Aansprakelijkheid spullen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:11

Los van of het nu opgelost is met dekens. Ik reageer alleen op de algemene stelling. :+ wij zijn helaas in het bezit van een tinker die goed is in het laten slopen van zijn eigen dekens en halsters. Zijn record staat op 6 dekens in het korte 2 maanden dekenseizoen. Zo kapot en echt aan flarden dat er niets meer aan te repareren valt. Ook hij speelt en klooit graag en heftig.

Maar ondanks de hoge dekenkosten en de bekendheid van de dader zal het niet in ons opkomen de kosten te verhalen op een ander. Wij kiezen er zelf voor hem met deken in een groep buiten te zetten. Dus moeten voor ons gevoel daar ook de gevolgen van trekken.

Hoe lossen we het op, eigenlijk niet. Alleen ligt hier een grote voorraad goedkope halsters. En koop ik geen dure dekens meer tenzij tweedehands ze gaan toch wel kapot. Als het te repareren is doe ik dat of zelf of ik laat het doen. Een voorraad reserve singels en liesriemen en gespen ligt er standaard in de kast. De meeste dekens zitten binnen een dag met minihapjes en gaatjes, zolang ze op de rug maar waterdicht blijven lig ik er niet meer wakker van.

JMkaaay

Re: Aansprakelijkheid spullen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 15:34

Bedoel je de tinker O Connor? Moest best wel lachen om de laatste foto als hengst en eerste foto als ruin (hoopje ellende) haha. Maar goed, back on topic.

Dat zijn een hoop dekens. Knap dat je die verantwoording dan zo op je kan nemen. En tja je zou dus heel goed de ander erop aan kunnen spreken en het zou ze blijkbaar geen cent schelen maar toch vind ik het heel eng dat je zo verantwoordelijk kan worden gesteld voor de 'daden' van je paard, waar je niet eens bij bent. En waar ook geen concreet bewijs van hoeft te zijn blijkbaar. Vandaar ook mijn lichtelijk overdreven opmerking in de originele post, geloof ik. Ik zou Deejay dan best met zijn zadel op in de wei kunnen zetten want ik wil een nieuwe. Het is mijn keuze maar hey, andermans paarden maken het stuk.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:40

Ik was helaas genoodzaakt omgelijk een nieuwe deken te halen omdat mijn baby paard geschoren is :) en de vorst voor de deur stond. Milan heeft altijd met dekens in de groep gehad en laat ze niet slopen :) maar het kan altijd voor komen natuurlijk.
Het zijn ook geen mega duren dekens (ik heb wel eens duurdere gezien) maar als het 2x in 1 week gebeurd wordt het nog duur natuurlijk.

ik ben blij dat het nu opgelost is :) ze staan nog wel bij elkaar en heb zelf nog niks gehoord dat ze verplaatst worden. Maar van de rest van de weigenoten wel dus dat komt vast wel goed.
tot die tijd mag ie zijn deken met gaatjes ophouden en voel ik elke dag of ie nog droog en warm is. zolang dat nog is kunnen ze nog prima even zo blijven staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:47

Yeps die flapdrol is inmiddels alweer ruim 14 maar voelt zich toch nog een jong hengstje met spelen. De laatste foto als hengst geeft niet eens goed weer hoe meneer de trailer af kwam stappen := wat een patser. Hij leek veel groter dan hij toen was door zijn opgefokte machogedrag. Maar bewees maar weer dat hij de castratie eerlijk verdient had. ~~}> .maar wat een hoopje ellende is hij dagen geweest. Zag er niet uit, weg patser gedrag maar weer een lelijke uit model pony. :+ einde offtopic. :D

En over het wel of niet gedaan hebben, dat is gewoon lastig, moet je bij alle schade meteen gaan verhalen waardoor het contact met medestalgenoten niet beter wordt. Of moet je alles maar laten slopen waardoor het je meer geld kost maar de verhoudingen goed blijven. Altijd een dillema.

