‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:27

Paddenpad schreef:
Gipsy wat voor sportpaarden heb jij dan en wat lopen ze en hoevaak ga je op wedstrijd?

Nope ik ben geen wedstrijdruiter, sportpaarden zoals jij wsl bedoelt zijn het niet, hoewel ik wel voorbeelden van wat jij bedoelt ken die buiten gehouden werden, maar verwacht wel meer van ze dan alleen iedere dag een staprondje van een half uur.

Daarom zei ik al heel voorzichtig sportieve prestaties ipv sportpaarden. :+
Of mag ik nu niet meer meepraten? :7

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:30

Waves schreef:
maikeltje schreef:
Precies en ik heb bv 1 paard en 2 pony's lopen en die hebben alledrie ander voer in een andere samenstelling. Dat wordt een beetje ingewikkeld voor een krachtvoerstation.

En sowieso met het voeren. En als ik gereden heb op mijn (sport) paard dan staat ze ook even op stal met een zweetdeken op te drogen en een hapje te eten voor ze weer naar buiten gaat in de groep.

Hoewel ze eigenlijk het meeste van de tijd bij elkaar staan op de wei of in de rijbak, wil ik ze allemaal apart van elkaar kunnen voeren/verzorgen indien nodig.

Een krachtvoerstation werkt op chip met daarin precies de juiste samenstelling voor jouw paard. Als jouw paard in het station loopt dan komt zijn voer eruit rollen, alleen voor hem.
Zweetdeken is grote onzin, paard heeft een vacht die zelf al als een zweetdeken werkt. Een beetje rond kunnen wandelen en rollen is veel beter voor de spieren dan stilzetten op stal met een dekentje. Indien nodig kan je natuurlijk altijd een paard apart zetten. Maar waarom het nodig zou zijn?

Toch is het niet handig, want er moeten nog wat poedertje en of medicijn bij, en elke keer doorgeven vandaag minder en morgen meer enz. is niet te doen. Nee ik blijf erbij dat het beter is om zelf klaar te maken en het te geven in eigen box.

Niet overal is een samenstelling van de kudde stabiel, er verhuizen steeds paarden van stal naar stal en dan veranderd de groep constant (pensionklanten).

Tenzij het jouw paarden zijn dan is dat haalbaar.

En je krijgt er paardplakkers van ook, als ze niet leren af n toe in eigen box te gaan en of dat je ermee wilt rijden buiten of wat dan ook.

Bijv. als de paarden naar de stallen gebracht worden en er ff een kort moment 1 paard achterblijft tot het aan de beurt is, nou die wordt juist helemaal dol, omdat het niet zonder andere paarden kan en niet alleen gelaten kan en wil worden, zulke paarden vind ik erg lastig.

Mijn paard is sociaal maar vind t ook prima om ff alleen achter te blijven, die blijft rustig wachten tot ik hem ook op kom halen nadat de anderen binnen is gezet of wat dan ook en ik kan met hem overal naartoe rijden in mijn eentje of samen met anderen en dan kan ik altijd bij de groep wegrijden naar een andere kant op, dit alles geen probleem, het is geen plakker.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-04-12 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:31

Gypsy schreef:
Paddenpad schreef:
Gipsy wat voor sportpaarden heb jij dan en wat lopen ze en hoevaak ga je op wedstrijd?

Nope ik ben geen wedstrijdruiter, sportpaarden zoals jij wsl bedoelt zijn het niet, hoewel ik wel voorbeelden van wat jij bedoelt ken die buiten gehouden werden, maar verwacht wel meer van ze dan alleen iedere dag een staprondje van een half uur.

