Bokkers die hun paarden thuis hebben staan.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:56

Sinds kort werk ik volledig vanuit huis, dat maakt het thuis houden van de paarden wel wat relaxter merk ik. Ik kan makkelijker even in de lunchpauze nog wat doen. Erg fijn!
Ons huidige schema (ik vind management zo zwaar klinken, en meer iets voor op het werk, paarden zijn hobby :+ ):

* Stal van de 2 rijpaarden staat 24/7 open en dan kunnen ze via een verharde uitloop de rijbak inlopen. Met erg vies weer kan ik de rijbak afsluiten om die een beetje te sparen. Dan hebben ze alleen de uitloop van +/- 50 m2
- 07:00 hooi en brok
- ergens tussen 10 - 12.00 kleine weilandje open (niet met te nat weer om het landje te sparen)
- ergens tussen 16 - 18.00 weer van het kleine weilandje af
- 18.00 hooi en brok
- 22.00 hooi

Mijn merrie (die met pensioen is) en de shet staan 24/7 op het grote weiland (1 hectare), die breng ik 1x per dag een pavokoek. Verder hebben ze daar een drinkbak op een bron, dus eigenlijk geen omkijken naar. Als het gras zo op is vul ik daar 1x per dag een grote bak met hooi. Maar voorlopig hebben ze nog zat daar! In het voorjaar krijgen ze wel minder gras om problemen te voorkomen en omdat het grote land dan gebruikt wordt om van te hooien.

's Zomers gaan de rijpaarden ook 24/7 op de wei.
Rijden gaat ergens tussen door, doordeweeks meestal rond half vijf als het lukt ivm werk. In het weekend wanneer het het beste uitkomt.

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:18

24/7 op de wei:
08.00 kuil
10.00 kuil
18.00 kuil en pavokoek
22.00 kuil

sassie76

Re: Bokkers die hun paarden thuis hebben staan.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:25

Ik heb mijn paarden ook aan huis staan. De paarden krijgen om 8.00 hooi en brok. Dan worden ze in de paddock gezet. Dan krijgen ze rond 1230 weer hooi en brok. Om 1800 weer en dan om 2200 hooi, slobber en wortels. Zodra de paddock vergroot is, dan gaan ze daar na de ochtendmaaltijd in en haal ik ze voor donker weer binnen. Ze krijgen dan hooi in de paddock.

Annevandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:54

Mijn standaard voerschema
8.00 uur 3 plakken hooi + halve kg muesli
12.00 de wei of de bak in (ligt van de nattigheid van de wei af)
14.00 2 plakken hooi
18.00 uur naar binnen (voordat het donker is) en halve kg muesli
20.00 3 plakken hooi

De rij tijden zijn bij mij vaak tussen 14.00 uur en 19.00 uur =)

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:26

Grappig al die verschillende schema's!

Bij ons ziet hij er 's winters zo uit:
06.00uur: Hooi, wortels
11.00uur: Hooi
12.00 - 17.00: Op het land
17.00uur: Hooi, wortels, muesli
22.30uur: Hooi

's zomers gaan ze van meestal rond 07.00uur naar buiten, en rond 22.00 naar binnen.
Rijden doe ik meestal 's avonds. Als ik overdag vrij ben probeer ik het 's ochtends, zodat ze gewoon lekker het land in kunnen 's middags.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:59

Mijn Haflinger en Welsh A staan bij mijn opa en oma op de boerderij en wonen naast ons.
Het voeren, mesten en buiten zetten doe ik zoveel mogelijk. Lukt het niet door school dan doet mijn opa dat met alle liefde :)
Het schema ziet er in de wintermaanden zo uit:
08.00 - 1 plak hooi
08.30 - De wei in.
Elke dag de mest eruit en opstrooien.
16.30 - De stal weer in + 1 plak hooi.
En dan later 's avonds krijgen ze weer 1 of 2 plakken hooi.
In de zomermaanden staat ze 24/7 in de wei dus krijgen ze niks extra's.

Ik denk dat onze plakken hooi een stuk dikker zijn als ik kijk naar hoeveel plakken andere paarden krijgen :P

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:14

Mijn KPN krijgt

7.30 voor droog en schep granenmix
+/- 11.00 a 1200 meusli en voor droog
17.00 schep granenmix en voor droog
2200 schep granenmix en voor droog

Oude pony krijgt 1 x minder omdat die dan buiten staat.
Ze krijgt dan wel beetje brok in de paddock.

