Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Rowan naar de hit-actief! Lees onze ervaringen hier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:21

Ja alles gaat goed, geen bijtwondjes :D

Hij is lekker zelf in de stations aan het eten, alleen het krachtvoerstation heeft ie de laatste dagen niet gegeten. Geeft niet, hij krijgt toch maar 0,5kg voor de 'leuk'. Daar is af en toe wat gerommel dus misschien vind ie het spannend met de andere paarden.

Hij loopt nog steeds met z'n maatje Kadir. Toen ik aankwam vanmiddag lagen ze samen te slapen in het zonnetje, ik Rowan halen, Kadir natuurlijk mee naar voren. Rowan teruggezet, stond Kadir daar te wachten op Ro. Vervolgens gingen ze samen naar het hooistation, waren er toevallig 2 naast elkaar leeg, dus Kadir en Rowan zij aan zij de hooistations in. Tortelduifjes :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:21

Arabesk, dat is wel een leuk idee ja, ik ga 'ns kijken of ik een leuk stukje kan schrijven :D

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:41

Aah lief! Echte liefde dus :+ Wel leuk dat hij het blijkbaar naar zijn zin heeft!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 00:04

Ik ga er wel vanuit dat dit niet geschikt is voor zogende merrie's? :) Lijkt me een leuk concept maar heb het idee dat het nog te veel in zijn kinderschoenen staat :) Ik vind het ruwvoer eten net geschikt voor Rowan, maar moest het eten wat verder zijn weggegeten ging hij niet groot genoeg zijn om zich uit te strekken om eraan te raken. Verder is 28 paarden heel veel, in de natuur zijn de kudde's ook verre van zo groot. Ik zou dus, moest ik de staleigenaar zijn geweest, voor 2 delen van 14 paarden hebben gekozen :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 00:08

Oeh leuk, ik vind HIT-actief echt een goed concept, erg leuk om het gehele proces eens vanuit het paard/de eigenaar te lezen. Ik ga jullie even blijven volgen :)

Wat fijn dat Rowan het zo goed lijkt te doen +:)+

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 06:30

Wat een gave stalling! En echt een nette prijs zeg!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:15

Nu vraag ik mij af..waarom een hit actief stal? Als ik langs de stallen hier in de buurt rij,zie ik altijd de paarden lusteloos voor zich uitstaren op een stuk zand. Of ze rossen elkaar af om een plukkie hooi. Als bij ons de paarden s'morgens naar de wei gaan zijn ze dolenthousiast en gaan al galloperend en bokkend de wei in. Na 8 uur hebben ze de buik vol en gaan ook vrijwillig weer naar stal. Ik vind persoonlijk deze paarden er blijer uitzien als de paarden in een hit actief stal. Ik weet nog dat er een interview was met Dhr Stein van stal Mansour i.v.m rhinovirus. Een vriendin van mij (die overigens niks met paarden heeft) vroeg of al die paarden ziek waren,want ze stonden er zo zielig bij..Begrijp me nioet verkeerd,het is geen aanval. Maar ik zou graag willen weten waarom dit zoveel beter voor een paard moet zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 08:18

Mimp3, ik zie het heel anders hoor :) Lusteloos voor zich uitstaren is mijn inziens omdat ze niks anders te doen hebben. Daar zit wel een verschil in met een hit-actief, waar paarden veel meer gestimuleerd worden om te lopen. Afrossen om een pluk hooi is in de hit-actief dus praktisch niet mogelijk (door de voerstations) en heb het ook nog nooit gezien.

De reden waarvoor ik voor een hit heb gekozen is dat m'n pony de hele dag de keuze heeft of ie gaat eten, slapen, spelen, lopen, rennen, slapen etc. Het enige waar ie niet voor kiest is dat ie naar een uur of 3/4 het land weer uit moet. Maar na 2 zomers m'n paard 24/7 op het land is dat voor mijn geen optie meer, omdat 'ie buitenproportioneel dik wordt :+

Daarbij krijg ik buikpijn als ik paarden op stal zie, ook als ze overdag 8u op het land staan. Ook geen aanval hoor, want het is uiteraard ieders eigen keus, maar de dieren staan daar maar te staan, sommige staan uren stoïcijns voor zich uit te staren, geen eten, geen sociaal contact, geen beweging, gefixeerd op elk geluidje van de voerwagen/kruiwagen omdat ze dan voer krijgen. Sommige dieren lijken wel catatonisch. Natuurlijk zijn ze dan blij als ze het land op gaan, en uit stal gehaald worden, dus ervaar jij de dieren als blije dieren, maar dat zijn maar een paar momenten dat ie blij is.

