Opzegtermijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:18

MarjanB schreef:
Ik vind een opzegtermijn ook niet fijn. Ik ben een tijdje geleden ergens weggegaan en met hun dacht ik dat ik goede afspraken had gemaakt toen ik daar kwam staan (geen opzegtermijn als ik paard ging verkopen). Nadat ik had gezegd dat ik weg zou gaan omdat het paard in training ging voor de verkoop werd ik met de nek aangekeken. Dit was op de 3e van de maand ik was bereid om gewoon een deel van de kosten te betalen maar vind dat hun ook wel wat mochten doen omdat we afspraken hadden gemaakt dat ik geen opzegtermijn had. Ze wouden er niks mee doen omdat ik volgens hun sneller wegging dan hun verwacht hadden.. Ik ben wel meteen gegaan omdat er gelijk veel op stal over het gebeuren werd gepraat en iedereen zijn mening had. Heb dus een maand dubbele lasten gehad.

Ik vind dat als mensen zich niet normaal kunnen gedragen nadat je de stalling hebt opgezegd ook geen opzegtermijn moeten hanteren. Dat is niet goed voor de sfeer en als bedrijf krijg je ook nog eens negatieve reclame. Daarnaast wou ik met een nieuw paard daar weer gaan staan maar dat doe ik nu ook niet meer omdat er zo vreemd over werd gedaan.

Voor diegene met vragen ;) ik had dus afspraken gemaakt :D

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 17:20

zap schreef:
kimberly1995 schreef:
Ik zou het bijv. wel normaler vinden om het stalgeld - voer te betalen, dus een soort borg voor de stal. Maar waarom zou je het voer moeten betalen, die hij niet gebruikt?

Dus indien je de opzegtermijn hebt, maar die maand niet uitzingt.

Maar jij beslist toch om weg te gaan dan. Dan moet je ook de consequenties nemen en dat is een volle maand huur.

Denk je er ook zo over bij een huurhuis? Zo van ik zeg op, ik ga weg en ik betaal lekker niks?

Nee, lekker blijven staan naar ontevredenheid. Ik verhuis namelijk nooit mijn paard om een slappe reden. Dan ga ik niet een maand langer blijven staan, met gevolgen van dien. Heb wel wat anders aan mn hoofd.
En als het een huurhuis is, die gewoon slecht onderhouden is en er word niks aan gedaan (door bijv. huisbaas, of iets dergelijks), weiger ik ook te betalen ja. Dan word het vanzelf op een bepaalde manier wle opgelost.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 17:23

Maar wat ik nou echt niet snap is, hoe sommige mensen een paardenstalling kunnen vergelijken met een huurhuis.. -O-

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:24

Maar als je er naar grote ontevredenheid staat... dan vraag ik me serieus af of je wel een beetje onderzoek hebt gedaan naar waar je terecht komt? Lijkt me niet dan... En natuurlijk beloven stallen meer dan je vaak krijgt, maar gewoon gerichte vragen aan (ex)pensionklanten of een goede blik in de stallen/bak zegt toch vaak al genoeg?

Dus wat is in jouw ogen ontevredenheid?

En een slecht onderhouden huurhuis ga je toch bij voorbaat al niet in? Eigen schuld denk ik dan hoor. En als ze verbetering beloven, zet je dat op papier en moeten ze zich eraan houden. Lukt dat niet, dan kan je hun in gebreken stellen en hoef je niet te betalen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 17:26

zap schreef:
Maar als je er naar grote ontevredenheid staat... dan vraag ik me serieus af of je wel een beetje onderzoek hebt gedaan naar waar je terecht komt? Lijkt me niet dan... En natuurlijk beloven stallen meer dan je vaak krijgt, maar gewoon gerichte vragen aan (ex)pensionklanten of een goede blik in de stallen/bak zegt toch vaak al genoeg?

Dus wat is in jouw ogen ontevredenheid?

En een slecht onderhouden huurhuis ga je toch bij voorbaat al niet in? Eigen schuld denk ik dan hoor. En als ze verbetering beloven, zet je dat op papier en moeten ze zich eraan houden. Lukt dat niet, dan kan je hun in gebreken stellen en hoef je niet te betalen.

