Is hier vraag naar als stalling in de randstad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:00

Cer schreef:
Ik weet verder niet wat de essentie van dit topic is, maar dit was wel grappig:
Fred_Kroket schreef:
ik heb het zelf 3 weken gedaan en regelmatig af en toe een weekeinde dus je hoeft mij echt niet te vertellen hoe het in elkaar steekt. Daarnaast staan mijn paarden aan huis.

Ik denk zelf dat als je het 3 weken gedaan hebt, dat je dan niet het volledige beeld krijgt van wat t allemaal inhoudt.

Citaat:
Als je zorgt dat er duidelijke regels zijn op je bedrijf kunnen mensen zich heel goed zelf redden en hoef je echt niet 24/7 iedereen en alles bij te staan.

Ondertussen heb ik al aardig wat stallen versleten, en bovenstaande redenatie gaat niet echt op. Je zal er verbaast over zijn in welke mate je klanten (kinderen én volwassenen) moet aansturen, controleren, uitleggen etc.

Citaat:
Wat als je nou in slaap valt op die bank waar je op zit en niet merkt dat een paard koliek krijgt? Wat is dan het verschil tussen iemand die weg is omdat diegene werkt of op de bank ligt te slapen.
Bereikbaarheid?

Wat is eigenlijk de essentiele vraag van dit topic?

Neuh... heb totaal geen beeld hoe het in elkaar steekt als je o.a. 3 weken hebt opgepast... Verder nog in de tijd dat ik een relatie had met die jongen regelmatig een weekeinde of een lang weekeinde... Daarbij heb ik mijn eigen paarden aan huis staan dus ik weet hoeveel werk dingen zijn. Hoelang moet je een stal runnen om volgens jou wel een beeld te hebben. Wij hebben de paarden al meer dan 20 jaar aan huis en hebben materiaal om zelfvoorzienend te zijn. Dus ik weet hoevaak onderhoud gepleegd moet worden (stal moet weer nodig in de carboleum en kozijn zijn vorig jaar door mij geschuurd, geschilderd en onderhouden, en hoeveel werk onderhoud en hooi voorziening maken is.

Prima dat je bereikbaar bent als je tot half 11 op de bank zit maar dat noem ik nou niet meteen werk dagen van 8 tot half 11... Zo kom ik ook met gemak op dagen van 16 uur of meer.

Ik verbaasde mij er ook over hoe je sommige mensen moet aansturen e.d. maar dat vind ik nogmaals geen enorme belasting en verantwoording. Met de nodige voorlichting en regels kom je echt een heel eind en hoef je heus niet de hele dag achter iedereen aan te sjouwen. Zo hebben mede stalgenoten ook een mondje en kunnen zo elkaar ook een handje helpen.

Kortom, wat ik al eerder zei...... *tromgeroffel* het is prima te doen en laat je niet afschrikken door pensionhouders of medewerkers die zeggen dat het 70 uur per week kost en je geen eigen leven meer hebt.

De essentiële vraag staat in de titel en in openingspost. Maar wat ik al eerder zei het begint een welles nietes te worden tussen mensen die het een levenswerk vinden om een pensionstal te runnen en weken maken van 70 uur en meer (ja... als je het bankhangen meetelt kom ik ook een eind...) en mensen die het niet zo zien...

Ik ga mezelf niet nog een keer herhalen... Het lijkt mij zo duidelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:30

Citaat:
Neuh... heb totaal geen beeld hoe het in elkaar steekt als je o.a. 3 weken hebt opgepast...

Wel opletten.. dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat je dan geen volledig beeld hebt. Dat is anders dan 'totaal geen beeld'.

Citaat:
Hoelang moet je een stal runnen om volgens jou wel een beeld te hebben. Wij hebben de paarden al meer dan 20 jaar aan huis en hebben materiaal om zelfvoorzienend te zijn. Dus ik weet hoevaak onderhoud gepleegd moet worden (stal moet weer nodig in de carboleum en kozijn zijn vorig jaar door mij geschuurd, geschilderd en onderhouden, en hoeveel werk onderhoud en hooi voorziening maken is.
De tijd die je daaraan moet bestelden ligt helemaal aan de grootte van het complex en de hoeveelheid paarden.

Citaat:
Prima dat je bereikbaar bent als je tot half 11 op de bank zit maar dat noem ik nou niet meteen werk dagen van 8 tot half 11... Zo kom ik ook met gemak op dagen van 16 uur of meer.
Ligt ook aan hoe het loopt. Persoonlijk vind ik het rete irritant als ik op de bank zit na een lange werkdag, en er komen mensen aan de deur die me uit mn 'zit-moment' halen. Maar dat is geheel persoonlijk. Zijn geen werkdagen als in 'ik ben zwaar aan het tillen of kijk naar een pc scherm' maar lekker tot rust komen is het ook niet. maar dat is een nuance verschil.
Overigens wordt er vaak in de avond uren niet op de bank gezeten, maar op de stallen waar ik gestaan heb wordt dan het 'overige' werk uitgevoerd. Maar nogmaals, dat ligt aan de grootte van het complex.

Citaat:
Ik verbaasde mij er ook over hoe je sommige mensen moet aansturen e.d. maar dat vind ik nogmaals geen enorme belasting en verantwoording. Met de nodige voorlichting en regels kom je echt een heel eind en hoef je heus niet de hele dag achter iedereen aan te sjouwen. Zo hebben mede stalgenoten ook een mondje en kunnen zo elkaar ook een handje helpen.
Dat is in mijn optiek het grootste struikelblok. Ik zou best een pensionstal willen, mits er geen klanten bij horen :+

Citaat:
De essentiële vraag staat in de titel en in openingspost. Maar wat ik al eerder zei het begint een welles nietes te worden tussen mensen die het een levenswerk vinden om een pensionstal te runnen en weken maken van 70 uur en meer (ja... als je het bankhangen meetelt kom ik ook een eind...) en mensen die het niet zo zien...

De vraag is dan of er behoefte is aan een pensionstal zoals de TS die schetst en wat dat mag kosten. Daar gaat het al een poosje niet over.

TS, als je zo'n stal van de grond kan krijgen, zal er zeker behoefte aan zijn :j Qua richtprijzen moet je de markt een beetje inventariseren (qua locatie, klantmogelijkheden, concurrentie e.d.).
Als men hier aangeeft dat zo'n stal aantrekkelijk is, wil nog niet zeggen dat ze klant bij jou worden. Een haalbaarheidsonderzoek oid is dan wel handig :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:52

Cer schreef:
Citaat:
Neuh... heb totaal geen beeld hoe het in elkaar steekt als je o.a. 3 weken hebt opgepast...

Wel opletten.. dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat je dan geen volledig beeld hebt. Dat is anders dan 'totaal geen beeld'.

Citaat:
Hoelang moet je een stal runnen om volgens jou wel een beeld te hebben. Wij hebben de paarden al meer dan 20 jaar aan huis en hebben materiaal om zelfvoorzienend te zijn. Dus ik weet hoevaak onderhoud gepleegd moet worden (stal moet weer nodig in de carboleum en kozijn zijn vorig jaar door mij geschuurd, geschilderd en onderhouden, en hoeveel werk onderhoud en hooi voorziening maken is.
De tijd die je daaraan moet bestelden ligt helemaal aan de grootte van het complex en de hoeveelheid paarden.

Citaat:
Ligt ook aan hoe het loopt. Persoonlijk vind ik het rete irritant als ik op de bank zit na een lange werkdag, en er komen mensen aan de deur die me uit mn 'zit-moment' halen. Maar dat is geheel persoonlijk. Zijn geen werkdagen als in 'ik ben zwaar aan het tillen of kijk naar een pc scherm' maar lekker tot rust komen is het ook niet. maar dat is een nuance verschil.
Overigens wordt er vaak in de avond uren niet op de bank gezeten, maar op de stallen waar ik gestaan heb wordt dan het 'overige' werk uitgevoerd. Maar nogmaals, dat ligt aan de grootte van het complex.

Citaat:
Dat is in mijn optiek het grootste struikelblok. Ik zou best een pensionstal willen, mits er geen klanten bij horen :+

Citaat:

De vraag is dan of er behoefte is aan een pensionstal zoals de TS die schetst en wat dat mag kosten. Daar gaat het al een poosje niet over.

TS, als je zo'n stal van de grond kan krijgen, zal er zeker behoefte aan zijn :j Qua richtprijzen moet je de markt een beetje inventariseren (qua locatie, klantmogelijkheden, concurrentie e.d.).
Als men hier aangeeft dat zo'n stal aantrekkelijk is, wil nog niet zeggen dat ze klant bij jou worden. Een haalbaarheidsonderzoek oid is dan wel handig :j

Nee totaal geen beeld of een beetje geen beeld, in ieder geval denk jij dat je met een paar weken geen beeld hebt van werkzaamheden. En 20 jaar paarden aan huis telt voor jou blijkbaar ook niet mee. Ik weet heel goed hoe het eruit ziet maar blijkbaar raak jij er niet van doordrongen. Want je moet tenminste op verschillende bedrijven hebben gewerkt om een beetje een beeld te krijgen volgens jou. Nou speciaal voor jou kaart ik het dan nog één keer uit (en ook de laatste keer) Zo hebben we eerst paarden op een pensionstal gehad waar ik weekeinden werkte, dat heb ik ongeveer 4 jaar gedaan. Ik heb nog in een andere plaats op een pensionstal gewerkt tijdens de vakanties en een halfjaar groom geweest van een springamazone. Dit was natuurlijk altijd onder toezicht, ook zelfstandig heb ik dus op een stal gepast.

Daarna kwamen de paarden aan huis, toen heb ik als ik alle weekeindjes weg (en dat waren er nogal wat want de paps en mams van die jongen vonden het super dat hij een vriendin had die op de paarden kon passen) en die vakantie optel komt dat in totaal toch zeker op zo'n 6 weken in totaal. Ik bleef er regelmatig slapen als we bij zijn ouders bleven en deed dan de ochtend rondes vaak, voeren en buitenzetten toen zijn vader ziek was. Dus is het voor jou dan genoeg uurtjes om een beetje een beeld te krijgen hoe het werkt op zo'n stal? Het waren trouwens tussen de 35 en 40 stallen. En alle werkzaamheden die daarbij horen, stappen met koliekpaard, merrie bevallen van veulen, kuilen, hooien, schudden, schilderen, bak slepen, paarden buiten en binnen zetten als eigenaar er niet kon zijn, constateren dat paardlief kreupel was en eigenaar bellen, zelfs paard wat door ouderdom is ingeslapen en daarbij geweest. Ze missen mij nog steeds ;-) Leuke momenten en minder leuke momenten, af en toe momenten met wat meer werk en momenten dat je liep te lanterfanten. Maar nogmaaaaals... echt geen werk weken van 70 uur. Dus het is haalbaar om te doen mits je om kunt gaan met paardenmensen ;-)

Ik wordt er zo moe van dat de mensen die pensionhouder zijn of werken bij een stal alles beter denken te weten en steeds maar moeten in laten zien dat je als niet pensionhouder geen volledig beeld kunt krijgen hoe het in elkaar steekt en dat ik een weekje op een stal niet zou uithouden. Misschien zouden die pensionhouders eens een week aan het werk als verpleegkundige, in de horeca of weet ik het wat voor baan nemen om dan eens een referentie te hebben hoe zwaar het nou is.

Verder kaartte ik al eerder een haalbaarheidsonderzoek aan, d.m.v. een enquête en een rondvraag te doen bij toekomstige collega pensionhouders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:53

@Fred_Kroket: Jeeeees wat neem jij het persoonlijk op allemaal zeg.. pff.. :n
En doe eens niet zo denigrerend over 'mensen die het beter denken te weten' en meer van dat soort uitspraken

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:55

Cer schreef:
@Fred_Kroket: Jeeeees wat neem jij het persoonlijk op allemaal zeg.. pff.. :n
En doe eens niet zo denigrerend over 'mensen die het beter denken te weten' en meer van dat soort uitspraken

Ik neem het totaal niet persoonlijk op, waarom denk je dat? Zou je dan de moeite willen nemen om inhoudelijk te reageren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:06

Citaat:
in ieder geval denk jij dat je met een paar weken geen beeld hebt van werkzaamheden. En 20 jaar paarden aan huis telt voor jou blijkbaar ook niet mee.
waarop baseer je dit?

Citaat:
Ik weet heel goed hoe het eruit ziet maar blijkbaar raak jij er niet van doordrongen.

:? Na 1 post het al hebben over 'niet van doordrongen'.. alsof we hier al avonden over geboomd hebben?

Citaat:
Want je moet tenminste op verschillende bedrijven hebben gewerkt om een beetje een beeld te krijgen volgens jou.

Heb ik nergens geschreven

Citaat:
Nou speciaal voor jou kaart ik het dan nog één keer uit
>;) pardon?
Nou, ik voel me vereerd..
Citaat:
(en ook de laatste keer)
...dus...

