Mijn paardje een goede oude dag gunnen. Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:13

Maar dan nog kost ze niets meer als ze niet bereden worden.

Dan moeten ze ook maar het lef hebben om gewoon te zeggen,
omdat ie niet meer bereden kan worden vind ik hem het niet meer waard om er wat aan te spenderen.
En dan bedoel ik niet alleen maar voor de ts. maar ook voor al die anderen die dat dan roepen.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:20

Zet eens een advertentie op marktplaats voor een rusthuisplekje dan weet je snel genoeg wat het je gaat kosten. Ik heb ook een oud gebakje die sinds 4 jaar in een rusthuis staat. Helaas moest het plekje waar ze eerst stond vorig jaar opeens sluiten. Toen moest ik wat anders zoeken. Ze staat nu als gezelschapspaard bij mensen thuis die zelf maar een paard hebben. Maar alle kosten zijn nog steeds voor mij en een paard is niet goedkoop. Daar kan ze de hele dag op het land en lekker paard zijn. Als ze morgen dood neervalt heb ik daar ook vrede mee, want goedkoop is het niet, maar ze heeft nu een oude dag die ze verdient en die ze hier in de randstad niet zou kunnen krijgen. Helaas zie ik haar dus niet zo vaak, maar merk ook dat ze zich veel minder aan mensen hecht dan eerst, ze is echt wat afstandelijker geworden.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:05

Patsy schreef:
Zet eens een advertentie op marktplaats voor een rusthuisplekje dan weet je snel genoeg wat het je gaat kosten. Ik heb ook een oud gebakje die sinds 4 jaar in een rusthuis staat. Helaas moest het plekje waar ze eerst stond vorig jaar opeens sluiten. Toen moest ik wat anders zoeken. Ze staat nu als gezelschapspaard bij mensen thuis die zelf maar een paard hebben. Maar alle kosten zijn nog steeds voor mij en een paard is niet goedkoop. Daar kan ze de hele dag op het land en lekker paard zijn. Als ze morgen dood neervalt heb ik daar ook vrede mee, want goedkoop is het niet, maar ze heeft nu een oude dag die ze verdient en die ze hier in de randstad niet zou kunnen krijgen. Helaas zie ik haar dus niet zo vaak, maar merk ook dat ze zich veel minder aan mensen hecht dan eerst, ze is echt wat afstandelijker geworden.

Goed dat jij je paard wel z'n oude dag gunt. Maar dan vraag ik me alsnog af waarom een paard weg moet als hij niet meer bereden kan worden, dan heb je hem dus puur alleen voor het rijden? Een paard is toch meer dan alleen een dier waar je op kan rijden...

(@R.X.: inderdaad)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:07

Sichting paard in nood help mensen met het vinden van een plekje voor hun paard waar ze niet meer voor kunnen zorgen (om welke reden dan ook). De stichting is in Geleen (limburg), weet niet hoe het precies zit (je paard naar daar brengen of je paard zelf houden totdat er een oplossing voor is gevonden). Ze hebben ook een website misschien kun je ze eens mailen

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:44

Dos_Caballos schreef:
Patsy schreef:

Goed dat jij je paard wel z'n oude dag gunt. Maar dan vraag ik me alsnog af waarom een paard weg moet als hij niet meer bereden kan worden, dan heb je hem dus puur alleen voor het rijden? Een paard is toch meer dan alleen een dier waar je op kan rijden...

Ja, ik heb mijn paarden in de eerste plaats om te rijden. Mijn gebakje heeft flink artrose en rust roest maar onder het zadel ging niet meer. Hier in de randstad zijn geen stallen waar ze in de winter ook de hele dag op het land kunnen. Ik doe mijn oudje geen plezier door hem overdag 3 uurtjes in de paddock te zetten en dan 's avonds een half uurtje mee te wandelen of zo. Dat vind ik geen paardwaardig pensioen. Waar ze nu staat kan ze in de winter de hele dag op het land, heeft de hele dag sociaal contact en is gelukkiger en gezonder dan ooit. Natuurlijk vind ik het jammer dat ik er niet elke dag/week naar toe kan, maar ik zie ook dat ze echt weer 'paard' kan zijn. Mensen die hun oudjes per se in de buurt willen houden en waar ze dan amper buiten kunnen, die kunnen ze mijns inziens beter in laten slapen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:37

