Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:14

Wij hebben paddockmatten. Bevalt hier prima, ook als er zwaar verkeer over gaat. Er zit nog wel verschil in, die van Tackroom zijn flexibel, dus kunnen tegen een stootje.

Muronia

Re: Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:13

Bedankt voor de tip, maar dat vind ik wel erg duur eerlijk gezegd.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:18

De klinkers die FOKFANAAT bedoelt heten graskeien. Als je op afbeeldingen googled, dan zie je wat ze bedoelt. Worden vaak langs smalle wegen gelegd, waar de berm snel kapot gereden wordt.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:42

TS, allereerst proficiat met jullie nieuwe stek! Leuk ook om alle adviezen en gedachtengangen van medebokkers te lezen (heb ik ook wat aan, wij zitten in bijna hetzelfde schuitje). Als het goed is krijgen wij 27-12 de sleutel en dan kunnen we aan de gang!

Wij gaan het zo maken dat de stallen voor de paarden (1 grote en 1 iniminie) net zoals nu dag & nacht openblijven, in de wintermaanden hebben ze dan toegang tot stal, de aangrenzende paddock (12,5 x 17,5 mtr.) en rijbak (18 x 42 mtr.), in de zomermaanden gooien we alles open en dan kunnen ze ook op het gras. Het gras is niet veel (18 x 28 mtr.) maar dat is voor een paard met gevoelige nieren en een mini met HB niet zo heel erg, wij voeren hooi zowel op stal als in de paddock d.m.v. slowfeeders.

Mag ik vragen hoe jullie de bak gaan aanleggen? Wij zitten op 60 cm op wit zand en willen dit laten omzetten (wel drainage aanleggen) en dan een toplaag met iets erdoor heen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 09:15

maringe, dank je ik heb even gezocht. Dit lijkt me alleen niet echt wat. Lijkt me dat een paard met ijzers er achter kan blijven hangen.

NesyD wat ontzettend leuk zeg, dat is echt vergelijkbare ruimte, dus erg leuk en handig om te vergelijken. Hou je ook een foto-topic ervan bij?
Ik ga straks bij de schuur kijken die we misschien kopen. Eerst even afwachten of het wat is. Wij hebben niet gekozen voor uitloopstallen, maar gewoon boxen waar je ze zelf in- en uit zet zeg maar.

Er zijn grondboringen gedaan vrijdag, maar ik zal straks of morgen even bellen hoe diep het geel zand precies zit. Bij ons wordt de grond ook omgekeerd en het werd mij juist ontzettend afgeraden om op deze plek drainage er onder te gooien. Ik laat hem eerst een paar maanden liggen als de grond gekeerd en aangereden is en wanneer het nodig is/wordt, wil ik kokosvezels in de bovenlaag laten frezen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 09:33

Was aan het zoeken op paard aan huis, kwam een oud topic van je tegen dat je een klein stukje wei wilde huren en nu dit, leuk! Proficiat met je aankoop!
Ik lees graag mee, willen deze week een bod uitbrengen op een huis met grond. Er staan héél veel schuren bij, waarvan bij een er twee hele oude boxen in zitten. Mijn idee is om een loopstal te maken met een stukje verhard en paddock eraan met vanuit daar toegang naar de verschillende weides. We werken beide fulltime en het lijkt me fijn dat de paarden altijd zelf kunnen gaan schuilen voor noodweer/horzels, want wij kunnen niet zo makkelijk voor alles op en neer. Heb hier weleens gelezen van iemand die camera's had hangen en die kon dus vanaf haar mobiel de paarden in de gaten houden, lijkt me ideaal! Een bak zou er bij ons waarschijnlijk niet komen want er is ook een rijvereniging op 1,5 km afstand met binnen-en buitenbaan.
Maargoed eerst maar eens kopen, dan het huis moderniseren en dan pas komen de stallen aan de beurt. Heb maar een paard die nu in een fijn pension staat, dus veel haast zit er niet bij, maar wel heel leuk om alvast over indelingen na te denken en over wat er dan bij moet komen als vriendje. Zal ook wel een hele overgang zijn van een appartement in de stad naar een huis met grond, schuren en in een dorp.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:07

Leorah schreef:
maringe, dank je ik heb even gezocht. Dit lijkt me alleen niet echt wat. Lijkt me dat een paard met ijzers er achter kan blijven hangen.

