Help asbest in de binnenbak, hoe schadelijk voor mens & dier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:46

Jannepauli schreef:
Voor het analyseren van een situatie ( en vooral er een mening over geven) dien je op de hoogte te zijn van de feiten.

Maar de enige manier om een echt goede inschatting van de feiten te krijgen is toch om er een deskundige ernaar te laten kijken. En net dat gaat niet gebeuren, omdat de TS geen melding doet terwijl ze weet dat het om een situatie gaat die mogelijk ernstige risico's inhoudt. Dat wordt overgelaten aan de stalhouder die al heeft aangegeven daar helemaal geen zin in te hebben. Hoe kun je het dan over feiten hebben?

De groepsdruk werkt trouwens ook andersom. Enerzijds bang voor de gevolgen, omdat het mensen persoonlijk kwalijk genomen wordt dat ze zoiets melden. Daarnaast worden grote risico's ook vaak genegeerd omdat iedereen op vertrouwt dat anderen wel ingegrepen zouden hebben als het echt zo erg zou zijn.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:29

superwoman schreef:
Xanne,jij gaat ook wel erg ver. Ts is niet verantwoordelijk, ben jij bedonderd om dat te schrijven!
Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf en vooral de eigenaar, maar de ts niet.

De TS heeft hier een morele verantwoordelijkheid. Ze heeft kennis van een mogelijk levensgevaarlijke situatie, ze weet ook dat de eigenaar van de stal zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Als zij met deze kennis niets doet is ze naar mijn mening medeverantwoordelijk voor de gevolgen.
Het is treurig hoe sommige mensen omgaan met (levens)belangen van anderen.

Ik moei me hier niet meer mee.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:43

Een kennis van mijn ouders is dood aan het gaan aan asbestlongen. Geloof me, dat is geen leuke manier van doodgaan! Hij heeft nog ongeveer 6 maandjes op de teller zeg maar. Dat wens je niemand toe...

Waar ik me zorgen om zou maken, is het stoffen van de bak. Er vallen stukken asbest in, dat betekent dat er bij het losgaan van die grote stukken ook kleine stukken meekomen. Die dwarrelen allemaal lekker in die binnenbak rond. En jullie weten allemaal hoe erg een binnebak kan stoffen! Ik denk dat je best wat inademt tijdens het rijden of longeren! EN DAT WEET JE STALHOUDER OOK!

Maken dat je wegkomt daar zou ik zeggen! En nadat je weg bent de gemeente inlichten!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:47

Jammer Jannepauli dat jij de ernst van de situatie niet wil zien en je ongelijk niet wil toegeven en het daarom maar gooit op spelfouten en het zogenaamd niet kunnen begrijpend lezen van een aantal posters, het grootste deel van de mensen die hier meeschrijft heeft je blijkbaar verkeerd gelezen dus je kunt je afvragen bij wie het dan fout gaat. Dit is een openbaar forum, als je je ergert aan spelfouten doe je er misschien goed aan een ander forum te zoeken of zelf een topic openen over spelfouten maar het lijkt me echt van geen enkel belang in dit topic.

Een aantal mensen hier in dit topic hebben echt verstand van dit onderwerp (zo blijken enkele mensen met asbest te werken) en jij probeert de adviezen van deze mensen continu te overscheeuwen, terwijl je zelf toegeeft ook niet alles te weten van asbest. Laat de mensen die er wel echt verstand van hebben de adviezen dan geven en begin niet over spelfouten en het aanpraten van een schuldgevoel bij de ts.