Citaat:
Zo hebben we eerst paarden op een pensionstal gehad waar ik weekeinden werkte, dat heb ik ongeveer 4 jaar gedaan. Ik heb nog in een andere plaats op een pensionstal gewerkt tijdens de vakanties en een halfjaar groom geweest van een springamazone. Dit was natuurlijk altijd onder toezicht, ook zelfstandig heb ik dus op een stal gepast.Daarna kwamen de paarden aan huis, toen heb ik als ik alle weekeindjes weg (en dat waren er nogal wat want de paps en mams van die jongen vonden het super dat hij een vriendin had die op de paarden kon passen) en die vakantie optel komt dat in totaal toch zeker op zo'n 6 weken in totaal. Ik bleef er regelmatig slapen als we bij zijn ouders bleven en deed dan de ochtend rondes vaak, voeren en buitenzetten toen zijn vader ziek was.
lijkt me alsof je je zit te verantwoorden omdat je het persoonlijk opvat.. maar ik kan me vergissen..

Citaat:
Dus is het voor jou dan genoeg uurtjes om een beetje een beeld te krijgen hoe het werkt op zo'n stal?

Moest dat dan? Je hoeft mij niet te overtuigen. Of ga jij de stal beginnen ipv de TS?

Citaat:
Het waren trouwens tussen de 35 en 40 stallen.

Leuk... maar ik vroeg me alleen maar af hoe groot de stal is/wordt die de TS op wil zetten..that's all.. Niets over jouw ervaring dus.

Citaat:
Ik wordt er zo moe van dat de mensen die pensionhouder zijn of werken bij een stal alles beter denken te weten en steeds maar moeten in laten zien dat je als niet pensionhouder geen volledig beeld kunt krijgen hoe het in elkaar steekt en dat ik een weekje op een stal niet zou uithouden.
gelukkig ben ik geen pensionhouder en werk ik niet bij een stal, dus word je niet moe van mij :D
Ik snap dan weer niet dat je scenarioschetsen enzo opvat als "je moet het niet doen" en niet gewoon als "dit gebeurd ook, heb je hieraan gedacht". Maar dat is dan tegen de TS.

Citaat:
Verder kaartte ik al eerder een haalbaarheidsonderzoek aan, d.m.v. een enquête en een rondvraag te doen bij toekomstige collega pensionhouders.
Fijn, en dan mag iemand anders het niet meer aankaarten?
Is toch gewoon een goede raad, of jij het nou geeft en/of een ander?

Dus die moeite wil ik best nemen.. maar het lijkt mij ook dat het hier om de basisvraag van de TS draait, en niet om wat jouw ervaring is en wat ik daarvan vind... of niet?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:21

Arabesk schreef:
Volgens mij zitten die gasten van 27ranch ook op veen oid, in elk geval sowieso de mensen van paardnatuurlijk en die paarden staan ook niet in hokjes.

Ik zit ook op veen, niet eens het natste stuk in de zomermaanden (er zijn hier stukken in het bos waar ze de grondwaterstand extra hoog houden ivm verdroging en waar het ook in de zomer erg zacht is en je wegzakt met trekker of auto), maar in de winter is met 4 paarden, 3ha en dan 24/7 op het weiland echt niet te doen... De paarden zakken er in stap ook al 20cm door de zode en als ze een paar keer over het zelfde stukje hebben gelopen krijg je moerasgrond en zakken ze weg tot op de harde laag (40 cm diep) en is er geen doorkomen meer aan...
Heb het het 1e jaar geprobeerd en dat was zo'n drama dat ik het gelijk afgeleerd heb!

Hier ben ik dus in de winter ook gebonden aan zandpaddock en bak, drainage en verharding rond de stal zodat ze met hevige regenval in elk geval nog ergens met droge voeten kunnen staan en rondlopen en ik de bodem van de weide kan sparen zodat ik zo lang mogelijk weidegang kan blijven bieden en geschikt land houdt om te hooien.
Ter afwisseling, kunnen ze in drogere winterperioden of bij flinke droge vorst op de stevigere stukken (die nog niet verzadigd zijn, want dan zakken ze nog steeds door die moerassige toplaag heen omdat de verzadigde veengrond niet goed bevriest) nog 1 of 2 uurtjes op het gras lopen ter afwisseling.
Maar het hangt er echt vanaf hoe droog de winter is!

Pensionstallen hebben vaak grotere groepen paarden, waarin meer gerend wordt (dus een weide ook sneller stukgelopen), en minder grond (kleinere stukken). Dus dan kun je weidegang wel vergeten in de winter op veengrond of zachte kleigronden (of ze staan tot hun knieën in de modder) en mag je blij zijn met goede paddocks.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:12

Hier een slotje wegens SA.