Wie houdt er nog meer een winterstop!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Re: Wie houdt er nog meer een winterstop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:59

Paarden met ijzers bij ons op stal gaan of ijzerloos de winter in, of krijgen rubberen ringen erin zodat de sneeuw er niet in blijft vastzitten, ideaal.
Paarden komen altijd buiten en de bakken zijn ook vaak goed te rijden. Alleen als het gaat sneeuwen heb ik echt een "korte" winterstop, dan kan ik niet meer de bak in of het erf af(weg wordt niet gestrooid). Als de bak alleen bevroren is, is ie goed recht gesleept waardoor je toch nog wat kan werken. Afgelopen winter dik 2 weken niets gedaan, winter ervoor 3 weken niets kunnen doen, dus dat valt allemaal wel mee.

2 winters terug was het wel erg, toen heeft er 13 weken sneeuw gelegen....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:06

Mathilde,
Jouw foto, dat bedoel ik inderdaad met widiapuntjes.
Ze zijn heel klein, maar geeft toch grip op ijs.
Die je erin moet draaien zijn proppen/kalkoenen.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:14

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:26

Die wideapuntjes zijn wel heel klein. Zo klein heb ik ze nog niet gezien. Ze lijken me ook zo klein dat ze amper werk doen?

Onder winterstop versta ik echt stoppen met rijden en de paarden een aantal weken niet rijden. Grondwerk etc valt bij mij niet onder training en vind ik onzin en doe ik dan ook niet :o Ik rijdt fanatiek wedstrijden en training is dan ook longeren of onder het zadel, doortrainen zodat ik gewoon op wedstrijd kan.

Onze straat wordt ook niet gestrooid (amper iig), maar ik ga alsnog wel met de trailer van het erf. Gewoon rustig aan doen en snel de openbare weg op. Dan maar een paar km omrijden naar de manege.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 15:36

Het is hier niet een kwestie van niet willen. Maar het kan niet... Ons weiland is al gauw blubberig. Er zit veen in en als het 2 dagen regent moet het een week drogen om te kunnen rijden.De dichtsbijzijnde manege is 25 minuten rijden daar kan ik dan misschien 20 minuten rijden omdat mijn paard op dit moment geen conditie heeft en die ook niet gaat krijgen als 1 keer in deweek 20 minuten kan rijden. Ik kan wel vaker gaan maar dan moet mijn vader ook mee kunnen en de bka moet beschikbaar zijn. De binnenbak is bij hun ook bevroren in de winter en dan kan ik daar ook niet meer rijden.Mijn paarden staan verder 24 uur per dag buiten en kunnen op stal wanneer ze willen. Longeren kunnen we niet in de wei als het begint te regenen. Jammer genoeg hebben niet alle mensen een binnenbak of buitenbak of vervoer en is dat de reden dat ze in de winter niet kunnen rijden ipv niet willen

rowo schreef:
HorseTopShop schreef:
Ik kan niet goed begrijpen waarom mensen een winterstop houden.
Veel paarden staan in de winter binnen. Waarom juist dan een stop houden? Juist dan zou er meer met een paard gedaan moeten worden.

Precies wat ik altijd denk! Het is een beetje koud of het sneeuwt en een groot deel van paardhoudend/rijdend Nederland heeft geen zin meer om naar het paard te gaan.

Ik rijdt s winters altijd door. De paarden staan aan huis en we hebben geen binnenbaan. De paarden lopen altijd buiten, ook met vorst, sneeuw en ijzel. Ze passen gelukkig wel op en kunnen dus iig lekker even de benen strekken.
Bij vorst of sneeuw strooi ik de longeercirkel zodat ik thuis iig kan longeren. Daarnaast ga ik dan 1 of 2x per week naar de manege met beide. Ze lopen dus een dag of 3/4 in de week ipv 5 a 6x. Als het alleen vriest ga ik in de weekenden de straat op en train daar wel.

Maar het neemt niet weg dat ik heeeeel blij ben als het weer voorjaar wordt. Ik haat de winter echt!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:42

TS... er is een verschil tussen niet kunnen of niet willen. Ik ken er helaas genoeg die de mogelijkheden wel hebben om te rijden en ze buiten te zetten, maar als het te koud wordt daar zelf geen zin in hebben. Daar kan ik gewoon slecht tegen.

