Help, manege verplaatst pony van buiten naar binnenstal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:13

ruitje schreef:
Grappig, normaal gesproken gind ik mij niet altijd in de mening van Ninx, maar Babootje : Ninx heeft het in die post over een paddock, dat is voor zowel de TS haar paard als jouw paard een betere en mogelijke oplossing toch? Dat je vervolgens jpuw mening presenteerd als een feit m.b.t. weidegang is gewoon proberen goed te praten wat je met je paard doet, en in principe is dat prima want het is jouw paard en daar mag jij mee doen wat je wil :) ... Maar verkondigen dat weidegang verkeerd is voor een paard kun je toch zelf niet serieus nemen? En natuurlijk heb je mensen die hun shet 24/7 in een veelste vette wei zetten, maar dat is geen standaard voor de rest van NL ?

Weidegang maakt veel paarden ongezond dik= mening.
Veel buitenlucht voor een paard met luchtwegproblemen is goed= feit

Dus waar gaat jouw post dan eigenlijk over :) ?

(Sorry TS voor het off topic)
Dan moet je even teruglezen. Want Ninx heeft het in eerste instantie niet over een paddock. Maar goed, als weide niet kan, dan - zegt ze - moeten we maar ruime paddocks bouwen (alsof dat zomaar zou kunnen). Haar harde oordeel is dus dat wij geen paarden zouden mogen houden.
Ik probeer haar duidelijk te maken, dat als we uitgaan van de basisbehoeften van het paard, waaronder gezonde voeding, weidegang voor een paard ook ongezond kan zijn. En dat stalpaarden mits voldoende beweging, sociaal contact en goede behandeling niet per definitie ongelukkig zijn.

TS wat ook een goed middel is, is (volgens mij heet het hoestcompositum of zoiets) van groene os. Voor mij al een tijdje geleden dat ik me in hoestmiddelen heb verdiept want die van mij hoest nooit. :D :D

BertBaley

Re: Help, manege verplaatst pony van buiten naar binnenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 12:14

Babootje, thanx ik ga eventjes kijken :D !

calippo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:18

Gewoon terug zetten, als hij wel hoest gaat dat buiten net zo snel over als binnen.
Suzanne_J waar staat dat haar paard nooit weidegang heeft? Zie hem toch vaak zat buiten staan als ik langs haar huis rijd ;) En ga maar eens in deze omgeving op zoek naar een ,volgens Bokt, perfecte stal. Ik sta zelf nu eindelijk op een stal met weidegang, maar lijkt me niet ideaal als het zusje van TS 2 uur moet fietsen om naar hun paard te kunnen.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:30

BertBaley schreef:
Mens, leest eerst is }:0

Paard mag regelmatig naar huis om op de wei te staan en krijgt sowieso elke dag gras binnen.

Als je niks nuttigs heb te melden houd je mening dan maar voor je ;) !

Edit: Dit sloeg op Suzanne.

Wauw, jij voelt je wel heel snel aangevallen :(:)
Dat je paard gras gevoerd krijgt, en zo en dan even op de wei kan staan, komt toch niet eens in de buurt van wat een paard nodig heeft.
Dat je echt kunt denken dat dit voldoende is, vind ik wel heel bijzonder. Maargoed, dat is voor mij toch echt het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden, zoals ik eerder aanhaalde.

Ik ben hier weer weg, want ik heb blijkbaar toch niks nuttigs te melden.

Edit: Er staat eerder in dit topic dat het paard op stal geen weidegang heeft. Dat Ts hem (nu blijkbaar regelmatig) mee naar huis neemt om op de wei te laten staan, kan toch geen vervanging zijn van dagelijkse weidegang... Of het moet zijn dat Ts hem minstens 3 keer per week meeneemt, zou nog te weinig zijn, maar iig al heel wat beter dan je stalgenoten.
En je paard hoeft niet op een perfecte stal te zijn, maar ruimte om te bewegen lijkt me toch de enige minimumvoorwaarde van een stal. Dit hoeft geen weide te zijn om op te grazen, maar een paddock of een stuk grond waar niet veel op groeit, is al genoeg. Ik kan me niet voorstellen dat je je paard op een stal zet waar hij geen vrije beweging heeft, en dan nog denkt dat je paard daar goed staat ook. %)

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 12:31

Prima!

