Wat doe jij met je paard of hond als die ooit doodgaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Re: Wat doe jij met je paard of hond als die ooit doodgaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:07

Onze honden zijn gecremeerd, de 2 die ik nu heb en de katten worden ook gecremeerd.
Mijn paard ook, ik weet dat het veel geld kost, maar ik ben al een tijd bezig met geld apart te zetten op een rekening, dus hopelijk kan ik nog veel jaren sparen!

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:08

Wat ik met een paard zou doen, zou ik eerlijk gezegt niet weten, ik weet niet wat een crematie kost, las hiervoor wel dat het zeer prijzig is.
Sowieso zal ik het paard wel laten inslapen en geen kogel door de kop laten jagen bij de slager.
Onze andere dieren zijn wel allemaal gecremeerd, 2 hebben we er in huis, inde kast staan :') en de rest hebben we uit laten stooien over de heide, vind dat toch wel een vredig idee, dat je weet dat dit de laatste keer is dat je hem/haar zal zien en niet nog misschien in een stuk vleeswaar tegenkomt..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:09

Mn vorige hondje is gecremeerd.
In de achtertuin ingeslapen, in mijn armen. Hebben haar zelf naar het crematorium gebracht, het allermoeilijkste vond ik om haar daar achter te laten in de wetenschap dat ik haar nooit meer, echt nooit meer zou zien. Nooit meer vasthouden, aaien, knuffelen... We hebben oprecht kosten noch moeite gespaard. Ze is individueel gecremeerd en we hebben een mooie urn uitgezocht, staat op mn kamer, op de vensterbank waar ze graag zat uit te kijken. Bedoeling was om de urn te begraven maar ik geloof niet dat ik het kan.
Daarbij ook een asbedel uitgezocht voor aan mn armband.

Gehele kostenplaatje was geloof ik iets van 230 euro, en t was maar een klein hondje (10 kilo). Bedel en urn waren wel vrij prijzig overigens.
Heb ook nog een plukje haar van haar liggen hier, geen idee wat ik ermee moet doen eigenlijk maar ben heel blij dat ik het heb..

Paarden zijn nog ukkies (1,5 en 2,5) dus hoop dat dat nog heel erg ver weg is. Heb ze verzekerd, als ze ouder worden knal ik er gewoon een crematieverzekering bovenop (leek me nu nog wel wat overbodig, hoop het in elk geval..) zodat cremeren kostentechnisch haalbaar is, want dat heb ik toch wel het liefst. Een waardig afscheid.

Als het niet gaat zal het toch via de Rendac moeten en das opzich helemaal geen ramp, maar toch liever niet hoor...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:17

Zowel de hond als de paarden zijn en worden ingeslapen bij de kliniek en daar achter gelaten en daar opgehaald door de Rendac.
Inslapen op de kliniek vind ik bij paarden een stuk fijner dan aan huis, omndat ze daar betere voorzieningen hebben voor als het paard door z'n benen zakt en ik er echt niet aan moet denken mijn paard dood op eigen terrein te hebben liggen, zeker niet aan de weg voor een paar dagen (in het ergste geval).

Oke, eerlijk is eerlijk, een heel fijn idee vind ik het niet dat ze door de Rendac opgehaald en vernietigd worden, maar cremeren heb ik het geld niet voor over. Dit zou anders zijn als het dier er zelf baat bij had!!; dan worden moeite noch kosten bespaard. Maar gezien het dier hier verder niets van merkt gebruik ik het geld liever om mijn nog in leven zijnde dieren extra goed te verzorgen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:06

Al mijn dieren worden gecremeerd, ook paarden (2 nu)
overigens, sommige ziektekostenverzekeraars bieden tegenwoordig ook crematie (incl. transport) aan (voor paarden onder de 18) je bent dan zo'n 181.00 euro per jaar kwijt dan zijn ze ook voor andere dingen nog verzekerd (zie de site van bv. paardencrematorium westerhout) http://www.equipepaarden.nl/premieberekening_crem.php

vreemd dat mensen hun kat/hond wel laten cremeren, maar een paard is dan slechts een omhulsel + het is te duur.....