Patsy schreef:
Dos_Caballos schreef:

Ja, ik heb mijn paarden in de eerste plaats om te rijden. Mijn gebakje heeft flink artrose en rust roest maar onder het zadel ging niet meer. Hier in de randstad zijn geen stallen waar ze in de winter ook de hele dag op het land kunnen. Ik doe mijn oudje geen plezier door hem overdag 3 uurtjes in de paddock te zetten en dan 's avonds een half uurtje mee te wandelen of zo. Dat vind ik geen paardwaardig pensioen. Waar ze nu staat kan ze in de winter de hele dag op het land, heeft de hele dag sociaal contact en is gelukkiger en gezonder dan ooit. Natuurlijk vind ik het jammer dat ik er niet elke dag/week naar toe kan, maar ik zie ook dat ze echt weer 'paard' kan zijn. Mensen die hun oudjes per se in de buurt willen houden en waar ze dan amper buiten kunnen, die kunnen ze mijns inziens beter in laten slapen.

ik heb mijn paarden ook in eerste instantie om te rijden. Als mijn 16 jarig trekpaard te oud wordt om mee te rijden, mag ze in eerste instantie blijven als grasmaaier (mijn driejarige heb ik ook drie jaar zo gehad). Maar, het feit is, als ik in geldnood kom, en ik kan kiezen tussen een grasmaaier en een even duur rijpaard (kwa onderhoud), dat ik dan wel voor het rijpaard ga.
en dan gaat de grasmaaier weg.echter zal ik het dan zo regelen dat ze OFWEL naar een plek gaat die goedkoper is voor mij, waar ze dag en nacht buiten kan, maar ik wel nog alles bepaal, OFWEL, als dat niet mogelijk is, wordt ze afgemaakt.
Paard heeft een verleden (en ernstige vorm van CPL), en wil ik het handelscircuit niet meer aandoen.

Stel dat ik mijn driejarige weg zou doen, dan gaat die natuurlijk wel gewoon de handel in, die heeft nog een heel leven voor zich.
Stel dat de driejarige permanent mank wordt, maak ik dezelfde keuze als voor mijn oudere.
Zodra ze voor niemand nog nut kunnen hebben(oud, mank,pijn, etc), probeer ik ze zo lang mogelijk te houden, maar als dat op een bepaald moment stopt, dan maak ik een eerlijke keus naar mijn paarden toe, en volgens mij hebben ze het dan beter als biefstukje dan in de handel ...

Blon_D

Re: Mijn paardje een goede oude dag gunnen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:34

Mijn meisje van 22 loopt ook niet meer onder het zadel ik heb haar nog eens in de zoveeltijd voor de kar lopen en voor de rest heeft ze pensioen. Ik heb ook gezegd dat ze maar op 1 manier bij mij weggaat en dat is dood.

Zo hoop ik mijn 3,5 jarige ook te kunnen houden tot het einde.

Ben het wel eens met de post in het begin van de 3 manieren van paardenhouden.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:16

@ Duhelo: Ik ben het ermee eens dat als een paard pijn heeft dat inslapen de beste optie is, dan maak je die keuze ook voor het paard, niet voor jezelf. Ik snap echter niet dat als je paard eenmaal oud is geworden en zijn 'nut' voor jou heeft verloren, dat je hem vervangt met een nieuw paard die dan ook opeens belangrijker is, want die kun je nog wel gebruiken. Wat ik bedoel te zeggen is, mocht je geen geld hebben om 2 paarden te onderhouden, vind ik dat je er geen nieuwe bij moet kopen als je die andere daardoor moet afdanken (in veel gevallen afslachten).
@ Patsy: Ik ben het met je eens dat een paard beter verder weg op de wei kan staan dan dichterbij op stal.Op zich vind ik dat van jou wel een goede oplossing want jouw paard geniet nu van zijn pensioen, maar er zijn blijkbaar zat mensen die het de normaalste zaak van de wereld vinden om hun oude paardje te laten slachten. En het dan ook nog 'eerlijk' noemen. Nee, wees dan écht eerlijk en noem het egoïstisch.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:46