Ts, dat jij je stalgenoten op de hoogte hebt gebracht is al een grote en goede stap. Al ben ik het eens met alle voorgaande posters die zeggen dat jij nu wel de kennis heb over de ernst van de situatie (daar heb je zelf om gevraagd) die zij waarschijnlijk niet hebben, het zou mijn inziens daarom nog steeds de beste keuze zijn als je de gemeente inlicht. Zoals haarbal zegt is asbestkanker echt een vreselijke ziekte om aan dood te gaan, er gaat over het algemeen een flinke lijdensweg aan vooraf, dit zeg ik absoluut niet om je bang te maken maar ik vind het zo erg dat het tegen gegaan kan worden maar dat niet gebeurt. Ik heb van dichtbij gezien wat de ziekte doet met mensen en het is echt een hel!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 15:48

Er wordt al gebelt dus maak je allemaal maar niet zo druk, zoals ik al eerder aangaf mocht iedereen er schijt aan hebben dan had ik het nog wel gedaan. Maar liever eerst denken voor doen.

En jaa stalhouder wordt op de hoogte gestelt van de reden

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:57

Shadow0 schreef:
Maar de enige manier om een echt goede inschatting van de feiten te krijgen is toch om er een deskundige ernaar te laten kijken.

En hier heben we niet alleen een uitstekende analyse, maar bovendien een accurate samenvatting van de situatie +:)+

Jannepauli, 'minder grove fouten dan gemiddeld' is bepaald niet hetzelfde als 'correct'. Maar ik vind het wel grappig dat iemand die dergelijke leesfouten maakt, anderen verwijt niet begrijpend te kunnen lezen. Ik zal er maar vanuit gaan dat bij een tweede taal en cultuur ('t is namelijk zeer on-Nederlands maar misschien ook wel verfrissend om van jezelf te zeggen waar je goed in bent) de meer verfijnde communicatie altijd lastig blijft ;) .

_RMHorse_ schreef:
En jaa stalhouder wordt op de hoogte gestelt van de reden

De stalhouder van de stal waar je heen gaat bedoel je?

Gini

Re: Help asbest in de binnenbak, hoe schadelijk voor mens & dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:07

Ik veronderstel dat ze de huidige stalhouder gaat vertellen waarom ze weg gaat.

Ik vind dat het hier veel te ver gaat met beschuldigingen. TS immoreel en medeverantwoordelijk voor de mogelijke dood noemen omdat zij haar paard gaat verhuizen en niets met dit gedoe te maken wil hebben, vind ik veel te ver gaan, veel te ver. Ik vraag me af hoe mensen ertoe komen om zichzelf die autoriteit toe te eigenen. De enige die verantwoordelijk is voor de infrastructuur (staleigenaar) is op de hoogte gesteld en die veegt er zijn edele achterste aan. Wijs dus naar die man als je wil wijzen en niet naar een 19-jarige meid die gewoon een leuke plek voor haar paard wil. TS gaat niet stilzwijgend weg, ze stelt iedereen die er belang bij heeft op de hoogte. Dus ze stuurt niemand onbeholpen de dood in, om in dezelfde dramatiek te blijven.

Ik vrees dat heel veel van achter hun scherm perfect weten hoe moreel en sociaal te handelen, maar als ze zelf in zo een situatie zouden zitten ook eieren voor hun geld zouden kiezen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:36

koenlover schreef:
Jammer Jannepauli dat jij de ernst van de situatie niet wil zien en je ongelijk niet wil toegeven en het daarom maar gooit op spelfouten

.. waarmee maar weer aangetoond is dat jij én begrijpend lezen niet beheerst, maar ook een ruime fantasie hebt :)) Het woord spelfouten heb ik niet in de mond genomen.

maura schreef:
'minder grove fouten dan gemiddeld' is bepaald niet hetzelfde als 'correct'
.. dat heb je goed begrepen! Maar het feit dat ik jouw opmerking maar omgezet heb in 'correct' is - laten we zeggen - een vorm van beschaving om je maar niet op je communicatiefout te wijzen, geen leesfout. Ik maak nl geen grove fouten, en dus ook geen 'minder grove fouten' :))

Oh en over die uitstekende analyse: lees even terug, ook dat was al aanbevolen door ondergetekende, die hiermee jullie :wave: vrolijk gedag zegt want dit wordt een enorme 'waste of time'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:46

Gini schreef:
De enige die verantwoordelijk is voor de infrastructuur (staleigenaar) is op de hoogte gesteld en die veegt er zijn edele achterste aan.

