Ik wil naar een adere stal dan mijn dochter...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:13

cam schreef:
Zie niet waarom niet beide zou kunnen. Leuke stal met vrienden en goed voor je paard zorgen.
Erg naïef om te denken dat je alleen goed voor je paard bent als je door wind en regen op de fiets naar je paard gaat. Ik vind dat alleen maar dom. Kijk even op buienradar en kies de tijd dat het droog is om dan samen met je beste vriendinnetje op de fiets lekker giechelend naar stal te gaan

Niets mis mee om intelligent om te gaan met de informatie over de weerssituatie om te gaan die je via de tot je beschikking staande kanalen tot je kunt nemen.
Het is ook geen verplichting dat je door de dikste regen-, onweers- en hagelbui moet fietsen om naar je paard te gaan. Je hoeft daar echt niet doorheen. Het gaat om de instelling en de bereidheid om het te doen. Ipv thuis te gaan bankhangen en niet te gaan omdat het zo slecht weer is en je niemand hebt om je te brengen, en vervolgens paardlief in zijn box staat te rotten.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:14

Idd. TS zegt zelf in de OP dat het een leuke gezellige stal is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:14

Cassidy schreef:
cam schreef:
Zie niet waarom niet beide zou kunnen. Leuke stal met vrienden en goed voor je paard zorgen.
Erg naïef om te denken dat je alleen goed voor je paard bent als je door wind en regen op de fiets naar je paard gaat. Ik vind dat alleen maar dom. Kijk even op buienradar en kies de tijd dat het droog is om dan samen met je beste vriendinnetje op de fiets lekker giechelend naar stal te gaan

Niets mis mee om intelligent om te gaan met de informatie over de weerssituatie om te gaan die je via de tot je beschikking staande kanalen tot je kunt nemen.
Het is ook geen verplichting dat je door de dikste regen-, onweers- en hagelbui moet fietsen om naar je paard te gaan. Je hoeft daar echt niet doorheen. Het gaat om de instelling en de bereidheid om het te doen. Ipv thuis te gaan bankhangen en niet te gaan omdat het zo slecht weer is en je niemand hebt om je te brengen, en vervolgens paardlief in zijn box staat te rotten.

Ik vind dat je het allemaal wel erg crue brengt hoor, nogal zwart-wit allemaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:15

Daphne__ schreef:
Ik zie nergens staan dat de dochter van TS niet weg wil... Wel dat TS twijfeld of ZIJ wel weg wil, omdat haar dochter het daar leuk vind.

Bij twijfel, niet doen.
Vooral blijven staan waar je staat en je niet verroeren omdat dochterlief het zo gezellig vindt, je bang bent dat ze geen nieuwe contacten kan leggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:16

lieveli schreef:

Er zijn genoeg grijstinten (minstens 50 :D) maar om de boodschap goed over te brengen, denk je dat zwart-wit niet het beste en duidelijkste is?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:18

Cassidy schreef:
Daphne__ schreef:
Ik zie nergens staan dat de dochter van TS niet weg wil... Wel dat TS twijfeld of ZIJ wel weg wil, omdat haar dochter het daar leuk vind.

Bij twijfel, niet doen.
Vooral blijven staan waar je staat en je niet verroeren omdat dochterlief het zo gezellig vindt, je bang bent dat ze geen nieuwe contacten kan leggen.

Bij twijfel, éérst goed nadenken.

Dochter van TS heeft geluk met haar moeder. Als ik sommige berichten hier lees kun je beter nooit aan kinderen beginnen, levensverpestende dingen zijn het :roll:

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:20

Cassidy schreef:
lieveli schreef:

Er zijn genoeg grijstinten (minstens 50 :D) maar om de boodschap goed over te brengen, denk je dat zwart-wit niet het beste en duidelijkste is?

50 grijze tinten op een stal :9

Nee, ik denk dat iets namelijk nooit zwart-wit is, daarom heb ik ook niet zoveel met zwart-witte boodschappen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:22

Ik denk ook dat het leven in grijstinten een stuk prettiger is dan in zwart-wit

Cassidy

Re: Ik wil naar een adere stal dan mijn dochter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:24

Absoluut mee eens. Maar om een boodschap over te brengen kun je helaas niet om zwart-wit heen :D
Het blijft uiteindelijk de keus van de persoon zelf...:D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:25

Cassidy schreef:
Daphne__ schreef:

Bij twijfel, niet doen.