@Dos_Caballos: daar heb je wel een punt als er gedacht wordt om een tweede bij te kopen (in mijn geval heb ik die tweede nl al).
echter kan ik me wel voorstellen dat een ruiter mét talent, en mét wedstrijdambities, die ambities niet effe tien jaar kan en wil stilleggen. Maar dat is een andere wereld dan recreatief gezien ...

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:33

Duhelo schreef:
@Dos_Caballos: daar heb je wel een punt als er gedacht wordt om een tweede bij te kopen (in mijn geval heb ik die tweede nl al).
echter kan ik me wel voorstellen dat een ruiter mét talent, en mét wedstrijdambities, die ambities niet effe tien jaar kan en wil stilleggen. Maar dat is een andere wereld dan recreatief gezien ...

Klopt, en daarom is de paardensport vaak zo dieronvriendelijk, het belang van het paard staat daar (bijna) nooit voorop.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:59

Tja, dat blijft de eeuwige discussie, dat heb je nu eenmaal met iets wat voor de ene echt "sport" is en voor de ander "hobby" of "een dier houden". Als een renner z'n oude fiets op MP gooit omdat hij een betere wil om verder te komen in zijn sport, is dat geen probleem. Als je dat vertaald naar de paardensport krijg je al de mensen over je heen die het meer als hobby of dieren houden zien.

Ik kan me zo voorstellen dat het voor de échte sportruiters soms een lastige is, als je ambitie hebt, talent en echt verder wilt komen, omdat je niet met die fiets te maken hebt, maar met een dier in deze sport. En je kunt niet van alle échte sporters verwachten dat ze een poown kopen en daar hun héééééle leven lang voor blijven zorgen, ook al moet hun sportcarriere dan stoppen, ook al vergooien ze daarmee hun talent. Zo kun je het ook zien. En zolang iemand zijn paard niet "mishandeld" of verwaarloosd, maar er een goede oplossing voor vindt (en die meningen zijn persoonlijk en zéér verdeeld), heb ik daar niet zo`n probleem mee. Voor échte sporters is het rijden niet zoals het houden van een hond of kat of konijn...

Edit: stukje vergeten... er zijn ook een heleboel échte sporters die het goed kunnen combineren en tegelijkertijd ook "een dier hebben". Maar meestal krijg je dan toch met de geldkwestie te maken.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:37

GamblersCup schreef:
Tja, dat blijft de eeuwige discussie, dat heb je nu eenmaal met iets wat voor de ene echt "sport" is en voor de ander "hobby" of "een dier houden". Als een renner z'n oude fiets op MP gooit omdat hij een betere wil om verder te komen in zijn sport, is dat geen probleem. Als je dat vertaald naar de paardensport krijg je al de mensen over je heen die het meer als hobby of dieren houden zien.

Ik kan me zo voorstellen dat het voor de échte sportruiters soms een lastige is, als je ambitie hebt, talent en echt verder wilt komen, omdat je niet met die fiets te maken hebt, maar met een dier in deze sport. En je kunt niet van alle échte sporters verwachten dat ze een poown kopen en daar hun héééééle leven lang voor blijven zorgen, ook al moet hun sportcarriere dan stoppen, ook al vergooien ze daarmee hun talent. Zo kun je het ook zien. En zolang iemand zijn paard niet "mishandeld" of verwaarloosd, maar er een goede oplossing voor vindt (en die meningen zijn persoonlijk en zéér verdeeld), heb ik daar niet zo`n probleem mee. Voor échte sporters is het rijden niet zoals het houden van een hond of kat of konijn...

Edit: stukje vergeten... er zijn ook een heleboel échte sporters die het goed kunnen combineren en tegelijkertijd ook "een dier hebben". Maar meestal krijg je dan toch met de geldkwestie te maken.

