staan jullie liever op een kleine of grote pensionstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Livivi

Re: staan jullie liever op een kleine of grote pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:41

Ik sta op een "stal" waar naast mijn pony nog 2 andere pony's en een paard staan. Het is een weiland met grote inloopstal en ruime buitenbak (35x50). Heb toen ik mijn pony net had op een grote pensionstalling gestaan waar zo'n 50 pensionpaarden stonden, het was altijd druk in de bak (altijd wel minstens 5 combinaties in de bak) en de longeerring was ook bijna altijd bezet, vind het veel fijner waar ik nu sta. Mijn beste vriendin staat er ook met haar pony en we spreken vaak af om om dezelfde tijd te gaan, dus het is wel altijd gezellig.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:27

Mijn paard is verhuisd van een stal waar 60 stonden naar nu 10. Ik vind het heerlijk! Veel meer persoonlijke aandacht, voor paard maar ook gewoon onderling. Niet meer hoeven wachten omdat de bak vol is, heb nu in maand tijd nog nooit bak hoeven delen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:31

Mijn paard staat op een stal met nog 12 andere paarden. Ik vind het heerlijk, iedereen kent mekaar en we maken altijd een praatje. Ook is het rijd in de bak geen probleem vaak rijd ik alleen of met nog 2 anderen.

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:22

Mijn paardje staat op een weiland in een kudde van in totaal 7 ponys/paarden. Van groot tot klein. Ze staan 24/7 buiten met een schuilstal. In de winter op een grote paddock van wit zand wat altijd droog is, hoe hard het ook regent of sneeuwt, en zomers hebben ze dmv strookbegrazing ook het weiland erbij. Ik sta hier al 5 jaar met mijn pony, en ik ben nog steeds dik tevreden. Qua faciliteiten hebben we eigenlijk alleen een longeerpaddock, maar bos/hei op 10 min afstand, en een enorme buitenbak op 10 min afstand. Dit bevalt eigenlijk best wel aangezien als je in de bak aankomt je al ingestapt, en je dus gelijk aan de slag kan. Er is een ponyclub met 4 buitenbakken op een half uur afstand, waar je ook kunt lessen en wedstrijd rijden.
Opzich mis ik soms wel de bak om even snel te rijden, maar mijn ponyis degene die er 24/7 staat, en ik ben er 5 keer per week een paar uur. Dat ze 24/7 buiten staat mét rechtstreeks sociaal contact vind ik echt heel belangrijk! :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:26

Jorienn schreef:
Nikass schreef:
Daar ben ik het ook mee eens! Maar in de praktijk, hier in de randstad, betekent dat simpelweg dat erop de maneges waar 100 paarden of meer staan echt geen land en paddocks beschikbaar zijn voor 100 paarden en zeker niet de 2,5 hectare die mijn paard met slechts 1 ander paard hoeft te delen. In de winter het land op kun je in deze regio helemaal wel vergeten.

En ook hier zijn stallen waar paarden in de winter minstends 6 uur het land op kunnen hoor.. Ze zijn alleen wel vaak kleinschalig en beschikken alleen over een buitenbak.

Regio Amsterdam is blijkbaar net ff anders. Het hangt er ook vanaf of je een auto hebt en wat verder kunt reizen of dat je de stal met de fiets moet kunnen bereiken.
Ik ken twee stallen waar de paarden in de winter op het land staan en dat zijn geen echte pensionstallen maar is bij een particulier. Bij de één staan zes paarden en bij de ander vier.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 23:17

paarden hoeven niet perse de wei op om buiten te komen toch?
Ik ken ook stallen waar ze verharde paddocks hebben en bij ons gaan ze een paar uur per dag in de buitenbak. Ze mogen bij ons ook de wei nog niet op, eerst i.v.m. stuklopen en nu is de wei bemest (paar weken geleden) en nu mogen ze er een paar weken nog niet op.

Bij de stal waar ik ben wezen kijken komen ze, behalve rijden/longeren, NIET buiten. Dan heb je het dus over 23/24 uur per dag opgehokt staan. Ik vind het zielig en ongezond...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:35

Bij Arnhem heb je ook een manege met pensionstalling met paddockparadise. De Paardenmaat. Wel de luxe van een overdekte bak, maar paarden kunnen hele jaar door heerlijk zwerven over 2km aan paden in enorm groot paddock paradise . Ze hebben tussen de paden ook nog stukjes grasland. Weet alleen niet of de paarden daar regelmatig op mogen.

