Paard niet graag op weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:21

Kinke schreef:
ik ook niet Skygirl, het was ook heel erg ironisch bedoelt.

Weet ik, maar voor de duidelijkheid, zo wordt het op bokt namelijk nog weleens opgevat.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:24

Gypsy schreef:
Ik vind het gewoon in en in triest dat je de verantwoordelijkheid voor een dier neemt, terwijl je niet in zijn behoeftes kunt voorzien. Alleen maar omdat jij iedere dag een uurtje wilt rijden, veroordeel je dat dier tot levenslang achter de tralies, en och vooruit bij mooi weer mag hij 2 uurtjes luchten buiten.
Mijn paard stond in wommelgem, moest 1 uur en 1 kwartier fietsen om bij haar te komen, maar hé, beestje was gelukkig en daar ging het om. En ik zeur er wel over door, omdat ik eerlijk waar verdrietig word als ik zie dat dieren zo moeten leven, en als maar een iemand aan het denken gaat er door, ben ik al blij.
Je neemt gewoon bewust een risico op meer blessures, en allerlei mentale aftakeling. Waarom?
.
en wat als het paard van TS gewoon geen hele dagen op de wei wil? TS vraagt om raad waarom haar paard na een X tijd aangeeft uit het weiland te willen. En dit topic verzandt (alweer) in een welles-nietes-hoe-lang-op-het-land topic.
Niet alle paarden worden gelukkig van hele dagen op het land, hoe moeilijk dat ook te begrijpen is voor sommige mensen.

Ikzelf zou niets liever zien dat mijn paard (net zoals de andere paarden bij ons op stal) van 9.00 tot 18.00 op het weiland kwam. Helaas wil mijn paard dat niet.
Soms heeft hij er na 5 minuten al genoeg van, soms pas na een half uur, een uur, twee uurtjes en de max staat tot nu toe op 3 uur.
Met vriendjes, zonder vriendjes, met vriendjes achter een draadje, zon, geen zon, wind, geen wind, vliegbeesten (zolang het geen hele zwermen zijn), geen vliegbeesten,het grote weiland aan de overkant van de weg of het kleine weiland bij stal (wat speciaal voor hem ingezaaid is in de hoop dat hij hier wel wilde blijven staan omdat het vertrouwde omgeving is), 's morgens, 's middags, 's avonds, voor het voeren of na het voeren, het maakt allemaal niet uit, er zit totaal geen logica in waarom hij niet of slechts even of iets langer op het weiland wil.
Veel gras doet iets, meestal houdt hij het dan wel minimaal een uurtje vol, maar is geen garantie dat hij langer wil. Bijvoeren met voordroog als er weinig gras staat, doet dan weer niets. Met regen wil hij pertinent niet op de wei.
Soms moet ik bij hem blijven, soms mag ik weg na een half uurtje, soms geeft hij er niet om als ik meteen weg ga.

Ik moet dan wel op stal blijven blijven en elke 3 minuten checken of hij nog rustig staat, want als hij naar binnen wil en het duurt iets te lang naar zijn zin voordat ik hem kom halen, gaat hij rennen, heel hard rennen.Uit ervaring ( al een aantal malen geprobeerd om zijn gedrag te negeren)weet ik dat hij blijft rennen, hij zou zich letterlijk doodrennen.
Als hij aan het rennen is haal ik hem nooit meteen uit de wei. Ik ga dan altijd iets met hem doen tot hij kalmeert en dan pas mag hij mee.
Hoe langer hij moet wachten voor ik hem haal, hoe minder hij de volgende keren op de wei wil.
Alles wat ik me kan bedenken bij zijn gedrag is dat hij zelf wil bepalen hoelang hij op het weiland wil en dat hij in paniek raakt als ik niet meteen kom om hem binnen te halen als hij er genoeg van heeft.

