Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anne3000 schreef:Dus ze passen zich aan, aan hun omgeving:)
Joosie200 schreef:Het is een beetje dezelfde discussie zoals je die met raskatten ook ziet. De groep 'ze moeten zoveel mogelijk buiten kunnen komen' vs de groep 'ze blijven binnen'. Het is in NL meer noodgedwongen dat menig paard veel op stal zal staan lijkt mij zo, gezien de dure grond/huur van grond. Onze IJslanders hebben een open stal en 3ha tot hun beschikking, dus kunnen kiezen of en zo ja hoe lang ze op stal willen staan. Noem het een inloopstal zo je wiltBeschutting indien nodig en ze worden daar ook gevoerd met water en hooi in de winter. Soms krijgen ze het in hun bol om na een pak dik sneeuw gewoon daar door heen te ploegen op het land, maakt ze niets uit. Er is dus niet een optie die beter is dan de ander. Het is maar net of je de financiële mogelijkheid hebt land te huren en/of in eigendom te hebben dat bepaalt in hoeverre ze op stal staan lijkt me. Tenzij je jouw paarden een plezier wil doen door ze op stal te vertroetelen. Ieder zo zijn ding
freeride schreef:okee, effe kort door de bocht, onze paarden kunnen 24/7 buiten, het hele jaar door, ja, ze staan aan huis, beschikken over een paddock en een schuilstal. als het echt heel koud is in de winter gaat mijn merrie op stal, vindt ze heerlijk, maar de volgende morgen kan ze niet wachten tot ze weer de paddock in kan.
Ze staan onder waterdichte highnecks, en beschikken praktisch altijd over hooi.
banketstaaf voor degenen die hun paard maar 2 of 4 uurtjes of helemaal niet buiten kunnen zetten, maar waarom heb je dan een paard? ik vind echt dat het verboden zou moeten zijn bij wet dat paarden 24/7 binnenstaan in een stal, ga zelf lekker in je ikeakast wonen. Het is paard-onterend en ontzettend ongezond.
Als iedereen niet akkoord ging met zulke toestanden op pensionstallen, dan zouden er alleen maar pensionstallen zijn met paddockjes waarin je je paard minimaal de hele dag in kon zetten met lekker hooi en een afdakje.
mnkortleve schreef:Vaak is het het gevoel wat je zelf heb en het paard zit er niet mee of anders gezegd het is niet anders gewend weet dus niet beter.
Gewoonte dieren.
Wil overigens niet zo zijn dat het mijn ding is.
DB123 schreef:M'n paardje staat op een pensionstal. In de winter of met slecht weer staan ze van 10 uur tot half 3/ 3 uur buiten. Als het lekker weer is en de zon is er enzo, gaan ze van 10 tot ong. 4 uur buiten. Natuurlijk rijd ik ook, soms kan dat niet buiten de tijden dat ze buiten staan.
Kinke schreef:DB123 schreef:M'n paardje staat op een pensionstal. In de winter of met slecht weer staan ze van 10 uur tot half 3/ 3 uur buiten. Als het lekker weer is en de zon is er enzo, gaan ze van 10 tot ong. 4 uur buiten. Natuurlijk rijd ik ook, soms kan dat niet buiten de tijden dat ze buiten staan.
Kinke schreef:simongek schreef:Vaak mag er geen hooi gevoerd in de bak of paddock.
Idioot wat mij betreft, vooral in een paddock. Maar dan zouden ze tussendoor gevoerd kunnen worden en dan weer naar buiten toch?
Nikass schreef:freeride schreef:okee, effe kort door de bocht, onze paarden kunnen 24/7 buiten, het hele jaar door, ja, ze staan aan huis, beschikken over een paddock en een schuilstal. als het echt heel koud is in de winter gaat mijn merrie op stal, vindt ze heerlijk, maar de volgende morgen kan ze niet wachten tot ze weer de paddock in kan.
Ze staan onder waterdichte highnecks, en beschikken praktisch altijd over hooi.
banketstaaf voor degenen die hun paard maar 2 of 4 uurtjes of helemaal niet buiten kunnen zetten, maar waarom heb je dan een paard? ik vind echt dat het verboden zou moeten zijn bij wet dat paarden 24/7 binnenstaan in een stal, ga zelf lekker in je ikeakast wonen. Het is paard-onterend en ontzettend ongezond.
Als iedereen niet akkoord ging met zulke toestanden op pensionstallen, dan zouden er alleen maar pensionstallen zijn met paddockjes waarin je je paard minimaal de hele dag in kon zetten met lekker hooi en een afdakje.
Ik ben het op zich qua leefsituatie van de paarden wel met je eens, maar je kunt dit grote probleem niet bij ieder individu afzonderlijk neerleggen. Er moeten eerst meer mogelijkheden komen, ruimer opgezette pensionstallen, maar ook regelgeving. Waarom is de minimale maat van een stal in Nederland 3x3m, terwijl dat in de rest van Europa veel ruimer is? 3x3m, dan kan je paard zijn kont niet keren. Het is alleen te zwart/wit gedacht om te zeggen "dan moet je maar geen paard nemen." Ik zou nu geen paard aanschaffen als ik de juiste stal nog niet gevonden had, maar wat als je paard op je weg komt terwijl je helemaal niet van plan was om een paard te kopen?
Het probleem is dat nooit iedereen tegelijk niet akkoord gaat met zulke toestanden op pensionstallen, hoe wou je dat bereiken? En wat jij schetst is ook niet voor ieder paard toereikend; hele dag in een paddockje? Mijn paard doe je er absoluut geen plezier mee.