur langer als het mooi weer is?[/quote

Vaak mag er geen hooi gevoerd in de bak of paddock.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:08

Ik heb een paard dat in de winter helaas veel binnen staat. Tot eind vorig jaar kwam hij helaas ongeveer 2u per dag buiten. Nou vind hij het gelukkig moet zo erg.
Nu staat hij om de dag ongeveer 5 u buiten in het paddock en om de dag ongeveer 2 u.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:17

simongek schreef:

Idioot wat mij betreft, vooral in een paddock. Maar dan zouden ze tussendoor gevoerd kunnen worden en dan weer naar buiten toch?

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:24

Mijn paardjes gaan in de winter tegen 10 uur naar buiten en tegen 5/6 uur naar binnen. En in de zomer gaan ze langer naar buiten tot een uur of 8.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:40

Kinke schreef:
simongek schreef:

Idioot wat mij betreft, vooral in een paddock. Maar dan zouden ze tussendoor gevoerd kunnen worden en dan weer naar buiten toch?

Ik denk te veel werk.

Ik sta thuis dus geen idee.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:19

Kinke schreef:
simongek schreef:

Bij ons mag er ook geen hooi gevoerd worden n de bak/paddock, en ze even wat eten geven en dan weer naar buiten is zo makkelijk niet. De meeste mensen bij mij op stal hebben een baan of zitten op school, dan kan je niet even snel komen in de middag. Zelfde voor onze staleigenaar, hij heeft ook een baan en kan dus niet zo makkelijk even tussendoor voeren.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:39

Helaas staat mijn KPN ruin niet 24/7 buiten, na het warme weer vorig jaar besloten hem avonds binnen te haken omdat hij zich al een maand of twee moeizaam liet pakken.. Was steeds minimaal 20 minuten bezig mijnpaard te vangen :=

Nu gaat hij van sochtends tot savonds naar buiten en komt binnen met etenstijd en krijgt rond 10 uur avonds nog een flinke plak voordroog. Met het mooie weer hooi ik hem dalijk wel weer 24/7 buiten met de hoop dattie zich laat vangen :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:53

Nikass schreef:
freeride schreef:
okee, effe kort door de bocht, onze paarden kunnen 24/7 buiten, het hele jaar door, ja, ze staan aan huis, beschikken over een paddock en een schuilstal. als het echt heel koud is in de winter gaat mijn merrie op stal, vindt ze heerlijk, maar de volgende morgen kan ze niet wachten tot ze weer de paddock in kan.
Ze staan onder waterdichte highnecks, en beschikken praktisch altijd over hooi.
banketstaaf voor degenen die hun paard maar 2 of 4 uurtjes of helemaal niet buiten kunnen zetten, maar waarom heb je dan een paard? ik vind echt dat het verboden zou moeten zijn bij wet dat paarden 24/7 binnenstaan in een stal, ga zelf lekker in je ikeakast wonen. Het is paard-onterend en ontzettend ongezond.
Als iedereen niet akkoord ging met zulke toestanden op pensionstallen, dan zouden er alleen maar pensionstallen zijn met paddockjes waarin je je paard minimaal de hele dag in kon zetten met lekker hooi en een afdakje.

Ik ben het op zich qua leefsituatie van de paarden wel met je eens, maar je kunt dit grote probleem niet bij ieder individu afzonderlijk neerleggen. Er moeten eerst meer mogelijkheden komen, ruimer opgezette pensionstallen, maar ook regelgeving. Waarom is de minimale maat van een stal in Nederland 3x3m, terwijl dat in de rest van Europa veel ruimer is? 3x3m, dan kan je paard zijn kont niet keren. Het is alleen te zwart/wit gedacht om te zeggen "dan moet je maar geen paard nemen." Ik zou nu geen paard aanschaffen als ik de juiste stal nog niet gevonden had, maar wat als je paard op je weg komt terwijl je helemaal niet van plan was om een paard te kopen?

Het probleem is dat nooit iedereen tegelijk niet akkoord gaat met zulke toestanden op pensionstallen, hoe wou je dat bereiken? En wat jij schetst is ook niet voor ieder paard toereikend; hele dag in een paddockje? Mijn paard doe je er absoluut geen plezier mee.

Dus jouw paard staat liever in een stal van een paar m2 dan in een paddockje van 20x20 met hooi en water? ( onze paddocks zijn overigens 50x30 ongeveer, dus dat is echt wel ruim.
Ik heb het niet over van die stallen met zo'n minibuitenplaatsje eraan, maar een plek waar een paard kan rollen, een bok kan geven en vooral veel heen en weer kan wandelen.
Ik vind wel dat de verantwoordelijkheid ook ligt bij de vrager van stalling, niet bij de aanbieder alleen. De eigenaar is nog altijd verantwoordelijk voor zijn/haar paard en diens welzijn, als het aan de aanbieder ligt zal er op zo min mogelijk plaats zoveel mogelijk geld verdient worden met minimale kosten/werk. zelfs halsters blijven vaak 24/7 om de hoofden hangen, hoe lui kun je zijn? Als mensen (gelukkig gebeurt dat al meer en meer) nu wel zoeken naar een gunstige fijne paardvriendelijke plek en minder waarde hechten aan een perfecte wasplaats/binnenbak, komt die verandering er wel op de duur. Je hebt ook helemaal gelijk dat er vanuit regelgeving veel verandert kan worden, 3x3 is absurd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:39

