Weiland delen met paard met ijzers achter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:39

Zoals je het hebt omschreven in je op komt het wel erop neer dat je graag wilt dat de smid eerder komt. :)

Kwanyin

Re: Weiland delen met paard met ijzers achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:49

En dat een paard beter af is zonder ijzers, dat is ook wat JIJ vindt. Andere mensen denken daar weer anders over. Dus je hebt gewoon sowieso al retegeluk dat die eigenaresse het überhaupt wil doen. Had zij gevonden dat die ijzers er best wel onder moesten blijven, en de rest van de kuddegenoten had er niets op tegen, dan kon je zelf nog beginnen zoeken met wat je met je paard zou doen.
Het is inderdaad je goed recht om te beslissen wat je voor je paard wilt, al wil je hem enkel tussen witte ruinen op de wei zetten. Maar dan moet je niet klagen als iemand jouw eisen inwilligt, alleen dat het nog 3 weken duurt. Je laat in je posts heel duidelijk (zeker de eerste) dat je dat nog veel te lang vindt. In de plaats daarvan zou je heel blij moeten zijn dat iemand dat wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:53

Ik moet zeggen dat ik ook huiverig ben voor paarden met achter ijzers.Ik heb dan wel ook al twee x flink pech gehad.
De eerste keer is mijn pony door een nieuw paard zo getrapt dat haar dijbeen gebroken is en er alleen optie inslapen was.
Mijn huidige paard heeft ook een trap gehad van een paard op de stalling waar we nu staan.Paard was over de draad naar mijn paarden gesprongen,twee merrie's en hij is een ruin.Vervolgens gaan vechten met mijn oudste.Gevolg was een verbrijzeld griffelbeen en een hoop geld armer.
Want hoe je het ook keert of went,als je paard gewond raakt door een ander is er niemand thuis.

Persoonlijk zou ik aanbieden het rondje hoefsmid te betalen,dat is zo duur niet.
Overigens had het laatste paard wat mijn paard trapte geen ijzers aan.Wat dat betreft is het gewoon pech hebben als de klap aankomt.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:03

Helemaal niet relevant in deze discussie maar wat ben ik blij dat wij de luxe hebben van een pensionstal waar iedereen zijn eigen wei(tje) heeft......

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:08

Ik kan me wel voorstellen dat je twijfelt. Zeker als de paarden elkaar nog niet echt kennen. Zelf zou ik er geen moeite mee hebben als het betreffende paard die de ijzer heeft maar geen losse achterbeentje heeft. Het is wat mij betreft wel een extra risico maar meer als het paard met ijzers een ander paard raakt op de knieën of iets denk dat dat wel een stuk harder aankomt en zeker verkeerd kan uitvallen. Als die een trap op de ribben of kont krijgt zal het ook wel zeer doen maar de benen van een paard zijn vrij kwetsbaar dus als ik zou weten dat het paard regelmatig met achterbenen wappert zou ik er ook goed over na moeten denken. Wat ik wel afvraag hoeveel zin het heeft ze eerst 3 weken samen te zetten en dan eraf halen. Het ergste is dan al gebeurd en de kans op trappen is dan al een stuk kleiner.
Mijne staat nu ook al jaren samen met een merrie de 4 kant op ijzers staat nog nooit geen problemen mee gehad, maar ze is geen trapper meer een bijtertje. Maakt veel verschil.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:14

Op mijn oude stal moesten de achter ijzers eraf alleen als de eigenaar van je weidegenoot het niet erg vond mochten ze erop blijven zitten.

Bij mijn oudje staat duidelijk in het regelement dat ijzers niet toegestaan zijn maar dat is dan ook een rusthuis.