Pony krijgt biks ipv granenmix.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:17

's ochtends ongeveer om 7:30 krijgt hij een kwart schepje basisbrokken,
dan gaat hij rond 11:00 naar de wei en krijgt ie een emmer met kuilgras,
dan gaat hij meestal rond 16:00 naar binnen (ligt ook aan het weer maar met goed weer/beetje regen altijd 16:00)
als ik vroeger thuis ben uit school dan longeer ik hem meestal nog eventjes.
mijn moeder mest altijd uit behalve in de weekenden want dan hebben ik en mijn zusjes genoeg tijd :Y)
's avonds krijgt hij nog een kwart schepje basisbrokken.
hooi krijgt hij elke keer als er iemand langsloopt, en als er even niemand langsloopt laat hij zichzelf wel horen (zijn gehinnik hoor je binnen in huis)
dus hij heeft eigenlijk onbeperkt hooi als hij binnen staat.

meneer komt niet snel aan en is zeker niet te dik dus mag flink eten!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:24

mijn dag ziet er zo uit
7:30 paarden voeren somers ook meteen naar buiten overige seizoen niet
10:00 paarden naarbuiten (behalve zomer)
2:00 - 18:00 hiertussen verzorg ik ze en ze gaan rond 5 uur op stal met hooi, biks
20:00 nog even laatste check

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:28

om 6:30 hooi en biks
6:45 Naar buiten daar krijgen ze dan ook kuil
ze staan in het gras dus ze krijgen weer kuil om
16:00
om 17:30 gaan ze weer naar stal krijgen ze daar hooi en biks

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:34

Wow wat krijgen veel paarden hier veel hooi!

Wij hebben ongeveer dit:

8:00 hooi
10:00 krachtvoer
11:00/12:00 paddock op
Rond 19:00/20:00 gaan ze naar binnen en krijgen hooi
Rond 20:30 krijgen ze krachtvoer en sluiten we af

Rijden en uitmesten doen we behoorlijk onregelmatig, zit weinig structuur in, maar ze krijgen wel altijd eerst hooi en daarna krachtvoer

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:36

Ik heb ze thuis staan. Het enige wat ik doe:
- na het rijden biks geven.

(ik betaal iemand om ze te verzorgen :+)

manonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:35

Onze 3 paardjes ( 2 shetlanders en 1 fjord) staan zowel in de zomer als in de winter 24/7 buiten.
De shetties in een schale wei met inloopstal en de fjord staat nu nog even aan de overkant in een wat rijker land.
Straks bij extreme kou komen ze weer samen te staan en dan hebben ze altijd de 2 inloopstalletjes en krijgen ze 2 maal daags een beetje kuil. Fjord iets meer, shetlanders een handje ( zijn dik zat).
Verder geen krachtvoer.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:09

Ik heb mijn paard en pony aan huis staan en dan staat er nog een paard van een ander. Dat paard voer ik enkel in de ochtend en zet ik buiten. Voor de rest doen de eigenaren het zelf.

7:30 uur paarden hooi voeren en drollen weghalen
10.00 uur paarden op de paddock en de stallen mesten
16:30 uur paarden binnen halen en hooi voeren (2x in de week doet mijn vriend dit)
21:30 uur hooi voeren en drollen weghalen.

Als ik met mijn paard aan de slag ga dan doe ik dat in de ochtend voor 10.00 uur en dan kan het zijn dat ze nog wat later naar buiten gaan.

Met heel slecht weer (veel regen/ harde wind) blijven ze op stal. Daar kunnen de paarden door de verharde uitloop evengoed nog buiten staan.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:12

8 uur gaan ze de wei op waar op verschillende plekken bultjes met hooi neer zijn gelegd.
17 uur gaan ze naar binnen waar ze hooi en eventueel krachtvoer (niet allemaal) krijgen.

tussendoor werk ik met ze als ik daar tijd voor heb.

point

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:40

vuurneon schreef:
Hele dag buiten; 's ochtends hooinetten vullen en 's avonds weer :) geen vaste voertijden.

Wat een fijn super topic is dit! Ik heb er erg veel aan.

Hoe staan jullie er tegen over dat ze niet op vaste tijden worden gevoerd?
Ik ben van plan m'n paard bij huis te zetten....maar denk dat ik ze niet altijd om dezelfde tijd kan voeren.
In de natuur zullen ze ook niet altijd om dezelfde tijd eten....toch? maar wel weer kleine en soms wat grotere hoeveelheden de hele dag door...
zal een hooinet dat probleem oplossen?