Bedankt voor je mening :evaw: !

calippo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:35

Aangevallen nog wel, lijkt me logisch dat ze zich irriteerd aan iedereen die begint over weidegang, terwijl ze iets heel anders vraagt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:36

Jibbel schreef:
@ Ninx: Ik denk dat Babootje meer doelde op de omschrijving van de zin die ze quotte.

Zet een zweverig muziekje eronder, stel je een paard met lange wapperende manen voor en lees die zin nog eens.

Ik zeg: penny-alert. :P

Zo stelde ik het me idd ook voor Jibbel vandaar... en dat deed mij even grijnzen achter mijn toetsenbord :D :D :D
Sorry als je je aangesproken voelt hoor Ninx, maar het was grappig, echt.
Maar je moet echt even je posts teruglezen. Daar generaliseer je (stalpaarden staan de hele dag op stal) en op basis daarvan oordeel jij dat wij geen paarden zouden moeten houden. Daarbij spreek je ook mij aan. (Maar misschien krijgt mijn paard wel meer beweging dan het jouwe, want er wordt iedere dag mee gewerkt.) Vervolgens generaliseer ik (weidepaarden zijn ook niet altijd zo gezond) en kom je met je persoonlijke situatie om aan te tonen dat jij het wel goed doet. Er zijn voors- en tegens aan beide manieren van paardenhouden. (Mijn paard zal bijvoorbeeld geen leverbot oplopen :D :D :D wat zeker in deze natte tijd een risico is.) En neem maar eens een kijkje in het IR topic. Mensen worstelen daar met problemen omdat hun paard op de wei staat. Het is naar mijn mening aan de eigenaar om ervoor te zorgen tegemoet te komen aan de basisbehoeften van hun dier. Dat kost inderdaad wat meer tijd, maar dat heb ik ervoor over om een paard te houden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:37

Jibbel schreef:
@ Ninx: Ik denk dat Babootje meer doelde op de omschrijving van de zin die ze quotte.

Zet een zweverig muziekje eronder, stel je een paard met lange wapperende manen voor en lees die zin nog eens.

Punt is dat gewoon is wat je je paard wil geven...
Ik kan vreselijk genieten van de paarden buiten, de ruimte die ze hebben, hoe ze met hun omgeving en elkaar bezig zijn.
Wanneer ik zou moeten kiezen tussen erop rijden, of ze die vrijheid gunnen... koos ik het laatste.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand dit een paard wil ontnemen, en mij een Penny noemt en afpoeiert als een zeikerd die niet weet waar ze het over heeft...

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:39

Maar jij poeiert de TS en andere af als mensen die hun paard het licht in de ogen niet gunnen en eigenlijk geen paard had moeten hebben.
Tenminste zo komt dat op mij over. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:39

Trouwens die Robbie van jou is wel een plaatje hoor. Wat is het voor een pony?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:40

Ninx in jouw profiel:

Citaat:
Ook is het erg zielig een sportpaard buiten te zetten, omdat veel mensen blijkbaar onderschatten hoe moe zo'n paard daar wel niet van wordt. En waar moet hij dan de energie vandaan halen om een uur gereden te worden?
Je moet keuzes maken, en dan is dat ene uur rijden vele malen belangrijker.... ook voor het paard! Onderschat het belang van dat ene uur trainen niet, weegt zeker op tegen 8 uur buiten staan of meer

Want neem maar eens de proef op de som: als jij de staldeur open laat staan blijft jouw sportpaard mooi waar het is.... binnen, warm, droog en veilig... en geef hem eens ongelijk!

Dus je zegt nu 2 dingen tegen elkaar?
In je profiel zet je A en nu zeg je B ?
Sportpaarden of niet, het zijn ook paarden, en je zegt dat van die staldeur, en hier zeg je ik zou paard liever op de wei zien

Citaat:
Wanneer ik zou moeten kiezen tussen erop rijden, of ze die vrijheid gunnen... koos ik het laatste.

