Wie doet aan naverzorgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:01

Ik poets voor en na het rijden.
Benen afspuiten en dan krijg ze hooi en wat luzerne.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:04

Naverzorgen hoort er net zo bij als van te voren poetsen. Ik ga er altijd met een zachte borstel even overheen. Check zijn benen of alles goed is (tik die ik overgehouden heb na zijn peesblessure). Beentjes afspuiten of borstelen en in de zomer als het warm is even afdouchen. In de zomer ook zjn oogjes verzorgen die dan wel eens geiiriteerd zijn door vliegen en dat was het wel zo'n beetje.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:10

MontyRulezz schreef:
Naverzorgen hoort er net zo bij als van te voren poetsen. Ik ga er altijd met een zachte borstel even overheen. Check zijn benen of alles goed is (tik die ik overgehouden heb na zijn peesblessure). Beentjes afspuiten of borstelen en in de zomer als het warm is even afdouchen. In de zomer ook zjn oogjes verzorgen die dan wel eens geiiriteerd zijn door vliegen en dat was het wel zo'n beetje.

Lijkt me op zicht helemaal geen slechte tik! liever kijken terwijl er niks is dan niks zien terwijl het mis is..

ik vind naverzorgen eigenlijk wel belangrijk alleen al om het paard te controleren, hier wel eens gehad dat het paard op vrijdag voor het laatst had gelopen en op maandag avond zijn peesbeschermers nog om had, was mijn collega vergeten af te doen.. dat heb je niet als je even de hoeven krabt en de benen controleert..

jdhondt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:16

Ik poets haar altijd na maar daarna gaat ze rollen en natuurlijk geef ik haar snoepjes en knuffel ik haar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:21

SaskiaKa schreef:
Vraagje voor de mensen die hun paard voor het rijden uitgebreid verzorgen en na het rijden niet:
Wat is voor jullie de logica hiervan?

Bij mij gaat voor het rijden snel een borsteltje erover zodat het tuig nergens kan schuren en hoeven nakijken. Echt verzorgen doe ik na het werken: afspuiten of afsponzen, onder het solarium of wollen deken op, voetjes netjes. Als hij is opgedroogd nog even een borsteltje er over.
je gaat zelf toch ook niet eerst douchen en dan helemaal opgedoft en afgestoft sporten? En daarna met je vieze stink zweetlijf naar bed? Brrrrr... Moet er niet aan denken!

Voor die tijd, zodat hij schoon is en tuig nergens schuurt, tevens heb je dan het hele paard van dichtbij goed gezien voor het
geval zijn vrienden ergens een hapje van hem hebben genomen of hem een schop hebben verkocht.
Voeten gaan hier voor en na het werk goed gecontroleerd, maar ik moet dan ook over de weg heen en terug, zouden steentjes in kunnen zitten.
Juist als je in mooie achterberg bak hebt gereden en geen steentjes kunt hebben opgepikt is het veel slimmer om voeten na het rijden
niet uit te krabben.
Zand in de voeten is vele malen schoner dan mest en urine.
Vetten van voeten doe ik nooit aan, is alleen esthetisch, doet verder niets.
Bovendien zit er dan in 2 tellen weer kilo zand aan geplakt.

Na het rijden afh. van het seizoen wat ik ermee doe.
Vandaag was wel hilarisch, hij was flink wit van opgedroogd zweet (cross training elders gehad), dus lekker afgespoten
en helemaal nagelopen.
Stond hij onder dekentje sneu naar zijn vrienden in de paddock te kijken....
De bedoeling was uiteraard dat hij lekker schoon en fris op stal zou blijven staan, maar.....
Beslissing was snel genomen, bij zijn vrienden gegooid, schoon was binnen fractie van seconde weer bagger vies.
Maar wel heel gelukkig <3 .
Daarna incl. zijn 10 kilo zand op stal gezet, blijer zou ik hem niet kunnen maken.

Vorige stal kon ik vaker en makkelijker afspuiten (binnen mogelijkheid), wat je met je paard doet na het rijden is in mijn
ogen mede afh. van je stal.
Geld ook voor wat ik doe met rijden, want als je weet dat je geen zeiknat paard naar stal kan brengen,
moet je gewoon zorgen dat hij niet zeiknat is.
Als hier de luxe was van warm water, overdekte spuitplaats, solarium etc. Ging hij ook wel met kouder weer onder de kraan door,
maar vind dat hier geen optie.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:59

Ik meestal wel, even poetsen en een knuffeltje met een snoepje geven word altijd gewaardeerd :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:03

altijd het is immers mijn werk ;)

benen afspuiten
hoeven schoonschrobben benen afdrogen hoefvet erop
hoofd afsponzen
hoofd afdrogen napoetsen
als paard niet gezweet heeft naborstelen
wel gezweet afspuiten en daarna solarium / zweetdeken op stal

boooo

Re: Wie doet aan naverzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:42

Na het werk in de bak zadel ik daar af, dan mag ze even rollen, dan het zand eraf poetsen en bij warm weer ook nog even onder de douche en d'r neus insmeren.
Na een buitenrit oid dan is het hoeven en evt. douchen! :j

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:26

Standaart, soms meer dan de andere keer. Soms gooi ik er wat brokken in en hup in de wei,
maar meestal meer.

