Hoeveel stalgeld en waarvan doe je het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:17

Pfoeh, heb de paardjes aan huis dus doe het eerst even per jaar

350 euro hooi
200 euro lucerne
40 euro muesli
25 euro kalk voor de wei
100 euro lidmaatschap manege = 2 binnenpistes
100 euro hoefsmid
100 euro entingen
60 euro wormenkuur

Komt op zo'n 80 euro per maand, bijna hectare weiland zomer en winter, buitenbak, paddock met schuilstal

komt nog wel eens bij à paar 100 euros: gesloopt hekwerk :+

o ja, en lessen :j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:54

Ik betaal €200 pm all-in.

- 3x3,5 stal
-Gevoerd
-Buiten en binnen gezet
-Gemest
-2 binnenbakken, waarvan 1 echt heel groot is
-1 buitenbak
-Bos op loopafstand
-Wasplaats
-Solarium (volgens mij wel tegen extra kosten)
-Stapmolen

Dierenarts komt 1x per jaar alle paarden inenten, dus dat hoef ik ook niet te regelen.
Hoefsmid komt 1x per week, dus de mijne kan zo meegenomen worden als het nodig is.

Ik werk gemiddeld 20 uur per week (straks wat meer) en daar kan ik het makkelijk van betalen buiten mijn gewone vaste lasten. Kan dan ook nog gewoon sparen.

Kyrahw

Re: Hoeveel stalgeld en waarvan doe je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:16

Eehm... 145€ p/m voor 24/7 wei
Hierbij zit hooi voeren
Grote binnenbak en kleine binnenbak
Verlichte buitenbak
Twee wasplaatsen
Kantine en trailerstalling
Ook mag je voer (brok) pakken
Maar het belangrijkste...het is er gezellig!
En het enten en ontwormen wordt geregeld en moet daarna betaald worden

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:04

ik betaal 230 all in
heb hem bij mij een jaar aan huis gehad toen was ik meer geld kwijt
zelf stro/krullen kopen hooi voer ik was toen wel ruim 300 euro per maand kwijt en het is een hoop werk.
al zou ik de ruimte hebben er komt bij mij nooit een paard meer aan huis heel veel werk altijd plannen en je bent nog meer kwijt dan in pension
ik heb verder een prima betaalde baan en mijn vriend ook
Laatst bijgewerkt door janne op 25-01-13 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:14

ik betaal 225 per maand.
daar zit hooi, stro en bix bij in, verder hebben we een goede buitenbaan en gaan de paardjes 'szomers 24/ de wei op en 'swinter overdag op de paddock en 'snachts op stal.
ik heb niet een supergoed betaalde baan maar had mijn paardje al voor ik ging samenwonen, zo zijn de kosten al vanaf het begin ingecalculeerd en ben ik er aan gewend dat ik niet erg veel voor me zelf over houd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 09:30

martine0503 schreef:
Gelukkig wordt er ook uitgemest. Helaas bij ons in de buurt niet heel veel goedkopere stallingenof dan moet ik weer een eind gaan rijden. Ben ik het geld weer aan benzine kwijt, zucht.

Maar voor dat geld staat je paard wel elke dag buiten, h0eb je er een crossterrein bij wat zeldzaam is en op 200 meter van het bos en in een dure omgeving... Er zijn vast goedkopere stallen, maar dan wel met minder uitgebreide faciliteiten...

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:06

joyce B schreef:
martine0503 schreef:
Gelukkig wordt er ook uitgemest. Helaas bij ons in de buurt niet heel veel goedkopere stallingenof dan moet ik weer een eind gaan rijden. Ben ik het geld weer aan benzine kwijt, zucht.

Maar voor dat geld staat je paard wel elke dag buiten, h0eb je er een crossterrein bij wat zeldzaam is en op 200 meter van het bos en in een dure omgeving... Er zijn vast goedkopere stallen, maar dan wel met minder uitgebreide faciliteiten...

Heb je gelijk in. Alleen de goedkopere stallen zijn weer verder weg en ik wil mijn paard echt dichtbij huis hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:34

Klopt, het gaat om het totale kostenplaatje... Mensen vergeten in eerste instantie vaak de reiskosten.

De stalling bij ons is voor een pony ook niet duur in verhouding tot wat er is. Je betaalt voor een pony €75,- kale huur en de rest naar verbruik. Dus als je pony veel op de wei (3ha op max. 6 paarden, nu 5) mag, het grootste deel van het jaar, heb je weinig kosten aan strooisel en bijvoeren.
Maar wel de mogelijkheid op stal (minimaal 3 bij 3,50) te zetten, de inloopstal te gebruiken (rondom de stal bestraat en aansluitend de zandpaddock, bak en een zandpad), 20 bij 60 gedraineerde en verlichte bak met stabiele bodem en wat recreatief springmateriaal, warm en koud water om mee te wassen/douchen binnen en een zadelkamer met kasten en een dekenrek.