Wij hebben wel eens de verzekering ingeschakeld omdat onze merrie een weigenoot bewust een gebroken been mepte. De eigenaresse was gewaarschuwd niet haar paard er bij in te zetten door ons en stalhouder en stalgenoten die ons schatje langer kende. Omdat onze merrie geen andere paarden accepteerde behalve die van ons. Anderen werden bij te dichtbij komen echt geslagen om te slopen. :x . Maar ja eigenaresse eigenwijs en jawel binnen 5 minuten was het pats krak. Toen hebben we onze verzekering ingeschakeld ondanks dat het haar eigen schuld was. Uiteindelijk is het dier wel beter geworden maar niet meer geschikt voor rijden.

En de gesloopte dekens, het went. Hij heeft ze helaas nodig ondanks zijn dikke vacht en hem ervoor alleen zetten doe ik niet. Als ik kijk hoeveel schade hij zelf al heeft opgelopen door zijn geklooi. Hechtingen, kneuzingen, lappen vel eraf, een hoektand met spelen in zijn oogbol, bossen haar doe eruit getrokken worden en in totaal wel 18 tot 20 dekens in 12 jaar en echt ontelbare halsters gedemonteerd tot stukjes. Ach hij heeft er lol van dat is het belangrijkste. En die speelpret neem ik hem niet af. Gewoon een dure bok. :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:05

ik snap sowieso de discussie niet, als je paard iets sloopt vergoed je dat, daar ben je voor verzekerd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:13

Polly schreef:
ik snap sowieso de discussie niet, als je paard iets sloopt vergoed je dat, daar ben je voor verzekerd.

Ja, als je zeker weet dat je paard iets gesloopt heeft. Als je paard in een groep staat kun je nooit zeker weten wie het kapot gemaakt heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:15

Tenzij je getuigen hebt/zelf aanwezig was.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:47

Vjestagirl schreef:
Polly schreef:

Ja, als je zeker weet dat je paard iets gesloopt heeft. Als je paard in een groep staat kun je nooit zeker weten wie het kapot gemaakt heeft.

ik ga er ook vanuit dat als iemand mij meld dat mijn paard dat heeft gedaan dat dat ook gezien is, zoveel vertrouwen heb ik wel in mijn stalgenoten.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:34

@sita goed dat je je verhaal ook hier doet. En zo zie je maar dat het een en ander verkeerd opgevat kan worden kan worden. Wat ik eigenlijk raar van het verhaal vind is dat je haar een nette volwassen mail hebt gestuurd.
Ik zou dat niet gedaan hebben als ik in jou schoenen had gestaan dan had ik het haar face to face gezegd of in ieder geval telefonisch met haar besproken. Dan komt een en ander ook heel anders over.

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:45

karuna schreef:
Los van of het nu opgelost is met dekens. Ik reageer alleen op de algemene stelling. :+ wij zijn helaas in het bezit van een tinker die goed is in het laten slopen van zijn eigen dekens en halsters. Zijn record staat op 6 dekens in het korte 2 maanden dekenseizoen. Zo kapot en echt aan flarden dat er niets meer aan te repareren valt. Ook hij speelt en klooit graag en heftig.

Maar ondanks de hoge dekenkosten en de bekendheid van de dader zal het niet in ons opkomen de kosten te verhalen op een ander. Wij kiezen er zelf voor hem met deken in een groep buiten te zetten. Dus moeten voor ons gevoel daar ook de gevolgen van trekken.

Hoe lossen we het op, eigenlijk niet. Alleen ligt hier een grote voorraad goedkope halsters. En koop ik geen dure dekens meer tenzij tweedehands ze gaan toch wel kapot. Als het te repareren is doe ik dat of zelf of ik laat het doen. Een voorraad reserve singels en liesriemen en gespen ligt er standaard in de kast. De meeste dekens zitten binnen een dag met minihapjes en gaatjes, zolang ze op de rug maar waterdicht blijven lig ik er niet meer wakker van.

wow dat is ook echt best wel vervelend.. 6 dekens binnen 2 maanden :/
Hoe krijgt hij ze zo snel kapot?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:50

Ik vind dat als jouw paard andermans eigendom kapotmaakt dat je dat gewoon moet vergoeden zonder daarover te gaan miepen/ moeilijk gaan doen, dan doe je paard maar apart van bij wie hij graag sloopt.

