Paarden aan huis met een full-time baan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:58

Ik werk parttime, meestal, af en toe even full, heb twee zoons op het v.o. man werkt fulltime, maat doet sowieso niets met de paarden. In de winter lukt door de week rijden maar zelden, in de zomer is het goed te doen. Heb paddock en stal thuis, wei 500m. Verderop, maar die moet ik ook zelf onderhouden. Vind het al met al best druk, en wat iemand eerder al zei: als je ziek bent moet je toch voeren en mest ruimen.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:02

En dan zit je te zeuren dat je water moet slepen???? :P haha
Jeetje mina zeg, dat is echt niet normaal hoor. Blij met mijn zandgrond.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:02

pinto_1 schreef:
quote]

Niet overal is het grondwater ook goed drinkwater. Wij hebben een waterpomp om de wei te sproeien, maar no way dat ik dat aan de paarden te drinken geef. Het is al bruinig van kleur en stinkt enorm. Volgens mij zit er zwavel in, in ieder geval iets wat absoluut niet drinkbaar is..

Ijzer misschien? Hier zit ook best veel ijzer in het grondwater, geeft zo'n roestbruin laagje van kleur.

@pmarena: behoorlijk waardeloos ja :P We hebben nog een extra stuk gehuurd dat hoger ligt, dus de paarden wisselen af tussen paddock en hoger stuk wei. Maar aan het heen en weer zetten van de paarden verlies je dan ook weer tijd (tjeezes, ik mag er echt niet zo hard over nadenken, wat een werk eigenlijk, paarden aan huis, haha)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:03

deflin schreef:
En dan zit je te zeuren dat je water moet slepen???? :P haha
Jeetje mina zeg, dat is echt niet normaal hoor. Blij met mijn zandgrond.

Lang leve zandgrond :j Sjah, ik ben dan weer zo'n muggezifter die proper water tot aan de paarden wil slepen :')

Wildgirl

Re: Paarden aan huis met een full-time baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:11

Bij ons staan de pony's op 1 km afstand van huis, momenteel 5 shetlanders waarvan 3 dragend.
Wij redden het wel met een half uur per dag maar hebben het geluk dat we niet hoeven uit te mesten en ook het land maken we niet schoon, daar gaat na een paar weken bij het verweiden de sleep overheen.
Het enige wat we dus feitenlijk doen is water geven(met jerrycans of grote tank in de zomer)wat nog geen 5 min kost, pony's even kort aandacht geven en checken 5-10 minuten en evt in de winter een baal hooi erin gooien.
Incidenteel komt daar natuurlijk wel het onderhoud aan de omheining,slepen,bemesten,maaien,keren,pakjesdraaien bij maar ook als je het gaat omrekenen denk ik per dag zeker in 30 minuten wel klaar te zijn.

NB. ik rij of men niet met ze, neem ze soms wel mee voor een rondje naast de fiets cq. met de hond.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:23

Mijn paard staat bij mijn ouders thuis, ik woon daar ongeveer 10 minuten vandaan. Mijn vader en ik verdelen de zorg. Hij voert 's ochtends en zet hem in de wei, als ik uit mijn werk kom doe ik de stallen, haal ik de mest uit de wei, zet ik mijn paard binnen en voer ik hem. Daarna zelf eten en dan kom ik 's avonds terug om te rijden en nogmaals te voeren. Prima te doen naast mijn werk, ook toen er nog drie paarden stonden (nu is het er tijdelijk 1). Maar gelukkig hoef ik er maar 1 te rijden. Als dat er meer zouden zijn, dan zou het lastiger te combineren zijn met werk. In de winter is het inderdaad meer werk, vooral met vorst en sneeuw. Maar ja, dan is het rijden ook weer wat lastiger omdat de bak bevroren of besneeuwd is. En daardoor houd ik dan weer meer tijd over om water te halen en sneeuw te schuiven e.d. Dus al met al kost het door het jaar heen gezien mij ongeveer evenveel tijd. Als mijn ouders op vakantie zijn, betekent dat dat ik alle zorg zelf moet doen. Vaak neem ik dan vrij, kan ik mooi meteen wat klusjes in de stal kan doen (verven, schoonmaken e.d.)
Enige lastige punt is als ik samen met mijn ouders op vakantie ga. Dan is er niemand om de paarden te doen, maar daar valt vaak ook wel weer een mouw aan te passen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:56

Kan toch prima? Bij ons staan ze 24x7 in de wei. Zou niet weten wat ik overdag verder zou moeten doen met ze? Rijden doe ik 's avonds en in het weekeinde.

En water komt idd gewoon uit de grond. IJzerhoudend vinden ze lekkerder dan kraanwater.
Stinkend grondwater moet je eens een keer goed door laten pompen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:55

Doorpompen helpt anders niet bij die stinkpompen een eindje verderop, veluwse hutbewoner! ;)

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:27

mysa schreef:
Doorpompen helpt anders niet bij die stinkpompen een eindje verderop, veluwse hutbewoner! ;)

Mede Veluwse hutbewoner, ik heb de afgelopen tijd duidelijk gezien dat bij regelmatig gebruik, het water steeds helderder werd. Ik drink hetzelf ook met een gerust hart op. :9 ;-)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:32

Hier ook ijzer houdend, is getest en geschikt bevonden voor paarden. Ze drinkt het goed op al vind ze regenwater lekkerder. We gaan een hydrofoor aansluiten en daar een koolstof filter tussen plaatsen. Schijnt in deze omgeving prima te werken en niet te snel vol te zitten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:33

Solleke_Noah schreef:
En niet te vergeten, ook als je ziek bent moet je je naar de paarden toe sleuren. Ik heb wel eens huilend met een kruiwagen hooi door de modder lopen sjouwen, laarzen achterlatend in de modder, op m'n kousen verder, halve zenuwinzinking nabij :P
:')

ik neem dan eerst 2 paracetamolletjes en een ibuprofen 400, werken ze? gauw de paarden verzorgen :x

Solleke_Noah schreef:
en je maar vasthouden aan die mooie zomers*

eeeeh, welke?? -O-

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:37

Ik heb altijd paarden aan huis gehad (alleenstaande) en ik zou niet anders willen/kunnen. Ik ben zelfstandige en werk 40-60uur per week buitenhuis. Ik huur dus wel altijd iemand in om de paarden tussen de middag te voeren of binnen/buiten te zetten. Geen "verzorgers" die ook poetsen of rijden, die heb ik niet nodig, het gaat me puur om dat ze meerdere voerbeurten per dag hebben.

Sta smorgens om 5.15uur op en ben dan afhankelijk van weer/seizoen toch wel 3/4uur bezig met dekens, hooi naar de wei brengen, paarden buiten zetten (4). Huishouden besteed ik zoveel mogelijk uit :D is helaas wel moeilijk om een goede te vinden! Onderhoud van de 2.5hectare doe ik grotendeels zelf. Er staat een goede (houten) omheining en op alle weides + stallen etc. hangen camera's dus ik (+ moeder + vrienden) kunnen altijd kijken wat ze overdag uitspoken :D Ze staan bij mij altijd snachts op stal.

Ik heb nu alles redelijk op orde, maar schocking klem in de klei vastzitten met een kruiwagen met mest of hooi- momenten heb ik ook maar zat gehad....en wat heb je dan medelijden met jezelf !!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:09

Solleke_Noah schreef:
En niet te vergeten, ook als je ziek bent moet je je naar de paarden toe sleuren. Ik heb wel eens huilend met een kruiwagen hooi door de modder lopen sjouwen, laarzen achterlatend in de modder, op m'n kousen verder, halve zenuwinzinking nabij :P

*en je maar vasthouden aan die mooie zomers*

klinkt bekend :+

Mijne staan ook thuis, ik werk 40u in de week, soms tot 45u. Het valt wel mee vind ik zelf qua tijd.
Ze staan eigenlijk altijd buiten en kunnen binnen als ze dat willen.
Ze krijgen 's ochtends voer + hooi. 's Avonds idem. In het zomerseizoen gaan ze ook nog een paar uur in de andere weide voor gras. In de winter krijgen ze gewoon extra hooi en 's avonds laat nog een keer slobber.
Heb gelukkig wel mijn ouders die hier nog wonen en die ook kunnen inspringen als ik het een keer niet red (als je bvb naar een feestje gaat of wat dan ook). In principe is het haalbaar alles zelf te doen, maar het is fijn als je eens op iemand kan rekenen ook.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:37

Mijn paarden staan bij een boer aan de overkant van ons huis.
Ik voer en mest zelf uit. Eigenlijk doe ik alles zelf.
Alleen in noodgevallen vraag ik de boer om te voeren en binnen te zetten.
Manlief heeft niets met mijn paarden, en voert alleen in een noodgeval.
Ik zorg er wel voor dat er altijd voer klaarstaat, zodat dat ook niet moeilijk gedaan moet worden.

Daarbij hebben wij een eigen bedrijf, waar mijn man en ik meer dan fulltime in werken.
En 2 kleine kinderen. 1 van bijna 4 jaar oud, en 1 van nu 2 1/2jaar oud.
Waarbij ik met de jongste twee keer per week voor therapie naar het ziekenhuis toe moet.

Ja het is te doen, maar kost regelwerk. Vroeg opstaan, en voordat ik naar bed ga, nog een laatste controle ronde. Ik heb geen tijd om te rijden, maar mijn paard is dan al 19 jaar oud.
En ik heb geen bak om te rijden.
Maar gewoon het verzorgen, geeft mij al zoveel goeds. Ik kan even mijn problemen loslaten en genieten.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:37

PBA_ schreef:
Hier ook ijzer houdend, is getest en geschikt bevonden voor paarden. Ze drinkt het goed op al vind ze regenwater lekkerder. We gaan een hydrofoor aansluiten en daar een koolstof filter tussen plaatsen. Schijnt in deze omgeving prima te werken en niet te snel vol te zitten.

Misschien moet ik het ook maar laten testen, is inderdaad ook ijzerhoudend. Maar als zelfs de plantjes in de moestuin het niet overleven, durf ik het niet zo goed aan de paarden te geven. (eerste jaar alles netjes gesproeid met grondwater, binnen een week was alles dood). :')

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:43

ik heb mijn (4) paarden ook aan huis staan.
Man en ik werken beide full time,
tuurlijk is het niet altijd makkelijk,
je moet altijd wat regelen als je eens een weekendje weg wilt ofzo,
maar ik zou het niet anders willen.
Wel sta ik dagelijk om 5.30 op,
gan dan paarden voeren en mesten en daarna paarden buiten zetten,
vertrek om 07.00 naar mijn werk en ben meestal rond 18.00 terug.
Dan wordt er (snel) gekookt en daarna kan ik wei schoonmaken en rijden, aangezien ik de stallen sóchtends doe.
Een druk bestaan, maar ik vind het heerlijk (meestal)
Ook geef ik nog tijdens ieder vrij uurtje les

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:46

Ik denk dat het enorm scheelt hoeveel paarden je thuis hebt staan. Ik heb 1 paard en een shet. 's Ochtends ben ik 10 minuten kwijt; voeren, drollen eruit en stallen open. Paarden kunnen dan kiezen of ze op stal gaan staan of in de bak gaan lopen. Als ik thuis kom uit mijn werk, haal ik ze 's winters binnen. Nog geen 10 minuten werk, alleen voeren. 's Avonds rijd ik en haal dan de laatste hopen nog weg en veeg alles aan. En zomers haal ik ze na het eten van het land, haal de hopen van het gras en ga 's avonds rijden. Al met al ben ik minder tijd kwijt dan dat ik nog op pension stond, waar je de meeste tijd staat te verkletsen, ook erg gezellig!! Ik heb nu zelfs meer tijd om andere dingen te doen.

Die van mij lopen dus altijd de hele dag buiten. Ik heb wat buren die thuis zijn en mijn overbuurman heeft zijn peren rondom de bak, dus controle genoeg. Maar het scheelt misschien dat ik totaal geen uitbrekers heb.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:29

Wij hebben thuis een kleinschalige pensionstalling, 7 paarden momenteel, beide ouders werken fulltime. Een van mijn ouders voert 's ochtends, ik zet buiten, ik mest uit, doe water en middaghooi, zet ze weer binnen, en een beetje afhankelijk van wie zin heeft voert diegene.

Daarnaast loop ik stage, heb ik zelf 2 jonge paarden, 1 sportpony en ga ik 5 dagen in de week naar school. Tijd voor rijden is er haast niet eens meer.

Had ik dit van te voren geweten dan had ik het nooit gedaan. Spanningen lopen hier in huis zo hoog op door alle stress en drukte dat ik op het punt sta om uit huis te gaan :\

Ik zou het bij deze iedereen willen afraden. Tuurlijk krijg je er weer bepaalde vrijheid voor terug maar daar heb je niks aan als het hele gezin uit elkaar valt van de spanning.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:08

@bailey- 4erver, klinkt mij in de oren dat er bij jullie dingen niet helemaal goed afgesproken zijn waardoor er onvrede is ik snap niet dat je op de stalling en zorg van 7 paarden zoveel werk kan hebben dat het een heel gezin uitelkaar drijft, , ik denk dat het bij jou op jouw programma te veel is,of dat er andere zaken spelen; dat kan maar dan kun je misschien een ander schema maken?
ik heb 8 boxen 3 paarden van mezelf en 3 kinderen, ben veel van huis om les te geven en doe eigenlijk op stal alles zelf, alleen als de lieverds wat gesloopt hebben komt man om de hoek kijken.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:23

Er spelen indd momenteel ook andere zaken mee die de welbekende druppel zijn geworden, dat heb je goed :)
Ik denk dat de voornaamste stress ook komt van lastige pensiongasten en de angst voor faillissement door de crisis, want dat verschil hebben we zeker gemerkt.
Het is dag in dag uit werken voor iets wat toch relatief onzeker is op dit moment (daar wil ik overigens niet te ver op ingaan want het blijft het internet). Dat samen met de drukte (iedereen overdag weg en 's avonds moet alles nog gebeuren) zorgt echt voor een mega stressfactor.

