Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:15

Ja, Top heeft ze eens gehad. Alleen die verkocht ie eerst als strokorrels :D
Nu heeft ie ze ook niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:38

:D

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:45

russel schreef:
Ik heb nog geen blanco zakken houtkorrels ergens gezien, zijn die er ook al?

even google aanwenden en je zal van alles zien,

niet alleen verschillende soorten zakken zul je zien, maar ook verschillende soorten korrels : lang/kort, dik/dun, bleek/donker

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:10

Zijn de German Horse Pellets en die van Voergezond de enige houtkorrels speciaal voor paarden gemaakt?
En wat is het prijsverschil tussen stro- en houtkorrels? Want hier staat dat die opmerkelijk goedkoper zijn, maar 8,55 per zak (Voergezond) vind ik precies niet zo goedkoop. :o

Edit: Plospan is zelfs 12,69 hier. :wow:

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:25

Voor de strokorrels van Zeolite betaalde ik (mei vorig jaar) € 4,31 per zak van 14 kg.

Voor de houtkorrels van Plospan betaalde ik bij de Hornbach (sept vorig jaar) € 5,95 per zak van 14 kg.
(Dit werd 1 okt € 6,05)

Voor de houtkorrels van GermanHorsePellets heb ik (nov vorig jaar) € 5,25 per zak van 14 kg betaald.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:29

Bedankt Diana.
Is het dan in gebruik goedkoper, want je moet niet veel van wiskunde kennen om te zien dat hout dus duurder is. :+

Ik gebruik nu strokorrel en ben tevreden daarmee. Ik wil wel eens een paar weekjes houtkorrel uitproberen als dit echt zoveel beter is, maar dan moet het wel een groter voordeel hebben.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:29

Toch wel interessant om de ervaringen te lezen. Wilde al bijna strokorrels bestellen totdat ik dit topic zag!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:42

Redenen voor mij om over te stappen van stro naar houtkorrels;

*Ik hoef het niet nat te maken alvorens het de stallen in gaat.

*Het wordt niet gegeten (mijn paarden aten de strokorrels na, bijna 4 jaar, nog steeds)

*Geen ammoniaklucht in de stal.

De stal waar ik met een nieuwe bodem ben begonnen op 1 dec (7 zk) heb ik op 23 dec en 31 dec 1 zk bij gestrooid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:47

@gini: die Plospan is bij jullie wel érg duur hoor :D

Of houtkorrels in gebruik écht goedkoper zijn weet ik niet. Vergeet niet dat je altijd eerst de hoeveelheid zakken nozig hebt om een eerste bed te maken. Daarna is het met één zak per week erbij net zo duur als wanneer je wekelijks een zak houtkrul gebruikt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:48

Ik wil het eigenlijk best wel eens proberen, maar in België kennen ze dit blijkbaar nog niet voldoende grmbl.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:48

Gini schreef:
Ik wil het eigenlijk best wel eens proberen, maar in België kennen ze dit blijkbaar nog niet voldoende grmbl.

laat ons zeggen dat het al zo goed gekend is in België dat het niet meer verdeeld wordt....
Je kan het ook zo bekijken

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:59

Diana mooi overzicht van je stallen. Ziet er eigenlijk net zoals de strostallen uit maar met de uitzondering dat het niet gegeten wordt. Dat vond ik echt jammer bij mij want ik was best te spreken over de strohkorrels an sich. Is ideaal voor een open stal en je hebt een lekker bedje, alleen die dierenklinieken maakte het zo " onvriendelijk" ;-(. Dit is dan een mooi alternatief. Ze verkopen ze hier bij mij op een uurtje rijden in Duitsland. Ga eens vragen wat ze kosten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:26

Dankjewel Dinopino ;)
Dat is helemaal handig, zo dicht in de buurt...Succes!
Ik ben trouwens benieuwd naar de prijs in DL.

Wat een humor Granu :+

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:33

Wij zijn ook overgestapt van strokorrels naar houtkorrels.
Onze paarden aten de strokorrels ook, bij houtkorrels namen ze 1 hap om vervolgens heel vies te kijken en het nooit meer te eten.

Na een paar dagen (schuilstal) wordt het een mooie zachte bodem en de geur is ook een groot pluspunt!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:53

granu schreef:
Gini schreef:

laat ons zeggen dat het al zo goed gekend is in België dat het niet meer verdeeld wordt....
Je kan het ook zo bekijken

Moest serieus even nadenken voordat de frank viel. :+
Kan natuurlijk ook zijn. :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:57

Dan lopen we volgens Granu in Nederland en Duitsland nog achter ;-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:57

