Erg lastig pakket, zorg voor paard dat niet van mij is..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:10

Ja precies, of de moeder geeft het veulen aan jou, jij verkoopt het en verrekent de opbrengst met de al door jou gemaakte kosten. Als de kosten meer bedragen dan de opbrengst kan je ook met de moeder nog proberen om een betalingsregeling te treffen zodat jij financieel gezien geen schade lijdt. De moeder (en uiteraard ook de vader maar die lijkt buiten beeld te zijn) zijn hierin de verantwoordelijken. Niet jij.
(Vind je trouwens een topper dat je je zo opstelt, dat had je vast al begrepen, maar pas op dat jij niet het schip in gaat door andermans ellende.)

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:12

Wat wordt jij er als mens beter van, door voor het veulen van Truus te zorgen?

Haar moeder heeft haar gebaard, haar moeder heeft haar opgevoed. Haar moeder IS verantwoordelijk. Dit allemaal, ben jij niet.

Welke acties heeft haar moeder tot nu toe ondergaan, om jou hiervan te verlossen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 23:40

Polly schreef:
waarom haal je toch steeds die rechtzaak erbij? Daar heeft niemand het toch over?
Jij bent geld aan het pompen in een bodemloze put en niet eens je eigen bodemloze put, ouders zijn verantwoordelijk voor de daden van de kinderen dus moeten er een beetje actie achter zetten om het dier te verkopen en dan zoveel mogelijk jou schadeloos stellen.
Ik begrijp dat dit heel hard klinkt maar nogmaals, je maakt van het probleem van iemand anders jouw probleem, en problemen kan je in het leven beter niet naar je toe trekken je krijgt er toch wel genoeg.

je zegt dat moeder gespaard heeft voor de dracht van de merrie, die is niet drachtig vertelde je eerder dus er blijft geld ongebruikt wat gereserveerd was voor de drachtigheidsbegeleiding. Dat is een mooi potje om iig het spul tegen de rotstraal en voer van te betalen. Wie betaald het stalgeld?

sterkte

Nee maar kosten waren er genoeg en nu ze tijdelijk werkloos is heeft ze.dit geld hard nodig..

Naja als de Fokker hem niet terug wilt dan moet daar toch een zaak van worden gemaakt? Stalgeld begin volgende week worden betaald.. of midden volgende maand..
Ze staan er van vorige week donderdag. En het is altijd aan het einde maand betalen, sorry op telefoon dus typts niet handig.

Balou_k

Re: Erg lastig pakket, zorg voor paard dat niet van mij is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 23:42

Moeder voert het veulen of heeft het geprobeerd het veulen lust het voer niet. Bietenpulp.
Moeder neemt sowieso de zorg ook voor mijn veulen op zich in de ochtend en twee weekenden in de maand als ik er niet ben.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:55

Ik snap alle kanten van de partijen wel.

De TS heeft een groot hard voor mensen en dieren. Ze wil het beste voor het veulen en wil ook de moeder van Truus niet belasten met iets waarvan ze weet dat de moeder het eigenlijk niet kan betalen.

Truus heeft zo te lezen een vrij zware vorm van Borderline. Die moet gewoon snel in therapie en aan de medicijnen en kan dus niet verantwoordelijk gehouden worden voor haar daden.