Mansour is een hit-actief manege, maar daar vlakbij zit/zat nog een hit-actief stal met pensionstal. Naam even vergeten, als ik er op kom meld ik het nog wel even.

Ik zelf zou denk ik gaan tot middelgroot. Of de stal moet opgedeeld zijn in kleinere substallen zodat je wat makkelijker contact maakt met mensen. En de voorzieningen moeten in verhouding staan tot het aantal paarden. Dus voldoende paddocks, voldoende grasland, voldoende aantal rijbanen en overige voorzieningen. Het voordeel van een grote stal is dat het vaker uit kan om meer luxe te hebben. Niet iedereen gebruikt het elke dag, maar alle mensen betalen min of meer mee aan de aanschaf en aanleg. Voor hetzelfde pensiongeld kan meer luxe geboden worden...

Ook de aanwezigheid van mensen kan zorgen voor meer toezicht op mens en dier. Dat is veiliger als men hierin zijn verantwoordelijkheid neemt.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:15

Ik heb op een grote stal (70 paarden) gestaan en ik vond t verschrikkelijk!
ELKE dag drama drama! Ik werd er nerveus van en mijn paard ook. Ik heb em nooit zo slecht geweten.
En zoveel regeltjes! En -nog erger- uitzonderingen op de regeltjes!
Je kon ook ni rijden wanneer je wil, en er zaten heel wat heel respectloze mensen die je gewoon de muur in rijden (pisteregels? Wasda? :p).
En plus waren de boxen slecht gedaan, het eten was ondermaats en de mentaliteit van de meeste mensen was niet denderend (de meeste hadden nieens door dat de paarden op 10cm stront stonden)
Ik heb de dagen afgeteld dat ik er weg kon.
Ik heb op een privestal gestaan (25 paarden) en dat vond ik super. Iedereen kent iedereen, gezellige groep, bijna altijd alleen rijden (iedereen had zowat zijn momentje). Je kon er ook eens leuk doen: vrijheidsdressuurparcours in de piste, workshop organiseren, ...
Nu heeft de privestal een nieuwe eigenaar en zijn ze er manege van aan t maken:verschrikkelijk! Je kan nimeer rijden wanneer je wil, jellende kinderen, opnieuw foute mentaliteit (oude paarden doorwerken tot het bloed uit hun neus loopt), er is altijd veel volk omdat de eigenaars tegelijk na de lessen komen...
Het is echt spijtig, want het was er zo zalig.... :(
Veel mensen zijn al weggegaan en er zullen er nog volgen. De sfeer is kapot.
En er is ook 1 van de "respectloze" van de grote manege bijgekomen en die maakt t ook nog eens erger...
Zo zie je maar.
Ik zou voor een privestal gaan, maar je bent niet altijd zeker dat het goed is of goed blijft. Weinig veranderingen kunnen veel kapot maken... :(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:17

max66 schreef:
Ik ken ook stallen waar ze verharde paddocks hebben en bij ons gaan ze een paar uur per dag in de buitenbak. Ze mogen bij ons ook de wei nog niet op, eerst i.v.m. stuklopen en nu is de wei bemest (paar weken geleden) en nu mogen ze er een paar weken nog niet op.

Bij de stal waar ik ben wezen kijken komen ze, behalve rijden/longeren, NIET buiten. Dan heb je het dus over 23/24 uur per dag opgehokt staan. Ik vind het zielig en ongezond...

Nee niet perse, een paddock kan ook. Maar land heeft wel mijn voorkeur. Dit zal ook per paard verschillend zijn, maar mijn paard verveelt zich snel in een paddock, ondanks hooi en maatje. Ze gaat op rust staan wachten tot de tijd erop zit en wat ik nou zo graag wil is dat ze beweegt... Op het land doet ze dat wel continue en dat vind ik dus veel gezonder. Bovendien vindt zij dat dus echt vele malen leuker :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 14:24

ja, op het land zou idd idealer zijn, maar ja, bij ons (en een heleboel andere stallen) mogen de paarden in de winterdag niet op het land i.v.m stuklopen...
Dan is een paddock/buitenbak een goed alternatief imo

_PMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:55

Ik heb op een hele grote pensionstallen gestaan en sta nu op een stal aan huis met 3 andere paarden. Ik ervaar het allebei als prettig. Zet je alle voor en nadelen is op een rijtje

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:22

kleine stal, sta nu op een grote stal. Maar zou echt niet weg willen met de (meeste) jonge mensen hebben we een hechte groep. Echt super gezellig! :j

als ik jou was zou ik de grote stal kiezen omdat dichterbij wel echt een groot plus punt is. Ik stond eerst ook 20 minuten met de auto moest altijd gebracht worden. Nu 10 minuutjes fietsen.
Ga vaak smiddags en savonds naar stal voor de gezelligheid of gewoon omdat het kan :D

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:40

Ik sta nu op een pensionstal met ongeveer 30 paarden.
Vind het zelf erg fijn, meestal als ik er smiddags ben is het helemaal niet druk ben
vaak alleen of met nog 2/3 mensen.

Voorheen bij iemand thuis gestaan, maar was de enige pensionklant + paard&shet van de eigenaar
Soms waren er dan wel verzorgertjes voor de shet of mensen voor de wei, maar ik vind waar ik nu sta
gezelliger.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:52

Ik heb met mijn paard op verschillende stallen gestaan, van een manege tot paard aan huis. Nu staan we op een grote pensionstal met +/- 50 paarden. Ik vind het te druk en ga toch voor iets kleinschaligers.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:21

Sta met 14 paarden (2 van mij), waarvan 6 eigenaren nooit komen, eigenaar van 2 paarden altijd om 7 uur in de ochtend komt, de stal eigenaresse rijd altijd overdag, en de andere 3 komen einde middag of begin van de avond. Ik ben er altijd rond 19.00/19.30 uur en dan is iedereen al geweest of gaan net weg. Vind het soms wel eens lekker om de bak voor mij alleen te hebben en geen commentaar van een ander te krijgen maar de meeste van de tijd vind ik het erg saai....
Helaas zijn hier geen grotere stallen waar je paard op en top verzorgd word anders had ik het wel geweten en lekker op een drukke stal gestaan maar de paarden gaan voor!!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:07

Kleine. Je kent iedereen, de bak is nooit overvol, ja, ik wil zowiezo een kleine pensionstalling. Max 8 pensiongasten :)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:20

Ik zou kijken wat je zelf prettiger vind en wat jij denkt dat voor je paard het beste is.

Ik zou gillend gek worden op een grote stal, en ik zou het zeker een heel groot nadeel vinden als mijn paard niet naar buiten kon in de winter.
Dat zou betekenen dat hij van oktober tot april binnen moest blijven staan, no way..!!

Het is natuurlijk wel fijn dat je een binnenbak hebt maar als je die moet delen met 50 (of meer) anderen, dan gaat voor mij de lol er ook snel vanaf.
Maar goed, als je op een kleine stal alleen maar een buitenbak ter beschikking hebt is het ook maar de vraag of je in de winter vaak kunt rijden.
Van de andere kant, als de buitenbak te bevroren is, ga ik gewoon naar buiten met mijn paard.

Wat ik op een kleine stal weer een groot voordeel vind, is dat je paard minder een nummer is en er is veel meer oog voor het paard zelf.
Dat is de reden waarom ik mijn paard verhuist heb naar een kleine stal. Er staan nu 4 paarden, 2 van de stalhoudster, eentje van een andere pensionklant en die van mij. Heerlijk!

Nu ben ik wel iemand die het heerlijk vind om in alle rust met mijn paard bezig te zijn. Met name door de week hoef ik niet persé gezellig te kletsen met anderen. Ik ga altijd gelijk na mijn werk naar stal en ben door de week in 99% van de gevallen alleen, heerlijk! Maar als je daar niet van houdt, ja dan is dat natuurlijk weer een minpunt.