Vind je dat echt? Dat niemand de plicht heeft om iets te doen, behalve de staleigenaar?

De staleigenaar is inderdaad zeker veel kwalijker bezig, en uiteindelijk mogelijk ook juridisch aansprakelijk, maar dat sluit de verantwoordelijkheid van anderen niet uit. Iedereen die op de hoogte is van zo'n situatie heeft wat mij betreft de morele plicht om er iets aan te doen.

Het is zo makkelijk om niets te doen en het maar te laten gebeuren. Het doet mij naast al het andere ook denken aan de mensen die niet ingrijpen terwijl ze zien dat iemand gepest of in elkaar geslagen wordt. Zij zijn wat mij betreft niet net zo schuldig (de mensen die zelf pesten en zelf mishandelen zijn dat in hoofdzaak), maar het kan wel flink fout gaat als niemand iets onderneemt.

Citaat:
TS gaat niet stilzwijgend weg, ze stelt iedereen die er belang bij heeft op de hoogte. Dus ze stuurt niemand onbeholpen de dood in, om in dezelfde dramatiek te blijven.

Ze stelt de huidige stalgenoten op de hoogte - maar hoe zit het met de volgende klanten? Die bijvoorbeeld niet meer kunnen zien dat er brokken van de dakplaten naar beneden zijn gekomen omdat dat tot stof verpulverd in de binnenbak ligt? Zo simpel is het nou ook weer niet.

Citaat:
Ik vrees dat heel veel van achter hun scherm perfect weten hoe moreel en sociaal te handelen, maar als ze zelf in zo een situatie zouden zitten ook eieren voor hun geld zouden kiezen.

Tsja, wat dat betreft durf ik dat wel, ik spring er nog wel eens tussen, met alle nadelen van dien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:04

Shadow0 schreef:
Citaat:
TS gaat niet stilzwijgend weg, ze stelt iedereen die er belang bij heeft op de hoogte. Dus ze stuurt niemand onbeholpen de dood in, om in dezelfde dramatiek te blijven.

Ze stelt de huidige stalgenoten op de hoogte - maar hoe zit het met de volgende klanten? Die bijvoorbeeld niet meer kunnen zien dat er brokken van de dakplaten naar beneden zijn gekomen omdat dat tot stof verpulverd in de binnenbak ligt? Zo simpel is het nou ook weer niet.

Meen je dit nu serieus??
In de paardenwereld??? _O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:04

Shadow0 schreef:
Tsja, wat dat betreft durf ik dat wel, ik spring er nog wel eens tussen, met alle nadelen van dien.

Vroeger deed ik dat ook en het heeft mij veel miserie en verdriet opgeleverd, misschien daarom dat ik cynischer geworden ben. De wereldverbeteraar in mij is gestorven. Ik doop mijn eigen boontjes en probeer zoveel mogelijk mensen te helpen, maar niet meer ten koste van mijzelf.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:17

Asbest is idd geen stof wat je wilt inademen. :n
Ik zou er niet meer willen staan met mn paard.

Zo hadden wij een "aanvaring" met onze buurman 6,5jaar geleden,die flapdrol stond dus doodleuk in zn tuin asbest platen klein te flexen _-:( !!!!Met een flex!En zn vrouw stond erbij,letterlijk met de neus erbovenop! |o
Wij dachten al van huh waar komt die stofwolk vandaan :? ,toen zijn we boven aan het raam gaan kijken en wisten niet wat we zagen joh!