Daarom zei ik al heel voorzichtig sportieve prestaties ipv sportpaarden. :+
Of mag ik nu niet meer meepraten? :7

Van mij mag iedereen meepraten,maar zoals in vele topics gaat het weer helemaal offtopic omdat er aan de essentie van de vraagstelling voorbij gegaan wordt en dan haak ik zelf meestal af omdat het dan een welles nietes topic wordt en niet interessant voor mij,dus praat lekker verder,veel plezier! :evaw:

Ragdollcat

Re: ‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:38

Dit soort stallen zijn reuzehandig voor de opfok en voor de eigenaren die geen tijd hebben om elke dag te komen, zo hebben de paarden altijd wat te doen en komen niets te kort en is lekker buiten bezig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:41

ik ben wedstrijdruiter, maar zie mijn paard niet als sportpaard :+ al moet ik langzaamaan toch bekennen dat ze dat wel is. We trainen 2-3x/week dressuurmatig en nog 2x galopwerk met de renpaarden mee (zowel rustig als snel) en soms nog een buitenrit.
ze stond vorig jaar bij een ander renpaard op de weide dat in dat seizoen 1x gewonnen, 2x top 5 en 1x teruggetrokken is, na het slecht uitkomen op een hindernis. Samen hielden ze hun eigen koers op de weide en toch had dit geen nadelige invloed op de prestaties in tegendeel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:48

russel schreef:
ikke schreef:
HET probleem is niet de groepsstalling, maar de onkundigheid van de eigenaar om te herkennen of het paard wel uit de voeten kan met die groepsstalling.

Wij hebben een paard in de groepsstalling staan en het blijkt dat ze daar niet tegen opgewassen is.
Vergeet niet dat met name de "sportpaarden" dusdanig zijn doorgefokt op eigenschappen die niet meer matchen met de eisen die je aan een paard moet stellen dat 24/7 buiten woont, dat ze het gewoon fysiek niet meer opbrengen om in de winter 24/7 buiten te wonen, zelfs niet met een schuilstal en een dekenbeleid.
Je kunt wel een schuilstal zetten, maar er is geen enkele garantie dat ze daar ook daadwerkelijk in gaan staan! Zeker de paarden die lager in rang staan, zijn de eersten die NIET in de schuilstal gaan staan, domweg omdat ze dan "opgesloten" zijn en niet meer zeker zijn dat ze zonder schade kunnen vluchten voor de "leider" (die meestal geen leider is, maar een stuk onbenul met te grote bek).

Yes! En zo is het maar net....

Hier eentje die het eigenlijk maar net aankan om zonder deken de winter door te komen, laat staan ook nog buiten te moeten wonen, de anderen kunnen het makkelijk

Ik zou bij het gros hier dus ook absoluut NIET in pension willen staan! De kortzichtigheid druipt er vanaf, zowel van de ene als de andere kant.

Mijn lesgeefmens heeft nog een wereld te ontginnen met haar lijfspreuk: it all depends.......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:58

Paddenpad schreef:
Van mij mag iedereen meepraten,maar zoals in vele topics gaat het weer helemaal offtopic omdat er aan de essentie van de vraagstelling voorbij gegaan wordt en dan haak ik zelf meestal af omdat het dan een welles nietes topic wordt en niet interessant voor mij,dus praat lekker verder,veel plezier! :evaw:

Er zijn hier toch wel meer mensen die reageren, daar zitten ook mensen bij die hun paarden buiten hebben en wél fanatiek wedstrijden rijden.
Wat is je probleem nu eigenlijk?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:14

anneliesdj schreef:
Paddenpad schreef:

Er zijn hier toch wel meer mensen die reageren, daar zitten ook mensen bij die hun paarden buiten hebben en wél fanatiek wedstrijden rijden.
Wat is je probleem nu eigenlijk?

Kijk dit is er één van,te :o? en niet interessant genoeg voor mij en reageert daardoor zo omdat ze de aandacht niet krijgt die ze van me nodig heeft! := :evaw:

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:38

:roll:

Get a life. _O- _O-

Het lijkt erop dat sommige bokkers het heel erg zwart-wit zien. Maar vergeten we niet dat er ook nog een heel groot grijs gebied zit tussen 24/7 op stal en wedstrijden rijden en de HIT?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:53

Dat vind ik ook maikeltje.