Dit bedoel jij misschien sarcastisch maar vind een hoop onzin die jij uitkraamt, jij wilt dus zeggen dat je nooit rijd? Want rijden is tenslotte geen vrijheid?
Laatst bijgewerkt door Mioux op 18-07-12 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:41

Babootje schreef:
Jibbel schreef:

Zo stelde ik het me idd ook voor Jibbel vandaar... en dat deed mij even grijnzen achter mijn toetsenbord :D :D :D
Sorry als je je aangesproken voelt hoor Ninx, maar het was grappig, echt.
Maar je moet echt even je posts teruglezen. Daar generaliseer je (stalpaarden staan de hele dag op stal) en op basis daarvan oordeel jij dat wij geen paarden zouden moeten houden. Daarbij spreek je ook mij aan. (Maar misschien krijgt mijn paard wel meer beweging dan het jouwe, want er wordt iedere dag mee gewerkt.) Vervolgens generaliseer ik (weidepaarden zijn ook niet altijd zo gezond) en kom je met je persoonlijke situatie om aan te tonen dat jij het wel goed doet. Er zijn voors- en tegens aan beide manieren van paardenhouden. (Mijn paard zal bijvoorbeeld geen leverbot oplopen :D :D :D wat zeker in deze natte tijd een risico is.) En neem maar eens een kijkje in het IR topic. Mensen worstelen daar met problemen omdat hun paard op de wei staat. Het is naar mijn mening aan de eigenaar om ervoor te zorgen tegemoet te komen aan de basisbehoeften van hun dier. Dat kost inderdaad wat meer tijd, maar dat heb ik ervoor over om een paard te houden.

Een paddock of paddock paradise komt tegemoet aan deze zaken.
Er is weinig dat ik niet weet van IR, ik heb voor een diergeneeskunde bedrijf gewerkt en IR was destijds onderwerp van vele onderzoeken die we hebben gedaan, en gevolgd.
Stilstaan, geen continue beweging in vrijheid en krachtvoer zijn zaken die een paard eerder in een gevarenzone brengen dan sprieten zoeken op
schaal weiland met een graasmasker op.

Een paard dat NIET naar buiten kan in vrijheid (of dit nu een ruime paddock is of weide laat ik ih midden), NIET met andere paarden kan spelen/ rennen/ kroelen, en zeker 3/4e van een etmaal op 3x3 staat... is een paard dat ik niet op die basis had aangeschaft.

Ik ben ook zo'n 4 uur kwijt per dag.... Dus om te zeggen dat een fijne plek minder tijd kost... neuh.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 18-07-12 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:42

Mioux schreef:
Ninx in jouw profiel:

Citaat:
Ook is het erg zielig een sportpaard buiten te zetten, omdat veel mensen blijkbaar onderschatten hoe moe zo'n paard daar wel niet van wordt. En waar moet hij dan de energie vandaan halen om een uur gereden te worden?
Je moet keuzes maken, en dan is dat ene uur rijden vele malen belangrijker.... ook voor het paard! Onderschat het belang van dat ene uur trainen niet, weegt zeker op tegen 8 uur buiten staan of meer

Want neem maar eens de proef op de som: als jij de staldeur open laat staan blijft jouw sportpaard mooi waar het is.... binnen, warm, droog en veilig... en geef hem eens ongelijk!

Dus je zegt nu 2 dingen tegen elkaar?
In je profiel zet je A en nu zeg je B ?
Sportpaarden of niet, het zijn ook paarden, en je zegt dat van die staldeur, en hier zeg je ik zou paard liever op de wei zien

Citaat:

Heb je wel eens gehoord van cynisme/ satire?
Dat stukje is 'grappig' bedoeld, ik haal daarmee uit naar mensen dat een paard geen paardenbehoeften heeft omdat het een sportpaard is.
En de mensen die menen dat dit waar is, rijden veelal ook nog eens hobbymatig... ofwel: 98% van alle ruiters in NL rijdt hobbymatig.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:43

Heb je alsnog mijn vraag niet beantwoord?

Jij rijdt dus nooit? Want als je mocht kiezen laat je ze liever op de wei staan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:44

Dames, dit is niet de plek voor deze discussie...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:45

Mioux schreef:
Heb je alsnog mijn vraag niet beantwoord?

Jij rijdt dus nooit? Want als je mocht kiezen laat je ze liever op de wei staan...

Jeempie... schrijf ik nu echt zo complex?

ts geeft aan haar paard op die stal te hebben omdat ze anders niet kan rijden wanneer ze het dier thuis op de wei laat staan.
Als ik die keuze zou hebben, zou ik er nog liever NIET op zitten dan het dier opstallen voor dat uurtje rijden....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:47

Ik haak nu definitief af...

De dierenbescherming zal hopelijk in de toekomst strenger toezien op paardenwelzijn, en gemeenten zullen in de toekomst hopelijk toestaan betere faciliteiten te creëren voor paarden en geen paal en perk stellen aan paardvriendelijker oplossingen.

