Zanora1 schreef:Ik ben het helemaal met je eens dat het onacceptabel is als een paard/veulen helemaal geen daglicht ziet.
Maar dat is bij mij niet het geval, paard komt elke dag buiten ( okemet sneeuw is beetje lastig ivm ijzers) en vaak in de molen en in de zomer een halve dag ( ik vind een halve dag prima ivm sport en dik worden)
Heb je al eens overwogen hem de andere helft van de dag op schale weide of in een zandpaddock met hooi te zetten? Wel buiten, wel eten, maar niet dik worden. Voordeel van buiten staan is ook dat hij uit zichzelf meer zal bewegen, omdat hij daar de ruimte voor heeft.
De molen is leuk voor beweging, maar het is geen vrije beweging, en daarnaast is het vrij belastend voor de spieren.
Zanora1 schreef:Ik heb het denk ik verkeerd gezegd. dat een paard niet beter weet.. bedoelde meer dat een paard het gewend is.. mijn paard is het zo gewend en ik heb niet het idee dat hij ongelukkig is. Hij maakt een tevreden indruk. En ja misschien is hij nog gelukkiger als hij altijd buiten loopt..
Mijn paard is per dag minstens 5 uur uit zijn box ( half uur molen, 2 uur paddock en ik ben er ook altijd 2,5 a 3 uur mee bezig, niet rijden haha.. maar wel poetsen etc.)
ik denk dat er paarden zijn die het slechter hebben getroffen.
Hij staat heerlijk tot zn knieen in het stro. en hebben het beste met hem voor.
5 uur per dag uit zijn box maakt 19 uur per dag binnen. Laat ik er vanuit gaan dat je een grote stal hebt: 4x4. Als je dat gaat vergelijken met een kat dan zou je die op 1 bij 1 houden. Of jezelf op het toilet.
Ik word er vaak een beetje verdrietig van dat dit blijkbaar doodnormaal is. Een dier wat van nature vele kilometers per dag zal lopen op zijn eten bij elkaar te scharrelen nu op 3x3 gehouden. Hij krijgt zijn eten in de vorm van fastfood (brok) wat vol met dingen zit die hij in de natuur nooit zou eten (granen bijvoorbeeld).
En als er dan geopperd wordt dat hij misschien meer naar buiten moet, dan is het argument dat hij het nou eenmaal zo gewend is. Tuurlijk is hij het gewend, maar dat wil niet zeggen dat het niet nog veel gelukkiger en gezonder kan zijn als hij gewend raakt aan andere dingen...