Mijn paarden staan van 9:00 tot 21:00 buiten op de weide. Ja dus ook de helft van de tijd op stal.
Ik ben tegen de hele dag op stal maar 24/7 buiten is ook niet zaligmakend.

Die hit stallen zo kriebellig.
1 altijd met meerdere gestaan valt vreemde paarden aan. Ik denk uit angst en onzekerheid.
Kent hij ze na een paar maanden zijn er geen problemen meer. Is hij juist laag in rang. Een wisselende groep kan dus niet. Daarom staat hij dus buiten met mijn andere eigen paard en ook daarnaast op stal.

Dan heb ik er een die af en toe rust wil.
Een grote groep op klein oppervlak maakt hem nerveus.
Hij heeft jaren in een groep gestaan en dachten dat dit zijn karakter was. Tot hij kleiner kwam te staan.
Dan heb ik nog een dominante. De andere ontwijken hem. Doen ze dat niet haalt hij hard uit.
Dus plaats vereist. Heeft hij voer versterkt dit.
Op stal heeft hij geen voernijd ook al ziet hij zijn buurman.
Hij heeft veel minder voer nodig dan bovenstaande. Minder gras. Staat daarom ook weer bij een ander paard die minder gras nodig heeft.
Die ik als enige van dat stel nog wel in een hit goed zou kunnen gaan.

Dus laat ik het mooi zo houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:54

Paddenpad schreef:
Kijk dit is er één van,te :o? en niet interessant genoeg voor mij en reageert daardoor zo omdat ze de aandacht niet krijgt die ze van me nodig heeft! := :evaw:

O wacht, ik ben zo blond dat ik niet doorhad dat dit topic om jou draait en dat je niet mag reageren tenzij je een paard in het Z of hoger hebt lopen :7

Vertel dan eens watvoor hoog in het bloed staande slachtmachine's jij hebt en wat lopen ze? <<)
(je bent het Z toch al wel voorbij hoop ik?)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:57

Gini schreef:
Ik wil mijn paarden niet in een groepsstalling om twee grote redenen, waarvan één het paard betreft en de ander mezelf.
1. Veel paarden op een relatief kleine ruimte. Eigenlijk zou ik hier al genoeg mee gezegd moeten hebben. En dan maakt het niet uit of de kleine ruimte een stal, paddock of wei is. Verder ben ik ervan overtuigd dat een paard een "eigen momentje" echt wel kan appreciëren. Even alleen zijn, even afzonderen, even rust, even pfffffff doen. In een wei kan dit, in een individuele stal kan dit. In een groepsstal waar de paarden op continu op elkaars lip staan, kan dat niet. Ook wil ik dat mijn paard rustig kan eten, voldoende hooi binnenkrijgt en kan slapen zonder gestoord te worden.
2. De tweede reden heeft betrekking tot mezelf. Ikzelf wil niet een kleine ruimte met meerdere paarden betreden om ergens mijn paard ertussenuit te vissen. Ik zou mij daar niet veilig voelen.

Mijn paard staat 's nachts op stal omwille van veiligheid en gemoedsrust.

ik zou mijn paard ook niet in een groep op een beperkte ruimte zetten, een goede stalling bied voldoende ruimte, is die ruimte er niet, dan is het geen goede stalling, of het nu groep of individuele stalling is .

even algemeen, apart bijvoeren is ook met groepshuisvesting gewoon mogelijk...men neme een paard, plukt het uit de groep, voert het bij en mikt het weer in de groep...zadelen etc etc etc , allemaal dingen waarvoor je je paard uit de groep vist en ergens anders doet, als ik mijn paard in een box heb staan poets en zadel ik hem/haar daar ook niet.
dus waarom zou je dat wel in een groep doen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:06

Wel appart... Als je dus merkt dat je paard niet lekker in zijn vel zit wanneer hij 24/7 buiten in een te grote groep op een te kleine ruimte zit, dan is de oplossing om het dier dan maar helemaal afgezondert op een nog kleinere ruimte te proppen. (Even heel zwart wit geschetst, don't shoot me...)

