prive paddock of zo laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:31

Shamila schreef:
Hij komt toch ook elke dag in de grote paddock om te kunnen rennen en na het rijden komt hij sowieso altijd eventjes in de paddock om lekker te rollen. en 7 maanden van t jaar komt hij elke dag buiten op de wei waar hij ook kan rennen

Wat is nou 2 uur op 24 uur?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:36

martine0503 schreef:
@Wildgirl. Tuurljk is wat jij zegt een streven. Helaas niet mogelijk op stalling van TS en op vele andere stallingen. Ik vind dat je haar wel heel hard aanpakt. Ze is zich terdege bewust om har paard het beter te geven haar eerste stap is gezet. Ze geeft haar paard daarnaast ook gelegenheid om elders te bewegen. In jouw ogen worden bijna alle paarden dan veel en veel te kort gedaan. Dit kan ik dan door trekken naar een heleboel andere dieren. Alle konijnen bij mensen thuis, honden die in huizen zitten, katten idem, vissen in een kom/aquarium. Ts wil het beter hebben voor haar paard en daar is ze druk mee bezig. Kraak dat niet af en juich het toe om zo ook alle andere mensen waarvan de paarden echt alleen maar 1 uur per dag uit stal komen te motiveren. Afkraken is zo simpel. Laten we iedereen bemoedigen om iets aan de huidige huisvesting van hun dier te doen zodat ze het beter krijgen.

En als dat dus niet mogelijk is, dan schaf je toch een paard aan?
Daar gaat het imo mis!
Een paard is gebouwd op beweging het grootste gedeelte van de dag; dit voorkomt blessures en spierproblemen; daarnaast hou je de darmen in beweging door de hele dag kleine beetjes te eten en te bewegen.
Een paard wat dit niet kan, loopt een veel groter risico op ziektes en blessures.
En ja, dit is iets wat imo alle paardeneigenaren moeten weten en ja, ik ben met je eens dat waarschijnlijk 80% op bokt hier zijn paarden niet geeft wat ze nodig hebben maar bovenal RECHT op hebben.
JIJ als baas is de enige die beslissingen kan nemen over het welzijn van je dier; als je bewust je ogen daarvoor sluit en akkoord gaat met een stallingsconstructie zoals TS deze beschrijft ben je in mijn ogen geen knip voor de neus waard als paardeneigenaar.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:37

zodra mijn paard iemand ziet loopt ze naar de draad..dan wil ze naar binnen, ze wil niet naar de stal maar ze wil naar het eten !! dat is een groot verschil...is er genoeg gras en hooi op de weide dan staat ze echt niet aan de draad, dan moet ik achter haar aan wil ik ze mee krijgen \!

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:44

Zanora1 schreef:
Dus al die opmerkingen van oh wat komt hij weinig buiten,, sommige paarden weten niet beter

mijn paard wist ook niet beter.. ik haalde haar van een stal waar ze miss een uur per dag uit haar stal kwam. dacht dat ze gewoon gezond en vrolijk was. totdat ik haar een jaar 24/7 buiten zette. ik kende mijn paard niet terug! NU is ze vrolijk en gezond. dat is toch waar je het voor doet? dus weet je paard niet beter.. of jij??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:49

Zanora1: Het kan best dat het een gewenningsproces is. Dat kan je alleen uitzoeken door ondervinding en het uitproberen. Vergeet niet dat veel paarden ook de auto van hun baasje herkennen en baasje = eten. Buren hebben ook bevestigd dat ze altijd plots een stuk pittiger worden en dat ik vaak 2 minuten later aankom aan mijn stukje land. Heb het 1x te voet gedaan en auto verderop geparkeerd en toen was er niks aan de hand tot ze me zagen. Dan was het ook drummen en rennen omdat ze weten dat ik regelmatig wat te knabbelen bij heb. Het zijn gewoontedieren, daar ontkom je niet aan.

