24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dendola

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:59

Hier ook twee 24/7 buiten paarden met schuilstal. Ze krijgen 2 maal daags flink wat hooi binnen in de stal. Daarnaast geef ik nog wat extra plakken hooi in de wei met de vorst. Tja en dat water is balen, maar ga straks weer het water open hakken

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:08

Pipo, bedankt! Dat stelt mij gerust!

Net toen ik aan kwam rijden stond hij gras te zoeken. Hij zag de auto en strompelde naar zijn stal. Ik heb daar maar even gebruik van gemaakt en daar zijn hooinet in opgehangen, extra bodem bedekking en het water weer even gebroken. Hij zal het verder zelf waarschijnlijk wel uitzoeken :o

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:51

strompelen? Hopenlijk door de oneffe bodem? (bevroren hoeven ed in de blub) ;)
Ik ben van mening dat ze dus echt wel een stevige bult hooi/kuil nodig hebben. Is het niet op dan geef je de volgende X iets minder. Mijn paarden staan aan huis dus dat is makkelijker om bij te houden, want als het op is hobbel ik met mijn kruiwagentje die kant op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:53

Ze hebben wel veel hooi nodig, maar helaas gaat dat niet altijd goed in combinatie met hoefbevangenheid. Hier zijn ze juist in de winter bevangen geraakt doordat ik meer hooi voerde zodat ze zich warm konden houden. Gras kregen ze al niet meer toen. Dat in combinatie met minder bewegen kan funest zijn. Gelukkig gaat het goed sinds ik graszaadhooi voer. Kunnen ze toch flink eten zonder dik te worden.

Edit: was even in de veronderstelling dat ik in het hbtopic zat :+
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 14-01-13 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:55

Hier staan ze met zijn tweetjes op een groot stuk steen. (Met een grote wei eraan)
Met een enorme hoop hooi en kuil.

Door de grote schuilstal staan ze ook lekker uit de wind. (Stal zelf staan ze niet vaak in)

Net lekker warm dekentje op gedaan en dan komen ze wel door :D

Oh en het water regelt de boer. Vanochtend vroeg had hij al een enorme bak neergezet, die hij blijft uithakken. Heerlijk :D

x_ldc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:59

Bij mij op de manege staan de paarden niet 24/7 buiten, maar bevriezen wel de waterleidingen. De pony's krijgen dus allemaal met emmers water te drinken elke dag.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:34

Gypsy schreef:
Vinden ze die beluchtingspomp niet eng?

Wij hebben vorig jaar eigenlijk expres de paarden van 't gras af gehouden, omdat de combi vorst + zon toen een fructaanbom opleverde.

Nee, die beluchtingspomp is geen enkel probleem. Ze zijn hier vooral nieuwsgierig aangelegd, niet zozeer bang.

Fransje_70 schreef:
fjordnina schreef:
Hier staan de paarden nog gewoon op gras en worden dus nog niet bijgevoerd.

Huh? Dit begrijp ik niet? In de winter zit er bijna geen voedingsstoffen in het gras? En met de vorst +zon helemaal niet gezond vanwege fructaangehalte. In de winter hebben paarden m.i. echt extra's voer nodig en voldoet alleen gras absoluut niet.

@PLK, blijven je waterbakken echt ijsvrij door die kruiken???? 24/7? Dat vind ik echt een mega gouwe tip! Ik ga het vandaag uitproberen met 1 waterbak, als het nou werkt, alle drie. Weer een zorg minder.

We hebben al sinds de jaren 70 pony's en houden hen ook al jarenlang op deze manier. Er is dus ruim voldoende ervaring voorhanden om te zien dat de dieren niet meer nodig hebben op dit moment. Bovendien, ik kan ze moeilijk dwingen om hooi te gaan eten toch?
We checken of ze behoefte aan hooi hebben door er af en toe een plak in te gooien, maar tot op heden wordt het amper aangeraakt. Er ligt wel een liksteen in de wei en ook worden er regelmatig wilgentakken gegeven.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:35

Grappig, hebben jullie dan zo goed land? Of veel land?
Of heeft dan iets met bemesten of iets te maken?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:42

veel land met genoeg gras neem ik aan?

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:50

Hier staat ook alles buiten met schuilstal.
Vooraan eerst een stuk geel zand en dat loopt langzaam over in grasland.
Ze hebben allemaal een grote bak met onbeperkt hooi. Het water trappen de meeste zelf door +:)+ , dus ben altijd zo klaar met het water.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:59

Dit is inderdaad 2 ha. In de zomer wordt het bemest en gemaaid. Half oktober vaak voor het laatst en dan mogen vanaf november de dieren erop. Half februari/begin maart gaan ze er dan weer af om het land bij te laten komen. Het land ligt op veengrond, drassig en nat dus. Desondanks is er ongeveer 1/3e wel keurig droog.