Waar haal je nou weer vandaan dat TS zich helemaal schikt naar haar dochters willetje?
Rekening houden met een ander (bijvoorbeeld met je kind en diens lol in de paarden) is toch heel normaal, of zeg ik nu iets heel vreemds? :o

Verder denk ik dat voor velen de sfeer op stal wel bepalend is of iemand er wel of niet graag staat. Ik wil het graag gezellig hebben, ja, en ik zou niet weg willen van een gezellige stal als hier niet een goede reden voor is :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:26

Cassidy schreef:
Absoluut mee eens. Maar om een boodschap over te brengen kun je helaas niet om zwart-wit heen :D

Sorry, ik ben het niet met je eens. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:26

Ik had mijn eerste pony toen ik 12 was. Ik zat er al op vanaf geboorte, omdat mijn ouders elkaar hadden leren kennen op een manege. Een eigen pony was echt een grote luxe.

Ik had een paar hele goede vriendschappen op de manege. We reden veel samen, ook bosritjes etc, dus was vaak heel gezellig.

Als puber had ik het moeilijk door verschillende dingen, dus ik heb dingen zeker verkeerd gedaan.

Maar al die jaren toch naar pony gegaan en als ik niet kon stond de manege klaar. Mijn ouders moesten me ook vaak brengen en halen vanwege grote afstand tot manege en slechte verbinding.

Door de jaren heen zag je de een na de andere pony verkocht en de meiden stoppen met rijden. Je zag ze amper nog, want ze gingen een hele andere kant op.

Ik was ook behoorlijk van het stappen, maar het ging allemaal goed zo.

Tot mijn beste vriendin weg ging met hun pony naar een andere plek. Ik leerde mijn (nu) man kennen en alles liep al een tijdje verkeerd, school etc etc.

Mijn pony bleef, omdat het mijn enige houvast was en mijn ouders me liever daar zagen dan ergens anders. Toch ging het bergafwaarts en is ze verkocht toen ik 19 was.
Vrijwel meteen spijt gekregen en heel wat af gehuild.

Na bijna een jaar met mijn man een andere pony gekocht en de verzorging op een pensionstal zelf gaan doen. Daarna nog wat paardjes gehad, ook die eerste van ons samen verloren etc.

Ik kan van mezelf zeggen dat paarden echt in mijn bloed zitten, net als honden. Die tijd was verkeerd, maar de pony heeft er niet onder geleden. Ik heb er onwijs veel van geleerd over de jaren en zou niet zo bewust zijn van dingen nu, als ik niet heel veel fouten had gemaakt.

Ik zie ook vrouwen met name om me heen nogal veeleisend zijn en niet waarderen wat ze hebben. Of dat nou hun man, kind, werk of dieren zijn. Dat is zonde.

Onze zoon weet veel van ons/mij en ik hoop hem te leren van mijn fouten. Het geeft een goede band en hij is al veel bewuster zonder die erge fouten te maken die ik heb gemaakt.

Je kan je kind op verschillende manieren groot brengen en opvoeden zonder tekort te schieten. Voor de een is dit belangrijk, voor de ander dat. Hij doet 4 vwo, dus meer mag je niet verwachten. Toch vinden wij sport en vrienden erg belangrijk. Hij ook. Overstap naar 4 Havo is zelfs ter sprake geweest, omdat hij weinig tijd heeft voor vrienden, sport en hobby's. Dan zouden we even trots zijn, want je jeugd heb je maar 1 keer.
Natuurlijk wordt je teleurgesteld in vriendschappen. So what? Ik sluit ook geen echte vriendschappen meer, heb ik wel afgeleerd. Maar mijn leven is niet leeg en ik ben niet gefrustreerd. Ik hoop eigenlijk dat mijn zoon juist wel goede vriendschappen voor langer kan opbouwen. Maar ook teleurstellingen daarin moet hij leren. heeft hij zelfs door verhuizingen al geleerd. Hij maakt snel nieuwe vrienden en is trouw, maar weet inmiddels dat je wel alleen voor jezelf moet kiezen.