En 10 kilometer vind ik niet zo ver, die van mij staat 15 km verder weg, ik heb een auto en ben er aan gewend.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 00:21

Persoonlijk zou ik niet op een grote stal willen staan. Vind het zelf erg fijn om gewoon lekker om op me gemak me eigen ding te doen. De bak helemaal voor mezelf. Gewoon echt tijd voor je paard. Mijn paard staat nu met 4 andere en die zijn allemaal van de stalhoudster. Ze rijd zelf niet momenteel, ik rijd sommige van haar paarden ook dus dan heb ik ook alles voor mezelf. Moet er niet aandenken om de bak te delen met 4 andere. Dat is zo vol maar goed ben ook niet anders gewend dan alleen, soms met z'n tweeën. En bij hoge uitzondering 3. Is ook al een tijdje een bijrijder en dan rijden we weleens samen is wel gezellig maar ik merk wel dat ik dan minder kan concentreren op het paard omdat ik ook in de gaten moet houden waar de andere heen gaat en als ik alleen ben kan ik volledig met het paard bezig zijn zonder zorgen te maken waar de andere naar toe gaat. Maar goed dat is dus met tweeën nog goed te doen. Dat is wat het rijden betreft. Verder is het voordeel toch wel met een kleine stal is dat er meer per paard gekeken kan worden en eventuele aanpassingen gemaakt kunnen worden. Als ik op een stal zou staan met 100 paarden bv word het lastig om misschien bodembedekking te veranderen of de tijden voor het buiten/binnen zetten. Als er bv ergens medische noodzaak bij is kun je makkelijker aanpassen als je klein staat omdat je toch meer persoonlijk contact hebt met stalhouder en die met jouw. Als je een klant of 70 hebt ben je toch meer zakelijk ingesteld en kun je ook niet aan iedereen z'n wensen voldoen en doe je het voor A dan moet je het ook doen voor B,C en D. Dus dat is logisch vanuit de stalhouder gezien omdat je grenzen moet hebben anderzijds nadeel voor jouw als klant en dus je paard.
Naar mijn idee is een kleine pensionstal of particulier meer ingesteld op het paard en zal die ook goed kennen op den duur, terwijl je met een paard of 100 natuurlijk veel minder weet en ziet van paarden omdat het er zoveel zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:31

max66 schreef:

Verharde paddock? Nou daar is ook weinig aan. Kan dan niet lekker rollen of rennen... hopelijk wel hooi daar, anders zou ik ze nog liever op stal houden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:01

daar is ook weinig aan, maar ze komen in ieder geval wel de stal uit en kunnen wat rondlopen, dit kan in de stal niet.
Bij ons in de buitenbak kunnen ze idd rollen en lekker gek doen, op een verharde paddock niet.

wilcosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:59

Ik sta nu op een pension stal met mijn shetlander, van ongeveer 17 /18 paarden.
Ik heb het hier prima naar me zin en lieve mensen.
Af en toe mag ik op iemand anders hen paard rijden omdat ik alleen een shetje heb.
Ik heb niks met maneges of grote stallen, ik persoonlijk heb nare ervaringen ermee ; gerodddel, afgekraakt worden etc.
Maar dat hoeft natuurlijk niet, dat is alleen mijn ervaring

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 18:11

ik vid 17/18 paarden al een grote pensionstal..... Zou voor mij te druk zijn!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:48

max66 schreef:
daar is ook weinig aan, maar ze komen in ieder geval wel de stal uit en kunnen wat rondlopen, dit kan in de stal niet.
Bij ons in de buitenbak kunnen ze idd rollen en lekker gek doen, op een verharde paddock niet.

Nou lekker buiten met het gemiddelde weer in Nederland... Beter stapmolen, verwacht dat ze anders toch bij het hek gaan staan.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:51

ik sta heerlijk op een kleine pension stal, voorheen een tijdje op een pensionstal/manege gestaan maar god wat ben ik blij dat ik daar weg ben. Nu hoef ik me tenminste geen zorgen te maken dat mijn halster of touw weg is, dat mijn paard Dubbel gevoerd wordt of helemaal niet en geen mensen die zich met je bemoeien en denken alles beter te weten.
Nee ik blijf waar ik ben lekker klein de enige die er rijdt de rest van de paarden die er staan, staan voor de koets en gaan alleen het bos is.
Ik hoef zelf niks te doen, de boer voert, mest uit en zet de paarden op de wei.

Nee voor mijn geen grote stal meer waar veel te veel mensen en paarden zijn heb daar te slechte ervaringen mee gehad

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:57

Ik sta op een pensionstal met 6 paarden, bevalt super!
Geen geroddel, altijd gezellig, de paarden worden goed verzorgd.