Kinke schreef:ik ook niet Skygirl, het was ook heel erg ironisch bedoelt.
Weet ik, maar voor de duidelijkheid, zo wordt het op bokt namelijk nog weleens opgevat.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:.Ik vind het gewoon in en in triest dat je de verantwoordelijkheid voor een dier neemt, terwijl je niet in zijn behoeftes kunt voorzien. Alleen maar omdat jij iedere dag een uurtje wilt rijden, veroordeel je dat dier tot levenslang achter de tralies, en och vooruit bij mooi weer mag hij 2 uurtjes luchten buiten.
Mijn paard stond in wommelgem, moest 1 uur en 1 kwartier fietsen om bij haar te komen, maar hé, beestje was gelukkig en daar ging het om. En ik zeur er wel over door, omdat ik eerlijk waar verdrietig word als ik zie dat dieren zo moeten leven, en als maar een iemand aan het denken gaat er door, ben ik al blij.
Je neemt gewoon bewust een risico op meer blessures, en allerlei mentale aftakeling. Waarom?
LecyTinker schreef:TS, mijn paarden zijn hetzelfde hoor. Die gaan graag naar buiten, maar staan liever op hun ruime stallen aan huis, waar ze alles kunnen zien wat er gebeurd.
Buiten staat er nog geen gras en op stal hebben ze altijd hooi of kuilhooi. Daar staan ze lekker droog en op het moment VEEL liever. Regen hebben ze helemaal een hekel aan.
In de zomer houden ze niet van in de volle zon te staan en staan ze veel liever in de ochtend een uurtje of 3 buiten en in de avond een uurtje of drie. De rest staan of liggen ze veel liever op stal.
Buiten is leuk om te crossen, maar een hele dag in de modder of op extreem kort gras, terwijl ze op stal kuil hebben... denk dat ze de keuze snel gemaakt hebben.
Het begint met roepen bij mij, daarna heen en weer langs het hek rennen en daarna er gewoon doorheen.
Ik ben van mening dat er dus gewoon paarden zijn die liever in hun warme stal vertoeven, dan buiten ( wat niet inhoud dat ze elke dag de gelegenheid moeten krijgen om lang genoeg zichzelf vrij te kunnen bewegen buiten).
(TS, laat je niet opjutten door een groep beter-weters... helaas moet je die voor lief nemen hier op bokt!)
insun schreef:Ach, als een paard een oor scheef draait als je hem opzadelt moet je een zadelmaker laten komen want je moet naar je paard luisteren en hiermee probeert hij aan te geven dat z'n zadel niet past. Als je paard verzet toont op je been moet je een tandarts, een osteopaat, een fysiotherapeut en weer een zadelmaker laten komen, want ook hier probeert je paard je iets te vertellen en je moet naar je paard luisteren.
Als je paard je een rotschop geeft, probeert hij je waarschijnlijk duidelijk te maken dat hij in z'n verleden een trauma opgelopen heeft en behoor je naar hem te luisteren en een reader in te schakelen.
Maar als je paard je probeert te vertellen dat hij het zat is op de wei en naar binnen wil door te gaan rennen, langs de omheining te gaan ijsberen of door zelfs over de omheining te springen moet je stopjes in je oren stoppen. Dan mag je opeens niet meer naar hem luisteren, dan moet je hem gewoon het land op pleuren en vooral laten staan. Hij heeft dan de keus uit zichzelf doodrennen of eraan wennen, want tja, een paard hoort nu eenmaal buiten en hij moet maar leren om daar gelukkig mee te zijn.![]()
Pppffff, bokt op z'n best......
insun schreef:Ach, als een paard een oor scheef draait als je hem opzadelt moet je een zadelmaker laten komen want je moet naar je paard luisteren en hiermee probeert hij aan te geven dat z'n zadel niet past. Als je paard verzet toont op je been moet je een tandarts, een osteopaat, een fysiotherapeut en weer een zadelmaker laten komen, want ook hier probeert je paard je iets te vertellen en je moet naar je paard luisteren.
Als je paard je een rotschop geeft, probeert hij je waarschijnlijk duidelijk te maken dat hij in z'n verleden een trauma opgelopen heeft en behoor je naar hem te luisteren en een reader in te schakelen.
Maar als je paard je probeert te vertellen dat hij het zat is op de wei en naar binnen wil door te gaan rennen, langs de omheining te gaan ijsberen of door zelfs over de omheining te springen moet je stopjes in je oren stoppen. Dan mag je opeens niet meer naar hem luisteren, dan moet je hem gewoon het land op pleuren en vooral laten staan. Hij heeft dan de keus uit zichzelf doodrennen of eraan wennen, want tja, een paard hoort nu eenmaal buiten en hij moet maar leren om daar gelukkig mee te zijn.![]()
Gypsy schreef:Naar mijn mening is dit gewoon een slap excuus, jaar in jaar uit zo lang op stal staan, heeft zowel mentale als fysieke gevolgen voor je paard, en zou imo verboden mogen worden, tenzij een dierenarts anders adviseert uiteraard.