Mijn mening is dat ijzers prima maar dan niet bij mijn paard in de weide. Heb zulke vervelende wonden gezien en ongelukken zien gebeuren daar pas ik voor.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:33

Ik vind het op zich niet zo raar dat iemand het niet fijn vindt dat paarden achterijzers onder hebben. In onze kudde hebben wij altijd de afspraak gehad dat niemand achterijzers onder heeft. Om eventuele zware schade bij trapperij te voorkomen.
Dat heeft jaren zo doorgeduurd totdat mijn huidige paard een blessure had en voor op ijzers moest, maar na verloop van tijd ook achter omdat hij zo verschrikkelijk hard sleet op het harde en zere voeten kreeg (verder bleven zijn hoeven ook veel beter in vorm - het is een grote die van mij ;-) ). Ik heb het toen wel aan alle mensen in onze kudde voorgelegd en gevraagd of zij accoord waren met het feit dat de mijne toch achterijzers om zou krijgen. Gelukkig waren de mensen accoord en gelukkig is de mijne ook absoluut geen trapper. Goed overleg is denk ik heel belangrijk hierin :j zodat iedereen happy is.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:46

Mij maakt het niet uit.
Eerst laten wij wennen met 2 draden ertussen die steeds smaller gaan.
Totdat er 1 draad over is.
Gaat dat goed dan pas bij elkaar.
Dat gaat meestal wel goed.

En schoppen ze verkeerd op bijvoorbeeld eem knie dan is het zonder ijzer ook wel fout.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:18

Kruidenpotje schreef:
Helemaal niet relevant in deze discussie maar wat ben ik blij dat wij de luxe hebben van een pensionstal waar iedereen zijn eigen wei(tje) heeft......

Heb jij twee of meerdere paarden van jezelf die je bij elkaar in je weitje zet of staat je paard alleen in het weitje naast de andere paarden?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:37

Kruidenpotje schreef:

Tja, dat zou ik dus geen luxe vinden.. wil graag dat mijn paard met andere paarden staat, met de risico´s die er bij horen.

Ik vraag me ook af of het werkelijk zo veel verschil zal maken, een harde trap met blote voet of eentje met een ijzer.. Blote voeten zijn ook behoorlijk hard.
Mijn haflinger heeft jaren achterijzers gehad ivm spat en altijd in grotere kuddes gestaan, ik heb er nooit iemand over gehoord.. zij was absoluut geen trapper, maar toch.. de ijzers hadden er ook niet afgekund, dan zou ze weer kreupel worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:08

Nikass schreef:
Somebitch schreef:
Mijn paard staat ook vierkant op ijzers en geeft soms echt wel een klap uit. Nooit problemen gehad. :n Ik zou ik mijn ijzers er niet af gaan halen omdat iemand dat wilt, dan gaan ze maar in een andere wei oid staan.

eh sorry, ik stond samen met een andere merrie, en zij komt als laatste erbij

Hieruit maak ik toch écht wel op dat haar paard de nieuwe is in de groep, en zij dus (voor deze groep eigenaars) ook nieuw.

Dus even opletetn wat je zegt.

Paarden die een pik op elkaar hebben, dat komt echt niet zo vaak voor. Actie vraagt reactie en als een paard echt niet weg kan is de vluchtruimte eerder te klein ofwel heeft je paard toch echt wel wat uitgevreten. Dat had je al lang gezien in de paddock hoor, wees gerust. Dat soort types laten zich niet tegenhouden door een draadje, als ze kalm blijven met draadje tussen hoef je je écht geen zorgen te maken. Is dat dan zo lastig om te begrijpen?
JIJ wil die ijzers er onderuit en JIJ wil dat zo snel mogelijk, over 3 weken is niet snel genoeg. Maar JIJ wil er niet aan gaan betalen en JIJ vindt dat onverantwoord van die dame.

IK vind dat gewoon overdreven. Je hebt al kunnen lezen dat erg veel andere mensen in deze discussie je gewoon regelrecht wandelen zouden sturen met je vraag. Wees blij dat deze dame je tegemoet wil komen en heb gewoon geduld. ALS dat andere paard zo intolerenat en extreem dominant zou zijn had je dat allang gemerkt, dan had jouw paardje al lang signaal gegeven via de draad "help, dit klopt niet" en zou ze ook met draad erbij niet in de buurt komen én dan had dat andere paard de boel waarschijnlijk wel allang lopen afdreigen. Dan zou het echt geen bal uitmaken of dat paard ijzers zou hebben of niet, ALS een paard al compleet tilt gaat op een ander onderdanig paard en geen rem kent, dan blijft een rake klap even welgemeend en dan zal de schade ook niet te overzien zijn. maar zoals ik al zei, dan had je daar al lang signalen van opgevangen, de pensionbaas volgens mij ook en dan zou hij die beslissing helemaal niet nemen. Het laatste wat die man (of vrouw?) wil is dat de klantpaarden elkaar tot puree gaan bewerken. Integendeel, die zal net zijn uiterste best doen om te kijken waar het het beste klikt.

