De Kick Stop. Stop schoppen in de box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:45

Foei Vuurneon. Zo krijg je een paard dat helemaal niet meer in de buurt van draad wil komen, en ook de wei niet meer op wil (of af wil) ...:D :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:47

Cassidy schreef:
Foei Vuurneon. Zo krijg je een paard dat helemaal niet meer in de buurt van draad wil komen, en ook de wei niet meer op wil (of af wil) ...:D :+

Haha, had het liefste gezien dat hij een meter afstand hield na die tijd; had er geen moeite mee gehad als hij bang was voor draad _O- helaas.... Gelukkig weten wij nu wel precies wanneer er geen stroom op staat _-:(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:50

Gini schreef:
Hee, Cassidy, wat kan jij uit de hoogte doen. Edit: blij dat je nog even iets hebt toegevoegd aan je bericht, komt al heel wat sympathieker over. Dank je wel! :)

Dit topic wordt geplaatst en iedereen geeft zijn mening. Persoon X vindt het een geweldige oplossing, persoon Y zou het nooit gebruiken en vindt het maar niets. Ik hoor bij de Y-groep, dat mag toch. Ik heb de mening van een ander nooit bekritiseert of in twijfel getrokken, maar ik moet mij hier verantwoorden dat het niet mooi meer is.

Er zijn heel veel personen Y, die hier lezen en niets plaatsen en sorry, jij plaatst wel dus jij krijgt tegengas. En dan niet omdat ik iets tegen jou heb, dus neem het niet persoonlijk, maar omdat er personen Y zijn die niet over de rand van hun bord kijken en niet voldoende fantasie hebben om zich voor te stellen in wat voor situaties je dergelijk extreme trainingstools en maatregelen zou willen gebruiken, want dat ze extreem zijn, daar zijn we het hier allemaal wel over eens. Die niet verder kijken dan wat ze aan ervaring zelf hebben opgedaan, en advies van trainers die in hun leven meer paarden in handen hebben gehad dan jij of ik in twijfel trekken.

En dan nogmaals de vraag aan alle personen Y: moet een paard dood omdat jij niet toe wilt staan dat er een trainingtool gebruikt wordt omdat jij een grens in je hoofd hebt zitten?

Menig echte horseman zou daarop het gezegde van Buck Brannaman aanhalen: nothing is written in stone, keep trying until you find something that works....

Gini

Re: De Kick Stop. Stop schoppen in de box

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:00

En daarom dat ik ook niet kom met gewaagde uitspraken als "de oplossing is voor de hand liggend" of erger "iedereen die dit gebruikt is een mishandelaar". Dat heet niet verder kijken dan je neus lang is. Daarom dat ik ook niet in wilde gaan op alle verzoeken om met een kant-en-klare oplossing te komen, want die is er gewoon niet. En he, als er iemand echt geholpen is met deze mat (paard niet meer kapot, mens geen slaaptekort meer,...) dan ben ik echt niet de stijfkop die gaat blijven volhouden hoe slecht het ding wel niet is in dat specifieke geval.
De gevallen die jij aanhaalt waar het paard zich ernstig tot levensgevaarlijk verwondt zijn idd extreem, daar moet meteen ingegrepen worden. Maar de meeste doorsnee stampers zijn gewoon paarden die heel goed zijn in mensen trainen en zorgen dat ze hun zin krijgen. En dan vind ik deze stroomprikkel ver overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:04

xx
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-12 20:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:04

Als mensen niet in staat zijn om dit anders op te lossen, by all means, gebruik de tool. Er worden genoeg niet meer te corrigeren fouten gemaakt bij de omgang met mensen of dieren, de kennis is verdwenen (of de tijd en de zin om op te voeden), als het gebruik van deze overdreven tool in geval van simpelweg stampen tijdens etenstijd het probleem oplost en de eigenaar het geld daarvoor overheeft, waarom niet? Hij is veel geld kwijt voor iets wat anders opgelost kan worden, maar het is zijn geld en niet die van jou. Paardje maakt eenmaal kennis met die mat, als hij niet echt helemaal achterlijk is, is de boodschap overgekomen en hangt dat ding voor de rest van zijn carriere voor veel geld te niksen...:D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:12

Cassidy schreef:
als het gebruik van deze overdreven tool in geval van simpelweg stampen tijdens etenstijd het probleem oplost en de eigenaar het geld daarvoor overheeft, waarom niet?

