Weide ondehoud, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Re: Weide ondehoud, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:17

Hier t zelfde dus voor beetje wat ik nu voer kleine baaltes.

Jou baal idd helemaal open maken en uit elkaar halen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:20

is het een ronde baal hooi of voordroog? Hooi kan niet zo broeien als voordroog.
Vierkante pakken zijn makkelijker in gebruik
als het droog is had ik er geen plastic over zodat het kon luchten, en door sommige soorten plastic kwam bij mij met regen nog gewoon vocht doorheen
heb h ehet ook van de grond af op of een palletje?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 15:08

@Pmarena, gaat dat zo vlug schimmelen ja?
Dieper in de hooibaal is het droog maar wel warm, nee helaas geen stal of schuur....

@Maringe, een pallet is misschien wel een goed idee, dan kan er toch lucht bij.
Ik dacht er goed aan te doen om het helemaal af te sluiten maar dat is dus juist niet...

@gohya, het is geen kuil maar hooi, maar goed waar dan ook in schimmel kan ik niet gebruiken :+

@Attent en Loulou, geen idee hoe je het uit elkaar moet halen eigenlijk, maar rollen gaat me never nooit lukken....En nee heb idd geen stal oid....

@Hc, Nee binnen twee weken op gaat nooit lukken, of ik moet ze tonnetje rond voeren....
Achteraf is het gewoon stom om zo'n grote balen te nemen, maar ja leer voor de volgende keer.....
Kan het in de winter wel met die grote balen denk je of doe ik er dan ook te lang over?

@Kevje06, kleine baaltjes kan ik ook beter doen, baal uitrollen gaat helaas niet lukken....

@Lynn_Nikita, grote ronde baal hooi......
Nee de rol staat gewoon op de grond, wel ingewikkeld.
Ik kan de rol niet open laten staan, ik woon niet bij de wei dus kan er niet meteen heen als het gaat regenen.....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:17

je moet de baal ook niet rollen :D

je pakt een stuk hooi en dan loop je rondjes om de baal heen en rol je het zo eraf, rondje voor rondje.

ik heb een vierkante baal maar heb hem nu ook helemaal op liggen. gewoon op pallets en daar een zeiltje overheen. goed opletten of het ergens begint te rotten en die plekken meteen verwijderen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:19

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:29

Of je legt hem op een zij en haalt er steeds plakken vanaf,

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:33

Lynn Nikita denk niet dat dat werkt, omdat deel vast blijft zitten. Hier ook wel eens uitgeprobeerd.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:33

Lynn_Nikita schreef:
Of je legt hem op een zij en haalt er steeds plakken vanaf,

Dat gaat dus niet dan moet je nog steeds in de baal gaan plukken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:39

nee heb ik ook een tijdje gedaan aangezien de balen soms verkeerd van de aanhanger kwamen gerold en ik hem niet kon omrollen, ging vrij makkelijk, hoef aan 1 kant maar even te plukken tot de de laagte pakken hebt en dan omslaan naar de andere kant. Dat hoeft maar per laag te gebeuren en als je op de helft bent is alles al los. Ik had hem wel op een pallet zodat er geen vocht van onderuit in kon komen

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:50

@Loulou, duidelijke foto!

Is nu helemaal duidelijk, helaas ligt deze baal op zijn kant....
We kregen hem met geen mogelijkheid meer overeind....
Maar ik denk dat ik het plastic er wel verder af ga halen, misschien scheelt het al iets.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:40

is het dus wel een ingepakte baal? Dan is het voordroog, geen hooi en dat moet echt binnen paar dagen op anders broeit het
als het nu al warm is is het 100% zeker al aan het schimmelen en als je het niet helemaal uit elkaar trekt dan kun je alles weggooien

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:02

ik heb ook hooi in plastic, geen voordroog maar echt hooi!!
Nooit last van schimmel.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 11:33

@Lynn_Nikita, het is hooi van vorig jaar dat gewikkeld is......
Het is nog niet beschimmeld gelukkig...

@Atent, heb je dan ook van die grote balen?