Mijn paard zou het dan ook niet redden. Maar nog geen reden om haar op stal te zetten voor haar rust. Nee, we zorgen gewoon dat ze voldoende ruimte hebben met z'n allen, dan hebben ze OOK rust. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:01

Moderatoropmerking:
Hierbij het dringende verzoek om met respect voor je medegebruiker van Bokt en met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 08:50

Paddenpad schreef:
Veel paarden en pony's zijn een stuk gelukkiger wanneer ze savonds in hun eigen stalletje staan,net als dat honden het heerlijk vinden om savonds/snachts in hun benche te liggen ook al staat het deurtje open en kunnen ze eruit wanneer ze zelf willen.

Mag ik nu aannemen dat de paarden bij jouw 's nachts in hun eigen stal blijven als alle deuren open zijn?

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 09:00

Gypsy schreef:
Wel appart... Als je dus merkt dat je paard niet lekker in zijn vel zit wanneer hij 24/7 buiten in een te grote groep op een te kleine ruimte zit, dan is de oplossing om het dier dan maar helemaal afgezondert op een nog kleinere ruimte te proppen. (Even heel zwart wit geschetst, don't shoot me...)

Mijn paard zou het dan ook niet redden. Maar nog geen reden om haar op stal te zetten voor haar rust. Nee, we zorgen gewoon dat ze voldoende ruimte hebben met z'n allen, dan hebben ze OOK rust. :)

Het zit er idd vaak in de ruimte gebrek, dit lees ik ook veel. Ik denk dat een groepsstalling met niet een te grote kudde, grote schuilstal, grote paddock en aansluitend een stuk weiland toch voor veel paarden zou moeten kunnen? Dat ze zelf kunnen bepalen wat ze de hele dag doen en hebben ze genoeg ruimte om rust te zoeken wanneer ze dat willen.

Met bovenstaande in gedachte zijn redenen om een paard niet zelf te laten kiezen, om een paard toch in een individuele stal te doen?
Iemand noemde al dat er ´s nacht minder toezicht is op de paarden en daardoor heeft men ze liever in een stal voor de veiligheid. Wat vinden jullie hiervan? Is er ook iets te bedenken om toch de veiligheid te waarborgen?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:03

Spookje schreef:
Paddenpad schreef:
Veel paarden en pony's zijn een stuk gelukkiger wanneer ze savonds in hun eigen stalletje staan,net als dat honden het heerlijk vinden om savonds/snachts in hun benche te liggen ook al staat het deurtje open en kunnen ze eruit wanneer ze zelf willen.

Mag ik nu aannemen dat de paarden bij jouw 's nachts in hun eigen stal blijven als alle deuren open zijn?

_/-\o_

Daarbij, een hond zou in het wild ook een slaapplaats voor de nacht opzoeken, een paard zou in het wild juist op een open ruimte blijven voor het overzicht en heeft helemaal geen dag-nachtritme en een hond wel. Vergelijking hond - paard gaat dus totaal niet op. Zijn 2 compleet verschillende wezens met verschillende behoeftes.
Dus om te zeggen dat een paard het fijn vind om voor de nacht in zn stalletje te kruipen :n nee, ze zijn er hooguit aan gewend, maar zet je staldeur maar eens open idd ;) net als bij je honden. Kijken hoelang ze blijven staan als het hooi eenmaal op is ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:32

Eliine schreef:
Spookje schreef:

_/-\o_

Daarbij, een hond zou in het wild ook een slaapplaats voor de nacht opzoeken, een paard zou in het wild juist op een open ruimte blijven voor het overzicht en heeft helemaal geen dag-nachtritme en een hond wel. Vergelijking hond - paard gaat dus totaal niet op. Zijn 2 compleet verschillende wezens met verschillende behoeftes.
Dus om te zeggen dat een paard het fijn vind om voor de nacht in zn stalletje te kruipen :n nee, ze zijn er hooguit aan gewend, maar zet je staldeur maar eens open idd ;) net als bij je honden. Kijken hoelang ze blijven staan als het hooi eenmaal op is ;)

Yep, mijn paard blijft in z'n stal, met de deur open en niet omdat ie dat geleerd heeft, maar omdat ie dan rustig in z'n hoekje kan staan en pitten. Hij heeft helemaal niks met 24/7 buiten, heeft een bloedhekel aan regen en heeft verder zeer weinig binding met de groep waar ie in staat.
Hij woont al vier jaar in deze groep en pas deze winter heb ik gezien dat hij serieus wat interactie had met andere paarden uit de groep!

Zoals ik al eerder schreef; je kunt de hedendaagse, doorgefokte sportpaarden niet klakkeloos vergelijken met de natuurpaarden die we zo graag als "vergelijking" opvoeren!!
Blijkbaar kost het ondanks dat gegeven nog steeds erg veel moeite voor de meeste mensen om het paard als een individu te zien, met algemene EN specifieke behoeftes, al dan niet ontstaan uit gewenning.
Paarden leven met de dag en doen het met wat ze voorgeschoteld krijgen. Het zijn oppertunisten, die niet eens weet hebben van "hoe het eigenlijk hoort"

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:38

Dat is hier toch niet het geval, hier staan ze nu met z'n drieën samen en hebben echt een kudde, waarin gewaakt wordt *op de vlakte* en ook heerlijk geluierd wordt. Twee van mijn drie paarden had ik nooit uitgebreid buiten zien liggen in de tijd dat ze op pension alleen overdag/met z'n tweeën 's nachts buiten liggen. Ik denk dat mijn paarden het toch wel heel snel opgepakt hebben om zo te leven en ze doen het prima zo. Nogmaals; mijn paarden en mijn situatie met veel ruimte.
Persoonlijk zou ik het echt niet meer anders willen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:41

Verder denk ik dat een paard in wezen een paard is en een paard blijft ondankst het gebruiksdoel, natuurlijk zijn er uitzonderingen die zover van hun wezen afgekomen zijn (met dank aan de mens) dat ze het zwaar zullen hebben bij een natuurlijke manier van houden, maar een goed samengestelde kudde/kudde die de tijd en de ruimte heeft, geniet mijn voorkeur.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:44

Nou moet ik zeggen dat die van mij ook gewoon hun schuilstal induiken hoor wanneer ze daar zin in hebben. Dat bedoel ik ook helemaal niet, dat paarden nooit op stal willen staan (of het nou een fjord of een GP paard is). Maar de vergelijking, hond ligt snachts graag in het mandje, en paard ook, dat gaat gewoon niet op, en daar doelde ik op in mijn vorige post. Het feit dat mijn paarden kunnen gaan en staan waar ze willen, wanneer ze willen dat heeft zoveel rust gebracht in die koppies. En ja, ze gaan rustig een halve nacht in de stal staan als ze daar zin in hebben (of midden op de dag, of als de zon schijnt, of als het er gewoon gezellig is), maar ze kunnen er ook uit wanneer ze willen, en even lekker een sprintje trekken of in het zand rollen. Ik noem maar wat. En dat heeft een groepsstalling of buitenstalling maar hoe je het noemen wilt wel al groot voordeel. Paarden kunnen zelf hun ritme bepalen en zelf bepalen wat ze willen doen. En nee ook dit zal niet voor elk paard werken, voor elke regel een uitzondering, maar klakkeloos aannemen dat je paard het fijn vindt op stal omdat je honden ook zo graag in hun bench liggen is wel erg kortzichtig.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:51

Jeetje wat doen sommige mensen moeilijk... Ik zal de situatie bij ons even schetsen waar mijn paard staat. (aan huis).

