Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Mizsz_Kitty

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:36

Bij mij op stal gaan ze in de winter van 9 tot half 5 naar buiten in grote, pracktisch droge paddocks, zomers 24/7 het land op.

flettie

Op het moment nog 24 uur per dag buiten. Maar stallen zijn wel klaar zodat ze zo 's nachts op stal kunnen als het echt te slecht weer wordt.
En dan komen ze van ca. 7-8 uur 's ochtends tot ca. 7-8 's avonds buiten te staan (deels paddock, deels weide).

orkaan

ja paarden komen nu nog 4-5 uur buiten..binnenkort gaat het binnen seizoen in (weet niet precies)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:37

Ik sta ook in Amsterdam, tot afgelopen zondag stonden ze 24/7 buiten, nu alleen overdag in een grote groepspaddock. de stalhouder is een echte paardenvrouw, ben dan ook heel blij met mijn stekkie. We hebben overigens een stal vrij ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:38

Chaos schreef:
lekker buiten van 9.30-17.00

Pensionstal bij mijn ouders thuis, 30paarden 12 weilanden, 9hectare???, klei-grond, omgeving Arnhem.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:39

Die van mij gaan om 8 uur s'morgens naar buiten en om een uur of 2 s'middags weer naar binnen. Bij erg veel regen zet ik ze om 12.30 binnen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:39

Ik vind het toch nog echt schandalig dat er paarden hedendaags nog maar 3-4uur buitenkomen....

En het dan raar vinden dat het paard keer op keer kreupel is... :roll:

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:40

Ik zet ze voor mijn werk buiten en na mijn werk binnen. Ik werk van 8 tot half 1 op dit moment dus om half 8 staan ze buiten en rond een uurtje of 2 gaan ze nu naar stal. Dan kan ik daarna rijden.
Van de zomer (tot 1 oktober ongeveer) staan ze wel 24/7 op het land

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:43

Mijn stal isnin almere, faciliteitn zijn: weitje, 2 paddocks , 2 stallen , halve rijbak en een spullenbergplaats :')

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:47

Mijn paarden staan aan huis. De stallen hebben een pad naar de bak toe, dus ze kunnen van 8:00 uur 's ochtends tot 19:00 uur 's avonds naar buiten. Eind oktober gaan ze om 18:00 uur naar binnen. Dat gaat zo tot de klok weer vooruit gaat. Dus ze staan altijd minimaal 10 uur buiten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:49

Hier gaan de paarden ongeveer 6 uur per dag naar buiten nu.
Dat vind ik ook prima.
Zomers kunnen ze wel dag en nacht op de wei (met nat land wel 's nachts op stal dan)
Ze hebben een buitenstal met halve deur dus ze kijken altijd over het erf uit en altijd frisse lucht.
Dat heb ik liever dan 24/7 buiten, het land is hier snel stukgelopen met veel regen en de paddocks zijn ook niet fijn om 24/7 op te staan.
Ik snap ook niet waarom sommige mensen zo fanatisch zijn over dat 24/7 buiten.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 16-10-12 23:30, in het totaal 4 keer bewerkt

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:52

Mijn pony staat nu nog eigenlijk meestal 24u buiten, soms in de nacht naar binnen.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:55

Mijne paard staat ook nog dag en nacht buiten. De bak(is altijd open als er niet gereden of gelongeerd wordt) en het begin van het weiland is erg modderig, maar verder liggen er alleen hier en daar wat plassen. Zegebben ook wel ruimte zat. Weet niet precies hoeveel hectare. Zodra het wat kouder wordt, gaat ze met de rest mee op stal. Dan komt ze vanaf een uur of 9/10 tot een uur of 6 buiten.

Ik vind het prima zo. Lekker zoveel mogelijk naar buiten. Alleen maar beter voor haar!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:59

Nu momenteel nog 24 uur buiten, ze hebben een schuilstal een gedeelte van de wei is bestraat dus ze kunnen altijd droog staan.
Ik weet niet wanneer ze op stal komen maar dan komen ze ook zeker buiten. De ene dag wat langer en de andere dag wat korter maar nooit minder dan 4 uur tenzij er echt sneeuw ligt dan hebben we wel een probleem omdat het spekglad is op het erf en op de wei. Verder is het niet erg nat maar dat komt grotendeels omdat de wei gewoon erg gunstig ligt, de wei loopt schuin af naar een grote vijverdus als het veel regent liggen er wel plassen maar die trekken vrij snel weer weg richting de vijver en vooraan is het bestraat dus valt best mee hier.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:59

Hinke schreef:
Ik heb welgeteld 3 mensen in het hele topic gezien waar ze minder dan 4 uur buiten komen. Iets zegt mij dat dit niet helemaal representatief is :+ Of de mensen met 'stalpaarden' durven niet te reageren, of iedereen die dit topic leest woont landelijker dan ik.

