Geen paddock = niet erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 17:44

Vandaag mogen ze wel op de wei hoor, heb 'm daar vanochtend zelf geparkeerd. En dan tegen zonsondergang (nu dus zo'n beetje) gaan ze weer terug.

De ene fries is prima, qua karakter en temperament past hij bij mijn ruin. De andere wat minder := Niet dat m'n paard elke dag onder de wonden zit maar ze laten 'm niet altijd bij het hooi en ik heb dat beest m'n paard, dat net aan het drinken was, ook al eens klem zien zetten in de hoek bij de waterbak. Ook wordt mijn paard regelmatig weggestuurd bij het net waar hij aan het eten is. Als er 3 of meer hooinetten/bultjes zijn is dat niet zo erg maar soms zijn er maar 2 :=

Zinzi_jewel

Re: Geen paddock = niet erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:11

Sorry , maar daar zou ik niet van kunnen slapen ....
Denk dat er of heel snel iets moet gebeuren of je beter op zoek kan naar een andere plek voor hem .
Hij gaat hier geestelijk aan onderdoor .

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:11

Pff wat vervelend!! Zou ook flink balen.

Jammer dat ze bij ons geen plek hebben hihi.
(je pony staat ook omg. Amersfoort/soest toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 18:14

Ja, in de polder, aan het spoor.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:25

Oh oke! Er zitten zoveel stalletjes, is er nergens een kleinschalig iets waar hij in ieder geval buiten kan staan? :)
(Het is moeilijk, ik ken het.)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 18:29

De goede zitten vol, had al een tip gekregen nav het topic. Daarnaast wil ik eigenlijk helemaal niet verhuizen, een boel dingen op stal bevallen prima. Ik ben het er alleen niet mee eens dat ze nu zo weinig ruimte hebben én dat iemand anders dat even voor mijn paard bepaalt en ik word geacht om het er mee eens te zijn. 't Is nu net of ik een verzorgpaard heb :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:37

Jullie staan er met 3? dan snap ik niet waarom er zo'n probleem gemaakt wordt van de bak waarom mogen ze er niet in? Jullie hebben een uitmest rooster en het is winter, dus op zand kunnen is maar zo handig.
Weet niet of je dit al besproken hebt met de eigenares.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 18:39

Er zijn ook andere groepjes, in totaal zijn er 9 paarden. Verder hebben ze het advies gekregen om de paarden niet op de bak te laten want stel je voor dat ze mesten en er dan doorheen lopen. Kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Maar dan graag niet ten koste van de paarden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:48

A oke, ja dat is net iets meer idd.
Dat is een beetje wat ik dacht, oke ze laten een piste aanleggen. Maar dit beperkt duidelijk de paarden, terwijl je om andere condities daarheen bent gekomen, zou dat toch niet vinden kunnen.
Versta wel dat er dingen veranderen, maar dit is heel erg drastisch.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:11

Het is idd lastig om een stal te vinden waar ze hooi voeren. Wat mij betreft onbegrijpelijk 8)7 altijd dat stomme kuil en voordroog! Ik heb er zelf helaas ook mee te maken.
Je moet compromissen sluiten. Ik vind het heel positief dat je paard op de wei kan en redelijk wat ruimte heeft in zijn schuilstal, maar ik vind het een must dat je paard ongestoord en droog kan liggen en dat lijkt jou paard dus voorlopig niet te kunnen.
Mijn paard staat sinds kort met ee ander paard in een duo stal met uitloop. Mijn paard voelt zich niet snel veilig bij een ander paard en mijn grote zorg was dan ook of ze durfde te gaan liggen. De halve stal heeft in de gaten gehouden of ze haar zagen liggen en gelukkig doet ze dat. Daarmee ben ik gerustgesteld, ze durft ontspannen uit te gaan rusten ook al is het andere paard in de buurt.
Wanneer dit niet kan vind ik de huisvesting van een paard niet acceptabel.
Maar ik begrijp heel goed je dilemma: je wilt niet steeds verhuizen en ergens anders is weer een ander probleem. Het is onzettend frustrerend dat stallen blijkbaar niet aan een paar basiseisen kunnen voldoen. En als je dan ook niet echt over vervoer (behalve een fiets) beschikt en dus beperkt bent in het aanbod van stallen, dan moet je op bepaalde punten helaas inleveren. Aan ons de keus op welke punten dit is. Ik heb daar zelf ook veel moeite mee.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:23

Weet je wel hoeveel opslag ruimte een jaarvoorraad hooi kost om op te slaan voor een grote pensionstal?
Ik zie wel eens jaarvoorraden voordroogbalen staan van echt honderden kubieke meters!
En dan heb ik het nog niet over hoe moeilijk het is het hooi een jaar lang stofvrij en goed te houden en hoe duur het is als je het niet zelf kunt maken, en hoeveel werk het is het allemaal van het land te halen.

