Temperatuur te fris voor weidegang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Temperatuur te fris voor weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:14

Je kunt ieder paard kou laten lijden, gewoon geen ruwvoer geven, op een kale wei zetten.
Ik snap dat gemiep over 'mijn paard heeft het koud' echt niet. Die van mij staan bijna altijd buiten, zonder dekens, maar wel met ruwvoer. Zelfs mijn uit Zuid-Spanje verhuisde Hispano-Arabe (PRE x Arabier) heeft het niet koud. De clou is....voeren, en wel genoeg ruwvoer zodat het kacheltje in het lijf kan branden.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:21

Kinke schreef:
Je kunt ieder paard kou laten lijden, gewoon geen ruwvoer geven, op een kale wei zetten.
Ik snap dat gemiep over 'mijn paard heeft het koud' echt niet. Die van mij staan bijna altijd buiten, zonder dekens, maar wel met ruwvoer. Zelfs mijn uit Zuid-Spanje verhuisde Hispano-Arabe (PRE x Arabier) heeft het niet koud. De clou is....voeren, en wel genoeg ruwvoer zodat het kacheltje in het lijf kan branden.

_O_ danku danku. Hier de paarden ook dag en nacht buiten met welk weer dan ook, zonder deken. Paard hoort buiten en heeft zelf een vacht om zich warm te houden :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:24

Het is tegenwoordig ook niet verwonderlijk dat paarden niet meer tegen de kou kunnen, 2x per dat een beetje ruwvoer, 3x per dag mcdonalds (krachtvoer dus).....geen wonder dat je jezelf dan niet meer warm kunt houden.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:28

Met eten houden ze zichzelf warm he.. Voldoende ruwvoer lost al een hele hoop op.. Kacheltje blijft dan wel branden :D

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:29

@xStephanie: Dan nog is dat kleine beetje 2x per dag dus lang niet voldoende...

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:34

Nee dat zeker niet.. Ik zei ook voldoende ruwvoer, 2x per dag een klein prut beetje hebben ze natuurlijk niks aan :(

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:39

Kinke schreef:

Precies! Zorg ervoor dat ze voldoende te eten hebben, en dan kun je hem gerust naar buiten doen hoor. Veel fijner voor je paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:44

littlesannie schreef:
weetje, er zou een wet voor moeten komen dat als je je paard zonder goede reden de hele dag binnen hebt je dan een flinke boete krijgt of onder toezicht wordt gesteld. De regels onder het houden van paarden mogen wel is aangescherpt worden naar mijn idee. Vindt dat er nog veel te veel kan, zoals een paard alleen houden zonder maatjes of zoals hier paarden zonder reden hele winter binnen. Vindt dit gewoon niet kunnen

Hoewel dat in de praktijk moeilijk te handhaven zal zijn ben ik zeker vóór. Een goede reden om de hele dag binnen te houden, afgezien van botbreuken, is er niet, toch?
Maar alvorens je zo'n wet invoert eerst graag pensionstallen die mogelijkheden bieden. Anders heb je als eigenaar helemaal een groot probleem!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:46

Snap dat het niet altijd makkelijk is en dat omstandigheden kunnen veranderen, maar dan zou ik er voor kiezen mn paard verderop te stallen. Liever wat minder vaak heen of langer reizen dan de wetenschap dat hij er alleen uit komt als ik op stal ben[/quote]

Maar ook dat moet kunnen... ga je anderhalf uur heen en anderhalf uur terug reizen met ov? Kun je die kosten er ook nog eens bij hebben?
En er minder vaak heen? Dan moet je dus al voor een volpensionstal gaan. Nou dan kun je de schone stallen en het onbeperkt ruwvoer meestal wel vergeten, alsmede het (bij)voeren van ruwvoer in de paddock of op het land. Ik heb mijn paard iig niet om haar niet elke dag te willen zien en voor haar gezondheid zal ik ook moeten zorgen dat ze op conditie blijft en dus moet ik regelmatig rijden (toch zeker vijf keer per week). Dus: het is niet altijd mogelijk om je wensen te verwezenlijken. Maar ik ben het wel met je eens dat het geen doen is als je paard alleen van stal komt als je er zelf bent. Ik heb dat gehad en ik weet dus waar ik het over heb.

