Ik gebruikte voor mijn witte paard altijd deze shampoo
[
Afbeelding ]
verkrijgbaar bij oa de paardendogist. Werkt beter dan zilvershampoo voor mensen. Daarnaast de volgende wastechniek: paard natmaken met warm water. Shampoo op een borstel en met die borstel het paard inwrijven met shampoo. Goed soppen, kort laten intrekken (let op, niet als het nog paars is! Dat gaat er niet meer af

) en uitspoelen met warm water. dat uitspoelen doe ik met mijn vinger op de slang, zodat ik met de wat hardere straal al het zand uit de vacht kan 'frezen'. Werd mijn paard perfect wit van!
Wit houden: het belangrijkste is een hele schone stal. Ik gebruikte altijd zaagsel (hij had altijd wat te knabbelen, kreeg onbeperkt hooi), omdat dat beter vocht opneemt dat stro. Ook heb ik het idee dat sommige soorten stro afgeven. Een deken kan helpen voor het grootste deel van het lijf.
Mijn ervaring met sprays tegen gele vlekken is dat ze prima werken als noodoplossing op wedstrijd of zo, maar dat het haar er bij veel gebruik poreus van wordt, zodat je eht geel er niet afgewassen krijgt.
Op een natte mestvlek kan je heel goed droge maizena doen, poosje laten zitten en dan uitborstelen, dan ben je het meeste al kwijt. talkpoeder werkt ook om vuile plekken te camoufleren

Succes!