1 baal stro id week vs. elke dag 1 a 2 plakjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:20

Qua urineabsorbtie is stro toch echt een heel ander verhaal dan vlas. Met een baaltje vlas kun je inderdaad wel een week toe.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:27

jasz schreef:
misschien wel een beetje anders, maar wij hebben vlas en wij krijgen ook 1 keer in de week een baal hiervan, op maandag.
op zich is dat wel anders misschien met stro. maar met vlas redt je het net. sommige mensen kopen op donderdag nog een extra baal. dan blijft ie wel schoner maar ook zonder dit red je het wel.
dus ik denk dat je het ook met stro wel zou moeten redden. maar dan moet je wel heel weinig stro uit je stal halen bij het uitmesten. bij ons op stal doen heel veel mensen dit door met gewone schoonmaak handschoenen de drollen er gewoon uit te pakken. zo blijft dan al het vlas, en bij jou dan stro liggen en heb je niet aan het eind van de week veel te weinig stro.

Mag ik zeggen dat ik diegenen enorm krentekakkers vindt? Ik betaal het strooisel zelf (ben stalhouder tenslotte :o ), maar ik zie mezelf toch echt niet met handschoenen uitmesten, paarden in vieze stallen laten staan of op de betonvloer. Als je zo een paard moet houden...

@SteffiiY, dank voor het compliment!

050206051012

Re: 1 baal stro id week vs. elke dag 1 a 2 plakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:29

Marion71, ik denk dat dat weinig met krentenkakkers te maken heeft :D Ik heb het ook gedaan en niet omdat ik geen vlas/stro weg wilde mieteren (want idd, dát interesseert me niets), maar wel omdat ik ALLE poep snippers uit de stallen wilde hebben, die zijn te klein voor de zaagselriek.
Mijn paarden staan nu in volpension, maar gelukkig mest mijn staleigenaresse óók op die manier, want ik hou niet van 'een vergeten drol'. Schoon = schoon.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:43

Marion71 schreef:
jasz schreef:
misschien wel een beetje anders, maar wij hebben vlas en wij krijgen ook 1 keer in de week een baal hiervan, op maandag.
op zich is dat wel anders misschien met stro. maar met vlas redt je het net. sommige mensen kopen op donderdag nog een extra baal. dan blijft ie wel schoner maar ook zonder dit red je het wel.
dus ik denk dat je het ook met stro wel zou moeten redden. maar dan moet je wel heel weinig stro uit je stal halen bij het uitmesten. bij ons op stal doen heel veel mensen dit door met gewone schoonmaak handschoenen de drollen er gewoon uit te pakken. zo blijft dan al het vlas, en bij jou dan stro liggen en heb je niet aan het eind van de week veel te weinig stro.

Mag ik zeggen dat ik diegenen enorm krentekakkers vindt? Ik betaal het strooisel zelf (ben stalhouder tenslotte :o ), maar ik zie mezelf toch echt niet met handschoenen uitmesten, paarden in vieze stallen laten staan of op de betonvloer. Als je zo een paard moet houden...

@SteffiiY, dank voor het compliment!

ja ik snap dat je dat zegt. dit zijn trouwens ook vaak de mensen die wél extra vlas kopen dus echt krenterig is het dan niet. dit is echt gewoon meer gedaan om het zo schoon mogelijk te houden.
en het liefst zou ik ook elke dag een baal vlas krijgen maar dat is niet zo, en elke dag zelf een baal kopen kost je het laatste jaar 10 euro per dag. dat is de meesten toch véél te duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:48

stef schreef:
Ga je nooit redden :n

Toen wij nog kleine baaltjes hadden was de regel "half pak stro per paard per dag"

Jep dat doen wij ook ..

1 x in de week ( zaterdag ) gaan de boxen leeg.
2 kleine baaltjes erin ( 4X4 boxen )

Elke dag behalve zondag komt er een halve baal bij.
De paarden staan alsnog elke dag van 10.00 tot 17.00/18.00 uur buiten , en worden s'avonds gereden.

Andere ( oude ) stal wordt maandag helemaal leeg gehaald en 4 a 5 grote plakken erin en buiten de dag na het mesten om ook elke dag 1 grote plak per paard. Indien nodig 2 plakken.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:38

@Jasz en Quellian: de context waarin het geschreven is, is negatief namelijk "moet je heel weinig stro uit je stal halen. Er zijn mensen bij ons op stal die mesten met handschoenen aan". Maar goed, geeft niet. Overigens hou ik ook van schone stallen, maar ik ga d'r echt niet met handschoenen aan door.

@Jasz, een baal vlas die je krijgt is net zo duur als die je koopt. Er is iemand die hem moet betalen, je stalhouder of jijzelf. Elke dag een baal kan prima, maar dan gaat wel de pensionprijs de lucht in. Een stalhouder die paarden van een ander voor bijna niks, niks of nog minder dan niks op stal wil hebben, zijn er niet zo veel. Het doel is toch om er een paar cent aan over te houden, maar om nou te bezuigingen op eerste levensbehoeften van een paard vind ik onverstandig, zeker van de eigenaar. Maar ieders z'n keus.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:17

Mijn ervaring is dat met mijn paard (ieder paard is anders daarin natuurlijk) het het beste werkt als ze in een dikke laag stro staat, ik wil niet zeggen dat ze tot haar knieen staat maar meer als de gemiddelde stal zegmaar.
Mijn merrie is vrij netjes/zindelijk zolang er voldoende in ligt, ligt er maar weinig in gaat ze 'roeren' ze loopt gewoonweg vrij veel in stal is altijd alert etc, dan is het schone en vieze stro zo vermengd tot één plakkaat 'vies'
Met een goede dikke laag kan ik het zo'n 10 dagen laten liggen voor ik hem leeg moet trekken, met daarbij misschien 3/4 wat bijstrooien maar dan heb ik het echt over kleine hoeveelheden, voor de knabbel zoals ik zelf altijd zeg.

Ik heb daarentegen mijn staleigenaar wel dat echt duidelijk moeten maken, want ondanks dat wij onbeperkt stro mogen pakken zitten er natuurlijk wel grenzen aan, ik heb hem gewoon tig keer aan het jasje getrokken als ik met een kruiwagen langsliep om te laten zien dat ik geen schoon stro weggooi, daar heeft hij een ontzettende hekel aan, en geef ik hem groot gelijk in. In die 10 dagen haal ik misschien 1 tot 2 x de natte plek eruit, maar verder laat ik de bodem zoveel mogelijk met rust zolang de bovenlaag maar droog is. Ik mest gewoon iedere dag uit, en meestal is dat een half kruiwagentje met alleen mest en een paar keer is het dan 1 kruiwagen ivm natte plek. Echter mijn paard staat iedere dag buiten van 9.00 tot 17.00-18.00 en in de zomer 24/7.
Hierop is de prijs van de stalling ook aangepast, hij rekent in zijn kostenplaatje mee dat de paarden in de zomermaanden op het land staan en hij weinig tot geen stroverbruik heeft.
Hoeveel stro ik precies verbruik weet ik niet, wij hebben nl van die grote balen stro en daar zit nog wel eens verschil in tussen de ene baal of de andere met hoeveel het aan vocht opneemt, wat voor stro het is etc. Maar als ik een nieuwe stal begin (dus 1x per 10 tot 14 dagen) dan start ik met anderhalve grote plak, en hoef ik daarna 2 dagen sws niet bij te strooien, daarna iedere dag een klein beetje voor de knabbel.

Ivm de hoge stroprijzen van vorig jaar zijn wij als pensionners zelf met het initiatief gekomen om maandelijks iets meer te betalen (van jan tot april) om de kosten wat te drukken, staleigenaar heeft een lading zaagsel laten komen met het verzoek een laag onder het stro te doen, en vrijwel geen kruiwagens op de mesthoop te gooien (behalve als het echt niets meer op zou kunnen nemen) maar in de potstal van de koeien in de plaats, voor de koeien gebruikte hij ook geen stro meer om op te strooien maar afgekeurde balen voordroog of andere oplossingen. Op die manier schikten we allemaal een beetje in en als pensionners hebben we voorkomen dat het maandelijkse stalgeld definitief omhoog ging, nu met de wat betere stroprijzen in het vooruitzicht verwachten we niet dat we dit jaar weer een extra bijdrage hoeven te doen in de stalkosten.

\

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:59

Marion71 schreef:
@Jasz en Quellian: de context waarin het geschreven is, is negatief namelijk "moet je heel weinig stro uit je stal halen. Er zijn mensen bij ons op stal die mesten met handschoenen aan". Maar goed, geeft niet. Overigens hou ik ook van schone stallen, maar ik ga d'r echt niet met handschoenen aan door.

@Jasz, een baal vlas die je krijgt is net zo duur als die je koopt. Er is iemand die hem moet betalen, je stalhouder of jijzelf. Elke dag een baal kan prima, maar dan gaat wel de pensionprijs de lucht in. Een stalhouder die paarden van een ander voor bijna niks, niks of nog minder dan niks op stal wil hebben, zijn er niet zo veel. Het doel is toch om er een paar cent aan over te houden, maar om nou te bezuigingen op eerste levensbehoeften van een paard vind ik onverstandig, zeker van de eigenaar. Maar ieders z'n keus.

het is helemaal niet negatief bedoeld hoor!! ik zit zelf ook op een stal met maar 1 baal vlas per week, en dat gaat prima.
ik bedoel alleen te zeggen dat je gewoon iets anders te werk moet gaan dan als je elke dag een paar plakjes stro in je stal gooit. dat is gewoon zo. je kan gewoon niet zoveel er uit halen als dat je normaal misschien wel zou doen omdat er daarvoor te weinig stro in je stal ligt. en ik zeg ook helemaal niet dat ik wil dat mijn stalling gratis is, nooit gezegd ook. alleen dat je anders te werk moet gaan omdat er minder stro is dan je gewend bent en als je het op dezelfde manier wilt blijven doen als anders dán moet je elke dag vlas bij kopen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:21

Marion71 schreef:
Zo weinig, ik kom op zo'n € 160 per maand, vind ik niet dat ts betaald.

Even ter vergelijking.
Bij mij betaalt een pensionklant € 200 per maand. Dit is inclusief onbeperkt ruwvoer, ruim voldoende strooisel, rubber matten, krachtvoer, maar ook dagelijks mesten en naar buiten/binnen (aan de hand).
Voor 40 euro meer per maand, ofwel € 1,30 per dag, mest ik en doe ik ze aan de hand naar buiten en binnen en daarnaast kan de klant gebruikmaken alle faciliteiten (grote buitenbaan 30x80, paddocks, koud/warmwater, toilet, etc) gebruikmaken. Eigenlijk vind ik de stalling van ts ronduit duur, zeker met 1 baal stro in de week en geen tot nauwelijks arbeid.

Hier is het 150,00 per maand incl. ruime stal (3x6) met uitloop naar het paddock. Rubberen matten met zaagsel en daarover nog stro. Elke dag mesten. Hooi van goede kwaliteit uit hooinetten en voldoende krachtvoer (muslie of granen). Buitenbak heb ik niet.
Ik heb er nu een merrie met veulen bijstaan, zolang dat deze nog buiten staan is het voor die 150,00. Als de bijvoer periode gaat beginnen moet ik nog evenmet de eigenaar praten want dan kan het niet meer uit.

Een halve baal stro eet die van mij alleen al op voor de knabbel.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 23:27

Ik heb met de staleigenaar gepraat en hij vond ook dat we het even moesten aankijken we gaan het gewoon proberen. Hij kwam zelf met het idee om misschien 2 balen te doen en de huur te verhogen met 2,50 ik zelf heb hier geen problemen mee. Hij is wel bang dat andere klanten hier vol tegenon gaan. Maar is wel blij dat ik meedenk en als het zover is hem zal steunen in de verhoging. Maar dit is allemaal nog niet definitief.
Heb hem ook aangegeven dat een paard dat langer en vaker buiten is minder stro nodig heeft. Er is op dit moment nog geen plek voor meer paddocks maar gaat als de schuur achter gesloopt word wel wat meer ruimte hiervoor maken.
:) in ieder geval meer mogelijkheid.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:40

Of je hebt een hele kleine stal of hij is standaard vies?

Ten eerste: stro neemt veel minder op dan vlas bijvoorbeeld...

Ten tweede: hoe houd jij je stal droog? Ik weet wel dat ik of vlas gebruikte en dat waren dan 4/5 pakken en dan nog elke week een pak erbij en elke keer drollen/natte plekken weghalen... Toen hij nog op stro stond (of stro in combi met zaagsel) --> 1 a 2 pakken erin, en dan elke dag natte plekken/drollen eruit en dan ook nog 2-3 plakjes.

Nu krijgt hij 2 grote plakken 3x per week... En dan worden wel elke dag de stallen bijgehouden, dus drollen eruit/natte plekken eruit. En dan blijft het netjes. Maar met 1 pakje per week? Hoe doe je dat?!

En zeuren over een verhoging van 2,50? Dat kan niemand maken! Vind het echt belachelijk. Ik heb paarden aan huis gehad en dan zie je in hoeveel je kwijt bent als je zelf alles moet kopen. En dan kijk ik alleen naar de inkoopprijs, niet eens wat je kwijt bent aan benzine etc. Dan mag je echt niet klagen over 2,50 als er een pak extra bijkomt... Per pak is dit zelfs nog redelijk, dus een verhoging van 10-12,50 zou nog heel redelijk zijn.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:42

@Serendip: die verhoging is neem ik aan per week. Stalgeld wordt dan € 40 per week, is dus meer dan een tientje per week.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:46

Marion71 schreef:
@Serendip: die verhoging is neem ik aan per week. Stalgeld wordt dan € 40 per week, is dus meer dan een tientje per week.

Ja, 2,50 per week, ik ging even per maand rekenen, dan zit je rond de 10-12,50 (hangt eraf hoe de maand valt) per maand meer... Dat is echt niets? Dan doe je in de kroeg maar een paar drankjes minder heel simpel gezegd... Of je drinkt wat meer water ipv frisdrank thuis...

Het is zo belangrijk dat je paard een fatsoenlijke droge stal heeft. Straks krijgt ie vanalles aan zijn hoeven, kun je daarvoor weer zalfjes en weet ik veel wat halen, dat is een stuk duurder dan die 2,50 per week voor een extra baal stro...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 23:47

Een tientje pe maand ongeveer.
Ik klaag iig geval niet hoor :) ben het met hem eens. Dat staat ook duidelijk in mijn post :)

Hoe ik mijn stal droog hou? Dat doet mijn propere paard voor mij :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 23:48

12,50? Hhm dan ging iedereen wel weg denk ik. Alle stallen zitten hier op 37,50 id week (behalve de hele grote dan)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:53

Je klaagt ook niet, ts maar die 2,50 leek zo weinig terwijl het per week en niet per maand is. Ik heb vorig jaar talloze klaagzangen op bokt gelezen vanwege verhogingen. De klagers beseften zich duidelijk niet dat stro en ruwvoer meer dan 50% duurder waren en ze dus eigenlijk fractioneel meer betaalden. Maar goed, tot die mensen behoort ts duidelijk niet.

2 balen stro voor een paard dat netjes op stal is, is haalbaar. Dan kun je beginnen met een baal en dagelijks opstrooien. Bij stro werkt het goed om een laag op te bouwen. Voor je paard nog fijner ook, want zo ontstaat er een fijn matras. Niet alleen om op te liggen maar ook om op te staan (een verende bodem net zoals weiland en zand dat is).

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:07

Haha ja jullie rekenen allemaal per week...

Jij klaagt ook niet TS, maar dat de staleigenaar bang is dat er mensen gaan klagen... Ik zit aan 250 per maand nu. (ok, binnenbak, buitenbak, sollarium, voer (ruw/kracht) en genoeg rijmogelijkheden, alles wordt gedaan... dus dat is dan nog heel redelijk). Op de doe het zelf stal, was het 80 euro voor de stal en dan per maand zo'n 50 euro aan vlas en nog eens iets van 50-60 aan voer. dan zit je dus op 190 euro. Was alles zelf doen, dus ook per dag 1 uur bezig met stal, voeren, wei bijhouden.

Toen ik ze aan huis had, was ik al 115 euro kwijt aan hooi/stro/voer? dat is per week 30 euro? (iets minder hoor)... Maar dan had ik dus geen "stalhuur" en de ruimte om groot in te kopen. Geen bak, alleen weiland en stal en natuurlijk alles zelf doen. En dan stonden ze alleen 's nachts binnen! Als ze meer binnen hadden gestaan, had het ook meer stro gekost.

*wijziging: ik reken dan het onderhoud van de weien niet eens mee, bemesten etc. want dat waren de "eenmalige" kosten... Als ik dat verdeel komt er nog een euro of 10 per maand bij minimaal? En dan dingen die slijten etc. Waterkosten, stroomkosten etc niet eens meegeteld... want die zaten natuurlijk gewoon bij de huur erin :')

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:07

Ik kom bij mij uit op het totale kostenplaatje van 120,00 per maand in de winterperiode. Nu is hier de pacht wel weer goedkoop maar het water weer erg duur. Voorjaar/ zomer heb ik ze op het land/paddock staan (of er moet wat ziek zijn/extreem weer) Dan is het alleen het weide/omheiningonderhoud.

Het is nu voor de ts 10/12.50 extra per maand maar wanneer komt de volgende verhoging?. Kijk naar vorig jaar (waar iedereen elkaar gek heeft lopen maken met hooi/stro tekorten) en de stallen 3x een prijsverhoging hebben gedaan. Dan kan het best wel oplopen (naar beneden gaan ze ook niet meer).

Maar als je stal verder goed is en het onderling allemaal goed loopt zou ik het ook zonder problemen betalen.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:17

10tje per maand zal ik ook zeker niet moeilijk over doen..k betaal zelf een afgesproken huurprijs en daar bovenop nog hooi en stro .mijn paard komt elke dag in de zomer en winter ong 6 uur in de wei en savonds ben ik er altijd zelf om te mesten ect . Per maand kost aan hooi en stro zo 100 euro boven op de andere kosten..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:14

En elk pakje hooi of stro extra per week, kost dus per maand zo´n 10 tot 15 euro extra. Daar vergissen mensen zich snel in.
Stallen met goede grondslag -bodem in de wei- waar de paarden echt het hele jaar door de hele dag in de wei kunnen en gras kunnen eten, besparen enorm op de kosten van hooi en stro. Ik merk dat nu in de zomer ten opzichte van de winter. de paarden lopen nu (oke, net vandaag weer even niet vanwege de hooshuien) van 9 tot 20 uur in de wei.

Ik voer ze nu alleen 's avonds laat in de paddock nog een plakje hooi en stro per paard bij voor de nacht. Afgelopen maand was ik voor 2 grote pony's en een paard maar 5 pakjes hooi en 5 pakjes stro kwijt...Dus 10 in totaal, kosten per pony/paard €12,-.
Moet ik ze de hele dag ruwvoer voeren in de paddock en op stal, kost me dat ongeveer 30 pakjes hooi en 15 pakjes stro, kosten: €50,- per pony/paard, dus meer dan 4x zoveel!

En dan nog het strooisel erbij. Hele dag op het land of hele dag op stal met alleen even losgooien en rijden scheelt ook al snel 1 strobaal per week meer of minder, dus op maandbasis €10,- tot €20,- (€2,- tot €4,- per pakje stro is redelijk normaal) Een paard op stal zal normaal gesproken 2 tot 3 pakjes stro per week gebruiken, dus op maandbasis zo'n 9 tot 15 stropakjes, neem die €2,50, maakt al snel €25,-/€35,- aam strokosten.

Een paard een zomer (juni, juli, augustus) op stal (blessure met boxrust) in plaats van 24/7 op de wei kost een stalhouder dus aan hooi en stro zo'n €50,- tot €80,- per maand extra in die periode, totaal €150 tot €180,- onverwachte kosten/verlies aan buffer voor de winter. Per Paard! Tja, voor een eigenaar is een verhoging vervelend, maar kijk eens naar wat die extra kosten over meerdere paarden doen met het toch al slechte inkomen van een stalhouder...

MarionBlo, jullie hoeven er niet van te leven schrijf je, wij ook niet (slechts plek voor enkele paarden er bij naast mijn eigen 2) en veel mensen doen het er bij. Maar wees reëel. Als je dat inkomen wel echt nodig hebt, omdat je niet een goed betaalde baan naast hebt, dan moet je er wel een uurloon aan over houden. Het is niet voor niets dat maneges en professionele bedrijfsmatige pensionstallen met personeel klagen over de concurrentie met de onofficiële stalletjes en boeren die het er even (goedkoop/zwart) bij doen.

Als je kijkt naar Duitsland, liggen de pensionprijzen over het algemeen ook hoger dan in Nederland en niet omdat hooi en stro of het onroerend goed (gebouwen en grond) daar duurder is dan hier...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:21

@joyceB: helemaal met je eens. En helaas vergeten een hoop paarden eigenaren dat het zo werkt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:25

Joyce, helemaal met je eens. Een paar jaar terug heeft er in Bit of Hoefslag een keer een artikel gestaan dat de maandprijs van een pensionplek eigenlijk tussen de € 1.000 en 1.200 per maand zou moeten kosten om de kosten (dus ook afschrijving en onderhoud) te dekken en er een fatsoenlijk inkomen uit te kunnen halen. Alleen met dergelijke bedragen of zelfs de helft ervan is er bijna niemand meer die nog een paard kan onderhouden. Daar zijn de prof's ook niet bijgebaat, want zij hebben vaak het grootste deel van hun inkomsten uit de verkoop van paarden. Als stalgeld zo hoog wordt, verkopen ze niks meer en verdienen ze nog minder dan nu. Als ik veel duurder wordt om de bedrijfsmatige kosten door te rekenen en nog wat arbeidskosten, krijg ik m'n stal nooit gevuld. Het komt er dus op neer dat we met z'n allen de prijzen oneigelijk laag houden. Maar jammer genoeg klagen de pensionklanten dat het stalgeld zo veel is.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:43

Wij hebben 1 pensionstalin het dorp, die nam twee jaar geleden al 260,00 per maand met alleen een buitenbak.
Hoe meer je hier richting stad gaat des te hoger de stal kosten. 400-600 euro per maand zijn ook geen uitzonderingen.

Met mijn pensiongast (en) dek ik net aan de kosten van mijn pony's

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 16:45

hallo,
Ik wil even een update plaatsen hier.

Ik ben inmiddels verhuisd naar een andere stal. Overdag staat ze lekker op het paddock en slaapt savonds in een heeeeerlijk dik bedje. in de zomer 24/7 weidegang en in de winter van 8:00 - ong. 21;00 paddock.....heerlijk :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:46

Goed geregeld, veel beter dan dat armoedige gedoe +:)+