DeMolenhoek, ik weet dat er wel veulens in hebben gestaan, maar zogende merries lijkt me geen succes. De kudde is inderdaad groot, die zou ik zelf ook liever kleiner zien, maargoed, ik heb niet het idee dat Rowan daar last van ondervind. In de natuur staan ook geen ruinen ;) Het hooistation wordt meerdere malen per dag opgestrooid, bovendien ligt er gewoon hooi tot de bodem dus hij heeft eigenlijk altijd wel hooi. Misschien is dat niet goed zichtbaar op de foto.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:45

mimp3 schreef:
Nu vraag ik mij af..waarom een hit actief stal? Als ik langs de stallen hier in de buurt rij,zie ik altijd de paarden lusteloos voor zich uitstaren op een stuk zand. Of ze rossen elkaar af om een plukkie hooi. Als bij ons de paarden s'morgens naar de wei gaan zijn ze dolenthousiast en gaan al galloperend en bokkend de wei in. Na 8 uur hebben ze de buik vol en gaan ook vrijwillig weer naar stal. Ik vind persoonlijk deze paarden er blijer uitzien als de paarden in een hit actief stal. Ik weet nog dat er een interview was met Dhr Stein van stal Mansour i.v.m rhinovirus. Een vriendin van mij (die overigens niks met paarden heeft) vroeg of al die paarden ziek waren,want ze stonden er zo zielig bij..Begrijp me nioet verkeerd,het is geen aanval. Maar ik zou graag willen weten waarom dit zoveel beter voor een paard moet zijn.

Nimp, hier ook vier hele blije paarden hoor :D

Bijkomend voordeel voor mij is dat wij weinig ruimte hebben maar de paarden zijn daar niet de dupe van, ieder paard krijgt gedoseerd eten (de haflinger eet zich snel te dik in een weiland) en ze blijven de hele dag door in beweging, meer dan in een weiland. Ik kan werkelijk geen reden bedenken waarom ze 's-nachts op stal zouden moeten.
Ook in de winter zijn ze altijd buiten, tenzij ze er zelf voor kiezen om in de schuilstal te staan, maar dat doen ze vooral in de zomer om voor de knutten te schuilen.
Kan jij je weiland de hele winter door gebruiken?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer zielige foto's in mijn profiel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:12

Ik vind de HIT an sich een mooi iets.

Heb zelf ergens gestaan waar ook een HIT was en daar,helaas,ook minder goede dingen gezien...
Paarden die ontzettend veel ruzie maakten rondom de voerstations.
Een korte eettijd voor hooi..
Geen of nauwelijks weidegang.
Een veel te grote groep paarden.

Als ik ergens een HIT zou vinden met een kleine groep,afwisselende bodembedekking(zand en weide),genoeg plek en rust voor de voerstations en ruime voertijden zou ik het best overwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:09

Dark: Was het dan niet zo dat ze een poging hadden gedaan tot het bouwen van een HIT, maar hier dan eigenlijk de plaats niet voor hadden zodat veel paarden gewoon gefrustreerd werden?

Mijn vraag was puur omdat ik ook interesse had om zoiets te zetten, maar aangezien ik met fokmerrie's zit zal dit geen succes zijn :) Ik heb het idee dat, omdat het dagelijks meerdere keren wordt bijgevuld, een HIT toch ook nog redelijk arbeidsintensief is? Of zie ik dit verkeerd.

Nu ik er over nadenk, met mijn ervaring in een pensionstal... Tegen dat alle 30 paarden buiten staan, de stallen zijn gemest, ze eten hebben en terug binnen staan ben je ook een goede 6 uur bezig... Dus dat is waarschijnlijk het voordeel...

Nu, ik wacht met HIT systemen nog af en ik ga zien hoe ze verder evolueren :D Mijn paarden staan nu al 24 op 24 buiten. Waarvan er 1 er ook bijna altijd bijstaat alsof hij van dag tot dag leeft en lusteloos is, maar ach... Hij is in de 20, en een beetje op zijn eigen, dus die staat meestal te mopperen als hij van het gras af gaat en voordroog krijgt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:14

Die HIT is er al wel lang(jaren?),verder ook wel mooi om te zien,redelijk aan de maat maar ik werd er toch niet vrolijk van als ik het zag...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:12

Mijn paarden staan nu drie jaar in de Hit, maar het voerstation is echt niet interessant meer hoor. De tijd dat ze daar bij elkaar op hun beurt stonden te wachten is allang voorbij. Nu weten ze precies wanneer ze aan de beurt zijn. Het station is vaak leeg. Nu ook als ik naar buiten kijk.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:55

Sammyoo; ik denk wel dat je jouw Hit niet echt kan vergelijken met de commerciele hit-aktiefstallen. Want bij jou is het heel kleinschalig en hebben ze erg veel ruimte met zn 4en. Ook heb jij altijd een vaste kudde. In de commerciele hit-stallen (in NL) staan toch al gauw zo'n 30 paarden op een in verhouding kleinere oppervlakte en er komen ook af en toe nieuwe groepjes paarden bij. Daardoor krijg je sneller opstootjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:59