Wildgirl: Ik kan mijn paarden in de zomer 24/7 op het land houden. Fijn. Op pension is de paddock voor mijn paard (hengst), pony en 2 shetters amper 10x15m waarvan de helft vreselijke blubber, niks schuilmogelijkheid, mag er niet voeren en moet hem ook nog eens delen met een andere klant met een hengst. Heb nu ook deze week ontdekt dat mijn paarden niet dagelijks buitengezet worden zoals beloofd. Ik ging er van uit dat hij er dagelijks 8u uit kwam + dan het half uurtje of uurtje als ik stallen ging mesten. Blijkt dus niet het geval. baal ik ook flink van maar dit is het enige pension in de buurt waar een hengst überhaupt buiten kan en mag. Ben ook alternatieven aan het zoeken maar da's niet zo eenvoudig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:50

marisseudine schreef:
Zanora1 schreef:
Dus al die opmerkingen van oh wat komt hij weinig buiten,, sommige paarden weten niet beter

NU is ze vrolijk en gezond. dat is toch waar je het voor doet? dus weet je paard niet beter.. of jij??

Precies.
Vind het best een schokkende opmerking eerlijk gezegd.

Maar Zanora, even voor jou:
Ik had vroeger een buurman die 2 pony's had voor zijn kleinkinderen, die kwamen zo af en toe op zaterdagmiddag rijden. Zaterdagochtend gingen de beide pony's naar buiten op een stuk grond 15x25 meter, zodat de buurman ondertussen de stallen uit kon mesten. De rest van de week kwamen ze niet buiten.
Ze weten niet beter, maakt dat het minder erg?

Een paar jaar later had hij 2 hengstveulens bij die pony's en zijn de merrie's verkocht. De veulens hebben zeker 2 jaar lang geen daglicht gezien, waren niet te hanteren dus kwamen ook gewoon niet buiten.
Ze weten niet beter, maakt dat het minder erg?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:58

Wildgirl schreef:
martine0503 schreef:
@Wildgirl. Tuurljk is wat jij zegt een streven. Helaas niet mogelijk op stalling van TS en op vele andere stallingen. Ik vind dat je haar wel heel hard aanpakt. Ze is zich terdege bewust om har paard het beter te geven haar eerste stap is gezet. Ze geeft haar paard daarnaast ook gelegenheid om elders te bewegen. In jouw ogen worden bijna alle paarden dan veel en veel te kort gedaan. Dit kan ik dan door trekken naar een heleboel andere dieren. Alle konijnen bij mensen thuis, honden die in huizen zitten, katten idem, vissen in een kom/aquarium. Ts wil het beter hebben voor haar paard en daar is ze druk mee bezig. Kraak dat niet af en juich het toe om zo ook alle andere mensen waarvan de paarden echt alleen maar 1 uur per dag uit stal komen te motiveren. Afkraken is zo simpel. Laten we iedereen bemoedigen om iets aan de huidige huisvesting van hun dier te doen zodat ze het beter krijgen.

En als dat dus niet mogelijk is, dan schaf je toch een paard aan?
Daar gaat het imo mis!
Een paard is gebouwd op beweging het grootste gedeelte van de dag; dit voorkomt blessures en spierproblemen; daarnaast hou je de darmen in beweging door de hele dag kleine beetjes te eten en te bewegen.
Een paard wat dit niet kan, loopt een veel groter risico op ziektes en blessures.
En ja, dit is iets wat imo alle paardeneigenaren moeten weten en ja, ik ben met je eens dat waarschijnlijk 80% op bokt hier zijn paarden niet geeft wat ze nodig hebben maar bovenal RECHT op hebben.
JIJ als baas is de enige die beslissingen kan nemen over het welzijn van je dier; als je bewust je ogen daarvoor sluit en akkoord gaat met een stallingsconstructie zoals TS deze beschrijft ben je in mijn ogen geen knip voor de neus waard als paardeneigenaar.

Mij hoef je niet te overtuigen. Ik ben van een stalling waar ze alleen in de zomer buiten kwamen gegaan naar een stalling waar ze nu echt elke dag buiten komen. Zomers van 10 uur tot 9 uur en in de winter van 10 of 11 uur tot ongeveer een uur of 4/5.