In elk geval komt er woensdag een boxpallet waar ik het hooi in over ga gooien, daar doe ik een plastic zeil over zodat het er nog wel een beetje doorheen kan waaien maar niet nat worden.
Hopenlijk is dat een oplossing!
Had de boxpallet liever vandaag al gehad maar dat ging helaas niet.....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 11:51

binnen een paar dagen op is overdreven, al zou dat wel het makkelijkst zijn.

ik heb nu ook een baal voordroog open en doe daar nu zo'n twee a drie weken mee. kwestie van goed open gooien en regelmatig omgooien. en goed opletten of het ergens begint te schimmelen en dat eruit halen en weggooien. ik heb wel wat weg moeten gooien, maar echt niet veel.
hoe droger de voordroog, hoe makkelijker je hem lang goed kunt houden. hiervoor had ik een super droge pak die heeft ruim 4 weken open gelegen en die heb ik niet eens uit elkaar hoeven schudden.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 14:51

Ben net naar de wei geweest en op het moment valt het wel mee met de baal.
Het is droog en niet warm, dus ik hoop dat het zo blijft totdat ik het in de boxpallet kan gaan doen!

Weet iemand hier dat als je mengmest op de wei gooit of de paarden er dan toch op mogen of beter een poosje niet?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:17

Ik heb grote rechthoekige balen, bevalt me super, ik kan plakje voor plakje er afhalen, maak alleen de voorzijde open zodat de rest droog blijft.
Je bedoelt kunstmest?
Ik houd ze met kunstmest altijd minimaal een week eraf en ik strooi het als er regen opgegeven wordt.
Ik strooi het als stuk kaal is en dan overzetten, heeft het ruim de tijd om in te trekken.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 21:45

Weten jullie toevallig wat de gemeente zou doen als ik ondanks dat het niet mag toch een trailer op de wei zet in de winter?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:55

Dat verschilt per gemeente.En zolang er niemand klaagt of melding maakt van je trailer is er nix aan de hand.En mochten ze een melding krijgen,dan zeggen ze gewoon dat je de trailer daar weg moet halen.Ik geloof niet dat je een boete krijgt hoor.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 09:32

Misschien dat ik het dan in de winter toch ga risceren om er iets neer te zetten....
Maar zal nog eens rond vragen hier in de buurt.

Met het hooi is het gelukkig goed gekomen, heb de baal helemaal open en ruim de helft is er vanaf.
Heb tot nu toe nog niks weg hoeven gooien, nu droogt het hooi ook meer lijkt wel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:44

TS op mijn weiland mag er ook niets 'gebouwd' worden.Ik heb gewoon 4 palen in de grond gezet en daar een groen zeil over gespannen,ook de zijkanten zijn dicht met groen zeil.De 'tent' staat er nu al ruim 2 jaar en niemand die er wat van zegt.En deze gemeente is zeer streng hoor.
Gewoon neer zetten,als het niet mag hoor je dat vanzelf wel.
Ga niet zeggen dat je er een trailer neer wil zetten,zo maak je slapende honden wakker.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:18

Hier ook heel streng maar trailers zeggen ze niets over.

Wat voor zeil heb je daar voor gebruikt?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:21

Bedoel je mij? ik heb een stevig donkergroen afdekzeil gebruikt.Deze kocht ik bij de Lidl,hebben ze niet altijd te koop hoor,alleen als ze tuinartikelen in de winkel hebben liggen,dan liggen deze zeilen er ook vaak bij.En ze kosten maar €10,-.
Ze zijn 4m x 5m geloof ik [kan ook 6m.zijn],erg groot dus.
Het zeil heeft flinke stormen en veel regen doorstaan!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 18:13

Dat is fijn dat het mag blijven staan Gohya, helaas is het weiland niet mijn eigendom dus ik zit ook nog met een wei eigenaar te kijken....
Die zegt gewoon heel stellig als het van de gemeente niet mag mag het van mij ook niet.....
Ikzelf zou het risico wel durven nemen als het wel van mij was....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:19

Ow maar ik huur ook dat weiland hoor,via een instelling.Die doen nooit moeilijk.
Maar als jou eigenaar nu al zegt dat het niet mag,tja dan houd het op.Je kan het áltijd even vragen bij jou gemeente? je kan dan ook zeggen dat de D.B.het binnenkort wil verplichten dat er een schuil mogelijk moet zijn.Miss. zijn ze dan wat soepeler.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 18:23

Ik had ook al tegen mijn man geopperd om ze tijdens flinke vorst in de achtertuin te zetten, kunnen ze mooi het tuinhuis als schuilhok gebruiken :D
Hij zei niet meteen nee maar was ook niet erg enthousiast hahaha
Zou wel handig zijn met voeren en water geven!

Ik heb binnenkort toch een gesprek met de wei eigenaar, had gevraagd of ik een weidepomp mag laten zetten en dat mocht in overleg.
Zal dan nog wel eens vragen voor iets voor de winter.

Ik heb trouwens al wel wat hooi weg moeten gooien!
Zat een beetje schimmel in dus dat hou ik apart, de rest waar niks aan te zien is kan toch nog wel?