WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:29

Varekaj:
Wij hebben op 1hectare zo'n 2.4 kilometer draad gespannen aangezien we 800meter palen hebben. Je moet zelf maar eerst eens berekenen wat de afstanden zijn die je wil bedraden en dan maal 3 doen (via google earth kan je je weiland afmeten bijvoorbeeld om toch al een ruwe schatting te hebben).

10centimeter vind ik echt niet dun nu ze bij ons staan. De hoekpalen van elk weiland zijn er 12 en die vind ik echt flink dik. In het topic staan foto's van mijn mama met zo'n paal van 10cm dik vast.
Edit: foto staat op pagina 3

Misschien kan je er ook een topic over openen, Varekaj? Want niet iedereen met verstand van dat soort dingen leest dit topic natuurlijk :) . Ben ook benieuwd naar jouw voor en na's!

Leuk Loulou! Is het veel werk geweest bij jullie?

Laurie: We moeten zeker afspreken als je terug bent! Heel veel plezier nog in Peru! Enneh, ik ben met 3 paarden wel uitgekocht hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:44

Ik ga denk ik wel een keer zo'n doe-het-zelf zaak binnenwandelen en daar palen bekijken :P Vind het nogal lastig op foto.

Viel me plots binnen dat ik dit najaar eens nieuw stroomdraad heb gespannen op dat stukje weiland, met een rol van 200m kwam ik nét niet toe. Ik gok dus op 220m als 1x rond x 3 is dus 660m. Ik kan 7 rollen van 100M krijgen, dus normaal heb ik dan over. Moet lukken.

Dat het lastig is om beo band te spannen weet ik, je krijgt er toch ook zo'n ding bij dat daar speciaal voor dient? Kan wel rekenen op paar sterke mannen die dat wel willen doen voor me O:) In ruil voor een bak Jupiler wordt dat wel gefikst.

Nu nog uittellen hoeveel palen ik nodig heb. Aan 1 zijde staan nog treinbielzen in goede staat, die ga ik er echt niet uithalen. Heb aan de ingang ook 2 bielzen staan, moet die afstand eens meten. daar komt dan een hek tussen dat naar binnen open moet. Naar buiten kan niet, dan staat er een wilg in de weg en die mag ik niet wegdoen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:51

Heb de foto van de palen gevonden, wat een joekel :+ En wat een miezerig tandenstokertje is de originele paal dan zeg... Jeetje...

Het worden dus hier ook palen van 2,5m, 90cm de grond in en 1m60 hoog. Tenzij er bestaan die 3m hoog zijn en binnen het budget vallen, dan trek ik de boel op tot 1m80. Ben echt als de dood dat m'n hengst erin zou slagen om uit te breken :=
Mijn merrie was namelijk ook al zo'n ontsnappingskampioen en daar heeft hij als veulen even bijgestaan, je weet nooit dat ze hem nog wat "nuttigs" geleerd heeft :Y)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:30

die palen niet in een doe het zelf zaak gaan kopen he! dan betaal je echt de hoofdprijs.
gewoon naar een houthandel gaan, misschien kun je nog korting krijgen ook als je een hele partij tegelijk koopt.

bij mij is het echt mega veel werk geweest. we zijn ook nog steeds niet klaar.
het was zowiezo een ongelooflijke bende daar we hebben geloof ik 2 paardentrailers tot de nok toe vol en 3 keer een volle (mega grote) tandemasser aanhanger naar de stort gebracht vol met rotzooi wat er lag.

zal wel eens kijken of ik wat foto's van voor en ná kan vinden.

Laulitz

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:49

Wat voor afstand heb je gebruikt tussen de palen? Want gallagher geeft aan 9 meter, maar dat lijkt mij zo ver? (En zo ver staan ze hier ook niet :p )

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 17:55

Hier staan ze 4 meter :) . 5 meter zou ook nog kunnen hoor! 9 meter vind ik persoonlijk erg ver lijken ivm doorhangen van de draad etc. Dan ga je toch vaker moeten aanspannen. Maar het kan wel, als je het goed laat spannen.

Dat snap ik, Varekaj! Ik heb ook ontsnappingmonsters, daarom dat het hier nu ook allemaal opnieuw gedaan wordt :j . En inderdaad alles bij de houthandel halen! Doe het zelf zaken hebben hier in België ook meestal geen palen van 10cm dik. Ik vind het ook echt joekels, zeker tov die zielige paaltjes waar mijn veulen mij regelrecht mee uitlachte :=

Loulou, dan zaten jullie in hetzelfde schuitje als wij... Wat mensen allemaal voor rommel kunnen achterlaten, ongelofelijk he :oo . Ik ben benieuwd naar de foto's!