TS wil ook het beste voor haar paard. Helaas kan ze niet bieden wat wij wel kunnen. Ze probeert hiervoor te doen wat in haar machte ligt in haar omgeving. Als iedereen niet geeft aan zijn paard wat wij gelukkig wel kunnen geven, zouden de slagers helaas heel veel overuren moeten draaien. Verkopen lukt in deze tijd niet tot amper. Laten we daarom iedereen er bewust van maken dat hun paard zoveel mogelijk buiten de stal komt, zonder afkraken dat je je paard niet waardig bent. Ikzelf ben ook weer in dubio daar de bakken niet de kwaliteit hebben als ik graag zou wensen. Ook daarin moet ik de plussen en minnen tegenover elkaar zetten. Ik gun mijn paard het beste, maar wil zelf ook plezier hebben met rijden en ben zuinig op de benen van mijn paard. Het blijft altijd een kwestie van compromissen sluiten en niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn paard aan huis te zetten. Heb ik trouwens ook niet en ook daar zie je soms dingen gebeuren die niet al te fraai zijn.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:59

anneliesdj schreef:
-O- Typisch.

Mijn gedachten zouden zijn bij 'waar vind ik een stalling waar hij wel dagelijks 8 uur buiten kan lopen met vriendjes, ook in de winter?'.

klaar als een klontje lijkt mij! en nog beter.. altijd buiten! mensen denken teveel aan: ik kan niet rijden, ik heb geen licht, ik heb geen poetsplek. zet in plaats van ''ik'' eens ''mijn paard'' neer. het zal hem allemaal een dikke banketstaaf zijn! eerlijk waar.. als ik geen betere stalling zou vinden voor mijn paard (en dat kan ik slecht geloven), zou ik haar denk ik verkopen aan iemand die haar dat wel zou kunnen bieden. zou niet kunnen slapen met de gedachte dat mijn paard zo lang opgehokt staat.

TS: super! vooruitgang geboekt!!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:00

@Varekaj, goed dat je naar alternatieven zoekt; stel voor dat je die niet kunt vinden; wat doe je dan?
Hou je, je paarden dan aan?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:03

anneliesdj schreef:
mvermeulen1 schreef:
tuurlijk zie ik ook liever dat alle paarden lekker de ruimte hebben en de hele dag in de wei kunnen maar ook dat kan bij sommige paarden niet (worden te dik enof bevangengevoelig) dus het is een oneindige disscussie..maar ze probeert in elk geval haar best te doen en de paddock is ideaal.

Er zit nog heel wat verschil tussen dag en nacht op het gras en moddervet worden en 23 uur op stal en een half uurtje in de stapmolen.

als je het goed leest staat het paard niet 23 uur op stal!! je kan het ook wel heel erg overdrijven hoor..bedoel alleen dat de meeste mensen met paarden roeren met de riemen die ze hebben en als dat betekend dat het paard iets langer binnen staat dan andere die wel de mogelijkheid hebben en hun paard langere buiten kunnen houden..in sommige gebieden in NL is het gewoon niet anders..maar dat wil niet zeggen dat ze niet goed voor haar paard is?!

eerlijk gezegd denk ik dat wij mensen er meer een probleem van maken dan de paarden zelf..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:05

mvermeulen1 schreef:
als je het goed leest staat het paard niet 23 uur op stal!! je kan het ook wel heel erg overdrijven hoor..bedoel alleen dat de meeste mensen met paarden roeren met de riemen die ze hebben en als dat betekend dat het paard iets langer binnen staat dan andere die wel de mogelijkheid hebben en hun paard langere buiten kunnen houden..in sommige gebieden in NL is het gewoon niet anders..maar dat wil niet zeggen dat ze niet goed voor haar paard is?!

eerlijk gezegd denk ik dat wij mensen er meer een probleem van maken dan de paarden zelf..

ook 20 uur per dag op stal is veel hoor.