Het is wel duurder dan puur weidegang, maar goedkoper dan standaard stalling of ergens waar je bet hele jaar dezelfde prijs betaald en je paard of pony dan verplicht 24/7in de wei staat.

Alleen wonen wij niet heel dicht bin de grote plaatsen dus kost het mensen vaak meer reistijd of reiskosten. Een duurdere stal dichterbij of met meer volpension is dan vaak aantrekkelijker.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:59

Ik ben E100 kwijt voor:
Stal met uitloop, zomers naar de wei, in de winter n stukje grasland van 20 x 40
Onbeperkt stro, kuil
Rijbak van 20 x 40 die bijna altijd droog is
Verwarmde kantine met toilet en drinken

Koop alleen de brok zelf. Mijn man helpt ze nog wel eens met klusjes, wat dan weer verrekend wordt met stalgeld. Dus soms staan we er zelfs een maand voor 'niks' :D

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:05

Voor mijn all in stalling betaal ik €272,50. Maar als ik daar de afschrijving van mijn spullen, lessen, hoefsmidkosten en andere dingen bij tel, ben ik wel €400,- per maand kwijt. Das veel geld...

Ik werk fulltime en heb een modaal inkomen. Ik moet dus gewoon werken om mijn paard te kunnen onderhouden. Moet zeggen dat er mede door hypotheekkosten, verzekeringen, andere vaste lasten dan ook geen geld over is om bijvoorbeeld ieder jaar op vakantie te gaan.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:22

Poe, ik heb sinds afgelopen zomer een eigen paard, maar wat valt me dat soms zwaar tegen qua kosten! Ik betaal nu 230 per maand voor een luxe stal met alles erop en eraan en van het zomer staat ze bij mijn vriendin thuis in het land en betaal ik 70 euro per maand. Daar hebben we een mooie buitenbak bij die altijd droog is. Dus in de zomer kan ik straks weer ademhalen, haha! Ik werk 34 uur in de kinderopvang, maar door de bezuinigingen is dit de ene week 34 en de andere week 31 uur. Daarnaast maak ik op maandagochtend en zaterdagochtend schoon en van dat geld betaal ik de stalling. Voor de rest heeft mijn paard niks te klagen, maar zelf heb ik niet veel meer te besteden per maand, haha!

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:39

Ik sta op een pensionstal/boerderij voor 250 all in. hiervoor helpen ik en mijn vriend soms een handje mee in het voeren. ik zit op school en werk 4 avonden in de week om mijn paard te betalen. mijn ouders geven mij 70 euro in de maand, de rest betaal ik zelf, lessen,startkaart enz.
mijn paard is me veel waard !

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:03

Voor mn volwassen haflinger merrie, 220 ,- per maand
bijna 2 jarige haf staat nog in de opfok, 145,- per maand
Totaal: 365 aan stalling
Dan nog elke 8 wekenspeciaal beslag voor de oudste : 80,- is 40,00 per maand
Muesli : 10,- permaand
beide verzekering a 30,- per paard

totaal: 475,-
Betaal het samen met mijn zus , dus per persoon 237.50

volwassen merrie staat op een boerderij, buitenbak, koud water, longeerbak, paddocks, weide(zomers 24/7)
Elke dag in de winter 3 uur in paddock, wordt egdaan
Werken beide als leerling verzorgende

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:10

Mijn moeder betaalt 375 per maand voor 3 paarden,
ons grote paard kost 150 en de d-pony ook 150 en de jaarling is 75 en blijft ook 75,
het is volpension, en ze staan iedere dag buiten, en de velden liggen aan de stalling vast!,
we kunnen in de winter bijna niet rijden, want we hebben alleen maar een grote wei en 7 stallen,
op de pension stalling!,
in de zomer, lente, en herfst hebben we een grasbak:D
de paarden staan wel echt op een paradijs!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:25

Ongeveer 100 tot 120 euro in de maand voor 2 paarden. Ze staan achter het huis. :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:33