Tsja,de HIT waar ik het over heb was wel wat voller dan jouw HIT Sammyoo.
Juist voor wat kleinere groepjes vind ik het een super oplossing.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:07

Klopt wel wat jullie zeggen. Een stabiele groep is belangrijk voor de harmonie. Het is zeker niet geschikt voor 'stalhoppers'.
Ik vind het wel goed hoe ze het bij de stal van Nelleke doen. De nieuwe paarden eerst aan elkaar laten wennen en daarna samen in de groep introduceren. Toch denk ik ook dat het mogelijk moet zijn om in zo'n grote Hit een of meer voerstations uitsluitend te gebruiken voor paarden die lager in de rangorde staan. Dat zal je heus wel zo in de computer aan kunnen passen. Dat zou meer rust kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:25

Dat denk ik ook hoor...
Overigens werden op de HIT wel nieuwe paardjes eerst even apart gehouden zodat ze aan het principe konden wennen van een voerstation..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:29

Ja, om het financieel rendabel te maken, stoppen ze veel paarden op relatief klein oppervlak.
En dan is het vanwege de totale loopruimte juist beter om die hele grote groep het totale oppervlak te geven, zodat je tenminste de ruimte nog een beetje leuk in kunt delen en het wat interessanter kunt maken. Terwijl je bij pension misschien wel beter meerdere wat kleinere groepen zou kunnen maken zodat je kunt kijken waar het paard het beste bij past qua groep, en eventueel kunt wisselen.
Ook is een combinatie met weidegang 's zomers wel zo diervriendelijk!

Het zou niet zo moeten zijn dat de actiefstal in plaats van de weidegang is, maar het zou een oplossing kunnen zijn voor de lange winterperiode dat de paarden anders alleen maar in een saaie kale paddock kunnen voor een paar uurtjes per dag en verder op stal staan!

En voor paarden die geen of weinig weidegang mogen, is het ook een mooie oplossing omdat die anders in de zomer ook alleen maar in zo'n kleine kale paddock staan.

In het geval van een actiefstal, hebben ze bij slecht weer ook overdag de mogelijkheid om te schuilen, dus problemen met zielige paarden in de regen in een hoekje van een natte paddock los je op...
En je voorkomt dat paarden, vanwege het zieligheidsgehalte, door stalhouder of eigenaar binnen worden gehouden bij slecht weer. De paarden kunnen immers zelf kiezen of ze buiten of binnen willen staan!

In de zomer is er, als ze zelf heen en weer kunnen lopen tussen weide en actiefstal, ook de mogelijkheid om te schuilen tegen de zon...
Mijn eigen pony stond vanmiddag om 14:00 dus weer in de stal, in de schaduw, terwijl de anderen nog gewoon in de wei liepen!
Straks wordt de weide gesloten omdat de anderen maar beperkt de wei op mogen, en zo ik mijn pony vanavond nog even apart de wei op kunnen laten, maar wanneer de weidetoegang direct aan de actiefstal zit en ook dmv de chip geregeld wordt met toegangssluis, dan kun je gewoon het aantal uren instellen en zou mijn pony op een ander moment zelf weer naar de wei kunnen lopen als de chip dat aangeeft!

Ik wil heel graag net als Sammyoo zo'n combi-voerstation en dan een kleine HIT-actief stal inrichten.
De basis hebben we nu bijna voor elkaar qua inloopstal, overkapping waar we eventueel het combi-station onder kunnen zetten, of we plaatsen hem ergens anders als we de overkapping als schuilruimte willen houden, deel bestrating deel zandpaddock en we zijn bezig met een rondlopend zandpad rond de kleine weide met extra hoekpaddocks waar we interessante dingen neer kunnen zetten (stro-ruif, likstenen, schuurpaal, dazenval :P, etc.) Dan wordt het uiteindelijk een kruising paddock paradise en bewegingsstal.

Maar goed, omdat het allemaal zo duur is, heb ik wel de keuze gemaakt eerst de infrastructuur in orde te maken en als dat naar de zin is, dan te kijken of we kunnen sparen voor een (individueel) geautomatiseerd voersysteem en eventuele andere luxe uitbreidingen.
En dat is voor maximaal 6 paarden/pony's, dus rendabel? Dat wordt het nooit met de noordelijke stalprijzen ;).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 20:46

Het systeem valt of staat wel bij het stalmanagement. Teveel paarden op een te kleine ruimte, te weinig voerstations (= geklooi bij de stations) en geen weidegang maakt niet direct het systeem zelf slecht, maar de manier waarop ermee wordt omgesprongen. Net zoals paarden op stal+paddock niet per definitie slecht is, maar ook afhankelijk is op welke manier daarmee wordt omgesprongen.