Dat het "niet anders is" in die gebieden wil misschien zeggen dat je geen paard moet willen houden. Ik kan ook geen giraffe houden in mijn flatje met 3 meter hoge plafonts, al zou ik het nog zo graag willen. Ik kan natuurlijk de giraffe dwingen zijn nek naar beneden te houden en zijn poten te buigen, en hem dan een half uur per dag aan de hand wandelen, een uurtje rijden en een half uurtje loslaten voordat ik hem weer naar binnen doe. Dat wil ook niet zeggen dat ik niet goed ben voor mijn giraffe. Misschien wel dat ik hem niet kan bieden wat hij nodig heeft...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 11-12-12 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:07

Vjestagirl schreef:
mvermeulen1 schreef:

ook 20 uur per dag op stal is veel hoor.

Dat het "niet anders is" in die gebieden wil misschien zeggen dat je geen paard moet willen houden. Ik kan ook geen giraffe houden in mijn flatje met 3 meter hoge plafonts, al zou ik het nog zo graag willen. Ik kan natuurlijk de giraffe dwingen zijn nek naar beneden te houden en zijn poten te buigen, en hem dan een half uur per dag aan de hand wandelen, een uurtje rijden en een half uurtje loslaten voordat ik hem weer naar binnen doe. Dat wil ook niet zeggen dat ik niet goed ben voor mijn giraffe.

jeetje mina je bekijkt het wel erg zwart/wit hé?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:07

haha Vjestagirl, ik moet stiekem lachen om jouw reactie, maar ergens doen mensen in NL het ook met paarden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:08

mvermeulen1 schreef:
jeetje mina je bekijkt het wel erg zwart/wit hé?

Hoezo? Wat is er zo anders aan mijn voorbeeld dan aan het houden van een paard?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:13

Ergens zit daar ook een kern van waarheid in...

Als ik zeg:

"Ik heb een Duitse Herder gekocht voor op mijn flatje van 40m2 . Ja ik weet het het is niet ideaal, maar ik woon in de stad en het is hier nu eenmaal niet anders, ik moet roeien met de riemen die ik heb."

"Ik heb een konijn gekocht. Ik heb een mooie kooi van 50 op 70 cm. Ja ik weet het, het is eigenlijk veel te klein maar meer ruimte heb ik niet dus daar moet hij het mee doen, niet iedereen heeft een mooi huis met tuin."

"ik heb een goudvis gekocht en mooi in een ronde bokaal van 30 liter gestoken. Ja ik weet het, veel te klein maar ik heb nu eenmaal het geld niet voor zo'n groot mooi aquarium dus ik roei maar met wat ik heb"

"ik heb een koe gekocht. Voor in de achtertuin. Die is zo'n 25m2. Ja ik weet het veel te klein, maar ik woon in de randstad en daar is nu eenmaal heel weinig plaats. Dus koe moet zich maar tevreden stellen met wat ik kan bieden, ik kan er ook niet aan doen dat ik hier woon."

...

Dan word je gegarandeerd afgeknald. De enige vraag die je dan over je heen krijgt is, "waarom koop je dan in hemelsnaam een Duitse Herder/konijn/vis/koe als je er de mogelijkheid niet voor hebt? Als je het dier niet kan bieden wat het nodig heeft, blijf je er vanaf!" .

Maar als het om een paard gaat, en iemand zegt

"Mijn paard staat gemiddeld 22 uur per dag binnen, ik probeer ze een uurtje per dag in een paddock van 15 op 20 te zetten en ze zoveel mogelijk te laten werken. Weidegang is hier niet of als ze geluk heeft mag ze van juni tot augustus 3 uurtjes per dag grazen maar dan stopt het ook want zoveel staat er niet. Ik woon nu eenmaal in de randstad en daar zijn er veel minder mogelijkheden dan buiten. Maar ik wil evengoed graag ook van een paard kunnen genieten."