Misschien ligt de opvatting van sommigen ook aan het gebied waar ze vandaan komen. Zelfs mijn moeder van 69 is niet zo opgevoed, dus eind oorlogskindje. Mijn oma uit 1910 was al heel modern. Maar wel Amsterdammers, dus vast anders dan in een dorp. Overigens keurige Amsterdammers hoor.
nadeel is wel weer dat wij het dorpsleven niet goed kennen of begrijpen soms. dat is geen onwil. maar je ziet dan ook vaak een andere opvoeding terug bij mensen.
We passen ons waar we kunnen aan, zodat zoon goed kan inburgeren, maar binnen onze grenzen.

Je kind geen kans geven om een vaste vriendengroep op te bouwen heeft voor en nadelen. Mensen die vaak verhuizen kunnen soms makkelijk vrienden maken. Maar ook zat die er wel wat getekend door zijn geworden.
Mijn ouders hadden ene huis gekocht in Almere en vertelde trots toen ik 7 was dat we daar gingen wonen. Midden in de zandwoestijn. Ik kreeg een mooie tuin etc etc. Maar ik vond het vreselijk. Laatste dag in Amsterdam op school heb ik geschreeuwd, wat was ik boos. Maar mijn ouders waren zo blij en trots dat ze dat even niet hadden zien aankomen bij een kind van 7. Ze zijn er behoorlijk van geschrokken en voelde zich lange tijd erg rot, omdat het bij mij lang dwars bleef zitten. Dus ook elke leeftijd is anders en elke aanpak is anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:31

lieveli schreef:
Cassidy schreef:

Sorry, ik ben het niet met je eens. :)

Waar ben je het niet mee eens? Dat iemand die een boodschap wil overbrengen kiest voor de zwart-wit methode, of dat zwart-wit/extreme voorbeelden beter en dieper aankomen/meer impact hebben bij degene die dergelijke voorbeelden hoort?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:32

Ik kan alleen maar zeggen dat ik kotsmisselijk word van die denigrerende en sarcastische opmerkingen richting TS alsof ze haar complete leven om haar dochter schikt. TS vraagt advies, niet een mening die door haar strot word gedouwt en vervolgens afgezeken te worden als ze niet zo happig is die geforceerde mening gelijk over te nemen :n

Ik houd me wijselijk uit de discussie, voor ik weer tere zieltjes pijn ga doen :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:33

@ Cassidy. Ja. Ik vind dat je nogal negatief en verbitterd overkomt en dat haalt voor mij een beetje de waarde van je boodschap weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:33

superpony schreef:
Je kind geen kans geven om een vaste vriendengroep op te bouwen heeft voor en nadelen. Mensen die vaak verhuizen kunnen soms makkelijk vrienden maken.

De vraag is: wat zie jij als "vriend" of "vriendin"? Ik heb er in mijn leven welgeteld 1 . En ik ben ook niet heel erg zeker van die vriendschap omdat ik hem tot nog toe niet heb getest ( of hoeven testen) ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:35

lieveli schreef:
@ Cassidy. Ja. Ik vind dat je nogal negatief en verbitterd overkomt en dat haalt voor mij een beetje de waarde van je boodschap weg.

Dat ligt aan jezelf. Ergens toch jammer, maar idd een eigen keuze. Die ik niet helemaal snap omdat je de uitleg voor het gemak overslaat.

Wat betreft mijn mening: aan de TS de vraag: laat jij je dochter ook compleet vrij in haar keuze voor school/opleiding/vervolgopleiding? Of probeer je haar te sturen, aan hand van de informatie en het afvies van de leerkrachten en op grond van haar capaciteiten?

Maar het is laat en ik ga ook slapen. Stipje gaat van het topic af. Wie me wil benaderen kan dat via PB doen. Welterusten allemaal!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:39

Even weer helemaal ontopic...

Wat wij nog meer hebben gedaan (mams en ik) is aan een vriendin van ons (voor mams haar 3e dochter zo'n beetje :p) verteld over de stal omdat zij met het probleem zit dat ze eigenlijk een stal wil (nu inloop heeft, maar niet de mogelijkheid om haar paard binnen te zetten)... Dus dan gaat er toch voor mams een "vertrouwd" iemand misschien mee.

En ze is er ook mee eens, dat het belang van het paard voorop staat.

Nu is mijn moeder wel wat ouder dan 15 (goh ;)) dus is het ook wel wat anders. Maar is er geen vriendinnetje van je dochter die ook graag buitenrijdt en mee kan/wil zodat ze samen kunnen gaan? (Geen idee wat het qua prijs doet de stalsverandering, dus weet niet of alle ouders er zo mee eens zijn als ze opeens meer moeten gaan betalen of wat dan ook... en of er uberhaubt genoeg plekken zijn op de andere stal...)