Toen we hem erop aan spraken waar hij mee bezig was zei hij doodleuk dat we ons niet moesten aanstellen want hij werkte zn hele leven lang al met asbest en er was nog nooit iets gebeurd!
Leuk als je kind en dieren op dat moment ook buiten lopen -:(- grrrrrrrrrr
Oja en hij zei nog: De wind blaasd het toch de andere kant op en niet richting woning!!! 8)7

Pas toen ik dreigde dat ik de flex eigenhandig in zn reet zou stoppen als ie niet meteen ermee ophield,toen pas stopte hij.
Wij hadden ook de milieupolitie gebeld maar die flapdrollen verbraken keer op keer de verbinding,we werden steeds zogenaamd door verbonden en hup weg was de verbinding. >;)

Sommige mensen hebben écht zo'n dikke plank voor de kop _-:( pffffffffff

Nu loopt die buurman met kanker,hotschkin of hoe dat ook heet,tja ik denk dan steeds aan zijn woorden:Ik heb mn leven lang ermee gewerkt en nog nooit iets ervan gehad.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 17:30

Gini schreef:

Ik vind dat het hier veel te ver gaat met beschuldigingen. TS immoreel en medeverantwoordelijk voor de mogelijke dood noemen omdat zij haar paard gaat verhuizen en niets met dit gedoe te maken wil hebben, vind ik veel te ver gaan, veel te ver. Ik vraag me af hoe mensen ertoe komen om zichzelf die autoriteit toe te eigenen. De enige die verantwoordelijk is voor de infrastructuur (staleigenaar) is op de hoogte gesteld en die veegt er zijn edele achterste aan. Wijs dus naar die man als je wil wijzen en niet naar een 19-jarige meid die gewoon een leuke plek voor haar paard wil. TS gaat niet stilzwijgend weg, ze stelt iedereen die er belang bij heeft op de hoogte. Dus ze stuurt niemand onbeholpen de dood in, om in dezelfde dramatiek te blijven.

Ik ga inderdaad vertellen aan de staleigenaar waarom ik wegga, ook de nieuwe stal mag dit weten. Ik ga niks verzwijgen vertel eerlijk waarom ik ben verhuist.
Bedankt voor je post zo zit het ook in elkaar.
En echt het gaat als een lopend vuurtje en ik ga echt me mond niet houden.
Er wordt waarschijnlijk wel gebeld want andere mensen op stal willen er eerst het fijne van weten voor ze beslissingen nemen, dus onderzoek en eventueel vervangen van het dak, als de stalhouder dit wil.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:16

Gini schreef:

+:)+

De overheid weet als sinds de jaren 60 dat dit spul gevaarlijk is en pas in de jaren 90 is het verboden. En dan willen jullie voor dit geval de TS een probleem aanpraten waar zij geen debet aan heeft? Haar reactie vindt ik alleen maar lovenswaardig. De eigenaar is in kennis gesteld en de overige mensen ook. Ieder kan nu zijn eigen verantwoording nemen. Of ze dat doen is niet aan de TS. Ik had het er met hubby over die DAV-er is en zijn reactie hierop was "het moet wel gezellig blijven op Bokt". En hij is nog niet eens fan. En hij weet redelijke goed wat de gevolgen van asbest kunnen zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:55

Het "probleem" met asbest is dat je er niet gelijk schade van ondervindt, dat komt pas jaren later. Vandaar dat het vaak niet serieus genoeg genomen wordt. Is er een direct iets (giftige stof, of verstikkende stof die vrij komt) waar je direct aan dood kunt gaan, dan wordt het risico heel anders ingeschat.

Wat betreft asbesthoudende dakbedekking, mits in goede staat hoef je er niet bang voor te zijn. Maar in dit geval vallen de brokstukken naar beneden als je TS hoort. Het bedrijf dat destijds die platen fabriceerde Eternit, heeft inmiddels al miljoenen schadeclaims uit moeten betalen omdat ze omwoners gratis de gebroken dakplaten lieten gebruiken om hun oprit te verharden, niet direct...maar 15-20 jaar later vielen ze al bosjes ;( zo'n schadevergoeding maakt weinig goed als je naar zuurstof ligt te happen.