De moeder van Truus is ondertussen een beetje wanhopig geworden van haar dochter. Omdat Truus 17 is, voor 'normale' kids over het algemeen een leeftijd waarop je zelf al behoorlijk wat verantwoordelijkheid kunt nemen, heeft zij besloten dat Truus haar eigen problemen voortaan op mag lossen. Haar mening zal zijn dat haar kind geen meiske van 8 meer is die met een konijn thuis komt, maar een bijna volwassen meid die beter zou moeten weten en dus zelf op de blaren mag zitten.
Goed te begrijpen, maar helaas voor haar werkt dit in de praktijk niet zo. Zoals al door meerdere mensen werd aangehaald, blijven ouders tot hun kind 21 (!) wordt financieel verantwoordelijk voor de schulden van hun kinderen. Dit betekent dat schuldeisers bij de ouders kunnen aankloppen voor hun geld. Maar dit betekent ook dat grotere aanschaffen door de ouders teruggedraaid kunnen worden, eventueel zonder toestemming van het kind zelf. Dit laatste zal bij wat oudere kinderen (zoals Truus) overigens meestal wel door een kantonrechter moeten worden bevestigd.
Dus de moeder van Truus heeft wel degelijk het recht om de pony terug te brengen naar de fokker en het geld terug te eisen. De fokker had het veulen niet aan een minderjarige mogen verkopen. Maar dit wil ze blijkbaar niet, aangezien de fokker waarschijnlijk met een rechtszaak zal dreigen, wat dan inderdaad weer iets extra aan kosten met zich mee zal brengen. Overigens hoeft dit geen reden te zijn om de koop niet aan te vechten; in het algemeen betaalt de in het ongelijk gestelde partij ook de rechtskosten van de in het gelijk gestelde partij, dus krijg je (bijna al) het geld weer terug.
Tweede optie (en lijkt mij de beste) is dan om het veulen zelf te verkopen. Hiervoor moet Truus waarschijnlijk eigenlijk toestemming geven, maar de kans is klein dat Truus hierover een rechtszaak zal aanspannen. In dat geval zouden haar ouders namelijk waarschijnlijk weliswaar in het ongelijk gesteld worden, maar de rechter zal haar dan ook een betalingsregeling opleggen om de schulden rondom het veulen af te betalen. Aangezien ze dit niet wil, zal ze dus ook niet naar de rechter willen (nog afgezien van dat bijna niemand dit wil, het is nogal een gedoe).
De derde optie is dat de moeder zelf een zaak aanspant tegen haar dochter om zeggenschap over het veulen te krijgen om hem vervolgens te kunnen verkopen. Dit kost waarschijnlijk alleen de griffiekosten, wat bij mijn weten niet veel meer is dan 200 euro. Dit is de meest legale manier om zeggenschap over het veulen te krijgen, maar lijkt mij enigszins overdreven (tenzij jullie inschatten dat de dochter wel degelijk een rechtszaak tegen haar ouders zal beginnen).

Ik zou als moeder zijnde mijn dochter een duidelijke brief sturen met daarin een overzicht van alle schulden die nog uit staan, een ultimatum waarop deze betaald moeten zijn, en een duidelijke consequentie wanneer deze schulden niet betaald zijn: dan wordt het veulen verkocht. Het ultimatum zou ik op 1 week leggen (gezien de toestand van het veulen en zijn welzijn). Als de schulden na een week niet zijn volbracht (wat ik niet verwacht) en er ook geen betalingsregelingen zijn getroffen, zet je het veulen te koop en betaalt van de opbrengst de schulden af. Dit meld je opnieuw in een brief aan je dochter. Aan de kopers meld je verder heel netjes dat je het veulen namens je dochter verkoopt, omdat zij vanwege psychische klachten niet in staat is er voor te zorgen en dat jullie als ouders de verantwoordelijkheid voor het veulen en haar schulden op jullie hebben genomen. Op deze manier voorkom je hopelijk problemen indien jullie dochter later bij de nieuwe eigenaren verhaal zou willen halen. Je dochter is nog minderjarig; de meeste mensen zullen de situatie begrijpen als je deze duidelijk uitlegt. Wees dan overigens zelf wel zo slim om het veulen niet ook aan een minderjarige te verkopen zonder persoonlijke toestemming van de ouders ;).

Wat ik als TS zou doen is het veulen voorlopig nog even blijven verzorgen, maar alleen op voorwaarde dat bovenstaand plan door de moeder wordt uitgevoerd. Ook aan deze verzorging zou ik zelf een termijn vastplakken, bijv. nog 1 week om de brief te versturen en nog 4 weken tijdens de zoektocht naar een koper. Is er dan nog niks gebeurd, dan zou ik 1 week wachten (en dus ook het veulen niet verzorgen!) en vervolgens 2 aangiftes doen: 1 tegen Truus om je geld terug te krijgen, 1 tegen Truus voor verwaarlozing van haar veulen. Deze aangiftes komen uiteindelijk waarschijnlijk allebei bij de moeder van Truus terecht, maar dat is niet jouw schuld, jij hebt dan ruim de mogelijkheid gegeven om de situatie op te lossen.

Zowel voor de moeder van Truus als voor de TS: succes! En een dikke knuffel. Het is geen gemakkelijke situatie, maar jullie zullen allebei moeten proberen er iets zakelijker en iets minder emotioneel naar te kijken. Ik ben bang dat jullie anders nog flink in de problemen gaan komen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:58

als de fokker hem niet wil terugnemen zit er niks anders op dan verkopen, dat je vriendin hem niet wil weggeven is haar goed recht, maar dan moet ze wel zelf actie ondernemen en niet het diertje aan zijn lot overlaten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:00

De fokker moet hem terugnemen.
Hij had geen paard aan een minderjarige mogen verkopen.
Dat wordt geen dure rechtzaak want dat verliest hij, de moeder kan daar dus rustig een beetje bluffen.

