Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Patsy schreef:Zet eens een advertentie op marktplaats voor een rusthuisplekje dan weet je snel genoeg wat het je gaat kosten. Ik heb ook een oud gebakje die sinds 4 jaar in een rusthuis staat. Helaas moest het plekje waar ze eerst stond vorig jaar opeens sluiten. Toen moest ik wat anders zoeken. Ze staat nu als gezelschapspaard bij mensen thuis die zelf maar een paard hebben. Maar alle kosten zijn nog steeds voor mij en een paard is niet goedkoop. Daar kan ze de hele dag op het land en lekker paard zijn. Als ze morgen dood neervalt heb ik daar ook vrede mee, want goedkoop is het niet, maar ze heeft nu een oude dag die ze verdient en die ze hier in de randstad niet zou kunnen krijgen. Helaas zie ik haar dus niet zo vaak, maar merk ook dat ze zich veel minder aan mensen hecht dan eerst, ze is echt wat afstandelijker geworden.
Dos_Caballos schreef:Patsy schreef:Zet eens een advertentie op marktplaats voor een rusthuisplekje dan weet je snel genoeg wat het je gaat kosten. Ik heb ook een oud gebakje die sinds 4 jaar in een rusthuis staat. Helaas moest het plekje waar ze eerst stond vorig jaar opeens sluiten. Toen moest ik wat anders zoeken. Ze staat nu als gezelschapspaard bij mensen thuis die zelf maar een paard hebben. Maar alle kosten zijn nog steeds voor mij en een paard is niet goedkoop. Daar kan ze de hele dag op het land en lekker paard zijn. Als ze morgen dood neervalt heb ik daar ook vrede mee, want goedkoop is het niet, maar ze heeft nu een oude dag die ze verdient en die ze hier in de randstad niet zou kunnen krijgen. Helaas zie ik haar dus niet zo vaak, maar merk ook dat ze zich veel minder aan mensen hecht dan eerst, ze is echt wat afstandelijker geworden.
Goed dat jij je paard wel z'n oude dag gunt. Maar dan vraag ik me alsnog af waarom een paard weg moet als hij niet meer bereden kan worden, dan heb je hem dus puur alleen voor het rijden? Een paard is toch meer dan alleen een dier waar je op kan rijden...
(@R.X.: inderdaad)
Patsy schreef:Dos_Caballos schreef:
Goed dat jij je paard wel z'n oude dag gunt. Maar dan vraag ik me alsnog af waarom een paard weg moet als hij niet meer bereden kan worden, dan heb je hem dus puur alleen voor het rijden? Een paard is toch meer dan alleen een dier waar je op kan rijden...
(@R.X.: inderdaad)
Ja, ik heb mijn paarden in de eerste plaats om te rijden. Mijn gebakje heeft flink artrose en rust roest maar onder het zadel ging niet meer. Hier in de randstad zijn geen stallen waar ze in de winter ook de hele dag op het land kunnen. Ik doe mijn oudje geen plezier door hem overdag 3 uurtjes in de paddock te zetten en dan 's avonds een half uurtje mee te wandelen of zo. Dat vind ik geen paardwaardig pensioen. Waar ze nu staat kan ze in de winter de hele dag op het land, heeft de hele dag sociaal contact en is gelukkiger en gezonder dan ooit. Natuurlijk vind ik het jammer dat ik er niet elke dag/week naar toe kan, maar ik zie ook dat ze echt weer 'paard' kan zijn. Mensen die hun oudjes per se in de buurt willen houden en waar ze dan amper buiten kunnen, die kunnen ze mijns inziens beter in laten slapen.
Duhelo schreef:@Dos_Caballos: daar heb je wel een punt als er gedacht wordt om een tweede bij te kopen (in mijn geval heb ik die tweede nl al).
echter kan ik me wel voorstellen dat een ruiter mét talent, en mét wedstrijdambities, die ambities niet effe tien jaar kan en wil stilleggen. Maar dat is een andere wereld dan recreatief gezien ...
GamblersCup schreef:Tja, dat blijft de eeuwige discussie, dat heb je nu eenmaal met iets wat voor de ene echt "sport" is en voor de ander "hobby" of "een dier houden". Als een renner z'n oude fiets op MP gooit omdat hij een betere wil om verder te komen in zijn sport, is dat geen probleem. Als je dat vertaald naar de paardensport krijg je al de mensen over je heen die het meer als hobby of dieren houden zien.
Ik kan me zo voorstellen dat het voor de échte sportruiters soms een lastige is, als je ambitie hebt, talent en echt verder wilt komen, omdat je niet met die fiets te maken hebt, maar met een dier in deze sport. En je kunt niet van alle échte sporters verwachten dat ze een poown kopen en daar hun héééééle leven lang voor blijven zorgen, ook al moet hun sportcarriere dan stoppen, ook al vergooien ze daarmee hun talent. Zo kun je het ook zien. En zolang iemand zijn paard niet "mishandeld" of verwaarloosd, maar er een goede oplossing voor vindt (en die meningen zijn persoonlijk en zéér verdeeld), heb ik daar niet zo`n probleem mee. Voor échte sporters is het rijden niet zoals het houden van een hond of kat of konijn...
Edit: stukje vergeten... er zijn ook een heleboel échte sporters die het goed kunnen combineren en tegelijkertijd ook "een dier hebben". Maar meestal krijg je dan toch met de geldkwestie te maken.
Dos_Caballos schreef:Maar dan is er nog wel verschil in een goed tehuis voor je paard zoeken en afslachten. Hoe is dat eerlijk tegenover het dier? Afslachten is niet een goede oplossing zoeken maar gewoon 'the easy way' kiezen.
FromNorway schreef:Ibbel schreef:Ga er in hemelsnaam niet van uit dat andere mensen gratis voor jouw oude paard gaan zorgen.
Je hebt 3 keuzes:
De ouderwetse manier: paard kan niet meer waar je 'm voor hebt gekocht, je brengt 'm naar de slager. Da's niet zielig, dat is het beste voor het paard als de andere keuzes geen opties zijn.
De 'ik kan het me veroorloven'-manier: zet je oude paard op een 'pensioen'stal en betaal ervoor tot z'n dood. Hou het heft zelf in handen wat betreft eigendom en beslissingen, en koop een tweede paard voor je wedstrijdambities.
De 'ik doe zelf een stapje terug'-manier:
Hou je paard waar hij staat, en rijd alleen nog recreatief zolang dat gaat, en rijd niet als dat ook niet meer gaat.
Alle andere opties (weggeven, weidemaatje waarbij je zelf geen invloed meer kunt uitoefenen) zijn niet fair tegenover je paard.
Precies. Je paard afdanken omdat ie niet meer aan je eisen voldoet is daarbij ook nog eens heel oneerlijk tegenover het dier.
Elanor schreef:Ongeveer dezelfde situatie hier. Ik kreeg op mijn 12e een pony van mijn ouders. Ze is nu 32, ik ben 23. Ik ben uit haar gegroeid en kan niet meer op haar rijden, hoewel ik daar best fanatiek in was en dat dus best mis, en zelf een pony houden is inderdaad duur.
Toch ben ik voor 'optie 3' van Ibbel gegaan, de 'ik doe zelf een stapje terug'-manier. Ik heb geluk dat ik zo nu en dan wat kan rijden op de paarden van twee stalgenootjes, maar verder staan mijn rij-ambitites eenvoudigweg in de ijskast. Ik beperk met Lola tot wat borstelen, beetje grondwerk, stukje wandelen en hardlopen aan de hand. Dat kan ze nog wél en daar heeft ze lol in. En daar kan ik ook echt van genieten.
Ze mag bij mij haar pensioentje volmaken op het stalletje waar ze nu al 12 jaar staat en wat haar thuis is. Zulke oude bomen moet je niet meer verpotten. Ze heeft haar hele leven fijn gewerkt voor al haar eigenaren, en daarvoor verdient ze nu wat terug vind ik. Ik zal de laatste zijn.Voor mij is dat een committment dat je maakt als je een paard koopt of krijgt. Je wéét dat ze oud kunnen worden, en dat je er dan niet meer op kunt rijden. Voor mijn gevoel is die oude dag dan ook niet iets dat je af mag schuiven op een derde partij (rusthuis waarbij je geen zeggenschap meer hebt e.d.), daarom vind ik ook dat de 3 opties die Ibbel noemt de enige zijn die "fair" zijn.
Daarbuiten zou ik ook echt geen afscheid willen nemen van mijn (o)maatje.
mysa schreef:Ik vind na drie pagina's nog steeds dat de ouders van ts ook verantwoordelijkheid dragen. Als ik voor mijn 15-jarige een paard zou kopen, zou dat niet met de gedachte zijn er maar zes jaar aan bij te dragen,afhankelijk van de financiele omstandigheden van 't kind, zou ik bij willen dragen.
Ibbel schreef:Ga er in hemelsnaam niet van uit dat andere mensen gratis voor jouw oude paard gaan zorgen.
Je hebt 3 keuzes:
De ouderwetse manier: paard kan niet meer waar je 'm voor hebt gekocht, je brengt 'm naar de slager. Da's niet zielig, dat is het beste voor het paard als de andere keuzes geen opties zijn.
De 'ik kan het me veroorloven'-manier: zet je oude paard op een 'pensioen'stal en betaal ervoor tot z'n dood. Hou het heft zelf in handen wat betreft eigendom en beslissingen, en koop een tweede paard voor je wedstrijdambities.
De 'ik doe zelf een stapje terug'-manier:
Hou je paard waar hij staat, en rijd alleen nog recreatief zolang dat gaat, en rijd niet als dat ook niet meer gaat.
Alle andere opties (weggeven, weidemaatje waarbij je zelf geen invloed meer kunt uitoefenen) zijn niet fair tegenover je paard.