Borstel er even snel overheen, of zoals vandaag lekker afsponzen op zweetplekken.
Hoefjes even natmaken
Zijn roze neusje insmeren

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:29

Zweetplekken met lauwwarm water afwassen, afhankelijk van temperatuur en onder het solarium(bij koud windje) of met zweetdeken op in de stapmolen(bij lekker weertje). Bij warm weer lekker wassen en dan in de paddock en dan weer op de wei.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:33

voor het rijden poetsen en na het rijden afsponsen en droogstappen in de molen

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:13

Ik ook altijd voor en na het rijden :) Vind het er gewoon bij horen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:16

Altijd. Ik kijk altijd per paard wat er moet gebeuren zodat hij weer net zo de stal in gaat als hij eruit zag voor ik het zadel erop legde. Dus droog en schoon :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:20

niet echt... Als ik gereden heb mag pony eerst even lekker op stal wat pulp/biks/muesli eten, en daarna even lekker rollen in de cirkel en dan naar de wei, in de zomer spuit ik hem eerst helemaal af voor het rollen, meer is niet nodig. :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:52

PP --> VSW

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:55

nee, ik doe het nooit , enkel in de zomer afspuiten maar in de winter en voor/najaar gelijk op stal/bak en lekker eten ... Heb ze nog nooit horen klagen ^^ wel kijk ik altijd ff of er niks is maar dat zie je vaak zo. De kleinere dingen merk je toch op tijdens het poetsen voor het rijden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:59

SaBiNa_S schreef:
doe ik altijd, kan me niet echt goed voorstellen dat mensen dat niet doen? keer overslaan oke maar nooit vind dat beetje raar.

Ik poets mijn pony 1x in de zoveel tijd.
Nu vind je mij raar? :=

Mijn pony heeft nooit een deken op waarom ik in de winter niet poets, echt rijden doe ik niet en daarnaast vind mijn pony poetsen verschrikkelijk. Ik zou dus niet weten wat ik moet na verzorgen. Overigens ben ik wel zo'n 2x per dag bij haar te vinden hoor ;)
Laatst bijgewerkt door MaritB op 08-05-12 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:11

Nee ik poets niet grondig na, verschilt echt per dag wat ik doe. Er zijn dagen dat ik helemaal niet poets of enkel waar de singel zit en na het rijden hup dekentje erop en op stal. En er zijn dagen dat ik grondig loop te rossen, staart en manen antiklit en hoeven uitkrab en spul erop smeer maar dat is niet dagelijks (denk 3 a 4 keer per week). Overigens was ik mijn paard wel eens in de 8 weken van top tot teen met shampoo, ook in de winter. Zomer's komt daar nog vaak minimaal 3x per week afspuiten bij (incl hoofd).

Lindt2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:23

Ik verzorg mijn paarden altijd na het rijden/werken. Zweetvlekken poets ik weg in de winter, in de zomer spoel ik ze af, die zweetplekken, daar komen altijd steekmuggen op af, dus ik vind het erg belangrijk dat alles is afgespoeld. Daarna gaat hij meestal zelf nog rollen in het weiland of in de bak. (open toegang voor de paarden). In de winter poets ik niet te veel vanwege hun wintervacht, maar zorg wel dat zweetplekken weg zijn. Ik moet wel zeggen dat iedere verzorger die ik gehad heb, niets wist van naverzorging. Die waren gewend om een paard zo de wei op te zetten na het werk. Ik denk dat dat op de manege zo wordt aangeleerd, maar ik heb het hun snel weer afgeleerd :).

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:49

Ik zeker altijd! Hoeven uitkrabben, afspuiten in de zomer en droogwrijven met stro. In de winter de zweetplekken wegborstelen. Verder nog even mijn paardje lekker laten rollen in de paddock.
Ook nog even rustig borstelen voor mn eigen plezier en nog wat knuffelen.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je dat niet doet!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:32

Eigen beesten doe ik het wel, op het werk niet. Natuurlijk als ze gezweet hebben wel even de slang of een spons er over. Hoeven uitkrabben als ze van stal af komen (dus in de stal), verder ook niet.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:59

Quir schreef:
Eigen beesten doe ik het wel, op het werk niet. Natuurlijk als ze gezweet hebben wel even de slang of een spons er over. Hoeven uitkrabben als ze van stal af komen (dus in de stal), verder ook niet.

waarom niet op je werk doet iemand anders dat of vind je dat daar niet zo belangrijk?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:02

Na poetsen doe ik nooit. Ik verwissel het hoofdstel voor het halster, zet haar vast, ga rustig alles af doen, ruim het op, ze krijgt een handje/scheppie biks, een knuffel en we wandelen terug naar stal.

Alleen als ze echt bezweet is geweest, dan gaat wel even de slang er overheen en mag ze daarna lekker even rollen (al mag ze dat meestal wel na 't rijden trouwens zolang de bak vrij is).

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:14

Leuk topic!

Ik krab altijd zijn hoeven uit na het rijden. Als hij flink gezweet heeft dan spuit ik hem af, borstel ik hem of ik laat hem rollen (en daarna nog een borstel eroverheen). Na het rijden krijgt hij altijd nog wat haver, of een snoepje.

xxxvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:18

altijd, borstel eroverheen. Hoeven en evt. benen afspuiten, omdat het zand van debak aan de hoeven blijft plakken, dus even met een borsteltje het zand eraf halen. Dan hoefvet eroverheen. Verder ook nog met een nat washandje (gewoon vochtig niet dat het water er nog vanaf druipt) het zweet van het hoofd wassen en eventueel ook waar de singel had gezeten (vooral 's zomers). En dan nog even met een natsponsje het hoofdstel schoonmaken. Dus de naverzorging zit wel goed bij ons :)