Dus ja, gaan "eisen" dat die ijzers er asap onderuit gaan want "toch onnodig" maar niet tussenin willen komen, da's in mijn ogen van de toren blazen. Het zijn maar 3 weken, je paard kan morgen evengoed verrot geslagen worden door eentje zonder ijzers. Cru gezegd, dat is gewoon brute pech... Maar dat is nu eenmaal 1 van de risico's van werken en houden van kuddedieren in groep. je mag nog zo beschermend zijn als je wil, het kan ALTIJD misgaan en ik denk dat het eerder meer kan misgaan waar je het het minste verwacht dan waat je nu zo bovenop zit.

Relativeren heet dat. Afwegen. Jullie hebben met 2 een probleem, jij vraagt iets, zij komt je daar zover ze kan (en wil) in tegemoet en da's aan JOU om te aanvaarden of te weigeren. Jij weigert haar voorstel nu (want de ijzers blijven nog 3 weken) maar dan moet JIJ je daar dus aan gaan aanpassen. Ofwel leg je bij, en gaan ze er eerder af, ofwel doe je dat niet en dan blijven die ijzers nog even. Vrees dat er niks anders uit de bus gaat komen dan dat hoor meid, anders had ze de smid allang gebeld. da's nu stomweg 1 van de nadelen van een pensionstal, het is geven en nemen voor beide partijen.

Moest jij bij mij op stal staan, WIJ hebben een probleem, ik bied je een oplossing en dan erna loop je te "zeuren" (vind even geen ander woord) op een openbaar topic dat dit niet compleet naar je zin is maar je wil zelf geen toegeving doen, nou ja, dan bekijk je het inderdaad maar. Gewoon al de manier waarop. Begrip genoeg voor het welzijn van je paardje, maar je moet ook begrip hebben als zij dat gewoon niet eerder wil doen.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:01

Ellie_F schreef:
Kruidenpotje schreef:

Heb jij twee of meerdere paarden van jezelf die je bij elkaar in je weitje zet of staat je paard alleen in het weitje naast de andere paarden?

We hebben 2 D ponys die samen op 1 wei staan, ook die halen wel eens uit naar elkaar en zijn beide 4 kant beslagen. Daarnaast staan aan 2 kanten andere paarden in hun "eigen" wei met een draad er tussen. Eigenlijk dus een grote wei in delen verdeeld met draad er tussen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:15

Kreudenpotje: dat lijkt mij dus het meest ideaal. Je eigen paarden bij elkaar op hun eigen stuk wei. Daar denken wij nu ook aan.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:22

Ik vind het echt onzin, ik gooi alles bij elkaar, ijzers of niet.
Dat odet er imo namelijk helemaal niets toe. Wat veel en veel belangrijker is: hebben ze de ruimte om weg te gaan.

De meeste blessures ontstaan nog altijd omdat er veel wisselingen zijn, en dan op een klein ienieminielandje.

Ik heb nog nooit gehad dat ze elkaar ernstig verwond hebben op de wei, wel 1 x in de paddock maar dat was met een week ook weer over

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:43

Yamcha schreef:
Met ijzers kan de schade toch nog wel veel heftiger zijn als zonder, 't is net of je een groep kinderen op een plein zet, en je geeft er een paar een boksbeugel......
Ik snap TS best wat dat betreft, en sorry, heb genoeg verhalen gehoord om het risico gewoon niet te willen nemen. Ik zit niet te wachten op diepe wonden eerlijk gezegd.