NesyD wat ontzettend leuk zeg, dat is echt vergelijkbare ruimte, dus erg leuk en handig om te vergelijken. Hou je ook een foto-topic ervan bij?
Ik ga straks bij de schuur kijken die we misschien kopen. Eerst even afwachten of het wat is. Wij hebben niet gekozen voor uitloopstallen, maar gewoon boxen waar je ze zelf in- en uit zet zeg maar.

Er zijn grondboringen gedaan vrijdag, maar ik zal straks of morgen even bellen hoe diep het geel zand precies zit. Bij ons wordt de grond ook omgekeerd en het werd mij juist ontzettend afgeraden om op deze plek drainage er onder te gooien. Ik laat hem eerst een paar maanden liggen als de grond gekeerd en aangereden is en wanneer het nodig is/wordt, wil ik kokosvezels in de bovenlaag laten frezen.

Wil inderdaad een soort van foto overzicht bijhouden, zeker omdat het een enorme klus wordt om alles zo te maken zoals we het willen hebben. Ook aan het huis moet genoeg versleuteld worden.

Waarom is het bij jullie afgeraden om drainage eronder aan te brengen?

Bij ons wordt de schuur waarschijnlijk gewoon gemetseld alsook de paardenstal, misschien een gedeelte gepotdekseld. Ik heb het geluk dat mijn man alles zelf kan en ook alles zelf gaat doen. Heb al wel een soort van tekening gemaakt over hoe de indeling van de grond gaat worden maar dat plaats ik (nog) niet op internet omdat we de sleutel nog niet hebben (en het dus nog niet officieel van ons is ;-).)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:10

Fleurtje100 schreef:
Was aan het zoeken op paard aan huis, kwam een oud topic van je tegen dat je een klein stukje wei wilde huren en nu dit, leuk! Proficiat met je aankoop!
Ik lees graag mee, willen deze week een bod uitbrengen op een huis met grond. Er staan héél veel schuren bij, waarvan bij een er twee hele oude boxen in zitten. Mijn idee is om een loopstal te maken met een stukje verhard en paddock eraan met vanuit daar toegang naar de verschillende weides. We werken beide fulltime en het lijkt me fijn dat de paarden altijd zelf kunnen gaan schuilen voor noodweer/horzels, want wij kunnen niet zo makkelijk voor alles op en neer. Heb hier weleens gelezen van iemand die camera's had hangen en die kon dus vanaf haar mobiel de paarden in de gaten houden, lijkt me ideaal! Een bak zou er bij ons waarschijnlijk niet komen want er is ook een rijvereniging op 1,5 km afstand met binnen-en buitenbaan.
Maargoed eerst maar eens kopen, dan het huis moderniseren en dan pas komen de stallen aan de beurt. Heb maar een paard die nu in een fijn pension staat, dus veel haast zit er niet bij, maar wel heel leuk om alvast over indelingen na te denken en over wat er dan bij moet komen als vriendje. Zal ook wel een hele overgang zijn van een appartement in de stad naar een huis met grond, schuren en in een dorp.

Hé Fleur wat leuk dat jullie een bod gaan uitbrengen op een huis met grond! Heb je Kaliber nog steeds? Hoe gaat het met hem? Zo nu weer on-topic ;-) wij hebben ook zo'n camera systeem hier hangen waarbij je (als het goed ingesteld zou staan) met je mobiele telefoon kan inloggen en kan kijken hoe de paarden erbij staan. Op de nieuwe locatie wordt dit wel goed ingesteld en dan kun je op ieder moment van de dag via je mobiel even gluren!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 12:34

Fleurtje wat een leuke reactie, dank je! Wat leuk dat jullie ook echt klus-huizen hebben. Dat is de onze dus ook. Wel een goede basis, maar alles is gedateerd en moet aangepakt worden.

Nesy het schijnt een droge bodem te zijn, die niet snel te nat wordt. Dat hebben alle stukken grond die aan dat kanaal liggen blijkt, ik weet het ook niet precies, maar het grondverzetbedrijf heeft in die buurt meerdere bakken aangelegd en dat lijkt zonder drainage prima te gaan.