Als mijn deken gesloopt is/wordt door een ander paard dan moet de eigenaar dat gewoon vergoeden, klaar punt.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:57

Even over een hele ander boeg:
Door wat stoeien/klieren gaan bucas dekens echt niet zomaar kapot. (ben ervaringsdeskundige) :D
Zou het zo kunnen zijn dat het paard in kwestie ergens achter is blijven haken in de stal/paddock? (scherp randje, schroef, spijker o.i.d.?)
Gaatjes en laddertjes krijg je namelijk niet zo snel van bijten, meestal heb je dan gelijk een winkelhaak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:38

Hier lukte het heel erg goed. Een bucas 3 weken en aan flarden. Fijn met twee paarden aan een singel gaan hangen als paardlief zelf de andere kant op loopt. Als je dat lang genoeg volhoudt scheurt een singel vanzelf af met de stof erbij. Ook een steviger paard met scherpe tanden kan de achterkant volledig aan flarden trekken. :j ik heb het zien gebeuren, 5 minuten werk en lol. Darna kun je leuk aan de sliertjes gaan hangen :') .

Is meteen de vraag hierboven beantwoord hoe doen ze dat. Singeltrekken is een heel leuk spelletje voor veel paarden. Als ze dat maar vaak genoeg doen scheurt een deken zover uit dat repareren geen zin meer heeft. Net als achterflappen trekken, sluiting peuteren en liesriemhappen. Als paardlief zijn deken aanbied als speelobject lukt dat vrij snel. :+

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:08

De reden van mailen is omdat ik geen telefoon nummer heb en wij verschillend op stal zijn.
Paard staat buiten zonder stal of padock in een wei met stroom draden! Ik ga niet zomaar iemand beschuldigen ofiets. Heb ook eerst rondje door de wei gemaakt of ie niet ergens aan gehangen kon hebben! Maar ze zijn boven op zijn rug, dus dat kon niet! Ik laat deze deken op tot ze uit elkaar gaan ze staan nu met zijn 2 en de deken gaat steeds verder kapot! Je ziet de randaardingen speegsel erop dus vandaar dat ik het zeker weet.
En jah helaas ik dacht dat bucas sterker zou zijn maar helaas

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:47

LDRD schreef:
Moet punt 1 vast staan welk paard nu eigenlijk de dader is en

punt 2 speelt er ook nog zoiets als 'eigen schuld' bij de benadeelde. En die
laatste schat ik in op 100%.

En nu komen er weer vele mensen die wel wat vergoed hebben gekregen natuurlijk, maar om dat dan even recht te zetten:

- bij verzekeraars weet ook niet altijd iedereen exact hoe iets zit, dus soms wordt ten onrechte iets wel of juist niet vergoed.
- verzekeraars maken vaak een afweging tussen kosten/baten. Een discussie uitlokken met een klant kost vaak meer dan het oplevert.

Ik quote mezelf nog eens hier, omdat er toch veel mensen zijn die denken dat een verzekeraar dit zomaar vergoed.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:55

Ik denk het niet alleen, ik weet het zeker.

Maar goed, ik denk dat ik me maar niet langer meng in deze discussie want blijkbaar verkondig ik toch alleen maar onzin. Ik ben blij dat e.e.a. met mijn stalgenootjes op een fijne manier geregeld kan worden als er iets gebeurd en wij blijkbaar op elkaar vertrouwen zonder argwanend op zoek te gaan naar bewijzen dat het ons paard niet was want 'mijn paard is heilig en doet zoiets niet' dat gevoel krijg ik hier namelijk heel sterk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:12

Ik denk dat het vergoeden ook van een aantal factoren afhangt, de ene maatschappij is de andere niet, dien jij vaak wat in zullen ze ook kritischer zijn, vraagt een verzekering door naar bijvoorbeeld concrete bewijzen of nemen ze het voor lief....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:15

Punt 1 is correct, er moet aangetoond kunnen worden (door getuigen, verklaringen,...) dat paard X de dader is.

Punt 2 klopt niet. Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor je paard. Schade aan derden wordt dus gedekt door de verzekering van de "dader".