Omdat ik vind dat een straf of een prikkel altijd evenredig moet zijn met het gewenste gedrag (of juist het ongewenste gedrag af te leren). Net zoals je tijdens het rijden ook niet meteen je sporen erin drukt en een tik met de zweep geeft.
Want dit klinkt misschien grotesk, maar wat houdt je dan tegen om alles met overdreven prikkels op te lossen? Wat houdt je dan nog tegen om meteen naar de grootste prikkel te grijpen die er is? Trailer niet op, stroomstok achter zijn gat. Niet achteruit willen gaan, stroomstok. Paarden die de rangorde willen bepalen en daardoor niet vriendelijk met elkaar omgaan, stroomhalsband om.
Als jij in bovenstaand stampgeval geen graten ziet in het gebruik van de stroommat, dan aanvaard ik dat als jouw visie. Maar zelf zou ik zo absoluut niet willen werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:35

Je gaat er nooit zeker van zijn dat iets wat je probeert ook echt gaat helpen dus de opmerking "het doel heiligt de middelen" gaat in het geval zeer zeker niet op, en helaas geldt voor veel eigenaren van paarden wel: waar de kennis ophoudt, begint de ijzerwinkel. Dus ook zonder de mat, de vicebreaker en andere trainingshulpjes zijn er genoeg gadgets die in iedere ruiterwinkel te koop zijn en die bij correct gebruik zeer zeker zeer effectieve werking hebben. Probleem in voorgaande zin is het woordje "correct".

Helaas is het inschakelen van professionele hulp met een prijskaartje verbonden waar degenen die de oplossing niet weten liever niet aan beginnen. Aanschaf van trainingshulpen lijkt de ideale oplossing. En dan heb ik het niet over varkensprikkers, maar over de aanschaf van spoor, zweep, extreme optomingen en hulpteugels. Ze worden aangeschaft, gebruikt en misbruikt.

Is dat het probleem van het bestaan van dergelijke tools, het probleem dat ze te koop zijn of het probleem van het gebruik ervan? Zijn sporen een probleem, is een zweep een probleem, of is het het gebruik van deze dingen in onkundige handen dat het probleem is?

Wat correcties betreft ben ik van mening dat een correctie ten allen tijde in een intensiteit dient gegeven te worden waarin hij aankomt. Dus ook als hij overgedoseerd is, is dat beter dan onderdoseren. Dat creert namelijk ruis en leert een paard dat hij een aanwijzing of een correctie niet hoeft op te volgen. Meest ideale geval is dat je de correctie niet hoeft te geven. Maar daar hebben we het al over gehad, je krijgt de paarden niet altijd vanaf dag 1 in handen en soms moet je even heel duidelijk rechtzetten wat er al jaren verkeerd is gegaan. Hoeft doorgaans maar één keer.

Wat je weerhoudt om problemen altijd op de harde manier op te lossen? Niets. Maar ver ga je dan met je paarden dan niet komen. En er is altijd wel iemand die je er vroeg of laat op aanspreekt. Of je daar nu open voor staat of niet. En ga nu niet de bereidheid om hard in te komen als het nodig mocht zijn je het idee geven dat het altijd hard gaat, want dat is echt niet (bij iedereen) het geval. Daarom pleit ik er ook voor dat je vragen stelt naar het hoe en waarom van de keuze voor tools, wat er voor die tijd is gebeurt en wat er al is geprobeerd. Probeer een zo compleet mogelijk plaatje te krijgen. En vel dan pas een oordeel. En dat blijkt nogal moeilijk te zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:12

Sylvia_B schreef:
xx

Ik vind het jammer dat je je eerdere verhaal hier in dit topic hebt verwijdert, want ik heb met je te doen. Als je al zo vaak voor het punt gestaan hebt van inslapen van een paard, en je haar toch iedere keer weer bij je hebt kunnen houden, dan neem ik daarvoor mijn petje voor je af. Je hebt niet gezegd dat je extreme maatregelen hebt genomen dus ik snap niet dat je je verhaal hebt verwijdert. Zoals je al zei, je paardje is onverkoopbaar met deze blessure, dus wat geeft het om dit hier neer te zetten? Het is wel een bewijs dat paarden van alles uit kunnen spoken, en geen bewijs dat jij ooit iets verkeerd hebt gedaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:25

Cassidy, dat ben ik wel met je eens. Van alles kan een marteltuig gemaakt worden.
Maar sommige hulpmiddelen zijn zelfs in ervaren en kundige handen zeer moeilijk te hanteren. Ik weet niet of je het verhaal van de stroomhalsband en de shet gezien/gevolgd hebt en daar zie je dat het zo moeilijk, laat ons zeggen zelfs praktisch onmogelijk is, om dit hulpmiddel adequaat en consistent toe te passen.
Al heeft de stroommat nog eigenschappen die in het voordeel pleiten in vergelijking met de stroomhalsband.
Het is namelijk een visuele grens, altijd aanwezig. Maar om eerlijk en consistent te zijn zou de stroommat de gehele stal moeten bedekken en altijd "aan" staan. En of dat de gemoedsrust en het vertrouwen van het paard ten goede komt.
Ik begrijp wel wat je wil zeggen hoor, maar toch loop ik nog niet warm voor het ding. ;)

Sylvia, laat je idd niet censureren door een andere mening. Ik veroordeel niemand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:30