Hebben vandaag weer wat nieuwe foto's genomen, ik ga ze zo uploaden. Bijna alle palenn staan er nu, maar het gaat weer een week regenen en dan kunnen ze hier geen palen zetten ivm de natte ondergrond. Hopelijk blijft het droog genoeg om wel de overige ogen te komen zetten voor de draad en eventueel al een poort te monteren, anders ligt het werk gewoon stil.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:59

Ja, ik denk dat ze hier ook 4 meter staan, goed dat ik dat dan weet! En idd 9 meter is echt ver, hoe ze daarop komen. 'Het Gallagher advies (9) leidt tot het beste resultaat.' Vage mensen :+

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 18:51

LauEef, ik denk dat Gallagher graag ook nieuwe draad verkoopt als de oude is gaan hangen ofzo :') . Ze zullen wel er van uit gaan dat je hem professioneel laat aanspannen en dan zou 9 meter op zich ook wel kunnen.

Hier de beloofde foto's van vandaag!

Mijn vriend vindt het toppie :D
Afbeelding

Zijkant (links op plan OP)
Afbeelding
Afbeelding

Korte stuk L-vormige wei
Afbeelding

Scheiding winter/zomerwei
Afbeelding

Ipv houten omheining
Afbeelding

Links bak, rechts land, ertussen een wilgenbomenrij
Afbeelding

En hoe onze stalkat haar dagen doorbrengt :D
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 1028_n.jpg

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:05

ik heb ze om de 6 meter en dat gaat prima met gallageher lint :j

zit wel redelijk tussen de huizen, dus dat zal ook schelen.

ander stuk wei staan de palen dichter op elkaar (4 of 5 meter?) en daar heb ik geen gallagher lint, dat klappert veel erger.

ik heb palen van 2.00 meter, 90 cm in de grond. ik heb 3 rijen lint.

ziet er goed uit! mooi ook die wilgenbomen :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:20

even foto's van hoe het nu is bij mij. foto's van hoe het was moet ik nog even terug zoeken en uploaden

Afbeelding

oprit die we afgelopen zomer zelf hebben bestraat

Afbeelding
Afbeelding

inloopstal, voorzien van nieuwe houten stalwand, nieuwe waterbakken en rubber tegels
Afbeelding

uitloop van de stal, voorzien van rubber tegels
Afbeelding

google maps foto's: hier was net het eerste deel van de omheining klaar en stonden de paarden er net.
Afbeelding

de oprit is hier wel al verlegd (lag eerst in het midden) maar nog niet bestraat
Afbeelding

mijn bak is daar ook nog niet af. die is nu wel klaar
(hier net af en nog een beetje zwaar)

Afbeelding

pad verhard met puin/zand mengsel, zodat de paarden ook in de winter drogen voeten houden en het bereikbaar blijft voor auto/trailer
Afbeelding

stuk van paddock en wei

Afbeelding

heb nog veel meer foto's, maar die staan nog niet online :)

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:36

_/-\o_ heel netjes!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:56

iza_viv schreef:
_/-\o_ heel netjes!

Bedoel je dan Loulou's foto's?
Daar ga ik in mee!

Erg leuk gedaan! Wij willen ook nog redelijk wat dingen bestraten, jammer genoeg kunnen we de oprit niet doen aangezien dat een erfdienstbaarheid is en dus niet officieel ons eigendom.
Hoe groot is het bij jullie ongeveer? Of had je dat al eens verteld?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:08

Ik heb om de 4 m houten palen en er tussen lange kunstof schrikdraad palen.
4 draden, was 4 cm groen lint, word van t voorjaar 2 dun draad met stroom en 2 beoband.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:15

Ine23 schreef:
iza_viv schreef:
_/-\o_ heel netjes!

Bedoel je dan Loulou's foto's?
Daar ga ik in mee!

Erg leuk gedaan! Wij willen ook nog redelijk wat dingen bestraten, jammer genoeg kunnen we de oprit niet doen aangezien dat een erfdienstbaarheid is en dus niet officieel ons eigendom.
Hoe groot is het bij jullie ongeveer? Of had je dat al eens verteld?

ik twijfelde ook of het tegen jou was bedoeld of tegen mij :D
jammer dat je de oprit niet kunt bestraten. het deel wat ik oorspronkelijk huur is ongeveer 2500 m2.
daarnaast huur ik nog een kleine 2000 m2 van de buurman van die wei. en misschien ga ik deze zomer nog een kleine hectare bijhuren van de overburen :)

ik ben nu foto's aan het uploaden van hoe het was :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:25

zo was het dus :+

Afbeelding

Afbeelding

zolder hebben we er gedeeltelijk uitgesloopt omdat de vloer rot was (miste een dakplaat, dus had constant ingeregend)
ook was de vloer heel laag en zou mijn paard zo niet binnen passen. hele nieuwe stalwand erin gemaakt, zodat het ook inbrekerproof is.