Hoe houden de houtkorrels het in dit vochtige weer? Merk je toch wel dat het natter wordt of dat je meer moet bijstrooien?
Ik moet bijna nieuw gaan bestellen en tot nu toe denk ik dat het toch weer strokorrel wordt (ook omdat ik gewoon geen hout-leverancier vind). Het wel of niet eten is voor mij geen voor- of nadeel. Mijn paard neemt van alles een paar happen wanneer het vers is, zelfs van houtvezel, dus ik denk dat dit met de korrel niet anders gaat zijn. Strokorrel neemt ze ook een paar happen van, maar het hooi geniet dan toch de voorkeur.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:58

Als het op paardengebied aankomt dan hinkelt België toch nog zeer ver achterop. Of wist je niet dat hier nog motorolie op open wonden wordt gesmeerd? :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:15

@gini: houtkorrels zijn met nat weer niet anders als elke ander strooisel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:45

DubbelDun schreef:
@gini: die Plospan is bij jullie wel érg duur hoor :D

Of houtkorrels in gebruik écht goedkoper zijn weet ik niet. Vergeet niet dat je altijd eerst de hoeveelheid zakken nozig hebt om een eerste bed te maken. Daarna is het met één zak per week erbij net zo duur als wanneer je wekelijks een zak houtkrul gebruikt.

Ik denk dat dat wel waar is. Als je 6 euro voor houtkorrels betaald en okk 6 voor houtkrul..maar omdat de poeder door het kleine opp meer vocht kan opnemen, blijft je stal toch langer droog. Ook blijft de bodem beter liggen.

Mijn hengst loopt alles naar achteren, een ramp is dat, hij is heel proper, maar als hij achterin poept en rechtsachterin plast en toch alles naar achteren loopt, dan is het een grote bult mer schoon en vies wat bijna niet te scheiden valt na een paar dagen en hij dus op beton ligt. Nu blijft alles goed liggen en een beetje naar binnen schoppen op de toch nog bedekte beton bodem. Zijn stal was ooit een crime, elke week helemaal leegscheppen, 2 pakken zaagzel of 2 pakken vlas per week en na een week een natte vieze bende...nu heeft hij de schoonste stal 5 minuten werk en ik gooi er ind ook smoms 2 pakken korrels tegelijk in, maar bij heeft nu wel een bodem van 15 cm en dat is fijn...

Ook heeft hij geen urineligplek onder zijn buik meer en dat is bij een schimmie ook fijn...

Minder geld ben ik niet kwijt, wel minder mest, minder werk en gelukkig bedekt beton, bij 4 stallen is het toch wel een gemak hoor, 1 kruiwagen met ballen en half uur uitmesten....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:08

Bedankt DubbelDun, dan ga ik opnieuw voor strokorrel. Ik heb nog niet hét grote voordeel gevonden waarom ik zou moeten overstappen. En dat moet ook niet natuurlijk. Ieder stalstrooisel heeft voor- en nadelen, fans en tegenhangers. Ik blijf dit topic wel volgen en als er ooit eens een dealer van houtkorrels in België te vinden is dan ga ik zeker eens een paar zakken proberen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:38

Gini schreef:
Zijn de German Horse Pellets en die van Voergezond de enige houtkorrels speciaal voor paarden gemaakt?
En wat is het prijsverschil tussen stro- en houtkorrels? Want hier staat dat die opmerkelijk goedkoper zijn, maar 8,55 per zak (Voergezond) vind ik precies niet zo goedkoop. :o

Edit: Plospan is zelfs 12,69 hier. :wow:

Die van voergezond zitten in zakken van 20 kg of vaten van 140 kg; per kg dus goedkoper dan hier genoemde prijzen van zakken van 14 kg....
In alle opzichten vind ik houtkorrels beter en goedkoper (mits je de goede kwaliteit hebt maar dat geldt voor elk strooisel).

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:00

madamX schreef:
Die van voergezond zitten in zakken van 20 kg of vaten van 140 kg; per kg dus goedkoper dan hier genoemde prijzen van zakken van 14 kg....
In alle opzichten vind ik houtkorrels beter en goedkoper (mits je de goede kwaliteit hebt maar dat geldt voor elk strooisel).

Even een "prijslijstje";

Voergezond (excl.bez.kosten) € 8,55 / 20 = 0,43 p/kg
Of tonnen van 140 kg (ex.bez.kosten) € 52,25/140 = 0,37 p/kg
German Horse Pellets (incl.bez.kosten) € 5,25 / 14 = 0,38 p/kg
Plospan kattenbakkorrels (bij Hornbach)€ 6,05 / 14 = 0,43 p/kg
Laatst bijgewerkt door diana1 op 03-01-13 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:08

En de bezorgkosten van die tonnen is niet misselijk; 40 euro (onafhankelijk van het aantal tonnen) en dan moet je voor die tonnen ook nog 15 euro statiegeld betalen (per ton).

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:10

Klopt Dubbeldun,
En hier in de prov.Groningen is het moeilijk te bestellen...kan zomaar een paar maanden duren.
Je kunt het evt zelf halen bij de verkoper in de stad Groningen.
Tonnen van 140 kg zijn niet echt handig denk ik en dus kom je snel op de zakken van 20 kg.