Meestal is het ook dat het op den duur aftakeld hé, maar ik zal je wel even een pb sturen met het verhaal.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:28

Een huurhuis is in zoverre te vergelijken dan een huurhuis voor jou hetzelfde is als een boks voor je paard (ook een woning). Daarnaast betaal je in veel gevallen bijna net zoveel voor een paardenboks als voor een huurhuis per maand :D

Met andere woorden: jij wilt weg bij je huidige stalling, maar je wilt eigenlijk niet dat je aan die maand opzegtermijn wordt gehouden omdat je of vreselijk ontevreden bent of je bent bang dat je paard dan niet meer goed verzorgd wordt en je hebt het budget niet om die maand dan maar dubbel te betalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:31

kimberly1995 schreef:
Maar wat ik nou echt niet snap is, hoe sommige mensen een paardenstalling kunnen vergelijken met een huurhuis.. -O-

In principe is het ook hetzelfde: je huurt iets (een huis of een stal), met daarbij een aantal services of niet (mesten, schoonmaak van de algemene ruimtes, voeren, slecht bereikbare ramen wassen) en afspraken over het gebruik.

Bij alle 2 moet je de verhuurder vertrouwen om te leveren zoals afgesproken. Ben je het er niet mee eens ga je om de tafel zitten om het te proberen op te lossen. Wil je weg dan hou je je aan de opzeg termijn, tenzij het zo gek is dat je een rechter in gaat schakelen om contractbreuk aan te tonen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:32

kimberly1995 schreef:

Wat is er vreemd aan die vergelijking dan?
Huurder - verhuurder
Slaap/woonplek - slaap/woonplek

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:36

Het is hierboven al mooi uitgelegd lees ik :j

Daarbij nog even op je laatste post. Aftakeling komt met de jaren. Prima, maar dat zie je als huurder ook aankomen. Dan ga je om de tafel en afspraken maken. Ben je het er niet mee eens, dan zoek je wat anders. En dan kan die maand opzegtermijn er heus nog wel even bij.

Dus vandaar ook de vraag: wat vind jij ontevredenheid. Dat jij je groen en geel ergert aan alles daar, wil niet zeggen dat je paard het ook slecht heeft... Dat je weg wilt, snap ik. Maar moet dat maar het probleem van de verhuurder zijn? Nee, lijkt me niet. En je kan dan best vertrouwen dat je paard nog goed verzorgd wordt. Dat is afgesproken en wordt vaak gewoon goed gedaan. En weegt zeker op tegen het tegenovergestelde risico van geen opzegtermijn hebben :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 17:36

Ik vind een huurhuis helemaal niet te vergelijken. Of je nou in een huurhuis zit, wat niet helemaal perfect is, je zorgt zelf voor je natje en je droogje. Een paard kan dat niet, dat moet voor hem gedaan worden, dat ligt toch wat anders.

En Apple, geen idee waar jij dat nou vandaan haalt, maar dat is gewoon bullshit. Ik sta prima op mijn huidige stal, maar ik vind dat een opzegtermijn voordelen en nadelen heeft die je goed in de gate moet houden. Ik heb prima budget voor een extra maand, dat is het probleem niet, het is het principe.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:39

kimberly1995 schreef:
Meestal is het ook dat het op den duur aftakeld hé, maar ik zal je wel even een pb sturen met het verhaal.

Prima dat het bullshit is, dan is dat een verkeerde interpretatie van mij, ik dacht alleen door zinnetjes als dit 'pb met het hele verhaal' dat er wel degelijk iets aan de hand was met je huidige pensionstalling en dat je daar eigenlijk zsm weg wilt.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 17:41

Apple schreef:
kimberly1995 schreef:

Prima dat het bullshit is, dan is dat een verkeerde interpretatie van mij, ik dacht alleen door zinnetjes als dit 'pb met het hele verhaal' dat er wel degelijk iets aan de hand was met je huidige pensionstalling en dat je daar eigenlijk zsm weg wilt.