Ik vind je verantwoordelijkheidsgevoel echt top, maar dit is niet jouw probleem.
Hoe sneu het ook is, als de moeder of vader geen argument met de fokker aan wil gaan heeft ze te zorgen voor een andere oplossing. Het maakt niet uit of Truus het daar mee eens is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:02

Dit lijkt me een hele goede, duidelijke aanpak. Uit het hele verhaal maak ik op dat niet alleen de dochter sturing nodig heeft, maar dat ook de moeder de boel een beetje de boel laat.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 07:28

Sofy ik ga vanmiddag een brief opstellen richting Truus over welke kosten inmiddels zijn gedaan en dat ik haar voor een paar keuzes stel.
Het veulen gratis weg geven aan iemand
Het veulen zo snel mogelijk verkopen

Ik zal in de brief zetten dat ik een ultimatum van een week stel om de gemaakte schulden te voldoen bij betreffende vriendin en indien dit niet zal gebeuren pablo van mij geen zorg meer ontvangt.
Wat trouwens heel erg moeilijk voor mij zal zijn..

Mocht zij een koper hebben gevonden oid stel ik mij beschikbaar om alle nodige informatie over Pablo te vertellen en om er nog een tweetal weken voor te zorgen.

Verder zal aangifte doen tegen haar van die verwaarlozing.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:35

Stuur dan ook een copie naar haar ouders/moeder en 1 naar de staleigenaar. Dan weten die ook wat er afgesproken gaat worden. En doe het aangetekend! (kost je weer) En hou je aan je afspraken, hoe moeilijk ook. Daarnaast zou ik als ik jou was, niet het veulen accepteren als "betaling" aangezien je er dan nog steeds aan vast zit en alle kosten voor jou zijn. Succes en wijsheid gewenst.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 07:52

Klopt aangezien ik dan behoorlijk dubbele kosten krijg voor een veulen.waar ik niet voor heb gekozen..
Maar ik moet toch iets accepteren.. pablo is een erg leuk veulen waar iemand vast wel een plekje voor heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:58

Zo jammer weer worden paarden de dupe vsn schoolmeisjes waar de ouders ook no eens geen sjoege hebben van paarden.
Als je volwassen genoeg bent om den paard aan te schaffen ben je ook volwassen genoeg om de ouders van je " vriendin" aan te spreken op haar speelgoed en duidelijk te maken dat deze gril paardenleed oplevert en dat jij niet bereied bent daar voor te gaan zorgen en betalen....dat het dier nu door die ouders volledig betaald moet gaan worden en dat jij je zal inzetten voor een goede nieuwe eigenaar..

Dat is de enige oplossing....kennelijk heeft jouw vriendin geen idee hoe paarden dienen verzorgd te worden en net zo als een grote groep denkt, zet het op een stuk gras en alles gaat vanzelf en kost niets meer.......meer dan dat zijn ze niet bereid te investeren.

En brieven schrijven? Het is toch je vriendin, al zou ze dst niet zijn je hebt een overeenkomst, dus ga er heen, je vriendin met ouders er bij en geef je argumenten, jij hebt niks te vragen, je verteld ze hoe de vork in de steel zit, je krijgt nog geld en als jij nu de verzorging op je neemt, mag je ook een vriendelijk bedrag ontvangen er voor, of aandeel in de verkoop, houden zal voor jouw niet mogelijk zijn, verkopen kan jij op je nemen, alle kosten van a tot z voor de ouders en hun dochter, vooraf betaald.....