We hebben vanmorgen een schuur bekeken die we misschien als stalgebouw willen nemen. Hij is 9x8 meter dus ruim zat voor een aantal stallen + was/poetsplaats. Ik zie alleen zelf niet helemaal hoe je zo'n monster fatsoenlijk afbreekt en weer opzet, maar de mannen zagen er geen problemen in. Even over nadenken nu en vanmiddag, als we naar het nieuwe huis gaan, even de maten afbakenen in de tuin om te zien hoe dat er uit zou gaan zien.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:39

Wij hebben ook enkel omgezet, en het is heel droog, tikje zwaar nog. Dus drainage is echt niet altijd nodig.

Hoe doen jullie de met de bouwvergunning? Niet riskant om eerst te kopen?

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:41

Hé super Leorah, ach en als die mannen denken dat het geen probleem is dan zal ik me daarover niet teveel zorgen maken (hun moeten het tenslotte afbreken en weer opbouwen).

Bij ons gaat de huidige stal tijdelijk mee omdat er eerst allerlei tekeningen en vergunningen aangevraagd moeten worden, maar mij hoor je niet klagen hoor, de stal voldoet nu ook maar heb dan wel een (lang verwachtte) rijbak van onszelf, kan bijna niet wachten! (Kijk me ook suf op allerlei weersites om maar te hopen dat de erge vorst nog even wegblijft hahaha).

Leuk hè om zo bezig te zijn en allerlei uit te zoeken en te gaan bekijken voor je nieuwe stekkie, wordt er helemaal blij van!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:42

@fokfanaat we hebben al bepaalde toezeggingen van de gemeente gehad (schriftelijk) dus dat zit wel snor.

Ben nu toch ernstig aan het twijfelen of we nu wel of geen drainage gaan aanleggen, heb geen zin in een natte bak na een buitje regen maar een te zware bak wil ik nog minder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:43

Gefeliciteerd met paarden aan huis.

Paar dingen die mij opvallen :
Lekker lang sprintpad naar achteren is heerlijk, maar let op genoeg ruimte op het eind voor draaicirkel en stoppen. Plaats dus of een extra hek zodat ze afslaan de paddock in of leg de paddock helemaal achteraan.
Rond je hoeken af, de binnenkanten ivm geen obstakels en de buitenkanten zodat ze elkaar niet klem kunnen zetten.
Voer hooi uit goede ruif/slowfeeder en op verharding. En ze staan altijd droog, de shet zal dan een hoop van het gevallen hooi voor je opruimen en de rest is makkelijk aan te vegen. Verdere bonus is ook dat jij er makkelijk uit de voeten kan met het vullen ervan en dat er weinig tot niks wegwaait (geen verspilling wat geld scheelt en je weet dat de kg's die je voert ook in je paard komen).

Ik weet niet wat voor stal je nu op het oog hebt, maar ga de bekende (en wat je verder nog verzint) doemscenarios maar na en of je dan nog steeds kan wat moet.
Brand : kan je de paarden uit de boxen krijgen? Of moet je daarvoor het gebouw zelf in? Voorkeur is dus alle boxen een buitendeur.
Ziek : hoe kan je alles zo opzetten dat je een paar dagen zo min mogeljk hoeft te doen? Enkel hooi + buiten.
Vorst : Hoe blijft het drinkwater voor de paarden vloeibaar? Thermolint? Als je een put/pomp hebt is die dan beschermd tegen vorst?

Maak je stalindeling zo flexibel mogelijk, je mag dan nu wel geen inloopstal willen, maar wat als je (langdurig) ziek bent? Kan je bv wegens ziekte of dracht 2 boxen samenvoegen? Kan je uitlopen aan de individuele boxen maken? Je inzichten/wensen kunnen over de jaren veranderen, dan niet geheel hoeven te verbouwen is wel zo fijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 15:05

Bij ons komt inderdaad nog een hek achter de ingang naar de paddock, zodat ze daar goed afslaan. Het hooi komt in slowfeeders in de paddock, daar komt verder geen verharding in (wordt gewoon bakzand zeg maar), maar is vanaf het pad maar een klein stukje, dus niet problematisch om te bereiken. Zo blijft de bak hooi-vrij. Verder krijgen ze ook gewoon hooi op stal natuurlijk.