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:50

;) Tussen 7 en 8 kuil/hooi en bix.
Als mijn man aan het werk gaat weer kuil (tussen 10 en 11 uur)
En dan ligt het er aan of ik thuis ben of mijn man.
Met werk krijgen ze pas weer tegen kwart over zes kuil/hooi en anders
krijgen ze nog 1 of 2 x een beetje kuil/hooi.
Tegen 19 nog een keer.
En de laatste voerbeurd is als ik richting bed ga dus tussen 22-1 en dan is het kuil/hooi en bix.

Probeer 5 tot 6 x per dag te voeren, kan helaas niet onbeprekt voeren want de merrie eet echt te veel en wordt tonnetje rond, grote stopt wel. Dus dat is erg jammer.

Grote heeft lang op de manege (pension) gestaan en wist niet wat hem overkwam zo vaak eten

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:05

Heb er momenteel 2 bij huis staan.
om 07.00 u krijgen ze een handje hooi met krachtvoer en wortelen.
om 07.45 u gaan ze het weiland op waar ze hooi tot hun beschikking hebben omdat de wei nu kaal is.
om ca. 10.30 mest mijn vader de stallen.
afhankelijk van het weer gaan ze rond 14 u weer naar binnen doet mijn vader,als het slecht weer is zet ik ze zelf om 12.30 u binnen. Bij binnenkomst krijgen ze weer hooi en een paar wortels.
om 17.00 u krijgen ze krachtvoer en hooi
om 21.30 u krijgen ze nogmaals hooi

Rijden doe ik in de zomer rond 17.00 u en nu het vroeg donker is (en niet druk met het bedrijf) doordeweeks 3 dagen rond 15 u en op zaterdag.
Begin December vertrekt mijn wedstrijdpaard voor een paar maanden naar de pensionstalling. Dit omdat het nu weer drukker wordt op het bedrijf en ik niet elke keer om 15 u kan stoppen omdat ik wil gaan rijden en als het weer slechter wordt (sneeuw etc.) ik niet met de trailer op pad ga. Ik toch gewoon kan rijden In de avonden kan ik niet bij de manege van de rijvereniging terecht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:18

6.30 voeren biks + dun plakje hooi
8.30 naar buiten in de paddock met een kuubskist vol hooi.
17.00 uur kuubskist bijvullen met hooi + uitmesten
's Avonds nog rijden of anders om 21.30 uur naar binnen met biks en hooi voor de nacht.

In het weekend en op woensdag zijn die tijden anders, dan ga ik eerst rijden en gaan ze pas later naar buiten.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:43

Op dit moment ziet m'n schema er ong zo uit...
6:30 - 7:00 uur voeren (krachtvoer) en buiten zetten in de paddock met hooiruif vol
Daarna ben ik op school, maar elke paar uur wordt er een grote kruiwagen hooi bij gegooid (als ze dus niet op de wei staan)
15:30 - 16:00 uur paddocks en evt. wei uitmesten
16:00 - 17:00 uur heb ik tijd om iets met m'n paardje te doen, daarna is het alweer donker buiten
17:00 - 18:00 stallen uitmesten, mest dumpen, hooinetten vullen, waterbak schoonmaken, aanvegen, overige verzorging etc etc..
19:00 - 19:30 uur nadat ik gegeten heb gaan de paarden op stal, krijgen ze hun brok en hooinetten voor de rest van de avond en nacht.

In de winter staan ze dus zo'n 12 uur per dag buiten en 'savonds/'snachts in een ruime buitenbox, overdag op paddocks met ruwvoer (in porties verspreid over de hele dag, bijna onbeperkt), schuilplek met slecht weer en bij mooi weer staan ze een 's middags nog een paar uurtjes op de wei :)

miriam1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:53

Mijn paarden (arabs) hebben dit jaar van begin maart tot ergens in oktober 24/7 buiten gestaan. Af en toe nog bij heel slecht weer een nachtje binnen. In het begin met bijvoer (kuilgras), totdat de wei genoeg gras heeft, en in het najaar als het gras wat minder wordt, ook kuilgras erbij. In de zomer voer ik niks bij. In de winter gaan ze elke dag naar buiten, meestal tussen 8.00 u en 10.00 u, ook bij regen, en dan krijgen ze kuilgras, en eten van het gras wat er nog staat. Soms bij echt heel slecht weer blijven ze een dagje binnen, en ik heb boxen van ruim 3,50x3,50 m. Als het donker wordt gaan ze naar binnen, met een berg kuilgras voor de nacht. Ze krijgen prima kuilgras, de paarden zijn nog zo rond dat ik er geen krachtvoer bij geef. De merrie wordt af en toe gereden, de ander is een jaarling.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:02

@Point: Ik doe niet aan vaste voertijden. Ik kan zeer onregelmatig werken en ik heb liever geen paarden die uren voor het hek gaan drammen omdat ze naar binnen willen om te eten (bijvoorbeeld). Ze hebben 24/7 hooi ter beschikking in de hooinetten en alleen mijn veulen krijgt 2x per dag brok bij gevoerd.

