Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:20

ik heb niet alles gelezen,
voor mij zouden beid stallen geen optie zijn,maar TS probeerd het beste te doen,en als zei zegt dat in haar buurt nu niks beters is,geloof ik dat.TS ik zou dan voor stal 1 gaan,waarom omdat ze de heledag te eten hebben,ze heeft een luik,jij gaat toch lekker met haar naar buiten,en ze heeft toch 5 weken dat ze 24/7 buiten kan(niet veel maar ja).ik zou bij stal 1 blijven,stal 2 daar komen ze dan wl elke dag 3 uur buiten,maar krijgen veel te weinig te eten!!!!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:26

_Sim_ schreef:
Sodeletuut schreef:
Wat je vertelt over dat je paard van 5 weken naar een stuk land mag, 24/7 buiten, dat kán ook gewoon altijd.

Helaas is dat niet overal in Nederland het geval hoor. Zeker niet in de randstad bijvoorbeeld. Daar in de omgeving is gewoon te weinig mogelijkheid om je paard veel buiten te hebben.

Klopt wel, máár..voor een of meer paddock(s) is vaak wel ruimte en als deze gewoon goed gedraineerd zouden zijn, kunnen de paarden in de randstad ook prima voor een paar uur op de paddock in de winter. Alleen zijn er ook veel baasjes 'lastig' en die willen niet dat hun paard met meerdere paarden buiten komen vanwege blessures. Tsja en dan wordt het al moeilijker om ze langer buiten te houden, want 1 paard per paddock zorgt er al voor dat je op een grotere stal meer ruimte voor paddocks moet hebben.

Zolang de stallen gevuld blijven op pensionstallen waar het zo geregeld is, zal er weinig veranderen denk ik..

@ TS: als ik jou was, zou ik het bij de 1e stal houden. Als je naar alle losse punten van welzijn gaat kijken is er op de stal waar je nu staat meer oog voor welzijn dan op de andere. Daarbij lijkt het mij ontzettend lastig als je je dag zo moet plannen dat je niet naar je paard gaat als ze op het land loopt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:39

Zéker is dat ook in de randstad mogelijk. Mogelijkheden genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:42

Citaat:

Helaas, dat heb ik ook altijd gedacht. Mijn vorige paarden (1 paard en een welshpony) stonden 7 maanden per jaar op een mega wei, met buitenbak en 2 inloopstallen. Het was in mijn ogen de hemel op aarde voor ze. Vanwege de moeilijke winteromstandigheden op deze wei, stonden ze de overige wintermaanden (nov.-maart) op een pensionstal, waar ze uiteraard ook iedere dag buiten kwamen.
Toen kocht ik een paard erbij, die tot dan alleen gebruikt was als dressuurpaard. Hij stond 24/7-365 dagen per jaar binnen in een stal van 3x3.
Ik wilde hem ook de hemel op aarde geven en heb hem na gewenning bij mijn andere 2 gezet. Ze konden prima overweg en waren de grootste vrienden. Maar........hij draaide daar compleet door. Als ik hem kwam voeren vloog hij mij aan. Niet van de honger want er was meer dan genoeg gras en altijd daarnaast in de stallen kwalitatief goed hooi. Hij was bang en echt de weg kwijt. Ik heb het ruim 2 maanden geprobeerd, hij was bijna niet meer berijdbaar. Gelukkig was er een stal vrij op een pensionstal, waar hij overdag met een groep de wei op kwam en 's nachts op de box binnen. Binnen 1 dag was hij weer veranderd in een "normaal" paard.
Citaat:

Vind ik niet heel gek dattie zo raar doet, dat paard is gewend om altijd op stal te staan en dan in ene in een mega wei, dan weet ie niet meer wat hij moet doen nee, kon je hem niet eerst laten wennen aan overdag buiten op een kleiner stukje wei, savonds op stal en zo opbouwen?
Die van mij was altijd gewend snachts op stal en overdag een paar uur naar buiten ook in de zomer en is nu 24/7 ook buiten in een mega grote wei, ze moest ook even wennen, dit heb ik gedaan om eerst een stuk weiland af te zetten en in de zomer gedaan zodat ze niet meteen naar binnen wou, na een tijdje heb ik haar in de grote wei gelaten en dit is geen enkel probleem.
Uit mijn ervaring blijkt dat niet ieder paard zomaar 24/7 op een wei kan en zelfs tot mijn grote verbazing, dat je niet ieder paard er een plezier mee doet om hem lang op de wei te zetten. Ondanks dat hij nu de beschikking heeft over water en hooi op de wei, wil hij persé na een x aantal uren naar binnen, zomer en winter!![/quote]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-02-12 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:42

Bovenste tekst is een quote trouwens, ging niet helemaal goed, onderste gedeelte is mijn opmerking.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:48

Annickkii schreef:
Wildgirl schreef:
Ik ga even een gewaagde uitspraak doen maar ja, persoonlijk vind ik dat iedereen die zijn paard niet minstens 4 uur per dag buiten heeft staan(en dan dus niet alleen in een paddock van 4x4)niet goed voor zijn paard zorgt.
Dan kan een paard 18x per dag voer krijgen, 3x gereden worden en door 100 mensen worden vertroeteld...een paard is een wezen wat sociaal contact en beweging in vrijheid nodig heeft om geestelijk gezond te blijven maar ook lichamelijk(spieren/pezen/gewrichten/maag-darmstelsel etc).
Ik snap ook niet dat je dit gegeven feit voor jezelf weg kun wapperen, als JIJ maar een paard hebt om op te rijden...wat mij betreft mag de dierenbescherming alle pensionstallen en maneges(waar de manegepaarden soms de gehele winter niet eens buitenkomen) per direct sluiten....

*\o/* :j compleet met je eens!

Ik ook :j Alleen vind ik dat je de 4 wat mij betreft mag vervangen voor minstens 12, liefst meer. Ik vind 4 alsnog niks..

branka16

Re: Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:50

Je hebt je keuze al gemaakt ;)

superlise

Re: Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:59

Ik zou blijven staan waar je staat. In tegenstelling tot heel bokt hier vind ik het helemaal niet zo'n groot probleem dat je pony niet zoveel buiten komt, ik vind dat je het netjes regelt dat je nog even een half uurtje aan de hand laat grazen en ze s'ochtends in de paddock komt. Ik heb járen pony's gereden die s'winters nooit in een paddock kwamen die enkel hun stal uit kwamen om gereden te worden en kwamen om de dag dan nog een 20 minuutje in de stapmolen s'ochtends maar dat was het en de pony's waren altijd fit en vrolijk. Overigens staat mijn paard nu van 9-17 op het land wat ik persoonlijk niet erg geweldig vind, verbruikt veel te veel energie en heeft geen puf meer om fanatiek te trainen, nee hoor ik heb niks tegen zo'n stal als waar jou paardje staat :)