Eigen schuld is een zeer complex iets in verzekeringstermen. Dan moet echt onomstotelijk vastgesteld kunnen worden dat de eigenaar van het paard zijn paard aangestuurd heeft om het deken van het andere paard kapot te maken. De schade moet met intentie berokkend zijn (bv. ik ga stenen door de ruiten van de buren gooien). De bewijslast hierbij ligt bij de verzekeraar zelf!!!, niet bij de verzekerde personen.
Lichte en normale schuld is ook gewoon gedekt.
Dus eigen schuld is in dit geval 0%.

Je hebt dan wel nog zoiets als 'grove nalatigheid'. Dat de eigenaar van het paard met deken wist dat ze haar paard met een dekensloper op de wei zette, dat zou je misschien kunnen verklaren, en dan nog weet ik niet of je sterk staat. Maar zoiets zou ik ook door de verzekeringen laten "uitvechten". Het zou voor mij geen reden zijn om mijn verzekering dan maar helemaal niet aan te spreken. Je betaalt er genoeg premie voor. ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:16

@Gini....Lees bij FAQ: paarden, aansprakelijkheid en verzekeren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:19

Gini schreef:
Punt 1 is correct, er moet aangetoond kunnen worden (door getuigen, verklaringen,...) dat paard X de dader is.

Punt 2 klopt niet. Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor je paard. Schade aan derden wordt dus gedekt door de verzekering van de "dader".

Eigen schuld is een zeer complex iets in verzekeringstermen. Dan moet echt onomstotelijk vastgesteld kunnen worden dat de eigenaar van het paard zijn paard aangestuurd heeft om het deken van het andere paard kapot te maken. De schade moet met intentie berokkend zijn (bv. ik ga stenen door de ruiten van de buren gooien). De bewijslast hierbij ligt bij de verzekeraar zelf!!!, niet bij de verzekerde personen.
Lichte en normale schuld is ook gewoon gedekt.
Dus eigen schuld is in dit geval 0%.

Je hebt dan wel nog zoiets als 'grove nalatigheid'. Dat de eigenaar van het paard met deken wist dat ze haar paard met een dekensloper op de wei zette, dat zou je misschien kunnen verklaren, en dan nog weet ik niet of je sterk staat. Maar zoiets zou ik ook door de verzekeringen laten "uitvechten". Het zou voor mij geen reden zijn om mijn verzekering dan maar helemaal niet aan te spreken. Je betaalt er genoeg premie voor. ;)

Maar zal een verzekering dan een 2e of 3e ingediende nota van een deken vergoeden als het dezelfde persoon betreft? Deze persoon weet dan na de eerste keer dat haar paard bij een paard in de wei staat die als hobby heeft om dekens te slopen. Dan kan je niet meer zeggen ik wist het niet.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:20

Dat is dus wat ik bedoel met grove nalatigheid en dat kan je altijd proberen in te roepen. Inderdaad, ja dus. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:35

LDRD, kan je even definiëren wat eigen schuld is en waarom dat in dit geval 100%, dus onomstotelijk bewijsbaar, is?

Per PB heeft niemand er wat aan toch?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:19

Grove nalatigheid werkt ook andersom: eigenaar van het slopende paard wist ook dat het paard dekens sloopt... Het is maar net van welke kant je het bekijkt.
Valt me op de veel mensen het voor de 'pester' opnemen en de 'gepeste' maar uit de groep willen halen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:14

Hoe staat het met de verantwoording van de pensionhouder/staleigenaar?
Deze bepaalt vaak in welke groep een paard wordt geplaatst. Een beetje pensionhouder weet hoe de paarden in een bepaalde koppel zijn als ze er al wat langer lopen. Plus dat met een beetje navraag bij de eigenaar van een paard je ook al veel info kunt krijgen en dingen in kunt schatten...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:11

Gini schreef:
LDRD, kan je even definiëren wat eigen schuld is en waarom dat in dit geval 100%, dus onomstotelijk bewijsbaar, is?

Per PB heeft niemand er wat aan toch?

Lees eerst dit maar even: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Als jij jouw paard willens en wetens bij anderen op de wei zet met deken op dan neem je bewust het risico dat jouw deken wel eens gesloopt zou kunnen worden. Daarmee heb je gelijk
de 100% eigen schuld te pakken :j .

Overigens speelt de term 'grove nalatigheid' hier juridisch geen enkele rol.

Belangrijke edit: Ik praat hier over Nederlands recht!