En dat een paard zonder al meer dan genoeg schade aan kan richten is toch geen reden om ze dan maar samen met paarden mét ijzers te zetten? Da's net zoiets als roepen dat er genoeg volwassenen zijn die al geen paarden kunnen opvoeden, daarom laten we het aan kinderen over (weet je tenslotte zéker dat het een ramp wordt 8)7 )

Vind dat jullie er erg laconiek mee omgaan, eerlijk gezegd......

Als men een goed weide beleid hanteert hoeven er helemaal geen o gelukken te komen. Gewoon kijken of karakters matchen. Evt ruinen en merries apart. Kleine groepjes. Grote weides. Gebeurt zelden wat. :)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:54

precies chaos
Ruimte is echt het sleutelwoord

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:08

Bij ons staan de ruinen en merries apart in een groot weiland.
Alleen de mijne is ijzerloos (kudde van 11) en wat denk je? Hij is leider van de kudde.
Hij heeft een ander paard is zo hard geslagen dat er een zenuw beschadigde (gelukkig is dat hersteld na een poos) en dat kan dus gemakkelijk zonder ijzers.
Ik heb er nooit problemen mee gehad dat alle anderen ijzers hebben. Een been breken door een klap komt niet door het ijzer, komt door de kracht waarmee de klap aankomt.

Ik vind het erg fijn dat ze in een kudde staan. Is zo goed voor het koppie. Je loopt wat meer risico maar dat heeft paard er denk ik best voor over.. ;-)
Laatst bijgewerkt door IMJ op 28-03-12 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:11

Helaas hebben wij tot 2 maal toe mee gemaakt dat een paard met ijzers onze paarden behoorlijk verwond hadden.
Zolang een paard mijn 4 voeten op de grond kan staan is het prima, maar zodra je een mepper in de wei hebt, word niet blij dat deze ook nog eens ijzers onder heeft.

Wij hebben besloten om geen paarden meer met ijzers in onze groep toe te laten.

Ruimte is niet altijd het sleutelwoord, wij stonden op 2,5 hectare met 5 of 6 paarden.
Deze paarden moetsen en zouden gewoon hun benen uithalen!

Merries zijn vak erger dan ruinen en hengsten, inmiddels hebben wij een zeer gemeelrde waarbij div. rassen, leeftijden én merries, ruinen en hengsten bij elkaar lopen op een vrij klein stuk.
De enige die uithaalt is een bitcherige shetland dame en dan met name naar de hengsten.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:16

Ik vind het ook n beetje onzin. Ik ken n paard die sloeg, zonder ijzers! En die sloeg een knie van z'n maatje verbrijzeld. Ik stond erbij en keek erna. Meteen DA gebeld en toen is hij ingeslapen. De botjes kwamen eruit rollen. Dus met of zonder ijzers, dat maakt helemaal niet uit of de klap harder of zachter aankomt, alleen maakt n ijzer sneller sneedes in de huid van paard dat geraakt wordt. Maargoed dit is mijn mening.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:20

Annebe.. Merries, ruinen en hengsten bij elkaar?
Niet bang voor drachtige merries?
Bij ons zag je toch een soort strijd ontstaan tussen de ruinen wanneer ze vinden dat een merrie van hun is. Dus, opgedeeld in geslacht..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 28-03-12 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:26

Oh het is mijn probleem... wie is hier nou egoistisch?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:33

Ik zou het ook niet leuk vinden. Buitenom dat ik ijzers (meestal) nutteloze dingen vind, geeft het absoluut meer risico.
Het ligt wel aan het paard en of er gevoerd word op het land. Is het een vriendelijk paard dat geen voedernijd heeft dan zal het risico niet zo groot zijn. Vaak raken ze elkaar niet, 9/10 zijn dreigschoppen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:36

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het wel of niet hebben van ijzers een issue is met op de wei zetten. Heb daar echt nog nooit mensen over gehoord.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:44

Hieruit maak ik toch écht wel op dat haar paard de nieuwe is in de groep, en zij dus (voor deze groep eigenaars) ook nieuw.

Dus even opletetn wat je zegt.