In 2007 werkte ik op een grote raffinaderij waar ik tijdens een shutdown, vele malen werken stilgelegd heb vanwege asbest wat als sneeuw zoals in het filpje wat ik eerder plaatste naar beneden kwam. Dit werd mij bepaald niet in dank afgenomen! Gelukkig werkte ik toen via een ingenieursbureau daar en de constructiemanager stond achter mij, en konden ze me niet gelijk buiten de poort zetten- ik heb toen wel een officiele waarschuwing gehad ( was toen al zelfstandige btw- dus ik had op straat gestaan)

Nu, 6 jaar later heeft dezelfde raffinaderij zelf met mij contact opgenomen om voor hen de shutdown te doen, op dezelfde stuk fabriek, de asbest zit daar nog, maar er zijn machtswisselingen geweest en nu willen ze het op de "goede" manier doen. De mensen die mij binnen hebben gehaald hebben veel tegenstand gehad van de "oude garde" die denken ook dat tegen de tijd dat zij met pensioen gaan, de eerste slachtoffers zullen verschijnen.

Ikzelf sta daar ook in het register als zijnde "mogelijk besmet" niet dat je er iets mee opschiet als je aan de zuurstof hangt, maar een grote speler als een raffinaderij valt meer te halen dan bij een pensionhouder, als je niet meer kunt werken, niet meer uit je bed kan......

dus over het "melden" ja...zeker doen! als ik 6 jr geleden niet zo gehandeld had dan had ik mezelf niet meer in de spiegel kunnen aankijken, ik had toen nog iets meer te verliezen, net als zelfstandige begonnen, hypotheek en destijds 3 paarden....en dit is slechts een plek op een pensionstal.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:50

ik ben blij dat er gebeld gaat worden.
hopelijk is de stal snel veilig voor mens en dier.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:58

Mist schreef:
Wat betreft asbesthoudende dakbedekking, mits in goede staat hoef je er niet bang voor te zijn. Maar in dit geval vallen de brokstukken naar beneden als je TS hoort. Het bedrijf dat destijds die platen fabriceerde Eternit, heeft inmiddels al miljoenen schadeclaims uit moeten betalen omdat ze omwoners gratis de gebroken dakplaten lieten gebruiken om hun oprit te verharden, niet direct...maar 15-20 jaar later vielen ze al bosjes ;( zo'n schadevergoeding maakt weinig goed als je naar zuurstof ligt te happen.

Eternit (gevestigd in Goor, Overijssel) maakt nog steeds elke week slachtoffers hier in de regio, niet alleen opritten werden met die troep verhardt, maar ook zandwegen en fietspaden werden door boeren en de gemeente verhardt met afvalstukken van Eternit. Daar gingen heel wat fietsers overheen! Dus niet alleen mensen van de boer met erfverharding, maar ook postbodes etc zijn de sjaak. Eerdergenoemde kennis is ook Eternit-slachtoffer.

En als postbodes met stoffige wegen de pineut zijn, dan maak je mij niet wijs dat een binnenbak vol brokstukken geen risico is! Ik denk dat TS er juist goed aan doet om dit niet te verzwijgen; i.m.o is de stalbaas strafbaar door het wel te doen!

Hier een filmpje dat in 30 minuten uitlegt hoe het precies zit, wat de risico's zijn en hoe zulke rommel asbest wel niet is! De kennis van mijn ouders heeft er ook aan meegewerkt, en het is schokkend om te horen hoe onze overheid deze informatie al die jaren verzwegen heeft!

http://www.geschiedenis24.nl/andere-tij ... -Goor.html

TS, kies eieren voor je geld, wegwezen daar!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:48

Jannepauli schreef:
Tja, je kunt het een stomme opmerking vinden - ik vind dat een aantal hier er een behoorlijk drama van maken en de boel opblazen. Daarbij wordt ook nog eens toegevoegd hoe geweldig ze zelf gehandeld hebben in een totaal niet vergelijkbare situatie, en de TS bijna het verwijt maken dat als zij niks doet, ze net zo schuldig is. Leuk als je zo'n braverd bent ( vandaar de lollie) maar wel onzinnig.