Mijn paard heeft overigens wel een deken nodig, ook al beschikt ze over onbeperkt ruwvoer.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:58

Nikass schreef:
littlesannie schreef:
weetje, er zou een wet voor moeten komen dat als je je paard zonder goede reden de hele dag binnen hebt je dan een flinke boete krijgt of onder toezicht wordt gesteld. De regels onder het houden van paarden mogen wel is aangescherpt worden naar mijn idee. Vindt dat er nog veel te veel kan, zoals een paard alleen houden zonder maatjes of zoals hier paarden zonder reden hele winter binnen. Vindt dit gewoon niet kunnen

Hoewel dat in de praktijk moeilijk te handhaven zal zijn ben ik zeker vóór. Een goede reden om de hele dag binnen te houden, afgezien van botbreuken, is er niet, toch?
Maar alvorens je zo'n wet invoert eerst graag pensionstallen die mogelijkheden bieden. Anders heb je als eigenaar helemaal een groot probleem!

het lijkt me inderdaad moeilijk te handhaven maar ze kunnen in ieder geval manege's en pensionstallen soms onverwachts inspecteren. Stel dat het niet goed is die stal/manege onder toezicht zetten en eventueel later strengere maatregelen nemen. Daarnaast vragen om mensen hun ogen open te houden een 114 te bellen als ze iets zien, er moet dan vanuit de organisatie ook echt actie ondernomen worden. ik vind gewoon dat de regels veel strenger mogen. Hogere straffen en boetes misschien laten mensen het dan uit hun hoofd om dieren zo te behandelen. (heb net het hele verhaal van de horrorboerderij in Engeland gelezen en het lijkt mij niet dat zoiets ook in Nederland moet gebeuren.)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:13

Daenerys schreef:
Kinke schreef:

Precies! Zorg ervoor dat ze voldoende te eten hebben, en dan kun je hem gerust naar buiten doen hoor. Veel fijner voor je paard.

Helaas, ook met onbeperkt ruwvoer kunnen niet alle paarden tegen de kou zonder deken. Die van mij normaliter wel, maar deze winter niet doordat ik hem half september heb gekocht. Hij van een binnensituatie kwam en schraal en iel was. Bij mij ging hij 24/7 naar buiten zonder schuilstal. Dus daar is een 0gr's regendeken op gegaan, onbeperkt hooi betekent bij hem 30kg hooi en toch is hij naar een 200gr gegaan. Op dit moment krijgt hij krap 20kg hooi (en daarnaast 2kg krachtvoer en 100mL olie), maar toch merk ik aan hem dat hij het fris kan hebben hieronder en dus gaat er bij nachttemperaturen van -5°C de 0gr er extra over heen.

Een draver die ik ken staat al jaren 24/7 buiten. Maar met extreme kou heeft hij toch een 0gr's deken nodig om net voldoende warm te blijven. Hij krijgt echt onbeperkt ruwvoer.

Edit: hooi naar krachtvoer veranderd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:44

Er zullen vast paarden of situaties zijn waarin een deken wel nodig is, maar de vraag was meer of een paard uberhaupt (met of zonder deken) met dit weer naar buiten kan

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:58

Het gaat hier niet om de discussie hoe lang een paard per dag buiten moet komen en of ze wel of geen deken op moeten.
TS stelt de vraag: Het is zo koud buiten, moet ik mijn paard met een 400 gram deken op wel buiten zetten? En daarbij trek ik wel een wenkbrauw op >;) . Dat is net zoiets als: Het is zo koud buiten, kan ik de hond nu wel uitlaten? Of, het is zo koud, zal ik de kipjes/schaapjes/andere beesten in hun hok opsluiten?

Het zijn dieren hoor, geen mensen. Geef dieren de faciliteiten en genoeg voer en dan redden ze zich wel. En als een paard het koud heeft, gooi je er een deken op. En als je hond loopt te bibberen buiten, dan maak je de wandeling wat korter. Maar echt, hoe kom je er op om dieren zo te vermenselijken 8)7 , dat snap ik echt niet.

heyitsSofia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:07

Een paard hoort buiten te staan en niet 24/7 in een klein hokje, die van mij staat het hele jaar door i de wei zonder dekens. Die van kan het echt niet koud kijgen eerder te warm joh.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:14

Ik sta op dezelfde stal al TS en inderdaad het is helaas niet anders, dan dat we zelf de paarden buiten moeten zetten, niet iedereen heeft de luxe dat het gedaan word. En inderdaad kijkt menig stalgenoot ons vreemd aan als we de paarden naar de wei brengen bij temperaturen onder 15+ ;)

Mijn paard komt de hele winter redelijk vaak buiten, maar ik let ook op het weer, voornamelijk sneeuw en ijzel, want dan kunnen we de wei gewoon weg niet veilig bereiken, helemaal niet omdat de mijne vierkant op ijzers staat. Maar ook bij - temperaturen komt hij toch vaak 2-4 uur buiten en hij vind het heerlijk.. ook al is de grond nog zo hard, als hij gek doet en stuiterd zegt mij dat genoeg. Maar ook de mijne vind het niet erg om weer opgehaald te worden...

Dus qua temperatuur.. het zijn geen watjes en als ze het koud krijgen met grazen, wat ik me niet voor kan stellen met een lekkere deken op, maar dan moeten ze maar iets meer lopen in de wei.