Qua stal zijn we er nog niet helemaal uit maar we gaan gewoon even kijken wat we met deze schuur zouden kunnen en dan beslissen of we hem nemen. Ik wou eerst buitenstallen, maar vind het zeker net zo fijn om ze gewoon in een schuur onderdak te kunnen hebben (hebben we nu ook en ben dat altijd gewend geweest). Dan kun je fijn droog staan als de hoefsmid komt, poets/wasplaats, meteen plek voor krachtvoer-opslag en staan ze lekker uit de wind en regen op stal.

Er zit een grote schuifdeur aan de voorkant van de schuur, verder geen losse deuren naar buiten. Ik ben niet alleen, dus bij ziekte e.d. heb ik niet meteen problemen (vriendlief kan ook wel het 1 en ander doen dan). De precieze indeling voor de stallen in de schuur weet ik nog niet, maar er komt 1 grotere stal in voor merrie-veulen en 1 kleinere stal voor pony. De andere stallen gewoon standaard maten. Qua bevriezing, inderdaad isolatie en verwarmingssnoer langs de leidingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:17

Leorah schreef:
Er zit een grote schuifdeur aan de voorkant van de schuur, verder geen losse deuren naar buiten.

Ik krijg daar de bibbers van, alle nieuwsberichten over de jaren over brandende stallen en veel dode paarden kwamen doordat er geen losse deuren naar buiten waren. Dat was slechts bij 1 stal zo en daar was het aantal slachtoffers meteen stukken lager. Vandaar dat ik er naar vraag. Risico is met de kennis van nu dan wel laag, maar je dieren zijn onvervangbaar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 15:20

Ik begrijp je wel hoor. Het zou misschien een optie zijn om aan de achterkant van de schuur nog een (wat kleinere) deur te zetten. Zodat er aan voor- en achterkant dan een deur zit (vluchtweg).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:47

Ik vind de ruimte sowieso veel te klein voor 4 paarden.
Wij hebben een wat langer en iets smaller stuk. En dat is voor 2 paarden niet genoeg gras in de zomer.
Sterker nog, ik huur een stuk grond bij.

Verder zou ik de stal niet middenin en het voer enz vooraan zetten.
Hou het praktisch zodat je in de winter niet, of zo weinig mogelijk, met water en voer hoeft te zeulen.
Idem geldt voor mestopslag. Makkelijk bereikbaar voor jezelf, kort bij de stallen en goed bereikbaar voor het leeghalen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 17:01

kamsel.. prima dat je dat vindt, maar misschien moet je even beter lezen voordat je zo reageert, want daar heb ik het lang en breed over gehad en ben niet van plan om weer iets te moeten verdedigen. Hoeft gelukkig ook niet, want ik weet wel wat ik doe ;). Ook heb ik uitgelegd waarom de stal juist daar gaat komen. Het is heel eenvoudig bereikbaar. Ik kan het voer voor de deur afleveren zelfs, ook in de winter.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:14

fokfanaat schreef:
die paddock is echt te klein als ze ze daar echt met een aantal dieren meerdere uren per dag op wilt hebben, das vragen om ruzie

tja, hangt er toch echt vanaf hoe de paarden onderling overéén komen, wij hebben ze wel is, max een dag of 2 dan, op een paddockje van maximum 10 x 4 staan en geen enkel probleem, nou ja, moet wel zeggen dat ze super overéénkomen en meestal kont tegen kont en koppie tegen koppie aan staan te grazen/eten/en drinken samen op zelfde moment uit de drinkenbak meestal, dus het kàn wél ;-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 22:37