Ooh nee, dat ging over de vorige pensionstal, haha. :p Sorry voor als het een beetje krom was.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:41

kimberly1995 schreef:
Ik vind een huurhuis helemaal niet te vergelijken. Of je nou in een huurhuis zit, wat niet helemaal perfect is, je zorgt zelf voor je natje en je droogje. Een paard kan dat niet, dat moet voor hem gedaan worden, dat ligt toch wat anders.

Er zijn zat stallen waarbij je ook zelf voor je natje en je droogje zorgt. Sterker nog, in theorie doe je dat overal, maar kun je er als eigenaar voor kiezen om dat uit te besteden. Maar dat is wel een keuze die je zelf maakt.

Maar ook daarin geldt: het gaat om de afspraken die je maakt. Mochten die afspraken niet worden nageleefd dan ga je om de tafel zitten en probeer je het op te lossen. Werkt dat niet dan kun je naar een rechter gaan om aan te tonen dat er contractbreuk wordt gepleegd en dan hoef je geen opzegtermijn aan te houden, maar zomaar zelf beslissen dat je vertrekt en dat je niet betaald kan gewoon niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:45

kimberly1995 schreef:
En Apple, geen idee waar jij dat nou vandaan haalt, maar dat is gewoon bullshit. Ik sta prima op mijn huidige stal, maar ik vind dat een opzegtermijn voordelen en nadelen heeft die je goed in de gate moet houden. Ik heb prima budget voor een extra maand, dat is het probleem niet, het is het principe.

Welkom in the real world.
Als je een box huurt, sluit je een zakelijke overeenkomst. En daar gelden gewoon wettelijke regels voor en die gelden ook voor jou. :D Bij een huurcontract geldt een opzegtermijn volgens het Burgerlijk Wetboek.

Een opzegtermijn geldt gelukkig 2 kanten op: ook voor jou; de pensionhouder heeft ook een maand opzegtermijn als jij weg moet, omdat je je niet aan de regels houdt.
En mensen verhuizen niet alleen met hun paard als ze ontevreden zijn, je kan ook verhuizen voor betere omstandigheden, of omdat je zelf verhuist en je paard meeneemt.

Marion71

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:56

Je hebt veel bokkers lekker op de kast, Kimberly.
Lekker ff stangen, overal tegenaan trappen en nooit een keer inzien dat je het ook anders kunt bekijken. Wat ook aangedragen wordt, hoe reeël ook. Jij bent het er niet mee eens.

En ik snap na in je profiel gekeken helemaal waarom. Je bent pas 17. Je bent nog veel te jong om wat van een opzegtermijn voor de huur van een huis, een baan etc te weten. Een opzegtermijn zorgt voor continuïteit. Voor een werknemer, een huurbaas of een pensionhouder. Een goed ondernemer zorgt altijd voor een opzegtermijn. Dat is een zekerheidstelling en maakt deel uit van een goede bedrijfsvoering.

Maare, wie is contractant bij jouw stalling? Jij of je ouders? Een dergelijke overeenkomst mag je volgens mij nog helemaal niet aangaan als je 17 bent. Tenminste niet, zonder schriftelijke toestemming van je ouders.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:03

Ik vind ene opzegtermijn ook niet meer dan normaal.
10 jaar lang heb ik op een stal gestaan en ben toen om meerdere redenen die jaren aanhielden weggegaan.
Hier heb ik netjes een maand opzegtermijn aangehouden en ben op goede voet weggegaan.
Sterker nog een aantal maanden later belde de eigenaar op voor een kletspraatje en vroeg tussen neus en lippen door of ik al terug kwam :D

Op de stal waar ik naar verhuist ben heb ik een jaar lang lopen strijden om een niet veilige/droge box.
Deze ging ineens heel snel achteruit na mijn aankomst (2 maanden daarna).
Ik heb hem meerdere malen de kans gegeven dit op te knappen en na de zoveelste loze belofte heb ik opgezegd en wederom een maand blijven staan.