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:11

Wij hebben 1 jaar en 20 dagen geleden onze lieve, 7 jarige hond inlatenslapen omdat hij de ergste (Naar mijn vinden) ziekte had die je maar kon voorstellen. Hij had een tumor in zijn buik, en een tijd later wss ook in zijn hersenen waardoor hij epileptishe aanvallen kreeg, en na een x of 4 waren we er klaar mee en vonden we dat het egoistisch was om hem te laten leven.. Het was wel even slikken toen we hem inlieten slapen. Eingelijk was ie op die tumoren en aanvallen na gewoon kerngezond.. het was best een raar gezicht. Ik mis hem nog steeds en we hebben hem inlaten slapen. Hij is uitgestrooid over een weiland samen met nog meer andere dieren. Wel hebe ik een plukje van zijn staart (Koiker x Border Collie, mega lange zwabberende kwispellende staart :) ) en zijn rubberen bot nog op mijn kamer liggen..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:58

Hier gaan alle dieren naar de Rendac. Bij mijn eerste hond had ik geen geld voor iets anders en nu vind ik het zo wel best. Het maakt voor de dieren echt niets uit. Ik zorg ervoor dat ze bij leven een fijn leven hebben, daar geef ik liever mijn geld aan uit, dan aan iets wat ze niet meer merken. Vergeten doe ik ze echt niet, daar heb ik geen urn of iets voor nodig.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:27

Ik denk dat ik mijn paard het liefst zou willen laten cremeren. Het is voor mij echt puur een gevoelskwestie, ik denk dat ik het ongelofelijk moeilijk zou vinden om hem gewoon 'op te laten halen'. Ook al is het een omhulsel, het was toch mijn beste vriendje...

onneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:11

Voor mijn paard was ik iets meer dan 1300 euro kwijt.
Dit was incl: ophalen van vianen naar roermond, de crematie, de urn die ik had uitgezocht, het plaatje voor op de urn en een apart certificaat met daar op een tekst die ik zelf had bedacht, ook het weer thuis brengen zat er bij.
vond het zelf meevallen, MAAR ik kan me voorstellen dat veel mensen het toch te duur vinden.
In het begin toen cremeren voor paarden er in kwam was het veel duurder.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:25

Vjestagirl schreef:
thyra89 schreef:
Ik zou mijn hond wel willen laten cremeren, en wat ik dan met de as ga doen? Geen idee nog eigenlijk. Denk dat ik van een deel een tattoo zou laten maken en de rest in een mooie urn ergens in huis neer zou zetten :)

As tattoo's mogen niet in Nederland.

Ik kende anders wel iemand die het heeft laten doen (paar jaar terug).

Mijn gerbils begraaf ik bij het bosje hier in de buurt, heb zelf geen tuin namelijk en weggooien kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Katten zit ik aan te denken om ze op te geven voor het dieren-donorcodicil, dan doneer je het kadaver aan de UU, die het gebruiken voor de studenten diergeneeskunde. Daarmee red je weer het leven van een proefdier dat voor dit doel wordt gefokt :) Ook slechte paardenbenen enzo kunnen ze goed gebruiken om te bekijken.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:29

Ik vind het iig wel leuk om bijvoorbeeld een plukje manen te bewaren, en die in een hartjes-kettinkje te doen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:31

Wat ik onwijs gaaf vond, iemand maakte my little pony's met dan de manen en staart van je pony/paard!! dat zou ik heel graag willen wanneer m'n mannetje kopmt te overlijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:43

Magrathea schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat kan. Ik zei dat het niet mag, niet dat het nooit gebeurd.

annknowles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:48

Paard zou ik door rendac laten ophalen, en m'n hond zou ik laten begraven.

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:57

Mijn hond is thuis ingeslapen en toen opgehaald door het crematorium, en heb nu de pot met as in huis staan. Mijn konijn ligt in de tuin begraven.

Ik heb nu weer een hond van 1.5 jaar, die hopelijk nog heeeeeel wat jaartjes blijft, en ik denk dat als het zover is, ik die ook zou laten cremeren.

Waar ik voor zou kiezen als mijn paard is overleden... geen idee eigenlijk. Hangt er denk ik vanaf hoe de situatie op dat moment is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:02

Denk dat het ook afhangt van hoeveel dieren je hebt. Ik heb inmiddels al zo'n 12 honden laten inslapen (we halen vaak oudjes uit het asiel. Soms leven ze nog jaren, soms maar paar maanden), al heel veel katten (we wonen op boerderij), een aantal geiten, en helaas 2 jaar geleden een paard. Als ik die allemaal zou laten cremeren.... oef, heel veel centjes. Dan haal ik toch echt liever een "nieuwe" hond of kat voor dat geld.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:04

Daar zit zeker wat in!!

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:14

mijn overleden honden liggen bij ons in de achtertuin.. en ik heb altijd gezegd dat ik mijn paard het liefst wil laten cremeren na alle jaren samen.. helaas heb ik haar een maand geleden moeten laten gaan op 27 jarige leeftijd, laatste 3 jaar heeft zij op hele dure medicatie gestaan waardoor ik haar dr laatste pensioen jaren kon geven.. echter na al deze kosten was ik door al mijn spaargeld heen en heb ik haar toch moeten laten ophalen door rendac.. maar gevoelsmatig doet het me niet meer of minder daardoor..