Maar dan is er nog wel verschil in een goed tehuis voor je paard zoeken en afslachten. Hoe is dat eerlijk tegenover het dier? Afslachten is niet een goede oplossing zoeken maar gewoon 'the easy way' kiezen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:43

Ik heb mijn merrie van nu 22 jaar ook bij een rusthuis staan. Ik weet dat ze het er helemaal geweldig heeft. 24/7 buiten met inloopstal, zowel zomer als winter en onbeperkt eten tot hun beschikking. Ze loopt in een kudde van 10-15 paarden. Ik betaal er nog altijd 180 pm voor maar als zij het dan helemaal naar haar zin heeft.. en ik kan haar niet beter bieden.. dan blijft ze daar lekker staan! Misschien is zoiets een optie?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 09:05

Ik word doodmoe van mensen die van hun paard af moeten als je er niet meer mee kan rijden. Vaak word het op de kosten gegooid maar vervolgens word er wel een nieuw paard aangeschaft als de oude is "verdwenen". Zorg gewoon voor je dier ook als hij oud is en wat mankeert. Een dier is geen weggooi artikel.... een dier koop je voor het leven!
Dus of je houd hem lekker zelf of je zoekt een betrouwbare plek als een goed rusthuis.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 09:45

Mijn paardje is 21. Ik rijd inmiddels geen (endurance)wedstrijden meer met hem en met lessen ben ik ook gestopt. Wel ga ik nog lekker het bos met hem in. Op het moment helaas niet ivm een blessure. Zo lang het kan, blijf ik hem gewoon recreatief rijden.
Ik heb 2 paardjes. De 21 jarige en een 13 jarige voor zijn gezelschap. Die 13 jarige is helaas niet geschikt om te rijden. Ik heb de paardjes aan huis staan, dus dat scheelt in de kosten.
Als ik mijn "oudje" niet meer kan rijden, betekent het voor mij: niet meer rijden. Want hij gaat pas weg als ik hem in moet laten slapen. De ander gaat ook niet weg. En een 3e erbij kan in praktisch opzicht niet en ook financieel niet.
Ik heb deze paardjes als 2,5 en 1 jarige gekocht en ben verantwoordelijk voor ze. Daarom blijven ze (onder normale omstandigheden) tot hun dood bij me.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:04

Dos_Caballos schreef:
Maar dan is er nog wel verschil in een goed tehuis voor je paard zoeken en afslachten. Hoe is dat eerlijk tegenover het dier? Afslachten is niet een goede oplossing zoeken maar gewoon 'the easy way' kiezen.

Nee, dat is jouw mening. Er zijn vele situaties (ook in dit topic beschreven) waarbij een nieuw huis zoeken geen optie is. En waarbij in laten slapen weldegelijk paardvriendelijker is. Ik had geluk een goed pensioenplekje voor mijn pony te hebben, waar ik haar in heb moeten laten slapen op 30 jarige leeftijd. Maar als ik dat niet had gehad, dan had ik haar ook laten gaan. No way dat zo'n ouwetje nog in de handel terechtkomt! Of ergens toch nog moeten werken. Dat had ze niet verdiend. Bij mij op de wei had ze het niet meer naar haar zin, tussen het jonge grut, daar deed ik haar ook geen plezier mee.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:48

Dos_Caballos Misschien begrijp ik iets niet, want wij doen helemaal geen paarden weg als we er niet op kunnen rijden.
We hebben er 2 en misschien 3 waar we niet op kunnen rijden en/mennen.
Maar dat ik voor ons nooit een reden om een paard weg te doen.

t-spoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 00:21

Vlak bij Groningen ook een rusthuis, paarden hebben het er super. Ook veel paarden van mensen die verder weg wonen. Van deze paarden wordt de volledige verzorging gedaan.
Kan de optie rusthuis me heel goed voorstellen, zeker als je in een regio woont waar de stalling duurder is (ik betaalde 20 jaar geleden in de randstad al meer dan wat ik nu in Groningen betaal, om maar een voorbeeld te geven).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:58

FromNorway schreef:
Ibbel schreef:
Ga er in hemelsnaam niet van uit dat andere mensen gratis voor jouw oude paard gaan zorgen.