4 stallen met loopgang erachter, mét deuren zodat je je paard even op stal kan zetten en met voeren wel zo prettig. Maar verder staan de deuren áltijd open, kunnen ze dus binnen en buiten staan wanneer ze willen. Word op meerdere plekken hooi gegeven en klappen worden eigenlijk nooit uitgedeeld omdat de groepen rustig aan elkaar kunnen wennen en niet ineens een paard erbij gegooid word.
Paarden zijn rustiger, geconcentreerder en braver met rijden als ze lekker buiten staan. Waterdichte deken op en ook sportpaarden staan hier bij ons (van B tot Z niveau) gewoon 's winters dag en nacht buiten.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, paarden die afentoe graag op stal staan en niet in de regen willen staan. Maar als er dus 4 stallen openstaan, kúnnen ze ook naar binnen wanneer ze willen. Daar hoef je je dan als baasje zijnde niet meer mee te bemoeien.

Met alleen een schuilstal zou ik ook niet ideaal vinden, maar onze oplossing wel, ik wil niet anders meer.
Waarom je paard verplichten op stal te staan? Voor je eigen gevoel? Of vind je paard het echt zo geweldig op stal? Of heeft hij zich maar gewoon overgegeven.

Ik vind het belangrijk dat er een leuke kudde, voldoende ruimte, voldoende vermaak en schuilmogelijkheid aanwezig is. Dat de paarden lekker kunnen doen waar zij zelf zin in hebben en niet worden opgesloten in een box van 3 x 3.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 09:51

ikke schreef:
Zoals ik al eerder schreef; je kunt de hedendaagse, doorgefokte sportpaarden niet klakkeloos vergelijken met de natuurpaarden die we zo graag als "vergelijking" opvoeren!!
Blijkbaar kost het ondanks dat gegeven nog steeds erg veel moeite voor de meeste mensen om het paard als een individu te zien, met algemene EN specifieke behoeftes, al dan niet ontstaan uit gewenning.
Paarden leven met de dag en doen het met wat ze voorgeschoteld krijgen. Het zijn oppertunisten, die niet eens weet hebben van "hoe het eigenlijk hoort"

Wie vergelijkt er met natuurpaarden? Ik vergelijk niet, maar ik kijk wel naar de basis behoefte van een paard (natuurpaard/sportpaard zijn toch nog steeds allebei paarden).
Als je naar de basisbehoeften kijkt dan weet je ook dat een paard niet is gemaakt om uren lang stil te staan. Een paard is gebouwd om veel te lopen en in beweging te zijn. Ook zoals Eline aangeeft heeft een paard niet een dag-nachtritme zoals wij of honden dat hebben. Is het dan wel juist dat wij voor onze paarden bepalen wanneer ze nu wel uren stil moeten staan en wanneer ze mogen lopen? Is het niet gewoon makkelijker om dat aan het paard zelf over te laten?

Nog even terugkomend op de vergelijking met de natuurpaarden. Dan zou ik mijn paard in een natuurgebied moeten gooien en niet mega grote schuilstallen bouwen, grote gedraineerde paddock en een stuk afgezet weiland. Juist omdat ik ook begrijp dat de sportpaarden van tegenwoordig zijn doorgefokt probeer je zoveel mogelijk van de basisbehoeftes van een paard in hun huisvesting te krijgen. Waarom zouden wij daar niet allemaal naar willen streven?

Even offtopic: Avaluna gefeliciteerd! :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:22

Jeetje Ikke, we zijn het een keer niet eens. :oo

Hoe doorgefokt het moderne "sportpaard" ook mag zijn, het is en het blijft... Een paard.
En laten miljoenen jaren aan evolutie nou bepaald hebben dat paarden over de vlaktes rond horen te lopen, op zoek naar eten en drinken, waakzaam voor roofdieren, als een kudde.