Ik ben veel blijer dat ik haar de laatste jaren kon houden door al mijn spaargeld, heb onwijs van haar genoten nog! wel laat ik een mooi armbandje van haar maken en een ringetje! dat vind ik persoonlijk achteraf dierbaarder dan een urn op me kamer.

Jup91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 01:08

Mijn katten liggen naast elkaar in de tuin begraven, mijn hond en mijn paard zijn gecremeerd. Straks plant ik een mooie boom in de tuin en de as van mijn paard gaat daarbij. Ik heb een mooie ring en een armband van zijn haar, gemaakt door Mart Holtrop. De band die mensen met hun dieren hebben is voor iedereen verschillend en ieders financiële en familie omstandigheden zijn anders. Voor mij was dit een goede keuze, ik ben er nog steeds blij mee dat ik het zo heb gedaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:56

Ik ga mijn paard zeker niet laten cremeren als hij dood gaat, ik zie daar de meerwaarde niet van in. Is me ook gewoon veel te duur. Als hij dood is, is hij dood, hij merkt dan zelf niets meer van de manier waarop hij verder verwerkt zal worden.

Sterker nog, als hij nog fatsoenlijk vervoerd kan worden en geen aandoening heeft waarvoor hij niet geslacht zou mogen worden, zou ik mijn paard naar het slachthuis brengen als zijn tijd gekomen is.
Mocht dat niet kunnen, omdat hij ziek is of een ander probleem heeft, waardoor hij niet meer vervoerd kan worden, laat ik hem uiteraard ter plaatse inslapen. En dan gewoon ophalen door de Rendac.

Als herinnering kan ik genoeg voorstellen, armband van paardenhaar heb ik van mijn sportpaard ook, vind ik persoonlijk een prettiger aandenken dan een urn met as. En uitstrooien van de as heb ik ook niet zo veel mee.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:57

mijn paarden gaan mee met de rendac,
en onze honden laten we achter bij de dierenarts.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:02

Magrathea schreef:
Vjestagirl schreef:

Mijn gerbils begraaf ik bij het bosje hier in de buurt, heb zelf geen tuin namelijk en weggooien kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Katten zit ik aan te denken om ze op te geven voor het dieren-donorcodicil, dan doneer je het kadaver aan de UU, die het gebruiken voor de studenten diergeneeskunde. Daarmee red je weer het leven van een proefdier dat voor dit doel wordt gefokt :) Ook slechte paardenbenen enzo kunnen ze goed gebruiken om te bekijken.

Nooit geweten, wat een goed alternatief zeg! Ik ben zelf al jaren donor, althans ik sta op de lijst voor als ik er niet meer ben. . . mooi idee dat mijn paarden en andere dieren ook voor zoiets kunnen dienen, erg mooi idee! Ik ga me er eens in verdiepen :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:05

Lichaam is niet meer dan een omhulsel als het dier dood is en dat heeft verder geen waarde meer.
Ik vind het persoonlijk zonde om mijn geld in een crematie van mijn dier te steken, of dat dier as, lijm of worst wordt vind ik echt onbelangrijk.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:11

Ja, dat wat Aillil daar quote, brengt me op ideeën.
Paardenkadaver aan de unif schenken en ze dan vragen om mij het hart te bezorgen zodat ik dat kan laten cremeren. Dan blijft de ziel bij mij en het omhulsel mag de wetenschap gaan dienen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:10

xBerber schreef:
Wij hebben 1 jaar en 20 dagen geleden onze lieve, 7 jarige hond inlatenslapen omdat hij de ergste (Naar mijn vinden) ziekte had die je maar kon voorstellen. Hij had een tumor in zijn buik, en een tijd later wss ook in zijn hersenen waardoor hij epileptishe aanvallen kreeg, en na een x of 4 waren we er klaar mee en vonden we dat het egoistisch was om hem te laten leven.. Het was wel even slikken toen we hem inlieten slapen. Eingelijk was ie op die tumoren en aanvallen na gewoon kerngezond.. het was best een raar gezicht. Ik mis hem nog steeds en we hebben hem inlaten slapen. Hij is uitgestrooid over een weiland samen met nog meer andere dieren. Wel hebe ik een plukje van zijn staart (Koiker x Border Collie, mega lange zwabberende kwispellende staart :) ) en zijn rubberen bot nog op mijn kamer liggen..

Mijn hond was ook eigenlijk helemaal gezond. Hij had wel een uitstekende tumor op zijn borst(na de dood bleken er meer tumors in zijn lichaam te zijn) hij had er geen last van en hij was 10 dus we liete. Hem gewoon zijn daagjes leven. Op een morgen nieste en hoeste hij bloed op en hebben we hem snel daar de DA gebracht. Bleek het te zijn dat zijn lever helemaal was gegroeid door zijn hele lichaam... Inslapen dus:(