De stal waar ik naar toe ging wilde een borg voor de maand dat ik er niet stond.
Geen enkel probleem want hij gaf aan vaker boxen vast te hebben gehouden en puntje bij paaltje kwam de klant niet op de afgesproken dag.
Hier ben ik halverwege december vertrokken en had halverwege november opgezegd (de stalling moest voor de 15e betaald vandaar dat ik pas halverwege de maand heb opgezegd en vertrokken)

En nu ben ik 'terug' ( een stal ernaast maar wel mijn oude stalgenoten en staleigenaar die ik dus ook al jaren kende, de oude stal is er mee opgehouden) waar ik begon.
Dus ook met een maand opzegtermijn kun je gaan wanneer je gaan wilt.

Nergens ben ik door de staleigenaren met de nek aangekeken omdat ik opgezegd had.

Ik ga liever ergens goed weg zodat je altijd nog terug kunt dan met een hoop herrie en weer een stal erbij die je liever niet terug ziet komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:33

Vjestagirl schreef:
kimberly1995 schreef:
Ik vind bij nader inzien een opzegtermijn helemaal niet zo slecht en ik snap het ook wel, heb ik altijd al gedaan. Maar ik vind het zo balen dat er zoveel risico's zijn, zeker voor mij als betalende klant. En dan kijk ik toch wel vanuit mn eigen positie, want die vind ik het belangrijkste. Door die opzegtermijn lijd een pensionhouder niks.

Die opzegtermijn beschermt jouw ook hé. Het voorkomt ook dat jij het erf op rijdt, je pensionhouder naar je toe komt met je paard aan een touwtje en je verteld dat je niet meer welkom bent. Het werkt 2 kanten op, hij heeft zich ook te houden aan de maand opzegtermijn.

Ik heb daar hele andere ervaringen mee. Mensen werden zonder pardon op straat gezet, contract getekend of niet.
Ook getekende contracten met dingen die later niet waar werden gemaakt.

Ik snap TS dus enigzins wel. Ik weet ook niet of ik ooit nog accoord zou gaan met een contract tekenen. Zeker niet bij 2 maanden opzeg termijn, een maand viind ik wel netjes.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 18:50

Marion71 schreef:
Je hebt veel bokkers lekker op de kast, Kimberly.
Lekker ff stangen, overal tegenaan trappen en nooit een keer inzien dat je het ook anders kunt bekijken. Wat ook aangedragen wordt, hoe reeël ook. Jij bent het er niet mee eens.

En ik snap na in je profiel gekeken helemaal waarom. Je bent pas 17. Je bent nog veel te jong om wat van een opzegtermijn voor de huur van een huis, een baan etc te weten. Een opzegtermijn zorgt voor continuïteit. Voor een werknemer, een huurbaas of een pensionhouder. Een goed ondernemer zorgt altijd voor een opzegtermijn. Dat is een zekerheidstelling en maakt deel uit van een goede bedrijfsvoering.

Maare, wie is contractant bij jouw stalling? Jij of je ouders? Een dergelijke overeenkomst mag je volgens mij nog helemaal niet aangaan als je 17 bent. Tenminste niet, zonder schriftelijke toestemming van je ouders.

Zo, knap dat jij dat kan weten zeg. Kortzichtig ben je in ieder geval wél.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 18:54

Even voor de goede info, dat niemand mij hier verkeerd begrijpt:

Als in de wet beschreven staat dat er een opzegtermijn geldt, zal ik mij hier aan houden, als de staleigenaar hiermee akkoord gaat. Als de staleigenaar het niet nodig vind, dan kan ik natuurlijk gewoon eerder gaan. Ik vind een opzegtermijn vanaf mijn kant een beetje nadelig werken, zeker vanuit mijn ervaringen. Maar natuurlijk kunnen er ook voordelen zitten aan de opzegtermijn. Dus als het in de wet beschreven staat, geldt het voor beide partijen en kan er mondeling/schriftelijk vanaf geweken worden als men het er mee eens is. Dat ik het nog steeds een beetje krom vind voor mijn partij (als huurder) blijft wel in mijn achterhoofd, maar in het gewone geval heb ik dus geen keus. Prima.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:30

Kortzichtig? Nee iemand die nog geen idee heeft waarvoor een opzegtermijn geldt, die is kortzichtig of mist nog gewoon levenservaring. Als je straks volwassen bent. Een baan hebt of een eigen hypotheek denk je er vast heel anders over.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 20:37

Marion71 schreef:
Kortzichtig? Nee iemand die nog geen idee heeft waarvoor een opzegtermijn geldt, die is kortzichtig of mist nog gewoon levenservaring. Als je straks volwassen bent. Een baan hebt of een eigen hypotheek denk je er vast heel anders over.