Dat heeft het paard een par fantastische eigenschappen opgelevert, maar imo ook nadelen. Het lichaam is er zo op gebouwd om de hele dag in beweging te zijn, dat wanneer dat niet zo is, je in de problemen raakt.
De geest is zo ingesteld om als een kudde te overleven, dat sommige dieren gewoon gek worden in zo'n individuele stalling. Gek zeg je, hoe bedoel je? Nou een paard dat staat te weven etc. dat noem ik gek geworden van ellende.

Ponylief stond ooit ook hele dagen op stal. Ergens helemaal appart, omdat ze iedereen, mensen en paarden, aan wou vallen vanuit haar box. Zo jeetje gelukkig staat ze appart in een box en niet in een kudde zeg je?
Sinds het dier de kans heeft om echt contact met andere paarden te maken, en echt in een kudde te leven, met voldoende ruimte etc. is het gewoon een lief en sociaal paard, niks mis mee. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:35

Sonja_vR schreef:
Gini schreef:
Ik wil mijn paarden niet in een groepsstalling om twee grote redenen, waarvan één het paard betreft en de ander mezelf.
1. Veel paarden op een relatief kleine ruimte. Eigenlijk zou ik hier al genoeg mee gezegd moeten hebben. En dan maakt het niet uit of de kleine ruimte een stal, paddock of wei is. Verder ben ik ervan overtuigd dat een paard een "eigen momentje" echt wel kan appreciëren. Even alleen zijn, even afzonderen, even rust, even pfffffff doen. In een wei kan dit, in een individuele stal kan dit. In een groepsstal waar de paarden op continu op elkaars lip staan, kan dat niet. Ook wil ik dat mijn paard rustig kan eten, voldoende hooi binnenkrijgt en kan slapen zonder gestoord te worden.
2. De tweede reden heeft betrekking tot mezelf. Ikzelf wil niet een kleine ruimte met meerdere paarden betreden om ergens mijn paard ertussenuit te vissen. Ik zou mij daar niet veilig voelen.

Mijn paard staat 's nachts op stal omwille van veiligheid en gemoedsrust.

ik zou mijn paard ook niet in een groep op een beperkte ruimte zetten, een goede stalling bied voldoende ruimte, is die ruimte er niet, dan is het geen goede stalling, of het nu groep of individuele stalling is .

even algemeen, apart bijvoeren is ook met groepshuisvesting gewoon mogelijk...men neme een paard, plukt het uit de groep, voert het bij en mikt het weer in de groep...zadelen etc etc etc , allemaal dingen waarvoor je je paard uit de groep vist en ergens anders doet, als ik mijn paard in een box heb staan poets en zadel ik hem/haar daar ook niet.
dus waarom zou je dat wel in een groep doen?

Dat vissen, dat is hetgene dat ik niet wil doen. Ik wil gewoon rustig mijn paard uit de stal kunnen halen, zonder eerst andere paarden te moeten wegjagen, terugduwen etc etc.

Vandaag heb ik mijn paard bijna uit de stal moeten sleuren. Staldeur open en maar roepen en ze wilde niet. Eten in de voerbak was op, hooi lag buiten, maar ze kwam niet. Moest halster gaan halen om haar eruit te krijgen. Felle wind vandaag, daar is ze niet zo voor, maarja, ik wil haar toch buiten hebben.
Nu weet ik dat dit mijn paard is en ga ik dit zeker niet veralgemenen, zeer zeker niet. Maar omgekeerd, zeggen dat alle paarden beren zijn die echt wel tegen een stootje kunnen is ook niet correct. En ja, dan kies ik voor een stallingswijze waar mijn paard het gelukkigst mee is, en niet wat het meest bokt-verantwoord is. ;) En dat is overdag buiten en 's nachts op stal.