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 08:08

Het is niet mijn verantwoordelijkheid om haar ouders aan te spreken op Truus haar acties de schuld kan mij niet in de schoenen worden geschoven! Daarbij word het veulen tot in de puntjes verzorgd door mij en komt helemaal niks te kort en merkt dus niks van de situatie..
Het komt heel denigrerend over om schoolmeisje genoemd te worden, en dat ik maar naar moeder had moeten gaan toen ze het aanschaf. Ik wist niet eens dat moeder het toen nog niey wist

Het mag wel duidelijk zijn dat dit geen vriendin meer van mij is, ik.kan heel veel hebben maar het kan ook te ver gaan bij mij en momenteel zit het me echt even tot hier.. Normaal contact kan ik niet krijgen. Meerdere malen.geprobeerd te bellen,smsen, langsgaan en andere mensen laten langs gaan maar ze kan mij niet luchten of zien sinds ik vorige week mijn jas die ze al enkele maanden leende terug vroeg en het geld voor de hoefsmid.
Van haar moeder hoor ik dat zij niet meer met mij wilt omgaan, en wat ik precies heb misgedaan weet ik niet, maar dat hoef ik ook niet perse te weten..
Haar aanspreken zit er dus niet in, het word dus wel een brief schrijven..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:40

Kijk niet raar op als Truus bij de volgende issue weer aanklopt bij je zodat jij alles weer oplost.
Ik vind het heel erg lief van je wat je allemaal gedaan hebt. Alleen begrijp niet waarom je op 3/4 van dit hele verhaal nog steeds rot vind dat Truus geen cent gaat zien en nog steeds je vriendin noemt. Gelukkig doe je dat nu al niet meer.
Wel vind ik het heel raar dat moeders zich overal onderuit banketstaaf en het inderdaad allemaal wel prima vind. Zoals iemand anders al eerder meldde, klinkt 3 paarden hebben niet echt als op zwart zaad zitten. Ik snap dat ze wanhopig is vanwege haar dochter, maar begrijp absoluut niet dat ze haar verantwoordelijkheid niet neemt. Ze had het veulen al lang kwijt kunnen zijn, dan had jij ook niet zoveel onkosten hoeven te hebben gemaakt. Er zijn hier alleen al 3 bokkers die interesse hebben in Pablo.

In ieder geval hoop ik dat er snel een oplossing komt dat je snel je onkosten eruit hebt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 08:50

Ik noemde haar mijn vriendin opdat jullie begrepen wie zij was in het begin zeg ik ook was mijn vriendin.

Waarom weet ik niet dat drie mensen geïntresseetd zijn in pablo? Een iemand misschien maar die dacht dat pablo Dakota was.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 08:51

Die vriendin waar ik het steeds over heb moet juist geld can Truus krijgen daar heb ik het steeds over

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:53

Als ik het topic doorscroll zijn er 3 mensen geweest die zeiden, goh wat een leuk paard en ik ben miscchiiiieeen wel geinteresseerd.

Maar goed, ik wens je nog heel veel succes met de verdere afhandeling.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:14

Vreemde situatie! Hopelijk kom je er uit met alle partijen.
Toch vind ik het opmerkelijk dat de moeder van 'Truus' (zo naar het lijkt) gemakkelijk haar handen er van af trekt. Je geeft aan dat, ondanks het leeftijdsverschil, ook zij een vriendin van je is. Als ik in de schoenen van moeder stond (en hoe ik er dan ook financieel voor stond), zou ik niet willen dat mijn vriendin opdraait voor de problemen van mijn dochter...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:28

TS: lees de eerste post van Sofy nog eens door en voer dan samen met Truus d'r moeder de acties uit die daar genoemd staan. Dat betekent dat niet jij maar Truus d'r moeder het heft in handen neemt.
De voorstellen die jij doet zijn net iets anders en zullen dus ook een andere uitwerking hebben, die misschien averechts werkt.

Niemand noemt jou hier een schoolmeisje, als er al iets denigrerends wordt gezegd is dat richting Truus. Jij wordt in alle posts tot nu toe gezien als de verstandige. Zie dat zo te houden zonder dat je financieel het schip in gaat of de vriendschap met Truus d'r moeder, die voor jou blijkbaar heel waardevol is, te ondermijnen.

Volg Sofy, die heeft het begrepen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 09:35

Maflinger_S schreef:
TS: lees de eerste post van Sofy nog eens door en voer dan samen met Truus d'r moeder de acties uit die daar genoemd staan. Dat betekent dat niet jij maar Truus d'r moeder het heft in handen neemt.
De voorstellen die jij doet zijn net iets anders en zullen dus ook een andere uitwerking hebben, die misschien averechts werkt.

Niemand noemt jou hier een schoolmeisje, als er al iets denigrerends wordt gezegd is dat richting Truus. Jij wordt in alle posts tot nu toe gezien als de verstandige. Zie dat zo te houden zonder dat je financieel het schip in gaat of de vriendschap met Truus d'r moeder, die voor jou blijkbaar heel waardevol is, te ondermijnen.

Volg Sofy, die heeft het begrepen.