Ze kan altijd haar vriendinnen blijven zien natuurlijk in het weekend, maar snap dat het "anders" gaat worden als jullie bepalen om te verhuizen. De verhuizing bij jullie is een keuze, het moet niet, dan is het natuurlijk anders dan dat je om wat voor reden dan ook wil verhuizen.

Ik ben zo iemand die zelfs moeilijk doet om mijn verzorgster als ik van stal wil verhuizen, meisje betaalt niets, maar ik vind ook dat ze een stem heeft. (Dit terwijl mijn moeder/zusje of ik zelf elke dag bij het paard komen, dus het echt voor extra is)... En die telt minder zwaar mee dan onze, maar ik wil ook haar mening horen.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:53

jamy112 schreef:
Dank je wel Jess and Hope en Haflinger voor jullie positieve reacties.

Ik had deze golf aan negativiteit helemaal niet verwacht en vind het ook niet terecht, want mijn dochter is een heerlijke meid die wel rekening met mij houdt en daarom respecteer ik haar ook en vindt ik haar mening ook belangrijk.

en daar gat het om respect en rekening met elkaars wensen en dan komt het zeker goed.
Tussen wegcijferen en rekening met elkaar houden zit nog een heel verschil.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:07

Zo'n leuke moeder/dochter relatie kan toch voor een goede overeenkomst zorgen?
Samen aan tafel en de + en - kanten van andere stallingen bekijken, rondneuzen, samen een oplossing zoeken.
Dat kan van andere stalling tot andere trailer zijn...alles heeft zijn prijs maar dat heb je voor een groot deel zelf in de hand.

Mijn dochter is bijna 17j en ik zou op die leeftijd heel zeker rekening met der houden, waarom niet? Daar is niks mis mee zolang het realistisch blijft.

Gewoon samen tot een oplossing komen en niet in je ééntje beslissen, de tijd kan ook voor een oplossing zorgen...na de winter praat ze misschien helemaal anders. Zo'n leuke dochter hebben is al heerlijk op zich, dat komt wel goed!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:10

Ik ben er zeker wel van overtuigd dat een meid van 15 wel een eigen mening en inbreng hierin kan hebben.

En dan bedoel ik dus en op school en op stal,heeft niks met verwennen of jezelf wegcijferen te maken,je kunt gewoon dingen met elkaar overleggen en bespreken zonder een hoop toestanden en dochterlief zal best wel weten dat moeder de doorslaggevende beslissing zal nemen maar daar gewoon de mening van haar dochter in meeneemt.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:12

superpony schreef:
Je kan je kind op verschillende manieren groot brengen en opvoeden zonder tekort te schieten. Voor de een is dit belangrijk, voor de ander dat. Hij doet 4 vwo, dus meer mag je niet verwachten. Toch vinden wij sport en vrienden erg belangrijk. Hij ook. Overstap naar 4 Havo is zelfs ter sprake geweest, omdat hij weinig tijd heeft voor vrienden, sport en hobby's. Dan zouden we even trots zijn, want je jeugd heb je maar 1 keer.
Natuurlijk wordt je teleurgesteld in vriendschappen. So what? Ik sluit ook geen echte vriendschappen meer, heb ik wel afgeleerd. Maar mijn leven is niet leeg en ik ben niet gefrustreerd. Ik hoop eigenlijk dat mijn zoon juist wel goede vriendschappen voor langer kan opbouwen. Maar ook teleurstellingen daarin moet hij leren. heeft hij zelfs door verhuizingen al geleerd. Hij maakt snel nieuwe vrienden en is trouw, maar weet inmiddels dat je wel alleen voor jezelf moet kiezen.