Op de manege waar ik stond, moesten ze zo rond november naar binnen en April/Mei kwamen ze pas weer het land op. s'winters moest je soms wel 3 uur wachten om je paard even los te laten in de buitenbak, wat niet langer als een half uur mocht als er mensen na je wilde..

Vandaar dat ik verhuist ben. :D

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:01

MarrieLeen schreef:
Het is ook wel ernstig afhankelijk van de bodem hè. ;) Zandgrond en klei kan het al een stuk langer dan op veen.
Bij ons in het veen is nat gewoon nat, en kunnen ze echt niet meer op de wei.. Dan lopen ze het hele land stuk.
Dus die luxe hebben velen helaas niet.. :)

Wij zitten inderdaad ook op veen, en het is gewoon echt kapot. Enkel merries met veulens komen nog op de weide, de rest in de paddocks.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:02

Hinke schreef:
Ik heb welgeteld 3 mensen in het hele topic gezien waar ze minder dan 4 uur buiten komen. Iets zegt mij dat dit niet helemaal representatief is :+ Of de mensen met 'stalpaarden' durven niet te reageren, of iedereen die dit topic leest woont landelijker dan ik.

Dat komt omdat mensen die 24/7 hun paard buiten hebben staan, altijd als eersten reageren in zulk soort topics. :D
Dat is me al zo vaak opgevallen.
Lijkt wel een nest wat elke keer openbarst als er zo'n topic wordt gemaakt. :=
Laatst bijgewerkt door mika11 op 16-10-12 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:05

hier vlakbij [ was mijn vorige stal ] zijn er paarden die nooit op de wei komen.
die mogen er alleen uit als de eigenaar er is en dan vaak maar even in de paddock
verder de hele dag in hok van 3x3 zonder buitenluik, of een beetje uitzicht.

dat vind ik dieptriest!

toen ik daar stond en de wei dicht was ging ik 2x per dag om los te gooien en te rijden, dat deed ik samen met stalgenootje en dan pakten we ong 6 paarden die we dan met z`n allen in de paddock hadden tijdens mesten.

nu sta ik gelukkig bij iemand die ze graag afwisseling geeft en een grote frisse stal met buitenluik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:09

Ik denk dat er steeds meer stallen aangepast worden naar de huidige maatstaven...
Maar feit blijft dat niet overal plek is voor grote weides, en dan is een paddock ook al heel veel beter dan binnen in de stal de hele dag! :j

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:09

Mijn paard staat momenteel van 9.00u tot ong 17.30u buiten in de (droge) wei met drie anderen. Ik verwacht dat ze rond begin november weer in de (praktisch altijd) droge paddock komen te lopen. Stal is in Gelderland.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:14

Ja hoor.

Ze gaan rond 10 uur naar buiten tot 8 uur gemiddeld, Soms met de heledag regen staan ze binnen.. :D
In de winter gaan de paarden om de dag naar buiten omdat we 1 rijbak hebben met te veel paarden, zo kunnen we het om en om doen. :j

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:14

Bij ons staan ze ongeveer 3 dagen per week op de wei, de droogste dagen en de rest staan ze in de rijbak, dus wel 24 uur per dag buiten, het hele jaar door, ze hebben altijd de mogelijkheid om in de schuilstal te staan, maar dit doen ze vaker in de zomer tegen de insecten dan in de winter!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 23:20

mika11 schreef:
Hinke schreef:

Dat komt omdat mensen die 24/7 hun paard buiten hebben staan, altijd als eersten reageren in zulk soort topics. :D
Dat is me al zo vaak opgevallen.
Lijkt wel een nest wat elke keer openbarst als er zo'n topic wordt gemaakt. :=

Haha! Daar moest ik even hard om lachen :+ (hoe je dat zegt, 'een nest dat openbarst' :D )

@bunga; waar is dat? En ik kan me voorstellen dat het op zo'n stal met de faciliteiten wat minder gesteld is? Zo zal je meestal niet in de rijbak kunnen rijden, als daar paarden in staan? En moet je als je er in rijdt, tussen de mest doorsturen?

Ik ga naar bed, morgen verder bijlezen :z

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:26

Hinke, wij zijn een van de gelukkigen die ons eigen stekje hebben net buiten het dorp! Dus we hebben uiteraard geen binnenbak, maar wel een bak waar een goed drainage systeem onder ligt en die papa regelmatig lostrekt waardoor er vrijwel nooit plassen liggen :) bij de pensionstal waar mijn paard vroeger stond kwam ze s zomers de hele dag op de weide maar in de winter nauwelijks een uurtje vrij in de bak. Dus het komt bij pensionstallen zeker vaker voor, maar ik kan me voorstellen dat juist de bokkers met de luxe van 24 uurs frisse lucht reageren! :)

MelanieB

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:28

Die van mij staan vanaf ong 8 uur a half 9 tot uur of half 5 buiten.
En in de zomer vaak 24/7 :j
Heb een buitenbak en een weide waar aan de ene kant dressuurbak staat en andere kant springparcours en vaardigheidsparcours voor mennen :)