Het begint echter bij een groter bewustzijn bij de mensen die aangeven van het dier 'paard' te houden.
Als zij paarden beter begrijpen, zullen ze afdwingen/ kiezen voor een betere manier van paarden houden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:48

Inderdaad is hier niet de plek voor, zal ook mijn laatste zin hierover zetten en dat is Ninx, dat niet iedereen hetzelfde is, en niet elk paard. Als het voor de TS en t paard samen, goed werkt, wie ben jij dan hierover te zeuren?

TS heb je al eventueel gevraagt waarom t paard verplaatst was zonder overleg?

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:52

Ninx schreef:
Maar goed, bouw dan goede en ruime paddocks, verhuis, of wacht totdat je op een plek woont waar je paard de wind in zijn manen voelt, de zon op zijn huid, zijn longen kan volzuigen met schone lucht en paard kan zijn met andere paarden...
De plaatjes van paarden in een weiland zijn geen afbeeldingen uit een fantasie-kinderboek, maar gewoon zoals het hoort te zijn.

Mijn paard heeft ook al weken de zon niet op zijn huid gevoeld, wel heel veel regen. |(

@TS: Fijn dat je beestje weer met een buitenluik staat, uit je post zie ik wel dat je het beste met je beestje voor hebt. Jammer dat heel bokt je meteen weer aanvalt. En een half uur gaan reizen naar je paard zou voor mij ook geen optie zijn. Met de huidige benzineprijzen ben je dan alsnog een fortuin aan stalgeld kwijt. Zolang jij zorgt dat je beestje elke dag lekker lang uit zijn stal komt, dan is dat misschien niet perfect, maar heeft hij het wel veel beter dan menig ander paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:02

Ninx schreef:
Ik kan vreselijk genieten van de paarden buiten, de ruimte die ze hebben, hoe ze met hun omgeving en elkaar bezig zijn.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand dit een paard wil ontnemen, en mij een Penny noemt en afpoeiert als een zeikerd die niet weet waar ze het over heeft...

Precies Ninx, dat zeg je goed "IK kan vreselijk genieten van de paarden buiten...." Het maakt een paard echt geen worst uit waar hij staat, zolang tegemoet gekomen wordt in zijn basisbehoeften: goede voeding, voldoende beweging, sociaal contact, goede behandeling en een DA erbij als dit nodig is. IK kan ook echt genieten van mijn paard, zijn enthousiasme om mee te werken en te leren. En IK kan er enorm van genieten als ik mijn dochter en paard samen plezier zie hebben. Maar IK zou volgens jou dus geen paard mogen hebben.
Het zit in ONS hoofd namelijk....

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:03

Ninx schreef:

Helaas heeft "het laatste" mijn paard bijna het leven gekost. Dus ja, ik kies voor "gecontroleerd bewegen" (rijden).

Ninx, het is de manier waarop. De TS wil het beste voor haar pony, maar niet iedereen heeft het geluk dat jij hebt en je paarden de ruimte bieden die jij ze kunt bieden. Ik geloof dat als TS dat wel zou kunnen, ze daar echt wel voor zou kiezen. Het zou betekenen dat niemand in de randstad een paard zou mogen houden, omdat er gewoon minder of geen weidegang geboden wordt. Ik vind dat ze het al heel goed doet door voor haar pony in ieder geval de stal met buitenluik te eisen, regelmatig buiten komt (ik geloof minimaal dagelijks in een paddock?) en als het even mogelijk is, pony mee naar huis om haar toch van wàt weidegang te kunnen laten genieten. Dit betekend dus niet dat dit weiland geschikt is om de pony dag in dag uit op te zetten, want je weet niet hoe groot dit weiland is en of het geschikt is voor deze pony.

Je hebt ècht een punt hoor, ik ben ook een enorme voorstander van weidegang, maar het is gewoon niet voor iedereen mogelijk en dan doen we onze uiterste best om het paard zo goed mogelijk te onderhouden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:07

Agossie schreef:
Ninx schreef:

Helaas heeft "het laatste" mijn paard bijna het leven gekost. Dus ja, ik kies voor "gecontroleerd bewegen" (rijden).