Helemaal mee eens en herkenbaar!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:23

TS, het is ene kwestie van waar jij de prioriteit legt,
dochter zal op een andere stal ook wel vrienden maken , dus zeker na ene korte periode op de huidige stal zou ik me daar in ieder geval niet door tegen laten houden :n
zeker als dochter op een andere locatie ook haar ambities kan najagen ( dus als er wedstrijd ambitie is , een goede bak en mogelijkheid tot instructie bijvoorbeeld) zou ik eerder kiezen voor verhuizen dan om te blijven staan ivm eventuele vriendinnen.
ik vind trouwens het stukje, moeder betaald het dus bepaald het toch ook wel meespelen.
maar het blijft een afweging,

de optie dochter blijven staan en zelf verhuizen zou ook een optie kunnen zijn , maar daar kunnen idd consequenties aan hangen, bijvoorbeeld de hulp van moeder is er minder en ook mobiliteit kan minder zijn
doordat de trailer minder tot haar beschikking staat .

persoonlijk zou ik denk ik de hele bups gewoon verhuizen naar de juiste plek(dus juiste omstandigheden voor paard en ruiter om ambities te kunnen najagen (buiten rijden in jouw geval , dochter? ) ) dochter maakt echt wel nieuwe vrienden/vriendinnen en om heel eerlijk te zijn, ik zou de gemiddelde puber niet zonder toezicht willen laten . maar ik zou mezelf ook absoluut niet te kort willen doen door mijzelf zo te beperken in mijn hobby, daarvoor is de hobby mij te veel waard en eerlijk gezegd ook te kostbaar.

en ook nog eens, dochter is nog steeds kind die nog steeds afhankelijk is van wat de ouders willen, tuurlijk wil je je kind serieus nemen etc, maar de eindbeslissing en verantwoordelijkheid ligt nog altijd bij de ouder, niet bij het kind.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:38

Ik zit in de andere situatie en ik ben er niet mee eens dat de beslissing altijd bij de ouder ligt. Het meisje verzorgt haar paard en het is haar verantwoordelijkheid (daar leert ze van). Daarom vind ik ook dat ze gewoon mee moet kunnen beslissen. Ze is geen 10 ofzo, dus ik vind zeker wel dat ze een mening mag hebben. En met goede argumenten en ook haar argumenten erbij, kom je uiteindelijk wel tot een conclusie.

Ik wil mijn paard dus ook verhuizen, mijn moeder vind het wel ok waar we nu staan. (Gaat om 1 pony) Maar we gaan nu wel naar andere stallen kijken. Moeder vindt het daar gezellig, kent er veel mensen... En ik ben zo iemand die iets heeft van "mjah, paardenmensen, je hebt iets gemeen, dus het komt altijd wel weer goed"... Maar denk maar niet dat "ouders" sowieso de laatste stem hebben. Ze mogen advies geven, hun mening geven en alles. Maar de uiteindelijke beslissing wordt besproken en gewoon samen gekeken wat het beste is.

Het is niet dat dochter geen andere vriendinnen kan maken of wat dan ook, het is de manier waarop TS het gaat brengen. Want hier breekt er een hel los als ze zonder mijn "toestemming" het paardje zouden verhuizen. Het is gewoon het idee dat jij voor het paard zorgt, maar uiteindelijk er NIETS over te zeggen hebt. Dat beslissingen zonder jouw visie worden genomen etc. Als je 10 bent, ok, maar als je 15 bent, dan vind ik dat je oud genoeg bent om dingen te kunnen inzien en gewoon je mening kan geven, argumenten kan aandragen etc. En het is vaak genoeg voorgekomen dat ik en mijn moeder niet dezelfde visie hebben, maar dan maak je elkaar duidelijk waarom wel/niet en dan kom je tot een conclusie. En dat lijkt mij een stuk beter dan gewoon "meegedeeld" te krijgen "we verhuizen (niet)"...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:56

Jeeeetje wat een overdreven psychologisch geblaat in het topic....

Dochter is 15, heb het er gewoon met haar over.

Natuurlijk heeft ze een mening, maar uiteindelijk heeft ze inderdaad niets over paard te zeggen. (tenzij ze eraan meebetaald natuurlijk, maar daar ga ik even niet vanuit)

Mijn ouders zeiden zo vaak als ik ergens niet mee eens was: 'zolang je onder ons dak woont hou je je aan onze regels'. Dat geldt ook voor het dak boven stal denk ik zo.

Als dochterlief straks 18 of ouder is en haar eigen paard heeft (dus zélf betaalt) dan kan ze kiezen wat ze wilt.

Sjeemig zeg, ik had alles gegeven voor een eigen paard op mijn 15de, maar dat kreeg ik ook niet. Waren ook regels van ouders. Ben ik er dood aan gegaan, nee niet echt. Heb gewoon zelf een paard gekocht zodra dat ging. En lekker gestald waar IK dat wilde.