Paarden die een pik op elkaar hebben, dat komt echt niet zo vaak voor. Actie vraagt reactie en als een paard echt niet weg kan is de vluchtruimte eerder te klein ofwel heeft je paard toch echt wel wat uitgevreten. Dat had je al lang gezien in de paddock hoor, wees gerust. Dat soort types laten zich niet tegenhouden door een draadje, als ze kalm blijven met draadje tussen hoef je je écht geen zorgen te maken. Is dat dan zo lastig om te begrijpen?
JIJ wil die ijzers er onderuit en JIJ wil dat zo snel mogelijk, over 3 weken is niet snel genoeg. Maar JIJ wil er niet aan gaan betalen en JIJ vindt dat onverantwoord van die dame.

IK vind dat gewoon overdreven. Je hebt al kunnen lezen dat erg veel andere mensen in deze discussie je gewoon regelrecht wandelen zouden sturen met je vraag. Wees blij dat deze dame je tegemoet wil komen en heb gewoon geduld. ALS dat andere paard zo intolerenat en extreem dominant zou zijn had je dat allang gemerkt, dan had jouw paardje al lang signaal gegeven via de draad "help, dit klopt niet" en zou ze ook met draad erbij niet in de buurt komen én dan had dat andere paard de boel waarschijnlijk wel allang lopen afdreigen. Dan zou het echt geen bal uitmaken of dat paard ijzers zou hebben of niet, ALS een paard al compleet tilt gaat op een ander onderdanig paard en geen rem kent, dan blijft een rake klap even welgemeend en dan zal de schade ook niet te overzien zijn. maar zoals ik al zei, dan had je daar al lang signalen van opgevangen, de pensionbaas volgens mij ook en dan zou hij die beslissing helemaal niet nemen. Het laatste wat die man (of vrouw?) wil is dat de klantpaarden elkaar tot puree gaan bewerken. Integendeel, die zal net zijn uiterste best doen om te kijken waar het het beste klikt.

Dus ja, gaan "eisen" dat die ijzers er asap onderuit gaan want "toch onnodig" maar niet tussenin willen komen, da's in mijn ogen van de toren blazen. Het zijn maar 3 weken, je paard kan morgen evengoed verrot geslagen worden door eentje zonder ijzers. Cru gezegd, dat is gewoon brute pech... Maar dat is nu eenmaal 1 van de risico's van werken en houden van kuddedieren in groep. je mag nog zo beschermend zijn als je wil, het kan ALTIJD misgaan en ik denk dat het eerder meer kan misgaan waar je het het minste verwacht dan waat je nu zo bovenop zit.

Relativeren heet dat. Afwegen. Jullie hebben met 2 een probleem, jij vraagt iets, zij komt je daar zover ze kan (en wil) in tegemoet en da's aan JOU om te aanvaarden of te weigeren. Jij weigert haar voorstel nu (want de ijzers blijven nog 3 weken) maar dan moet JIJ je daar dus aan gaan aanpassen. Ofwel leg je bij, en gaan ze er eerder af, ofwel doe je dat niet en dan blijven die ijzers nog even. Vrees dat er niks anders uit de bus gaat komen dan dat hoor meid, anders had ze de smid allang gebeld. da's nu stomweg 1 van de nadelen van een pensionstal, het is geven en nemen voor beide partijen.

Moest jij bij mij op stal staan, WIJ hebben een probleem, ik bied je een oplossing en dan erna loop je te "zeuren" (vind even geen ander woord) op een openbaar topic dat dit niet compleet naar je zin is maar je wil zelf geen toegeving doen, nou ja, dan bekijk je het inderdaad maar. Gewoon al de manier waarop. Begrip genoeg voor het welzijn van je paardje, maar je moet ook begrip hebben als zij dat gewoon niet eerder wil doen.[/quote]

Op jou ga ik niet meer reageren, want je leest nog steeds niet wat ik schrijf n je trekt voorbarige conclusies. Dus irritantje: leer es fatsoenlijk communiceren!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:46

Somebitch schreef:
Zoals je het hebt omschreven in je op komt het wel erop neer dat je graag wilt dat de smid eerder komt. :)

Tuurlijk wil ik dat graag! Maar ik heb het niet ge-eist.