325,- voor 1 paard in de randstad! Daarbij zit voeren, hooi en stro maar zelf uitmesten. Hebben een overdekte rijbak, buitenbak, stapmolen en paddocks, longeerring. Superfijne stal! Ik deel de stallingskosten samen met mijn dochter en dan is het goed te doen, ik heb een hondenuitlaatservice. Natuurlijk kan het goedkoper maar dan heb je ook veel minder luxe. Wij hebben bijvoorbeeld ondanks de sneeuw gewoon heerlijk kunnen rijden. Erf was ook sneeuwvrij en de paddocks en longeerring ook, dus het wordt ook erg goed geregeld en verzorgd allemaal dus heb het er wel voor over, zou niet anders willen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:39

Ik betaal 50,- pmnd incl hooi. Hier komt nog biks, vlas vd schuilstal dus dat valt mee wb verbruik : 8 paarden., HS etc bij maar doordat we bv vlas en biks met alle stalgasten inkopen valt het mee.
Heb een fulltime baan dus gaat prima.

eshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:38

Mijn dpony en shet staan samen in mooie stal, betaal 175 euro voor de stalling met hooi/stro.
brok, uitmesten en binnen/buiten zetten voor eigen rekening ;)
En ja,, werk er hard voor!

yinneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:25

IK betaal 275 per maand alles inclusief ze staat op stro en heeft dagelijks weidegang de enige manier voor mij om alles te betalen is hard werken:-)

Rennes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:03

Sinds kort een nieuwe plek! Mijn pony deelt de stal (GROOOT) met een andere shetlander. We mogen daarom stalgeld delen (87,50 pp). Daar staat ie van oktober tot mei. Er word uitgemest, opgestrooid, 2 keer per dag gevoerd, er zit een buitenbak en verder leuke uitrijmogelijkheden. Van mei tot oktober staan ze op een andere locatie (zelfde eigenaar) op de wei voor 25 euro. Daar staat watervoorziening, en om de dag word er gechecked door de stalbaas. De wei heb ik nog niet ervaren, maar over de stal zijn we nu al SUPERtevreden!

Faithx12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:21

Nu bij een boer voor 265'- maar binnenkort verhuizen naar een nieuwe stal voor 295,- met alles er op en eraan.
Moet er niet voor kromliggen normaal gesproken, is altijd goed te betalen geweest van me bijbaantje, maar nu met dierenartskosten blijft er niet veel meer van over, Maar over t algemeen kan ik het goed combineren met andere leuke dingen die ik ook nog wil doen enz.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:47

Ik betaal 150 per maand en alles word er gedaan (binnen/buiten zetten, voeren en uitmesten). Winter overdag weide snachts op stal (3,5 x 4), zomer 24/7 buiten.
Hoefsmid en DA komen er nog bovenop, dus zo'n 25 per 2 maanden voor de hoeven.

Hoe ik het doe? Ik moet alles zelf betalen dus ik werk in een bejaardenhuis en doe daar het middageten zaterdag en zondag, en nog een dagje door de week (zo'n 8-9 uur per week). Zo houd ik ook nog geld over om achter te houden.

Cor__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:33

130 per maand inclusief alles:

- Binnen- en buiten zetten
- voer
- onbeperkt hooi
- stalvulling + uitmesten
- weidegang
- wisselen dekens
- gebruik bak
- water + elektriciteit

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:43

Wat een verschillen zeg...! Betaal zelf 300 euro per jaar, exclusief alles. Hooi/stro/vlas bestellen we zelf, ik denk dat ik kom op op zo'n 80 euro per paard per maand (inclusief stalling dan)
We hebben een matige buitenbak, paddocks en fijne stallen. Voor een wedstrijdruiter is het niks, maar voor recreatieve ruiters is het een hemeltje op aarde! Lekker alles voor onszelf :)

Chabke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:48

kijenta schreef:
Ik betaal 205euro voor een paddock met loopstal op een pensionstal met binnen-en buitenbak, weidegang, wasplaats, stapmolen. Daar zit enkel hooi bij, krachtvoer koop ik zelf en mest ruimen moet ik ook zelf doen. Ik heb een goedbetaalde vaste job dus dat is ok, maar als single kan ik me door mijn paard geen eigen woning betalen (ik huur), maar dat is een bewuste keuze.

Sorry maar waarom zoek je dan.niet iets goedkopers?
Als je niet eens kunt sparen voor huisje
Terwijl je goed betaalde baan hebt
Ik werk zeer weinig uren bij.postNL
En kan.me paard makkelijk betalen
Heb zelfs stalling met binnenbak
Dus vind dat je zegt dat dat keuze is beetje raar
Als je voor 205 nog alles zelf moet doen moet he echt X na denken om te verhuizen
Naar andere stal lijkt mij
Maar dat is mijn.mening