paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:45

Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:45

Noblesse_ schreef:
Mijn paard staat vierkant op ijzers, en loopt NORMAAL van 's ochtends vroeg buiten tot redelijk laat in de avond.
Heb het 1 dag geprobeerd in de sneeuw, maar het is onmogelijk :n. Dus nu staat hij al 2 dagen binnen. Toen ik hem gisteravond buiten zette, kwam hij direct weer binnen staan, dus tja, denk niet dat hij het erg vind

Onmogelijk is relatief, je kan het wel mogelijk maken dmv sneeuwbeslag.
(Ook even de complimenten voor de mensen die dat ook hebben voor hun paard +:)+ )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:46

Die van mij gaan ook gewoon naar buiten.
Eentje op sneeuwbeslag en de ander blootsvoets.
Ze komen elke dag buiten dus weten prima wat wel en niet kan.

Ssoraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:47

hij kan opzich gewoon naar buiten of miss. idee om sneeuw weg te schuiven?

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:47

ik heb mijn paarden ook op ijzers staan rondom, komen nu niet buiten de andere die staat zonder ijzers die komt wel buiten die andere 2 gaan 2 x per dag aan de stapmolen

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:49

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:49

mijn paarden staan normaal ook overdag minimaal 10 uur buiten
als ik ze binnen houdt breken ze de stal af
ze weten heel goed dat ze wat voorzichtiger moeten zijn
2 lopen blootvoets en 1 op ijzers voor die ik even goed in de slaolie zet

Splash_

Re: paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:50

Hier gaan alle paarden naar buiten, met of zonder ijzers!

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:50

vuurneon schreef:
Noblesse_ schreef:
Mijn paard staat vierkant op ijzers, en loopt NORMAAL van 's ochtends vroeg buiten tot redelijk laat in de avond.
Heb het 1 dag geprobeerd in de sneeuw, maar het is onmogelijk :n. Dus nu staat hij al 2 dagen binnen. Toen ik hem gisteravond buiten zette, kwam hij direct weer binnen staan, dus tja, denk niet dat hij het erg vind

Onmogelijk is relatief, je kan het wel mogelijk maken dmv sneeuwbeslag.
(Ook even de complimenten voor de mensen die dat ook hebben voor hun paard +:)+ )

Paard staat al op speciale ijzers, neem aan dat sneeuwbeslag dan niet kan?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:51

Alles kan, de vraag is of je dat wilt betalen.

Wiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:52

die van ons staan nu ook maar binnen, 1 drachtige merrie bloot en mijn paard 4 kant beslagen.. Ze staan ook direkt bij het hek om naar binnen te mogen ookal hebben ze stapels hooi met wortels..

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:53

als je de paarden altijd buiten heb staan en dit ook dus blijft doen met sneeuw is er vaak niks aan de hand want ze zijn gewend om naar buiten te gaan,
maar als jij je paard binnen gaat houden een paar dagen en dan in eens denkt van ik ga mijn paard toch maar in het land zetten met sneeuw dan zijn ze vaak gek omdat ze paar dagen niet buiten zijn geweest,
en sneeuw lijkt ook heel erg eng vinden wij ook hoor maar het gaat meestal gewoon goed.
maar paard dus paar dagen binnen houden en dan naar buiten is helemaal niet verstandig vinden wij.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:53

Sneeuwbeslag is niet meer dan een extra laagje tussen de hoef en het ijzer.
Dus mensen die paarden met ijzers hebben, maar zeggen dat deze niet buiten kunnen......
Even moeite doen, je smid bellen en ze kunnen gewoon de hele winter buiten.

Nou nou of je dat wil betalen...sneeuwbeslag kost mij €10 extra voor vierkant.
Dingen zijn nog herbruikbaar ook dus dat zijn de kosten voor de hele winter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:55

Noblesse_ schreef:
Paard staat al op speciale ijzers, neem aan dat sneeuwbeslag dan niet kan?

Er is veel mogelijk; ook een zooltje kan al helpen bv. De hoefsmid heeft meerdere manieren om sneeuw klonten tegen te gaan bij hoefijzers dus er zal echt wel iets zijn dat ook wil bij jouw paard.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:56

Tuurlijk wil ik dat betalen, waarom zou ik het niet willen? Paard staat alleen al met een extra laag tussen z'n ijzers wat al moeilijk is om te beslaan. En als ik de stallen open doe, paard naar buiten breng, staat hij te drammen om weer binnen te gaan staan... Dus dan vraag ik mij af als ik hem er een plezier mee doe om hem een hele dag buiten te zetten.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:58

Wij halen bewust voor de winter de ijzers er onder weg, ze staan dus lekker op hun reguliere tijden (10-17) buiten met een grote ruif vol hooi :)

vuurneon

Soms hebben ze niets te willen; sinds de paarden bij mij nooit meer op stal staan, hoeven ze er ook niet meer erin. Heeft wel lang geduurd omdat ze zo aan de routine gewend waren :) dus 'niet willen' is bij paarden meer 'gewenning'.
Lekker buiten de stal, is wel zo goed voor het lichaam!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-01-13 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

powerkippie

snap niet waarom mensen gelijk zeggen dat je paard 24/7 per week binnen staat als ze nu niet een paar dagen de wei op kunnen. ik ben van mening als je met je paard gewoon gaat wandelen voor zo ver dat mogelijk is en dat twee keer op een dag een uur doet. dat hij meer beweging heeft dan dat hij tien minuten gek gaat doen op de wei en voor de rest als een zombie stil staat. die van mij komen in de winter normaal zeven uur per dag op de wei. maar helaas gaat dat nu niet. lagen van de week nog aardige plassen op is nu dus keihard en daar boven op 15 cm sneeuw. dus mijn paarden kunnen niet meer zien waar ze lopen. dus ik ga niet het risico lopen dat er wat gebeurd. ik wandel twee keer op een dag een uur met ze. zodra het weer wat beter te doen is kunnen ze weer naar buiten.dus 24/7 per week op sluiten vind ik onzin omdat te gaan roepen.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:00