Dan is dat plots voor een hoop bokkers geen probleem meer? Nooit echt kunnen snappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:20

@ Wildgirl: Uiteraard hou ik ze dan aan, alleen moet ik dan van stal veranderen. En dat betekent waarschijnlijk mijn jonge hengst laten castreren, maar dat ben ik momenteel sowieso al aan het overwegen. Ik kan hem perfect paard en hengst houden zonder in te boeten (als stalbaas meewerkte toch) en ook in gedrag is hij super, maar ik zie er geen nut van in om hem hengst te houden als hij niks kan betekenen voor de sport of fokkerij. Daaromtrent ben ik me nu aan het informeren of hij potentieel heeft of niet.

Of ik hou ze gewoon zelf 24/7 op mijn eigen stukje grond, alleen zit ik dan in de problemen voor gras in de zomer. Ik kom nu toe maar als ze er ook de winter doorbrengen wordt het lastig. En dan kan ik niet rijden. Best nadelig als je met je jonge paard richting sport wil werken, dan staat hij 6 maanden/jaar stil en verlies je best tijd om de basis weer op te bouwen. behalve in het weekend kan ik nu eenmaal niet overdag rijden en het weekend = ontspanning voor knollemans. De bossen en de velden in :)
Op zich alternatieven genoeg en weidegang is voor mij het belangrijkste. De paddock van 10x15 vind ik eerlijk gezegd ook gewoon te klein, vooral omdat er geen schuiloptie is en ik mag niet bijvoeren. Dat mocht vorig jaar wel nog, dus flink minpunt bijgekomen.

Alleen besef ik ook dat niet iedereen de alternatieven zomaar voor het rapen heeft en de luxe heeft om die tegenover elkaar af te wegen. Weidegang in groep kan ik altijd bieden, verschil zit er alleen in of dat op eigen grond wordt of op een andere stal.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:23

Ik ben het helemaal met je eens dat het onacceptabel is als een paard/veulen helemaal geen daglicht ziet.
Maar dat is bij mij niet het geval, paard komt elke dag buiten ( okemet sneeuw is beetje lastig ivm ijzers) en vaak in de molen en in de zomer een halve dag ( ik vind een halve dag prima ivm sport en dik worden)

Ik heb het denk ik verkeerd gezegd. dat een paard niet beter weet.. bedoelde meer dat een paard het gewend is.. mijn paard is het zo gewend en ik heb niet het idee dat hij ongelukkig is. Hij maakt een tevreden indruk. En ja misschien is hij nog gelukkiger als hij altijd buiten loopt..
Mijn paard is per dag minstens 5 uur uit zijn box ( half uur molen, 2 uur paddock en ik ben er ook altijd 2,5 a 3 uur mee bezig, niet rijden haha.. maar wel poetsen etc.)
ik denk dat er paarden zijn die het slechter hebben getroffen.
Hij staat heerlijk tot zn knieen in het stro. en hebben het beste met hem voor.

Zanora1

Re: prive paddock of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:24

Onze paddock is ook wel echt groot!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:27

Mijn hengst staat in de zomer 24/7 in het gras of met hooi erbij. Ja, er hangt wel eens een grasbuik/hooibuik onder maar omdat hij nog niet zo ver in training was werd dat er ook niet afgewerkt. Als je echt intensief rijdt moet het wel lukken hoor om ze slank te houden :) Ik loop meer risico om een moddervet paard te krijgen als ik hem in een strostal zet, dan vreet ie zich onnozel.