Hoewel ikzelf er absoluut niet gelukkig mee ben, heb ik leren accepteren dat mijn paard gewoon niet gelukkig is hele dagen op het weiland, ook al ' hoort een paard pas gelukkig te zijn als hij buiten staat'.
Ik kan hem niet dwingen te zijn zoals het hoort.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:33

TS, mijn paarden zijn hetzelfde hoor. Die gaan graag naar buiten, maar staan liever op hun ruime stallen aan huis, waar ze alles kunnen zien wat er gebeurd.
Buiten staat er nog geen gras en op stal hebben ze altijd hooi of kuilhooi. Daar staan ze lekker droog en op het moment VEEL liever. Regen hebben ze helemaal een hekel aan.
In de zomer houden ze niet van in de volle zon te staan en staan ze veel liever in de ochtend een uurtje of 3 buiten en in de avond een uurtje of drie. De rest staan of liggen ze veel liever op stal.
Buiten is leuk om te crossen, maar een hele dag in de modder of op extreem kort gras, terwijl ze op stal kuil hebben... denk dat ze de keuze snel gemaakt hebben.
Het begint met roepen bij mij, daarna heen en weer langs het hek rennen en daarna er gewoon doorheen.
Ik ben van mening dat er dus gewoon paarden zijn die liever in hun warme stal vertoeven, dan buiten ( wat niet inhoud dat ze elke dag de gelegenheid moeten krijgen om lang genoeg zichzelf vrij te kunnen bewegen buiten).

(TS, laat je niet opjutten door een groep beter-weters... helaas moet je die voor lief nemen hier op bokt!)

HolyPope

Re: Paard niet graag op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:39

Tsja.....Het zijn ook net paarden hé. :+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:49

LecyTinker schreef:
TS, mijn paarden zijn hetzelfde hoor. Die gaan graag naar buiten, maar staan liever op hun ruime stallen aan huis, waar ze alles kunnen zien wat er gebeurd.
Buiten staat er nog geen gras en op stal hebben ze altijd hooi of kuilhooi. Daar staan ze lekker droog en op het moment VEEL liever. Regen hebben ze helemaal een hekel aan.
In de zomer houden ze niet van in de volle zon te staan en staan ze veel liever in de ochtend een uurtje of 3 buiten en in de avond een uurtje of drie. De rest staan of liggen ze veel liever op stal.
Buiten is leuk om te crossen, maar een hele dag in de modder of op extreem kort gras, terwijl ze op stal kuil hebben... denk dat ze de keuze snel gemaakt hebben.
Het begint met roepen bij mij, daarna heen en weer langs het hek rennen en daarna er gewoon doorheen.
Ik ben van mening dat er dus gewoon paarden zijn die liever in hun warme stal vertoeven, dan buiten ( wat niet inhoud dat ze elke dag de gelegenheid moeten krijgen om lang genoeg zichzelf vrij te kunnen bewegen buiten).

(TS, laat je niet opjutten door een groep beter-weters... helaas moet je die voor lief nemen hier op bokt!)

Nog geen gras? :oo Waar woon jij wel niet?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:07

Ach, als een paard een oor scheef draait als je hem opzadelt moet je een zadelmaker laten komen want je moet naar je paard luisteren en hiermee probeert hij aan te geven dat z'n zadel niet past. Als je paard verzet toont op je been moet je een tandarts, een osteopaat, een fysiotherapeut en weer een zadelmaker laten komen, want ook hier probeert je paard je iets te vertellen en je moet naar je paard luisteren.
Als je paard je een rotschop geeft, probeert hij je waarschijnlijk duidelijk te maken dat hij in z'n verleden een trauma opgelopen heeft en behoor je naar hem te luisteren en een reader in te schakelen.
Maar als je paard je probeert te vertellen dat hij het zat is op de wei en naar binnen wil door te gaan rennen, langs de omheining te gaan ijsberen of door zelfs over de omheining te springen moet je stopjes in je oren stoppen. Dan mag je opeens niet meer naar hem luisteren, dan moet je hem gewoon het land op pleuren en vooral laten staan. Hij heeft dan de keus uit zichzelf doodrennen of eraan wennen, want tja, een paard hoort nu eenmaal buiten en hij moet maar leren om daar gelukkig mee te zijn. 8)7
Pppffff, bokt op z'n best...... :roll:

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:12

insun schreef:
Ach, als een paard een oor scheef draait als je hem opzadelt moet je een zadelmaker laten komen want je moet naar je paard luisteren en hiermee probeert hij aan te geven dat z'n zadel niet past. Als je paard verzet toont op je been moet je een tandarts, een osteopaat, een fysiotherapeut en weer een zadelmaker laten komen, want ook hier probeert je paard je iets te vertellen en je moet naar je paard luisteren.
Als je paard je een rotschop geeft, probeert hij je waarschijnlijk duidelijk te maken dat hij in z'n verleden een trauma opgelopen heeft en behoor je naar hem te luisteren en een reader in te schakelen.
Maar als je paard je probeert te vertellen dat hij het zat is op de wei en naar binnen wil door te gaan rennen, langs de omheining te gaan ijsberen of door zelfs over de omheining te springen moet je stopjes in je oren stoppen. Dan mag je opeens niet meer naar hem luisteren, dan moet je hem gewoon het land op pleuren en vooral laten staan. Hij heeft dan de keus uit zichzelf doodrennen of eraan wennen, want tja, een paard hoort nu eenmaal buiten en hij moet maar leren om daar gelukkig mee te zijn. 8)7

Voor mij is het ONMOGELIJK om het beter te vertellen! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:18

insun schreef:

Op zich eens, je moet een paard niet kostte wat kost willen conditioneren aan ideale omstandigheden. Alleen als je het toch probeert moet je het wel goed doen, dus met routine en beleid.

Mijn paard is bijvoorbeeld gewend om 's nachts op stal te staan, maar als ik hem elke keer in een andere stal zet met andere buurtjes op steeds wisselende tijdstippen en wisselend tijdsbestek wordt hij vanzelf onrustig op stal.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:50

@Skygirl... diep belgie en hier is het alleen nog maar nat en koud geweest. Bijna de hele weide ligt nog als modder en het beetje gras dat doorkomt staat onder water. hebben eindelijk genoeg regen gehad, zitten nu nog te wachten op zon!

@Insun... geweldig _O- ... IDD, goed verwoord!

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:34

insun schreef:

Hele topic doorgelezen en dit was toch wel de béste reactie, haha geweldig! _/-\o_
Beter verwoorden dan dit is onmogelijk, pure waarheid.

TS; Sommige paarden vinden het gewoon echt niet leuk op de wei, mijn verzorgpony staat al te trappelen bij het eerste zonnestraaltje geloof ik om te hopen dat hij weer de wei op mag, dat is hij & sommige paarden vinden het inderdaad 3x niks om weer het land op te gaan. So be it, ieder paard is anders dus waarom moeten dan wat betreft het de wei opgaan ineens WEL alle paarden hetzelfde zijn en moeten ze het allemaal maar leuk vinden want dat hoort zo. :j Ik zou het even aankijken hoe je paard zich gedraagt de komende dagen en anders de weidegang inderdaad verkorten en haar na een bepaalde tijd er weer af halen, kijk naar hoe je paard reageert, wanneer ze onrustig wordt kan je haar weer op stal zetten. Lijkt mij een veel beter idee dan haar maar onrustig op de wei te laten staan, volkomen in de stress en bezweet!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:13

Ik sta overal voor open, maar in dit geval probeert ts niet eens om het aangenaam te maken. Ze wil geen tips, je mag blijkbaar alleen zeggen dat ze het goed doet. Waarom open je dan een topic? Ja, omdat het blijkbaar toch knaagt, want het is geen normaal gedrag wat het dier vertoont. Dan moet er toch iets mis zijn.... De vraag is, gaat ts haar geweten sussen omdat "de buren hun dolfijn ook in een vijvertje houden" of gaat ze verder kijken dan haar neus lang is en actie ondernemen....

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:36

Dit topic is speciaal geopend om het mooie verhaal te lezen van @insun, zou je ook 's moeten doen!

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:12

Gipsy, jij staat overal voor open?
Gypsy schreef:
Naar mijn mening is dit gewoon een slap excuus, jaar in jaar uit zo lang op stal staan, heeft zowel mentale als fysieke gevolgen voor je paard, en zou imo verboden mogen worden, tenzij een dierenarts anders adviseert uiteraard.