Ik denk dat de discussie gewoon kan blijven doorgaan. Iedereen werkt op een andere manier toch?
ijzers afhalen is hier geen optie helaas

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:02

tess_84 schreef:
Broccoli schreef:
quote="Rider01"
Zodra paarden in mensenhanden vallen kunnen ze blijkbaar ineens niet meer tegen sneeuw, hou toch op :')

Is er iemand die dat kan onderbouwen?
/quote
Nou ik neem aan dat paarden in de natuur geen ijzers hebben.

Ook een menselijke ingreep, lijkt me ...

Ja inderdaad, maar daar ging het toch ook om?

vuurneon

powerkippie schreef:
snap niet waarom mensen gelijk zeggen dat je paard 24/7 per week binnen staat als ze nu niet een paar dagen de wei op kunnen. ik ben van mening als je met je paard gewoon gaat wandelen voor zo ver dat mogelijk is en dat twee keer op een dag een uur doet. dat hij meer beweging heeft dan dat hij tien minuten gek gaat doen op de wei en voor de rest als een zombie stil staat. die van mij komen in de winter normaal zeven uur per dag op de wei. maar helaas gaat dat nu niet. lagen van de week nog aardige plassen op is nu dus keihard en daar boven op 15 cm sneeuw. dus mijn paarden kunnen niet meer zien waar ze lopen. dus ik ga niet het risico lopen dat er wat gebeurd. ik wandel twee keer op een dag een uur met ze. zodra het weer wat beter te doen is kunnen ze weer naar buiten.dus 24/7 per week op sluiten vind ik onzin omdat te gaan roepen.

Verschil is dat ze op de wei de kans hebben om zich te bewegen en te rollen als ze dat willen... Op stal staan ze verplicht stil. Op de wei hebben ze sociale contacten, maar weinig stallen bieden die mogelijkheid. Dus ik vind het een wereld van verschil. Ik zie liever (gezonde) paarden 10 uur buiten de stal dan 1 uur actief bewegen en 23 uur op stal. In de wei kunnen ze even lekker paard zijn en ontspannen en hoeven ze niets. Is ontzettend belangrijk voor het welbevinden lekker buiten de stal zomer de baas en met vriendjes.

Tja, in een ideale wereld zorg je dat je paard een plek heeft om naar buiten te kunnen; wij hebben een stuk betegeld om de stal heen zodat ze altijd buiten kunnen staan :) maar goed, als de wei niet van jezelf is dan is het al een stuk lastiger! Ben je afhankelijk van een ander.

(Het woord wei mag ook worden vervangen door; bak, paddock etc...)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-01-13 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt

tess_84

storrum schreef:
Whis_Serada schreef:
Mijn merrie is zelfs 300 dagen drachtig en vind het heerlijk om gek te doen in de sneeuw

Bij ons ook allemaal drachtige merries in de sneeuw :)
http://www.youtube.com/watch?v=8-orVt3f ... g&index=25

Hier word ik spontaan gelukkig van! Zo'n mooi zicht, een kudde lekker buiten op de weide, zalig!

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:04

Ik krijg soms echt de indruk dat ik m'n paard mishandel of ongelukkig maak omdat hij een paar dagen per jaar op stal staat, terwijl hij het zelf wil. Dit is m'n persoonlijke mening, dus niet aanvallend bedoeld

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:05

vuurneon schreef:
powerkippie schreef:

Verschil is dat ze op de wei de kans hebben om zich te bewegen en te rollen als ze dat willen... Op stal staan ze verplicht stil. Op de wei hebben ze sociale contacten, maar weinig stallen bieden die mogelijkheid. Dus ik vind het een wereld van verschil. Ik zie liever (gezonde) paarden 10 uur buiten de stal dan 1 uur actief bewegen en 23 uur op stal. In de wei kunnen ze even lekker paard zijn en ontspannen en hoeven ze niets. Is ontzettend belangrijk voor het welbevinden lekker buiten de stal zomer de baas en met vriendjes.

(Het woord wei mag ook worden vervangen door; bak, paddock etc...)

wie zegt dat hij 23 uur op stal staat dat maak jij der gelijk van. dus jij gaat je paard in een weiland zetten waar plassen op gestaan hebben dus nu gewoon een schaatsbaan is en daarover heen nog eens 15 cm ? nou sorry dan wacht ik gewoon een paar dagen af en contact heeft hij wel staat in een stal van zes bij zes rollen kan hij ook. en hij staat normaal 360 dagen in een jaar buiten op het land in de zomer hele dagen en in de winter halve dagen en nu even niet helaas !!

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:05

Alle paarden bij ons op stal gaan gewoon naar buiten, in weer en wind haha. Stond er geen 1 binnen, die van mij maar rond 4 u binnen gehaald, ze vond t niet leuk meer, maargoed, anders had ze tot 5 gestaan. Maar voor de rest vinden ze t heerlijk!