Je hebt 3 keuzes:
De ouderwetse manier: paard kan niet meer waar je 'm voor hebt gekocht, je brengt 'm naar de slager. Da's niet zielig, dat is het beste voor het paard als de andere keuzes geen opties zijn.

De 'ik kan het me veroorloven'-manier: zet je oude paard op een 'pensioen'stal en betaal ervoor tot z'n dood. Hou het heft zelf in handen wat betreft eigendom en beslissingen, en koop een tweede paard voor je wedstrijdambities.

De 'ik doe zelf een stapje terug'-manier:
Hou je paard waar hij staat, en rijd alleen nog recreatief zolang dat gaat, en rijd niet als dat ook niet meer gaat.

Alle andere opties (weggeven, weidemaatje waarbij je zelf geen invloed meer kunt uitoefenen) zijn niet fair tegenover je paard.

Precies. Je paard afdanken omdat ie niet meer aan je eisen voldoet is daarbij ook nog eens heel oneerlijk tegenover het dier.

Hem naar de slager brengen omdat je er geen wedstrijden meer op kunt rijden lijkt me anders ook behoorlijk oneerlijk

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:04

Elanor schreef:
Ongeveer dezelfde situatie hier. Ik kreeg op mijn 12e een pony van mijn ouders. Ze is nu 32, ik ben 23. Ik ben uit haar gegroeid en kan niet meer op haar rijden, hoewel ik daar best fanatiek in was en dat dus best mis, en zelf een pony houden is inderdaad duur.

Toch ben ik voor 'optie 3' van Ibbel gegaan, de 'ik doe zelf een stapje terug'-manier. Ik heb geluk dat ik zo nu en dan wat kan rijden op de paarden van twee stalgenootjes, maar verder staan mijn rij-ambitites eenvoudigweg in de ijskast. Ik beperk met Lola tot wat borstelen, beetje grondwerk, stukje wandelen en hardlopen aan de hand. Dat kan ze nog wél en daar heeft ze lol in. En daar kan ik ook echt van genieten.

Ze mag bij mij haar pensioentje volmaken op het stalletje waar ze nu al 12 jaar staat en wat haar thuis is. Zulke oude bomen moet je niet meer verpotten. Ze heeft haar hele leven fijn gewerkt voor al haar eigenaren, en daarvoor verdient ze nu wat terug vind ik. Ik zal de laatste zijn. :) Voor mij is dat een committment dat je maakt als je een paard koopt of krijgt. Je wéét dat ze oud kunnen worden, en dat je er dan niet meer op kunt rijden. Voor mijn gevoel is die oude dag dan ook niet iets dat je af mag schuiven op een derde partij (rusthuis waarbij je geen zeggenschap meer hebt e.d.), daarom vind ik ook dat de 3 opties die Ibbel noemt de enige zijn die "fair" zijn.

Daarbuiten zou ik ook echt geen afscheid willen nemen van mijn (o)maatje. :)

Hier kan ik heel veel respect voor opbrengen. Ik ben het met je eens dat je een committment maakt met je paard. Mijn paard is nu zestien en ik rij nog volop, maar ik denk er natuurlijk al wel eens over na. Wegdoen zou voor mij absoluut geen optie zijn. Maar daarmee zeg ik niet dat het nooit kan: als je niet zo'n goede band hebt met je paard en wel een echt betrouwbaar fijn adres kunt vinden, dan zou het kunnen. Maar ik denk wel dat dat laatste een hele opgave is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:14

mysa schreef:
Ik vind na drie pagina's nog steeds dat de ouders van ts ook verantwoordelijkheid dragen. Als ik voor mijn 15-jarige een paard zou kopen, zou dat niet met de gedachte zijn er maar zes jaar aan bij te dragen,afhankelijk van de financiele omstandigheden van 't kind, zou ik bij willen dragen.