Ninx, het is de manier waarop. De TS wil het beste voor haar pony, maar niet iedereen heeft het geluk dat jij hebt en je paarden de ruimte bieden die jij ze kunt bieden. Ik geloof dat als TS dat wel zou kunnen, ze daar echt wel voor zou kiezen. Het zou betekenen dat niemand in de randstad een paard zou mogen houden, omdat er gewoon minder of geen weidegang geboden wordt. Ik vind dat ze het al heel goed doet door voor haar pony in ieder geval de stal met buitenluik te eisen, regelmatig buiten komt (ik geloof minimaal dagelijks in een paddock?) en als het even mogelijk is, pony mee naar huis om haar toch van wàt weidegang te kunnen laten genieten. Dit betekend dus niet dat dit weiland geschikt is om de pony dag in dag uit op te zetten, want je weet niet hoe groot dit weiland is en of het geschikt is voor deze pony.

Je hebt ècht een punt hoor, ik ben ook een enorme voorstander van weidegang, maar het is gewoon niet voor iedereen mogelijk en dan doen we onze uiterste best om het paard zo goed mogelijk te onderhouden.

Voorzover ik heb begrepen heeft het dier GEEN weide, maar ook GEEN paddock.... want daar doet de gemeente moeilijk over geeft ts aan.
Ik heb geen geluk, ik heb gewoon 10 jaar gewacht met opnieuw een paard kopen.... totdat ik op een geschikte plek woonde. Zat ik daar nu niet, had ik geen paard...
En zo'n geschikte plek... de eerste jaren reed ik daar inderdaad een half uur voor. Nu heb ik dat dichter bij huis. Inderdaad niet aanvoudig, maar absoluut haalbaar met goodwill en inzet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:08

@patsy: Tja, dat wordt verhuizen naar een plek waar hij dat wel kan voelen dan. Die van mij kan al twee weken niet in het land omdat deze onder water staat (Zuid-Holland=klei). Eergister leek het te kunnen, maar toen weigerde meneer toch die vieze blub in te lopen en hebben ze hem de wei niet in kunnen krijgen. Dus ja, ik geloof wel dat hij liever binnen, droog en warm staat. :')

ontopic: TS, fijn dat je pony nu weer in de buitenbox staat. Ik denk dat je er niet al te boos over moet zijn, aangezien de stalhouder - zoals ik het begrijp - alleen maar het beste probeerde te doen. Zeker nu de buitenbox nog leeg stond, zal er geen andere reden geweest zijn. Het is wat onhandig gedaan, maar de intentie was goed.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:10

mylittlejoy schreef:
@patsy: Tja, dat wordt verhuizen naar een plek waar hij dat wel kan voelen dan. Die van mij kan al twee weken niet in het land omdat deze onder water staat (Zuid-Holland=klei). Eergister leek het te kunnen, maar toen weigerde meneer toch die vieze blub in te lopen en hebben ze hem de wei niet in kunnen krijgen. Dus ja, ik geloof wel dat hij liever binnen, droog en warm staat. :')

Hawai misschien? Ons land is ook al weken modder, ze staan nu in de paddock, maar daar staan ook al plassen in, en als ik nu uit het raam kijk, krijgt ze vandaag weer geen straaltje zon op haar vacht ...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:13

Babootje schreef:
Ninx schreef:

Precies Ninx, dat zeg je goed "IK kan vreselijk genieten van de paarden buiten...." Het maakt een paard echt geen worst uit waar hij staat, zolang tegemoet gekomen wordt in zijn basisbehoeften: goede voeding, voldoende beweging, sociaal contact, goede behandeling en een DA erbij als dit nodig is. IK kan ook echt genieten van mijn paard, zijn enthousiasme om mee te werken en te leren. En IK kan er enorm van genieten als ik mijn dochter en paard samen plezier zie hebben. Maar IK zou volgens jou dus geen paard mogen hebben.
Het zit in ONS hoofd namelijk....

Luister: ik denk dat we geen discussie moeten hebben of het beter is voor een paard om altijd binnen staan of om minimaal een helft van een etmaal naar buiten te kunnen.
Daar kun je niet over discussiëren, dat is gewoon een feit.

Basisbehoeften van een paard zijn bewegen, bewegen, bewegen....goede voeding, frisse lucht, deel uitmaken van een groep.

Ik kan niet zeggen dat ik je iets niet gun... Ik ken je immers niet. Dat je ervan geniet begrijp ik heel goed, maar je paard ook? Die moet namelijk de resterende 20 uur op die paar vierkante meter slijten.

Ik zeg: iemand wiens paard ALLEEN een stal heeft (dus GEEN paddock en/of GEEN weide) heeft er geen goed aan gedaan het dier aan te schaffen.