Dus gewoon naar buiten doen, ze letten zelf wel op de ondergrond

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:21

Carolina, verkopen ze bij jullie in de buurt geen strooizout dan? :)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:30

Ja hoor, maar als ze hier het pad met sneeuw helemaal plat/spekglad rijden, ga ik er niet overheen met het paard, helemaal niet omdat je ca 5-10 minuten moet lopen.. ik hou mijn paard liever heel en dan maar in de bak ipv in de wei

Maar als dat zo erg is dat het paard een paar dagen per jaar niet in de wei komt ivm sneeuw, bel dan de db maar..
Laatst bijgewerkt door carolina1278 op 23-03-13 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:40

Mijn haflinger staat ook gewoon het hele jaar door nu lekker buiten 24 uur. Dit is haar eerste winter 24 uur buiten op een grote zandplaat met verhard stuk en 2 schuilstallen... Hier staan ongeveer 16 paarden op. Ik vind het geweldig want hier in de buurt is zo iets bijna nergens te vinden. Alles is gewoon top geregeld en wordt keurig onderhouden.. Maar 1 ding zit me niet helemaal lekker... Ik heb vernomen dat ze sóchtens en sávonds alleen hooi krijgen.. En dit gaat vrij snel op... Nu heeft mijn haflinger een deken op... Maar eigenlijk ben ik meer van het dekenloos... Zo heb ik haar altijd gehouden (maar omdat ik haar eerst verkocht had en later weer terug heb gehaald stond ze al met deken) ... Maar misschien moet ik volgend jaar toch maar weer dekens gaan gebruiken omdat ze niet de hele voer tot hun beschikking hebben? Pff twijfel puntje..

lovepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:46

gewoon naar buiten doen ze kunnen opzich wel hun eigen lichaamstempratuur regelen
als er maar genoeg gras is.
paarden hebben wel recht op 1 uur buitenlucht vind ik

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:51

carolina1278 schreef:
Ik sta op dezelfde stal al TS en inderdaad het is helaas niet anders, dan dat we zelf de paarden buiten moeten zetten, niet iedereen heeft de luxe dat het gedaan word. En inderdaad kijkt menig stalgenoot ons vreemd aan als we de paarden naar de wei brengen bij temperaturen onder 15+ ;)

Kunnen jullie niet onderling kijken of er mogelijkheden zijn dat iemand ze even buiten zet en een ander ze binnen haalt?
Bij mij wordt het ook niet gedaan en onderling is niet mogelijk aangezien niet iedereen met elkaar op kan schieten.
Dit is ook een reden waarom ik daar weg ga, bij de nieuwe stal worden de paarden buiten gezet en binnen gehaald.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:58

Nou op zich wel,. maar zoals ik al aangaf, zijn er maar 3/4 mensen die het paard het hele jaar buiten hebben en de rest alleen met temperaturen van 15+ en de mijne is niet zo makkelijk met andere paarden..

Maar ik heb er geen probleem mee om hem buiten/binnen te zetten/halen dus ik doe het met plezier en heb dat gewoon graag voor mijn paardje over en straks als het mooier weer word mogen ze ook weer langer naar buiten, dus dan word het alleen maar makkelijker van, aangezien je dan meer tussentijd hebt dat ze op de wei staan en je gewoon van alles kunt gaan doen.

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:10

die van mij gaan ook gewoon elke dag naar buiten het hele jaar door. nu met de kou haal ik ze wel na een halve dag deel naar binnen. maar laat ze echt niet omdat het nu koud is de hele dag binnen. word trouwens ook een beetje moe van mensen die zeggen ja maar hier gaat dat niet in de winter naar buiten. ik heb ook hard moeten zoeken om dit voor elkaar te krijgen. en het is mij gelukt paarden blij baas blij.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:20

powerkippie schreef:
die van mij gaan ook gewoon elke dag naar buiten het hele jaar door. nu met de kou haal ik ze wel na een halve dag deel naar binnen. maar laat ze echt niet omdat het nu koud is de hele dag binnen. word trouwens ook een beetje moe van mensen die zeggen ja maar hier gaat dat niet in de winter naar buiten. ik heb ook hard moeten zoeken om dit voor elkaar te krijgen. en het is mij gelukt paarden blij baas blij.

Daarom, hier gaan ze ook naar buiten en inderdaad niet zo lang als zomers en we moeten ze er zelf inzetten, maar wel lekker een paar uur even zichzelf zijn. Straks als de tempen weer beter zijn en de fructose etc in de grassen weer een beetje stabiel zijn, dan mag de mijne ook weer lekker een hele dag buiten staan.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:11

@Mizora: Dat heeft te maken met dat je paard gewend was meer binnen te staan, die zal dus eerst moeten wennen en omschakelen voor hij 'kaal' naar buiten kan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:28

Bij die van mij klopt dat inderdaad, bij die draver echter niet. Die staat ondertussen voor het 4e jaar 24/7 buiten. En toch heeft hij met de echte kou een deken nodig.

Met die van mij heb ik het niet eens uitgeprobeerd. Die mag zijn energie lekker in het aankomen en spieren kweken stoppen.