Afbeelding

Afbeelding

hier is het ergst onkruid verwijderd, de oude omheining verwijderd (prikkeldraad en gaas) en zijn we al begonnen met aan de nieuwe omheining
Afbeelding

rechts van de stal, nog heel veel rotzooi
Afbeelding

paarden al overgehuisd, maar nog heel veel te klussen:
Afbeelding

en hier begint het al ergens op te lijken:
Afbeelding

en de wei die ik van de buurman bij huur;
Afbeelding

zo genoeg foto's van mij denk ik :+

ben erg benieuwd naar de verdere foto's van jouw project !!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:27

mooi hoor! leuk om te volgen.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:13

Ine: schiet al aardig op, ik denk dat je blij en trots zal zijn op je stekkie, als het af is.

Even off topic: Als jullie paarden straks de weide op gaan, laten jullie ze dan meteen op een hele weide of doen jullie stripbegrazing?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 21:20

Mijn paarden gaan meteen op 1 stuk weiland. Ze zijn gemiddeld zo'n 1500à2000vierkante meter groot denk ik en staan altijd schraal (we zaaien ze niet in en laten gewoon de klei zijn werk doen). Er gaan dan 2 haflingers en een welshxarabier op. Ik wissel ze als ik zie dat er echt niets meer te eten valt, zo om de paar weken in de zomer. Mocht er erg veel gras zijn dit jaar laten we de winterweides rusten (en dus onbegraasd vanaf dat het gras echt de hoogte in schiet) en maaien voordat ze er op gaan voor de wintermaanden. Als er weinig regen valt heb ik alle weilanden nodig om ze de hele lente en zomer zonder bij te voeren op het land te houden.

Met strookbegrazing hebben ze hier veel meer stress qua eten heb ik gemerkt dan wanneer ze continu genoeg hebben, maar het gras staat hier nooit vet. Mijn oudste haf heeft zomereczeem, daarom houden we ook bewust de weilanden schraal :)

Wow, jullie hebben er echt ontzettend veel werk in gestoken, loulou! Ziet er nu super uit ivgm wat het vroeger was :D ! Echt heel knap gedaan :j . Leuk dat je ook nog een stuk kan gaan bijhuren deze zomer!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:54

thanx. het is echt mega veel werk geweest. dus ben erg blij met hoe het nu is :j

heb je eigenlijk ook een stal erop staan? is die wel nog in goede staat?

fokfanaat: jij hebt trouwens ook nog een leuk project voor de boeg :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:58

ja zeker, nu vooral druk met het huis, hoop over een week of twee al voorzichtig wat te kunnen verhuizen. En druk om de "grup" in de (koeien) stal vol te storten met puin, moeten nog wel heel wat vrachtwagens hebben.

daarna gaan we ons vol op project stallen/weide/paddock/erf storten

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:59

Worden je hafjes dan niet te dik?
Ik heb een shet, c pony (2 jaar) en een gekruiste fries en een halve hectare weide en heb altijd stripbegrazing gedaan (waarom???, ik weet het eigenlijk niet), dan is er inderdaad veel stress als de draad verzet wordt, ik zit dus steeds meer te denken aan omweiden als mijn paarden tenminste niet te gulzig zijn en zich tonnetje rond eten.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:01

loulou:
Jullie hebben ook veel werk verzet, is mooi geworden.

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:08

zelfs met alleen de palen in de grond krijg je al een veel beter beeld en ziet het er al netter uit. Succes met de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:41

Waarom hou je eigenlijk een strook tussen de bak en dat stukje land voor die wilgen? Wilgen moet je om de x jaar knotten of ze gaan inscheuren, heb je dan geen risico dat dat op je omheining gaat vallen?

En je zit dan ook met een strook die gewoon gaat blijven doorgroeien, ook het onkruid of ben je van plan om dat steeds met een bosmaaier te doen? Dacht eerst om mijn "loswegje" ook gewoon inde weide in te plannen met hek aan elke kant voor de wandelaars, maar met 2 hengsten (shet en warmbloed) riskeer ik dat liever niet. teveel kans dat een idioot de boel open laat...

Bedankt voor de tip ivm houthandel, dan ga ik daar maar eens neuzen wat de prijzen zijn...

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:47

Strookbegrazing werkt ook hier niet.
Veen dus snel nat en dan gaan ze met zn allen op kluitje op nieuw stukje wat dan snel vertrapt word.
Hier elke 3 wk verweiden ongeveer zomers, 1e merries die gras mogen, daar achter aan de sobere en dat over 4 of 5 stukken.