Daar ben ik het zeker mee eens. Ik vind de opmerking dat TS van te voren had moeten bedenken dat een paard ook oud wordt dan ook niet terecht. Zij heeft het paard gekregen en was zelf nog niet volwassen. De ouders hadden hier een plan op moeten bedenken, wetende dat kind een keer op kamers gaat en minder geld en tijd heeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:22

Ibbel schreef:
Ga er in hemelsnaam niet van uit dat andere mensen gratis voor jouw oude paard gaan zorgen.

Je hebt 3 keuzes:
De ouderwetse manier: paard kan niet meer waar je 'm voor hebt gekocht, je brengt 'm naar de slager. Da's niet zielig, dat is het beste voor het paard als de andere keuzes geen opties zijn.

De 'ik kan het me veroorloven'-manier: zet je oude paard op een 'pensioen'stal en betaal ervoor tot z'n dood. Hou het heft zelf in handen wat betreft eigendom en beslissingen, en koop een tweede paard voor je wedstrijdambities.

De 'ik doe zelf een stapje terug'-manier:
Hou je paard waar hij staat, en rijd alleen nog recreatief zolang dat gaat, en rijd niet als dat ook niet meer gaat.

Alle andere opties (weggeven, weidemaatje waarbij je zelf geen invloed meer kunt uitoefenen) zijn niet fair tegenover je paard.

Waarom is je paard weggeven als weidemaatje niet fair en naar de slager brengen wel? Een dier laten slachten omdat je er zelf niets meer aan hebt is naar mijn mening veel oneerlijker dan je paard met een maatje in de wei oud laten worden. Ik word een beetje naar van dat egoïsme van de mens als het om dieren gaat.

@ Kinge: Wat heb je dat goed opgelost! Kan menig mens wat van leren.[/quote]
Omdat je nooit kunt weten of je paard daar wel mag staan tot zijn dood. (en als dat wel zo is, hoe wordt er voor gezorgd, komt de hoefsmid en dierenarts? voldoende voeding? wat als die ziek wordt?)
Er zijn ook teveel louche mensen die dergelijke paarden effe "opknappen", en dan doorverkopen. Paarden met kissing spines, hoefkatrol, etc die als gezond doorverkocht worden, dan tijdens het werk in staking gaan van pijn, en effe op hun donder krijgen want "hij luisterd niet", paarden die dan als onhandelbaar in het handelscircuit raken van eigenaar naar eigenaar, van de ene louche plaats naar de andere, en dan met wat pech op transport raakt naar italie (en de manier waarop ze getransporteerd worden ...)
Natuurlijk is het niet altijd zo, maar ik denk dat je meer slechte plaatsen hebt dan goede. Het is niet omdat jij en ik te vertrouwen zijn en het beste voorhebben met paarden en dieren, dat iedereen zo is ... helaas ...[/quote]

Dat is ook zo als je een jong, gezond paard verkoopt. Je weet dan ook niet of er goed voor gezorgd wordt of dat hij kapot gereden wordt en dan voortijdig naar de slager gaat. Dan moet je dus uberhaupt nooit een paard van de hand doen.
Oh sorry, dit is geloof ik al eens gezegd...
Ik denk dat het met die talentvolle sporters wel meevalt; want die rijden een paard niet tot het laatst toe, maar tot hij niet meer voldoende kan presteren en zo'n paard is dan vaak nog prima geschikt als rexcreatiepaard en krijgt op die manier een leuke nieuwe eigenaar (is de bedoeling) en als hij teveel mankeert zullen ze hem niet meer verkopen maar laten inslapen.
Ik denk dat voor sommige paarden een rusthuis geschikt kan zijn, maar bedenk wel dat paarden daar ook achteruit kunnen gaan omdat ze, ook al lopen ze 24/7 buiten, toch achteruit gaan in conditie als ze niets meer hoeven te doen. Daarbij zullen niet alle paarden het leuk vinden om de persoonlijke aandacht van een eigenaar te missen. (op sommige rusthuizen zullen ze die wel krijgen, maar vaak toch anders dan van hun vorige baasje denk ik)