Ik snap heel goed waarom veel mensen overgestapt zijn op voordroog.
Ik heb meerdere keren mislukte hooioogsten gehad omdat het weer tegen zat en ineens om sloeg en ook heb ik onvoldoende opslag voor een jaar voeren op de hooizolder. En meer m2 mochten we echt niet bouwen van e gemeente. Hier dus ook een flinke voorraad voordroog van eigen land en als het weer mee zit op het juiste moment ook nog een deel hooi voor de zomermaanden wanneer de voersnelheid te laag ligt voor voordroog.

Het is lastig dat je paard er niet tegen kan, daar zal een oplossing voor moeten komen, maar een beetje eigen inzet zoals bijvoorbeeld zelf je hooi kopen er neer zetten en laten voeren kan wel helpen eigenaren meer mee te laten werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 00:29

Zelf je hooi kopen haalt alleen niet zo heel veel uit als in de groep voor de andere paarden alsnog rotzooi uit plastic wordt gevoerd. Been there enzo.

Is pas sinds kort dat er zo veel paarden staan, het waren er eerst 2... toen 3... toen een shetje erbij... toen mijne... toen een welshje... en nu deze maand nog 3.

Voor 3 a 4 paarden was er genoeg hooi, van vorig jaar en dit jaar. Netjes opgestapeld in twee schuren. Van eigen land. Aanvankelijk was ook maar voor 3 paarden hooi nodig: meisje van de shet koopt zelf hooi (haar paardje staat apart) en één van de paarden is hoogbejaard en kan niet meer goed ruwvoer eten. Paar plukjes en dat is het, dus eigenlijk verwaarloosbaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:19

ja, dat probleem heb ik hier ook. Dan moet je opsplitsen en de hooi eters samen zetten...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:26

Wat een grote verschillen. Hier in het noorden wordt gewoon hooi en soms kuil gevoerd, voorzover ik weet. In elk geval zal niemand er moeilijk over doen als je zelf je hooi inkoopt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 10:22

Zelf hooi inkopen deden we op de vorige stal, met 2 stalgenoten. Onze paarden stonden in een groepje van 5 dus die andere 2 aten ook mee... shet bijvoeren is natuurlijk goed te overzien maar een slagschip van een groninger is eventjes een ander verhaal. Maar die at wel ook mijn hooi. Zo'n constructie vond ik ehh... niet ideaal.

Vanmiddag is het gesprek en ik ben heel benieuwd wat mijn stalgenoot (van de ene fries dus) ervan verwacht. Ik denk dat ik haar maar voornamelijk het woord laat doen, zij staat er al veel langer en is ouder en wijzer :P

Van een aantal mensen heb ik via PB tips gekregen voor stalling, zelfs mensen die schrijven: kom 'm maar brengen _/-\o_ Súperlief, ik wilde eigenlijk alleen weten of ik nou zo overdreef :o Ik heb een aantal opties achter de hand en van een paar andere hoop ik dat ik er meer over hoor. Maar eerst het gesprek afwachten.

Trouwens ook mensen die PB'en dat het elders ook niet altijd even goed gaat met afspraken over en begrip voor wat goed is voor de paarden. Hoe kan het nou dat we ons zo laten piepelen met z'n allen, da's toch raar? :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:27

Koper schreef:
Hoe kan het nou dat we ons zo laten piepelen met z'n allen, da's toch raar? :+

Ik denk dat er handig gebruik (of misbruik) wordt genaakt van het feit dat Nederland nu eenmaal een beperkt oppervlakte heeft en heel veel mensen, waarvan een deel met paarden. (Nederland is in oppervlak 1/13e van Zweden, maar heeft wel twee keer zoveel inwoners. :+ )
De keuze is niet altijd even ruim en dat geeft pensionhouders nogal eens een machtspositie.

Fijn dat zoveel mensen je willen helpen. Ik hoop dat je snel tot een bevredigende oplossing komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 10:34

Ja dat zou zomaar kunnen, door de tijden heen ontwikkel je ook een manier van denken natuurlijk. Zoals we in Nederland overal maar kunstmest op de wei smijten of de boel injecteren want dat doen we al lang zo. En wat dat met het gras en dus met de paarden doet staan veel mensen niet bij stil. Net zoals dat "men" gewend is om vee op te hokken.

Een studiegenoot van mij is een paar jaar geleden naar Zweden verhuisd met haar man en paard. En ze hebben toen een tweede paard erbij gekocht want haar hafje mocht niet alleen staan. Vind ik een goede zaak dat zulke dingen geregeld zijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:35

Ja dat merk je nogal eens Liljebo, er worden allerlei afspraken gemaakt en daar blijft het dan verder bij. Mensen zijn toch niet geneigd om gauw te verhuizen.
Vaak sta je ergens al een poos en gaat het met de loop der jaren steeds verder achteruit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:38

Het is vaak natuurlijk ook niet te voorspellen hoe een stal(beleid) zich ontwikkeld.

