Gini schreef:Ik wil mijn paarden niet in een groepsstalling om twee grote redenen, waarvan één het paard betreft en de ander mezelf.
1. Veel paarden op een relatief kleine ruimte. Eigenlijk zou ik hier al genoeg mee gezegd moeten hebben. En dan maakt het niet uit of de kleine ruimte een stal, paddock of wei is. Verder ben ik ervan overtuigd dat een paard een "eigen momentje" echt wel kan appreciëren. Even alleen zijn, even afzonderen, even rust, even pfffffff doen. In een wei kan dit, in een individuele stal kan dit. In een groepsstal waar de paarden op continu op elkaars lip staan, kan dat niet. Ook wil ik dat mijn paard rustig kan eten, voldoende hooi binnenkrijgt en kan slapen zonder gestoord te worden.
2. De tweede reden heeft betrekking tot mezelf. Ikzelf wil niet een kleine ruimte met meerdere paarden betreden om ergens mijn paard ertussenuit te vissen. Ik zou mij daar niet veilig voelen.
Mijn paard staat 's nachts op stal omwille van veiligheid en gemoedsrust.
ik zou mijn paard ook niet in een groep op een beperkte ruimte zetten, een goede stalling bied voldoende ruimte, is die ruimte er niet, dan is het geen goede stalling, of het nu groep of individuele stalling is .
even algemeen, apart bijvoeren is ook met groepshuisvesting gewoon mogelijk...men neme een paard, plukt het uit de groep, voert het bij en mikt het weer in de groep...zadelen etc etc etc , allemaal dingen waarvoor je je paard uit de groep vist en ergens anders doet, als ik mijn paard in een box heb staan poets en zadel ik hem/haar daar ook niet.
dus waarom zou je dat wel in een groep doen?