Ik geef ook minder bij als ze volcontinu op gras staan. Ze halen daar meer voedingsstoffen en darmvulling uit dan wanneer ze in de box staan, toch wat ik hier merk. het is wat zoeken in het begin maar na een tijdje lukt dat wel. of met een graaskorf op :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:31

Zanora1 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens dat het onacceptabel is als een paard/veulen helemaal geen daglicht ziet.
Maar dat is bij mij niet het geval, paard komt elke dag buiten ( okemet sneeuw is beetje lastig ivm ijzers) en vaak in de molen en in de zomer een halve dag ( ik vind een halve dag prima ivm sport en dik worden)

Ik heb het denk ik verkeerd gezegd. dat een paard niet beter weet.. bedoelde meer dat een paard het gewend is.. mijn paard is het zo gewend en ik heb niet het idee dat hij ongelukkig is. Hij maakt een tevreden indruk. En ja misschien is hij nog gelukkiger als hij altijd buiten loopt..
Mijn paard is per dag minstens 5 uur uit zijn box ( half uur molen, 2 uur paddock en ik ben er ook altijd 2,5 a 3 uur mee bezig, niet rijden haha.. maar wel poetsen etc.)

OMG...een halve dag maar liefst, nou jouw paard heeft het écht, écht getroffen...die mag in zijn hoefjes wrijven van zo'n toeschietelijk baasje die haar eigen ambities boven het welzijn van haar dier laat wegen en dan ook nog maar liefst 4 uurtjes in de wei...wauw!

Come on....ik ken meerdere zz licht paarden die in de zomer 24/7 op het land staan,strak in de spieren,geen vet maarja, dat is een kwestie van goed weidebeleid en kennis en kunde op het gebied van paarden houden maargoed, die kennis en kunde is sowieso op bokt ver, erg ver te zoeken.
Iets met paardenmensen en mensen met paarden ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:31

Zanora1 schreef:

Heb je al eens overwogen hem de andere helft van de dag op schale weide of in een zandpaddock met hooi te zetten? Wel buiten, wel eten, maar niet dik worden. Voordeel van buiten staan is ook dat hij uit zichzelf meer zal bewegen, omdat hij daar de ruimte voor heeft.
De molen is leuk voor beweging, maar het is geen vrije beweging, en daarnaast is het vrij belastend voor de spieren.

Zanora1 schreef:

5 uur per dag uit zijn box maakt 19 uur per dag binnen. Laat ik er vanuit gaan dat je een grote stal hebt: 4x4. Als je dat gaat vergelijken met een kat dan zou je die op 1 bij 1 houden. Of jezelf op het toilet.

Ik word er vaak een beetje verdrietig van dat dit blijkbaar doodnormaal is. Een dier wat van nature vele kilometers per dag zal lopen op zijn eten bij elkaar te scharrelen nu op 3x3 gehouden. Hij krijgt zijn eten in de vorm van fastfood (brok) wat vol met dingen zit die hij in de natuur nooit zou eten (granen bijvoorbeeld).

En als er dan geopperd wordt dat hij misschien meer naar buiten moet, dan is het argument dat hij het nou eenmaal zo gewend is. Tuurlijk is hij het gewend, maar dat wil niet zeggen dat het niet nog veel gelukkiger en gezonder kan zijn als hij gewend raakt aan andere dingen...

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:34

@ wildgirl. weet je dat je me echt verdrietig maakt met wat je zegt? In feite beschuldig je mij ervan dat ik mijn paard mishandel. Ik nodig je van harte uit om eens langs te komen om mijn paard te komen bekijken!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:36

Niemand heeft gezegd dat je, je paard mishandeld maar het kan altijd beter kwa verzorging etc...

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:36

@ vjestagirl. Je hebt gelijk. Ik kan hem misschien van de zomer vaker naar buiten doen.

En over de box ik geef je 100% gelijk. Maar als je goed nadenkt.. is dit voor heel veel mensen ook normaal geworden.. ik zeg niet dat ik het goed doe.. want dat vinden jullie blijkbaar ook allemaal niet.. maar totilas bijv. die mag aan de hand grazen. mijn paard komt wel los.
Laatst bijgewerkt door Zanora1 op 11-12-12 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:37

@ eclair98 is dat niet altijd zo? Kan het niet altijd beter?
De reactie van wildgirl vind ik echt vreselijk hard.
Ik zie vaak genoeg paarden. die in weer en wind met hun kont in de regen, kop tussen hun benen en tot hun knieen in de bagger staan.
Nou sorry dan zie ik hem liever droog op stal