En dan heb je natuurlijk ook nog mijn ouders die van hun werk uit ook hun eigen stress hebben. Ik vind het iig geen goede combinatie met 2 fulltime banen, het kost zoveel energie om alles te combineren dat het bijna niet meer opweegt tegen de vrijheid die je terug krijgt voor het thuis houden van paarden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:40

Maar jij geeft dus al aan pensionklanten te hebben. Dat lijkt mij een zeer zwaar meewegende (stress)factor. Want je hebt dus continu mensen op je erf rondlopen en zij verwachten iets van je, wat je ook waar hoort te maken aangezien zij ergens voor betalen.

Uitgaande van de situatie 'alleen eigen paarden aan huis', heb je die stressfactor niet, waardoor je ook een keer kunt verzuimen stront te scheppen.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:46

Ja daar had ik indd even niet bij stil gestaan :P Bij alleen eigen paarden heb je die druk ook lang niet altijd. Het is voor mij ook zo vanzelfsprekend dat ik er even niet aan had gedacht dat het dan niet meer om alleen eigen paarden ging.

Behalve als je net zo'n pietepeuterige persoonlijkheid als mij hebt en je echt elke dag langs je paarden wil om uit te mesten omdat je anders een knagend geweten hebt :')

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 15:53

In mijn dagdroom ga ik uit van mijn twee friezen die mij 's morgens met een hoop kabaal begroeten als ik de stal in kom om te voeren.
In mijn eigen situatie ga ik er overigens wel een klein beetje van uit dat of ik of mijn vriend gedeeltelijk thuis kan werken, of dat één van ons misschien toch iets minder gaat werken in verband met kinderen.
Daarnaast zou ik misschien een bijrijder zoeken die ook wat werk uit handen kan nemen.

Vind het wel een leuk topic zo, in ieder geval leuk om te lezen dat er veel meer mensen zijn die dit dilemma hebben.

Ik studeer op dit moment rechten en dat vind ik hartstikke leuk, dus ik wil graag werken en ik wil graag iets met mijn studie doen. Daarentegen wil ik ook graag mijn paardjes bij huis. Mijn vriend vind zijn werk ook erg leuk, maar die wil ook graag de paardjes bij huis.

Anyway naar aanleiding van dit topic heb ik er wel een positievere kijk op gekregen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:14

ik heb ook 2 paarden aan huis staan.
( ik zeg ik omdat me man er niks om geeft, helpt wel als ik vraag)
ik werk verschillend diensten in de week, ben aangenomen voor 20 uur maar er zijn ook weken dat ik er 40 draai.
ochtende en avonden.
thuis hebben we een loodgietersbedrijf, help ik ook mee.
de stallen staan bij mij achter op de stoep met een paddock. daar staan ze vaak overdags.
of als ik avonddienst heb gaan ze overdags de wei op.
tegen de avond gaan ze een paar uurtjes de wei op, en snachts binnen.
de stoep die voor de stallen liggen veeg ik elke dag( omdat iedereen er op kijkt) de stallen doe ik ook elke dag.
ik moet zeggen het is erg druk, maar daar zou ik ze niet voor weg doen.
ik heb een verzorgmeisje maar die komt maar 1 of 2 keer in de week rijden,zoals het uitkomt.
(heeft ook een baan en leert ook).voor de rest niets.

ik heb nog 1 stal over, kan ik zo verhuren, maar ik doe het niet want dan krijg ik het nog drukker.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:18

Bailey_4ever schreef:
Behalve als je net zo'n pietepeuterige persoonlijkheid als mij hebt en je echt elke dag langs je paarden wil om uit te mesten omdat je anders een knagend geweten hebt :')

Whahaha, _O- tsja..wat moet ik daarop zeggen? Ik ben een enorme zeikerd als het om mijn paarden gaat. Dus ik herken je helemaal en dan kun je jezelf ook veel druk opleggen, waardoor het stressy wordt allemaal. Herkenbaar! :j