Hier (Zuid-Limburg) staan ze sinds een week 's nachts binnen in groepsstal met uitloop en overdag in de wei (vanaf half 7 totdat het donker wordt). Vanaf april gaan ze weer 24/7 naar buiten.
just_kiki
Geplaatst: 08-10-12 16:44
Zuidwest brabant,
hier ken ik meerdere stallen waar paarden heel de dag op het weiland staan (waaronder een stal van 100 paarden!) en sommige stallen ook 24/7
mijn eigen paard staat snachts op stal maar staat overdag heerlijk op het weiland
ik ken hier eigelijk geen stal die paddock's heeft naja 1tje dan
sinds het weekend staan ze de nachten nu binnen. Afhankelijk va het weer gaan ze overdag naar buiten. Als het nog natter wordt lopen ze het land stuk en dan moeten ze ook overdag naar binnen
Over 2 a 3 dagen is mijn gras op,en moeten ze weer voor de hele winter in de bak. Ze blijven wel 24/7 buiten met voordroog.
M_D_H
Geplaatst: 08-10-12 19:09
hier staan ze het hele jaar door buiten zomers van 6 tot 8 en 's winters van 8 tot 5. eigenlijk staan ze alleen overdag binnen als het echt niet verantwoord is ze op het land te zetten, denk hierbij aan ijzel of sneeuw, ze staan namelijk vrijwel allemaal op de ijzers, maar meestal is dat maar voor een paar uurtjes tot we met de sneeuwschep paadjes hebben gemaakt en hebben gestrooid de meeste paarden hier in de buurt mogen nu al niet meer het land op, een paar stalen mag het nog wel maar vanaf december komen ze daar ook tot maart niet meer buiten...
moet wel zeggen dat wij maar 10 paarden op stal/deze locatie hebben staan (plek voor 11) en erg veel grond hebben. elke kudde, 2 van 2 en 2 van 3 paarden, heeft 4 grote eigen weides tot zijn beschikking (ook fijn met ontwormen ) dus wij hebben land zat en door steeds na een bepaalde periode te wisselen trekt het landook gewoon steeds weer goed bij
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 08-10-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Solleke_Noah
Geplaatst: 08-10-12 19:09
Hier zijn de paarden vandaag naar de winterwei verhuist, staat nog volop gras want ze zijn er enkele maanden afgebleven, dus da's wel fijn We zitten helaas op kleigrond dus alles wordt hier erg nat, maar ze blijven wel de hele winter dag en nacht buiten. De schuilstallen liggen een stukje hoger en daar kunnen ze droog staan.
Hier mogen ze nog naar buiten, maar weet niet voor hoe lang nog. Wei kan wel wat water hebben, ligt precies op een hoog stukje
pleiada
Geplaatst: 08-10-12 19:18
Mijn paarden staan nu nog overdag in het land en s'nachts in de bak met schuilstal..Ik ben bang dat ze deze winter niet meer veel het land in kunnen,de weilanden worden erg nat(veengrond)..
Mijn paarden staan in de omgeving van Breda, en staan nog dag en nacht buiten. Zolang het weer het toelaat blijven ze op weiland. Als het te nat gaan worden, worden ze eraf gehaald. En dan hebben ze de beschikking over onbeperkt hooi.
Marnixx
Geplaatst: 08-10-12 19:31
Ons land is best nat, maar toch gaan de paarden elke dag 5 uurtjes naar buiten! Denk wel dat het de laatste weken zijn.. Grond is erg nat!
DonCamillo
Geplaatst: 08-10-12 19:33
Noord Drenthe: hier staan ze sinds half september 's nachts op stal omdat het weer zo slecht werd. Anders had het ook wel een maand later gekund. In principe blijven ze de hele winter tot ergens in april overdag buiten van 8.00 tot 20/23.00 uur, dat laatste afhankelijk van het weer. Ik heb voor 1 paard en 2 mini pony's een kleine hectare gras, verdeeld in 4 stukken, op zandgrond. Door de regen van de laatste tijd worden de in- en doorgangen van de weides erg modderig, maar ik verdeel daar om het jaar een grote vrachtwagen zand om ze op te hogen. Als het zand zich eenmaal "gezet" heeft, heb ik geen last van modder meer. Dan kan ik ze in- en uit de wei halen zonder mijn laarzen achter te laten...
avaluna
Geplaatst: 08-10-12 19:36
Hier (Zuid-Limburg) staan ze eigenlijk altijd dag en nacht op de wei met inloopstal, alleen als het heel veel regent en ook nog eens veel wind, dan staan ze zo'n twaalf uur buiten en twaalf uur binnen in de inloopstal met nog een overdekt extra stuk (zijn dus maar een paar dagen per jaar). Er zijn overigens wel normale boxen/buitenstallen, mocht dit nodig zijn. Nu nog volop gras op de wei en nog een extra wei voor vanaf midden november, schat ik. Indien nodig wordt voordroog of hooi bijgevoerd (all you can eat), ben er heel, heel tevreden mee, paarden staan overigens aan huis, want is bij ons in de buurt echt niet te vinden. Krijg ook heel veel vraag naar stalling, wss in de verre toekomst dat er wat pensionpaardjes bij zullen komen.