Jammer is alleen, dat er door slecht management, de naam 'hit-actief' gelijk een negatievere sfeer behapt, terwijl het systeem an sich natuurlijk heel fijn is. Jammer is dat daardoor mensen 'nooit hun paard in een hit-actief' zouden zetten. Ik moet zelf zeggen dat ik me daar ook schuldig aan heb gemaakt, ik wil niets of niemand afkraken, maar ik ben destijds ook in Arnhem geweest en ik stond niet te springen om m'n pony daartussen te zetten, terwijl ik hier wel dolenthousiast werd.

Natuurlijk staat het nog in de kinderschoenen, en kan het systeem verbeterd worden. Echter is het mijn inziens vele malen beter dan een paard op stal en zie ik hier in de randstad eigenlijk geen betere oplossing :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 20:51

Joyce, ik ben het met je eens dat het jammer is dat het zo duur is, echter denk ik toch dat het op ten duur wel rendabel wordt, zelf voor particulieren. Je kunt ook je eigen 'uurloon' omrekenen. Wat ben je normaal gesproken kwijt aan voeren (qua tijd) en wat bespaar je daarmee met een hit-systeem. Ik kan me zo voorstellen dat je hierdoor voor jezelf heel veel rust krijgt, maar ook zeker dat het efficiënter is.
Arbeidsloon is ook kostbaar, kijk, dat je het zelf doet kost je niet letterlijk geld, maar je eigen tijd is ook geld 'waard'. Ik hoop dat ik me hiermee een beetje begrijpelijk heb uitgedrukt :/

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:58

klopt, maar mijn uren krijg ik niet betaald en worden ook niet uitbetaald.
Het is hobby ;)
Zo kijk je ook niet naar de uren die je in je tuin stopt. Dat kost je energie, tijd en moeite, maar je denkt niet dat je op termijn "goedkoper" uit bent als je daarvoor dure apparatuur aanschaft die het werk lichter maken. Je denkt wel, ik stop er geld in om het me makkelijker te maken :D

En zo is het met die voerautomaten ook.
Je koopt een stukje vrijheid terug.
En dat kost geld, maar dat is op een andere manier ook van grote waarde.
Niet in bedrijfseconomische zin, want ik doe niet iets anders wat geld oplevert in die tijd die ik minder in de paarden hoef te stoppen, maar wel als waarde voor ons gezin en mijn stalgenoten omdat we minder tijdgebonden zijn en minder intensief aanwezig hoeven te zijn om zoveel keer per dag op een bepaalde tijd te voeren.

Die waarde probeer ik mijn man duidelijk te maken, want hij wil dolgraag vaker op vakantie en nu zijn de paarden vaak de "spelbreker" in zijn ogen...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 21:01

Snap ik, maar arbeidloon en tijd heeft een bepaalde waarde. Soms niet uitgedrukt in geld, maar wel in tijd of vrijheid. Dus dan is het mijn inziens toch rendabel :+ Zelfs in economische zin, want als je de uren die je bespaard dus wel zou steken in werk wat geld oplevert, is het woord 'rendabel' misschien wat makkelijker te begrijpen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:03

Je gaat daar zeker een top tijd krijgen! Heb je de hei ook al uitgevonden? Is nog geen 10 minuten daarvandaan.

Heb er ook heel lang gestaan en ook even in de hit-actief.
Erg fijne stal. :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:08

_Nelleke_ schreef:
Snap ik, maar arbeidloon en tijd heeft een bepaalde waarde. Soms niet uitgedrukt in geld, maar wel in tijd of vrijheid. Dus dan is het mijn inziens toch rendabel :+ Zelfs in economische zin, want als je de uren die je bespaard dus wel zou steken in werk wat geld oplevert, is het woord 'rendabel' misschien wat makkelijker te begrijpen.

hihihi, zeg dat maar tegen iemand die het geld niet heeft...
Als je het niet kunt missen, kun je het ook niet investeren. Dat geldt voor iedereen...
In het geval van een pensionstal, als het je werk zou zijn, dan moet er wel voldoende binnen komen over te kunnen sparen voor zoiets, of de lening te kunnen betalen om het aan te schaffen en af te lossen...
Het moet dan terug verdient worden...

Het is niets voor niets dat die actiefstallen veel duurder zijn de gewone huis- tuin en keuken 24/7 buiten met inloopstal stallen :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:39

HITactief geeft imo de mogelijkheid om op kleinere oppervlakten paarden toch diervriendelijk te huisvesten. Een manege zoals Mansour in Arnhem had geen enorme hectaren land. Maar nu staan de paarden toch in een groep buiten en kunnen ze allemaal rustig eten. Prima oplossing voor randstad etc

Is er meer ruimte dan is een paddock paradise een goed systeem.