Hm, mij klinkt dit niet bepaald als open staan voor alles in de oren? >;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:24

Ik heb me verdiept in het lang op stal staan, en ik heb ook jarenlang op stallen rondgelopen waar dat zo was. Ik sta overal voor open, maar op het moment dat het me duidelijk word dat dat je het beter op een andere manier op kunt oplossen, dan doe ik dat, en blijf ik niet hangen in wat ik altijd al heb gedaan.

We praten hier immers niet over een nachtje op stal. We praten over 22 uur per dag op stal. Wil jij beweren dat dit gezond en leuk voor een paard is?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:53

Ik weet het niet Gipsy. Ik denk dat een paard heel goed in staat is om dit aan te geven.
Ik heb voor dit paard een merrie gehad. Op onze eerste stal stond zij hele dagen buiten, 's nachts binnen. Op hete zomerdagen andersom.
Op onze tweede stal kwam ze veel minder op het land en daardoor was ze gewoon niet meer te genieten.
Ze werd pas weer vrolijk toen ze 24/7 met schuilstal op het land mocht. Zelfs nu nog ( bijna 9 jaar later) kun je haar niet meer opsluiten in een stal. Helemaal gek wordt ze dan.
Mijn huidige paard staat graag op stal. Helaas minder graag in de wei.
Ik heb er heel veel moeite en tijd in gestoken in de hoop dit te kunnen veranderen, maar tot nog toe is het me helaas niet gelukt.
Als jij nog optie's weet?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:14

Tja, wat gebeurd er als je de deur openlaat?
Bv een stal met uitloop, waarbij er buiten ook lekker een netje met kuil oid hangt.
Ik denk dat je een paard vooral niet moet dwingen, hier weten ze dat ze altijd zo naar de schuilstal kunnen, maken daar af en toe ook dankbaar gebruik van. Hetgene wat bij veel paarden voor rust zorgt, is weten dat er altijd eten beschikbaar is, altijd genoeg, en dat ze ten alle tijden in hun belangrijke behoeftes kunnen voorzien. (Eten drinken sociaal contact etc.)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:01

ik denk dat er paarden zijn die liever buiten zijn en dat er paarden zijn die liever op stal staan.
alleen denk ik wel dat de paarden die liever op stal staan daar een reden voor hebben. en zich daar alleen juist 100% vertrouwd voelen.
ik denk dat het een tekortkoming is voor je paard dat het in zijn leven niet vrij van angsten de buitenwereld in durft te treden zonder te spreken over schuld oid.
voor mij zou dit een punt zij om aan te blijven werken en zoeken naar oplossingen die je paard gelukkig maken.

ik denk dat je je er nog over kunt verbazen hoeveel structuur voor je paard kan doen "vaste voertijden , vaste weidegang tijden , en zelfs trainings schema vast leggen.
de weide gang zou ik in tijd opbouwen en met een vast paard (dat mentaal sterk is tussen de oren)

ts ik vraag me af kun jij je paard op de trailer zetten en ergens op een onbekende manege in alle drukte daar in een bak (piste) kunnen rijden?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:38

iemand die hobby matig een paard houd en niet hele dagen naar buiten wilt word aangevallen en zwart gemaakt.Maar hoe zit dat dan met Anky en al die duren dekhengsten is het voor die paarden dan wel goed,denk dat sommige helemaal nog nooit in een wei hebben gestaan.Dat is niet zielig zeker :(

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:42

Jessie, het hele verhaal over dat de buren ook een dolfijn in de vijver houden hebben we al gehad.
Je moet niet naar anderen kijken, en gaan vergelijken, om een goed gevoel over jezelf te krijgen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:46

Gypsy: Verkeerde rijtechnische handelingen veroorzaakt bij paarden meer blessures dan het bieden van te weinig weidegang. Daar ben ik van overtuigd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:54

Een groot deel van de blessures is idd aan verkeerd rijden te wijten.
Maar... Als we weten dat de benen zwakker worden bij een slechtere doorbloeding...
Waarom zouden we dan slechtere doorbloeding creeëren door onze paarden op stal te zetten?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:59

Het gaat daar toch helemaal niet over als een paard wel een aantal uren weidegang krijgt?
En waarom zouden we paarden pesten met verplichte lange weidegang als het aangeeft dat het ongelukkig is op de weide en korte weidegang dan voldoet? Denk je dat stress gezond is?