Ik heb net de offerte voor het aanleggen van bak + paddock binnengekregen. Het gaat puur om het omkeren van de grond over een oppervlakte van 18 x 56 meter. De prijs daarvoor is 1550 euro excl btw bij dit bedrijf. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het erg veel geld vind voor alleen grond omkeren. Ik heb gegoogeled en gebokt en kwam prijzen tegen die variëren tussen 250 tot een 1000 euro voor het omkeren van grond. Ik heb meteen nog een prijsopgave van een ander grondverzetbedrijf opgevraagd en daar krijg ik morgen reactie op. Even afwachten dus....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:42

ik zou wel oppassen voor een vroegtijdige toezegging van de gemeente, elke bouwvergunning wordt gepubliceerd en daar kunnen omwonenden bezwaar op aantekenen,
imo kan een gemeente nooit van te voren toezeggen dat je een vergunning gaat krijgen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:43

ik heb 2200 betaald voor omzetten grond, maar dat was een stuk van 27 x 40 en daar zat ook bij het verspreiden van de polyvlokken over de bak en het onder vrezen daarvan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:48

maringe schreef:
Ik zou in het voorste gedeelte een bak in het midden leggen, zodat je een track rond de bak krijgt waar ze op kunnen lopen, hebben ze veel beweging en ze kunnen elkaar nooit klem zetten. Je kan ook de bak als paddock gebruiken.
Het achterste gedeelte kun je dan als weide gebruiken en af en toe open zetten.

De track zou ik doortrekken naar achteren zodat ze daar nóg meer ruimte hebben om te bewegen. Moet je wel je track geschikt maken zodat ze er altijd het hele jaar door gebruik van kunnen maken. En dan in het midden van je achterste trackdeel de boel opdelen in 2 weitjes zodat je die in de zomer om en om een paar uur per dag kunt gebruiken.

Dus een soort 8-vorm track, met vooraan in het midden de bak en achteraan in het midden wat grasland. En dan de sloot uitbreiden naar een waterpoel zodat ze daar in de zomer af en toe in de modder staan wanneer ze drinken.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:48

@NesyD, bedenk me nu pas dat jij het bent! Kaliber heb ik nog steeds, wordt alweer 21 komend jaar en nog steeds heel fit! Leuk dat je een groter stekje gaat kopen, spannend hoor bijna de sleutel krijgen.

Wij ook een klushuis ja (als het gaat lukken), dat is ook de enige optie die betaalbaar is haha. Huizen waar je zo in kan trekken zijn gemiddeld hier toch zo'n 2 ton duurder.

Ik vind zo'n track wel een leuk idee, vooral rondom ofzo lijkt me ook fijn om uit te stappen of als 'renbaan', maar dan moet je wel een flink stuk grond hebben. Drainage hoeft echt niet nodig te zijn, ik heb op een stal gestaan die net 'nieuw' was en daar hadden ze ook alleen de grond omgezet. Bak was alleen met extreme regenval goed te rijden en na een week geen regen was het vergelijkbaar met duinen zo los en zwaar was de bak. Opzich is zo'n ondergrond verder ideaal, weides waren daar ook altijd behoorlijk droog, en door veel sproeien en bv. leem door de bak te mengen heb je best een prima bodem waar bijna altijd op te rijden valt.
Brand is wel iets waar je rekening mee moet houden al heb ik het idee dat zeker grotere stallen eigenlijk nooit brandveilig zijn en naar verhouding gebeuren er ook weer niet zoveel ongelukken. Ik heb mijn paard dan ook naast de deur staan op de pensionstal want die heeft maar aan een kant een deur.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:04

Leorah schreef:
Ik heb net de offerte voor het aanleggen van bak + paddock binnengekregen. Het gaat puur om het omkeren van de grond over een oppervlakte van 18 x 56 meter. De prijs daarvoor is 1550 euro excl btw bij dit bedrijf. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het erg veel geld vind vooralleen grond omkeren. Ik heb gegoogeled en gebokt en kwam prijzen tegen die variëren tussen 250 tot een 1000 euro voor het omkeren van grond. Ik heb meteen nog een prijsopgave van een ander grondverzetbedrijf opgevraagd en daar krijg ik morgen reactie op. Even afwachten dus....

dat is ook duur. ik was geloof ik bijna 1000 euro kwijt voor een stuk van 25 x 45. en dat is al veel duurder uitgevallen omdat alles tegen zat. de eigenlijke begroting was geloof ik 400 a 500 euro, maar het zand bleek toch dieper te zitten dan verwacht.