InezSayss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:06

Het is juist goed voor een paard denk ik om in de winter door te rijden. mja in zo'n blubberig weiland is dat ook weer zomoeilelijk.

liezestoops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:17

Ik hou ook een beetje een winterstop. Als ik zelf kan en het weer valt nog mee dan ga ik nog wel rijden. Maar in de kerstvakantie moet ik ook studeren waardoor ik zowizo ook minder tijd heb voor mijn paardje.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 17:01

inderdaad! Er is inderdaad een verschil. Maar ik zou heel graag willen!!! Maar ik kan het niet. Zit er nu wel aan te denken om een paar keer een buitenritje te proberen maar ik heb het nog nooit geprobeerd met Marijke omdat ze vaak best schrikkerig is.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:03

HorseTopShop schreef:
Veel paarden staan in de winter binnen. Waarom juist dan een stop houden? Juist dan zou er meer met een paard gedaan moeten worden.

Omdat ik het te riskant vind om in het weiland te rijden.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:09

Ik hou ook al een winterstop, in de zomers ga ik lekker rondjes lopen etc.
Maar in de winter en als het kouder word en hard waait is mijn paard zo druk en bedrijvig.
Ook is mijn paard (bijna) 2 dus hij hoeft nog niks te doen en kan hij in de winter lekker uitwaaien en dan gaan we van de zomer pas weer rondjes lopen langs oma (10 min. lopen)
Sinds kort heb ik er een shetlander bij maar die heeft 2 jaar alleen maar buiten gestaan dus nooit wat gedaan en die is ook 2 dus die hoeft ook nog niks.
Voor mijn pony's dus zijn de winters lekkere perioden om effe uit te waaien, gek te doen, lekker te eten.
Voor mij is de winter de periode van stal uitmesten, hoop werken, bevroren waterbakken, weide te nat en blubber, veel kosten, dus een hele hoop tijd. Ben altijd weer blij met mooi zomer weer !

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:13

;) Ik rijdt in de winter wel door, maar wel aanmerkelijk minder als in de zomermaanden.
Helaas hebben wij wel een buitenbak maar geen verlichting en ik werk 32 uur dus 's avonds rijden gaat gewoon niet meer lukken dan.
Dus ik rijdt dan zo'n 3/4 keer per week. (en ik heb nog een verzorgster die min. 1x in de week komt rijden of wat grondwerk komt doen)
Ze staan overdag buiten en 's nachts binnen.
Als het echt sneeuwt dan rijdt ik ook niet meer. Maar ach, zo lang blijft dat meestal niet liggen!

En tsja laten we eerlijk zijn, in de winter heb je meer werk om alles bij te houden betreffende bevroren waterbakken, natte wei en natte bak, stallen zijn viezer omdat ze langer binnen staan. Poetsen duurt ook langer, dus ja er zit ook wel eens alleen een doe-dag tussen, zonder te rijden.
En als je het mij vraagt, vind paardlief het helemaal niet zo erg lekker te moeten blijven op te wei!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:24

Sjors schreef:
HorseTopShop schreef:

Omdat ik het te riskant vind om in het weiland te rijden.

Het gaat toch helemaal niet alleen om het rijden?
En waarom in de wei rijden? Neem aan dat je een bak hebt (neem aan dat je niet buiten rijd gezien de reactie) en de bak veel beter te doen is in de winter dan de wei.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 13-11-12 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:26

Ik kan in de winter helaas ook niet rijden als het gevroren heeft of er sneeuw ligt, maar dan kan je nog wel andere dingen doen met je paard,
wat ik in die periode veel doe is vrijheidsdressuur en gewoon lekkere wandelingen maken met me paard.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:14

FahyaFemke schreef:
ik vraag me af, sorry heb alleen de 1e pagina gelezen dus weet niet of het al gezegd is, of een winterstop slecht is voor het paard?

Ik zit ook te twijfelen, daar mijn bak gewoon nu al niet meer te rijden is, mijn paard flinke vacht aan het maken is dus het ongezond is op ons niveau verder te trainen met die vacht.
Scheren zie ik tegenop, daar ze 24/7 buiten staat en ik niet op een ziek paard zit te wachten.

Is het niet slecht voor een paard, om ze eerst goed in conditie te hebben, spieren te hebben aangemaakt, ze dan weer stil te gooien en na de winter weer op te pakken?

Denk zeker niet dat een winterstop slecht is, zolang ze buiten komen natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.