Wij hebben een paddock van 20x40 en mijn paard wil daar absoluut wel een paar uurtjes in. Maar ook niet langer dan dat. Zeker niet als het regent. Natuurlijk staat ze ook niet graag lang op stal; ze vindt het heel fijn als ik kom rijden, wandelen, aan de hand grazen enz. Maar op een regenachtige dag in een paddock staan? Nee, dat nou net niet. Dus heb ik altijd uren besteed aan wandelen, rijden en adh grazen :D en ben ik nu erg gelukkig met mijn stal met veel land waar ze ook vaak in de winter het land op kan, want dat wil ze dan weer wel *\%/*

Maar ik heb me rot gezocht. Toen ik mijn paard door omstandigheden van de vorige eigenaar overnam (ik was niet op zoek naar een eigen paard) heb ik me niet gerealiseerd hoe moeilijk het (hier) is een goede stal te vinden. Dat is ook wat ik nu tegen mensen zeg: ik vind een eigen paard hebben super, maar inmiddels ben ik na vier jaar zover dat ik waarschijnlijk geen paard meer neem zolang ik hem niet aan huis kan zetten. (of echt een hele fijne stal vindt - mogelijk mijn huidige stal).
Maar al te snel wordt geroepen dat ruiters dan zeker luxe willen. Dat zal voor sommige mensen zeker opgaan, maar zo was het bij mij niet. Binnen de bereikbare afstand voor mij (heb geen auto) ken ik een stal of drie, vier met weidegang. Let op: ik kan zeker 20 stallen bereiken, maar die hebben dus óf alleen paddocks, óf helemaal geen buitenvoorziening, óf twee uur postzegeltje-gras per dag (alle paarden staan alleen). Dat nog los van het feit dat je dan 400 euro per maand voor zo'n stal betaald. Zo droevig is het hier in de regio gesteld.
Dus ja, je hebt gelijk, het is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de paard-eigenaar, dat ben ik met je eens. Maar wat als er geen geschikte plek te vinden is?

Nu heb ik ingeleverd op mijn buitenrijden, het kan nog wel, maar beperkter. (en buitenrijden vind ik géén luxe)
Jammer ook dat ik geen warm water op de spuitplaats heb (beetje geklooi met emmertjes) maar ja, daar kan ik wel mee leven.
Een rijbak van voldoende afmeting met goede bodem vind ik ook geen luxe. Ik hou mijn paard graag soepel en sterk en daar heb ik een goede bak voor nodig. Zo'n duinzand-peesblessure bak volstaat imo niet.

Wat mij betreft, freeride, zijn we het eens over hoe het zou MOETEN. Maar in de praktijk is het helaas niet altijd haalbaar.
Wat mij daarin stoort is dat betreffende pensionstallen niet zeggen: "helaas hebben we geen ruimte voor land, we zouden het ook anders willen" maar zeggen: "dat geeft niet hoor, die paarden zijn niet anders gewend en zijn heel gelukkig op stal" Veel mensen zijn nl toch geneigd om naar de ervaren pension/manege houder te luisteren.

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:47

Rauthos staat vaak buiten, de stal-eigenaars hebben zijn erg betrokken met de dieren en kijken wat het best is voor het paard. Hun schuilstallen zijn erg goed uitgerust en ruim, dus ik ben op dat vlak er wel gerust in dat Rauthos voldoende ruimte heeft binnen en buiten. En als hij te vaak in de schuilstal hangt, kan hij terug naar de volle stal.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:46

Voorheen stonden mijn pony van april tot ongeveer september/oktober ( net wat het weer deed) 24/7 buiten en in de winter periode dan 24/7 binnen. Maar ik kon haar toch veel rijden en buiten want er was geen bak. Dit ging wel goed.
Maar sinds 2011 heb ik me veulen gehouden en mijn merrie weggedaan.
Mijn veulen is nooit in de opfok geweest omdat ik opfok geen fijn idee vind! (Dit is mijn mening.)
Ik heb toen een maatje voor mijn veulen gekocht die een jaar ouder is.
Ze staan altijd bij elkaar maar sinds november vorig jaar ben ik verhuisd naar een stuk vlakbij me huis. Ik vond het belangrijk dat me veulen + shetlander veel buiten zouden komen in de winter! Nu hebben ze beide een grote stal van 4 bij 5 ongeveer, en sinds kort een paddock waar ze van 9 uur tot ongeveer half 9 in de avond buiten staan. Ze krijgen in de ochtend hooi in de paddock en kunnen altijd schuilen in de stal.
Ben nog steeds blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Mijn 2jarige is nu zo vrolijk. Ze komt er gewoon elke dag uit! Terwijl vorige winter het een drama was telkens!
Als het gras weer gegroeid is gaan ze overdag op de wei en in de avond in de paddock/stal .

onbestaand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:37

Bij ons staan de paarden in de winter lekker warm in hun stalletje met hun dikke deken (geschoren) om 9 uur gaan ze een halfuurtje in de stapmolen, zo zijn hun spieren al wat warm gestapt, dan kunnen ze voor een twee uur in de paddock om wat te spelen en te bewegen. Tegen die tijd zijn hun stalletjes uitgemest en kunnen ze aan hun hooi gaan knabbelen in de stal, in de namiddag worden ze een uur bereden... Zo ziet hun dag er uit in de winter, als de lente eraan komt is het vollenbak op de wei :)