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:19

In het andere weiland van de paardjes is een sloot, en daar halem ze hun water uit.
De ijslanders lopen er uiteindelijk gewoon op, maar ze trappen t altijd zelf kapot.
Nu staan ze in een ander weiland (teveel blub, hoog waterstand sloot/ 'rivier' ) en daar is gewoon een speciebak

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:58

Fjordina, hebben jullie 2 ha grond voor 70 pony's?? Of begrijp ik dit nu verkeerd?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:01

fjordnina schreef:
Dit is inderdaad 2 ha. In de zomer wordt het bemest en gemaaid. Half oktober vaak voor het laatst en dan mogen vanaf november de dieren erop. Half februari/begin maart gaan ze er dan weer af om het land bij te laten komen. Het land ligt op veengrond, drassig en nat dus. Desondanks is er ongeveer 1/3e wel keurig droog.

Dus op die manier zitten er echt nog voedingsstoffen in het gras zeg maar :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:07

fjordnina schreef:

heb je nooit problemen met mok/rotstraal ed als het zo nat is?
waar heb je ze de andere maanden?

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:12

Hier in Canada hebben we natuurlijk hele andere weer condities. Mijn paarden zijn geschoren omdat ik ze dagelijks rij, maar ze staan wel dag en nacht buiten. ( Ook als het -35 of kouder is ) Natuurlijk hebben ze goede dekens op. We hebben een systeem in de waterbakken zodat het water niet bevriest en ze dus altijd kunnen drinken. De shelter is wat dieper met veel stro zodat ze daarin kunnen schuilen als het hard waait. Vorig jaar heb ik ze alleen binnen gehaald toen het -50 was.
Het is hier zo droog dat we zelfs straks in het voorjaar weinig modder hebben, ideaal.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:25

droge vrieskou is idd een stuk fijner dan maandenlang 5-6 gr met regen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:29

Ik vind dit heerlijk zo :j ja, het is wel meer werk bij de paarden, maar morgen gaan ze lekker het land op (staan nu nog op een afgezet stukje bij de stal) en kunnen ze zich heerlijk uitleven!
(Kan niet wachten om weer te schaatsen :D)

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:32

Bij ons stampen de paarden het ijs zelf kapot :D Maar ik verwen ze dan weer door het water lekker ijsschots vrij te maken *D

ErikaWohler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:42

wij geven de jonge paarden in de buitenstal op wat meer stro zodat ze in hun potstal een lekker dik ligbed hebben. De drinkbakken hebben we voorzien van verwarmingskabels van http://www.cavalo.nl/vorstvrije-stal.html. Verder voeren we ze een beetje meer krachtvoer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:35

Kruiken in de waterbakken, wat een idee!!! *gaat morgen boodschappen doen*. Kan je die dingen bij de Hema halen gewoon? Ik ga het eens proberen!!

Mijn pony staat 24/7 buiten, heeft een schuilstalletje waar ik extra stro in heb gelegd. Ik heb 1 waterbak extra in haar stalletje gezet, dat is in de luwte en scheelt misschien iets. Ze krijgen iets meer (goed) hooi bijgevoerd tijdens de ochtend & middag portie.

Ze stond er vanochtend vroeg super schattig bij. Alle puntjes van de haren bevroren, ziet er zo schattig uit, die witte puntjes van de oren ook :+: En ondertussen heerlijk opgeblazen vacht, en heerlijk warm bij de basis van de oortjes, flanken en op de huid. Ze houdt het prima zo :) (heeft de afgelopen 3 jaren niet buiten gestaan snachts in de winter).

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:42

lennylenny schreef:
Hier in Canada hebben we natuurlijk hele andere weer condities. Mijn paarden zijn geschoren omdat ik ze dagelijks rij, maar ze staan wel dag en nacht buiten. ( Ook als het -35 of kouder is ) Natuurlijk hebben ze goede dekens op. We hebben een systeem in de waterbakken zodat het water niet bevriest en ze dus altijd kunnen drinken. De shelter is wat dieper met veel stro zodat ze daarin kunnen schuilen als het hard waait. Vorig jaar heb ik ze alleen binnen gehaald toen het -50 was.
Het is hier zo droog dat we zelfs straks in het voorjaar weinig modder hebben, ideaal.

-50!!!!!!

:brr: :brr:

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:46

:brr: :brr:

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:51

Boh min50? Ik voelde me net al half sterven van de kou :p

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:02

-50 :oo
Ja dan gooi ik ook mijn 24/7 buiten principes overboord, dan zou ik ze in de woonkamer zetten haha. :')