Mijn 2 shetlandpony's staan nu nog 24/7 op het land, vanaf 1 november mogen ze op het winterstuk (15x15m) met een grote schuilstal ernaast.
Is de eerste winter sinds ons land omgeploegd en herzaaid is, vandaar een winterstukje om extra voorzichtig te zijn. Ik hou in de gaten hoe het gaat, en eventueel doe ik het volgend jaar anders
simongek
Geplaatst: 10-10-12 10:02
hier helaas niet meer op het land. Nog wel in de zandbak natuurlijk.
het gras is echter te nat dus daar mogen ze nu tot het voorjaar niet meer in.
CarolineCF
Geplaatst: 10-10-12 10:05
Helaas staan mijn paarden nu maar een uurtje per dag op het land en daar moesten we echt apart om bedelen, volgens de boer is de grond door en door nat...
Eliine
Geplaatst: 10-10-12 10:07
Hier is het gelukkig weer aardig opgedroogd, maandag was het echt nog op het randje, nu is het goed te doen gelukkig. Maar ook maar voor een paar uurtjes meer voor de lekker. Het seizoen loopt wel echt op zn eindje helaas
Lottie84
Geplaatst: 10-10-12 10:08
Mijn pony staat nig zalig 24/7 buiten. We hebben meer dan genoeg land dus ik denk dat ik het voorlopig zo laat.
Dana82
Geplaatst: 10-10-12 10:08
De wei is niet echt doornat maar ik begin wel te zien dat ze kapot lopen stilaan. Vrees dat ik ze niet tot eind oktober erop laat... Nog even de schuilstal verder in orde maken en graszaadhooi inslagen zodat ze zich door dag wat kunnen bezig houden en dan vliegen ze zeker als 's nachts terug op de paddock.
wendyenbram
Geplaatst: 10-10-12 10:09
Ik heb ja enkele uren ingevuld. Ze staan hier 24/7 buiten met schuilstal, echter omdat wel heel laag gelegen land hebben is het snel onbegaanbaar. dus staan ze enkele uren op het gras, met op hele natte dagen helaas niet. of in het kleine weitje naast huis. Maar hebben we zoals nu weer wat droger weer staan ze weel langer op het gras. Alleen nu als het snachts zo koud is en overdag flink zon, wacht ik tot na 10.00 uur voor ze op het gras gaan want mijn hafje is vorig jaar zo bevangen geraakt.
essie23
Geplaatst: 10-10-12 10:11
Mijn paardjes gaan wanneer het weer het toelaat en het land niet te nat is een paar uur per dag de wei op en s'avonds terug de stal in! Onze shetlander loopt de hele dag op de wei en s'avonds terug de paddock in (met afdak) en met slecht weer in de box samen met mijn paard. Overdag lopen mijn paardjes zoiezo in de paddock dus dagelijks wel beweging!
Hier staan de paarden overdag nog op de wei. Zodra dat echt te nat wordt gaan ze op de paddock, maar met dit weer wordt dat hopelijk nog wel even uitgesteld!
Gelukkig gaan onze paarden nog elke dag een paar uurtjes op de wei (manege en met 45 pension paarden) Smorgens op de wei, smiddags / snachts op stal. Elke avond beweging door buiten in buitenbak, of stapmolen, of rijden (binnenbak 60x20) De maanden maart en april gaan de weien dicht ivm doorzaaien. De paarden gaan dan in de paddock, zodat ze vanaf 1 mei weer in een herstelde wei kunnen. Ideaal geregeld!!
Hier staan ze het hele jaar door buiten, we hebben 2 (stiekem 3 maar die is even groot als de gemiddelde bak dus telt niet) weides.
De ene wei van een ruim hectare is voor de zomer, daar staan ze met mooi weer dag en nacht. De andere wei van 3/4 hectare is voor de winter en staan ze nu op, daar staan ook schuilstallen en is een geasfalteerd gedeelte voor de stallen zodat ze droog kunnen staan. Hopelijk krijgen we daar binnen nu en een jaar nieuwe stallen.
De kleine wei is voor de schapen en geiten in de zomer. Mijn shetje heeft daar even gestaan toen ze nog wat minder handelbaar was.