Maar kan ik haar dan geen brief sturen i.v.m de kosten?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:50

Je kunt de moeder een brief sturen met het voorstel van Sofy er in. Moeder moet dan een brief aan Truus schrijven. Zo heb je alles op papier en kan er geen onduidelijkheid over bestaan.
Maar ik heb begrepen dat moeder ook een bokker is en hier meeleest. In dat geval kan moeder zelf het iniatief nemen en haar dochter die brief sturen, met een kopie daarvan aan jou.
Hoe je het ook doet, zet alles op papier en maak kopietjes, zodat je op schrift hebt wat de afspraken zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 09:50

nynke55 schreef:
Je kunt de moeder een brief sturen met het voorstel van Sofy er in. Moeder moet dan een brief aan Truus schrijven. Zo heb je alles op papier en kan er geen onduidelijkheid over bestaan.
Maar ik heb begrepen dat moeder ook een bokker is en hier meeleest. In dat geval kan moeder zelf het iniatief nemen en haar dochter die brief sturen, met een kopie daarvan aan jou.
Hoe je het ook doet, zet alles op papier en maak kopietjes, zodat je op schrift hebt wat de afspraken zijn.

Ik denk niet dat de moeder dit wilt, ze durft dat niet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:53

Ze zal toch moeten, ze is verantwoordelijk. Wat niet helemaal duidelijk is bij mij, is of vader ook verantwoordelijk is, anders zou je het via hem kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:10

En dan voorts wordt er niet op een brief
gereageerd... Jij wil volwassen zijn? Händel dan als
een volwassene
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-12 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:11

Wat een lastige situatie! Nee, jij moet haar geen brief sturen over de kosten. Jij hebt in feite niks te zeggen dat zij haar schulden moet aflossen. Jij hebt daar geen enkele macht én verantwoordelijkheid in! (Behalve misschien eventuele schulden naar jou toe...). En daarnaast moet moeder het doen, zij is degene die uiteindelijk het veulen te koop zou kunnen zetten, niet jij! Wat jij wel kunt doen is een overzicht van de schulden maken en deze aan moeder geven.

Overigens zou ik nog verder gaan dan wat Sofy schrijft. Want wat gebeurt er als ze wel de schulden afbetaalt? Dan zit je volgende keer weer met schulden..want voer, stalgeld etc.. blijft betaald moeten worden. Ik zou dan ook aan moeder verzoeken dat ze niet alleen in de brief zet dat de schulden betaald moeten worden, maar ook de verdere zorg voor pablo. Moeder moet volgens mij aan haar dochter eisen dat ze naast de schulden, ook de volledige zorg (verzorging én betaling) op zich neemt. Moeder kan in de brief zetten dat ze per maand kijkt of de verzorging/betaling goed gaat..gebeurt dat niet, dan volgt direct verkoop! Moeder is nu aan zet....niet jij!!!! En enige dat jij nu nog kunt doen, is verder het advies van Sofy overnemen..zelf de eis stellen dat moeder deze brief aan haar dochter stuurt en dat je anders je handen er van af trekt!

Je bent heel verstandig bezig door het hier op bokt te zetten. Je denkt er goed over na! Maar pas ajb op dat je - zoals Sofy zegt -er niet te emotioneel mee bezig blijft! Probeer er (hoe moeilijk het ook) echt ook zakelijk naar te kijken! En ik snap dat dat moeilijk is omdat je gehecht bent aan het veulen..maar het is niet jouw veulen. En dadelijk zit jij met de problemen dat je twee paarden moet onderhouden wat je eigenlijk financieel niet trekt! En ben jij degene die uiteindelijk niet goed voor beide paarden kan zorgen....want als je niet genoeg geld hebt daarvoor zul je waarschijnlijk extra moeten werken of lenen. Dat is niet zoals jij je had voorgesteld..daar worden jij en de paarden uiteindelijk niet gelukkig van! Één paard kun je betalen..maar 2? En het veulen overnemen en zelf verkopen lijkt me ook geen goed plan..in deze tijd verkoop je een veulen niet zomaar. Ik herken het erg hoor. Er was ook zo'n paard op stal bij mijn bijrijdpaard. Oh wat had ik dat graag gekocht. Ik kon m zelfs krijgen. Maar toen ik er nuchter naar keek: nee ik kan geen paard onderhouden! Het brak mijn hart..uiteindelijk is het goed terecht gekomen!!

Veel wijsheid en sterkte!