Dat zie je als je voor jezelf bezig bent al, je past je denkbeelden / aanpak toch steeds een beetje aan en iemand anders kan daar wel niet van gecharmeerd zijn...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 10:40

Cookies: of weken/dagen := Dat was vorig jaar zo waar ik toen met 'm stond. En ik had eigenlijk gehoopt dat 't dit jaar beter zou gaan :=

pmarena: gecharmeerd is één ding. Maar als mensen (en paarden!) duidelijk aangeven dat een situatie niet oké is en om een oplossing vragen en met een voorstel komen en er gebéúrt niks. Dan word ik wel een beetje boos.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:31

Dat is ook gruwelijk irritant :j

Al met al heb ik er een heel naar gevoel bij, die manier waarop het gaat.
Er zijn gewoon te veel paarden op een te klein / niet geschikt gemaakt stuk gezet, klassiek verhaal...

Dat mensen het zo ver laten komen en er dan ook nog niet met spoed aan veranderen, zegt eigenlijk al alles over de instelling die ze hebben. En dan een flut-oplossing als dat sneue stukje modder... spreekt allemaal boekdelen dat je er niks van hoeft te verwachten. Heel erg jammer.

Hopelijk haalt het gesprek nog iets uit maar als mensen zelf niet in zien dat dit zo ècht niet kan, dan heb ik er een hard hoofd in of je daar nu echt wel op je plek bent hoor....het moet wel vanuit de eigenaar zelf komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 11:49

Daar heb je gelijk in pmarena en ik vind het vooral sneu voor m'n stalgenoot. Zij staat er al jaren, is lang de enige pensiongast geweest en nu dit. Voor haar is de situatie heel anders. En ook sneu voor het paard, als ik mijn ruin, zodra ik op stal aankom, in de inmiddels omheinde bak laat gaat die fries bij het hekje staan omdat hij mee wil. En voor mijn ruin ook minder aan als 'ie daar in z'n eentje ligt te rollen en langs de kanten grasjes staat te snoeien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:08

Tja, het is ook voor stalhouders schipperen tussen de verschillende wensen van hunzelf, hun klanten en de (financiële en ruimtelijke) mogelijkheden.

Waarschijnlijk waren er veel vragen of wensen voor een nette rijbak.
Die is er nu gekomen, maar misschien is er niet zo goed nagedacht over de plaats van de bak en de gevolgen van de aanleg, of over het effect van paarden los in de bak waar ze op gewezen zijn waardoor de oorspronkelijke plannen aangepast werden en de paarden niet meer de bak als uitloop kunnen gebruiken.

Jammer. Misschien als er van te voren met de stalgenoten overlegd en nagedacht was over de mogelijke oplossingen en voor- en nadelen er van, dat het anders gegaan was.
Nu is het balen dat die kostbare bak er ligt, maar er geen ruimte lijkt te zijn voor een fatsoenlijke uitloop.

Met droge perioden niet zo'n probleem omdat ze immers de wei op kunnen, maar bij slecht weer wel vervelend, vooral als het om langere perioden gaat. En dan heb je ook nog pech met de samenstelling van de groep (iets wat een staleigenaar ook niet van te voren kan voorspellen) waardoor je pony buiten de boot valt. Aan het aantal voerplaatsen is weer wel wat te doen!

Als meer mensen niet tevreden zijn is overleggen over mogelijkheden tot herinrichting en herverdeling van de grond en indeling van de groepjes misschien een mogelijkheid? Of een stukje wei omzetten naar zandpaddock?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 13:13

De wei grenst niet aan de schuilstal met uitloopje, daar worden ze aan de hand naartoe gebracht. Het ging jarenlang goed zonder bak, stalgenoot met Fries is geen bakruiter, ik wel maar ik had al geregeld dat ik in een bak een straat verderop kon rijden. Verder stonden er een shet (die werd wel es gelongeerd in het zanduitloopje als de bijbehorende paarden toch overdag op het gras staan) en een hoogbejaard paard wat ook geen bak nodig heeft.

En toen kreeg de dochter van de stalhouder een pony. Ze reden altijd bij de buren maar in het donker de weg oversteken is niet handig met zo'n meisje. Heb ik alle begrip voor. Maar niet voor het gebrek aan overleg en inzicht.
De bak heeft ook nieuwe mensen aangetrokken (met die 3 nieuwe paarden) Waardoor de sfeer op stal ook meer richting pensionstal/bakruiters verschoven is. Niet dat dat direct een nádeel is maar het was wel lekker rustig...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:28

tja, en 2 paarden per paddock en schuilstal is wel ruimer dan 3, dus die drie extra paarden kunnen wel net te veel zijn in jullie geval.