Ik durf idd wel een verwijt te maken. Vind dat als het om levens gaat je niets moet verzwijgen.

Maar ik vertelde puur mijn manier van handelen omdat TS vroeg of ik zoiets zou doien als iemand failliet zou kunnen gaan.
Daarom vertelde ik het: conclusie, ja als het om levens/gezondheid gaat maakt mijn een faillisament niets uit. Geld maakt minder gelukkig als gezondheid.
Bij mij ging het om de gezondheid van dieren. Hier gaat het note benen om levens van mensen (en dieren).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:38

blokje schreef:
Ik durf idd wel een verwijt te maken. Vind dat als het om levens gaat je niets moet verzwijgen.

Gelukkig dan maar dat TS niets verzwijgt. ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:49

Oke verzwijgen is niet het juiste woord.

Ik vind het heel goed dat ze de eigenaar er op aan heeft gesproken.
En de pension klanten heeft ingelicht. En dat die mensen blijven staan is idd eigen verantwoording.

Ik kijk even in de toekomst en zullen dan alle mensen weten dat er asbest rond waait daar?
Daar gaat het me om ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:01

Xanne schreef:
superwoman schreef:
Xanne,jij gaat ook wel erg ver. Ts is niet verantwoordelijk, ben jij bedonderd om dat te schrijven!
Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf en vooral de eigenaar, maar de ts niet.

De TS heeft hier een morele verantwoordelijkheid. Ze heeft kennis van een mogelijk levensgevaarlijke situatie, ze weet ook dat de eigenaar van de stal zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Als zij met deze kennis niets doet is ze naar mijn mening medeverantwoordelijk voor de gevolgen.

Tsja ik kan niet anders dan het hier mee eens zijn.

Natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor.zichzelf maar niet iedereen heeft die kennis. En ts wel.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:09

NeverGiveUp schreef:
Xanne schreef:

Tsja ik kan niet anders dan het hier mee eens zijn.

Natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor.zichzelf maar niet iedereen heeft die kennis. En ts wel.

_/-\o_

Daar doel ik dus ook steeds op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:15

blokje schreef:
Oke verzwijgen is niet het juiste woord.

Ik vind het heel goed dat ze de eigenaar er op aan heeft gesproken.
En de pension klanten heeft ingelicht. En dat die mensen blijven staan is idd eigen verantwoording.

Ik kijk even in de toekomst en zullen dan alle mensen weten dat er asbest rond waait daar?
Daar gaat het me om ;)

Zoiets zal stil blijven in deze roddel- en veroordelingszieke paardenwereld? :D
Nah, lijkt me niet hoor :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:26

Misschien wel misschien niet?
Maar daarom moet je wel je verantwoording nemen (in mijn ogen.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:32

blokje schreef:
Misschien wel misschien niet?
Maar daarom moet je wel je verantwoording nemen (in mijn ogen.)

Reken maar niet dat zoiets stil blijft.
Ik heb geen eigen paard, maar ik weet dingen van stallen in de omgeving waar ik nog nooit ben geweest.

Slechte reclame heeft altijd meer resultaat dan goede reclame.

En stel nu dat straks eens uit een test blijkt dat er geen sprake is van asbestbesmetting... Want de stalbaas wil volgens mij nu nog niet testen... Weegt dat niet op tegen de praatjes die nu al de wereld in zijn geholpen. (waar ik overigens niet van zal zeggen dat het onterecht is)