Stress moet je voorkomen en op z'n minst wegnemen als het onstaat. Dat kan dus zijn dat je een paard soms meer of eerder binnen moet halen dan andere paarden. Niks mis mee.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:01

Ik zou bij zo'n paard als je echt echt alles geprobeerd hebt uiteindelijk voor een inloopstal oid gaan. Want nee natuurlijk ga ik zo'n beest niet gestressed in de wei rond laten banjeren.

Maar als een dier zo kort op de wei komt, met iedere keer andere paarden, wie weet heeft het niet eens zijn eigen weitje, ruikt het naar anderen, vind je het dan gek dat ie zo doet? Ik niet, het dier krijgt de kans gewoon niet eens!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:02

Een paard dat het liefst op stal staat is als een kind dat het liefst de hele dag in bed blijft liggen: dat is niet gezond en moet alarmbellen doen rinkelen.

Als er lichamelijk niks mis is dan is het geestelijk, en wanneer paarden niet graag op de wei willen dan ligt dat er vaak toch aan dat het dier dusdanig gehouden wordt dat het niet lekker in zijn vel zit en zich niet veilig of prettig voelt op de wei, omdat die wei op 1 of andere manier niet zo geschikt is voor het paard. Te druk, te weinig gras, te klein, andere paarden die vervelend doen, of simpelweg dat het dier zo gehersenspoeld is door het vele op stal staan dat het gewoon eng is om elders te staan.

Mijn tenen krommen echt als mensen dan als oplossing maar dat dier nog meer op stal zetten "want hij wil niet graag in de wei en staat liever in zijn stal".

Zou je een kind dat het liefst op bed blijft liggen, ook "lekker laten liggen" of zou je dan gaan zoeken naar de reden waarom die niet lekker in zijn vel zit en er wat aan doen omdat het gewoon zowel geestelijk als lichamelijk niet gezond is om de hele dag in dat nest te liggen stinken en kinderen gewoon lekker met elkaar horen buiten te spelen en wat horen te rommelen de hele dag ? :)

(en kom nou niet met dat flauwe "paarden zijn geen kinderen" , een paard heeft net zo veel recht op een prettig leven als een kind, of wil je dat het alleen jouw werk-slaafje is :) )

TS: als een betere huisvesting geen optie is en je je paard graag op die stal wilt houden (en dan nog lekker kan slapen zonder schuldgevoel :o ) dan denk ik dat er weinig opties zijn. Je zou kunnen proberen om het dier elke keer met hetzelfde andere paard (waar die goed mee op kan schieten) op de wei te zetten zodat dat een wat veiliger gevoel geeft en iets van de onrust en onzekerheid weg neemt....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:10

(@gypsy)We hebben de leefomstandigheden niet altijd voor het uitkiezen en dan moet je roeien met de riemen die je hebt.
En begin nou niet met dat ze het paard dan maar weg moet doen als ze dat niet kan bieden.
Paarden kunnen ook nog eens gewoon aan een mens hechten en doodongelukkig zijn als ze daarvan gescheiden worden. Nog los van het feit dat andersom natuurlijk ook het geval is.
Ook daar moet rekening mee gehouden.
Het ligt niet zo simpel als "als er maar goede omstandigheden zijn is het paard wel vanzelf gelukkig".

(@pmarena)Een paard hoeft niet alleen een werkslaafje te zijn, maar in hoeverre het prettige leven afhangt van permanente weidegang valt te bezien.

(En een kind heeft genoeg aan 1 uur sport per dag en een gezond dieet om gezond te blijven.... ;) Die hoeven ook niet 24/7 op straat te leven, straatkinderen zijn weer zielig... )