Wat betreft het stoppen/ afbouwen, na mijn laatste endurancewedstrijd heeft mijn paard gewoon vakantie gekregen, hij was in zeer goede conditie en nu staat hij op het land.
Ik deed na de wedstrijd ook echt 2 weken niks, gewoon alleen het land op en wandelen. Nu af en toe wat dressuur of iets anders maar echt zo min mogelijk, dus geen afbouwen oid.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:36

HorseTopShop schreef:

Bij on staan de pony's 24/7 buiten op een paar hectare, dus ze bewegen daar zelf al genoeg. Onze bak is helaas gewoon niet berijdbaar in de winter. Ik maak dus regelmatig buitenritjes, de ene keer wat langer als de andere keer(ligt eraan hoe koud het is). Verder krijgt ze wel elke dag aandacht(poetsen of tutten ofzo). Er wordt dus nog zat mee gedaan, puur het rijden staat dan op een lager pitje. Moet er wel bij zeggen dat ik geen wedstrijden rijd, dus dan is het ook wat makkelijker om het rijden te laten voor wat het is ;)

M_arije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:58

Gelukkig kan mijn fries nu nog lekker genieten van dag en nacht in de wei staan bij haar eigenaar. Ze krijgt al een lekker vachtje.
Als de bak straks knoeter hard is en rondom de stal ook, dan zit er niks anders op dat ze zich op stal moet gaan vermaken. Ik kan wel buiten rondjes gaan stappen, maar ik ken haar, dan is ze zo gek als een deur als we 1 stap buiten zetten en zit ze straks met blessures.
Wel ga ik 2 keer per week heen om ff rondjes te stappen in stal en lekker poetsen en vertroetelen.
En als de winter voorbij is gewoon weer rustig aan beginnen met rijden en niet te veel willen.
Niet moeilijk doen!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 20:26

ik heb nu ook al een week niet kunnen rijden het is al zo vroeg donker en het weiland a super nat. We balen maar ja ze geniet er wel van. Normaal komt ze niet als ik er ben omdat ze weet dat ze moet rijden en nu komt ze lekker naar me toe omdat ze weet dat ze lekker gepoetst word haha.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:24

rowo schreef:
Onze straat wordt ook niet gestrooid (amper iig), maar ik ga alsnog wel met de trailer van het erf. Gewoon rustig aan doen en snel de openbare weg op. Dan maar een paar km omrijden naar de manege.

met de auto kan ik al bijna niet erover helaas, rotpolderweggetje...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 23:24

Ik durf echt niet met de trainer weg als het glad is. Je hebt echt weinig grip met de trailer . Ik zou het mijzelf nooit vergeven als er iets met haar zou gebeuren

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 16:33

Ik kan nu al 2 weken niet meer rijden het weiland is een blubber zooitje geworden bleeeeeh. Hopelijk is de winter gauw voorbij :P

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:32

Hier niet een echte stop, meer een verplichte stop en minder kunnen rijden. De bak die te nat is óf te hard dus, dan kan ik thuis niet rijden en wil ik nog wel naar de binnenbak gaan, maar het is gewoon natuurlijk wel héél veel werk.
Ik red het aardig op steeds. 1x per week les in de binnenbak, als het té nat oid is dan longeer ik thuis en dan nog een keer zelf naar de binnenbak die hier 5 minuten vandaan is. Nadeel daarvan is wel. Thuis kost het niks, binnenbak kost diesel én 5 euro per keer.. dus jah, vaak sla ik het dan gewoon over en blijft het bij 2x.. jammer dan.
Ik kan trouwens altijd wel bij de binnenbak komen, zijn wegen daarheen die gestrooid worden, dus dat is niet een probleem.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 17:49

dan heb je echt geluk dat je toch nog iets kunt doen. jammer genoeg is er hier niet echt een binnenbak te huur in de buurt moet ik 25 minuten rijden :(

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:51

Ik rij nog steeds vrijwel elke dag. Lekker rondjes buiten nu de bak te nat is. :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:57

Vandaag lag er bij mij voor het eerst wat water in de bak. Maar zo weinig dat ik nog prima kon rijden.... hopelijk valt het de komende dagen mee, anders gaat het weer richting zwemmen. :( Gelukkig zitten wij op zandgrond dus wordt het iig niet glad.

Hier dus nog steeds alles volop in training.