Een visuele grens gaat een paard leren dat, als je de visuele grens weghaalt, hij weer in zijn oude gedrag kan terugvallen. Je wilt een permanente verandering teweeg brengen. Daarom wordt er ook bij de collars gezegd dat je hem een tijd lang om moet houden zonder dat je hem gebruikt. Net zoals bij de mat. Uiteindelijk ga je hem gebruiken en daarna ga je hem weer een tijd omhouden zonder dat je hem gebruikt. Uiteindelijk kun je de collar weglaten, en op andere paarden gebruiken. Is een beetje een kostbare zaak (en voor het paard niet altijd comfortabel) om dat ding voortdurend om te hebben. De mat gaat niet meer verwijdert worden uit de stal. Beetje kostbaar dan.

Dus kortom: je wilt niet dat het paard doorheeft dat er dingen zijn op moment van corrigeren die er niet zijn op het moment dat er niet wordt gecorrigeerd. Dat hebben ze snel genoeg door.

En continu stroom op een mat in stal schiet zijn doel voorbij. Dan is de stal idd geen veilige plek meer. Een correctie in stal met die mat gaat dat niet veroorzaken. Ook een enkele welgemeende corrigerende tik van een mens gaat bij een normaal paard niet het gevolg hebben dat hij reageert alsof hij iedere keer in elkaar gemept wordt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-12-12 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:33

Denk je? Een snugger paard zal toch doorhebben dat de prikkel van die mat komt? En dus ook weten wanneer die mat er niet hangt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:35

Het is dus idd de bedoeling dat je de mat niet meer verwijdert.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:37

Ah ok, zoals ik al dacht. Ik had even je bericht verkeerd begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:43

Cassidy schreef:
Sylvia_B schreef:
xx

Ik vind het jammer dat je je eerdere verhaal hier in dit topic hebt verwijdert, want ik heb met je te doen. Als je al zo vaak voor het punt gestaan hebt van inslapen van een paard, en je haar toch iedere keer weer bij je hebt kunnen houden, dan neem ik daarvoor mijn petje voor je af. Je hebt niet gezegd dat je extreme maatregelen hebt genomen dus ik snap niet dat je je verhaal hebt verwijdert. Zoals je al zei, je paardje is onverkoopbaar met deze blessure, dus wat geeft het om dit hier neer te zetten? Het is wel een bewijs dat paarden van alles uit kunnen spoken, en geen bewijs dat jij ooit iets verkeerd hebt gedaan.

Citaat:
Sylvia, laat je idd niet censureren door een andere mening. Ik veroordeel niemand.

Ik zal het opnieuw plaatsen. Ik wilde niet tussen jullie discussie in komen. Wist ook niet dat het al wel gelezen was.
Ik plaatste dit omdat ik soms het ook niet meer weet.

Mijn merrie stampt(e).
Gevolg schouder spier en pees blessure.
Inslapen of niet. 4 maanden box rust met sedatie, daarna heel voorzichtig gaan wandelen, letterlijk rondje per keer extra, na 2 weken weer stok kreupel, weer de vraag inslapen of niet. Half jaar stal rust en toen ging het gelukkig goed.
Hooiruif eruit gehaald want madame zette daar haar voorpoot op en drukte zo zich op, maar wel daardoor het risico dat alles in der schouder stuk zou gaan.
Hooinetten, onbeperkt hooi, vriendje staat erbij, 24/7 buiten met inloop stal.
Elke dag aandacht, spelletjes, rijden voor de kar en ohz.

We hebben de tuinslang (waterpistool ook) boven uit het raam gehad, als ze dan in de nacht stampte konden we de spuit op haar zetten, gebroken nachten, slaapgebrek tot en met, mot met de buren die er geen begrip voor hadden, ook niet na meerdere gesprekken.
Longeerzweep klaar gezet en laten zwiepen, en ja ze heeft er ook wel eens een tik mee gehad uit pure frustratie....
Rubber matten ook al gedaan, kluisteren niet ivm schouder en pees blessure.

Verkoopbaar is ze niet meer, ze zal nooit meer helemaal rad lopen (maar loopt nu wel zonder pijn) dus als ze hier weg moet dan zal het ws. slacht zijn, want wie wil er een niet rad lopende haflinger die stampt en elk moment der pees kan scheuren. Ze krijgt om de zoveel tijd een sportmassage. Speciaal zadel laten maken.

Maar nu het hele gekke, madame is ineens gestopt, ik hoor haar niet meer, er is niets veranderd, alles doen we zoals altijd en het is over....

Voor zolang het duurt, schiet mij maar lek want ik weet het echt niet.......
En anders lijkt me die mat voor deze dame de moeite waard om te proberen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:45

Bedankt voor het nogmaals plaatsen. Ik hoop voor je dat ze het gedrag niet meer gaat vertonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:30

Dat hoop ik ook met heel mijn hart!