Jij beweert dat ik niet weet waarvoor een opzegtermijn geldt, terwijl ik dat prima weet. Dat ik het alleen geen prettig idee vind, door ervaringen, is iets anders.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:46

Ik beweer in mijn eerste post niet dat je het niet weet maar dat je niet te overtuigen bent van het nut wat er ook wordt aangedragen. Daarnaast is het voor jou ook niet aan de orde omdat je vanwege je jonge leeftijd een dergelijke overeenkomst niet mag afsluiten. Dat is nog voorbehouden aan je ouder of wettelijk verzorger. En hier laat ik het bij.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:50

TS eerst zei je dat je nog nooit een opzeg termijn had en er niet mee te maken had? Lees al even stil mee. Wat zijn deze nadelige ervaringen dan?

Bij mijn stal waar mijn paard gestald heb, hebben we trouwens geen opzeg termijn. Ik ben een keer weg gegaan toen ik verhuisde en kon zo weer terug komen toen ik terug verhuisde naar Zeeland. En ook deze winter ben ik twee maanden weg geweest in overleg om ergens te overwinteren..

Maar goed dit is natuurlijk allemaal in overleg gegaan!

De enige keer dat ik mij niet aan een opzeg termijn heb gehouden is bij mijn eerste stal, ik had voor een jaar betaald en na een half jaar werd het slechter en slechter.. Toen gingen de mensen verhuizen na dat jaar.. Ik moest dus weg.. Wel wouden ze nog een maand stal geld wegens ons contract.. Heb ze toen flink uit gelachen immers hun hielden zich a niet aan het contract en B zij gingen daar weg en zou van de maand nog maar 4 dagen daar kunnen staan.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 21:01

Marion71 schreef:
Ik beweer in mijn eerste post niet dat je het niet weet maar dat je niet te overtuigen bent van het nut wat er ook wordt aangedragen. Daarnaast is het voor jou ook niet aan de orde omdat je vanwege je jonge leeftijd een dergelijke overeenkomst niet mag afsluiten. Dat is nog voorbehouden aan je ouder of wettelijk verzorger. En hier laat ik het bij.

Nou, dan kan je blijkbaar niet lezen, want zoals ik al eerder heb aangegeven snap ik best waarom ze er zijn en wat het nut ervan kan zijn. Maar ik zie ook de eventuele nadelige dingen eraan. Dat mag toch zeker ook gewoon, of mag ik dat ook niet omdat ik toevallig 17 ben?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 21:02

Balou_k schreef:
TS eerst zei je dat je nog nooit een opzeg termijn had en er niet mee te maken had? Lees al even stil mee. Wat zijn deze nadelige ervaringen dan?

Bij mijn stal waar mijn paard gestald heb, hebben we trouwens geen opzeg termijn. Ik ben een keer weg gegaan toen ik verhuisde en kon zo weer terug komen toen ik terug verhuisde naar Zeeland. En ook deze winter ben ik twee maanden weg geweest in overleg om ergens te overwinteren..

Maar goed dit is natuurlijk allemaal in overleg gegaan!

De enige keer dat ik mij niet aan een opzeg termijn heb gehouden is bij mijn eerste stal, ik had voor een jaar betaald en na een half jaar werd het slechter en slechter.. Toen gingen de mensen verhuizen na dat jaar.. Ik moest dus weg.. Wel wouden ze nog een maand stal geld wegens ons contract.. Heb ze toen flink uit gelachen immers hun hielden zich a niet aan het contract en B zij gingen daar weg en zou van de maand nog maar 4 dagen daar kunnen staan.

Sorry, wat bedoel je precies? Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp.