Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jasz schreef:misschien wel een beetje anders, maar wij hebben vlas en wij krijgen ook 1 keer in de week een baal hiervan, op maandag.
op zich is dat wel anders misschien met stro. maar met vlas redt je het net. sommige mensen kopen op donderdag nog een extra baal. dan blijft ie wel schoner maar ook zonder dit red je het wel.
dus ik denk dat je het ook met stro wel zou moeten redden. maar dan moet je wel heel weinig stro uit je stal halen bij het uitmesten. bij ons op stal doen heel veel mensen dit door met gewone schoonmaak handschoenen de drollen er gewoon uit te pakken. zo blijft dan al het vlas, en bij jou dan stro liggen en heb je niet aan het eind van de week veel te weinig stro.
Marion71 schreef:jasz schreef:misschien wel een beetje anders, maar wij hebben vlas en wij krijgen ook 1 keer in de week een baal hiervan, op maandag.
op zich is dat wel anders misschien met stro. maar met vlas redt je het net. sommige mensen kopen op donderdag nog een extra baal. dan blijft ie wel schoner maar ook zonder dit red je het wel.
dus ik denk dat je het ook met stro wel zou moeten redden. maar dan moet je wel heel weinig stro uit je stal halen bij het uitmesten. bij ons op stal doen heel veel mensen dit door met gewone schoonmaak handschoenen de drollen er gewoon uit te pakken. zo blijft dan al het vlas, en bij jou dan stro liggen en heb je niet aan het eind van de week veel te weinig stro.
Mag ik zeggen dat ik diegenen enorm krentekakkers vindt? Ik betaal het strooisel zelf (ben stalhouder tenslotte), maar ik zie mezelf toch echt niet met handschoenen uitmesten, paarden in vieze stallen laten staan of op de betonvloer. Als je zo een paard moet houden...
@SteffiiY, dank voor het compliment!
stef schreef:Ga je nooit redden
Toen wij nog kleine baaltjes hadden was de regel "half pak stro per paard per dag"
Marion71 schreef:@Jasz en Quellian: de context waarin het geschreven is, is negatief namelijk "moet je heel weinig stro uit je stal halen. Er zijn mensen bij ons op stal die mesten met handschoenen aan". Maar goed, geeft niet. Overigens hou ik ook van schone stallen, maar ik ga d'r echt niet met handschoenen aan door.
@Jasz, een baal vlas die je krijgt is net zo duur als die je koopt. Er is iemand die hem moet betalen, je stalhouder of jijzelf. Elke dag een baal kan prima, maar dan gaat wel de pensionprijs de lucht in. Een stalhouder die paarden van een ander voor bijna niks, niks of nog minder dan niks op stal wil hebben, zijn er niet zo veel. Het doel is toch om er een paar cent aan over te houden, maar om nou te bezuigingen op eerste levensbehoeften van een paard vind ik onverstandig, zeker van de eigenaar. Maar ieders z'n keus.
Marion71 schreef:Zo weinig, ik kom op zo'n € 160 per maand, vind ik niet dat ts betaald.
Even ter vergelijking.
Bij mij betaalt een pensionklant € 200 per maand. Dit is inclusief onbeperkt ruwvoer, ruim voldoende strooisel, rubber matten, krachtvoer, maar ook dagelijks mesten en naar buiten/binnen (aan de hand).
Voor 40 euro meer per maand, ofwel € 1,30 per dag, mest ik en doe ik ze aan de hand naar buiten en binnen en daarnaast kan de klant gebruikmaken alle faciliteiten (grote buitenbaan 30x80, paddocks, koud/warmwater, toilet, etc) gebruikmaken. Eigenlijk vind ik de stalling van ts ronduit duur, zeker met 1 baal stro in de week en geen tot nauwelijks arbeid.
Marion71 schreef:@Serendip: die verhoging is neem ik aan per week. Stalgeld wordt dan € 40 per week, is dus meer dan een tientje per week.