In de zomer 24/7 op het land. In de winter overdag op het land (07.00-16.30) en de rest in de paddock met stal. Maar ook hier geldt weer, het kan zo maar gebeuren dat ze pas later uit het land gehaald worden en dan staat het gewoon grasjes te plukken of hooi te eten. Geen vaste tijden dus.

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:08

Leuk te lezen hoe iedereen het indeelt.
Momenteel woon ik zelf thuis, anders springt mijn moeder bij. Ik woon op een melkveebedrijf en de paardenstallen zijn gevestigd in de koeienstal. Ze hebben geen vast weiland. Ik zet steeds stukken 'koeienweiland' af. In de winter wat grotere stukken dan in de zomer. Daarnaast hebben ze een paddock die grenst aan de rijbak en daar lopen ze in de zomer veel. In de winter is het gras minder voedingsrijk, dus mogen ze langer in de wei. We hebben een paard en een e-pony.

8.00 Hooi en 1/4 kg basisbrok
10.00 Wei
15.00 uit de wei, in de paddock
18.00 uitmesten, op stal, hooi en 1/4 kg basisbrok.
23.00 hooi

Rijden doe ik zo'n 4x per week, voor 11.00 of na 16.00. Ze gaan dan later of eerder naar binnen. Als hij niet te nat is, gaan ze na het rijden rond 17.00 weer naar buiten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:23

point schreef:
vuurneon schreef:
Hele dag buiten; 's ochtends hooinetten vullen en 's avonds weer :) geen vaste voertijden.

Wat een fijn super topic is dit! Ik heb er erg veel aan.

Hoe staan jullie er tegen over dat ze niet op vaste tijden worden gevoerd?
Ik ben van plan m'n paard bij huis te zetten....maar denk dat ik ze niet altijd om dezelfde tijd kan voeren.
In de natuur zullen ze ook niet altijd om dezelfde tijd eten....toch? maar wel weer kleine en soms wat grotere hoeveelheden de hele dag door...
zal een hooinet dat probleem oplossen?

Ligt er aan hoe je wilt voeren vind ik. Als je niet (bijna) onbeperkt ruwvoer geeft, zou ik wel op vaste tijden voeren, zeker met het oog op krachtvoer en de hoeveelheid, maar als ze bijna altijd ruwvoer hebben, maakt het (vind ik) niet zoveel uit. Het is ook een beetje kijken naar hoe het past voor jou en wat werkt voor jou en je paarden.
Vorig jaar gaf ik 3x per dag ruwvoer ('s ochtends, eind van de middag en 's avonds als ze op stal gingen) en 1x krachtvoer ('s avonds op stal), maar voor mij werkte dat niet, omdat ik alleen nog maar aan het rennen was voor de paarden.

Nu heb ik het omgegooid. Ze gaan eigenlijk nauwelijks meer op stal en krijgen nu alleen 's ochtends vroeg en 's avonds laat een net vol ruwvoer. Op deze manier hebben ze eigenlijk de hele dag voer tot hun beschikking. Krachtvoer krijgen ze ook niet meer op een vaste tijd, maar ze krijgen niet veel en alleen maar voor de aanvullende vit/min.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:29

ik heb mijn 3 paarden aan huis staan
ik werk niet dus dat maakt het wel wat makkelijker
rond 10.00 uur in de ochtend krijgen ze een allemaal een grote bak hooi
dit herhaal ik om 18.00 uur en 23.00 uur
ze staan zoveel mogelijk buiten
in de zomer afgewisseld met de wei en in de natte of winter periode in de paddock
ook nu staan ze voornamelijk nog 24 uur buiten
alleen bij heel slecht weer gaan ze naar binnen
mesten doe ik overdag wanneer het me uitkomt en ik rijd gemiddeld 6 x per week
nu iets minder ivm zwangerschap
daarnaast heb ik ook nog bijrijdsters die helpen met rijden en mesten en eventueel voer beurten overneemt